|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Jézus a Krisztus…”
Zsoltárok
könyve 98. fejezet
1Énekeljetek az ÚRnak új éneket, mert csodákat tett!
Szabadulást szerzett jobbja, az ő szent karja.
2Megmutatta szabadító erejét az ÚR, a népek szeme
előtt nyilvánvalóvá tette igazságát.
3Hűséggel és szeretettel gondolt Izráel házára, és
látták a földön mindenütt Istenünk szabadítását.
4Ujjongjatok az ÚR előtt az egész földön! Örvendezve
vigadjatok, zsoltárt énekeljetek!
5Énekeljetek az ÚRnak hárfakísérettel, hárfakísérettel
zengő éneket!
6Harsonákkal és kürtzengéssel ujjongjatok a király, az
ÚR előtt!
7Zúgjon a tenger a benne levőkkel, a földkerekség és a
rajta lakók!
8Tapsoljanak a folyamok, a hegyek mind ujjongjanak
9az ÚR előtt, mert eljön, hogy ítélkezzék a földön.
Igazságosan ítéli a világot, pártatlanul a népeket.
Segíts bennünket Urunk, hogy tudjunk ujjongani!
Segíts bennünket Urunk, hogy tudjunk örvendezni!
Ámen.
Urunk, Istenünk!
Hetek, hónapok rohanása, napi munkája, gondja,
feladatai után elcsendesedett a világ. Elcsendesedett, de ehhez Te kellett,
hogy cselekedjél, mert ha Te nem cselekszel, ha Te nem küldöd szeretetedet
mihozzánk Jézusban, mi még mindig rohannánk, még mindig taposnánk,
törtetnénk, szaladnánk, talán 10 éve, talán 22, 38, 63, vagy talán már 88.
éve. Mi rohannánk, egymást kergetve, űzve, hajtva, boldogságot keresve és
nem találva. De köszönjük, hogy most mégis még a világ is elcsendesedik. De
még inkább köszönjük Neked Urunk, Istenünk, hogy magasztalhatunk, hogy dicséretes
nap a mi számunkra, amikor a Te cselekedeteidre gondolhatunk. Örvendetes
nap a mi számunkra, amikor Te leszel a középen. Segíts, hogy most, ebben az
órában, ezen az ünnepen, itt a templomban, de családi közösségekben is Te
legyél a középpontban, hogy a mi ünneplésünk igazi tartalmat és igazi
értelmet nyerjen. Ámen.
János evangéliuma 20. fejezet 31. vers
„Ezek pedig azért írattak meg, hogy higgyétek:
Jézus a Krisztus, az Isten Fia, és e hitben életetek legyen az ő nevében.”
Szeretett Testvérek!
Amikor ezt az egy szót halljuk: Debrecen – mi jelenik
meg lelki szemeink előtt? Talán az otthonunk, talán az a lakókörnyezet,
amiben élünk, talán a szobánk, talán, akinek van, az udvara.
Debrecen – Mi jelenik meg lelki szemünk előtt? Talán
az a kép, amikor messzi útról hazafelé jövünk, és az autóból vagy vonatból
Debrecen kezd kirajzolódni. Valahol ott, távol magasabb épületek, tornyok
emelkednek ki… talán útitársunknak mondjuk: na az a két torony ott, az a református
Nagytemplom, talán az ott… és soroljuk tovább azokat a támpontokat, amik
alapján tájékozódni szoktunk. Vagy talán, ha gyermekkel, unokával jövünk,
akkor hasonlóképpen kezdjük mondani a kiemelkedő, magasabb épületeket, hogy
el tudjon igazodni.
És, amit nyílván nem sokan tettek meg: ha mondjuk
repülővel érkeznénk Debrecenbe, akkor mit látnánk Debrecenből? Amikor kezd
leszállni a gép, amikor közelít a repülőtérhez, látunk rengeteg házat,
kisebb-nagyobb épületet, utcák sokaságát, egyszer csak áttekinthető lesz a
város.
Melyik kép az igazi? Melyik Debrecen? Az a kicsi kis
környezet, ahol élünk: a szobánk, a lakásunk, a házunk vagy a város sziluettje,
a város legfontosabb, legmagasabb épületei? Vagy az a rengeteg utca, amit
felülről láthatunk? És eltörpülnek még a hatalmas épületek is eközben?
Melyik Debrecen?
És vajon mi jut eszünkbe akkor, ha kimondja valaki
ezt a szót előttünk: karácsony. Akkor mi jelenik meg lelki szemeink előtt?
Az Úr már régen használta azt, azt az információközlést, azt az ábrázolási
formát, amit a filmes világ az utóbbi évszázadban nagyon sokszor használ,
hiszen mindannyian ismerjük, amikor néhány másodperc, vagy egy-két perc
lefolyása alatt valamit egész közelről mutatnak meg, aztán kicsit
távolabbról és úgymond egészen messziről.
Mindannyian ismerjük, megjelenik lelki szemünk előtt,
amikor ezt a földgolyót látjuk valahonnan a világűrből, és megjelenik már
most is, mert oly sokszor láttunk olyan fölvételt, ahol egy-egy város
valahol oldalról, távolról látszik. Igen, az Úr már évezredekkel ezelőtt
használta ezt a technikát, ezt a megközelítési módot, ezt az ábrázolási
módot, hiszen, hogyha az evangéliumokat a kezünkbe vesszük, akkor valahogy
hasonló módon próbálja velünk láttatni Isten az Ő cselekedeteit. Hiszen
egészen más közelről látni, egészen más távolról, oldalról, és egészen más
felülről, még messzebbről az egészet áttekinteni.
Ahogy szemeink előtt pillanatok alatt le tudják
pörgetni ezt a néhány képet ebből a három nézőpontból, nos úgy pereghet
most előttünk, úgy elevenedhet meg előttünk az evangéliumok alapján az Isten
irántunk való szeretete. Mert hogyha ezt a szót halljuk, hogy karácsony,
akkor valamelyik kép megjelenik mindegyikőnk előtt. Egyet nem említettem,
az otthoni karácsonyfánkat. Mert úgy gondolom, ennél a hívő ember szeme
előtt sokkal több jelenik meg.
Nos, most akkor próbáljuk így hallani, így megérteni,
így átélni az Isten irántunk való szeretetének jó hírét. Úgyhogy kapcsoljuk
tudósítónkat.
– Melinda! Hallasz?
– Igen.
– Légy kedves mondd! Lukács mit írt?
„Felment József
is a galileai Názáretből Júdeába, a Dávid városába, amelyet Betlehemnek
neveznek, mert Dávid házából és nemzetségéből való volt, hogy összeírják
jegyesével, Máriával együtt, aki áldott állapotban volt.
És történt,
hogy amíg ott voltak, eljött szülésének ideje, és megszülte elsőszülött
fiát. Bepólyálta, és a jászolba fektette, mivel a szálláson nem volt
számukra hely.
Pásztorok
tanyáztak azon a vidéken a szabad ég alatt, és őrködtek éjszaka a nyájuk
mellett.
És az Úr
angyala megjelent nekik, körülragyogta őket az Úr dicsősége, és nagy
félelem vett erőt rajtuk.
Az angyal pedig
ezt mondta nekik: »Ne féljetek, mert íme, hirdetek nektek nagy örömet,
amely az egész nép öröme lesz: Üdvözítő született ma nektek, aki az Úr
Krisztus, a Dávid városában.
A jel pedig ez
lesz számotokra: találtok egy kisgyermeket, aki bepólyálva fekszik a
jászolban.«
És hirtelen
mennyei seregek sokasága jelent meg az angyallal, akik dicsérték az Istent,
és ezt mondták:
»Dicsőség a
magasságban Istennek, és a földön békesség, és az emberekhez jóakarat.«” [Lukács 2:4-14]
– Köszönjük.
Egy pillanatra Betlehemben jártunk. Betlehemben,
annyira közel, hogy talán ki-ki szerette volna a jászolbölcsőt
megsimogatni. Annyira közel, hogy előttünk van egy édesanya, nagy
várakozással. Annyira közel, hogy talán érezzük a pásztorok jellegzetes
illatát. Annyira közel, hogy már-már idilli a kép, mintha mi is ott
lennénk, mintha mi is ott járhattunk volna. Igen. Az Isten Lelke gondoskodott
arról, hogy Lukács utánajárjon aprólékosan mindennek, és szinte helyszíni
tudósításként beszámoljon mindarról, amit az Isten ott, akkor, a nagy
összeírás idején cselekedett Betlehemben. Egész közel vagyunk. Annyira
közeli a kép, hogy a jászolbölcsőtől talán nem is látunk többet. Annyira
közeli a kép, hogy a pásztoroktól talán már nem is látunk mást. Szinte
pillanat az egész és megszületik egy gyermek. És ezt a gyermeket Jézusnak
nevezik. Jézusnak.
Kedves Testvérem!
Nagyszerű dolog, hogy ha ezt a szót hallod, hogy
karácsony, akkor lelki szemeid előtt megjelenik ez a kép. Nagyszerű dolog,
de mi hasznunk van abból, ha csak annyi jelenik meg előttünk, hogy
Betlehem… hogy egy gyermek született. Mi hasznunk van abból, ha ennyi a
hitünk. Biztos van, de vajon mennyi lehet? Mert az Isten többet
cselekedett. Mert több történt. Nagyobb dolog történt. Bár a mi világunk
eléggé a pillanatnak élve leginkább ezt a pillanatot tudja megragadni, és
nagyon sokan le is ragadnak ennél az előbb kicsit idillnek nevezett képnél:
igen, egy kis Jézuska. De mi hasznunk van ebből azon túl, hogy esetleg lesz
egy kedves esténk. Isten többet cselekedett, Isten többet tett.
Egy másik tudósítót szeretnék kapcsolni, ha sikerül.
– Judit! Hallasz?
– Igen.
– Márktól mit tudtál meg?
„Jézus Krisztus, az Isten Fia
evangéliumának kezdete, amint meg van írva Ézsaiás próféta könyvében: »Íme,
elküldöm előtted követemet, aki elkészíti utadat; kiáltó hangja szól a
pusztában: Készítsétek az Úr útját, tegyétek egyenessé ösvényeit!«
Történt pedig,
hogy János keresztelt a pusztában, és hirdette a megtérés keresztségét a
bűnök bocsánatára.
Akkor kiment
hozzá Júdea egész vidéke, kimentek a jeruzsálemiek is mind, és - amikor
megvallották bűneiket - megkeresztelte őket a Jordán vizében.
János ruhája
teveszőrből volt, derekán bőrövet viselt, sáskát evett, meg erdei mézet, és
ezt hirdette: »Utánam jön, aki erősebb nálam, és én még arra sem vagyok
méltó, hogy lehajolva saruja szíját megoldjam.
Én vízzel
kereszteltelek meg titeket, ő pedig Szentlélekkel fog megkeresztelni.«
Történt pedig
azokban a napokban, hogy eljött Jézus a galileai Názeretből, és
megkeresztelte őt János a Jordánban.
És amikor jött
ki a vízből, látta, hogy megnyílik a menny, és leszáll rá a Lélek mint egy
galamb; a mennyből pedig hang hallatszott: »Te vagy az én szeretett Fiam,
benned gyönyörködöm.«” [Márk
1:1-11]
Milyen megdöbbentő. Márk egész másról ír. Egészen
mást hallottunk. Nincs jászolbölcső. Nincsenek pásztorok. Hát itt egy csomó
hiány van. Márk másképp látja, és másképp láttatja velünk mindazt, amit az
Isten cselekedett. Egészen másképp. Prófétai összefüggéseket villant föl.
Márk nem Jézusról beszél, hanem már a Krisztusról beszél. Márk a próféciák
beteljesedésével kezdi a beszámolóját. Nincs közelkép. Nincsenek apró
részletek. De vannak kiemelkedő pontok, mint egy város messze kiemelkedő
tornyai, melyek már messziről látszanak, bár a házakat nem látjuk és a
házak között az embereket. Márk beszél arról, ahogyan az Úr a próféták
által korábban előkészítette, megígérte mindazt, amit cselekedni fog. Márk
prófétai távlatokkal beszél. Márk számára nem érdekesek a közelkép apró
részletei. Hiszen rajta keresztül az Isten valami többet, valami nagyobbat
akart láttatni velünk: „Elküldöm a
követemet” – Keresztelő Jánost. Vagy a prófécia: „Készítsétek az Úr útját” – ahogy már Ézsaiás könyvében is meg
van írva, és ahogy majd János ezt hirdeti, és Jézus úgy jelenik meg
előttünk, mint felnőtt, nyilvános működését a kereszteléssel megkezdő
mester. A szeretett Fiú jelenik meg. Itt nem lehet jászolbölcsőt simogatni.
Itt el kell gondolkozni. Megígért az Isten, kicövekelt pontokat a
történelemben, és azután az idő teljességében beteljesítette. Ember
gondolkozz! – kiált bele Márk által Isten a mi világunkba. Gondolkozz,
hiszen a Messiás, a Krisztus, magyarul a Felkent itt van, aszerint van itt,
ahogy megígértem, az isteni terv, az isteni programkönyv szerint, az isteni
forgatókönyv szerint. Ne ragadj le az idilli jászolbölcső világánál, mert
akkor keveset nyersz, csak kedves hangulatot inkább. Lásd meg, hogy van
összefüggés a jászolbölcső és a próféciák között. Lásd meg, hogy Jézus a
Krisztus.
Kedves Testvérem! Hogy ünnepelsz? Eljutsz idáig is
karácsonykor? Eljutunk idáig is? Hogyha ezt halljuk, hogy karácsony, akkor
ez szokott megjelenni lelki szemeink előtt, vagy csak a csillagszóró világa
a betlehemi csillag nélkül? Vajon Jézus Krisztussá lehet? Vajon a mi
szabadítónkká lehet? Vajon számodra és számomra Jézus Messiás? – mert akkor
van értelme itt lenni. Akkor nagyszerű itt lenni most és karácsonyt
ünnepelni. De még ennél többet is láttat velünk az Isten, mert még ennél
nagyobbat cselekedett az Isten. Próbáljuk akkor egy harmadik nézőpontból is
látni mindezt.
– Ági! Hallasz bennünket?
– Igen.
– Mit tudtál meg Jánostól?
Kezdetben volt
az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige.
Ő kezdetben az
Istennél volt.
Minden általa
lett, és nélküle semmi sem lett, ami létrejött.
Benne élet
volt, és az élet volt az emberek világossága.
A világosság a
sötétségben fénylik, de a sötétség nem fogadta be.
Megjelent egy
ember, akit Isten küldött, akinek a neve János.
Ő tanúként
jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról, és hogy mindenki higgyen
általa.
Nem ő volt a
világosság, de a világosságról kellett bizonyságot tennie.
Az Ige volt az
igazi világosság, amely megvilágosít minden embert: ő jött el a világba.
A világban
volt, és a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg őt: saját világába
jött, és az övéi nem fogadták be őt.
Akik pedig
befogadták, azokat felhatalmazta arra, hogy Isten gyermekeivé legyenek; mindazokat,
akik hisznek az ő nevében, akik nem vérből, sem a test, sem a férfi
akaratából, hanem Istentől születtek.
Az Ige testté
lett, közöttünk lakott, és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya
egyszülöttjének dicsőségét, telve kegyelemmel és igazsággal.
Mi gyakran bezárkózunk a négy fal közé. Mi gyakran
bezárkózunk a templom falai közé, és most a falakat nem azért feszegetjük,
mert talán közel hatszázan vagyunk, hanem az Úr feszegeti. A jászolbölcső
világától elvitt bennünket a korábbi évszázadok prófétai kijelentéséig, és
most még messzebb visz bennünket. Még messzebb visz, még többet akar
láttatni. Egy stúdióból keveset lehet látni, ismerni. Ahhoz mindig
kapcsolnak: a világ különböző pontját, különböző helyszíneket, és kitágul a
kép. Most annyira kitágult előttünk, hogy kozmikus tágulat totál képe
jelenik meg. Kezdetben… Az Írás kezdődik így. Az Ószövetségben a
teremtéstörténet kezdődik így, hogy „kezdetben…”. És így kezdődik János
evangéliuma is: „kezdetben…”. Ez a hatalmas távlat, egészen a teremtés előtti
örökkévalóságig pillanthatunk, mert az Isten föllebbenti a fátylat, hogy
egy picit bele pillanthassunk az Ő örök tervébe. „Kezdetben volt az Ige.” És ez az Ige Jézusban testté lett, és
közöttünk lakozott. És így kapcsolódik össze az Isten hatalmas, üdvözítő,
megmentő terve és egy betlehemi jászolbölcső.
Mi jelenik meg lelki szemeink előtt? Mit jelent
nekünk a karácsony? Csak az egyiket? Talán kettőt? Talán a harmadik
nézőpontot is? Hiszen Isten megmentésünket előre eltervezte. És fokozatosan
megígérte és beteljesítette. És így érkezünk el oda, a legelőször fölolvasott
bibliai Ige megfogalmazásához, hogy Jézus az Isten fia. Miért írattak meg
mindezek? Miért a helyszíni közvetítés? Miért kapcsolnak rádió,
televízióadás közben? Miért írattak meg? „Ezek azért írattak meg, hogy higgyétek: Jézus a Krisztus, az Isten
Fia, és e hitben életetek legyen az Ő nevében.” Mindez fantasztikus.
Mindez logikus, mégis misztérium. Mégis titok. Nem tudjuk megmagyarázni,
nem is kell megmagyarázni.
Úgyhogy most köszönjük tudósítóinknak, és akkor most
egy kicsit maradjunk magunkban. Egy kicsit gondolkozzunk. Számomra és a Te
számodra ezért íratott meg, hogy higgyük, hogy Jézus a Krisztus, az Isten
Fia, és ebben a hitben életünk legyen? Mert nem azért íratott meg, hogy
kíváncsiskodjunk. Nem is azért, hogy rohanó világunkban, legalább egy évben
egyszer majd emlékezve mindarra, amit az Isten cselekedett, úgy
elcsendesedjünk, karácsonyt ünnepeljünk. És szép lassan átveszi a világ is,
hogy karácsonyt ünnepel, csak a lényeget hagyja ki belőle, és ünnepelteti a
maga szeretetét, az önszeretetét. Bár sok ünnepelnivaló lenne azon is.
Azért íratott meg, hogy életünk legyen. Ezért
történik minden. Ezért cselekedett az Isten így. Ez a csodálatos. Ez a dicséretes.
Persze, még mi is kellünk hozzá. Kellek én, és kellesz te, a mi döntésünk
is kell. Mert kapcsolhatnak a világ túlsó végére is, ha közben csak
maszatolgatom az ennivalót, és a családtaggal veszekszek a tévé előtt. Az
Úr Isten minden oldalról megmutathatja az Ő irgalmas szeretetét nekünk, ha
közben mi minden mással el vagyunk foglalva. Vagy, „kapcsold már ki! Vidd
már át egy másik csatornára! Ez a szent szöveg már sok. Nem kell. Elég
volt.” A mi döntésünktől függ, hogy Isten gyermekeivé leszünk – ahogy
hallottuk az előbb János bizonyságtételéből – vagy nem.
Kedves Testvérem! Hol tartasz? Amikor eljöttél, hogy
most együtt, Szenteste, karácsonykor ünnepeljünk? Hol tartasz? Ismeretnél?
Jászolbölcsőnél? Nagyon jó, ha idáig eljutottál. Hol tartasz? Talán egy
kicsit tovább? Az Isteni üdvtervnél? Valamit kezdesz sejteni, érteni
belőle? Hol tartasz? Egészen az örök életet készítő kegyelmes szeretetnél?
– mert idáig szeretne elvezetni bennünket Isten. Keresésnél, megtérésnél? A
megszentelődés útján való járásnál? Hol tartunk? Ezek azért írattak meg…
Igen, lásd az egymást kiegészítő eseményeket a különböző nézőpontból, ahogy
elénk adja az Isten, hogy mit tett érettünk. Engedd, hogy megragadja a
fantáziádat, de leginkább a szívedet. Ne félj a gondoktól (mert vannak), ne
félj a hatalmasoktól, mert mindenkor vannak olyanok, ne félj, ha
felhőkarcoló nagyságúnak tűnnek is. Ne félj. Sokkal nagyobb az Isten mentő
szeretete. Ezek a gondok vannak. Ezek a hatalmasok jönnek és mennek, az
Isten pedig évszázadokon keresztül készítette és valósította meg az Ő üdvözítő,
mentő szeretetét. Lássuk tehát, engedjünk tehát ennek a szeretetnek, és
éljünk, mert kiválasztott, mert megígérte, mert megváltott.
Éljünk Isten gyermekeiként örömmel és szent
reménységgel. Ámen.
Csendes éj, szentséges éj!
Szív örülj, higgy, remélj!
Isten szent Fia hinti reád
Ajka vigaszadó mosolyát,
Krisztus megszületett!
Krisztus megszületett!
Hálát adunk Istenünk, hogy teremtő akaratodból
elhelyeztél bennünket e szépen megformált világban, hogy a mi életünk Téged
dicsőítsen.
Bocsásd meg nekünk Istenünk, hogy bár szemeket adtál,
és mi nézünk, de gyakran a lényeget nem látjuk meg. Bocsásd meg Istenünk,
hogy bár füleket adtál nekünk és mi még a Szenteste csendjében is alig
halljuk meg szavadat.
Magasztalunk, hogy szereted számtalan jelét láttatod
velünk a jászolbölcső alázatában, a bizton beteljesült próféciákban, a
teremtés előtti örökkévalóságban elhatározott kiválasztó kegyelmed
felismerésében.
Hálát adunk, hogy mindezeket leírattad, különböző
nézőpontokból láttatod most is velünk, hogy jobban értsük, hogy jobban
megragadjon minket.
Segíts, hogy megismerve mentő szeretetedet, Jézusban
rácsodálkozzunk a jászolbölcsőre, elgondolkozzunk a beteljesült
próféciákon, és megragadjon bennünket üdvözítő terved és szereteted.
Segíts Urunk, hogy növekedjünk a kegyelemben és a
Jézus megismerésében. Segíts bennünket, hogy a Tőled ránk áradó szeretetből
adjunk tovább mi is a körülöttünk élőknek.
Könyörgünk így különösképpen a most is egyedül lévőkért,
hogy merjenek és akarjanak kimozdulni, keresni Téged, jönni, közeledni
néped közösségébe.
Könyörgünk a csak önmaguk szeretetét ünneplőkért,
hogy eljusson hozzájuk örök szereteted, és megragadja életüket, hogy a
Krisztus követésében legyen igazi értelme életüknek.
Könyörgünk a keresztyénekért, a gyülekezetekért,
szeretetre éhes világunkban a Tőled kapott irgalmat árasszuk tovább.
És könyörgünk nemzetünkért, hogy népünk is ne csak
nézzen, hanem lásson is. Hogy meglássa egyre több felebarátunk a Te
nagyságos dolgaidat. Hogy egyre többen járjunk a Tőled való megtérés, megújulás,
megszentelődés útján, hogy egyre többünknek a karácsony, a te irgalmas
szereteted, új életet, hitben és engedelmességben megújuló, örvendező
életet jelenthessen.
Jézus Krisztusért kérünk, áldd meg ünneplésünket.
Ámen.
„A reménység Istene
pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel, hogy
bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|