|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Év végi leltár
Lekció:
Lukács evangéliuma 16. fejezet 19-31. vers
19»Volt
egy gazdag ember, aki bíborba és patyolatba öltözött, és nap mint nap
fényes lakomát rendezett.
20Volt
egy Lázár nevű koldus is, aki ott feküdt a gazdag előtt, fekélyekkel tele,
21és
azt kívánta, hogy bárcsak jóllakhatna a gazdag asztaláról lehulló
morzsákkal; de csak a kutyák jöttek hozzá, és nyaldosták a sebeit.
22Történt
pedig, hogy meghalt a koldus, és felvitték az angyalok Ábrahám kebelére.
Meghalt a gazdag is, és eltemették.
23Amint
ez a pokolban kínok között gyötrődve felemelte a tekintetét, látta távolról
Ábrahámot és kebelén Lázárt.
24Ekkor
felkiáltott: Atyám, Ábrahám, könyörülj rajtam, és küldd el Lázárt, hogy
ujja hegyét mártsa vízbe, és hűsítse meg a nyelvemet, mert igen gyötrődöm e
lángban.
25De
Ábrahám így válaszolt: Fiam, jusson eszedbe, hogy te megkaptad javaidat
életedben, éppen úgy, mint Lázár a rosszat. Ő most itt vigasztalódik, te
pedig gyötrődsz.
26Ezen
felül még közöttünk és közöttetek nagy szakadék is tátong, hogy akik innen
át akarnak menni hozzátok, ne mehessenek, se onnan ide át ne jöhessen
senki.
27Ő
pedig így szólt: Akkor arra kérlek, atyám, hogy küldd el őt apám házához;
28mert
van öt testvérem, beszéljen a lelkükre, nehogy ők is ide kerüljenek, a
gyötrelem helyére.
29Ábrahám
így válaszolt: Van Mózesük, és vannak prófétáik, hallgassanak azokra!
30De
az erre ezt mondta: Nem úgy, atyám, Ábrahám, hanem ha a halottak közül megy
valaki hozzájuk, akkor megtérnek.
31Ábrahám
ezt felelte: Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, az sem győzi meg őket,
ha valaki feltámad a halottak közül.«
Textus:
Galata levél 6. fejezet 7b-10.
„7Hiszen
amit vet az ember, azt fogja aratni is:
8mert aki a testének vet, az a testből arat majd
pusztulást; aki pedig a Léleknek vet, a Lélekből fog aratni örök életet.
9A jó cselekvésében pedig ne fáradjunk el, mert a maga
idejében aratunk majd, ha meg nem lankadunk.
10Ezért tehát, míg időnk van, tegyünk jót mindenkivel,
leginkább pedig azokkal, akik testvéreink a hitben.”
Albrecht Dürernek van egy rajza, amelyen egy idős
tudós látható az asztalánál, ahogy ír. Mögötte kámzsás, sejtelmes alak. A
fején csuklya, de az alakja valahogy így is a háttérbe vész. Csontvázszerű
kezét az író ember vállára teszi, a másikban pedig egy homokórát tart,
amelyben épp leperegnek a szemek. A tudós még szorongatja a tollat, de
érződik, hogy csak pillanatok kérdése, és hamarosan kihullik a kezéből,
mert eljött az idő… Az idő, Chronos. Ez is a kép címe. Bennünket is
nagyon tud nyomasztani, különösen így téli sötét estéken, az év végéről nem
is beszélve.
Azt kérdezte valaki, mi lehet
az oka, hogy a szilveszter este az utóbbi években az egyre vadabb a
tréfálkozás, az eszem-iszom alkalmává lett? (Különös módon az utóbbi
időkben a karácsony is egyre inkább karnevál-jellegűvé, a mulatás alkalmává
kezd válni.) A zene, a tánc, az ital egy pillanatra enyhíti az idő
szorítását sokaknál, mert ha nem is tartjuk különleges napnak, azért
érezzük, hogy csak lezárul egy időszak azzal, hogy egy új esztendő kezdődik
el. Talán az az oka az egyre nagyobb harsányságnak, hogy ezen a két ünnepen
az ember, akár akarja, akár nem: emlékezni kényszerül. Amikor
átlépünk egyik évből a másikba, valahogy megrohannak bennünket az emlékek. Az
emlékeknek pedig sajátos természetük van: idők multával eltorzulnak. A szép
emlékek még szebbekké válnak; a fájdalmas emlékek még szomorúbbakká, azért
fájnak; és ha szilveszterkor, karácsonykor előjönnek, fokozottabban érezzük
ezt.
Egyszerűen arra kényszerülünk
ezekben a napokban, hogy egy kicsit megálljunk, akárcsak az év végén az üzletekben,
kirakjuk a zárva táblát, és az életünkben is leltározzunk. Először
is emlékezzünk. Nézzük végig, hogy mi minden történt velünk. Ne féljünk
azzal se szembenézni, ami rossz volt. De ne csak a körülményeinket nézzük
át, hanem azt is, ami bennünk történt, amiket mi tettünk, sőt nem tettünk
meg! Hajlamosak vagyunk szépíteni, magyarázkodni, és másra hárítani
felelősséget, még önmagunk előtt is. Ne tegyük! Merjünk őszintén
szembenézni magunkkal, az érzéseinkkel, kapcsolatainkkal, mert erre így év
végén pompás lehetőségünk van! Leltározzunk!
„Vessetek magatoknak igazságot.”
– mondja
Hóseás könyve (10,12/a). Mindenekelőtt úgy, hogy önmagunkat nem csapjuk be,
amikor lelkileg tükörbe nézünk, másrészt pedig úgy, hogy igaz módjára
élünk, mert „amit vet az ember, azt fogja aratni is.” (Gal 6,7/b) - ahogy
felolvasott Igénk mondja.
Vajon mit hoz az új esztendő?
Nem tudhatjuk, azonban Isten biztos tudja; de amit bevetettünk az elmúlt
években, az biztos beérik, és meghozhatja az év végére a termést. Az lesz,
amit vetettünk! Aki búzát vet, ne akarjon kukoricát aratni, aki nárcisz
hagymáját dugja el tavasszal, ne akarjon tulipánt látni virágozni!
Tetteinknek következményei vannak. A jónak is, és a rossznak is. A jövőnk a
jelen viselkedésünkben is gyökerezik, a döntéseinkben, abban, ahogy
házastársunkkal, gyermekeinkkel viselkedünk, beszélünk.
Nem tudom elfelejteni azt az anyukát,
aki durván elrántotta a kisfiát, amikor az segíteni akart egy hajléktalannak
az Unió Áruháznál, mert az
elesett, és a műanyagszatyrából kigurultak a dolgai. A gyerek csak össze
akarta szedni. Persze, ott a fertőzésveszély lehetősége, de az is nagyon
fertőző, ahogy megvetően csak annyit mondott: „Gyere onnan, ez csak
egy hajléktalan!” Ha én nem tanítom meg a gyermekemet a könyörületre, akkor
mit várjak tőle én, ha majd felnő, és esetleg én szorulok az ő segítségére?
Ahogy én viselkedek a
másikkal, úgy fognak velem is. Aki hazugságokat vet életében, ne várja,
hogy neki igazat mondjanak majd! Aki haragot vet, és dédelgeti a benne lévő
sértettséget, mi jogon vár szeretetet a másiktól? Aki szüntelen durva szót
vet, milyen alapon vár szelíd szót? Aki hűtlenséget vet, miért várna
hűséget? Isten nem bottal ver – ahogy azt mondani szokták: az aratással
ver. A tetteinknek, életünknek következményei vannak, vagyis azt aratjuk,
amit vetettünk.
***
Sokan azt gondolják, hogy a jézusi példázat
erről a gazdag emberről, és Lázárról arról szól csupán, hogy
könyörületesnek kell lenni a szegényekkel, meg hogy milyen lesz a
túlvilágon. Valóban a szegényeken segíteni kell, de ez a történet nem a
túlvilág milyenségéről tudósít. Sokkal inkább arról, hogy felelősségünk van
az életünkben.
A gazdag embernek az adatott, a szegénynek
pedig az. Azonban, hogy mit kezdenek a körülményeik közepette, az már
rajtuk áll! A gazdagról azt olvassuk, hogy állandóan patyolatba, vagyis szó
szerint fehér lenruhába járt, és minden nap lakomákat rendezett. Vagyis úgy
élt, öltözött, ahogy mások csak ünnepeken, tehát különleges, minősített
alkalmakon. Nem érdekelték a szegények. A lehulló darabok, amikre Lázár
vágyott, azok a kenyérvégek voltak, ahol megfogták a falatot, hogy
bemártsák az ételbe és leharaphassák. (Erre utal egyébként Jézusnak a
szíro-föníciai asszony is.) Ezeket a végeket a szegényeknek adták
általában, de nem így ez az ember! Nem
a gazdagsága volt a bűne, hiszen az adott volt, az csak körülmény, de az,
hogy csak önzőn önmagának, és a hozzá hasonlóknak élt, az már bűn. Az, hogy
képtelen volt észrevenni azt, aki más körülmények között van, és lehajolni
hozzá, az a bűn!
Ez hasonlóképpen van velünk is, bár nem feltétlenül
csak anyagilag kell értenünk, hogy nem figyelünk oda a szegényekre. Nagyon
sok különböző árnyalat van. Volt például valaha egy magas beosztásban
dolgozó ember. Nagyon népszerű volt, állandó meghívások, látogatások,
rengeteg barát. Igen ám, csakhogy egy napon nyugdíjas lett.
Karácsonykor, húsvétkor továbbra is küldte az ismerőseinek a képeslapot,
hogy gondol rájuk. A felesége volt, hogy 100-150 lapot is feldobott a
postaládánál. Aztán ahogy teltek az évek, egyre kevesebb képeslap jött
vissza. A férfi továbbra is tudatni akarta, hogy lehet, hogy már nem
dolgozik, de régi barátai, munkatársai fontosak neki, hát írt. De a
válaszok száma, a látogatók száma egyre csökkent, végül, amire
megbetegedett, már alig néhány jó barát, általában még a fiatal korából
maradt meg. Amikor meghalt, a felesége továbbra is írt ennek a maradéknak,
hiszen ismerte őket! A sok egykori barát nem érdekelte már, hiszen
elhagyták, elfelejtették őket, no de a mag! Írt, mert fontosnak tartotta a
kapcsolatot, meg az ura is így csinálta egykor, és rájött, hogy nem jön
válasz. Nemhogy neki nem írnak maguktól, a férjére való tekintettel, de még
csak nem is válaszolnak. Még az utolsó pár ember sem. Eleinte elkeseredett,
hogy valahol úgy kezelik, mint aki maga is meghalt, majd elfogadta, hogy
ennyit ér az élet.
Olyan sok hasonló van! Amikor elfelejtkezünk a
másikról, amikor már nem olyan kellemes vele a kapcsolat. Hányan elmondják,
hogy addig kellett, amíg jól volt, de amikor bekerült a kórházba,
hirtelen eltűntek körüle az emberek, akik később elmondták, hogy „nem volt
idejük,” „nem tudtak neki mit mondani”, „féltek, hogy csak zavarnák a
pihenését”, közben az azért sírt, hogy valaki mutassa ki neki a szeretetét!
A körülményeink nekünk anyagiakban, munkaidőben, családban, vagy anélkül
adottak, de az, hogy hogyan élünk a lehetőségeinkkel, az már a mi
felelősségünk, hogy mennyire vagyunk hűségesek, hogyan ápoljuk
kapcsolatainkat, kiket veszünk észre, és felejtünk el, abban már ott a mi
döntésünk is, és ne csodálkozzunk, ha később azt aratjuk ezen a téren, amit vetettünk mások felé!
A történetben szereplő Lázárra is hasonló
vonatkozik! Nem azért jut Ábrahám kebelére, mert szegény volt, még csak
azért sem, mert szenvedett! Egyébként a kutyák sebnyalogatása nem enyhet
hozott neki, hanem újabb szenvedéseket. Tévedés azt gondolni, hogy a
szegénység, a nehéz körülmények elegendők az üdvösséghez. Lázárnál sem volt
elegendő. Nem ezért jutott a mennybe, hanem azért, amiről a neve vall: Eleázár,
vagyis Isten segít. Jézus példázataiban sehol sem használ neveket. Ez az
egyetlen hely, és itt is nagyon hangsúlyos, beszédes a név. Ennek az embernek
Isten volt a segítsége, benne bízott, nem volt más valakije az életben.
Tudta, hogy kire kell támaszkodjon, kitől várhat könyörületet. Egyszerűen
ismerte Istent. És Isten ismerte Lázárt. Miért? Mert Isten a szegények
Istene: „Boldogok vagytok, akik most éheztek, mert majd megelégíttettek.”
– mondja Lukács evangéliuma, vagy „Boldogok a lelki szegények, mert
övék a mennyek országa.” – ahogy hasonlóan mondja Máté. Isten
közösséget vállal a szegényekkel, szenvedőkkel, elesettekkel. Nem azért
mert ez érdemük, hanem azért, mert az ilyen emberek egyszerűen nyitottabbá
válnak felé, hiszen másra aligha támaszkodhatnak.
Végül mind a kettő meghalt. Ugyanaz a
sorsa lett mindkettőnek. Mi azt várnánk, hogy a gazdag már e földön
elnyerje büntetését, a szegény pedig jutalmát. De ebből egyikből se látunk
semmit. A gazdag gazdagként hal meg, el is temették szépen, a szegény is,
és neki sem lett jobb – ebben az életben! Aztán ki-ki hite, élete szerint
jut a megfelelő helyre, az üdvösségre, avagy a kárhozatra.
Vannak, akik azon tépelődnek ezt az igeszakaszt
olvasva, hogy vajon milyen lesz az egyik, vagy másik hely. Látják, hallják
egymást, vagy mégsem? Mit jelent a nagy szakadék? De ez a példázat nem a
halálról szól, nem a menny és a pokol kinézetéről, hanem az életről! Arról,
hogy az életünkben van felelősségünk, van felelősségünk a környezetünk
felé. Erre döbben rá a gazdag is szenvedései közepette, sajnos utólag.
Ezért küldetne rokonaihoz bárkit már, csak hogy elkerüljék azt, ami rá vár „hiszen
amit vet az ember, azt fogja aratni is: mert aki a testének vet, az a
testből arat majd pusztulást; aki pedig a Léleknek vet, a Lélekből fog
aratni örök életet. A jó cselekvésében pedig ne fáradjunk el”, mert
lesz aratás, lesz ítélet, amikor megméretik az életünk!
Sokan ezt nem veszik komolyan. Szeretünk hallani a
szerető Istenről, aki Atyánk, aki a Fiát adta értünk, és megbocsát. Igen,
nekünk ilyen Istenünk van, de lesz egy napon ítélet is, amikor megméretik
az életünk. Megméretik, hogy hogyan éltük meg a hitünket felfelé, de a többiek
felé is a hétköznapokban, a legegyszerűbb emberi kapcsolatok szintjén.
Mennyire váltottam aprópénzre, azt, hogy nekem megbocsátott az Isten.
Tudtam-e én megbocsátani, sőt bocsánatot kérni, vagy szorongattam a
haragom? Tudva azt, hogy én szeretve vagyok az Úrtól, szerettem-e azt, aki
épp nem volt túl szeretetre méltó, vagy otthagytam, elfelejtettem, mert az
nem olyan kényelmetlen? Megéltem-e a hitemet ebben az évben, nyilvánvaló e
szavak nélkül is, hogy ki a gazdám? Vagy kétfelé sántikáltam, egy kicsit?
Nézzük meg, hogy mit vetettünk. Leltározzuk, hogy mi
volt jó, és min kell változtassak. Mi az, amit ebben az évben Istentől
kaptam, amit Vele kell folytassak. Mi az, amit tanultam, amitől többé
lettem? És mik azok, amiket rendeznem kell még, változtatnom, többre
törekednem?
***
Hóseás felszólításának: „vessetek magatoknak
igazságot” – ez volna a logikus folytatása az eddigiek szerint: „és
arassatok az igazság szerint”. Ám az Ige így folytatódik: „arassatok
kegyelem szerint.” Mert Isten kegyelme az, ha igazságot vetve igazságot
arathatunk mi is! És ha szeretetet vetünk, nem „természetes”, hogy mindig szeretetet
aratunk, hanem Isten különös kegyelme. Kegyelem az, ha a
hűség-magból hűség bújik ki, mert minden aratás kegyelem. Minden termés
ajándék, ezt a mezőgazdaságban dolgozók pontosan tudják. Annyi minden
történhet, ami nem feltétlenül rajtunk áll. De a vetés, hogy milyen
minőségű magot vetek, az az én felelőségem. Csak akkor várhatok jó termést
egyáltalán, ha ezen a téren a tőlem telhető legtöbbet megtettem!
Új esztendő jön. Mérlegeljük az ideit, de merjünk új
szántást csinálni, újat kezdeni, hiszen az új év nem csak attól új, hogy
január 1-vel kezdődik, hanem mert határvonal. Új lapot ad számunkra, ha nem
is mindenben, de az életvezetésünkre vonatkozóan mindenképp. Néha az új
kezdet, a régi folytatása, csak épp másképp. A régi munkahelyen, iskolában,
csak épp új nekibuzdulással. A régi társsal, csak épp új törődéssel, új
türelemmel, több szeretettel.
Erre buzdít bennünket az Ige is: „Ezért tehát, míg
időnk van, tegyünk jót mindenkivel…” Az embernek megüti a fülét egyből
a szó: „mindenkivel”. Ugyanaz a probléma, mint egykor az
írástudónál, aki nem tudja, hogy ki a felebarátja, akit szeretnie kellene.
Aztán az irgalmas samaritánus példázatából kiderül, hogy az, akivel az
ember kapcsolatba kerül, az, aki rászorul. A válasz itt is ugyanaz. Ne
menjünk el egymás mellett tétlenül. Mi a szeretet? Gyökössy Endre szavaival
élve: „Valaki mellett megállni, aki mellett meg lehet állni. Valaki
fölibe odahajolni, aki fölibe oda lehet hajolni. Hiszen sikolt a szem, hogy
hajolj fölém, ne hagyj egyedül!”
Eszembe jut egy idős bácsi a kórházból, ahol
édesapám feküdt. Mindig egy barna micisapkát hordott, és épp csak tötyögni
tudott, lassan aprókat lépve. Valószínűleg agyvérzése lehetett, mert a
rehabilitációs osztályon feküdt. Illetve éppen, hogy nem feküdt! Maga is
nagyon gyenge volt, elesett, de járta a kórtermeket és odament azokhoz,
akik nála is elesettebbek voltak. Édesapám szobájában egy teljesen fekvő
emberhez járt be, akit rendszeresen megitatott. A látogatásaink során
többször láttuk betipegni apró lépteivel a sapkás bácsit. Szó nélkül
odalépegetni, megsimogatni a másik kezét, és vizet adni. Azt hiszem, valami
ilyesmit jelent a jó cselekvésében meg nem fáradni, és tenni, amíg van
időnk…
***
A mi dolgunk az, hogy új szántással szántsunk az új
esztendőben, és igazságot vessünk, kihasználva felelősséggel életünk idejét
túllátva esetleges kellemetlen körülményeinken. Isten Szentlelkének a
„dolga” a kegyelem. Az is, hogy ma ránk szólt: itt az idő, hogy leltározzuk
az elmúlt évet, talán az egész életünket. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|