|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Akkor hát mit tegyünk?
Péter 1. levele
1. fejezet 13-22.
13Ezért tehát elméteket felkészítve, legyetek józanok
és teljes bizonyossággal reménykedjetek abban a kegyelemben, amelyet Jézus
Krisztus megjelenésekor kaptok.
14Mint engedelmes gyermekek ne igazodjatok azokhoz a
korábbi vágyaitokhoz, amelyek tudatlanságotok idején voltak bennetek,
15hanem - mivel ő, a Szent hívott el titeket - magatok
is szentek legyetek egész magatartásotokban,
16úgy, amint meg van írva: »Szentek legyetek, mert én
szent vagyok.«
17Ha pedig mint Atyátokat hívjátok őt segítségül, aki
személyválogatás nélkül ítél meg mindenkit cselekedete szerint, félelemmel
töltsétek el jövevénységetek idejét,
18tudván, hogy nem veszendő dolgokon, ezüstön vagy
aranyon váltattatok meg atyáitoktól örökölt hiábavaló életmódotokból,
19hanem drága véren, a hibátlan és szeplőtelen
Báránynak, Krisztusnak a vérén.
20Ő ugyan a világ teremtése előtt kiválasztatott, de az
idők végén jelent meg tiértetek,
21akik általa hisztek Istenben, aki feltámasztotta őt a
halottak közül, és dicsőséget adott neki, hogy hitetek Istenbe vetett
reménység is legyen.
22Tisztítsátok meg lelketeket az igazság iránti
engedelmességgel képmutatás nélküli testvérszeretetre, egymást kitartóan,
tiszta szívből szeressétek…”
Imádkozzunk:
Urunk, Istenünk! Ismét elmúlt 24 óra, mégis, ahogyan
mi számláljuk a napokat, egyiknek nagyobb jelentőséget tulajdonítunk, mint
a másik 24 órának. Mert elmúlt egy esztendő is. Köszönjük, hogy
fölvirrasztottál ez új évre, köszönjük, hogy a mi számlálásunk szerint egy
újabb egységet elkezdhetünk, de leginkább azt köszönjük Neked, hogy a Te
nevedben kezdhetjük. Szeretnénk nevedben kezdeni, szeretnénk veled járni
ebben az esztendőben. Szeretnénk a gyülekezet közösségében, igen, a Te Lelked
által, a közösség tapasztalata, hite, bizonyságtétele által erősödni. Ezért
jöttünk, hogy ez új esztendőt a Te nevedben, Teveled kezdjük.
Szentlelkeddel segíts és támogass bennünket, hogy végig Veled járhassunk,
hogy ez a Te dicsőségedet hirdesse ebben a világban, és legyen javára
népünknek, ennek a világnak. Ámen.
Lukács
evangéliuma 3. fejezet 6-18.
„»…6és
meglátja minden halandó az Isten szabadítását.«
7A sokaságnak tehát, amely kiment hozzá, hogy
megkeresztelje, ezt mondta: »Viperák fajzata! Ki figyelmeztetett titeket,
hogy meneküljetek az eljövendő harag elől?
8Teremjetek hát megtéréshez méltó gyümölcsöket, és ne
kezdjétek azt mondogatni magatokban: Ábrahám a mi atyánk! Mert mondom
nektek, hogy az Isten ezekből a kövekből is tud fiakat támasztani
Ábrahámnak.
9A fejsze pedig ott van már a fák gyökerén: ezért
minden fa, amely nem terem jó gyümölcsöt, kivágatik, és tűzre vettetik.«
10A sokaság pedig megkérdezte tőle: »Akkor hát mit
tegyünk?«
11János így válaszolt nekik: »Akinek két ruhája van,
adjon annak, akinek nincs, és akinek van ennivalója, hasonlóan cselekedjék.«
12Vámszedők is mentek hozzá, hogy keresztelje meg őket.
Ezek szintén megkérdezték tőle: »Mester, mit tegyünk?«
13Nekik ezt mondta: »Semmivel se hajtsatok be többet,
mint amennyi meg van szabva.«
14Megkérdezték tőle a katonák is: »Mi pedig mit
tegyünk?« Nekik viszont ezt felelte: »Senkit ne bántalmazzatok, meg ne
zsaroljatok, és elégedjetek meg a zsoldotokkal.»
15Mivel a nép reménykedve várakozott, és szívében egyre
azt fontolgatta Jánosról, hogy vajon nem ő-e a Krisztus,
16János így válaszolt mindenkinek: »Én ugyan vízzel
keresztellek titeket, de eljön az, aki erősebb nálam, és én még arra sem
vagyok méltó, hogy saruja szíját megoldjam: Ő majd Szentlélekkel és tűzzel
keresztel titeket,
17kezében szórólapát lesz, és megtisztítja szérűjét: a
gabonát csűrébe takarítja, a polyvát pedig megégeti olthatatlan tűzzel.«
18Sok másra is buzdította őket, és hirdette az
evangéliumot a népnek.”
Szeretett Testvérek!
Tegnap
szintén Lukács evangéliumából, a harmadik fejezetből olvastuk az Igét, a
harmadik fejezet előző, korábbi verseiből, és arra a kérdésre próbáltuk
keresni a feleletet – visszagondolva 2006 eseményeire –, mit tettünk meg? Mit tettünk meg
azért, hogy minden nép meglássa az Úr szabadítását? És a most fölolvasott
bibliai szakaszunk fölteszi a kérdést: Mit
tegyünk? Immáron előre mutatva föltehetjük a kérdést, és föl kell, hogy
tegyük a kérdést magunk számára is egyénileg, és mint gyülekezet, mint egyház
is, mit tegyünk 2007-ben? A fölolvasott bibliai szakasz újra és újra ezt
kérdezi: Mi mit tegyünk?
Nos, mit tegyünk 2007-ben, nehezülő körülmények között,
egyéni elképzelésekkel vagy éppen már elképzelések nélkül élő országban?
Mit tegyünk 2007-ben keresztyénekként, hívő emberekként, amikor egyre több
az aggodalom, egyre több a félelem a holnap és a holnapután felől? Mit
tegyünk, amikor egyre nyilvánvalóbb, hogy a „Lendületben az ország” mítosza
összeomlott. Ezzel nem lehet előre haladni, ha csak hangzatos mondatokat
mondunk, vagy fölírunk valahova. Bár bátorítónak és biztatónak tűnhetett.
Mi tegyünk 2007-ben hívő emberként, gyülekezetként, amikor általános zavar
van a fejekben – a szívekben már nagyon régóta zavar van -, mit tegyünk,
amikor egy általános elbizonytalanodás látszik a tömegek életében? Mit
tegyünk hívő emberként? Először is látnunk kell, hogy a történelemben nem
először van olyan helyzet, és népünk történelmében sem először van olyan
helyzet, amit ezzel a szóval lehet jelölni: zavarban vannak. Tanácstalanul kérdezték: Akkor mit
csináljunk? Bizony látnunk kell, nagyon sok ember zavarban van. Nem tudom,
mi magunk mennyire vagyunk zavarban, hogy mit tegyünk, merre haladjunk? Mit
tartsunk igazán fontosnak, értékesnek? Mi az, ami zsákutcának bizonyul,
vagy már annak bizonyult? Mit tegyünk? Mi az, amit talán le kellene
bontani, el kellene felejteni, és mi az, amit fel kellene építeni – hogy
Jeremiás próféta elhívásának kifejezéseit használjuk? Hiszen Jeremiás
próféta elhívásában ilyet olvasunk: „gyomlálj,
irts, pusztíts, rombolj - építs, plántálj”. Egyszerre kettőt. És a
bűneset utáni világban egyszerre kettőt kell csinálni. Az is baj, ha csak a
gyomlálj, irts, pusztíts, rombolj történik. Erre is láttunk sajnos az
elmúlt évszázad európai történelmében bőségesen példát, ahol csak
pusztítottak, romboltak anyagiakat, épületeket, erkölcsöt, sok mindent, de
az is kevés, ha mindig csak építeni akarunk, mindig csak plántálni akarunk,
és nem vesszük észre, hogy csak szemétdomb az, amire építeni akarunk.
Bennünket, hívő embereket talán ez utóbbi szokott megkísérteni, hogy nem
akarjuk komolyan megvizsgálni azt a helyzetet, azt a világot, amiben élünk,
nem akarjuk komolyan megvizsgálni – szűkítve a kört – saját gyülekezeti
helyzetünket, és elcsúszunk a „szeressük egymást gyerekek”, nem baj, ha
nincsenek rendben a dolgok, de építsünk rá. Mert az irts, pusztíts,
rombolj, az igenis fáj.
Nos, mit tegyünk? Zavarban voltak akkor is, és a
történelem folyamán sokszor már az emberek, sokszor még közösségek is
zavarban voltak, úgy elbizonytalanodott a világ. Figyeljük meg felolvasott
bibliai szakaszunkban, hogy van – a Jeremiás elhívási igéjével szólva –
olyan, ami a „rombolj, bontsd le” kategóriába tartozik, és van olyan, ami
az „építs” kategóriába. Mind a kettőhöz kettő van.
Nézzük először tehát, hogy Keresztelő János mit
mondott a sokaságnak, akik oda kitódultak hozzá. Elhangzott a prófécia – Ézsaiásra
hivatkozva –, hogy „Minden szakadékot
töltsetek fel, minden hegyet, halmot hordjatok el, legyen a görbe út
egyenessé, a göröngyös simává, és meglátja minden halandó az Isten
szabadítását”. Tegnap idáig olvastuk, és most ugyanezzel a mondattal
kezdtem a fölolvasást: „…meglátja
minden halandó az Isten szabadítását.”
„A sokaságnak
tehát…” –
olvashatjuk tovább – „amely kiment
hozzá, hogy megkeresztelje” – nos a sokaságnak – „ezt mondta…” (elég kemény nyelven szólt, pedig istenfélő
emberekkel beszélt, hiszen az akkori világ jelentős része – legalább
annyira, mint ma – a maga módján, de istenfélő ember volt):
Először is: „Ne mondjátok…!” Kemény beszéd! Ne beszéljetek olyanokat,
ami nem igaz, mert ebből nem jön ki jó! Ne csapjátok be magatokat! Ne
mondjátok! – hangzik, a korabeli, Istenben hívő sokaságnak.
Mi az, amit nagyon jól tudott, hallott sokszor
Keresztelő János is? – „Ábrahám a mi
atyánk; Mi a kiválasztott Ábrahám utódai vagyunk”.
Akkor itt minden rendben van!?
– Nekünk hívő
őseink vannak.
„Ne mondjátok…!” – hangzik Keresztelő János
szava. Ne mindig az ősökkel gyertek! Ne mindig az ősök hitével! Nagy áldás,
ha vannak ilyenek, de ne gyertek azzal, hogy Ábrahám a mi atyánk! Hiszen ez
bár biológiailag igaz, de lelkileg kétséges volt akkor is sokak előtt, és
sokak életében.
– Ne csak a dicső múlttal foglalkozzatok!
Egy kicsit egyházunk is bele-bele csúszik ebbe a
hibába: nagyszerű évfordulók vannak, és az nem is volna baj, hogy ezekre
nagy szeretettel emlékezünk – mert ezek is taníthatnak –, de amikor
visszafelé nézünk, mindig azt mondjuk, hogy hogyan volt pár száz évvel
ezelőtt. Előre pedig nem nézünk, és azt,
amit ma kellene megtennünk, azt kevésbé tesszük meg, akkor itt valami
felborult. A dicső múlt könnyen takaróvá válhat a mi életünkben, úgy
elfoglaljuk magunkat őseinkkel és a múlttal, azok egyébként hitben jó
példájával, hogy lassan már a magunk hitéről és cselekedetéről nem is lesz
szó, és akkor így egy kicsit felmentettük magunkat. Be kell látnunk, hogy
ez a veszély és ez a kísértés egyházunkban és a mi életünkben is megvan: – Nekem
a nagyapám presbiter volt; Nekem a nagyanyám buzgó imádságos asszony volt…
Adjak hálát érte az Istennek, ha így volt! És én? És
én mit fogok tenni 2007-ben? És mit teszünk Nagyerdei Gyülekezetként
2007-ben? Megint emlegetjük a múltat? Hála Istennek, sok jót tudunk
elmondani, de majd rólunk mit fognak elmondani gyermekeink, unokáink, vagy
száz év múlva mire emlékezhetnek vissza?
János szava igen kemény volt a sokasághoz fordulva,
ahogy elhangzott az ézsaiási prófécia újra meghirdetése. A sokasághoz
fordulva: „Ne mondjátok, hogy Ábrahám
fiai vagytok!”, elég ebből a dumából, mert nálatok ez takaró! Csak a
múlttal foglalkozunk, hogy ne legyen szó rólunk. Bizony itt lebont valamit,
nagyon tudatosan le akar bontani valamit Keresztelő János, ami már kezdett
hibává, – Uram bocsá’ – bűnné válni a kortársak életében: Mi Ábrahám utódai
vagyunk, tehát a mi dolgainkról, engedetlenségeinkről, bűneinkről nem lehet
beszélni, hiszen mi Ábrahám utódai vagyunk!
Igen, emlékezzünk, hogy majd Jézus is hasonlóképpen
beszél.
„Ha a ti
Ábrahám fiai volnátok, akkor nem így viselkednétek” – mondja Jézus.
Az első tehát: Ne mondjátok! A másik „ne” pedig: Ne
gondoljátok! – és ezt is istenfélő embereknek mondta, az istenfélő
sokaságnak mondta, hiszen nagy része az volt ennek a sokaságnak, amelyik
kiment oda hozzá, a Jordán mellé.
– Ne gondoljátok, hogy én – tudniillik János – vagyok
a Messiás!
Ez a másik nagyon fontos kérdés 2007-ben is: téves
gondolatainkat el kell felejteni! Abba kell hagyni, mert mindig léteznek
téves gondolatok. Lehet, hogy részben igaz, és mindig az a
legveszedelmesebb, amelyik részben igaz, csak talán már nem aktuális, ezért
téves.
– Ne gondoljátok, hogy én lennék a Messiás! Utánam jön,
erősebb nálam a Messiás.
János ki meri mondani, pedig tetszeleghetett volna
abban, hogy némelyek őt Messiásnak gondolják. Így nagyobb lett volna a
tekintélye, talán még a szavának is nagyobb súlya lett volna, és János azt
mondja: Ne gondoljatok ilyet! Ez téves. Ez is hit. Ne higgyetek ilyesmit,
hogy talán én lennék a Messiás, mert ez tévhit!
Napjainkban, amikor különösen divatos és sokan ki is
mondják: Mindegy, hogy mit hiszel, a lényeg, hogy higgyél valamit! Mindegy,
hogy kiben, miben hiszel, csak higgyél valamit! Mindegy, ha magadban hiszel
is, csak higgyél valamit!
Ilyen világban különösképpen határozottan és
egyértelműen ki kell mondani: Ne gondoljátok, hogy ez így jó! Ne
gondoljátok, hogy Messiás lennék! Ne gondoljátok, hogy kegyességi
szokásaitok üdvözítenek! – mert vannak ilyen kísértéseink is, hogy
kegyességi gyakorlatunk, szokásunk az majd üdvözít. Nem igazán
Krisztus-követés már, csak megtesszük, mert így szoktuk. De miért tesszük meg? Azért, mert így szoktuk, vagy azért, mert a
Krisztus követésében ez ma így időszerű, és ez a küldetésünk? Ne
gondoljátok, hogy a magatok gyártotta hiedelmek üdvözítenek.
Szeretett Testvérek! János először kimond két nemet.
Lebontja azt, ami akkor kísértésként ott volt a sokaságban. Nem elégedett
meg azzal, hogy itt sokan vannak, és nem mondta azt magának, hogy hát igaz,
hogy – tudom – egy része Ábrahámban jobban bízik, mint az Úrban, másik
részének megint megvannak a maga kis bálványai, és tulajdonképpen azokban
hisz, egy része meg csak kíváncsiságból van itt, a többi meg szokásból,
némelyek őszinte kereséssel – nem baj, csak itt legyenek! János nem így
gondolja. Ki meri mondani azt, amit gyülekezetben néha félünk kimondani,
mert jaj, elveszítünk egy-két embert, de ha az orvos nem mondja meg, hogy
baj van, betegség van, akkor hogyan fogunk valamit tenni? Akkor szeret, ha
megmondja, és nem akkor, ha becsap, és azt mondja, hogy csupa egészséges a
keze, lába, a szeme is – úgy látom – jó, a hallása is jó, igaz, a szíve
talán egy hónapig, ha még működik. János ki meri mondani először is azt,
amit le kell bontani. Ne mondjatok olyat, ami nem igaz, ne gondoljatok
olyat, és ne bízzatok olyanban, ami tévedés.
Másik részről pedig – és itt érkezünk el igazán mai
bibliai szakaszunknak egy izgalmas fordulatához – amikor János ezekről
beszél, így olvassuk: „A sokaság pedig
megkérdezte tőle: »Akkor hát mit tegyünk?«” A sokaság zavarban volt.
Hát akkor mit csináljunk? Hát, hogyha nem elég az, hogy Ábrahám a mi
atyánk, hívő ősünk, mi az ő leszármazottai vagyunk, ha ez nem elég, akkor
mit csináljunk? A sokaság zavarban volt, mégpedig komoly zavar keletkezett,
mert néhány tévhit mögé Keresztelő János odatette a kérdőjelet. Ezt meg
kell vizsgálni, ezt végig kell gondolni, hogy jól van-e úgy! És amikor kezdtek
rájönni emberek, hogy Jánosnak lehet, hogy igaza van, lehet, hogy túl
sokszor hivatkozunk hívő őseinkre, és keveset cselekszünk hitből, lehet,
hogy nekünk olyan hiedelmeink vannak, amelyek nem igazán azonosak az
Isten-hittel, csak annak valamilyen keveréke, na de akkor mi lesz? Hisz
eddig ezekbe kapaszkodtunk! Figyeljük meg azt a megfogalmazást, ahogy
kérdeznek! Árulkodik arról, hogy teljes zavar van. Az eddigi megszokásaink,
az eddigi gondolataink megkérdőjeleződtek – János megkérdőjelezte –, és a
kérdésből kiderül, hogy a sokaság jelentős része igazat is adott Jánosnak,
na de akkor mit tegyünk? Ha teljesen ugyanúgy nem lehet folytatni, ahogy
eddig tettük, akkor mit tegyünk? És itt jön a két ige, amikor az állóvizet,
a kegyes állóvizet János ennek két mondatával felkavarta, akkor
önkéntelenül jött végre az őszinte kérdés: Na de akkor hát mit tegyünk?
Akkor mondd meg, hogy mit tegyünk! Ha nincs minden teljesen úgy rendben,
ahogy eddig volt. És itt is kettős a válasz. Az egyik része: „Teremjetek megtéréshez méltó
gyümölcsöket!” (vagy más fordítás szerint: „teremjétek a megtérés gyümölcseit”) – és itt konkrét cselekedetekről
van szó. Ne csak keresztelkedjetek – hiszen mentek ki az emberek, sokan
megkeresztelkedtek Jánosnál (ez a keresztség nem azonos a Jézus által parancsolt
keresztséggel, erre vigyázzunk, egy fontos, üdvtörténetileg ehhez a korhoz
kötött, később meg nem ismételhető aktusról volt szó) –, nos ne csak
keresztelkedjetek, ne csak szertartást csináljatok, hanem kérdezzétek meg,
hogy mi a feladat! Kérdezzétek meg, hogy mit kellene tenni! A keresztség
egy szimbólum itt is. No de mi következik belőle? Mert igazán ez az
izgalmas, és azért történik, hogy legyen valami folytatása! A házasságot
nem azért kötik, hogy legyen ilyen is, még esetleg papírunk is legyen róla,
hanem azért, mert megélni szeretnék az emberek. Nos, teremjetek megtéréshez
méltó gyümölcsöket – ne csak keresztelkedjetek, és mint valamifajta
szertartást megtettétek és megnyugodva hazamentek, hanem kérdezzétek meg a
feladatotokat! Keressétek a feladatot! És látunk ilyet, hogy ne nehezítsétek meg törvénytelenséggel a
meglévő szociális gondokat. Ne éljetek vissza hatalmatokkal – például
katonák, vámszedők, hiszen erre mindig nagyon nagy a kísértés, hogy
visszaéljünk a munkaköri lehetőségeinkkel, és ezzel nehezebb helyzetbe
hozunk másokat is. Ne nehezítsétek meg a meglévő szociális gondokat ilyen törvénytelen
munkahelyi cselekedetekkel! Emlékezzünk, néhány évtizede sokan mondták, az
előző rendszer utolsó évtizedét már így jellemezték sokan: szegény
országnak gazdag polgárai. Hiszen amikor a közöst úgy sikerült szétlopni,
hogy a közösben már alig maradt valami, az egyének meg meggazdagodtak, az
országot sikerült eladósítani, de mások fölhalmozták a tőkét arra, hogy
utána tudjanak miből privatizálni, akkor megnehezültek, létrejöttek,
fölerősödtek a szociális gondok, amikkel ma is küzdünk, noha eltelt egy-két
évtized azóta.
„Teremjetek
megtéréshez méltó gyümölcsöket!”
Figyeljük meg, hogy az abban a korban lenézett
foglalkozásúakhoz, hogy fordul János – hiszen a vámszedők, akik az idegen
hatalom számára szedték a vámot, közutálatnak örvendtek! Lenézett foglalkozás
volt. Hogyan fordul feléjük? Nem azt mondja János:
– Gyalázat, hogy ilyennel foglalkoztok! – hanem azt
mondja:
– Ne éljetek vissza a hatalommal, a lehetőséggel,
hogy a magatok zsebére kétszer annyit szedjetek be, mint ami elő van írva.
Vagyis: a megvetett foglalkozást, a lenézett
foglalkozást is szabályszerűen végezzétek – és ennek ma is nagyon fontos
üzenete van, hiszen nagyon sok embernek éppen ott van a gondja, aggodalma,
a kétsége, hogy valamit muszáj dolgozni, hogy megéljünk, de hát…ezt? Hiszen én többet tudnék! És ez
igaz, mégis, végezzétek tisztességgel, és hűséggel azt, ami a feladatotok!
Mindegy, hogy a társadalmon belül milyen besorolásba kerül, amit most éppen
végzel, hűséggel végezd!. Szabályszerűen végezd.
Aztán: Segítsétek
a rászorulókat!. Miután az adott korban – kistelepülések lévén – az
emberek nagyon jól tudták, hogy valóban ki a rászoruló, és ki az, aki
esetleg visszaél ezzel a lehetőséggel. Ezt ma nagyvárosban másképp kell
végezni, mint akkor, kisebb településeken, de ilyen értelemben is legyen jó
gyümölcse életeteknek.
Vagyis: amikor János felel a kérdésekre – hiszen az
akkori társadalom különböző rétegei jönnek oda és kérdezik –, hogy akkor
hát, mit tegyünk, ha nem elég az, hogy hívő őseinkre hivatkozunk? Mit
tegyünk, ha nem te vagy a Messiás? – Pedig mi ide jöttünk, és mi már azon
gondolkodtunk, hogy hátha itt van a Messiás, és akkor éppen jó helyen
vagyunk, sőt, itt még talán helyezkedni is lehet a reményteli jövendő érdekében,
ha mi vagyunk itt elsőként, és hogyha ez nem így van, ha nem te vagy a
Messiás, ha nem itt lehet az új karriert építeni –, akkor mit tegyünk?
Nos, megtérésetek a bűnös életmód elhagyását
jelentse! Beleértve még a munkátokat is, mármint a munkában a bűnök és
visszaélések elhagyását jelentse.
Akkor hát mit tegyünk? – kérdezték zavartan.
Az egyik: Megtéréshez
méltó gyümölcsök munkában, bárhol vagy.
A másik: (ezt már nem is a népnek mondta, mint
feladatot, hanem Ő maga is gyakorolta, ezzel zárul ez a beszéd az
evangéliumi leírásban): „Sok másra is
buzdította őket, hirdette az evangéliumot, a jó hírt a népnek”.
Evangéliumot
hirdetni, buzdítani, abban az időben is nagy szükség volt. Amikor az emberek
zavarodottan egyik napról a másikra élnek, ahol nem tudják, mit kellene
tenni, nem tudják pontosan, merre kellene menni, ott rendkívül fontos jó
hírt mondani, buzdítani. Akkor is nagyon sok gyámoltalan ember volt, nagyon
sok csalódott ember volt, és amikor jöttek reménykedve Jánoshoz, akkor
János is először két „nem”-et mondott ki:
– Ne mondjatok
olyat, ami hamis hiedelem alapja lehet, és ne gondoljatok olyat, ami megint téves hiedelem irányába vihet
el benneteket!
„Akkor hát mit
tegyünk?”
Teremjétek a megtéréshez méltó gyümölcsöt, és jó hírt
mondjatok! – és János erre példát mutat. Példát ad, evangéliumot, jó hírt
mond. Mi már annyira megszoktuk a magyarosított kifejezést: evangélium,
hogy nem is érezzük sokszor az igazi jelentését – jó hír, örömhír!
Egy olyan világban, ahol ez a nép egy idegen hatalom
igájában volt; egy olyan világban, ahol visszaéltek a foglalkozásukkal a
legkülönbözőbb területen az emberek; egy olyan világban, ahol a
kizsákmányolás nagyon erős volt; egy olyan világban, ahol még vallási
értelemben is megjelentek ilyen téves hangsúlyok és gondolatok – egy ilyen világban jó hírt mondani!
Mert rossz hírt tudtak mondani akkor is, ma is tudunk. De jó hírt mondani!
A jó hír, hogy az Isten itt van, hogy az Isten szeret, hogy az Istennek van
gondolata és tette! Lehet, hogy mi zavarodottan nézünk körül, hogy akkor
mit tegyünk? Ez sem jött be, az sem jött be, ezt ígérték, nem úgy van,
becsaptak minket, akkor most miben, kiben bízzunk?
Hogyan hangzott az ézsaiási prófécia utolsó mondata,
amivel a mai szakaszt indítottam, jóllehet látszólag elvágható a történet? „…meglátja minden halandó az Isten
szabadítását.”
Ez a jó hír: Az
Isten szabadítását mindenki megláthatja! Éppen rajtatok keresztül, akik idejöttetek a
Jordánhoz, idejöttetek hozzám! Akik most bizonytalankodva kérdeztétek, hogy
ha nem minden volt rendben a gondolkodásunkkal eddig, akkor hát mit tegyünk?
Nos, éppen rajtatok keresztül is a jó hírt szeretné az Isten továbbadni! Az
Ő szabadítása közel van! Nála van megoldás. Ez az a jó hír, amit mondani
kell, és János mondja ezt a jó hírt. Mit kell tenni? Az ézsaiási
próféciában: „...az Úr útját
készítsétek” – ezt kell tenni! A jó hírt továbbmondani: Közel van az Isten az Ő szabadításával
mindenkihez! Népünkhöz is. Nincs olyan mélység és nincs olyan nagy baj
és nyomorúság, amelyből az Isten ne tudna szabadítást adni!
„A szakadékokat
töltsétek fel, a hegyeket, halmokat bontsátok le! Minden akadályt
távolítsatok el, hogy az emberek megláthassák az Isten szabadítását!” Lukács már egyszerűen csak
így összegezte: „Sok másra is
buzdította őket, és hirdette a jó hírt, az evangéliumot nekik”. Igen.
Közel van az Úr az Ő szabadító szeretetével mindannyiónkhoz, és napjainkban
különösképpen szüksége van az embereknek a jó hírre. Rossz híreket minden nap
tudunk hallani. Túl sokat is. És vajon jó hírt? Na de jó hírt nem éppen a
hívő emberek kellene, hogy vigyenek ebbe a világba? Nem éppen nekünk
adatott meg az isteni szabadítás jó híre? Nem éppen a mi dolgunk lenne jó
hírt vinni a magyar népnek, és nem a mi dolgunk lenne bátorítani,
buzdítani? Hiszen sokan meglankadtak és megfáradtak, és sok a csalódottság
és a kiábrándultság ebben a hazában. Akkor hát mit tegyünk 2007-ben? Tudunk
valamit tenni? Igen: „Készítsétek az
Úr útját!” Tudunk valamit tenni? Igen: „Hadd láthassa meg minden ember az Isten szabadítását!”
Szeretett Testvérek! Téves mítoszokat lerombolva,
cselekedeteinkkel és jó hírrel buzdítsuk nemzetünket! Ámen.
Imádkozzunk:
Hálát adunk Istenünk, hogy Te, aki mindeneket
teremtettél, szent és igaz vagy, mennyei Atyánkká lettél a Krisztus Jézus
által. Hálát adunk, hogy bár önmagunkban nem vagyunk rá alkalmasak, de mégis
ránk bíztad a békéltetés szolgálatát, és hálát adunk azért is, hogy
szolgálatra fel akarsz készíteni egyénileg és gyülekezetként is bennünket.
Magasztalunk Istenünk, hogy bizonytalan és nehezedő körülményeink között is
Te biztos kősziklánk maradsz mindenkor. Magasztalunk, hogy a Te
szabadításod mindenkor kész van, mindenkor közel van, és mindenkihez közel
van.
Segíts Urunk, hogy ebben az esztendőben is, melyre
fölvirrasztottál bennünket, hitünk jó cselekedeteivel szolgáljunk! Rád
mutassunk, Rólad tegyünk bizonyságot! Segíts Urunk, hogy erősítsük
egymásban is a reménységet, hogy jó hírt mondjunk, és jó hírre
emlékeztessünk! Segíts Urunk, hogy ragaszkodjunk hozzád, és ragaszkodjunk
népedhez, népeden belül gyülekezetünkhöz. És kérünk, segíts bennünket, hogy
bölcsen el tudjuk hárítani sokak életében a hozzád vezető út akadályait,
amelyek tán éppen szakadékként mélyültek, vagy hegyként magasodtak emberek
és Te közötted. Segíts, hogy a mi életünk egyik oldalról téves
hangsúlyoktól tisztuljon, másik oldalról pedig a jó cselekedettel és a jó
hírrel alkalmas legyen a szolgálatra.
Könyörgünk így gyermekeinkért, unokáinkért, az
utánunk következő nemzedékekért, hogy előttük és számukra is életünk jó
gyümölccsel lehessen Rád mutató jel. És könyörgünk szülőkért, nagyszülőkért,
mindazokért, akik sok mindent átéltek és megtapasztaltak, mindazokért, akik
fölismerhették már szabadító szeretetedet, hogy erről jó bizonyságot
tudjanak tenni a fiatalabb nemzedékeknek. Könyörgünk mindazokért, akiket
most különösképpen sújt a napi gond, a megélhetés gondja. Könyörgünk
mindazokért, akik kétségekkel indulnak az új esztendőnek, hiszen talán
munkájuk, munkahelyük is veszélyben van, vagy talán éppen nincs is most
munka. Teelőtted minden lehetséges, hogy ajtók nyíljanak számukra is. De legelőször
is segíts, hogy jó hírrel, irgalmas szereteteddel tudjuk bátorítani a
kétségeskedőket. Könyörgünk azokért, akik kapaszkodókat keresnek újra
elbizonytalanodott világunkban, hogy ne téves gondolatokban keressenek és –
átmenetileg – találjanak valamit, ne téves cselekedetekben bizakodjanak, hanem
tudjanak Hozzád találni. És talán ebben a keresésben életünk is Feléd
mutató útjelző tábla legyen.
Könyörgünk városunkért. Kérünk, Te adj ébredést
gyülekezetekben, felbuzdulást a jó szolgálatra, Te adj lelki ébredést.
Könyörgünk nemzetünkért, nemzetünk erkölcsi felemelkedéséért, és kérünk a
gyülekezetekért, az egyházakért, magunkért, hívő emberekért, hogy ebben az
esztendőben a Te utadat tudjuk még jobban készíteni, hogy szabadításodat
sokan megismerjék.
Urunk, Istenünk! Odaszánjuk magunkat erre.
Odaszánjuk, s kérünk, az engedelmesség lelkével támogass minket! Legyen
áldásod népeden, és kérünk, hogy amikor magunkat odaszánjuk, akkor életünk,
szolgálatunk – minden gyarlósága ellenére is – legyen alkalmas segítség
nemzetünk megújulásában.
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|