|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Vezetőből,
vezetett
Lekció: Királyok 1.
könyve 3. fejezet 2-15.
„2A nép
akkor még az áldozóhalmokon áldozott, mert addig még nem építettek házat az
ÚR nevének.
3Salamon
szerette ugyan az URat, és apjának, Dávidnak a rendelkezései szerint élt,
de ő is az áldozóhalmokon mutatott be áldozatot.
4A
király Gibeónba szokott elmenni, hogy ott áldozzék, mert ez volt a
legnagyobb áldozóhalom. Egyszer ezer állatot mutatott be Salamon
égőáldozatul azon az oltáron.
5Akkor
éjjel megjelent Gibeónban az ÚR Salamonnak álmában, és ezt mondta Isten:
Kérj valamit, én megadom neked!
6Salamon
ezt felelte: Te nagy szeretettel bántál szolgáddal, Dáviddal, az én
apámmal, ahogyan ő is hűségesen, igazán és egyenes szívvel élt előtted. Ezt
a nagy szeretetet megtartottad iránta, és fiút adtál neki, aki a trónján ül
ma is.
7És
most URam, Istenem, te királlyá tetted szolgádat az én apám, Dávid után. De
én még egészen fiatal vagyok, nem értek a kormányzáshoz.
8És
a te szolgád választott néped között van, amely olyan nagy nép, hogy nem lehet
számba venni; nem számlálható meg a sokasága miatt.
9Adj
azért szolgádnak engedelmes szívet, hogy tudja kormányozni népedet,
különbséget téve a jó és a rossz között, különben ki tudná kormányozni a te
nagy népedet?!
10Tetszett
az ÚRnak, hogy ezt kérte Salamon.
11Azért
ezt mondta neki Isten: Mivel ezt kérted, és nem kértél magadnak hosszú
életet, nem kértél gazdagságot, és nem kérted ellenségeid életét, hanem
értelmet kértél, hogy nekem engedelmeskedve tudj kormányozni,
12ezért
teljesítem kérésedet: olyan bölcs és értelmes szívet adok neked, hogy
hozzád fogható nem volt előtted, és nem támad utánad sem.
13Sőt
azt is megadom neked, amit nem kértél: olyan gazdagságot és dicsőséget is
adok egész életedben, hogy nem lesz hozzád fogható senki a királyok között.
14Ha
az én utaimon jársz, és megtartod rendelkezéseimet és parancsaimat, ahogyan
apád, Dávid tette, akkor hosszú életet adok neked.
15Azután
fölébredt Salamon, és látta, hogy álmodott. De amikor visszament
Jeruzsálembe, odaállt az ÚR szövetségládája elé, és égőáldozatokat mutatott
be, békeáldozatokat készített, és lakomát rendezett minden szolgájának.”
Textus: Példabeszédek
könyve 2. fejezet 1-6.
„1Fiam,
ha megfogadod mondásaimat, és parancsaimat magadba zárod,
2ha figyelmesen hallgatsz a bölcsességre, és szívből
törekszel értelemre,
3bizony, ha bölcsességért kiáltasz, és hangosan kéred
az értelmet,
4ha úgy keresed azt, mint az ezüstöt, és úgy kutatod,
mint az elrejtett kincseket,
5akkor megérted, mi az ÚR félelme, és rájössz, mi az
istenismeret.
6Csak az ÚR ad bölcsességet, szájából ismeret és
értelem származik.”
Élt egyszer egy barát, aki
faluról-falura zarándokolt, Isten szeretetéről és jóságáról tanította a
népet. Szegénységben éldegélt, néha csak kenyérrel és forrásvízzel
csillapíthatta éhségét, de ez őt cseppet sem zavarta, elégedett volt az
életével. Egy este, igen későn egy falu határába ért, de már nem akarta
felzavarni az ott élőket, így letelepedett egy fa alá, és mielőtt még
elaludt volna, imádkozott egyet. Egyszer csak egy lihegő, nagy sebbel-lobbal
érkező parasztember érkezett hozzá, és már messziről kiabálta:
– Megvan a kő? Megvan a kő? Kérlek, add nekem!
– Miféle kő? – kérdezte a barát.
– Az előbb ébredtem álmomból, amelyben azt láttam,
hogy a faluszélen találkozom egy baráttal, aki ad nekem egy hatalmas
drágakövet, amely gazdaggá tesz – válaszolta.
A barát egy darabig kutatott a zsákjában, majd nagy
nyugodtan előhúzott belőle egy szikrázó fénydrágakövet.
– Valószínűleg ezt láttad álmodban. Néhány napja a
hegyek között járva bukkantam rá. Tessék, a tied, ha akarod!
Persze, hogy akarta, hiszen nagy volt, és ragyogó,
egy egész vagyont érő! Boldogságtól csillogó szemmel odarakta az ágya
mellé, majd lefeküdt. De nem bírt elaludni. Ezeregy gondolat csapongott a
fejében. Másnap hajnalban első dolga volt, hogy visszament az öreghez, és
ezt mondta neki:
– Add nekem a gazdagságot, ami megengedi neked, hogy
ilyen könnyedén nekem add a gyémántot!
Minden ember vágyik
valamilyen kincsre. A kincs
az jó dolog, érték, és nem lebecsülendő, sőt küzdeni kell érte! Egyáltalán
nem biztos, hogy ez a kincs pénzben mérhető, bár napjainkban ez egy igen
meghatározó szempont. Van, akinek az életében a kincs az egészsége, és
szinte betegesen figyeli az ételeken lévő címkéket az adalékanyagok miatt.
Másnap a kincse a szépsége, ezért állandóan konditerembe jár, megveszi a
legdrágább kozmetikai cikkeket, a legdrágább ruhákat. Van, aki a
fiatalságát őrzi kincsként, és semmitől sem riad vissza, hogy 15-20 évvel
fiatalabbnak látsszon. Mások a karrierjük érdekében hoznak hatalmas
áldozatokat, lemondva családról, pihenésről. Megint másoknak a család, a
gyerekek, és az unokák, olyannyira, hogy már a végén mindent ők
irányítanak. (Reklámiparban végzett kutatások szerint, napjainkban a
gyerekeket kell megcélozni először bármilyen termékkel, legyen szó autóról,
mosóporról, vagy bármiről, mert mivel ők nézik legtöbbet a TV-t, az ismerős
dolgokra ők hívják fel a felnőttek figyelmét, és veszik rá őket a
vásárlásra. Ezért szerepel szinte minden reklámban gyerek…)
Nem véletlenül van ez így.
Ezek napjaink gyémántjai közül valók, amiről a mesében olvastunk. Lehetne
még folytatni a sort. Egészen biztos, hogy nekünk is vannak ilyenek az
életünkben. Jó ez, mert a kincs az kincs, vagyis érték, megbecsülendő dolog,
és sokat ér.
Egy
királynak is
szüksége van kincsekre, olyan értékekre, amelyekről mindenki tudni fogja,
hogy ő egy erős uralkodó. Salamon idejében ezek a következők voltak a
környező népeknél: egy gazdag udvar, ami mutatja királyi voltának súlyát,
egy erős hadsereg, amely mutatja erejét, egy nagy hárem, amely egyrészt
szintén gazdagságát mutatja, másrészt pompás lehetőség diplomáciai
kapcsolatok létrehozására, ezen kívül jó, ha az ember sokáig él erősen,
egészségesen uralkodóként. Igen ám, de történetünk idején ezek közül egyiknek se volt birtokában Salamon,
mindent létre kellett hozzon!
Először is kevesen akarták őt
Dávid utódjának! Több testvére is ellenjelöltként szerepelt vele szemben,
de végül ők valamennyien kiestek a küzdelemből, és Salamon, a legkisebb,
Betsabé fia került a trónra. Teljesítette apja utolsó akaratát, megbüntette
az ország belső ellenségeit, majd feleséget szerzett magának az akkori
egyik legjelentősebb uralkodói házból, az egyiptomi fáraó leányát. Tehát ez
a házasság külpolitikai, diplomáciai szempontból nézve is jelentős lépés
volt. Az ország ekkor volt a
legerősebb, és legnagyobb, hiszen Dávid hadvezérként leigázta a környező
népeket. Gazdasági jólétről árulkodik, hogy Salamon építkezni kezd: építik
a saját új palotáját, és Jeruzsálem új falait. A kor szokásai szerint
mutatta be az áldozatokat Istennek, és tett eleget vallási
kötelezettségeinek, ahogyan apjától tanulta. Nyugodtan elmondhatjuk, hogy
egy igen sikeres fiatal vezetővel állunk szemben, aki igencsak rátermetten
oldja meg a kormányzás kérdéseit, és viszi előbbre az ország helyzetét, de
még az út elején áll, ezért sebezhető, és még tapasztalatlan, és ami a
rendelkezésére áll, azt az apja uralkodásának köszönhette.
Ekkor egy éjszaka megjelenik Salamon álmában Isten,
és szinte mesébe illő dolgot mond neki. Az újfordítás azt mondja, “kérj valamit”, a Károli fordítás
pedig egyenese azt írja, hogy “kérj
amit akarsz, hogy azt adjak néked”. Ez az Isten által való
felkínálkozás azt jelenti, hogy kérj bátran, amit csak akarsz, s bármit
kérsz, én megadom neked. Lehetséges az, hogy ilyen hatalmas lehetőséget ad
nekünk a mindenható Úr? Lehetséges, hogy ilyen bőkezű és ilyen nagylelkű
hozzánk? A felolvasott Ige azt bizonyítja, hogy igen. S azért mondhatjuk
ezt határozottan, mert a Salamonnak egykor ott felkínált lehetőség nem csak
egyszeri, csak rá igaz, és csak rá érvényes felkínálkozása volt Istennek.
Hiszen ez a bőkezű és
hatalmas dolgokat kínáló szándéka Istennek az Újszövetség népe számára is elhangzik. Jézus Krisztus erősíti
meg és teszi ezt teljessé azáltal, hogy ezzel kapcsolatban nyilatkozik.
Méghozzá nagyon nyomatékosan, azzal a “bizony-bizony”
kezdéssel, mellyel legfontosabb kijelentéseit akarta hangsúlyossá tenni. Ő
így szólt: „Bizony, bizony mondom
néktek, hogy amit csak kértek az Atyától az én nevemben, azt megadja
néktek.” [Jn. 16:23] És ez a jézusi mondat nem csak a tanítványokra,
hanem a mindenkori tanítványra is érvényes. S ezzel a mondattal Jézus azt
mondja, hogy az imádság, az Istenhez való folyamodás mindig is hatalmas és
fantasztikus lehetőséget jelent az ember számára – ha azzal bölcsen él az
ember! Az ember szinte át sem tudja igazán gondolni, hogy mikor imádkozik,
hogy imádkozhat, az mekkora lehetőséget, milyen távlatokat nyithat meg az
ember előtt.
Az már más kérdés, hogy
hogyan élünk egy efféle lehetőséggel! Maga Isten sorolja el Salamon kérése
után, hogy mi mindent kérhetett volna: hosszú életet, gazdagságot, az
ellenségei életét. De a király nem ilyesmit kér, hanem így nyilatkozik: „És most URam, Istenem, te királlyá
tetted szolgádat az én apám, Dávid után. De én még egészen fiatal vagyok,
nem értek a kormányzáshoz. Adj azért szolgádnak engedelmes szívet, hogy
tudja kormányozni népedet, különbséget téve a jó és a rossz között,
különben ki tudná kormányozni a te nagy népedet?!” Egészen meglepő a
kérése. Ő, a minden tekintetben sikeres uralkodó, akitől félnek a környező
népek, és akit tisztelnek a nagyhatalmak, aki egy gazdag országot vezet,
akinek vakon engedelmeskedik minden alattvalója, azt mondja, hogy túl
fiatal még, és nem elég bölcs a kormányzáshoz. Szinte szerénykedésnek tűnik
egy ilyen kérés, és balgaságnak, hiszen minden rendben van körülötte, és
talán az előbb felsorolt dolgokkal inkább hazáját szolgálná. Hiszen ha sokáig
él, sokáig lesz biztonságban Izráel, a király gazdagsága pedig a nép jóléte
is, az ellenség legyőzése pedig maga a fizikai biztonság.
Van azonban még egy
megjegyzés az ifjú Salamont illetően a szövegben: „Salamon szerette az Urat.” Tehát nem csupán kötelességből
áldozott, és épített később templomot, hanem azért, mert szívből szerette
Istent. Vagyis ismerte Őt, és ezáltal ismerte önmagát is. Ezért lehetséges
az, hogy nem magára gondol először a kívánságnál. Azokkal ő talán boldogabb
lehetne, de Isten ügyét nem szolgálná. Salamon érti, hogy Isten tervének
része, és azért lett uralkodó, mert az Úr általa akarja a kiválasztott
népet vezetni. Érti, hogy az ő személyes élete, boldogsága alá van
rendelve, és szinte eltörpül emellett a feladat mellett. Őrá Isten egy
népet bízott, és ezzel neki el kell számolni, mint vezetőnek! Ezért kér
bölcsességet Istentől, mert tudja, hogy bár most jól mennek a dolgok,
egymagában nem tudja küldetését bevégezni, szüksége van vezetésre.
A király tehát különbséget
tudott tenni a fontos és az igazán lényeges dolgok között, mert látta magát
Isten előtt. Igazából már azelőtt bölcs volt, hogy később legendássá váló
bölcsességét megkapta volna az Úrtól.
Érezzük a mai szóhasználatból
is, hogy a bölcsesség
nem csupán, sőt nem feltétlenül okosságot jelent. Sokkal inkább
tapasztaltságot, ismeretet az élet dolgaiban. Az kell hozzá, hogy az ember
nyitott szemmel járjon a világban, felismerjen törvényszerűségeket, és az
események mögé tudjon nézni. A bölcsesség nem más, mint az élet tisztázása.
Annak felismerése, hogy a dolgok mélyén rend uralkodik, és az embernek
képessé kell válnia arra, hogy tudjon várakozni annak kibomlására. Ehhez
pedig alázat kell.
Ha ezt végiggondoljuk, akkor
a mai ember nagy általánosságban egyáltalán nem bölcs, sőt az efféle
bölcsesség inkább bolondságnak tűnik. Ma azt oltják belénk, hogy bármit
elérhetünk a saját erőnkből. Küzdjünk, valósítsuk meg önmagunkat, éljünk a
lehetőségeinkkel. Minden rólunk szól, és értünk van. Ez még néhány évtizede
nem volt ennyire erőteljes folyamat! Ma nézzük csak meg, hogy a
munkahelyeken gyakran milyen harc folyik az állandó elengedések miatt! Ha
az embernek nincs összeköttetése, szinte esélye sincs bizonyos pályákon,
mert annyira belterjes, kapcsolatok hálójából álló sok terület. Nem a
megfelelő ember kerül gyakran a megfelelő pozícióba, hanem az, amit
bizonyos érdekek oda kívánnak. Megdöbbentő,
ahogy egyre kevesebb a jó szakember, mert mindenki csak pénzt akar, de
dolgozni egyre kevesebben. Ott kell állni a mesterek mellett, mert különben
nem lesz szép a fugázás, rendesen beépített az ablak, újra kicserélt az
alkatrész. A cél mindenütt a haszon.
Az egyik barátnőm, aki az
elmúlt hónapokban költözött fel Pestre, mondta el, hogy az egyik első
dolog, amit megtanult az volt, hogy csak akkor szabad átadni a helyet a
villamoson, ha az idős ember közvetlenül ott áll mellette, különben hiába
adná át a helyét, aki gyorsabb, az fog leülni. Az ilyen emberre mondják,
hogy élelmes, életre való.
Az Ige pedig azt mondja rá,
hogy ostoba! Mert „Aki a maga eszében bízik, ostoba, de aki
bölcsen él, az megmenekül.” – mondja, a Péld. 28,26. A mai ember
igencsak a maga eszében bízik, hiszen senkiben sem bízhat igazán! Az Ige
azonban épp arról beszél, hogy épp az a bölcsesség, hogy felismerem, hogy
nem a magam eszére kell támaszkodjak, hanem van Istenem. Az a bölcsesség,
hogy felismerem, hogy az életem eseményei, sőt a világ eseményei mögött ott
van Isten. Hogy a világban rend van, akkor is, ha rendetlenségnek tűnik,
mert Ő mindenről tud, és Nélküle semmi meg nem történhet. A legnagyobb
bölcsesség pedig az, ha az Ő kezébe teszem a kezemet, és engedem, hogy
vezessen.
Egykor Salamon ezt értette
meg. Sikeres ifjú király volt, de felismerte, hogy ez önmagában kevés.
Ismerte Istent, így tudta, hogy csak benne bízhat, és csak akkor lehet
valóban jó uralkodó, ha az Ő szaván tájékozódik, ha van benne iránta
alázat. Felismerte, hogy nem csupán őróla, Salamonról, és saját vezetői
érdekeiről van szó, hanem elsősorban azokért tartozik felelősséggel, akik
rábízattak. Ehhez pedig ő kevés. A vezetői
szerepből, vezetetté akart lenni, hogy jól tudjon vezetni másokat.
El tudott lépni a kormánykeréktől, és átadni a vezetést Istennek, vagyis ő,
aki ezreknek parancsolt, és élet és halál ura volt, engedelmessé tudott
lenni!
Amikor a király bölcs szívet
kért, a héber kifejezés itt szó szerint azt jelenti, hogy halló szívet
kért: Isten szavát meghalló, rá hallgató szívet kért. A király, az ország
vezetője kiadta a kezéből kormányzást, és átadta az igazi királynak!
Tudomásul tudja venni, hogy igazán jól az országot csak Istennel tudja
vezetni, és ehhez kell az Úrtól jövő bölcsesség, és a ráhallgató szív!
Bár ez lenne mindenki
hozzáállása, aki vezetői szerepben van! Legyen az egy ország vezetője, egy
vállalaté, néhány munkatársé, vagy épp egy család. Ha jól végiggondoljuk,
valamennyien vezetők vagyunk az élet különböző területein, mert mindenütt
vannak ránk bízottak: a családban, munkahelyen, vagy itt a gyülekezetben.
Nekünk is szükségünk van tehát bölcs szívre, tehát halló, Isten szavát meghalló
szívre. Azt azonban nem elegendő meghallanunk, hanem engedelmesnek is kell
lennünk. Még akkor is, ha épp bolondnak tűnünk a világ szemében, mint
egykor az a barát, aki odaadta a gyémántot, pedig ő gazdagabb volt a
legnagyobb úrnál, és többje volt, mint hatalmas vagyona, karrierje,
szépsége, vagy fiatalsága: volt Istene, vagyis gazdája és Atyja a mennyben.
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|