|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Remény a reménytelenségben
Zsoltárok
könyve 37. fejezet 1-11.
„1Dávidé.
Ne indulj haragra a gonoszok miatt, ne irigykedj a cselszövőkre!
2Mert hamar elhervadnak, mint a fű, elfonnyadnak, mint
a zöld növények.
3Bízzál az ÚRban, és tégy jót, akkor az országban
lakhatsz, és biztonságban élhetsz.
4Gyönyörködj az ÚRban, és megadja szíved kéréseit!
5Hagyd az ÚRra utadat, bízzál benne, mert ő
munkálkodik:
6világossá teszi igazságodat, jogodra fényt derít.
7Légy csendben, és várj az ÚRra! Ne indulj fel, ha az
alattomos embernek szerencsés az útja!
8Tégy le a haragról, hagyd a heveskedést, ne légy
indulatos, mert az csak rosszra visz!
9Mert a gonoszok kipusztulnak, de akik az ÚRban
reménykednek, azok öröklik a földet.
10Egy kis idő még, és nem lesz meg a bűnös, körülnézel,
de nyomát sem találod.
11Az alázatosak öröklik a földet, és teljes békességet
élveznek.”
Imádkozzunk!
Mennyei Atyánk! Reménységgel állunk színed elé a mai
napon is. Köszönjük, hogy örömmel vállalhatjuk hitünket, félelem nélkül
jöhetünk a templomba. Magasztalunk, hogy az új év első napjaiban is
körülvettél kegyelmeddel. Érezhetjük mi is, ha Benned bízunk, biztonságban
élhetünk. Milyen csodálatos, hogy meghallgatod szívünk kéréseit. Még a
nehézségek közepette is adsz reménységet, vigasztalást, erőt a kitartáshoz.
Köszönjük, hogy hitünk által világossá teszed a dolgokat, amiket nem
értünk. Bocsásd meg, ha sokszor nem tudunk csendben maradni, ha elragadnak
indulataink, nincs bennünk alázat, és csak a sérelmeinket gyűjtögetjük. Add
Urunk a Te nyugalmadat, hogy teljes szívvel bízzunk Benned, mert Te
igen-igen megsegítesz. Kérünk, erősítsd hitünket, ismeretünket a mai
istentiszteleten is. Áldd meg az Ige hirdetőjét és hallgatóit. Segíts
Urunk, hogy a zsoltáríróval együtt tudjuk vallani: lelkünk az Urat várja, Ő
a mi segítségünk és pajzsunk. Benne van szívünk öröme, mert szent nevében
bízunk. Maradjon velünk Uram szereteted, mert mi is gyengélkedtünk eddig.
Ámen.
„Imádkozzatok és buzgón kérjetek!”,
Bűnös voltunkért, Uram, ó ne
vess meg!
Tiszta szívet és Szentlelket
adj nékünk.
Hallgass meg Fiad nevébe, ha
kérünk.
„Keressetek buzgón és megtaláltok!” –
Téged keresünk, Uram: hogy
bűn s átok
Erőt ne vegyen mi rajtunk,
légy nékünk
Égi útunk, igazságunk,
életünk.
„Zörgessetek buzgón Isten ajtaján!” –
Elfáradtunk, Uram, e világ
zaján:
Ó, nyisd meg az égi béke szép
honát,
Add, hogy zenghessünk örök
halleluját!
475. dicséret
Lukács
evangéliuma 19. fejezet 1-10. vers
1Ezután Jerikóba ért, és áthaladt rajta.
2Élt ott egy Zákeus nevű gazdag ember, aki fővámszedő
volt.
3Szerette volna látni, hogy ki az a Jézus, de
kistermetű lévén, nem láthatta a sokaságtól.
4Ezért előre futott és felmászott egy vadfügefára,
hogy lássa őt, mert arra kellett elmennie.
5Amikor Jézus odaért, felnézett, és így szólt hozzá: »Zákeus,
szállj le hamar, mert ma a te házadban kell megszállnom.«
6Ekkor sietve leszállt, és örömmel befogadta.
7Akik ezt látták, mindnyájan zúgolódtak, és így
szóltak: »Bűnös embernél szállt meg.«
8Zákeus pedig előállt, és ezt mondta az Úrnak: »Uram,
íme, vagyonom felét a szegényeknek adom, és ha valakitől valamit
kizsaroltam, a négyszeresét adom vissza neki.«
9Jézus így felelt neki: »Ma lett üdvössége ennek a
háznak: mivelhogy ő is Ábrahám fia.
10Mert az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és
megtartsa az elveszettet.«”
Szeretett Testvérek!
Hol vannak már a rendszerváltás reményei? Netalán illúziói?
Miről és hogyan beszélnek ma az emberek ebben az
országban?
Valószínűleg áremelésekről, megszorításokról,
leépítésekről, és valószínűleg igen sokan kiábrándultan, csalódottan,
reménytelenül szólnak.
Reménytelen, nehéz helyzet gyakran volt a
történelemben. A mainál sokkal nehezebb időszakok is voltak, közöttünk is
vannak olyanok, akik bizonyára el tudnák mondani saját életükből, hogy
sokkal-sokkal nehezebb időket is át kellett élniük. Voltak nehéz helyzetek,
reménytelennek látszó helyzetek, és a fölolvasott bibliai szakaszunk is egy
ilyen világról beszél.
A nagyon ismert Zákeus történetnek a kortörténeti
hátterét, ha megnézzük, az sem volt könnyű világ. Hiszen római fennhatóság
alatt él ez a maroknyi nép is sok más meghódított néppel együtt. Vagyis
nincs meg a szabadság, nem élhetnek úgy, ahogy ők maguk szeretnék. Nagyon
jól tudjuk, hogy a társadalmi igazságtalanságok nagyon jellemezték ezt a
korszakot. A kizsákmányolás – ahogy mondanánk az újkor kifejezésével szólva
– igen erős volt, hiszen a birodalom maga egy rabszolgatartó birodalom
volt. Kizsákmányolták a meghódított népeket. Volt egy vékony, kis létszámú,
de igen gazdag réteg, és ott voltak a szegények tömegei is, hatalmas
szociális gondok feszítették az akkori világot is, hiszen nagyon sok
embernek a betevő falat alig volt meg. Voltak, vannak reménytelennek látszó
helyzetek, nemcsak a külső körülmények vonatkozásában, hanem, hogyha a
belsőt, a személyes életet nézzük, akkor is. Hiszen Jézus korában is nagyon
sok ember belső lelki személyes válságban volt, mint ahogy azóta is, és ma
is, napjainkban is. Nagyon sok ember elvesztette az élete úgymond értelmét,
célját, nagyon sok ember csalódott, talán szeretteiben, talán munkájában,
talán az őt körülvevő világ kecsegtető reményeiben (merthogy abból neki nem
sok jutott). Nagyon sok emberben ott van, általában titkolt módon egy belső
céltalanság. Nem tudja igazán, mit csináljon. Talán úgy fogalmazná meg sok
ember, ahogy meg is fogalmazza ma: mi értelme van az életemnek? Van-e még
értelme az életemnek? A belső céltalanság (mert ezt általában, amíg lehet,
titkolni szokták az emberek, magukban hordozzák) napjainkban is egyre több
embert feszít.
És mindez a reménytelenség, mindez a csalódottság,
mindaz, ami egyfajta rossz hangulatot szül, alapvetően azért van, mert a
szűkös emberi forrásokat látjuk. Mert csak arra nézünk, ami előttünk van,
ami a szemünk előtt van, ami körülvesz bennünket, és azok lehet, hogy a
korábbiakhoz képest, 5-6-7-10 %-kal szűkösebbek. De voltak olyan idők,
amikor a mostani úgymond életszínvonalunkhoz képest 30-50 vagy 70 %-kal is
szűkösebb időket kellett átélni, hiszen mondjuk a háború és a háború utáni
közvetlen évek sokkal nehezebb körülmények voltak, mint ma. Ha az ember
csak azt nézi, ami a szeme előtt van, ha csak a szűkös forrásokat,
erőforrásokat látjuk, vagy a szűkülő lehetőségeket látjuk, akkor mindez
csüggedtté tesz bennünket. És hogyha a csüggedés úrrá lesz az emberen,
akkor az nagyon hamar passzívvá tesz bennünket. A csüggedt, csalódott ember
aztán lehet, ha nem a passzivitásba menekül, akkor megalkuvásba fog
menekülni. Mindegy milyen áron, elveimet, meggyőződésemet is feladva, de
valahogy próbáljunk fennmaradni anyagilag. Vagy talán (bibliai szóval élve)
zélótává tesz. A zélóta réteg volt az Jézus korában, amelyik a mai nyelven
szólva akár terrorcselekménnyel, úgymond fegyverrel, fegyveres erőszakkal
próbált szabadságot, jobblétet szervezni vagy szerezni. Vagyis hangzatos
lázadóvá is válhat az ember. Vajon csak a körülményekre nézünk, és csak
ennyit látunk? Akkor valóban sokszor reménytelen vagy egyre reménytelenebb
a helyzet. Vagy annak látjuk.
Zákeus történetében erre kevésbé szoktunk
odafigyelni. Arra szoktunk odafigyelni: egy gazdag fővámszedő. Az adott
szűk kis társadalmon belül viszonylag jó pozíciója van, jó megélhetése van,
a hódító hatalom a maga fegyveres erejével mellette áll, hiszen őket
szolgálja ki, nekik hajtja be, szedi be a vámot. De az a világ!… Zákeus
szavai mutatják – „a szegények között
szétosztom felét, amit pedig erőszakkal, zsarolással, törvénytelenül
préseltem ki emberekből, négyszeresét visszaadom” – Zákeust is egy
olyan világ vette körül, ahol nagyon sok szegény ember volt, nagyon sok
tönkretett ember volt, nagyon sok csalódott ember volt. És hogyha csak a
körülményekre néznek, akkor még inkább azzá válhattak.
Ebben a történetben – a Zákeus történetében – melyet
jól ismerünk szinte mindannyian, jó néhány olyan gondolat van, amit ha
élünk, néhány vasárnap tanulmányoznánk. Úgyhogy ne lepődjön meg senki, ma
nem fogok az egész történettel foglalkozni. Azonban mindjárt az elején
észre kell vennünk, hogy nemcsak az adott társadalmi világ volt olyan, hogy
egy szűk réteg meggazdagodott ilyen vagy olyan eszközökkel és módon, és egy
széles társadalmi réteg pedig mindennapi gonddal küszködött. Hanem észre
kell vennünk valami mást is. Vagyis nemcsak a reménytelennek látszó
helyzetet, hanem a reményteljes isteni perspektívát is. Mert ez is benne
van ebben a történetben. Benne van a történetben, hiszen az örökkévaló
Isten akkor is Úr volt és a korábbi századokban is (ahogy ezt az előbb a
37. Zsoltárból hallottuk), és Úr azóta is, és ma is. A reményteljes isteni
perspektíva is jelen van itt ebben a történetben is, és jelen van
napjainkban is. Csak ezt mi könnyen el szoktuk felejteni. Mert ha csak arra
nézünk, ami a szemünk előtt van, akkor annyit látunk, ami a szemünk előtt
van. Az pedig nem mindig biztató. Sőt néha kimondottan kiábrándító vagy
csüggedésre okot adó.
Mi a reményteljes isteni perspektíva ebben a
történetben? Az, hogy Jézus arra járt. Arra, ahol nagyon sok szegény ember
élt – arra, Jerikóban egyfajta határállomás volt, ezért voltak jelen ott a
vámszedők –, arra járt, ahol a sok szegény ember között éltek néhányan
tehetősek, gazdagok, arra járt, ahol talán sokan nem is gondolták. De Jézus
arra járt. Közel van az Úr. Nemcsak a nyomorúság, nemcsak a hódítók,
nemcsak a hódítókat kiszolgálók, hanem az Úr is jelen van. Mégpedig közel
van. És ma is közel van az Isten.
Mennyire látjuk mi ezt? Mennyire valóságos nekünk,
hívő embereknek az Isten jelenléte, az Isten közel volta? Vagy csak a napi
hírek a valóság? Ami nem is mindig biztos, hogy teljesen úgy van, ahogy
nekünk tálalják, mert mindig csak egy töredékét halljuk a dolgoknak.
Mennyire valóság az, hogy közel van az Úr? Azért ott
van ez a Jerikó… és jön valaki, aki emberileg ugyanúgy néz ki, mint mindenki
más, mondhatnánk a mezítlábas názáreti rabbi. Egy ember. Hát hol van itt az
isteni perspektíva? Hol van itt egy sokkal nagyobb távlat? Hol van itt a
reményteljes jövő? Jön egy valaki… Jön, akiről ugyan már igen nagy hírek
keringtek, hiszen éppen előtte egy vak meggyógyításának történetéről
olvashatunk… de mégis, hát hol van itt az Isten? Jön egy ember, aki elég
híres. De hát csak egy ember! – ha ránézünk. Közel van az Úr ma is – hát
hol? Jerikóban közel volt az isteni kegyelem és szeretet? Hát jött egy
hozzánk hasonló ember. Hol van itt az Úr és az ő hatalma?
Ma is közel van. Hiszen a mi számunkra a bibliai
kijelentésben adta bátorító üzenetét. Ma is közel van az Úr, hiszen van lét
ebben a világban, ebben az országban, Debrecenben is. Közel van az Úr,
hiszen vannak hívő emberek, akik próbálnak életükkel, szavukkal bizonyságot
tenni, rámutatni. Közel van az Úr ma is. Közel vannak a lelki, isteni
erőforrások is. Vajon ezt mennyire látjuk? Mennyire tudatos bennünk, hívő
emberekben, hogy a reményteljes isteni perspektíva is itt van. Nemcsak a
csüggedésre, csalódásra, háborgásra okot adó valóság.
Ha viszont látjuk, és újra és újra tudatosan
odafigyelünk az isteni távlatokra, akkor van remény! És a remény szintén
hatással van az emberre, nemcsak a reménytelenség. A reménytelenség
csüggedtté, passzívvá tesz, esetleg megalkuvóvá tesz, másokat esetleg
alkatuk szerint hangsúlyosan lázadóvá, zélótává, de a remény is mozgósít.
Sőt a remény mozgósít igazán. Mindenkit mozgósít. Valamilyen szinten. De a
remény az, ami mozgósíthat, kimozdíthat ebből a passzív helyzetből,
kimozdíthat a keserves morgásból, kimozdíthat bennünket, ha valóban betölt
ez a reménység.
Mit olvastunk itt? Azt olvastuk: szerette volna látni
Jézust. De ez mit jelentett? Nem azt jelentette, hogy otthon nyomogatta a
gombot: melyik csatorna közvetíti? – Mert hát én nem fogom kiröhögtetni
magam, hogy kimegyek, és ott leszek, és rám mutogassanak, hogy „na még
Zákeus is itt van! Volt képe idejönni!” De azért otthon sutyiban mégis
megpróbálom nyomon követni a dolgokat. Zákeus nem az embereit küldte ki. Megfizethette
volna őket: menjetek, hozzatok hírt! Volt hozzá vagyona. Begyűjthetett
volna egy csomó információt. Zákeust annyira megmozdította a hír, hogy
Jézus jön, hogy látni szerette volna, ki az a Jézus? Ennyire mozdít
bennünket az isteni perspektíva? Ennyire mozdít meg bennünket Krisztus-hitünk?
Félek, hogy nem mindig.
Zákeus gondolatait, érdeklődését, fantáziáját nagyon
felkelthette a hír, mert már hallott Jézusról. Bizonyára sok mindent
hallott. Látni akarta. Mondjanak, amit mondanak. Mert azért egy ilyen
fővámszedő ember, aki mivel az idegen hatalom talpnyaló, kiszolgáló embere
volt, hát nem éppen örvendett köztiszteletnek. Egy ilyen ember után nagy
valószínűséggel nem egyszer köptek az emberek – ha nem előtte. Egy ilyen
ember nem igazán szerette azt, hogyha úgy a tömegben el kell vegyülni, mert
ki tudja nem éri-e majd inzultus viselkedése miatt. De látni akarta Jézust.
Csak látni.
A történet további részéből tudjuk, hogy sokkal
mélyebb dolgokról van szó. Nem egyszerűen csak a kíváncsiság: lássuk már
hogy néz ki? Sokkal nagyobb dologról van szó. Ebben az emberben (tudjuk a
történet egész összefüggéséből), ebben az emberben belül voltak nagy
kérdések. Ez egy reménytelen ember volt. Valahol az élet értelmét nem
találta meg. Pedig karriert csinált, meggazdagodott, irigyelt ember volt,
szerencsés ember volt, ő lett volna a menő. A televízióban valószínűleg
bemutatták volna, hogy így kell meggazdagodni, ilyet még Amerikában sem
lehet csinálni. De Zákeus élete tulajdonképpen zátonyra futott. Ez a
viselkedéséből derült ki. Hiszen mit olvastunk? Alacsony termete révén, hát
előre futott, fölmászott egy vadfügefára, amely olyan növésű, hogy igen
alacsonyan már igen komoly ágak vannak, elég sűrű lombozatú, elég jól el
lehet benne rejtőzni, és viszonylag könnyen föl lehet rá kapaszkodni, mint
egy természetes emelvényre. Aki ennyi mindent megtesz, mert látni akarja
Jézust, annál az embernél van egy belső nagy vágyakozás. Valami Zákeus
életéből hiányzott. Mindent tulajdonképpen elért, amit ebben a világban el
lehet, és ami reményforrás lehetne. De aki ennyit meg tud tenni, hogy lássa
jézust, abban az emberben belül egy óriási üresség, egy hatalmas vágy van,
abban az emberben egy nagy csalódottság van, és keres. Aki ennyi mindent
felvállal, abban az emberben belül valami hiányzik. Valami nagyon mozgatja,
valami nagy-nagy éhség van benne, és ezért dönt: megyek.
Figyeljük meg, hogy milyen csodálatosan fogalmaz az
evangélista: „látni akarta, előre
futott, felmászott, hogy láthassa”. Micsoda mozgás van itt! Milyen
röviden, tömören írja le az evangélista. Igen. Mi mozgatta ezt az embert? –
hogy nem érdekli, ha kinevetik, nem érdekli, ha megszólják.
Nyílván két dolog találkozhatott: az egyik az a belső
éhség, a másik pedig a Jézusról keringő hírek. Azok reményteljesek voltak.
Zákeus valami olyasmit tudhatott meg, sejthetett meg talán még csak, hogy
Jézust látni kell. – Ő… ez a látás hiányzik az életemből. Egyébként
mindenem megvan, csak éppen a legfontosabb hiányzik, és ezért megtesz
mindent, hogy legalább láthassa.
A remény mozgósít, nemcsak a reménytelenség van
hatással ránk. Valamifajta kicsiny hit, kicsiny bizalom már ott van ebben
az emberben. Ott van, megmozdítja őt, megteszi az első lépéseket, előre
futott. Képzeljük a lelki szemeink elé, hogy ha ma egy igen gazdag,
tehetős, jó magas beosztásban lévő ember, mondjuk egy gyülekezeti
alkalommal, mondjuk egy nagy egyházi alkalommal, ahol sok ember van, ott
rohanna a tömeget megkerülve, hogy gyorsan jó helyre kerüljön, hogy ott
legyen valahol közel.
Mekkora vágyakozás kell ehhez!, és micsoda belső éhség
kell, ami embert mozgat, hajtana egy embert, hogy mindezt fölvállalja, hogy
az emberek ott forgolódnak és lökdösik egymást könyökükkel: nézd már, hogy
igyekszik! Mit akar ez itt?
És jött. Valami hiányzott, és valamit Jézustól
remélt, amit senki mástól nem kapott meg. És ennyire megmozdítja.
Szeretett Testvérek!
Ma is van remény a reménytelenségben. Vajon bennünket
mennyire tölt be? Mert lehet, hogy a korábbiakhoz képest kicsit
reménytelenebbnek látszik a 2007-es esztendő. Nehezebb lesz egy kicsit, ez
nagyon valószínű.
De vajon hívő emberként a reménytelenség határoz meg
bennünket, vagy a remény határoz meg bennünket? – mert mind a kettő
valamire mozgósít. Mind a kettőnek lesz következménye. Melyik az erősebb
bennünk? Mire figyelünk? Csak arra, ami bennünket körülvesz, pillanatnyilag
amit látunk, vagy az isteni távlatok, az isteni ígéretek, az isteni
perspektíva, és ugyanolyan valóság? Csak a láthatókra nézünk, vagy a
láthatatlanokra is? A láthatókra, ami ideig valók, vagy a láthatatlanokra,
amelyek örökkévalók is? Melyik határoz meg bennünket jobban? Mert ebben a
világban kell élnünk, és hatással van ránk mindaz, ami körülvesz. De az
győz le minket, vagy pedig a hitünk lesz az erősebb? Melyik határoz meg
jobban, aszerint tapasztaljuk meg annak erejét. Ha a reménytelenséget hagyjuk,
hogy úrrá legyen rajtunk, annak következményét fogjuk még jobban
megtapasztalni. Ha viszont az isteni valóság határozhat meg bennünket,
akkor a remény lesz erősebb, és ez a remény, ez a Krisztus-hitből fakadó
remény fog bennünket mozgatni. És akkor kiderül, hogy a reménytelenségben a
reménység követei lehetünk. A reménység követei.
És népünknek nagyon nagy szüksége van a reményre.
Nagyon nagy szüksége van arra, hogy hívő emberekként megjelenve a remény
emberei legyünk, és ezt képviselve, ezt hirdessük. Reményteljesek legyünk,
a körülmények ellenére is. Örvendező életünk legyen, hogy ez határozza meg
a közbeszédet Magyarországon, hogy egyre inkább ez határozza meg a
közhangulatot Magyarországon, hogy az emberek előre akarjanak futni, hogy
találkozni akarjanak egy hívő emberrel, hogy hallani akarjanak arról, hogy
az Isten jelen van, hogy közel van az Úr segítsége ma is, hogy az egész
életet megváltoztathatja ez a hit.
Legyünk reményteljes emberek, mert van miért, hogy
reménység töltsön be bennünket, és örvendező életünk így határozza meg a
közbeszédet, a közhangulatot is ebben az országban. Erre hivattunk. Erre
küldettünk el.
A mai igehirdetésnek ennyi címet adtam: Remény a reménytelenségben.
A reménytelenségnek sokféle oka lehet: külső
körülmények, lehet belső, mint Zákeusnak. A reménységnek igazán egyetlen
egy nagy oka van: az Úr itt jár.
Ez a reménység töltsön be bennünket. Ámen.
Jövel mihozzánk is,
részeltess ajándékidban,
Lakozzál mibennünk, mint élő
templomaidban!
Adj hitet, adj jó
reménységet,
Adj szentid között
egyességet,
Békességet és idvességet.
Oszlasd el homályos elménknek
tudatlanságát,
Enyhítsd meg elepedt
szívünknek szomorúságát:
Éreztessed még itt létünkben
Az örömöt a mi lelkünkben,
Melyet adsz örök életünkben!
376. dicséret 3. és 4. vers
Teremtő Istenünk!
Te azt tanácsoltad kezdettől fogva nekünk, hogy a jó
és rossz felismerésében és választásában Rád hallgassunk. De őseinkkel
együtt mi is a magunk hatalmába vettük a döntést, és gyakran nagyon
megrontottuk ezért emberi kapcsolatainkat is. Bocsásd meg, amikor a magunk
teremtette reménytelen helyzetekért is Téged vádoltunk.
Magasztalunk Urunk, Istenünk, hogy Krisztus által
közel jöttél hozzánk kegyelmeddel, hogy hit által új távlatokat nyitottál
meg előttünk. Téged dicsőítünk Urunk, hogy reménytelen világunkba mentő
szereteted által új reménységet hoztál nekünk, hogy a hit közösségével
ajándékoztál meg bennünket.
Segíts Urunk, hogy napi személyes, családi társadalmi
gondjaink közepette szent reménységünk határozza meg gondolatainkat és
cselekedeteinket, beszédünket.
És kérünk, segíts Urunk, hogy hitünkből fakadó
reménységünkkel biztatássá, áldássá legyünk környezetünknek.
Segíts Urunk, hogy többen ne saját erejükben, földi
bálványokban bizakodjanak, hanem akarjanak megismerni téged.
És segíts, hogy nemzetünkben szolgálatunk által lelki
ébredés, sokak megtérése lehessen.
És könyörgünk azokért, akik az élet személyes gondjai
közepette járnak, betegekért, könyörgünk gyászoló családokért. Kérünk
munkanélküliséggel küszködőkért, könyörgünk mindazokért, akik a napi
pillanatnyi gondok közepette már-már elkeserednek, hogy megerősödjön beléd
vetett hitük, hogy új reménységet nyerjenek általad, és ez a reménység
segítsen nékik a napi gondokból, bajokból is felemelkedni.
Urunk, Istenünk! Kérünk, hogy a reménységet, a hitet,
a láthatatlanokra való figyelést és az ebből fakadó új lendületet, örömet,
cselekvő-készséget erősítsd mindannyiunkban. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|