|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Örömmel befogadta”
Ézsaiás könyve
55. fejezet 6-13.
„6Keressétek
az URat, amíg megtalálható! Hívjátok segítségül, amíg közel van!
7Hagyja el útját a bűnös, és gondolatait az álnok
ember! Térjen az ÚRhoz, mert irgalmaz neki, Istenünkhöz, mert kész megbocsátani.
8Bizony, a ti gondolataitok nem az én gondolataim, és
a ti utaitok nem az én utaim - így szól az ÚR.
9Mert amennyivel magasabb az ég a földnél, annyival
magasabbak az én utaim a ti utaitoknál, és az én gondolataim a ti
gondolataitoknál.
10Mert ahogyan az eső és a hó lehull az égből, és nem
tér oda vissza, hanem megöntözi a földet, termővé és gyümölcsözővé teszi;
magot ad a magvetőnek és kenyeret az éhezőnek,
11ilyen lesz az én igém is, amely számból kijön: nem
tér vissza hozzám üresen, hanem véghezviszi, amit akarok, eléri célját,
amiért küldtem.
12Bizony, örömmel jöttök ki, és békességben vezetnek
benneteket. A hegyek és a halmok vígan ujjonganak előttetek, és a mező fái
mind tapsolnak.
13A tövis helyén ciprus nő, a csalán helyén mirtusz nő.
Az ÚR dicsőségére lesz ez, örök jelül, amely nem pusztul el.”
Imádkozzunk!
Kegyelmes Istenünk! Hálát adunk neked hitünkért,
mellyel értelmet adsz, irányt szabsz életünknek. Köszönjük, hogy feladatok
és próbák elé állítasz bennünket, és hogy mindezek által is
megtapasztalhatjuk a Te segítő gondoskodásodat, Igéd útmutató voltát.
Bátorítasz minket arra, hogy a gondok közepette a Te segítségedet kérjük,
elfogadjuk, s lehetőséget biztosítasz a hálaadásra is. Pedig hányszor
gondoljuk azt önteltség bűnébe esve, hogy megbirkózunk mi magunk is a ránk
váró nehézségekkel. S talán a gondok, terhek ránk szabott részéért
neheztelünk is. De Te Uram, irányult szereteteddel időt és lehetőséget adsz
nekünk bűneink meglátására, s megajándékozol a bűnvallás ajándékával is.
Hálát adunk néked a szeretetért, mellyel bennünket bátorítasz és biztatsz,
s a szeretetért, mellyel mi magunk is bátoríthatjuk a bátortalanokat,
biztathatjuk a hitükben ingadozókat. Urunk Istenünk! Kérünk Téged, adj
nekünk szemet és fület ahhoz, hogy észrevegyük a közeledőket, s hogy jó
segítőikké válhassunk a feléd vezető úton. És áldd meg Uram mindazok
munkáját is, akik a Veled már egy közösségben lévőket segítik tovább. Ámen.
Krisztusom, kívüled nincs
kihez járulnom,
Ily beteg voltomban, nincs
kitől gyógyulnom,
Nincs ily fekélyemből ki
által tisztulnom,
Veszélyes vermemből és
felszabadulnom.
Gyújtsd meg szövétnekét
áldott szent igédnek,
És bennem virraszd fel napját
kegyelmednek:
Igaz utat mutass nékem,
szegényednek,
Járhassak kedvére te szent
Felségednek.
226. dicséretünk 1. és 2. vers
Lukács evangéliuma
19. fejezet 1-10.
1Ezután Jerikóba ért, és áthaladt rajta.
2Élt ott egy Zákeus nevű gazdag ember, aki fővámszedő
volt.
3Szerette volna látni, hogy ki az a Jézus, de
kistermetű lévén, nem láthatta a sokaságtól.
4Ezért előre futott és felmászott egy vadfügefára,
hogy lássa őt, mert arra kellett elmennie.
5Amikor Jézus odaért, felnézett, és így szólt hozzá:
»Zákeus, szállj le hamar, mert ma a te házadban kell megszállnom.«
6Ekkor sietve leszállt, és örömmel befogadta.
7Akik ezt látták, mindnyájan zúgolódtak, és így
szóltak: »Bűnös embernél szállt meg.«
8Zákeus pedig előállt, és ezt mondta az Úrnak: »Uram,
íme, vagyonom felét a szegényeknek adom, és ha valakitől valamit
kizsaroltam, a négyszeresét adom vissza neki.«
9Jézus így felelt neki: »Ma lett üdvössége ennek a
háznak: mivelhogy ő is Ábrahám fia.
10Mert az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és
megtartsa az elveszettet.«”
Szeretett Testvérek!
Egy történet szerint egy lelki tanítómesterhez
egyszer odament egy prédikátor és így szólt hozzá: – Engedje meg, hogy
elmondjam az örömhírt, amelyet vallásom hirdet. A tanítómester csupa fül
volt. – Isten a szeretet. Isten szeret, és örökké megjutalmaz bennünket, ha
betartjuk a parancsait. – Ha? - kérdezte a tanítómester. Akkor nem is
annyira örvendetes ez az örömhír. Eddig a kis történet.
És most Jerikó utcáin járunk újra. Jerikóban vajon
mit láthattak a Jerikóbeliek, amikor Zákeusra néztek? Mire gondolhattak? Mi
juthatott eszükbe? Nyilvánvaló az egyik, amit az evangélium is följegyez:
ez a fővámszedő. Ez a főnök. A másik: gazdag, belőlünk gazdagodott meg.
Kiszolgálta az idegen hódítókat, és nemcsak, hogy kiszolgálta, hanem
túllihegte is, természetesen a maga zsebére is, ezt a kiszolgálást.
Mit láthattak Zákeusról a Jerikóbeliek? Láthatták
azt, hogy könnyű így meggazdagodni, hogyha ott van a hatalmi hátszél, ha az
éppen aktuális hatalom segít.
Talán azt láthatták: na ez karriert csinált! Ügyes
ember! Így kell ezt csinálni!
Talán némelyek még arra is gondoltak, hát a
gyerekemet is ilyen irányba kéne tanácsolni, így lehet pénzt csinálni. Ő a
sikeres ember. Persze másik oldalról bizonyára sokan voltak, és a
történetünk ezt támasztja alá, akik azt mondták: ez egy harácsoló ember, ez
egy bűnös ember.
Megint mások talán úgy néztek Zákeusra, mint akit
irigyelnek. Gazember, idegeneket kiszolgáló, tehát neki áll a világ. Jól
megy neki, így kell pénzt csinálni. Bizonyára vegyesek voltak ezek az
érzések, ezek a tapasztalatok, ezek a gondolatok, de Zákeust látva, ahogy ott,
Jerikóban élt, mozgott, ahogy a vámszedők főnökeként cselekedett, bizonyára
valami hasonlók fogalmazódtak meg a Jerikóbeliekben. És ennek természetes
következményeképpen kiközösítették maguk közül. Miközben némelyek talán a
vagyonáért irigyelték, ugyanakkor meg is vetették. Kiközösítették, hiszen a
pogányokkal napi kapcsolatban kellett lennie munkája révén, ez pedig, egy
tisztes, vallásos zsidó számára rituális értelemben egyfajta
tisztátalanságot is jelentett, úgyhogy amikor Zákeusra néztek, akkor egyúttal
a kiközösítés, a megvetés indulata ott lehetett a szívükben, a
tekintetükben, esetleg még a szavakban is.
Mit láthattak, ha Zákeusra néztek? Mi juthatott
eszükbe, ha Zákeusra néztek? Bizonyára valami hasonló.
És nekünk mi jut eszünkbe, amikor most ezt a
gondolatot előhoztam? Talán eszünkbe jut egy ószövetségi történet, ahol a
prófétának föl kellett volna kennie valakit királlyá, és amikor előállt a
termetes, szép száll fiatalember Isai fiai közül, és azt gondolta a
próféta: na ez az, ilyen kellene, egy fejjel kiemelkedik a többiek közül! Akkor
az Úr azt mondja: nem! Nem őt. Jön a következő. A próféta megint úgy
gondolja, ez is alkalmas lenne, legalább olyan, mint a bátyja. És végül a
próféta meg kellett, hogy kapja az Úrtól a figyelmeztetést, „az ember azt nézi, ami a szeme előtt
van, az Isten azt nézi, ami a szívben van”.
Igen, Jerikóban is ott élt közöttük, szemük előtt
Zákeus. Azt látták, amit kívülről látni lehetett. De az Úr nem csak ezt
látta. Ő azt is látta és azt is tudta, ami belül volt. Amiről talán a Jerikóbelieknek
sejtésük sem volt.
A múlt vasárnap a történetből az isteni „kell” volt
hangsúlyos. Vagyis: „ma Zákeus a te
házadban kell megszállnom”. Nem tudom, hogy fölfigyeltünk-e arra a
mozzanatra, hogy Jézust többször meghívták. Még vámszedő is. Meghívták
Jézust, tanítványait, megvendégelték, de ez az egyetlenegy eset, a Zákeus
története, ahol Jézus hivattatja magát. Úgyhogy emiatt külön érdekessége
van ennek a történetnek. És külön érdekes ez az egész szituáció. Ez az
egyetlen eset.
Próbáljunk magunkat egy kicsit Zákeus helyébe
képzelni. Vajon, ha az Úr minket szólított volna meg így, egy ekkora
nyilvánosság előtt, ott az utcán, a szomszédok, az ismerősök, a
beosztottak, az irigyek vagy az utáltak társaságában, azok füle hallatára –
az Úr azt mondaná, hogy „ma a te házadban kell megszállnom!” – Vajon mi mit
válaszolnánk?
Érdemes fölfigyelni arra, hogy Zákeus nem utasította
vissza. Nem utasította vissza Jézust. Nem utasította vissza, hogy ilyen nyilvánosan
meghivattatta magát Jézus. Nem hivatkozott a személyiségi jogaira. – Hát
azért Uram! Ekkora nyilvánosság előtt kész tények elé állítasz? Hát az én
jogaim! Hát ezek után, hogy merjek nemet mondani? Vagy igent! Hát
belegázolsz a személyiségi jogaimba! – mondaná a posztmodern ember. Zákeus
nem mondta.
Érdemes arra is fölfigyelnünk, hogy Zákeus nem kezdte
el sorolni a korabeli kegyesek hibáit. A korabeli kegyesek ilyen-olyan
elutasító magatartását nem kezdte el sorolni, hogy „Uram, hát persze, hát
hiszem én az Istent, na de hát azért csak nem gondolod, hogy a házamba
fogadlak? Hát azok a tanítványok! Tudnék egy-két dolgot mondani róluk! No
meg az a másik! Hát az meg még kollegám is! Aztán van ott ilyen Júdás is
már a csapatodban! Hát csak nem gondolod, hogy kompromittálom magamat ilyen
társasággal? Örülj neki, hogy eljöttem, hogy legalább lássalak! És úgy messziről
tisztelem és becsülöm a vallást, meg hát Téged is. De hát azért csak nem
gondolod komolyan, hogy egy asztalhoz le fogunk ülni?” Emlékezzünk, hogy az
ókori közel-keleti ember számára az asztalközösség talán még többet
jelentett, mint a mi számunkra.
Nos, nem sorolta az elutasítást. Nem kezdte mondani a
korabeli egyházi vezetők bűneit:
– Jó Uram, tudom, hogy te egy szent ember vagy, no de
hát mégis azért ez az egész vallásos csapat, hát tudnék egy-két dolgot
mesélgetni róluk!
Zákeus válasza az isteni kell-re, hogy „ma a te házadban kell megszállni”,
nem jelentette azt, hogy akkor Zákeus feltételeket szab:
– Jó Uram, rendben van, de csak akkor, ha…!
Mi talán szabnánk ilyen feltételeket. A mai ember
lehet, hogy szabna ilyen feltételeket. Például idői értelemben:
– Uram, most is alig tudtam kiszakítani ezt a kicsi
időt, hogy kirohanjak ide az útfélre, hogy legalább lássalak. Örülj, hogy
ennyire megtiszteltelek.
– Én egy magas beosztású ember vagyok. Gondold el,
még ide a fára is képes voltam felmászni, amiért körbe fognak röhögni a Jerikóbeliek.
Uram!
– Majd az előjegyzési naptáramba bejegyzem, hogy
amikor lesz egy kis időm, akkor esetleg majd szeretettel látlak.
Nem szabott időt. Nem Zákeus kezdte diktálni, hogy
mikor hajlandó az Úrral szóba állni. Mikor hajlandó befogadni. Nem szabott
feltételeket. Az önigazságát sem hangoztatta:
– Tudod Uram, azért én nem vagyok olyan, mint egyéb
emberek.
– Tudod Uram, engem megbecsülnek a rómaiak, én egy
igen tisztességes ember vagyok, különben ilyen magas beosztásba nem is
kerülhettem volna!
– Jó Uram, te jöhetsz, de a tanítványaid nem!
– Jó Uram, de majd azért én megmondom a feltételeket.
A vallást magamnak én állítom össze.
A modern ember így akar vallásos lenni. Majd én
megmondom, hogy mikből, milyen elemekből áll a vallásom, kikkel vagyok
hajlandó szóba állni, vagy közösséget vállalni. No, de az, hogy Te így,
ilyen nyilvánosság előtt, ennyire provokálsz!
Nem tudom, végiggondoltuk-e, hogy vajon mi ott mit
tettünk volna? Mi lett volna a válaszunk erre az egyedülállóan
megdöbbentőre: „ma a te házadban kell
megszállnom!”? Az Úr tudta, az Úr értette, amit valószínűleg a Jerikóbeliek
nem igazán értettek. Az Úr látta, ami a szívben van, amit a Jerikóbeliek
nem láttak, talán nem is akartak látni. Az Úr értette ezt az előrefutást,
ezt a faágra való fölmászást egy tekintélyes vezetőember részéről, hogy ez
nem csupán kíváncsiság. Azért egy ilyen magas beosztású ember csak úgy
kíváncsiságból nem nagyon szokott fölmászkálni egy faágra, meg előre
rohangálni, ráadásul a város, azok szeme láttára, ahol él.. Az Úr nemcsak
azt nézte, amit mi emberek, ami a szemünk előtt van, az Úr azt vizsgálja,
és azt nézi, és azt ismeri, ami a szívben van.
Jézus többet értett ebből az előrefutásból, ebből a
faágra fölmászásból. Egyáltalán, hogy Zákeus odajött! – hát azért ez akkor
sem volt tipikus. Lehet, hogy belülről voltak gondjai. Lehet, hogy egy
kereső ember volt, de ezt ma sem nagyon szokták elárulni az ilyen emberek:
– Hát nehogy kiderüljön már rólam a gyengeségem.
Nehogy valamit megsejtsenek rólam, aki egy határozott vezető vagyok, hogy
belülről gondok vannak.
Az Úr mindezt tudta. Nem véletlen mondta, hogy „ma a te házadban kell megszállnom!”.
És ennyit olvasunk, és ma igazán ez álljon a
középpontban: Zákeus pedig örömmel
befogadta. Nagyon röviden, nagyon tömören mondja el Lukács. Örömmel
befogadta.
No de miért? Vajon miért fogadta be? Miért ez az
öröm? Így olvassuk: „sietve leszállt
és befogadta”. Nem halogatta. Nem mondta, hogy „ne haragudj Uram, de
még hazaüzenek az otthoniaknak, hogy akkor tegyenek rendbe mindent; a gyanús
kompromittáló iratokat, és a vámmal kapcsolatos gyanús dolgaimat úgy
tüntessék el, nehogy meglásd”. Örömmel befogadta.
Vajon miért örült? Miért örült ez a Zákeus? Kívülről
nézve semmi szüksége nem volt arra, hogy ez a názáreti rabbi az ő házába
menjen. Kívülről nézve, ő a sikeres, ő a menő ember, ő a törtető ember, a
hatalom mellette áll. Így kell karriert csinálni. Jó, aközben nagyon
besározódik ám az ember. De hát a pénz, azért az pénz! És ez a Zákeus
örömmel befogadta. Nem azt olvassuk egyszerűen, hogy befogadta. Sőt még ott
sem kellene, hogy legyen az evangéliumban, hogy befogadta, hanem majd
egyszerűen a végén arról olvasunk, amit már ismerünk a történetből. De
Lukács följegyzi, hogy örömmel befogadta. Úgyhogy meg kell állnunk egy
kicsit, és át kell gondolnunk.
Ha mindezeket végiggondoljuk, számomra az egyik ok,
hogy miért örült, és miért fogadta be, az az lehetett, hogy végre valaki
Zákeust észrevette, és nem nézett át rajta. Mert észrevenni észrevették a Jerikóbeliek,
utálták is kellőképpen. De emberként észrevenni! Zákeust észrevenni! Nem a
fővámszedőt, nem az idegen hatalom kiszolgálóját, hanem az embert
észrevenni úgy, hogy nem nézünk át rajta, hogy nem köpünk a háta mögött
egyet, és nem mondunk esetleg egy-két csúnya megjegyzést még a szemébe is.
Valaki észrevette őt, az embert. Hiszen nagy a veszély, minél magasabb pozícióra
kerül valaki, hogy már nem az embert látják, hanem a pozíciót nézik, és úgy
viszonyulnak hozzá mások. Ez egy rettenetes gyötrelem tud lenni, vezető pozícióba
kerülő embereknek. Mert előbb-utóbb becsapják. Mert hízelegnek, mert úgy
forgolódnak a pozíciójának megfelelően, és nagyrészt nem őszinték. Egy idő
múlva elveszti a realitás-érzékét egy-egy vezető ember, mert nem beszélnek
vele úgy, mint egy emberrel, hanem mint a pozíciójával.
Zákeus számára bizonyára nagyon fontos volt, és
többek között nagyon nagy örömet okozott, hogy végre valaki jön, aki nincs
rászorulva arra, hogy a Zákeus fővámszedővel jó kapcsolatot ápoljon, hanem
fordítva, Zákeusnek fontos ez a találkozás. Örömmel befogadta. Így
fogalmazom meg: bűnei ellenére. Valószínűleg Zákeus is visszautasította
volna, ha ezt ilyen direktbe mondtuk volna neki, de azért Zákeus is tisztában
volt azzal, hogy nem mindig szabályszerűen ténykedett ő a munkahelyén és a
hívatásában. Mert akkora vagyont tisztességesen nem tudott volna
összeszedni. Ezt ugye később be is ismeri. Zákeus is tisztában van azzal,
hogy az ő élete tisztátalan élet. És jön ez a szent ember, és hajlandó, sőt
nem csak, hogy hajlandó, ő akar Zákeus házába menni. Zákeus örül. Hiszen
Zákeust a viselkedése miatt kiközösítették. Hiába volt gazdag ember,
sikeres ember, elveszett ember volt. Belülről érezte ő ezt.
Aztán bizonyára azért is örülhetett, hogy valaki
közösséget vállalt vele, a kiközösítettel. Közösséget vállalt – az
emberszámba vetténél még több, hogy közösséget vállalt. Közösséget, és nem
azt nézte, hogy „na ilyen figurával nem kompromittálom magam! Még aztán hírbe
hoznak engem, hogy milyen emberekkel vagyok kapcsolatba, ilyen Zákeus félékkel”.
Zákeus nagyon sokra becsülhette, hogy vele valaki közösséget vállalt.
Közösséget olyan valaki, akit egyfajta szent tanítónak tarthatott, olyan
valaki, aki sokak gondolkozása szerint vallási értelemben ilyen emberrel
végképp nem fog szorosabb közösséget vállalni. Zákeus örült. És erre nagyon
érdemes odafigyelni. Örült, hogy felé szeretet árad, ha nagyon röviden
akarnánk megfogalmazni. Mert a pénz, az áradt felé, a zsebe felé, de az
emberek szeretete nem áradt Zákeus felé. És egy idő múlva a pénz kevés lesz,
és a szeretet fog egyre inkább hiányozni, mint ahogy a mi világunkban is
nagyon sokan törtetnek, hogy egy kicsit, vagy nagyon több legyen, aztán
egyre inkább csodálkoznak, hogy egyre kevesebb szeretet fog belőlük áradni
(legalább is az emberek részéről).
Ez egy teljesen megdöbbentő fordulat már itt, nem
csak ott, ahogy majd a beszélgetés után előáll. Már itt megdöbbentő ez a
fordulat, hiszen Zákeus tulajdonképpen már akkor döntött, amikor lemászott
a fáról és elindult Jézussal. Ez már egy döntés volt. Még ugyan a kívül valók
nem sokat tudtak, még értelmezték, ahogy értelmezték; és ma is sokan így
vannak, amikor valaki elindul a Krisztus útján, akkor a családtagok, a
környezete: „Na ez is megbolondult! Na vajon mit akar? Azt hiszi, hogy
ebből is jó üzletet lehet csinálni! Óh minden csoda három napig tart! Majd
abbahagyja!”
Valószínűleg akkor is gondoltak ilyeneket emberek.
Hiszen ez egy megdöbbentő fordulat volt, de nem könnyű fordulat. Ehhez az
kellett, hogy Zákeus megérezte, őt valaki szereti. Mert ilyen szeretetet
nem kapott, pedig sok vallásos ember volt Jerikóban.
Aztán érdemes azt is észrevennünk, miközben ezt az
örömöt vizsgáljuk, és ennek az örömnek a forrását és a következményét
vizsgáljuk, hogy nem a körülményekre figyel, nem arra figyelt, hogy vajon
mások mit csinálnának. Nem kérdezte meg a többieket:
– Figyeljetek! Befogadjam, ne fogadjam? Most mi a
divat? Be szokták fogadni, nem szokták befogadni? Mert akkor én is úgy
viselkedek.
Zákeus nem erre figyelt. Nem érdekelte, hogy mi lesz,
ha megtudják a rómaiak, ha megtudják az ő főnökei ezt a tettét. Ez nem a
nikodémusi éjszakai találkozás. Ez egy jerikói nyilvánosság előtt, egy
kisváros nyilvánossága előtt indult el. Nem érdekelte Zákeust. Zákeust
olyan öröm töltötte el, hogy valaki őt, az embert szereti, hogy nem
érdekelte mindez. Még az sem érdekelte, hogy mi van, ha esetleg ez a szent
ember netalán átlát rajta. Netalán a bűneit is a Jézus szentsége
átvilágítja. Zákeus örült. És megfogalmazhatjuk, hogy vágya (tudniillik,
hogy látni akarta Jézust) minden várakozást felülmúlóan teljesült. Nemcsak
látta és aztán elmesélhette beosztottjainak, főnökeinek „képzeljétek
tegnap, ám én is láttam!”, hanem ennél több történt. Sokkal több történt.
Minden várakozást felülmúlóan teljesült be Zákeus vágya. Nemcsak láthatta
távolról, hanem befogadhatta. És ahogy majd a történetből később tudjuk még,
ennél is több történik, vagyis nemcsak a házába fogadta be.
Szeretett Testvérek! Itt egy hatalmas örömhír van a
háttérben, amit az evangélista röviden csak így fejez ki Zákeus
viselkedését jellemezve, hogy örömmel
befogadta – egy hatalmas örömhír van.
A bevezető történetben ama bizonyos úgymond lelki
tanítómesterhez odament egy prédikátor és így szólt:
– Engedje meg, hogy elmondjam az örömhírt, amit
vallásom tanít – hallhatta a megszólított – Isten szeret, és örökké
megjutalmaz bennünket, ha
megtartjuk parancsait. És akkor ez a lelki tanítómester visszakérdezett:
– Ha? Ha megtartjuk? Hát akkor nem is annyira
örvendetes ez az örömhír!
Hát mi hányszor tartjuk meg? Mennyiszer? Ha az Isten
csak akkor szeret minket, amikor mi megtartjuk az ő parancsolatait, akkor
ez nem olyan nagyon nagy örömhír. Az igazi nagy örömhír az, amit Zákeus
fölismert, annak ellenére, amilyen vagyok, emberszámba vesz, szóba áll
velem, nem megy el mellettem, nem szégyenít meg. Sőt házamba akar jönni.
Velem akar találkozni. Ez az örömhír.
Szeretett Testvérek!
Az Isten ingyen kínálja ezt az örömöt ma is. Ha
átélted, ha átéltük ezt az örömöt, ha befogadtuk, akkor emlékezzünk rá
gyakrabban.
Folyamatosan legyen ott bennünk ennek az öröme, és
merjünk ebből valamit tovább is sugározni. Annak az öröme, hogy engem is és
téged is elfogadott az Isten annak ellenére, amilyenek vagyunk. Ez az
evangélium. Nem az, hogy ha rendes leszel, akkor elfogad és szeret, hanem,
hogy annak ellenére. Nagyon sok
ember vallása addig terjed, hogy legyünk rendesebbek, akkor az Isten is
rendes lesz hozzánk. Jézus nem ezt tette. Ő annak ellenére fordult szeretettel
Zákeushoz, hogy lehetett volna sorolnia vétkeit Zákeusnak.
Ha valóban mi megtapasztaltuk, befogadtuk ezt a
megbocsátó szeretetet, akkor gyakrabban emlékezzünk rá, és jobban
sugározzon a mi életünkön, gyülekezeti közösségünkön, hogy rólunk is legalább
ennyit le lehessen írni, vagy elmondani: örömmel befogadta!. Nem csak úgy savanyú úgymond keresztyén
módon. Az Úr ingyen kínálja ezt az örömöt ma is. A mai Zákeusokat is kész
elfogadni. Bűnei ellenére kész elfogadni. Hogyha talán ott van benned egy
kicsi vágy, ő kész elfogadni. Szeretne a te házadban veled beszélni.
Emberszámba vesz téged, bármi is mások véleménye.
Mert az Úr nemcsak akkor szeret és jutalmaz, ha
megtartjuk parancsát, hanem annak ellenére, amilyenek vagyunk. Ez az
evangélium. És ezt most mondhatnám liturgikus módon is, ahogy római
testvéreink liturgiájában van, hogy ez az Isten Igéje, vagy ez az
evangélium. Igen, ez az evangélium. Ez az az evangélium, amely képes
megváltoztatni embereket, amit egész Jerikó nem tudott elérni a maga gyűlöletével,
ítélkezésével, azt Jézus ezzel a megelőlegezett szeretettel elérte.
Zákeusban elindult egy nagy belső változás. És amikor
ma mi misszióról beszélünk, akkor így kellene cselekednünk. Nagyon sokszor
keressük a missziós trükköket, hogy hogy lehetne ügyesebben. Néha az sem
ártana, hogy ne kétbalkezes módon. De igazán a megelőlegezett szeretet
hírét kell vinnünk, kérnünk mások felé. Azt a szeretetet, amely Zákeust is
elfogadja. Mert ez a szeretet mindent le tud győzni. Ez a szeretet tud
megváltoztatni életeket.
Zákeus örömmel befogadta. Ha befogadtam, örüljek. Ha
még nem fogadtad be, akkor pedig az Úr kész téged elfogadni, hogy végre
örvendező ember légy. Ámen.
Ó emberi testbe öltözött
Jézusunk, lásd, mint
gerjedez.
A mi szívünk az öröm között,
Úgy újul és úgy éledez.
Mint mikor a nap feljöttével,
Kilövellvén az életet,
Elűzi az éjjelt s fényével
Felkölti a természetet.
Jövel, fogadd el temagadnak
E szívet és lakozz ebben:
Ez az, amit adhatnak s adnak
Híveid legédesdebben
Ezért a csuda szeretetért,
Amelyet hozzánk mutattál,
Midőn a mi, már vesztére tért
Lelkünkért alászállottál.
323. dicséret 3. és 4. vers
Bocsásd meg Istenünk, hogy mi gyakran látszat szerint
mondunk véleményt anélkül, hogy komolyabban meg akarnánk ismerni a belső
lelki összefüggéseket is. Bocsásd meg Istenünk, hogy amikor megszólítasz
minket, akkor mi gyakran keressük a kifogásokat, hogy ne kelljen életünknek
megváltoznia. Bocsásd meg Istenünk, hogy ezért olykor megfosztjuk magunkat
és környezetünket is a feltétel nélkül megszólító szereteted jó hírétől.
Segíts Urunk, hogy megújuljunk a hitben, engedelmességben. Segíts, hogy
bűnbocsátó kegyelmed ereje jobban átjárja életünket, és kérünk, segíts,
hogy kegyelmes szereteted örömhíre rajtunk keresztül másokat is megragadhasson.
Könyörgünk e mai napon, különösképpen, hogy a felekezetekre szakadozott
néped ne csak látszat szerint, hanem az evangélium szerint is közeledjen
egymáshoz. Könyörgünk, hogy gyülekezetünk is a bocsánatot nyertek örömével
tudjon, s akarjon szolgálni a társadalom minden rétege felé. Kérünk
betegeinkért, könyörgünk gyászolókért, mindazokért, akiket az élet
különféle terhe, napi gondja, terhel és lehúz. Kérünk, segítsd őket, hogy
tudjanak, akarjanak reád nézni, messzebb látni, mint ameddig lát a testi
szem. És reád nézve újuljon reménységünk, Te adj megoldást a problémákra.
Könyörgünk Urunk, hogy a magunk gyártotta bálványokban csalódott
felebarátaink közül sokan felismerjék és befogadják életüknek új célt,
értelmet és örömöt adó kegyelmes szeretetedet. Segíts, hogy mi ezt
munkáljuk. Ámen.
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|