|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Megszegényítő zúgolódás
Lukács szerinti
evangélium 15. fejezet 1-7.
1A vámszedők és a bűnösök mindnyájan igyekeztek
Jézushoz, hogy hallgassák őt.
2A farizeusok és az írástudók pedig így zúgolódtak:
„Ez bűnösöket fogad magához, és együtt eszik velük.”
3Ő erre ezt a példázatot mondta nekik:
4„Ha valakinek közületek száz juha van, és elveszít
közülük egyet, vajon nem hagyja-e ott a kilencvenkilencet a pusztában, és
nem megy-e addig az elveszett után, amíg meg nem találja?
5És ha megtalálta, felveszi a vállára örömében,
6hazamegy, összehívja barátait és szomszédait, majd
így szól hozzájuk: Örüljetek velem, mert megtaláltam az elveszett juhomat.
7Mondom nektek, hogy ugyanígy nagyobb öröm lesz a
mennyben egyetlen megtérő bűnösön, mint kilencvenkilenc igaz miatt, akinek
nincs szüksége megtérésre.”
Hallottuk az Ige
megszólító szavát, imádkozzunk!
Áldunk és magasztalunk Urunk, Istenünk, hogy a Te
házadban együtt lehetünk, nevednek ünnepnapot szentelhetünk. Eléd hozzuk
gyarlóságainkat, testi, lelki bajainkat, amelyek akadályoznak abban, hogy
most egészen az Igére és Rád figyeljünk: betegség, szeretteink és a magunk
jövőjéért való aggodalom, vagy éppen valamely siker fölötti öröm tölti be
életünket és tart távol Tőled. Gyakran szem elől tévesztjük, hogy Te
ismered szükségeinket, örömeinket, és a mindennapi kenyeret, amelyre
szükségünk van, ráadásként akarod adni, ha előbb a Te országod dolgait
keressük. Szeretnéd, ha mindnyájan felismernénk, elveszettként születtünk
erre a világra, de a Jézus Krisztusban megtestesült szereteted keres
bennünket is. Áldd meg az Ige szólóját, hogy csorbítatlanul tudja
továbbadni az evangéliumot, bennünket, az Ige hallgatóit pedig készíts fel
az Ige üzenetének megértésére és cselekvésére. Ámen.
Lukács
evangéliuma 19. fejezet 1-10. vers
1Ezután Jerikóba ért, és áthaladt rajta.
2Élt ott egy Zákeus nevű gazdag ember, aki fővámszedő
volt.
3Szerette volna látni, hogy ki az a Jézus, de
kistermetű lévén, nem láthatta a sokaságtól.
4Ezért előre futott és felmászott egy vadfügefára,
hogy lássa őt, mert arra kellett elmennie.
5Amikor Jézus odaért, felnézett, és így szólt hozzá:
»Zákeus, szállj le hamar, mert ma a te házadban kell megszállnom.«
6Ekkor sietve leszállt, és örömmel befogadta.
7Akik ezt látták, mindnyájan zúgolódtak, és így
szóltak: »Bűnös embernél szállt meg.«
8Zákeus pedig előállt, és ezt mondta az Úrnak: »Uram,
íme, vagyonom felét a szegényeknek adom, és ha valakitől valamit
kizsaroltam, a négyszeresét adom vissza neki.«
9Jézus így felelt neki: »Ma lett üdvössége ennek a
háznak: mivelhogy ő is Ábrahám fia.
10Mert az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és
megtartsa az elveszettet.«”
Szeretett testvérek, Zákeus történetét immár negyedik
vasárnap olvastuk újra, lassan talán kívülről fogjuk tudni. Most ez
alkalommal is egy rövidke kis történettel szeretnék indítani, miszerint
valaki egyszer azt kérdezte egy lelki tanítómestertől, hogy miért volt
annyira bizalmatlan a vallással szemben.
– Hát nem a vallás a legnagyszerűbb dolog, ami az
emberiség birtokában van?
A mester válasza titokzatos volt.
– A legnagyszerűbb és a legrosszabb. Ilyen a vallás
természete.
– Hogyhogy a legrosszabb?
– Mert az emberek többsége csak annyi vallásossággal
bír, ami elég ahhoz, hogy gyűlöljön, de ahhoz nem, hogy szeressen – magyarázta
a tanítómester.
Szeretett testvérek, történetünkben is valakire – egy
Zákeus nevezetű emberre – egyértelműen, határozottan kimondják: bűnös ember!
Nos, Zákeus az is volt, hiszen a hódítókat gátlástalanul kiszolgáló ember,
a saját népét kizsákmányoló, ráadásul idegenek kezére játszó ember: bűnös
ember; egy erőszakos, ráadásul a felebarátait is zsaroló ember – hát… bűnös
ember. Valószínűleg a jerikóbeliek – emberi fogalmak szerint – teljesen
igazat mondtak: Zákeus bűnös ember. Persze, ha egy picit elkezdünk
gondolkodni, akkor azonnal felmerülhetnek kérdések. Például: Milyen mérce
szerint? Honnan nézzük, honnan vizsgáljuk?
Hiszen ha a huszadik század kifejezéseit használva az
egyik vagy a másik ideológia úgymond értékrend-gondolkodásmódja szerint
vizsgálnánk, akkor láttunk már olyat, hogy hazaárulókat, saját népét
kizsákmányolókat kitüntettek. Az volt úgymond a hazafias cselekedet
némelyek szerint. Milyen mérce szerint bűnös? A nyugati mérce szerint? A
keleti mérce szerint? Hiszen láttunk már a történelemben sokszor példát
erre, hogy amit a társadalom egyik része bűnnek lát, azt a másik része
egyáltalán nem ítéli annak. Sőt, Uram bocsánat, teljesen természetesnek
tartja, ha vezető ember trágár módon beszél, ha az országáról úgy beszél… és
ez a magyar fölmérések szerint a magyar társadalom felét nem zavarja.
Zákeus bűnös ember. Na, de melyik kultúra szerint?
Milyen törvények szerint?
Parancsra tettem! – mondták sokan a második
világháború után a számonkérésben, és mondták sokan ötvenhat után is a
megtorlások résztvevőiként: parancsra tettem, én a törvény szerint
viselkedtem!
Na de milyen törvény szerint? Hiszen a törvényeket
mi, emberek alkottuk, és a törvényeket mindig változtatgattuk.
Könnyű kimondani: bűnös ember.
Na de milyen törvény szerint? Ki állapíthatja meg,
hogy bűnös-e? És akkor elérkeztünk oda, hogy mi a bűn, mik a bűnök. Hiszen
nagyon jól látjuk napjainkban is, hogy amit az egyik ember bűnnek gondol, a
másik teljesen megengedhetőnek tartja. Netalán még dicséretesnek is.
Mi a bűn? – nagyon sokszor itt el szoktunk tévedni. Mert
általában az egyébként nagyon fontos polgári tisztességet, hogy rendes
ember legyen valaki, úgy gondoljuk, hogy ez pontosan elég ahhoz, hogy
megállapítsuk, mi a tisztességes, mi a jó, és mi az, ami bűn. De azért ne
tévesszen meg bennünket az, amit általában az emberek úgy szoktak
megfogalmazni: ‘nem volt nekem dolgom a törvénnyel’.
Persze megint… melyikkel? Melyik korszakban? Csak az
emberével? És vajon az Isten törvényével?
Mi a bűn? A bibliai gondolkodás és a bibliai
szóhasználat szerint a bűn
alapvetően céltévesztettség. Az
egy irány. És vannak természetesen a bűnök: a céltévesztett ember konkrét
cselekedetei. Már Jeremiás próféta korában az általunk úgynevezett
istenfélő korabeli nép azt mondta a próféta megtérésre hívó szavára: „Nem megyünk többé az Istenhez, mi a
magunk útján járunk”. Erre az Úr kénytelen azt mondani: „Ez a nép a hátát fordítja felém, s nem
az arcát”. Céltévesztettség, amikor a teremtmény hátat fordít a Teremtőnek.
Már életét nem rendeltetésszerűen éli, hanem valóban a maga feje szerint
megy. Ez a bűn! – a bibliai gondolkodás szerint. Az általános polgári
gondolkodás szerint: ha nem öltem, nem loptam, nem csaltam – körülbelül
ennyiben merül ki a bűn gondolata. És természetesen vannak a bűnök, ezeket
neveztem a céltévesztett ember konkrét vétkeinek. Amikor hátat fordítva az
Istennek, tesszük a magunk kis ilyen és olyan ügyeit. Bizonyára másokhoz
képest rendesebbek vagyunk, de ettől még mindig – ha Istennek háttal
vagyunk – bűnös emberek vagyunk. Célt tévesztett emberek. Mert rossz
irányba fordulva, rossz célhoz fogunk érkezni. És itt van valahol a nyitja
annak, amit a bevezető kis történetben is próbáltam kifejezni, ábrázolni,
nevezetesen, hogy félreértett, félrehangsúlyozott, s kicsit félregyakorolt
vallásosság születik, ha nem pontos a bűn, a bűnök értelmezése. Amikor a
civil jóságot Isteni mércévé emeljük: úgy általában, hétköznapi értelemben
jó ember, tehát az Isten is köteles elismerni, hogy ő jó ember.
Meg kell azért állnunk, Szentírást ismerő emberek!
Meg kell állnunk, és végig kell gondolnunk, hogy egyetérthetünk-e mi ezzel
az egyébként általános emberi gondolkodással: ‘hát ez egy jó ember!’.
Valóban, civil fogalmak szerint bizonyára az, és
legalább legyen az, de ez még nem azt jelenti, hogy az Isten előtt
nyugodtan megállhatunk, hogy „Uram! Nálam minden rendben van”.
Ha a saját jóságunkat gondoljuk Istennek tetsző
életként, akkor nagyon hamar elérkezünk oda, hogy a bűn helyett a bűnöst,
az embert kezdjük utálni. És itt már félrecsúszott a gondolkodásunk, a
vallásosság, félreértjük, hogyha a
magunk csinálta vallásosságot, jóságot tekintjük isteni mércének, ráadásul
használjuk önigazolásunkra.
Emlékezzünk, odament Jézushoz valaki, és a
beszélgetésben Jézus mondta: „Tudod a
parancsolatokat…”. Hát persze!, „…kora
ifjúságomtól mindet megtartottam”.
Aztán Jézus azt mondta, hogy akkor semmi probléma
nincs, jöjj, és kövess engem, akkor gyere, hagyd az istenített vagyonodat,
és engedd, hogy én legyek a te Urad.
És az megszomorodva elment. Vagyis kiderült azonnal,
hogy messze nem tartotta be a parancsolatokat, bár bizonyára másokhoz
képest rendesebb ember volt.
Amikor a magunk csinálta vallást aztán még
önigazolásunkra használjuk, akkor nagyon könnyű kimondani valakinek, hogy ez
bűnös ember.
Nézzük a történetünket, Zákeus történetét. Zúgolódtak
a Jerikóbeli emberek: „bűnös ember
házába ment be”. Hát ez mégis csak botrányos dolog! Hát egy
tisztességes rabbi, egy tisztességes lelki tanító nem kompromittálja magát
ilyen elemekkel! Hisz sor derék, becsületes, istenfélő ember lakik
Jerikóban, hát legalább az ő házukat tisztelné meg!
Vajon nem ismerős ez a fajta gondolkodásmód
Debrecenben, 2007-ben? Ugye ismerős? Mi is nagyon könnyen és nagyon hamar
azt mondanánk, hogy a tisztességes, becsületes, vallásos embereket, hát
tisztelje meg őket! Mi az, hogy ilyen Zákeus félék házába megy be? Bűnös
ember házába ment be?
Na, de föl kell tennünk a kérdést: hova mehetett
volna még be?
Volt Jerikóban még annak idején, vagy van ma 2007-ben
Debrecenben olyan ház ahol nem bűnös ember lakik? Van ilyen? Hát akárhova
ment volna be Jézus Jerikóban, mindenhol bűnös ember házába megy be!
Persze, hogy a polgári gondolkodásunk szerint, a civil értékrendünk szerint
az egyik bűnösebb, mert esetleg neki még a világi törvénnyel is volt dolga!
Vagy legalábbis én úgy gondolom, egyik-másikunk egy kicsit rendesebb – ez
ne tévesszen meg minket!
Az Úr Jerikóban is, ma is csak bűnös ember házába mehet be, mert nincs egyetlen egy igaz
ember sem, aki hiánytalanul és pontosan cselekedné az Isten akaratát. Na de
hát innen kezdve akkor mi az, hogy bűnös ember házába ment be? Mi ez a
zúgolódás? Mi ez a felháborodás? Amikor ez történik, akkor itt egy megszegényítő zúgolódásról van szó,
hiszen a Jerikóbeliek előítéleteik miatt nem látták meg a nagy lehetőséget,
hogy éppen Zákeushoz bement Jézus. Nem látták meg a nagy lehetőséget, hogy
hátha végre megváltozik! Zákeus. Hátha itt az alkalmas idő neki, hogy
megtérjen. Azt a lehetőséget sem látták meg, hogy a saját
gondolkodásmódjukat is meg kellene változtatni. S talán Jézusnak ez a
viselkedése, hogy úgymond bűnös ember házába ment be, ez talán
elgondolkodtathatta volna Jerikó tisztes, vallásos polgárait is, de ők
előítéleteik miatt nem látták meg az isteni nagy lehetőséget. Valahol –
talán előítéleteik miatt is – féltik viszonylagos önelégült jóságukat. Ez
gyakran bennünket is megkísért: „Vagyok én olyan jó, tiszteletes úr, mint
sok ember, aki magához a templomba jár!” – szokták nekem ezt mondani
önigazolásul, hogy ők miért nem
jönnek.
Én meg szoktam nyugtatni őket, hogy „Nyugodjanak meg!
Tudom! Nem most világosítottak föl!” De azt is hozzá szoktam tenni, hogy
teljesen félreértette a templom funkcióját. A templomba nem azért megyünk,
mert most már megérdemeltük, mert olyan jó emberek vagyunk! Hanem éppen
azért jövünk, mert szeretnénk tisztulni, szeretnénk szentebbek lenni. A kórházba
nem azért megyünk, mert csupa egészségesek vagyunk! És megyünk minden nap
megmutatni, vagy legalább hetente egyszer megmutatni magunkat, hogy lássák,
milyen egészséges vagyok. Azért megyünk, mert tudjuk, hogy baj van, és
segítséget keresünk. Amikor félreértjük a vallást, abból félelmetes
következmények lehetnek. Az önelégült vallásosság valóban csak arra jó,
hogy gyűlöljön, hogy másokat megvessen, ítélkezzen, lenézzen. Igen,
Jerikóban is és napjainkban is nagyon sokan féltik viszonylagos önelégült
jóságukat.
Hogy gondolkodnak? Nos, ezen gondolkodás szerint a
vallás tulajdonképpen emberi teljesítmény: igyekszünk rendesebbek lenni.
Nagyon sok embernek ma ennyi a vallás. Templomon kívül, netalán néha még
belül is. De akkor teljesen félreértették! Hiszen az ilyen ember, aki a
saját jó szándéka és emberi jócselekedetei teljesítményeként értelmezi a
vallást, az nem a kegyelmesen cselekvő Isten megmentő munkáját látja.
Márpedig erről szól az Írás. A kegyelmes Isten életeket megváltoztató
munkájáról szól az Ige. Ez az isteni szeretet, amely még a Zákeusokat is
szeretné megváltoztatni, megtisztítani, megszentelni – meg a mi életünket
is. Megszegényítő zúgolódás támad, ha egy magunk gyártotta vallásos
szisztémában gondolkodunk, ami alig-alig hasonlít ahhoz, amiről a Szentírás
beszél. Ez a vallásoskodás valóban csak arra elég a bevezető példa
szavaival szólva, hogy gyűlöljön az ember. Én rendesebb vagyok, mint Ő,
tehát jogom van elítélni Őt. És az Úristen pedig méltasson engem arra, hogy
dicsérgessen.
Ez nagyon messze van a Szentírás tanításától, de
nagyon közel van az óemberi természetünkhöz – ahhoz nagyon közel van.
Megszegényítő zúgolódás történt Jerikóban, és azóta is sokszor a mi emberi
életünkben, hiszen megszegényítették magukat a Jerikóbeliek. Megszegényítették,
mert ha így gondolkodnak, akkor nem is várták, nem is remélték, hogy a
Jézusban megjelenő isteni szeretet életeket megváltoztató hatalom. Az így
gondolkodó ember nem nagyon fog csodát látni, mert maga elzárkózik előle.
Magukat megszegényítették, de mások megtérését is akadályozták. Ez a fajta
vallásoskodás, ez a fajta önelégült jóságban való hit, ez megszegényít.
Vagyis visszautalva az igehirdetési sorozat címére – tudniillik, hogy Személyes rendszerváltás – igen,
először a Jerikóbeliekben is meg kellett volna történnie a megtérésnek: belülről
nekik. Gondolkodásuknak, értékrendjüknek teljesen meg kellett volna
változnia. Ezt neveztem személyes rendszerváltásnak. Egy új gazda, új rend,
új értékrend, új gondolkodásmód, új életforma, megtérés, odaszentelt élet –
ez kellett volna, hogy történjen! Ehelyett mi történt? – Bűnös emberhez
ment be! Láttad? Hát szörnyű! Hát mégis csak felháborító!
Ma olvastunk Lukács evangéliumából egy másik szakaszt,
a 15. fejezetből, ahol az elveszettek megkereséséről és megtalálásáról
beszél Jézus. Most az elveszett juhról
hallottunk, de utána következik az elveszett
drachma és aztán az elveszett fiú
– mi inkább tékozló fiúnak
szoktuk mondani ezt a példázatot –, mindegyikben a zúgolódó Zákeus-történet,
a jerikói zúgolódás ellentéteként ott van az, hogy „öröm van a mennyben egy megtérő bűnös felett”, hogy nem, mint
99 önigazoló felett, akik úgy gondolják, hogy nincsen szükségük megtérésre.
„Nagyobb öröm van a mennyben…”
Azonban a jézusi példázatban, amit az előbb
hallottunk, az elveszett juhról szóló példázatban is ilyet olvastunk, hogy
amikor elment a pásztor és megkereste azt az egy elveszett bárányt, „…felveszi a vállára örömében, hazamegy,
összehívja barátait és szomszédait, majd így szól hozzájuk: »Örüljetek
velem, mert megtaláltam az elveszett juhomat«.
Örömében fölveszi és hazaviszi, másokat is összehív,
s azt mondja: Ti is örüljetek velem! Nagyszerű dolog történt, megtaláltam!
Mert sikerült megmenteni, nem a vadak fogják széttépni, mert elkóborolt a
nyájtól.
Lukács evangéliumában, eme példázatok illetve
történetek között ott feszül a
félreértett vallásosság és a jézusi,
bibliai gondolkodás közötti nagy különbség.
Jerikóban zúgolódnak a vakon született felett, hogy
meggyógyította Jézus. Nem örülnek, hanem elkezdik piszkálni, bántani,
vádolni: Ki volt az, aki meggyógyított? Mégiscsak szörnyű!
Meg: Bűnös emberhez megy be, micsoda dolog! Mi rendes
emberek vagyunk, istenfélő emberek vagyunk!
S ebben az evangéliumban ott van újra meg újra, hogy örülnöd kellene! Az elveszett drachmánál
is, amikor végre megtalálta azt az egy elgurult pénzdarabot, az egész házat
föltakarítva, végigkutatva mindent, akkor hasonlóképpen összehívja
szomszédait, és mondja: Örüljetek!
Megvan!
A tékozló fiú testvére, aki nem akar
hazamenni, aki nem akar bemenni, mert visszafogadta az apa azt a bizonyos
bűnös öccsét – akkor mit mond az atya?
„Örülnöd
kellene, hogy ez a te testvéred, aki meghalt és feltámadott, elveszett és
megtaláltatott.”
Örülnöd kellene!
Ez a keresztyén élet: örülni!
Ehelyett megszegényítő zúgolódással elkezdünk
méricskélni, melyikünk a rendesebb: Ez nem olyan rendes… Az? Hát talán az…
Emez meg nagyon bűnös! S a legrendesebb én vagyok!
S csodálkozunk, hogy örömünk sincs. Nem vonzó, csak
taszító az egész. Az ilyen fajta magunk gyártotta vallásosságra igaz lehet
a bevezető történet szava, hogy az ilyen vallásossággal szemben
bizalmatlannak kell lenni egy kicsit. Az ilyen vallásosság a legnagyszerűbb
meg a legrosszabb, mert az ilyen vallásosság csak arra elég, hogy
gyűlöljünk, de arra nem, hogy szeressünk.
Kedves testvérek, jöjjetek és örüljetek! Összehívja barátait és szomszédait, hogy: Örüljetek
velem, mert megtaláltam!
Jerikó nem tud örülni. Pedig vajon hányszor kérték az
Istent, hogy egyszer szabadítaná meg őket ettől a népnyúzó Zákeustól! Most
itt az alkalom! Most meg zúgolódnak! Most nem hiszik, hogy az Úr tud
cselekedni. Ne önigazságunk, hanem Jézus által nézzünk tehát egymásra. Ha
önigazságunk és önvallásosságunk által nézünk a másikra, akkor nagyon hamar
mi is zúgolódunk, meg motyogunk, meg háborgunk, meg megsértődünk. De ha
Jézus által nézünk egymásra, akkor eljuthatunk az örömig. Fölismerhetjük,
hogy az Isten ma is munkálkodik. Még a Nagyerdei Gyülekezetben is tud
munkálkodni, hogy még itt is térhetnek meg emberek!
Nagyobb öröm lesz! Örülnöd kellene! Igen, mert a jézusi
szeretet, képes megváltoztatni a Zákeusokat is! A bűnösöket is. Mi is
krisztusi megelőlegezett szeretettel segítsük másokban a megtérést, a
személyes rendszerváltást. Ehhez azonban először bennünk kell megtörténni
ennek a megtérésnek, újjászületésnek, hogy valóban, vallásosságunk ne csak a méricskélő gyűlölködésre legyen elég,
hanem elég legyen a szeretetre. Merítsünk abból az isteni szeretetből,
és merítsünk abból a kegyelemből, amely minket is elfogadott, mert Debrecenben
is csak bűnösökhöz jöhet be az Úr. Hozzám is, meg hozzád is. Csak bűnösként
tudjuk fogadni Őt. De azért jön, hogy életünk megváltozzon, hogy megtisztítson,
hogy megszenteljen. Ennek a jó hírnek lehetünk munkásai és követei. Annak a
jó hírnek, hogy az Istennél minden lehetséges, hogy az elveszettet
megkeresi, megtalálja, és az elveszett megváltozik. Milyen nagyszerű dolog,
hogy lehet örülni annak, hogy minket megkeresett, szeretetével körülvett.
Ebből a szeretetből adok tovább másoknak, hogy ők is fölismerjék, és az ő
életüket is megragadja, megváltoztassa ez a szeretet. A megszegényítő
vallásos zúgolódás helyett örüljünk. Ámen.
Magasztalunk Istenünk, hogy bűneink ellenére
szerettél, megszólítottál minket. Magasztalunk, hogy Jézus érdeméért
megbocsátottad bevallott vétkeinket, és új élettel ajándékoztál meg. Téged
dicsőítünk, hogy néped, gyülekezeted közösségébe fogadtál be bennünket.
Bocsásd meg Urunk, hogy kegyelmedből törvényt,
szabályokat csináltunk. Bocsásd meg, hogy bocsánatot nyert bűnösökből
magunkat önigazságunkra büszke, jó emberekké nyilvánítottuk. Bocsásd meg,
hogy másokat csak elítélni, gyakran gyűlölni tudtunk, eltorlaszolva az utat
kegyelmes szeretetedhez. Segíts Urunk, hogy kegyelmes, bűnbocsátó
szereteteddel tudjunk és akarjunk fordulni egymás felé. Kérünk, segíts,
hogy erős hittel bízzunk életeket megváltoztató szereteted hatalmában, hogy
megbocsátásra kész, ítélkezés nélküli szeretettel segítsünk sokakat a
megtérésre.
Könyörgünk így gyülekezetünk belső, lelki,
szeretetteljes megújulásáért. Könyörgünk épületeink bővítéséért, az ahhoz
szükséges anyagi fedezetért. Kérünk Urunk, Istenünk, hogy betegek,
gyászolók, az élet nehéz terhei alatt roskadozók számára Te légy támasz,
vigasztalás, reménység, és szeretetünk által is kaphassanak valami
segítséget.
Könyörgünk Urunk, lelki, erkölcsi válságban lévő
nemzetünkért, hogy ne csak a következményként megjelenő gazdasági
nehézségeket próbáljuk orvosolni, hanem ezek a változások a mi életünkben
először lelki módon történjenek meg, hogy személyes életünk térjen meg.
Bennünk legyen értékrend, bennünk legyen rendszerváltás, hogy másokat is
segíthessünk a belső lelki megújulásban, hogy nemzetünk felemelkedhessen.
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|