|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Megtérést munkáló szeretet
Hallgassunk meg egy megtörtént esetet Gyökössy Endre írásából, a Mai példázatok-ból:
Zákeus a
cseresznyefán
Ökumenikus közösségnek hívtak meg előadást tartani.
Hozzá is szóltak. Többek között egy 40 körüli fiatalember szintén felállt.
Nem annyira az fogott meg, milyen egyszerűen mondta el, mit jelent neki ma
Jézus követése, és hogyan próbálgatja családjával együtt, hanem az, ahogyan
mondta. A kimondhatatlant aligha lehet kimondani, a leírhatatlant leírni,
de talán ez a szó közelíti meg legjobban: sugárzott. S ez tette hitelessé
mindazt, amiről beszélt. Láttam, mások számára is. Az összejövetelről
elmenvén belém karolt, rám mosolygott, s azt kérdezte: megismerem-e? Látva
zavaromat bemutatkozott. Abban a pillanatban megjelent előttem egy loboncos
hajú, csapzott, nyegle ifjonc, egy régen hallott hívő barátom minden ellen
lázadó fia, aki miatt az apja, az ébredési időkben lelkes munkatársunk,
annyit szomorkodott és panaszkodott, vagy éppen tanácsot kért. De ugyan ki
és mit tudott volna tanácsolni a bibliai tékozló fiú apjának, ha az effélét
kért volna, mit tegyen a fiával, hogy ne durcáskodjék, ne kérje ki az
örökségét, ne költözzék távoli vidékre, s ne éljen kicsapongó életet. A
fiatal férfi láthatta arcomon a csodálkozást és az öröm váltakozását, s
azt, hogy késő este lévén sietnék, megkérdezte:
– Hazavihetem? Itt az autóm.
Megköszöntem a gyorsabb hazaérkezési lehetőséget, így
a kocsiban, majd házunk előtt ebben üldögélve mondta el azt, amit csak
leírni tudok, de sugárzását hozzáadni nem. Néhány szóval beszámolt, hogy
azért csak elvégezte a főiskolát.
– Diplomát szereztem, ha nem is kitüntetéssel,
tűrhető állást is, de hülyeségemről nem tudtam leszokni, legkevésbé
lányvadászataimról, az akkor már özvegy édesanyám szomorúságára, aki
gyakran mondta, mondogatta, úgy látszik, öregapád vadász szenvedélyét
örökölted, de annak legalább volt valami haszna. Ma már tudom, valami
önbizonyításféle lehetett ez nálam. Alacsonyabbra sikerültem, mint
szerettem volna. Egy ilyen cserkészés közben ismerkedtem meg – folytatta – egy
szelíd, széplánnyal. Amikor megtudtam róla, hogy valami hívő közösségbe
jár, elhatároztam, megmutatom, hogy azok se különbek, mint a többiek, ahogy
rám-rám prédikáló apám állította, amíg élt. Szóval mindent bevetettem. Ő
szívesen, de tartózkodóan fogadta nyegle bókjaimat, virágaimat, kísérgetéseimet.
Jó fél évbe telt, amíg egy szép tavaszi napon rá tudtam venni, hogy
kiránduljon velem a Dunakanyarban lévő kis faházas telkünkre, piknikre. Kikötötte,
hogy a szendvicseket ő hozza. Megvallom, nem minden sanda szándék nélkül
csábítottam ki oda. Akkoriban a kertben egy nagy, éppen gyümölcsét érlelő
fa alatt a kerek kőasztalra csomagolta ki a magával hozott elemózsiát. Ám
amikor meglátta a feje fölött pirosló cseresznyéket, arra kért, másszak fel
a fára néhány marokért. Jó lenne ráadásnak, úgyis elfogyott már bennünk a
C-vitamin – nevetett rám. Én feltornáztam magam, s a fa hegyéből dobáltam
az érett szemeket piknikes kosarába, és kakaskodva igyekeztem szórakoztatni
éretlen bemondásaimmal, célzásaimmal. Egyszer csak megszólalt. Most már
lejöhetsz Zákeus, kész az uzsonna. Amíg a fáról lekászálódtam, eszembe
jutott valami gyermek-istentiszteleti töredék a kistermetű, fára mászó
Zákeusról. A vámszedőről. Derengett, hogy amikor Jézus lehívta és
meglátogatta, az úgy meghatódott, hogy mindent visszaadott, amit másoktól
kizsarolt, még meg is tetézte. Méregbe gurultam. S amíg dühösen lecsúsztam,
alaposan felhorzsoltam a lábam, valami jó visszavágáson törtem a fejem. De
alig hogy lehuppantam, már nyújtott felém egy szendvicset:
– Sonkás. Szereted? Akarod?
És búzavirág-kék volt a szeme. Hol őt, hol kinyújtott
tenyerén a szendvicset néztem, és olyasmit éreztem, amit még soha. Kibukott
a számon: igen. Szeretem és akarom, de csak veled együtt. Amikor láttam,
hogy szemében kialszik a fény, hozzátettem: szendvicsestől feleségül
akarlak. Mire ő:
– Jól van Zákeusom, én is megszerettelek. Hozzád is
megyek, de csak egy év múlva.
– Miért csak egy év múlva? – kérdeztem kissé
sértődötten.
– Azért, mert Zákeusnak is volt egy s más elintézni
valója, mielőtt üdvösségre jutott háza népével együtt. Nem olvastad soha az
evangéliumot?
– Valamikor olvastam – nyögtem, s mondtam valamit
gyermekkoromról és apámról.
No nem részleteztem, vártam egy évet, nagyon hosszú
évet. Ebben a várakozásban, s a vele való beszélgetések melegében, a
közösségben, ahova befogadtak, ahol tüskéim ellenére körülszeretgettek,
hozzá- és hazataláltam. Most már üdvössége van a házunknak. – Így mondta
Jézus Zákeusnak?
– Igen így mondta – válaszoltam, majd elhallgattunk.
Ő törte meg a csendet.
– Ne haragudjék, hogy életemmel untattam. Sietek
haza. Harmadik gyerekünkkel van GYES-en a párom. Vár még egy kis házimunka
és ők.
Újra felsugárzott, aztán kisegített a kocsiból.
Megöleltük egymást.
– Isten áldja meg! – mondta, és már indított is.
Néztem utána, amíg a piros lámpáig láthattam. Éreztem, hogy az Isten ezen
az estén éppen azt tette velem, amit fiatal barátom kívánt nekem.
Filemonhoz
írott levél 4-20. verséig:
„4Hálát
adok mindenkor az én Istenemnek, amikor megemlékezem rólad imádságaimban,
5mert hallok a te hitedről és szeretetedről, amely az
Úr Jézus és minden szent iránt van benned, 6és imádkozom azért,
hogy a hitünkben való közösséged eljuttasson téged mindannak a jónak a
megismerésére, amely Krisztusért van bennünk.
7A te szeretetedben sok örömünk és vigasztalásunk
volt, mert a szentek szíve felüdült általad, testvérem.
8Krisztusban tehát egészen nyíltan megparancsolhatnám
neked azt, ami kötelességed volna, 9a szeretet miatt azonban
inkább csak kérlek, mert ilyen vagyok én, az öreg Pál, most még fogoly is
Krisztusért.
10Kérlek pedig téged az én fiamért, akit a fogságban
szültem, Onézimoszért, 11aki egykor neked haszontalan volt, most
pedig neked is, nekem is hasznos.
12Visszaküldöm neked őt, vagyis az én szívemet, 13pedig
magamnál szerettem volna tartani, hogy helyetted szolgáljon nekem az
evangéliumért szenvedett fogságomban.
14Döntésed nélkül azonban semmit sem akartam tenni,
hogy jótetted ne kényszerű, hanem önkéntes legyen.
15Hiszen talán azért szakadt el tőled egy időre, hogy
örökre visszanyerd, 16most már nem úgy mint rabszolgát, hanem
rabszolgánál jóval többet: aki nekem is, de sokkal inkább neked, testi
értelemben is és az Úrban is szeretett testvéred.
17Ha tehát engem társadnak tartasz, fogadd őt úgy, mint
engem.
18Ha pedig valamivel megbántott vagy tartozik, azt
nekem számítsd fel.
19Én, Pál, saját kezemmel írom ezt, megadom neked! Azt
ugyanis nem akarom mondani, hogy önmagaddal is tartozol nekem.
20Bizony, testvérem, bárcsak hasznodat vehetném az
Úrban! Nyugtasd meg az én szívemet Krisztusban.”
Az egykor szökött tolvaj, de megtért rabszolga
története után imádkozzunk:
Urunk! Itt állunk előtted, és amikor imára hajtjuk le
a fejünket, rögtön eszünkbe jutnak a sérelmeink, fájdalmaink, hiányaink, és
soroljuk neked. Könyörülj rajtunk, és vedd el szemeink elől önmagunkat, hadd
gyönyörködjünk abban, ahogyan Te létezel, ahogyan Te viszonyulsz mihozzánk.
Uram, minden emberi logikának ellentmond az, ahogy Te szeretsz bennünket,
hiszen mi magunkra maradt árváknak érezzük magunkat, akik rettegünk a
mindennapokban, hogy visszautasítanak, a munkahelyeinkről elküldenek, és
akit már el is küldtek, az retteg, hogy mi lesz vele, és még itt a testvéri
közösségben is sokszor akár szándék nélkül is megbántjuk egymást,
elmegyünk, elküldenek… és ezekkel jövünk Tehozzád. De hadd figyeljünk téged,
és hadd járja át szívünket a melegség, mert Te szerető Isten vagy. Olyan
Isten, aki szeret bennünket, aki odafordul hozzánk. Aki felemel akkor is,
hogyha nyomorultak vagyunk, akkor is, hogyha megbántottak, akkor is, hogyha
mi bántottunk meg mást; ha mi loptunk, akkor is, ha minket loptak meg; akkor
is, ha nincstelenek vagyunk, akkor is, hogyha kevés az, amit adni tudunk,
akkor sem utasítasz vissza. Akkor is ilyen szeretettel emelsz föl. Tiéd a
magasztalás. Téged dicsőítünk. S egyedül Tebenned bízunk. Kicsodánk van,
aki a bűnöket megbocsátja? Csak Te vagy Istenem. Köszönöm, hogy Te így
viszonyulsz mihozzánk, és Te így akarsz testvérként is egymásnak adni. Uram
indíts önvizsgálatra bennünket, ne engedd meg, hogy túllépjünk saját
bűneinken, vétkeinken, s az alapján cselekedjünk. Te munkáld ki, hogy a Te
szereteted erősödjön meg a szíveinkben, és így tudjunk egymásra is nézni
úgy, mint szeretett testvérre, aki szinte a szívünk, s így tudjunk
egymáshoz fordulni és rendezni mindazt, amit rendezni kell, s elfogadni
mindazt, amit Te akarsz adni nekünk. Most ez az istentisztelet se múljon el
anélkül, hogy meglátnánk azt, amit Te ki akarsz venni az életünkből. Ne
múljon el úgy, hogy ne akarjuk azt, amit Te akarsz. Hogy induljunk egymás
felé, és rendezzük, amit rendezni kell. Uram, hadd növekedjen bennünk a
kegyelem, a szeretet a Te dicsőségedre és a mi örömünkre. Jézus Krisztusért
kérjük mindezt. Ámen.
Jézus nyájas és szelíd, láss
meg engemet,
Hallgassad meg hű Megváltóm,
gyermekedet!
Bűnöm láncát oldja fel
Kegyelmed s a hit:
Törjed össze balga szívem
bálványait!
Szabadságot adj nekem És
tiszta szívet,
Vonj magadhoz, Jézusom, hogy
járjak veled!
Vezess engem útadon: Magad
légy az út,
Melyen lelkem a halálból
életre jut.
Jézus, nyájas és szelíd, Láss
meg engemet:
El ne engedd, hű Megváltóm,
már kezemet!
469. dicséret
Lukács
evangéliuma 19. fejezet 1-10. vers
„1Ezután
Jerikóba ért, és áthaladt rajta.
2Élt ott egy Zákeus nevű gazdag ember, aki fővámszedő
volt.
3Szerette volna látni, hogy ki az a Jézus, de
kistermetű lévén, nem láthatta a sokaságtól.
4Ezért előre futott és felmászott egy vadfügefára,
hogy lássa őt, mert arra kellett elmennie.
5Amikor Jézus odaért, felnézett, és így szólt hozzá:
»Zákeus, szállj le hamar, mert ma a te házadban kell megszállnom.«
6Ekkor sietve leszállt, és örömmel befogadta.
7Akik ezt látták, mindnyájan zúgolódtak, és így
szóltak: »Bűnös embernél szállt meg.«
8Zákeus pedig előállt, és ezt mondta az Úrnak: »Uram,
íme, vagyonom felét a szegényeknek adom, és ha valakitől valamit
kizsaroltam, a négyszeresét adom vissza neki.«
9Jézus így felelt neki: »Ma lett üdvössége ennek a
háznak: mivelhogy ő is Ábrahám fia.
10Mert az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és
megtartsa az elveszettet.«”
Komoly bajok vannak hazánkban. Mit tegyünk? Időnként,
amikor összegyűlik egy-egy társadalomban a baj, a nyomorúság, a gond, a
feszültség, akkor talán bekövetkezik egy rendszerváltás. Vagy időnként megpróbáljuk
a törvényeket módosítani… és úgy gondoljuk, hogy ha a törvényeket
módosítottuk, akkor talán minden rendben lesz. Igen ám, csak elég szerény
haszna van mindezeknek, hiszen megváltoztathatjuk a rendszert, a
törvényeket felülírhatjuk, de az új keretekbe a régi tartalommal megyünk
bele. A régi tartalommal, és akkor, ha a régi tartalommal akarunk
belemenni, akkor ott minden ugyanolyan lesz, mint régen volt. Ugyanolyan,
vagyis elrontunk mindent. Elrontjuk azt, ami az új keretek között nem tud
új lenni, mert mi az ó-emberünkkel megyünk oda.
Mit tehetünk tehát ilyen körülmények között? Mit
tehetünk ilyenkor keresztyénként, gyülekezetként? Ha körülnézünk a
történelemben, akár a régmúlt időben, akár a közelmúltban, akkor, ott
látunk jó néhány példát arra, ahogyan megpróbálták az embereket
megváltoztatni. Mégpedig erőszakkal.
Most néhány példát hadd idézzünk föl a Szentírásból:
·
Gondoljunk vissza arra az időre, amikor az asszír Babilon
birodalom a deportálások által próbált új embert formálni. Vagyis a meghódított
kis népek egy részét elvitte a birodalom másik részére, kényszerlakhelyre
költöztette őket, onnan másokat hozott. Így került Izrael népének egy része
a babiloni helyi területekre fogságba, és így került a birodalom más
részéről Samáriába olyan népcsoport, amely nem ott volt, és nem az volt a
hazája. Gyökértelenné tenni tehát az embereket, összekeverni mindent, mert
akkor a gondolkozásukra valami kényszerrel, hatással leszünk.
·
Vagy gondoljunk a Dániel könyve történetéből a nagy arany
állóképre, amikor minden duda, lant, citera és hárfa megszólal… akkor mindenki
boruljon le a nagy arany állókép előtt. Ha nem borul le, akkor az izzó
tüzes kemencébe vetik. Ha nem borul le, akkor lesz Hortobágy, vagy Recsk,
vagy lesz Gulág, vagyis az emberekre hatni, az emberek gondolkozását
megváltoztatni erőszakkal.
·
Emlékezzünk arra, amikor a Próféták
könyvében olvashatunk több ilyen beszámolót, hogy már a bibliai
korban, az ószövetségi korban is voltak udvari próféták, akik így mondja az
Ige, hogy „a király asztaláról ettek”,
vagyis akiket a hatalom fizetett, és ők mondták azt a szöveget, ami a
hatalomnak kellett.
·
Gondoljunk Jeremiás
könyvéből pl. arra a szakaszra, amikor az udvari próféták mondják: békesség,
békesség, békesség!; az Úr meg azt mondja, hogy loptok, öltök, csaltok,
paráználkodtok, bálványoknak áldoztok. Az ország egyre mélyebbre süllyed.
Jönnek a hamis próféták, jönnek az udvari próféták – vagy jön, ahogy
napjainkban mondanánk talán a királyi TV, jön a média –, akiket azért fizetnek,
hogy mondja, mondják azt, amit megrendeltek tőle. Az emberek gondolkozását
megváltoztató szándékkal. Mit lehet tehát tenni?
·
Ezékiel könyvét olvasgatva a 13. fejezetben
többek között arról olvasunk, hogy „hiábavaló
látomást láttatok, és hazug jóslatokat mondtatok”, vágyak szerinti
hangzatos hazugságot, amit hallani szeretnének bizonyos emberek.
·
Vagy az Ezékiel 13-ban olvashatjuk azt is, hogy „lelkeket biztattok élettel a magatok
érdekében”. Lelkeket biztattok élettel a magatok érdekében. Ez Ezékiel
könyvében úgy folytatódik, hogy „néhány
marék árpáért és néhány falat kenyérért”, vagyis azt, amit majd a
hatalom ad, azért biztató szöveget mondotok, de a helyzet nem változik.
Vagyis látszateredmények, ugyanakkor a bajok maradnak.
Nézzük, hogy miről szól a mai Ige? Miről beszél a
Szentírás? – szemben az előbb olvasott, az ókorból való történettel,
bibliai történetekkel, ahol az emberek megváltoztatásának erőszakos
módszereit látjuk. Mert ezt nem a XX. század találta ki, és sajnos nem
lehetünk nyugodtak afelől, hogy nem lesz ilyen a XXI. században is. Nos
ezzel szemben arról olvashatunk, és a Zákeus történet is arról beszél
nekünk már hetek óta, hogy a Jézusi
szeretet radikális változást hozhat. A jézusi szeretet radikális
változást hozhat, mégpedig önkéntes alapon. Hiszen Zákeust megragadja az a
szeretet, ahogy Jézus közeledik hozzá. Ő – aki felé eddig csak a vagyona
miatt közeledtek emberek. Vagy a pozíciója miatt némelyek próbáltak
hozzádörgölődzni, kapcsolatba kerülni vele, ugródeszkának felhasználni. De
az ember Zákeus nem kellett senkinek. Zákeust megdöbbenti, hogy ‘engem!’ valaki
szeret. Nem a pozíciómat, nem a vagyonomat, hanem engem. Zákeust megragadja
az a jézusi szeretet, hogy „noha bűnös vagyok” (hiszen tudta ő ezt azért), „noha
kiközösített vagyok” (a kortársak kiközösítették, hiszen az idegen hatalmat
kiszolgáló ember volt, ráadásul harácsoló ember), és akkor most kiderül,
hogy „engem valaki szeret”. Nos ez az a szeretet, amelyik meg tudja
változtatni az embert. Ez a megbocsátó szeretet.
Figyeljük meg, hogy Jézus ilyen bűnbocsátó
szeretettel fordul mindannyiunk felé! És mi hányszor hibázunk ott az
emberekkel, gyermekeinkkel kapcsolatosan is, hogy mi kegyelmet kaptunk, mi
szeretetet kaptunk, feléjük viszont már a törvényt mondjuk: Így kell
viselkedni! Ilyen a rendes ember! Ilyen leszel rendesen majd gyerekem! – követelményeket
támasztunk, miközben még belülről őket kevésbé ragadta meg ez a megbocsátó
szeretet. Így lehet nagyon könnyen jó szándékkal a kegyelemből kegyes
törvényt csinálni. Talán a cseresznyefás Zákeus fiatalemberünk is, akiről
hallottuk az előbb a történetet, talán ő is néha ezzel találta szemben
magát: az elvárások, amivel a hívő szülők vele szemben is ott voltak. Ő csak
az elvárásokat látta. Kevésbé érezte meg az elfogadó szeretetet. Az
előírásokat látta: ilyennek kell lenni!
Nos Zákeust megragadja az, hogy nem törvényt
támasztanak vele szemben. Az biztos, hogy támasztottak a Jerikóbeliek: a
rendes ember, az így viselkedik. A zsinagógába, aki eljöhet, annak így kell
viselkedni. És most Zákeusnak nem azt mondja Jézus, hogy ha ezután rendesen
viselkedsz, akkor hajlandó vagyok bemenni a házadba. Hanem annak ellenére,
amilyen vagy, hajlandó vagyok veled szóba állni. Ez az a szeretet, amely
radikális változást hozhat az emberek életében. Ezért fogalmaz Jézus így,
hogy az ember Fia azért jött, hogy megkeresse és megtartsa az elveszettet.
Nem azért jött, hogy a rendes embereket összegyűjtse a maga táborába. Mi
néha ebből a kegyelmes szeretetből ilyen vallásos maszlagot tudunk
csinálni, hogy a rendes embereket összegyűjtjük, másokat meg nem. Ez a
Jézusi szeretet megbotránkoztatott sokakat akkor is, és azóta is. De ez a
szeretet meg tud változtatni embereket. Ezt a szeretetet önként elfogadja,
sőt ennél több történik Zákeus életében.
Az igehirdetési sorozat utolsó, ötödik igehirdetése
kapcsán fogalmazzuk meg tehát, hogy a személyes megváltozásnak, a személyes
megtérésnek – személyes rendszerváltásnak
neveztem korábban az igehirdetési sorozat címeként – következményei vannak. Ha valóságos volt, vannak pozitív
következményei. Észre kell vennünk az evangéliumokból, ha egymás mellé
tesszük a történeteket.
Jön valaki Jézushoz (akit gazdag ifjúnak ismerünk). Ez
a valaki előadja, amit előad, és Jézus azt mondja:
– Jó rendben van, te megtartottad a törvényt, akkor
semmi probléma nincs. Hagyd ott a bálványodat, ami neked a vagyonod volt,
gyere és kövess engem. Mert ugye azt mondtad, hogy a törvényt megtartod. Az
így kezdődik: „Én az Úr vagyok a Te
Istened és nincsenek idegen isteneid…”.
És kiderül, hogy van. Bár odamegy Jézushoz, de a
saját Istenét, a bálványát nem hagyja el. És elmegy megszomorodva.
Ekkor teszi föl a kérdést: „Kicsoda üdvözülhet tehát?” És kimondja Jézus: „Embereknél ez lehetetlen, de Istennél
minden lehetséges”.
Nos, a Zákeus története az isteni lehetőségről szól,
arról szól, hogy mégis lehetséges.
Van következménye a személyes megtérésnek, a személyes rendszerváltásnak:
gazdacsere, értékrend. Igen, ez a megtérés nem mentesít bennünket attól,
hogy amit vetettünk korábban, annak még bizonyos következményeit el kell
rendeznünk. A történetünkben – amit a bevezetőben hallottunk – a leányzó
azt mondta a kezét megkérő fiatalembernek:
– Rendben van, én is megszerettelek, hozzád megyek,
de csak egy év múlva.
– Hogy-hogy egy év múlva?
Zákeusnak is idő kellett ahhoz, hogy amit korábban
elrontott, és ami abból rendbe hozható, azt rendbe is tegye. Nem csak
kimondom, hogy megtértem, és minden folytatódik a régiben, hanem Zákeus
előáll, és megpróbálja rendezni, amit még tud rendezni. Ez mintegy
bizonyítéka is annak, hogy valóban megragadta őt az isteni szeretet, és
őbenne itt valóságos változás indult el.
A mózesi törvény szerint egyötödöt, húsz százalékot
kellett kártérítésként adni. Zákeus négyszáz százalékot ígért – akinek
vissza tudja adni. Nyílván nem mindenkinél tudta, nem mindenkire emlékezett
már, hogy kit, hogyan károsított meg. De akinél tudom, megpróbálom
jóvátenni, amit korábban vele szemben elrontottam. Megpróbálom jóvátenni,
visszaadni, amit erőszakkal elvettem.
Láthatjuk tehát, hogy a megtérésnek milyen
következménye van. Láthatjuk egyik oldalról, hogy jótékony hatással van
Zákeusra, hiszen radikálisan megváltozik az élete. És jótékony hatással van
a környezetére is.
És itt szeretnék visszautalni arra, ahogy a Filemonhoz írott levélből halottuk a
történetet. Adott egy római birodalom embertelen törvényeivel,
rabszolgatartó társadalmi berendezkedésével. Az apostol nem megy neki a
rendszernek, nem hirdet forradalmat (mármint külsőt), hanem az evangéliumot
hirdeti, mert erre kapott megbízást. És ez az evangélium változtat meg embereket.
Akár a rabszolgát, Onézimust, akár a gazdáját, Filemont. És ezért írhatja
le az apostol, hogy most már testvérek vagytok, és testvérként
viselkedjetek, bár tudom, hogy a római törvény téged rabszolgatartónak és
jogokkal felruházott embernek tekint, őt meg még embernek se tekinti. De te
testvérnek tekintsd. Ez sokkal nagyobb változás, mint amit erőszakkal el
lehet átmenetileg érni az emberek átformálásával.
Tegyük föl tehát újra a bevezetőben elhangzott
kérdést: mit tehetünk keresztyénként, mit tehetünk egyházként ma
Magyarországon, ahol komoly bajok vannak? Mire van nekünk egyáltalán
küldetésünk?
Először szeretnék emlékeztetni az előző négy
igehirdetés úgymond címére, központi gondolatára. Amit tehetünk, és amit
tennünk lehet, kell, hogy komolyan vegyük, hogy az Úr ma is Úr. Jézus ma is
Úr. Komolyan vegyük, hogy itt van Isten köztünk, és ne csak szépen
elénekeljük. És akkor ez a remény
mozgósít a reménytelenség közepette is. Megmozdít bennünket is, és
aktivizál bennünket.
Aztán mit tehetünk ma keresztyénként, gyülekezetként,
egyházként? Áldás ott lesz, ahol nem az emberi önzés, hanem az isteni mentőszeretet
érvényesül – ott lesz áldás. Formálhatjuk a törvényeket, de ha az ó-emberi
indulattal próbáljuk az újabb törvényeket megvalósítani, akkor azokat a
törvényeket is meg fogjuk változtatni. Megint változtatjuk (ránk fér nagyon
sokszor, félre ne értsük!), de amíg mi
magunk nem változunk, addig mit várhatunk?
Mi az, amit tehát tehetünk? Az isteni mentő szeretet kell-je mozgasson bennünket, és ne engedjük,
hogy mindenféle egyéb tanítás szele, vagy ideológia, vagy önzés hajtson.
Harmadszor mit tehetünk? Mentegetődzés helyett örömmel fogadjuk el, fogadjuk be mi is az isteni megbocsátó kegyelmet.
Mert amíg ez nem lesz ilyen öröm a mi életünkben, amíg a mi életünket nem
változtathatja meg, addig mutogathatunk arra, hogy na újabb törvények
kellenének! – sok helyen kellenének, de nem sok változás lesz. Mert az új
törvények között is a régi indulatainkkal fogjuk kijátszani azokat. Örömmel
befogadni bálványaink helyett, hogy Jézus legyen a mi életünk gazdája.
Mit lehet, és mit kell tenni ma nekünk keresztyénként,
egyénként, hívő emberként és gyülekezetként? Komolyan kell vennünk, hogy
önelégült jóságunk csak megszegényítő
zúgolódásra elég, de megtérést munkáló szeretetre nem. Amikor az isteni
kegyelmes szeretetből mi elvárt, kötelező keresztyén erények törvényét
csináljuk, ezt általában elutasítják az emberek. Előbb a szeretetet kell
továbbadni. Azt, amit kaptunk, ami minket is megragadott és
megváltoztatott.
Fogalmazzuk meg tehát végül is, hogy egyházként,
keresztyén közösségként első számú kiváltságunk és feladatunk, hogy hittel hirdessük a megtérés, a
személyes rendszerváltás szükségességét és lehetőségét. És ezzel
tehetünk legtöbbet társadalmunk, nemzetünk újulásáért is. Ebben a hitben
merjünk megerősödni, és ezt a kegyelmes szeretetet merjük továbbárasztani,
és akkor a cseresznyefás Zákeusunk, vagy a jerikói Zákeusunk, vagy a mai
Zákeusok közül is egyre többen belülről változnak meg minden külső kényszer
nélkül. És ez a belső, krisztusi szeretet által megragadott szívű emberek
lehetnek az Isten mentő szeretetének újabb eszközei.
Szánjuk oda a mi életünket örömmel erre a szolgálatra.
Ámen.
Szeretlek és bizonnyal,
Lelkem hozzád kiterjed.
Bár halnék meg azonnal,
Ha szívem rád nem gerjed:
Mert halál és ítélet
Nálad nélkül az élet.
Szívem vallástételét
Jó lelkiismeretettel
Megtartom, s adom jelét
Kegyes és szent élettel,
Hogy életem folyása
Légyen másnak lámpása.
Szent lábaidnál ülök,
Hallgatok törvényedre,
Bűnt útálok, kerülök,
Hogy lehessek kedvedre:
S megmutassam valóban:
Örül szívem a jóban.
449. dicséret 5, 6, és 7. vers
Teremtő Istenünk! Gazdag világodban elhelyeztél
bennünket, tanácsaiddal, útmutatásaiddal is elláttál minket. Mégis
megszegényítettük magunkat és felebarátainkat engedetlenségünk által.
Bocsásd meg önzésünket, előítéleteinket, kishitűségeinket.
Bocsásd meg öntelt kegyességünket, vagy magunk gyártotta vallásosságunk
törvényeskedéseit. Bocsásd meg, hogy az elfogadott kegyelemből oly hamar
elvárt kötelességet formáltunk, és csak azt hirdettük.
Magasztalunk, hogy Krisztusban elfogadtál minket, és
megbocsátottad vétkeinket, melyeket bevallottunk Neked. Dicsőítünk Téged,
hogy új élettel ajándékoztál meg bennünket, hogy munkálod ma is
megszentelődésünket.
Segíts Urunk, hogy megfáradt, csalódott népünk
számára hirdessük az életet megújító isteni kegyelmedet. Segíts, hogy
gyülekezeteink és a mi közösségünk is, minden gyarlóságunk ellenére, létével,
hitével, cselekedeteivel hirdesse ezt a bűnbocsátó szeretetet. És segíts
Urunk, hogy betöltsük evangéliumot hirdető küldetésünket népünk javára.
Könyörgünk Urunk mindazokért, akik mélységben vannak.
Könyörgünk mindazokért, akik betegségben járnak. Kérünk, hogy tudjanak Feléd
fordulni, Benned reménykedni.
Könyörgünk azokért, akik szívében gyász van, akiknek
búcsúzniuk kellett az elmúlt napokban, hogy a mélységből, a halál árnyéka
völgyéből Reád, a föltámadott Úrra tudjanak nézni. Hogy a mi szeretetünk és
vigasztalásunk állhasson életükben.
Könyörgünk népünkért. Kérünk mindazokért, akik munka
nélkül vannak, akiknek egyre reménytelenebb az élet. Könyörgünk, hogy újra
és újra tudjanak, s akarjanak magasabb távlatra tekinteni, keresni Téged,
hogy lélekben belülről megerősödve kereshessék feladatukat, és megtalálhassák
azt. Könyörgünk mindazokért, akik a napi gondokba elmerülve próbálják
megoldani az éppen aznapi feladatot, de nem látnak távlatokat.
Odaszánjuk magunkat Urunk, életünket, megtapasztalt
kegyelmedet, a Tőled kapott szeretetet, hogy továbbadhassuk. Odaszánjuk
magunkat, hogy hittel bizonyságot tegyünk életeket megváltoztató, megújító
kegyelmedről. Neked van hatalmad Urunk, hogy a mi életünket is áldássá tedd.
Így szánjuk oda magunkat a te dicsőségedre. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|