|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Melyik úton mégy
Lekció: Jeremiás 42,18-43,4.
Textus: Példabeszédek 3, 5-6
Jeremiás 42.
rész 18-42.
18Bizony, ezt mondja a Seregek URa, Izráel Istene:
ahogyan kiáradt lángoló haragom Jeruzsálem lakóira, úgy árad ki rátok
haragom, ha Egyiptomba mentek. Átok, rémület, szidalom és gyalázat ér utol,
és nem látjátok meg többé ezt a helyet.
19Így szól hozzátok az ÚR, Júda maradéka: Ne menjetek
Egyiptomba! Jól értsétek meg, hogy mire figyelmeztetlek ma benneteket!
20Becsaptátok magatokat, amikor engem Istenetekhez, az
ÚRhoz küldtetek, és azt mondtátok: Imádkozz értünk Istenünkhöz, az ÚRhoz,
és mondd meg nekünk mindazt, amit Istenünk, az ÚR üzen, mi pedig
megtesszük.
21Meg is mondtam ma nektek, de nem hallgattatok
Isteneteknek, az ÚRnak szavára semmiben, amit üzent nektek.
22Ezért tudjátok meg, hogy fegyver, éhínség és dögvész
miatt haltok meg azon a helyen, ahová menni akartok, hogy ott lakjatok mint
jövevények.
Jer. 43. rész
1-4.
1Amikor Jeremiás végig elmondta az egész népnek
Istenüknek, az ÚRnak minden igéjét, amit Istenük, az ÚR üzent nekik,
mindezeket a szavakat,
2így szólt Azarjá, Hósajá fia meg Jóhánán, Káréah fia
és valamennyi kevély ember Jeremiáshoz: Hazugságot beszélsz! Nem üzente
tőled Istenünk, az ÚR, hogy ne menjünk Egyiptomba, hogy ott lakjunk mint
jövevények.
3Bárúk, Nérijjá fia izgat téged ellenünk, hogy a
káldeusok kezébe juttasson bennünket, és halálunkat okozza, vagy pedig
fogságba vitessen Babilóniába.
4Nem is hallgatott Jóhánán, Káréah fia, sem a haderő
vezérei, sem az egész nép az ÚR szavára, hogy Júda országában maradjanak.
Példabeszédek
3. fejezet 5-6.
5Bízzál az ÚRban teljes szívből, és ne a magad eszére
támaszkodj!
6Minden utadon gondolj rá, és ő egyengetni fogja
ösvényeidet.
Ha Jeremiás korában lett volna újságírás, biztos, hogy az összes környező országban cikkek
tömege jelent volna meg arról, hogy Júdea kül- és belpolitikai helyzete egyaránt
kilátástalan, és reménytelen. A babiloniak hatalmas seregeikkel hosszú
ideje fenyegetik, az ország elpusztult, ki van fosztva, szegénység van. A
hatalmon lévő Cidkijja és nemzeti pártja az Egyiptomhoz való közeledésben
látja a menekülés lehetőségét, vagyis az egyetlen reménységet a
szabadulásra, míg az ellenzék szerint hűséget kellene esküdnie a babiloni
uralkodónak.
MIT AKARSZ, HOGY CSELEKEDJEM?
Vagyis
mindenkit az a kérdés foglalkoztat: „mi lesz most? Mit lehetne tenni?
Készüljünk újabb betörésre, maradjunk, vagy menjünk biztonságosabb helyre?” Teljes volt a
tanácstalanság. Végül a nép vezetői odamentek a prófétához, és ezt mondták
neki: „Mondja meg nekünk Istened az
Úr, hogy milyen úton kell járnunk, és mit tegyünk?”
Ugye
ismerős ez a kérdés? Mi is hányszor feltesszük szorult helyzetben, vagy
válaszút előtt. „Uram, mit akarsz,
hogy cselekedjem?” Vizsgáljuk meg, hogy mit teszünk ilyenkor!
1.
Azt, amit Jeremiás próféta tett? Várt 10 napot, hogy megbizonyosodjék
arról, hogy tényleg az Úr szólt hozzá, és nem saját vágyai szülték a
választ. Nem siet, nem kapkod, nem a maga elképzeléseit harsogja, mondván,
hogy ő annyira ismeri Istent, hogy már előre tudja, hogy mit fog üzenni
általa. Nem. Vár, és csendben van az Úr előtt. Jó megvizsgálni, hogy mi
vajon az Úr előtt, csendben várakozunk a válaszra, vagy úgy viselkedünk,
mint a júdaiak?
2. A
válaszra ugyanis a népnek is várnia kellett. A várakozás feszültségében a
hit, és Isten akarata helyett az egyiptomi élet lehetőségeit latolgatják. „Ott
most béke van, és bőség. Oda kell menni,
ahol biztonságban, és jólétben lehet élni! Ott nem a semmiből kell újra
felépíteni az életünket, hiszen Egyiptomban majd könnyebb lesz az élet,
lesz munka, étel, és ami a legfontosabb, nem lesz ellenség, nem bánt minket
senki! Ráadásul térdet sem kell akkor hajtani akkor egy pogány uralkodó
előtt, nekünk, akik Ábrahám fiai vagyunk, akiket Isten királyi néppé tett,
akikkel szövetséget kötött?!” – mondogathatták maguknak, és egymásnak. És
ahogy így beszélgettek, egyre inkább kialakult a saját látásuk arról, hogy
mi is a helyes.
A VÁLASZ
Pedig
azt Úr másképp válaszolt a kérdésükre a próféta által: „Ne féljetek Babilónia
királyától, akitől most féltek!
Ne féljetek, mert veletek vagyok, megszabadítalak, és megmentelek
benneteket a kezéből! Irgalmasan bánok veletek, és ő is irgalmas lesz
hozzátok (...), de ha ti Egyiptomba
szándékoztok menni, és odamentek, hogy ott lakjatok, mint jövevények, akkor
utolér benneteket Egyiptomban a fegyver, amelytől féltek, és nyomon követ
Egyiptomban az éhínség is, ami miatt aggódtok, és ott haltok meg.”
A vezetők,
és a nép megdöbbennek: „Nem lehet ez a válasz! Hogyan várhatja Isten, hogy
itt maradjunk ebben a kifosztott, lerombolt, veszélyekkel teli országban?
Ez képtelenség! Még hogy a babiloni király lesz, aki jót fog velük tenni?
Pont ő, aki eddig pusztított, ölt, tömegeket hurcolt el? Menjünk szembe az
ítélettel? Hogyan akarhatná Isten, hogy kiszolgáltassuk magunkat! Még hogy
az ellenség lenne a kegyelem eszköze? A MI Istenünk nem üzenhetett ilyet! Biztos
Bárúk volt, az íródeákod!”
Isten
felelt nekik, érthetően, és nagyon egyenesen felvázolva előttük a
helyzetet, és választási lehetőségeik következményeit, mégsem akarják
meghallani a választ: az ítélet előtt a népnek igenis fejet kell hajtania.
Hosszú idő óta ugyanis nem az Ő útján járnak, hiába szól a próféták által,
nem engedelmeskednek. Az ítélet előtt most a népnek meg kell hajolnia:
vagyis térdet kell hajtania a pogány király előtt, mert ő is Isten
szolgája. Hihetetlen gondolat ez! Isten a felséges ÚR, a babiloni királynak
adta a föld népeit – közöttük
Izráelt is büntetésül –, és ezért maga az Isten kívánja az engedelmességet,
nem pedig egyszerűen a babiloni király.
Ez az engedelmesség Isten
akarata előtt való meghajlást jelent, akaratának a megértését és
ítéletének az elfogadását. Jeremiás azt is világosan megmondja, hogy az
engedelmesség nem egyszerűen kiszolgáltatottságot jelentene, hanem éppen
fordítva, a teljes kiszolgáltatottságtól, a megsemmisítéstől, a
pusztulástól mentene meg. Valahogy úgy, ahogyan a préri-tűz elől úgy
menekülhetnek meg, akiket ez a tűz fenyeget, hogy maguk körül felgyújtják a
füvet és ekkor már a tűz nem hozzájuk, hanem tőlük elfele halad. Jeremiás
azt az üzenetet hirdeti, hogy Isten részéről a kegyelem, amit adni akar,
az ítélet elfogadásával kezdődik.
Isten végrehajtja ítéletét,
de ha a nép ezt az ítéletet elfogadja, akkor megmenekülhet a fogságból. Földjén
maradhat. Kell-e ennél hatalmasabb ajándék? Hiszen elhagyni az otthont, az
országot, a templomot, ez az ítéletek ítélete, viszont otthon maradni ez a
kegyelmek kegyelme. Isten tehát valóban igen kedvező lehetőséget kínál
népének. Az ítéletben is itt van a kegyelem.
Ez az, amit nem akarnak
elfogadni a vezetők. Nem akarják, mert akkor vállalniuk kellene azt, hogy
ott maradnak a romok között, és a halott kövekből új életet építenek föl. Ehhez azonban bátorság, de legfőképpen hit
kell(ene). Hit, hogy bízzak Isten ígéretében, hogy amit Ő megmondott, az
minden körülmények között megáll, még akkor is, ha esetleg várnom kell a
szabadítására. Úgy is mondhatnánk, hogy akkor át kellene adják a kezükből a
gyeplőt Istennek, vagyis meg kellene térjenek.
SAJÁT ÚTON, ISTEN NÉLKÜL
Ezek az emberek csak annyit látnak, hogy keresniük
kellene Istent, de a szívükkel mégsem teszik azt. Nagyon emberien, nagyon
kiszámítottan csak addig jutnak el, hogy önerőből kutassák a megoldást:
elmennek Egyiptomba, és még Jeremiást is magukkal hurcolják.
Könnyebb
hazugsággal vádolni Isten emberét, és azzal, hogy íródeákja, Báruk által
lett befolyásolva, mint alázattal elfogadni az Úr utasítását, még akkor is,
ha az esetleg nehezemre esik, vagy érthetetlen. A népnek később a maga
keserű tapasztalata által kell megértenie, hogy Isten útjai sokszor
érthetetlenek, de nem értelmetlenek.
Merthogy Isten engedi, hogy a
nép ezen része elmegy Egyiptomba, úgy, ahogy ő látta jónak és helyesnek, és
nem engedi, hogy Isten beleszóljon, sőt még Jeremiást is magukkal hurcolják.
Meg vannak győződve arról, hogy ott jobb és könnyebb élet vár rájuk. Ott
fognak tudni boldogulni. És Isten engedi ezt. Szólt, választ adott, de
amikor a nép úgy dönt, hogy a saját útját akarja járni, engedi őket. Meg
kell járják a maguk útját. Maguk kell rájöjjenek, hogy mi az Istennel való
kapcsolatuk, a tőle kapott javak, az otthon értéke.
Eszembe jut erről egy
fiatalember, akiről olvastam valahol, aki nagy lelkesen odaállt a szülei
elé, és bejelentette, hogy elmegy külföldre, többé haza se jön, legfeljebb
látogatóba, ha ott jobban fog menni a sora. Édesapja teljesen elkeseredett,
hát ennyire utálja őket a fiúk?
– Szó sincs róla – felelte a fiú. – Csak világot
akarok látni. Ott több a lehetőség, jobbak a körülmények, nagyobb a
fizetés.
– De hát úgy mész el, fiam, mint a tékozló fiú! –
mondta az apja.
– Egyáltalán nem hiszem, hogy a bibliabeli tékozló
fiú tékozolni indult volna el – felelte a fia – hanem szerencsét próbálni.
Világot akart az látni, megismerni az életet, megvalósítani önmagát, és
sikeresen hazatérni. Megmutatni, hogy mennyit is ér ő. Nos, neki lehet,
hogy nem sikerült, de nekem fog. Én nem a tékozló fiú vagyok, hanem az
életrevaló fiú! Tapasztalni akarok, jót és rosszat egyaránt, megismerni a
világot, no meg önmagam. Aztán hazatérni, hisz ez az otthonom.
A napokban olvastuk a tékozló
fiú történetét a bibliaolvasó kalauz szerint. És újra és újra eszembe
jutott róla, hogy ő sem tékozolni akart. Nem azzal indult, hiszen senki sem
akar tékozló lenni, hanem életrevaló akar lenni. Akárcsak a nép. Ők is
azért mennek Egyiptomba, mert ott úgy tűnik jobb az élet. És hasonló az is,
ahogy Istentől eltávolodik nagyon sok ember.
Hány
hittanostól és ifistől hallottam az elmúlt években: „Ne haragudj, Melinda,
de szivacslabdám van, kosáredzésem van, sok vizsgám van, a barátom/nőm csak
ilyenkor ér rá, de ha ezek elmúlnak, jönni fogok, ígérem! Érts meg,
kérlek!” Megértem. Egy-kettő valóban visszajön, de a nagy része elmarad.
Nem akarnak ők igazán elmaradni, vagy leszakadni. Csak aztán, ahogy telnek
a hetek, mégis elmaradnak és leszakadnak. És ilyenkor nem az a fő baj, hogy
hittanról, ifiről, vagy épp felnőttként istentiszteletről vagy bibliakörről,
hanem az, hogy általában egyúttal Istentől is…
…és Isten engedi ezt. Elengedi a népet, és
elengedi mai gyermekeit is. Nem kényszeríti ránk az akaratát. Ahogy egykor
az apa megtehette volna, hogy nem engedi el a fiát, úgy Isten
megakadályozhatta volna, hogy a nép ne Egyiptom mellett döntsön, vagy hogy
mi ne távolodjunk el tőle, ne lankadjunk meg oly sokszor a Vele való
járásban. De nem teszi. Mert Isten, Atya és nem zsarnok. Engedi, hogy a
magunk tapasztalata által jöjjünk rá, a Vele való kapcsolat értékére. Talán
jóval később, sok szenvedés után, idegen földön döbbenjünk rá arra, hogy
mit jelent Vele járni.
Jóval
többet tesz annál, mintha erővel tartana magánál bizonygatva, hogy az a
jobb nekünk. Megutálnánk érte. Sőt annál is, mintha mindent simává,
akadálytalanná tenne az érdekünkben: nem becsülnénk érte. Isten elengedi az
övéit, ha azok menni akarnak a látszólag simábbnak tűnő úton, de attól a
pillanattól visszavárja őket. Ez nem gyöngeség, hanem isteni
rizikóvállalás.
ISTEN ÚTJA
Júda
népe egykor nem akarta elhinni, hogy Isten a látszólag nehezebb utat szánta
nekik, ami tele van buktatóval, és teherrel. Más utat választanak, a saját
fejük után menve. Mi is sokszor értetlenül, széttárt karokkal kérdezzük
Tőle, amikor egy-egy nehézséggel, nem várt problémával, betegséggel állít
szembe, hogy: „Uram, miért? Te azt ígérted, hogy vezetsz, hogy fogod a
kezem, de akkor miért kellenek ezek a hegyek és völgyek az életembe, hiszen
ott az a másik út is, ami mindezt kikerüli, és sokkal simábbnak látszik!”
Igen,
simábbnak LÁTSZIK, és már el is indultunk rajta! Mi annak látjuk messziről,
de attól még egyáltalán nem biztos, hogy az is! Hisszük-e egész valónkkal, –
nemcsak az eszünkkel – hogy Nála jobban senki nem tudja, hogy mi kell nekünk.
Lehet, hogy éppen azon a látszólag sima úton hatalmas kövek, vagy éppen
gödrök vannak, amelyekbe belelépve megsérülhetünk.
Az
is lehet, hogy az az út valóban könnyebb, azonban Isten azt akarja, hogy ne
spóroljak meg valamit, ami fontos lehet nekem. Ne akarjam megúszni a
felfelé való kapaszkodást, az izzadságot, az izomlázat, mert lehet, hogy
éppen ezekre a tapasztalatokra van szükségem. Ezek a próbák kitartásra
késztetnek, és arra, hogy meglássuk, hogy milyen kicsik és gyengék vagyunk
is mi valójában. Végül amikor Isten segítségével feljutunk az életünkben
lévő „hegy” tetejére, és szétnézünk, és meglátjuk az alattunk elterülő
tájat, akkor kiáltunk fel döbbenten, hogy: „Uram, köszönöm! Igazad volt,
mert tényleg megérte a fáradságot. Igaz, hogy az út nehéz volt, de
gazdagodtam általa, megérte a fáradtságot, és szenvedést.”
AZ EMBER ÚTJA
Isten azonban megengedi, hogy
a másikat, a könnyebbnek tűnő utat válasszuk, ha akarjuk. Lehet arra is
menni, ahogy Júda népe is tette. Az Ő végtelen kegyelmébe azonban az is
belefér, hogy előre figyelmeztet, hogy mehetsz arra is, megengedem, sőt
hazavárlak, de oda nem megyek veled, és a következményeket neked kell
vállalnod!
Jeremiásnak
nem telt öröme abban, hogy amit hirdetett, az beteljesedett. Cidkijja
király a nép, a papok, a próféták, a főemberek támogatására fellázadt
Babilon királya ellen. A király felvonult a város ellen és ostrom alá
vette. Három évig tartott ez az ostrom. Az ostromnak a szörnyűségeit
ellehet képzelni. Még egy utolsó lehetőség lett volna a megmenekülésre, akkor,
amikor a király utoljára még titokban hívatta a prófétát és tanácsot kért
tőle. Jeremiás megmondta újra az egyetlen utat: menj ki a babiloni
királyhoz és megmented magad, városodat és népedet. De a király nem volt
képes erre a döntésre. Az ostrom befejezésekor a várost bevették.
A
király, úgy látszott, el tud menekülni, de utolérték a káldeusok és
elfogták és a babiloni király elé vitték, aki ítéletet tartott fölötte.
Fiait szeme láttára ölette meg, őt megvakíttatta, bilincsbe verte és élete végéig
börtönben tartotta. Jeruzsálem kifosztása és elpusztítása minden képzeletet
meghaladt. A várost felégették, falait lerombolták, elpusztult a templom
is. A lakosságot tízezrével hajtották fogságba.
Azonban Isten kegyelme mindennél nagyobb volt,
amivel mint „örökséggel” elengedte a fogságba induló népet. Nem azt mondja: a szövetséget
összetörtétek és az ítélet jogos, hanem azt mondja a prófétai szó: „Eljön
az az idő – így szól az ÚR –, amikor új szövetséget kötök Izráel és Júda
házával. (…) Törvényemet a belsejükbe helyezem, szívükbe írom be. Én
Istenük leszek, ők pedig népem lesznek. Akkor nem tanítja többé
egyik ember a másikat, ember az embertársát arra, hogy ismerje meg az URat,
mert mindenki ismerni fog engem, kicsinyek és nagyok – így szól az ÚR –,
mert megbocsátom bűneiket, és nem gondolok többé vétkeikre.” (Jer. 31,31.
34) Vagyis úgy is mondhatnánk, hogy új közösség születik Isten
és a népe között. Ebben a közösségben szeretete teljesen az övéié lesz, és gyermekei
egészen meg fogják ismerni és szeretni Őt. Ezt hirdeti Jeremiás, vagyis az
utolsó szó nem az ítélet, hanem a kegyelem. Úgy mennek idegen földre, hogy
szívükben a próféciát viszik: van út visszafelé, mert Isten az utat
elkészíti, szövetsége nyitva marad a hazatérésre. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|