|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Botránkozás és botránkoztatás
1. Korinthusi
levél 1. fejezet 18-25.
„18Mert
a keresztről szóló beszéd bolondság ugyan azoknak, akik elvesznek, de
nekünk, akik üdvözülünk, Istennek ereje.
19Mert meg van írva: »Elvesztem a bölcsek bölcsességét,
és az értelmesek értelmét elvetem.«
20Hol a bölcs? Hol az írástudó? Hol e világ vitázója?
Nem tette-e bolondsággá Isten a világ bölcsességét?
21Mivel tehát a világ a saját bölcsessége útján nem
ismerte meg Istent a maga bölcsességében, tetszett Istennek, hogy az
igehirdetés bolondsága által üdvözítse a hívőket.
22És miközben a zsidók jelt kívánnak, a görögök pedig
bölcsességet keresnek, 23mi a megfeszített Krisztust hirdetjük,
aki a zsidóknak ugyan megütközés, a pogányoknak pedig bolondság, 24de
maguknak az elhívottaknak, zsidóknak és görögöknek egyaránt, az Isten ereje
és az Isten bölcsessége.
25Mert az Isten »bolondsága« bölcsebb az emberek
bölcsességénél, és az Isten »erőtlensége« erősebb az emberek erejénél.”
Meghallottuk Istenünk szavát, feleljünk rá imádságban:
Istenünk, mindenható Édesatyánk! Hálát adunk Neked,
hogy a Te kegyelmed által ma is itt, együtt lehetünk a Te házadban, és
hallhatjuk a Te Igédet, mellyel szüntelenül tanítani akarsz bennünket a Te útjaidra.
Megköszönjük Neked az elmúlt hét ajándékait, örömeit, és köszönjük, hogy
bármilyen szükségünkben hozzád kiálthatunk, és Te meghallgatsz minket.
Kérjük, add, hogy Igédet most is szívünkbe befogadjuk, megtartsuk, és ez
adjon erőt és vezessen bennünket. Áldd meg Urunk, Istenünk az Ige
hirdetőjét és gyülekezetünket, a mi Urunk Jézus Krisztus nevéért kérünk,
hallgass meg minket. Ámen.
Készüljünk az
ige hirdetésére a 380. dicséretünk 7. és 8. versét énekelve:
Siess most mihozzánk,
Krisztus, segélj minket,
A te szent igéddel neveljed
hitünket
És te Szentlelkeddel bírjad
életünket,
Hogy minden dolgunkban
dícsérhessünk téged.
Igaz fogadásod és minden
beszéded,
Nyilván vagyon immár minden
dicsőséged;
Ne hagyd elpusztulni e
kicsiny sereget,
Melyért a keresztfán vallál
nagy gyötrelmet!
Lukács
evangéliuma 17. rész 1-3.
„1Azután
így szólt tanítványaihoz: »Lehetetlen, hogy botránkozások ne essenek; de
jaj annak, aki által esnek.
2Jobb annak, ha malomkövet kötnek a nyakába, és a
tengerbe vetik, mintsem egyet is megbotránkoztasson a kicsinyek közül.
3Vigyázzatok magatokra!« Ha vétkezik ellened atyádfia,
figyelmeztesd, és ha megbánja, bocsáss meg neki.
Péter 1. levele
2. rész 6-10.
„6Ezért
áll ez az Írásban: »Íme, leteszek Sionban egy kiválasztott drága
sarokkövet, és aki hisz benne, nem szégyenül meg«.
7Néktek, a hívőknek drága kincs; a hitetleneknek pedig
az a kő, amelyet megvetettek az építők, sarokkővé lett, 8megütközés
kövévé és botránkozás sziklájává; azok beleütköznek, mert nem engedelmeskednek
az igének. Ők erre is rendeltettek.
9Ti azonban választott nemzetség, királyi papság,
szent nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe, hogy hirdessétek nagy
tetteit annak, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el
titeket;
10akik egykor nem az ő népe voltatok, most pedig Isten
népe vagytok, akik számára nem volt irgalom, most pedig irgalomra
találtatok.”
Szeretett Testvérek!
Ha az Ige fölolvasása előtt megkérdeztem volna
többeket, hogy jó-e, hogy van botránkozás, akkor azt hiszem, nagyon sokan
azt mondtuk volna, hogy nem. Majd arra a kérdésre, hogy van-e botránkozás a
gyülekezetben, van-e botránkozás a közvetlen környezetünkben, lehet, hogy
szépítettük volna a helyzetet.
A keresztyének között egyáltalán van-e helye a
botránkozásnak? Amikor először olvastam el ezt az Igét a héten, akkor én is
egy picit megütköztem rajta. A botránkozás ezt is jelenti, megütközni
valamin. Jézus mondja: „lehetetlen,
hogy botránkozások ne essenek”. A Károlyi fordítás szerint: „szükséges hogy botránkozások essenek” –
Jézus mondja, és ő nagyon jól ismer bennünket. Ő nagyon jól ismeri az
embert. Tudja, hogy ezek nélkül nem tudunk élni. Mit is jelent ez a szó,
hogy botránkozás? Ismerjük ezt az idegen szót is, a görög szót, amiből
ered: scandalum, aminek a jelentése: megütközés, botrány, csapda, bűnre
csábítás vagy a bűnnek az előidézése. Igen, világunkban ez még fellelhető.
Az ember, az egyik ember a másiknak csapdát állít, bűnre csábítja, bűnbe
viszi.
És most lehet, hogy én is botránkoztatni fogok, mert
nem régen a televízióból megismertem egy játékot, ami eszembe jutott,
amikor ezt az Igét olvastam. Ez a játék (akár sportnak is mondhatjuk, mert
már bajnokságot is rendeznek belőle) egy nagy asztalon zajlik. Nem tudom, ki
ismeri: snoker-nek hívják, és sok golyóval kell játszani. Van sok piros
golyó, és vannak színes golyók, azoknak különböző értékeik vannak. És van
egy vezérgolyó, a fehér, amivel ezeket a golyókat kell irányítgatni (ehhez
hasonló a mi biliárdunk, de mégsem ugyanez). Ennek a játéknak a lényege
tehát az, hogy a vezér golyóval, a fehér golyóval el kell juttatni a
többieket (szépen sorban, mindig egy pirosat és utána egy színeset) a
megfelelő lyukba, ami a táblának a négy sarkán van, illetve a két oldalán.
El tudjuk képzelni, hogy nem mindegy, hogy hogyan ütjük meg a fehér folyót,
hogy aztán az nekiütközzön a többieknek, hogy nekiütközzön annak, akit
célba akarunk juttatni. Igen, ennek a játéknak az egyik lényege tehát az,
hogy célba juttassunk golyókat. A másik célja azonban ennél is érdekesebb
és talán botránykeltőbb. Az a másik célja, hogy úgy üssem el a fehér
golyót, hogy a másik számára rossz állást hagyjak ott. Vagyis hibára
késztessem, hibára kényszerítsem majd a következő ütésnél.
Ez a két cél a botránkoztatás célja is. Van, aki
azért botránkoztat, hogy hibára késztesse, bűnre csábítsa, csapdába csalja
a másik embert, és lehet a botránkozásnak olyan értelme is, amivel pedig
elérhetjük, hogy valaki célba jusson.
Hát bocsánat a játékért, és még fogok rá utalni, mert
ez számomra megvilágosította, hogy valóban koccanások nélkül, ütközések
nélkül nem élhetünk ebben a világban. Az egyik alapszabály éppen az, hogy
mindig koccanni kell ebben a játékban, de azt hiszem, hogy ha magunkra
gondolunk, akkor mi is szinte mindig ütközünk hétköznapi életünk során,
ütközünk hétköznapi emberekként, családban, de ütközünk hívő emberként a
hitetlen világgal, a hitetlen világban lévő emberekkel, és arra szeretném
felhívni a figyelmet, hogy nem mindegy hogy hogyan ütközünk, és nem
mindegy, hogy milyen célból tesszük mindezt. Ezt a két irányt kell tehát
látnunk, amikor Jézus azt mondja, hogy igen, lehetetlen, hogy botránkozások
ne essenek. De jaj! Botránkozások esnek, hiszen ez a világ erre van
beállítva. Sokan ezt akarják elérni közvetlen környezetükben is, hogy
csapdát állítsanak a másiknak. Még egy ártatlan mesefilm, amiről azt
gondolnánk, hogy hát a gyerekek számára van, azokban is felismerhető, hogy
csapdát állít a másiknak, csak azért is elbuktatja, csak azért is a rosszat
akarja neki, és van olyan is, amikor a halálát, a pusztulását akarja
elérni. Ezekben a kölcsönhatásokban – igenis a mi világunkban is! – figyelnünk
kell arra, hogy milyen céllal vesszük célba azt, akivel ütközni akarunk.
A média hangos a botrányoktól, hiszen azt látjuk,
hogy az érvényesül igazán, akibe beleütközhet az erkölcsi érzékünk, akibe
beleütközik a jó érzés, az emberi jó érzés, és aki pedig ilyeneken
tájékozódik, az előbb vagy utóbb a hibára késztetők táborába áll, vagyis a csapdát állítók, és mindig is
direkt botránkoztatók irányába áll.
A hétköznapi apró ütközéseket nem is említem, ami
otthon a családban egyik napról a másikra történik, talán egy útban hagyott
papucs miatt, talán egy bent felejtett mosatlan edény miatt, amik aztán
magukban rejtik a továbbiakat, hogy veszekedés, vitatkozás származzon
belőle.
De ennél súlyosabb az, amikor a szavainkkal érünk el
ilyen nemkívánatos koccanásokat, ilyen botránkoztatásokat, amikor a mi
szavaink nincsenek rendben, pedig arról tehetnénk, hogy milyen mértékben
ütjük meg a másikat szavainkkal.
Szókratészhez, a bölcshöz, egyszer odaszaladt egy
fiatalember, és izgatottan mondani kezdte:
– El kell mesélnem neked, hogy a barátod…
És akkor a bölcs félbeszakította:
– Állj! Megszűrted a három szűrőn, amit mondani akarsz?
A három szűrő pedig ez:
– Igaz-e amit mondani akarsz? Azt nem tudom, hogy
igaz-e – mondta a fiatalember – de nekem is úgy mondták mások. Megszűrted?
Ha nem igaz, akkor ne mondjad!
– A jóság akar belőled szólni vagy a felháborító
rossz? És akkor a fiatalember megint csak nem tudta, hogy mit mondjon rá.
És akkor a bölcs leintette, hogy akkor ne mondja tovább!
És a harmadik szűrő pedig az:
– Szükséges-e, hogy mindezt elmeséld nekem? Mert ha
amit mondani szeretnél sem nem igaz, sem nem jó, sem nem szükséges, akkor
fölöslegesen akarsz ütköztetni vele. Akkor fölöslegesen akarsz bűnre
csábítani, hogy én is részese legyek ennek a pletykának, vagy részese
legyek annak, ami nem igaz.
A három szűrő. És böjtben nem árt, hogyha
figyelmeztet bennünket ennek a bölcsnek a három szűrője, hogy igaz-e, jó-e,
és szükséges-e amiről szólunk, amivel ütköztetni akarjuk a másik
gondolkozását vagy viselkedését. Ezek a direkt ütközések azok, amelyek
sokszor eredményezik a fölösleges és tulajdonképpen zavart keltő
helyzeteket világunkban, emberek között. Erre mondja Jézus, hogy „jaj annak…”. Jaj annak, aki ilyen
fölöslegesen kelt zavart, fölöslegesen ütköztet dolgokat, fölöslegesen
botránkoztat embereket. És az ítélet különösen is szól azokról, azok felé,
akik a legkisebbeket botránkoztatják meg.
És lehetetlen, hogy ne jusson eszünkbe az elmúlt
heteknek a híre, amely éppen a legkisebbek ellen való vétek, a kiskorúak
pornográfiájával kapcsolatos vita került napirendre a legfelsőbb házban.
Igen, a legkisebbek megbotránkoztatása. A legkisebbek ellen való vétek, és
a legkisebbek ellen való játszás az, ami sokszor a felnőtteket terheli, és
terhelhet bennünket is, ha nem is olyan mértékben, nem is olyan erkölcsi
mértékben, mint ez a bizonyos törvényjavaslat, vagy annak engedélyeztetése.
De bizony nekünk is meg kell vizsgálnunk, hogy mennyire példa az életünk,
vagy mennyire ütközőpont a mi életünk gyermekeink, fiataljaink előtt. Jaj
nekünk, ha miattunk káromoltatik az Úr neve. Igen, és ez a fajta ütközés
az, ami megronthatja a hétköznapjainkat, megronthatja a bizonyságtételünket
is.
Nem mindegy, hogy milyen erővel ütközik egymásnak két
indulat. Nem mindegy, hogy milyen erővel ütközik egymásnak az a két golyó
ott a pályán, hiszen kölcsönhatásban vannak. Talán azt gondolnánk, hogy
csak mi botránkoztatunk mást, vagy minket botránkoztat más, és mind a
kettőnek kára, baja származhat belőle.
Én nem mondom azt, hogy mindig tehetünk arról, ha
botránkoztatunk. De nekünk mindent meg kell tennünk azért, hogy a mi
életünk ne botránkoztasson másokat. Ezek a koccanások tőlünk is függnek,
hogy hogyan állunk a helyünkön, hogy állunk ott az Isten irányításában,
hogy állunk ott a mi hitünkben; és hogyan tudjuk kezelni az irányítását, a
mi indulatainkat, hogyan tudjuk kezelni sokszor ezeket a helyzeteket.
Az Úr Jézus szavai és cselekedetei is sokszor
keltettek megütközést. Különösen a farizeusok és írástudók számára szinte
mindig megütközést jelentett Jézus fellépése, szava és cselekedete. És erre
is vonatkozik az, ami a botránkozásra értendő. Azt mondja az értelmezés,
hogy csapdába csalni. A botránkozás azt is jelenti, hogy csapdába csal. De
amint mondtam, ez kölcsönös dolog. Miután megbotránkoztak a farizeusok és
írástudók Jézusban, utána ők próbálták Jézust csapdába csalni, és próbálták
olyan kérdésekkel megfogni, hogy aztán az által ítélhessék el.
Gondoljunk csak most az adópénz példájára, amikor azt
kérdezik tőle, hogy szabad-e a császárnak adót fizetni? Kell-e a császárnak
adót fizetni? És akkor Jézus, ha azt mondaná, hogy nem kell fizetni, akkor
nyílván a császár ellen lázít. Ha viszont azt mondja, hogy kell fizetni,
akkor pedig azt mondják rá, hogy nem is igaz izraelita. És Jézus el tudja
mondani bölcsen, hogy „adjátok meg a
császárnak azt, ami a császáré, és az Istennek azt, ami az Istené”.
Igen, meg lehet botránkozni Jézusban is, de Jézus ezt a botránkozást helyre
teszi, méghozzá úgy, hogy tulajdonképpen a megbotránkozó kell, hogy
elgondolkozzon azon, hogy min is botránkozott meg, mi is az, amin
megütközött, mi is az, ami a számára kérdést jelentett.
Mit jelent Jézusban megbotránkozni? Maga Jézus
egyszer azt mondja a tanítványainak a Gecsemáné kertben: „Mindnyájan megbotránkoztok bennem ezen
az éjszakán, mert meg van írva: Megverem a pásztort, és elszélednek a nyáj
juhai. De miután feltámadtam, előttetek megyek Galileába.” Jézusnak
mennyire igaza lett. Elfogták a pásztort, és szétszaladtak a juhok,
szétszaladtak a tanítványok.
Hogyha arra a bizonyos játékasztalra gondolunk az
ütközés kapcsán, talán a golyók szétrebbennek, szétszaladnak, és még senki
sem jutott célba. Igen, lehet így is botránkozni, hogy egy időre csak
szétszaladunk, egy időre csak megrettenünk, egy időre csak eltávolodunk. A
tanítványok ott hirtelen nem tudják, hogy mit tegyenek, és van, aki titkon
követi Jézust, de vannak, akik nagyon is eltűnnek, és még azt sem tudjuk,
hogy hogyan vannak ott a keresztnél, hogy vannak ott a tömegben, a Jézust
elítélő tömegben.
Péter megpróbálja követni Jézust. És tudjuk azt is,
hogy ő elkezdett tiltakozni az ellen, hogy ő meg fog megbotránkozni
Jézusban. „Ha mindenki meg is
botránkozik benned, én soha meg nem botránkozom” – mondja Péter. És
Jézus kénytelen azt mondani neki, hogy éppen te leszel az, aki háromszor
megtagadsz engem, mielőtt a kakas megszólal. Mert megütközöl, mert
megbotránkozol, mert nem tudsz mit kezdeni a helyzettel, és megtagadsz
engem.
Igen, mi is sokszor fogadkozunk, mindent elfogadunk,
amit Isten mond, mindent elfogadunk, amit ő akar, és aztán mégis sokszor
megrettenünk, szétszaladunk, sokszor tagadunk, sokszor hitetlenkedünk.
Az a jó, hogy Jézus már itt előre mondja, hogy majd a
feltámadáskor előttetek megyek Galileába, és ott újra összegyűjtelek
benneteket. A szétszaladt tanítványok, a megrettent tanítványok, akik nem
tudtak mit kezdeni a botránkozással, azok újra együtt lesznek a feltámadott
Úrral.
De még inkább igaz lesz ez az első pünkösdkor, amikor
igazán megérti majd Péter és megértik a tanítványok, hogy mi is történt
Krisztus keresztjében az ő számukra.
És erről írt már Ézsaiás próféta, de erről idéztem
Péter leveléből (a másik felolvasott szakaszból), ahol megint itt van a ‘scandalum’
szó, a megütközés, a botránkozás szava.
Hogyan lehet megbotránkozni, hogyan nem kéne
megbotránkozni Jézusban? Azt mondja az Ige, hogy „leteszek Sionban egy kiválasztott drága sarokkövet…”, és aki
ebbe a sziklába beleütközik – mert nem engedelmeskedik az Igének – az
elvész. De aki ebben a sarokkőben alapot talál, „a hívőknek drága kincs, a hitetleneknek pedig az a kő, amelyet
megvetettek az építők, sarokkővé lett, megütközés kövévé és botránkozás
sziklájává”.
Visszagondoltam régi-régi időkre, amikor még én sem
értettem igazán, hogy mi is a kereszt titka, és bizony voltak
elképzeléseim, hogy miért így, és miért nem másképp cselekszik az Úr. Miért
kell Jézusnak a keresztre menni, és miért ilyen módon szerzi meg a mi
megváltásunkat. És azt hiszem, hogy sokan fejtegethetjük a miértjeinket, a
megütközéseinket, amikor a keresztre gondolunk. De milyen jó, hogyha már
másképpen gondolunk a keresztre, milyen jó, hogyha már másképpen látjuk azt
a kiválasztott, drága szegletkövet.
A Pál apostol által írott Igében azt olvassuk, hogy a
zsidóknak botránkozás az, hogy Jézus, a názáreti Jézus kerül a keresztre.
Az is botránkozás, hogy egyáltalán ilyen a Messiás. Az is botránkozás, hogy
az Isten nagyságát és dicsőségét most itt a kereszten kell látniuk.
Tulajdonképpen ők úgy érzik, hogy ez bukás, ez nem győzelem, ez kudarc, és
ezért botránkozás számukra Jézus egész élete, Jézus eljövetele erre a
földre, Jézusnak a kereszthalála.
Azt mondja Pál, hogy a görög gondolkodás számára
pedig érthetetlen, mert ők valami logikus tartalmat, gondolatot gondoltak a
világ megváltásáról, és most pedig számukra ez bolondság, hogy egy Isten
jószántából a keresztre megy.
Igen, „a
keresztről szóló beszéd bolondság ugyan azoknak, akik elvesznek, de nekünk,
akik megtartatunk, Istennek ereje”.
Azt mondtam, hogy abban a bizonyos játékban a golyók
célba jutnak. Időben célba jutnak. És sok-sok botránkozás, sok-sok ütközés
után ki-ki megtalálja az utat a célba. Közben van olyan, hogy rosszat akar,
csapdába akarja csalni, hibára akarja késztetni a másikat egy-egy akcióban.
De a legfontosabb az lenne, hogy ki-ki célba jusson, ki-ki az ütközések
során eljusson a neki megfelelő úton abba a célba, ami számára
készíttetett.
A görögöknek bolondság, a zsidóknak botránkozás, de
nekünk Istennek ereje, de nekünk a cél, hogy ott a keresztnél megtaláljuk
az Isten megszabadító szeretetét, és éppen ezért lehetőség a mi számunkra,
még a Krisztusban való megbotránkozás is. Lehetőség arra (és most ez lehet,
hogy furcsán hangzik), hogy a mai ember, aki még most a botránkozás
stádiumában van, eljusson majd, eljusson a megismerésére, Krisztus
megismerésére. És tulajdonképpen ezt a lehetőséget tárja elénk újra és újra
az evangélium, az Isten Szentlelke, hogy ne mondjunk le arról, aki talán
most botránkozva néz ránk, hogy mi itt ülünk és imádjuk a mi Urunkat. Ne
mondjunk le azokról, akik most még csak a megütközés stádiumában vannak.
Gondoljunk arra, amikor mi is ellene álltunk a Krisztus kegyelmének és
Krisztus keresztjének.
Igen, lehet csapdává és lehet lehetőséggé, céllá az,
hogy botránkozás van ebben a világban, botránkozás van hívő és hitetlen
között, de botránkozás van Jézus keresztje körül. Bárcsak minél többen
ezekben az ütközésekben megtalálnánk a célt, megtalálnánk a keresztnek az
értelmét! És erre segítsen minket is a mi Urunk, amikor nekünk vannak
ütközéseink a hitetlen világgal, hogy ez mind arra szolgáljon, hogy mi is
segítsük a többieket, segítsünk másokat is célba jutni, megismerni a
kereszt titkát.
Nekünk, akik
üdvözülünk Istennek ereje – ezt valljuk meg most a 230. dicséretünkkel:
Áll a Krisztus szent
keresztje
Elmúlás és rom felett,
Krisztusban beteljesedve
Látom üdvösségemet.
Bánt a sok gond, űz a bánat,
Tört remény, vagy félelem:
Ő nem hágy el, biztatást ad:
Békesség van én velem.
Boldogságnak napja süt rám;
Jóság, fény jár útamon:
A keresztfa ragyogásán
Fényesebb lesz szép napom.
Áldássá lesz ott az átok,
Megbékéltet a kereszt;
El nem múló boldogságod,
Békességed ott keresd!
Áll a Krisztus szent
keresztje
Elmúlás és rom felett,
Krisztusban beteljesedve
Látom üdvösségemet.
Mennyei Édesatyánk az Úr Jézus Krisztus által!
Áldunk Téged azért, hogy egymás mellé helyeztél
minket itt e földön. Jó nekünk szeretetközösségben élni. De megvalljuk
előtted Urunk, hogy sokszor ütközünk egymással ebben a közösségben,
ütköznek érdekeink, elképzeléseink, de köszönjük Neked, hogy ha ezekből az
ütközésekből jó származhat. Megvalljuk előtted, hogy sokszor, sok a
botránkozás, a harag, a széthúzás közöttünk. Urunk Te tudod orvosolni
ezeket a Te megbocsátásoddal. És add nekünk is a megbocsátás készségét, ha
minket bánt meg valaki. Úr Jézus Krisztus! A Te kereszted választásra
késztet mindenkit. Áldunk Téged azért, ha kétségeink, megütközéseink után a
megtartatást, az üdvösséget jelentheti számunkra. És kérünk mindazokért,
akik még csak megütköztek Benned, akiknek még csak botránkozás, vagy
bolondság a Te kereszted. Add, hogy még ne szétzúzassanak, hanem legyen
lehetőségük hozzád térni, és megváltoztatni gondolkozásukat.
Kérünk Téged botrányoktól hangos világunkért. Add,
hogy sokan felismerjék a Benned nyert értékeket és üdvösséget. Kérünk így a
keresztyén családok bizonyságtételéért ebben a világban. Te add, hogy fel
tudjuk mutatni az igazi értékeket mások számára is.
Kérünk betegeinkért, akiknek az ajkán most miértek
vannak, add, hogy értsék és elfogadják szenvedésüket és növeld hitüket. De
Neked adunk hálát Urunk a gyógyulásokért, amikor kiemelsz minket
szenvedéseinkből, betegségeinkből.
Kérünk Téged most gyászolókért, hogy legyen számukra
a feltámadásba vetett hit vigasztalás és bátorítás. Add, hogy tudjunk
egymás mellett állni, amikor valakinek gyásza van.
Kérünk téged a Krisztus-hívő gyülekezetekért, hogy a
küzdelemben is meglátszódjon, hogy mi a mi célunk, és odasegíthessünk
másokat is.
Az Úr Jézus Krisztusért kérünk, hallgass meg minket,
és áldj meg minket egyen-egyenként. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet vagytok, Isten
tulajdonba vett népe, hogy hirdessétek nagy tetteit annak, aki a
sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|