|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Az igaz ember hite által él”
Habakuk könyve 1.
fejezet
„1Fenyegető
jövendölés. Habakuk próféta látomása.
2Meddig kell még kiáltanom, URam, miért nem hallgatsz
meg? Kiáltok hozzád az erőszak miatt, de nem segítesz!
3Miért kell látnom a romlottságot, és néznem a
nyomorúságot? Erőszak és önkény van szemem előtt. Folyik a per, és viszály
támad.
4Azért nem érvényesül a törvény, nem hoznak soha igaz
ítéletet, mert a bűnös kijátssza az igazat: ezért hoznak igazságtalan
ítéletet.
5Nézzétek a népeket és lássátok, ámulva
csodálkozzatok, mert olyan dolgot viszek véghez napjaitokban, amit nem is
hinnétek, ha elbeszélnék!
6Mert most útnak indítom a káldeusokat, ezt a
kegyetlen és szilaj népet. Bejárja ez a széles földet, birtokába vesz
hajlékokat, amelyek nem az övéi.
7Rettenetes, félelmetes ez a nép, önmaga szabja meg
törvényét és méltóságát.
8Lovai gyorsabbak a párducoknál, és vadabbak a pusztai
farkasoknál, vágtatnak lovasai. Noha messziről jönnek lovasai, repülnek,
mint a zsákmányra lecsapó sasok.
9Mind erőszakos szándékkal jön, arcuk csak előre néz,
annyi foglyot ejtenek, mint a föveny.
10Csúfot űz a királyokból, kineveti a hatalmasokat.
Nevet az erődítményeken, sáncot emel a földből, és elfoglalja őket.
11Azután mást gondol, és tovább megy. Vétkes ő, mert a
saját erejét isteníti.
12URam, ősidőktől fogva te vagy az én szent Istenem!
Nem fogunk meghalni! URam, te az ítélet eszközévé tetted őt! Kősziklám, te
arra szántad, hogy büntessen!
13Szemed tiszta, nem nézheti a rosszat, nem tudod
elnézni az elnyomást. Miért nézed hát el a hűtlenséget, miért hallgatsz,
amikor a bűnös tönkreteszi a nála igazabbat?
14Olyanná tetted az embert, mint a tenger halait, mint
a férget, amelynek nincs ura.
15Mindenkit kifog horoggal, hálójába terel, és
kerítőhálójába gyűjt; azután örül és vigad.
16Ezért áldoz hálójának, és tömjénez kerítőhálójának.
Mert ezekkel szerez gazdag jövedelmet és bőséges élelmet.
17Vajon örökké tart az, hogy kiveti hálóját, és
gyilkolja a népeket kíméletlenül?”
Lélekben elcsöndesedve jertek, imádkozzunk!
Irgalmas Istenünk, mennyei Atyánk!
Elcsendesedve állunk meg előtted, minden hatalomnak
Ura előtt, megköszönve, hogy e napot napjainkhoz számlálni engedted, s
kereshetjük házadnak javait, és Igéd által életünket az örök élet fényének
ragyogásában láthatjuk. Hol is találhatnánk, Atyánk, olyan menedéket e
földi világban, ahol béke és nyugalom árad reánk, mint Tenálad, ki Királyok
Királya, népeknek atyja vagy. Nincs senki más, akire így bízhatnánk
életünket, nincs senki más, akinél könyörgésünk meghallgatásra talál, mert
Te igazán szerető Isten vagy. Gondot viselsz ránk minden körülmények
között, csak nálad van oltalom és menedék, és legyen bármi az életünkben,
Te nem vetsz el, vigyázó szárnyaiddal betakarsz. Naponta tapasztaljuk, hogy
Te irgalmas Isten vagy, mégis hálátlan gyermekként oly sokszor vétünk
ellened, megfeledkezve arról, hogy csakis hozzád közel lehet áldott életünk.
Bocsásd meg tévelygésünket, kérünk, vezess minket a Te utadra, hogy
megtanuljuk becsülni azt az időt, amit a megtérésre engedtél. Láttasd meg
velünk, Urunk, vigasztaló és bátorító Szentlelked által, hogy minden
körülmények között benned rejtve vagyunk, és életünket Rád bízva kaphatjuk
meg az örök életnek koronáját. Szeretnénk neked szolgálni éjjel és nappal.
A Te világosságodat szórni e földi világra, hisz minden, amink van, Tőled
kaptuk azért, hogy a Te dicsőségedre éljünk. Könyörgésünk meghallgatásra
talál nálad, Urunk, ezért kérünk, indíts bennünket arra, hogy a Te
országodat és igazságodat keressük, béketűréssel hordozzuk terheinket,
mindazonáltal a Te akaratod teljesedjék be életünkben.
Mennyei Atyánk! Áraszd ki ránk kegyelmedet,
gyülekezetedre, népedre, hogy mindenkor teljes bizonyossággal tartozhassunk
hozzád. A mi megváltó Jézus Krisztusunk nevében járulunk így hozzád, tudva,
hogy meghallgatod könyörgésünket, és minden pillanatban velünk vagy és
maradsz. Ámen.
Olvassuk tovább Habakuk könyvét, a második fejezetet:
Habakuk könyve
2. fejezet
1Őrhelyemre állok, odaállok a bástyára, figyelek,
várva, hogy mit szól hozzám és mit felel panaszomra.
2Az ÚR szólt is, és ezt mondta: Írd le ezt a
kijelentést, vésd táblákra, hogy könnyen el lehessen olvasni!
3Mert ez a kijelentés meghatározott időre vonatkozik,
hamarosan célhoz ér, és nem csal meg; ha késik is, várd türelemmel, mert
biztosan bekövetkezik, nem marad el.
4Az elbizakodott ember nem őszinte lelkű, de az igaz
ember a hite által él.
5Bizony, a bor megcsal, nagyhangúvá lesz a férfi, nem
nyughatik. Szélesre tátja torkát, mint a sír, telhetetlen, mint a halál,
magához ragad minden nemzetet, magához gyűjt minden népet.
6De majd mindezek példázatot költenek, és ilyen
jelképes hasonlatokat mondanak róla: Jaj annak, aki rakásra gyűjti, ami nem
az övé - de meddig? - és másoktól elvett javakkal gazdagodik!
7De rád támadnak hirtelen, akik marcangolnak,
fölébrednek, akiktől reszketsz, és zsákmányul esel nekik.
8Mivel te sok népet kizsákmányoltál, te is zsákmányul
esel a többi népnek; azért, mert emberek vérét ontottad, és erőszakosan
bántál országokkal, városokkal és a bennük lakókkal.
9Jaj annak, aki a házába tisztességtelen hasznot
gyűjt, aki fészkét magasba rakja, hogy megmenekülhessen a fenyegető
veszedelemtől!
10Házad gyalázatára vált, amit terveztél. Önmagad ellen
vétkeztél, amikor sok népet tönkretettél, 11mert a kő is kiáltoz
a falból, és a tetőgerenda válaszol neki.
12Jaj annak, aki vérontással épít várost, és aki
álnoksággal emel várat!
13Hiszen a Seregek URa így határozott: Amiért a népek
fáradoznak, azt tűz pusztítja el, amiért a nemzetek fáradoznak, az semmivé
válik.
14De a föld tele lesz az ÚR dicsőségének ismeretével,
ahogyan a tengert víz borítja.
15Jaj annak, aki leitatja embertársát, mérget kever
italába és lerészegíti, hogy lássa gyalázatát!
16Szégyen fog eltölteni dicsőség helyett, neked is
innod kell majd, támolyogni fogsz, amikor neked nyújtja az ÚR jobbja a
poharat, és szégyen borítja dicsőségedet.
17A Libánon ellen elkövetett erőszak visszaszáll rád; a
vadállatok kipusztítása miatt majd te is rettegni fogsz. Hiszen te emberek
vérét ontottad, és erőszakosan bántál országokkal, városokkal és a bennük
lakókkal.
18Mit használ a bálványszobor? - hiszen csak szobrász
formálta! Mit ér az istenszobor? - hamis útmutatást ad! Bár bízott benne,
aki megformálta, csak néma bálványt készített.
19Jaj annak, aki a fának mondja: Ébredj! - és a néma
kőnek: Kelj föl! Adhat ez útmutatást? Arannyal, ezüsttel van ugyan borítva,
de semmilyen lélek nincs benne!
20Az ÚR azonban ott van szent templomában: csendesedjék
el előtte az egész föld!”
Szeretett Testvérek!
Mit tehet – ahogy mondani szokták – a kisember a
történelem viharaiban? Mit tehetett Habakuk próféta, vagy kortársai akkor,
amikor asszír elnyomás alatt éltek, és most a káldeus csapatok közelítenek?
Vajon mit tehet a kisember a történelem viharaiban, mondjuk 1848 tájékán?
Mit tehet a kisember, amikor a rendszerek jönnek és mennek? Vagy mit
tehetünk napjainkban? Mert gyakori a csalódás, mert sokan kiábrándultak,
sok a keserűség, sok a panasz, sokan tehetetlennek érzik magukat,
minthogyha minden a fejük fölött elzúgna, és akkor mi semmit nem tehetünk,
mert mi csak egy-egy ember vagyunk.
Valami hasonlót érezhetett Habakuk próféta is – most
szokatlanul hosszú szakaszt hallottunk, és ugyanabból a bibliai könyvből
két fejezetet is összesen. Mit tehetett Habakuk próféta? Mi csendült ki a fölolvasott
bibliai részből?
Sorolja a miértjeit. Sorolja a „meddig”-et, mert
akkor sem volt könnyű. Nem volt könnyű akkor, amikor az asszír fennhatóság
alatt élnek, és abban reménykednek, hogy egyszer talán megszabadulnak – és
jönnek a káldeus csapatok. Egyik világhatalom alól egy másik világhatalom
elnyomása alá kerülhetnek, és mindezek közepette, amit lát, és amit átél a
próféta – no ez a kérdéseket sorolja, a kérdéseket hozza elő Habakukból.
„Miért kell
látnom a romlottságot, és néznem a nyomorúságot?” – olvassuk mindjárt könyve
elején – „Erőszak… önkény… per és
viszály… nem érvényesül a törvény… a bűnös kijátssza az igazat… –
sorolja keserűen Habakuk mindazt, amiben neki is benne kellett élni.
Jellemzi azt a világot, ami őt sok-sok évszázaddal ezelőtt körülvette.
Miközben a káldeus vagy babiloni csapatok jönnek, és öntelt, gyilkos módon
elsöpörnek sok mindent; elsöprik az előző hódítókat, elsöprik mindazt a szemetet,
ami ott Júdában, a júdai közéletben is benne volt a próféta idején.
Miért, Uram? Miért ez a sok nyomorúság? Reálisan
látnunk kell – akkor is, meg ma is –, hogy egy bűneset utáni világban
élünk. Egy bűneset utáni világban, ahol természetes, hogy ott van sokak
szívében a békevágy. Természetes, hogy ott van szívünkben a béke iránti
vágyakozás, hogy végre egyszer legyen nyugodt törvényes rend, élet, csak
vigyázzunk, mert ez a nagyon jogos vágy nagyon könnyen meg is téveszthet
bennünket. Mint ahogy a történelemben már sokszor volt rá példa, és
napjainkban is sokan illúziókban hisznek, valójában békevágyuk csapta be,
mert bármi, ami egy picit is úgy hangzik, azonnal elhisszük, anélkül hogy
megvizsgálnánk, hogy van-e realitása, vagy nem még nagyobb zűrzavar és baj
lesz belőle. Nyilvánvaló, hogy Habakukban is ott volt a béke, a nyugalom, a
nemzeti függetlenség iránti vágy, de Istenhez fordul. Odafordul Istenhez,
és elmondja: „Miért kell látnom
romlottságot, és néznem a nyomorúságot?” Miért ez a sok törvénytelenség?
Miért ez a sok viszály? A törvény nem érvényesül! Uram, miért mindez?
És aztán meg kell értenie, hogy ez egyfajta ítélet.
Egyfajta ítélet népén, és Habakuk fölvállalja ezt az ítéletet, mint Isten
ítéletét. De nem a hódítók előtt hajt térdet, hanem az ítélő Isten előtt!
Ez egy nagyon nagy különbség, hiszen a második világháború után is némelyek
itt Magyarországon – vallásos módon – azt mondták: Igen, az Isten ítélete
van rajtunk.
És ebben volt is igazság, csak a kérdés az, hogy ki
előtt hajtunk térdet. Az asszírok, a káldeusok előtt, vagy az Úr előtt?
Mert ebben nem volt egyértelműen bibliai viselkedés Magyarországon sem a
háború utáni években.
Habakuk nem hajt térdet a hódítók előtt, de fejet
hajt az ítélő Isten előtt, és ez egy nagyon nagy különbség! Habakuk nem áll
be a hódítókhoz talpnyalónak, de fejet és térdet hajt Isten előtt!
Elfogadja az ítéletet.
Aztán ebből a látszólag nehéz bibliai szakaszból elég
jól kirajzolódik számunkra a kérdéseinek következő csokra. Az első fejezet
vége felé olvashatjuk: Vajon örökké tart az ítélet? Meddig tart mindez,
Uram?
Nemcsak a „miért”
kérdés, amit feltehet egy ember a történelem viharai közepette, hanem „meddig”?
„Vajon örökké
tart az, hogy kiveti hálóját, és gyilkolja a népeket kíméletlenül?” – kérdezi a próféta. Sőt,
ilyet olvashattunk könyvében:
„Miért nézed
hát el a hűtlenséget, miért hallgatsz, amikor a bűnös tönkreteszi a nála
igazabbat?”
Gyötrelmes kérdések: „Amikor a bűnös tönkreteszi a nála igazabbat…” Nem azt mondja a
próféta, hogy a bűntelent, hanem csak az evilági értékrend szerint a bűnös a nála igazabbat, a nála
kissé jobbat tönkreteszi. Uram, meddig tarthat mindez? Hiszen a káldeusok
túllépték azt a határt, amit az Isten megengedett nekik az ítélet
végrehajtásában. A káldeusok önistenítésükkel
lépték túl, amikor ilyet olvasunk: „Ezért
áldoz hálójának, és tömjénez kerítő hálójának”. A halászatból veszi a
képet az Ige, hogy jön a hódító, és kiterjeszti a nagy kerítőhálóját, és
aztán azt mondja, hogy én, és az én eszközöm szerezte mindezt. Elfeledkezik
az örökkévaló Istenről. Túllépi a célt, sőt ezt olvassuk az első fejezet
tizenegyedik versében: „Vétkes ő,
mert a saját erejét isteníti”.
Miközben a próféta fölteszi a kérdést, miközben
figyel, és miközben keresi a választ, ezt is észre kell vennie, meg kell
értenie, hogy mindaz, amit ugyan megengedett az Isten, és mint az ítélet
eszközét használja a káldeusokat, mindazt túllépik, és önistenítésükben még
embertelenebbek lesznek. Egészen megdöbbentő, és érdemes odafigyelnünk,
hogy milyen igazságot mond ki az Ige, hiszen ilyet olvashatunk a második
fejezet tizedik versében: „Önmagad
ellen vétkeztél, amikor sok népet tönkretettél…”. Jön a következő –
úgymond – világhódító hatalom, jönnek a káldeusok, tönkreteszik a környező
kis népeket, és azt mondja az Úr, hogy most önmagadat tetted tönkre. Minden
világhódító, amikor embertelenül bedarálja a környező kis népeket, a saját
sírját ássa meg. Mondja az Isten Igéje, és az azóta eltelt évszázadok pedig
ezt már bebizonyították sokszor.
Vajon látjuk-e ezt is? Vagy kisemberként úgy érezzük,
hogy a fejünk fölött söpör el minden, mi tehetetlenek vagyunk, mi semmit
nem tehetünk? Egészen megdöbbentő, amit még itt olvashatunk tovább, amikor
beszél arról : „A Libánon ellen
elkövetett erőszak visszaszáll rád; a vadállatok kipusztítása miatt majd te
is rettegni fogsz”. Miről van szó? Jönnek ezek a hódító csapatok, és a
hódításukhoz eszközként ész nélkül pusztítják az erdőket a Libánonon.
Tönkreteszik az akkor még ott élő nagyvadak életterét is. Ezt nem ma
ismerjük föl, hanem évezredekkel ezelőtt figyelmeztet az Ige. Mindezek
miatt – kipusztítják a vadállatokat is tudniillik az életterüket tönkretéve
–, mindezek miatt majd te is rettegni fogsz. Igen. Amikor mi azt hisszük,
hogy mi ura vagyunk a természetnek, mi mindent megengedhetünk magunknak,
akkor egy kis idő múlva rá kell jönnünk, hogy rettegnünk kell, mert hol
fogunk élni? Hol fogsz élni, ha kipusztítod mindazt a magad hódító,
kizsákmányoló céljaira, ember! Hol fogtok élni káldeusok, amikor azt
hiszitek, hogy mindent tarolhattok,
és mindent szabadon csinálhattok? Akkor az Úr figyelmeztet, hogy vigyázz,
ez lesz a csapda neked! „Önmagad
ellen vétkeztél, amikor sok népet tönkretettél” – amikor kipusztítottad
az erdőket és a vadállatok helyét, akkor majd nem szabad ember és szabad
nép leszel, hanem rettegni fogsz.
Akkor meddig tart ez, Uram? – kérdezi a próféta. Meddig
tart ez a törvénytelenség? Meddig tart az elnyomás? Meddig tart az önkény,
az erőszak, a per, viszály, amikor a bűnös kijátssza az igazat?
Bizony mi is látjuk napjainkban, hogy nagyon sok
ember a siker evangéliumában bízik. A siker evangéliumában, nem az Isten
áldásában. A kettő nem azonos teljesen! A siker evangéliumában, egészen
imádva azt, mert hogy most a káldeusok kezdenek sikeresek lenni. Régebben
az asszírok voltak sikeresek abban a térségben. Akkor most fejébe száll a
dicsőség akár egy népnek, akár egy embernek is – és a többiek kire szoktak
figyelni? Hát a sikeres emberre. Miről szól ma a világunk? A sikerről, hogy
hogyan kell karriert csinálni. Mindig őket mutogatják, aztán néha halljuk,
hogy hova süllyedtek, hogy ment tönkre az életük. Igen, mert az is
bekövetkezik. Megdöbbentő módon írja le Habakuk könyve a második fejezet
hatodik versében: „De majd mindezek”
– akik pillanatnyilag sikeresek voltak, és az emberek rajtuk akarnak
tájékozódni, majd mindezek – „példázatot
költenek, és ilyen jelképes hasonlatokat mondanak róla…” – és ezután
jönnek a jaj-mondások.
Vagyis a sikeres ember után szalad a világ – igen ám,
csak a pillanatnyi siker az nem azonos az Isten áldásával –, és amikor a
pillanatnyi sikerből csőd lesz, akkor elkezdenek példálózva, ujjal
mutogatva beszélni azok, akik az előbb még szinte istenként imádva követni
akarták a siker embereit. Igen, ma is nagy a veszély, hogy a siker evangéliumában
hisznek, vagy akarnak hinni emberek, egészen imádva a sikert, és nem
figyelnek oda arra, hogy vajon meddig tart. Mindez rövid életű. Az Isten Igéje
túléli mindezeket. Az marad meg, mert „az
ég és föld elmúlnak, de az én beszédem el nem múlik”. A siker
pillanatnyi, az Isten Igéje pedig megmarad.
„Vajon örökké
tart…?” –
teszi föl a kérdést a próféta, és gyakran mi is föltehetjük a kérdést: Meddig
Uram még?
És akkor már jön a figyelmeztetés: Habakuk, ne
tévesszen meg a káldeusok pillanatnyi sikere! Most ők a világhódítók. Most
feléjük kezd igazodni sok mindenki. Az én Igém marad meg!
Ezek pillanatnyi sikerek. S ezek után érkezünk el oda
a könyvet olvasva, ami talán nagyon ismert nekünk, talán ez az egy mondat
ismert sokunknak a Habakuk könyvéből: „de
az igaz ember a hite által él”.
A reformációban újra kifényesedett ez az Ige,
nevezetesen hogy: „hite által”.
Miért, Uram? Vajon örökké? Meddig? És akkor megszólal
a bizonyságtétel: Lehet, hogy várnod kell.
Lehet, hogy sokáig várnod kell az Úr cselekedetére,
de ami késik, mi úgy gondoljuk, be fog következni. Az Isten órája és a mi
óránk nem teljesen azonosan jár. Lehet, hogy sokáig kell várnunk, amíg
meglátjuk, hogy az Isten Igéjének van igaza. Lehet, Habakuk, hogy te nem
éred meg, de akkor is igaz az Isten ígérete. Lehet, hogy mi csak egy részét
éljük meg, vagy azt éltük meg, amiben atyáink csak reménykedhettek, és
lehet, hogy valamiben nekünk reménykednünk kell, és gyermekeink és unokáink
tapasztalhatják meg. De megtapasztalhatják! Az Isten Igéjének igaza lesz
akkor is, ha várni kell.
„Ha késik is, várd
türelemmel…”
– hangzik a bátorítás, és hogyha ezt teszed, ezt hit által lehet tenni,
akkor „az igaz ember hite által él”.
A reformációban a hitre került a hangsúly – az adott
történelmi helyzetben nagyon jogosan –, nevezetesen, hogy nem érdemeink
által élünk, hanem az Istenbe vetett hit által, és majd az Újszövetség
nyelvén szólva: kegyelemből, hit
által élünk. Ebben a könyvben azonban a másik szó is nagyon hangsúlyos:
de élünk! „Az igaz ember hite által
él.” Lehet, hogy jönnek asszírok, lehet, hogy most a káldeusok csillaga
emelkedik, lehet, hogy most az látszik sikeresnek, lehet, hogy most azok a
sikeresek, akik odadörgölőznek, de az Isten Igéje marad meg, és aki ebben
az Igében bízik, az élni fog. Nem azért, mert mi megérdemeljük, hanem hit
által. De hit által él.
Bízzál, Habakuk, bízzatok – mondja az Úr a Habakuk
kortársainak. Lehet, hogy úgy érzitek, késik, ti már hamarabb szeretnétek,
de amit megígértem, az beteljesedik.
Látjuk tehát, hogy Habakuk nem csak elszenvedi az
eseményeket, a hívő embernek nem csak elszenvednie kell az eseményeket.
– Hát tűrjél, te keresztény vagy! – szokták néha a
képünkbe is vágni.
Itt aktív türelemről van szó. Aktív türelemről! Nem
passzivitásról: majd az Isten valamit tesz! Aktív türelemről van szó: amit
most kell megtennem, azt most nekem kell megtennem. Amit pedig az Isten
ígért meg, abban bízva kell megtennem most a mai feladatot. Hiszen mit mond
Habakuk? „Őrhelyemre állok…”. Őrhelyemre.
Ez a feladatom most. Az a feladatom, hogy figyeljek az Úr szavára, az a
feladatom, hogy bátorítsam ezt a szerencsétlen népet. De akkor nekem oda
kell állni! Be kell tölteni a feladatomat, és nem egyszerűen azt mondani:
– Hát…Uram, jogos az ítéleted, akkor most elszenvedjük.
Igen, Isten előtt térdet hajt, mert igaza van: Jogos,
Uram, ítéleted.
„Igazad van, ha
szólsz…” –
mondja majd az ötvenegyedik zsoltár.
De aktív módon bízik és vár Habakuk.
És végül: fölolvasott bibliai szakaszunkban van még
egy igen fontos mondat: „csendesedjék
el előtte az egész föld!” – olvashatjuk a második fejezet utolsó
versében. Az Úr előtt csendesedjék el az egész föld! „Az Úr ott van szent templomában” – olvashatjuk az előző
sorban.
Igen, amikor az asszírok jöttek, és most, hogy úgy néz
ki, hogy a káldeusok csillaga van emelkedőben, eközben sok törvénytelenség,
szabálytalanság és egyéb dolog történt az országban, pusztították a
természetet, ölték az embereket, s miközben mindez van, „az Úr ott van szent templomában”!
Az Isten jelen van. Azért, mert megenged bizonyos dolgokat, az nem azt
jelenti, hogy nincs jelen.
Nem egyszer vagyunk úgy szülőként is, hogy ott
vagyunk, talán egy másik felnőtt, talán a házastárs átszól a szomszéd
helyiségből – mert nagy ricsajt hall a gyerekszobából, és akkor átszól -,
hogy ott vagy?
Mert ha ott, akkor rendben van, te tudod, meddig
engeded, de ha nem vagy ott, akkor lehet, hogy nagy baj lesz. Ez a ricsaj
lehet, hogy veszedelmes.
Az Úr ott van. Lehet, hogy bálványozzák magukat
némelyek. Lehet, hogy a káldeusok önmaguknak tömjéneznek, hogy ők a
sikeresek. Lehet, hogy sokan ezt lesik, és ezt akarják utánozni, ebből
akarnak hasznot húzni maguknak, de az Úr ott van! Ott van az Isten. Ott van
az Isten ma is, Magyarországon is. Akkor mi következik ám mindebből? Lehet,
hogy lármás a közélet, lehet, hogy sikerpropagandák folynak, sztárolnak
személyeket, eszméket… lehet, de ezeknél nagyobb az Úr hatalma. Nagyobb az
Úr hatalma, Habakuk, a káldeusoknál is, pedig az akkori Közel-Keletnek
egyik legnagyobb hatalma volt. Nagyobb az Úr hatalma, bármekkora a lárma,
bármekkora a sikerpropaganda. Ebben az összefüggésben érthetjük meg igazán:
„csendesedjék el előtte az egész
föld!”
Mit zajongtok itt annyira? Mit istenítitek magatokat,
magatokat becsapva? Csendben az Úr előtt, az Ő templomában, csendben az Úr
előtt láthatjuk meg az igazi összefüggéseket, láthatjuk meg önmagunkat,
ismerhetjük meg az igazi távlatokat. Ehhez csend kell, és ehhez az Isten
jelenléte kell. Az Isten színe előtt fogunk tisztábban látni. Egyébként
olyan zűrzavar vesz körül bennünket mindig! Habakuk is ezért kérdezte:
Miért, Uram, miért kell látnom a romlottságot, a
nyomorúságot, és meddig tart mindez? Uram, nem tudunk eligazodni!
S végül azt mondja az Ige: legyél egy kicsit
csendben. Az Isten előtt legyél csendben, hogy megértsd az összefüggéseket,
hogy távlatok nyíljanak meg, hogy fölismerd az Úr hatalmát újra, és
komolyan megerősödj a belé vetett hitben. Mindannyian az Isten színe előtt
vizsgáljuk meg mindig az eseményeket. Magunkat is, egyházunkat is, népünket
is, Európát is, a világot is. Bármilyen zaj vesz körül bennünket, az Úr
előtti csendben lehet tisztán látni, és ebben a tisztánlátásban érkezhetünk
el oda, hogy hittel kezdjük el cselekedni az Isten akaratát. Mert csak az
Isten akaratának van jövője, és „az
igaz ember hite által él.” Ámen.
Imádkozzunk!
Teremtő Istenünk! Hálát adunk Neked, hogy nem csak
élettel ajándékoztál meg bennünket, hanem nekünk adtad útmutatásodat,
kijelentésedet is. Bocsásd meg, Uram, hogy nemzedékről nemzedékre a magunk
útján akarunk járni, és nélküled szeretnénk boldogulni, de önzéseinkkel,
bűneinkkel mindent megrontunk. Bocsásd meg, Urunk, hogy gyakran nehezen
fogadjuk ítéletedet. Bocsásd meg, hogy bűneink szomorú következményeiből
olykor emberi illúziókba, ígérgetésekbe menekülünk, és újabb csalódások
érnek minket. Bocsásd meg, hogy engedjük magunkat gyakran a pillanatnyi
sikerek által már-már megtévesztetni. Segíts, Urunk, a bűnök,
viszálykodások, törvénytelenségek világában járva felnézni Rád, és meglátni
a Te dicsőségedet. Segíts, Urunk, erős hittel egyedül benned bízva élni,
türelmesen várni szabadításodra, és segíts eközben kitartóan cselekedni a
jót. Segíts, Urunk, előtted való csendben keresni a Te akaratodat, hogy ne
tévedjünk el. Könyörgünk nemzetünkért, hogy az előttünk járt nemzedékek
hazaszerető áldozatának jó példáit ma is egyre többen merjük követni.
Könyörgünk egyházainkért, hogy a hitből való élet által hirdessük
hatalmadat, sugározzuk szentségedet e zajos világban. Könyörgünk minden
keresztyénért, hogy hivő életünk jó példája legyen csalódott
felebarátainknak is, feléd mutató jellé. Kérünk gyászolókért, könyörgünk
betegekért, megfáradtakért, mindazokért, akik személyes életükben hordoznak
most próbát, bajokat. Kérjük, erősítsd hitben őket, hogy tudjanak, s akarjanak
Reád nézni, és hogy tudjuk egymást is szeretettel bátorítani. Urunk,
Istenünk! Segíts bennünket a Te hajlékodban elcsendesedni, megérteni a Te
akaratodat, és a Te Igédből erőt, békességet, nyugalmat merítve hűséggel
cselekedni a Te parancsodat. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|