|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Júdás
Imádkozzunk a
73. zsoltár szavaival:
„Milyen jó az Isten Izráelhez, a tiszta szívűekhez!
De az én lábam majdnem megcsúszott, kis híján elestem
jártomban.
Mert felindultam a kérkedők miatt, látva a bűnösök
jólétét.
Mert halálukig sincsenek kínjaik, és kövér a testük.
Nincs részük az emberek gyötrelmében, nem érik őket
csapások, mint más embereket…”
„De én hiába tartottam tisztán a szívemet, hiába
mostam kezemet ártatlanságomban,
mert csapások értek mindennap, fenyítések minden
reggel.
Már arra gondoltam, hogy én is úgy beszélek, mint ők,
de akkor megtagadtam volna fiaid nemzetségét.
Elgondolkoztam rajta, meg akartam érteni, de túl
nehéznek tűnt nekem…”
„Ha keseregne a szívem, és sajogna a bensőm,
akkor olyan ostoba és tudatlan volnék veled szemben, mint
az állat.
De én mindig veled leszek, mert te fogod jobb
kezemet.
Tanácsoddal vezetsz engem, és végül dicsőségedbe
fogadsz.
Nincs senkim rajtad kívül a mennyben, a földön sem
gyönyörködöm másban.
Ha elenyészik is testem és szívem, szívemnek
kősziklája és örökségem te maradsz, Istenem, örökké!” Ámen.
Textus: Lukács evangéliuma
22. fejezet 1-6.
„1Közeledett
már a kovásztalan kenyerek ünnepe, amelyet páskának neveztek.
2A főpapok és az írástudók keresték a módját, hogyan
öljék meg Jézust. Féltek ugyanis a néptől.
3Akkor bement a Sátán Júdásba, akit Iskáriótesnek
neveztek, és egyike volt a tizenkettőnek.
4Elment, és megbeszélte a főpapokkal és a templomőrség
parancsnokaival, hogyan adja őt a kezükre.
5Azok megörültek, és megígérték, hogy pénzt adnak
neki.
6Ő elfogadta az egyezséget, és kedvező alkalmat
keresett arra, hogy a kezükre adhassa őt, amikor nincs jelen a sokaság.”
Amikor még kicsi voltam elég
sokszor kellett egyedül maradnom otthon, amíg a szüleim lementek a boltba,
vagy egyéb ügyeket intézni. Ilyenkor édesanyám mindig a lelkemre kötötte,
hogy vigyázzak, hogy kinek nyitok ajtót. Ahogy az bezáródott szüleim
mögött, mindig szorongtam egy picit, hogy mi lesz, ha jön valaki? Mi lesz,
ha nem ismerem az illetőt, vagy bántani akar? Persze általában nem jött
senki. Ha azonban valaki mégis csengetett, kinéztem a kukucskálón, és ha a
szüleim, vagy valaki olyan állt az ajtóban, akit jól ismertem, akkor
boldogan nyomtam le a kilincset. Ha azonban nem tudtam ki is az, akkor
lapultam, és ki nem nyitottam volna az ajtót semmi pénzért!
Ma esti történetünk által is
több zörgetővel fogunk foglalkozni. A kérdés csak az, hogy kinek szabad
kinyitni az ajtót, és kinek nem. Ha már kitárult, mi lesz annak a következménye?
A kovásztalan kenyerek ünnepe
volt éppen Jeruzsálemben, és a hagyomány szerint majdnem az egész ország
felkerekedett, hogy elmenjen a fővárosba ünnepelni, áldozatot bemutatni.
Jézus is már napokkal korábban megérkezett tanítványaival, hogy együtt
ünnepeljék meg itt a páskát.
Dicsőséges
bevonulása, és tanításai után a vallási vezetők egyre veszélyesebbnek
találták őt, és egyre jobban féltek tőle. Egyetlen lehetőséget láttak
csupán, azt, ha valamilyen módon megölik, illetve megöletik Jézust.
Segítségre volt azonban szükségük, hiszen kérdéseikkel eddig hiába
provokálták, mindenre megfelelt. A nép pedig Jézus mellett állt, egyre
nagyobb tömegek követték, és az írástudók tudták, ha bármi történik, a
közvélemény ellenük fordul. Tehetetlennek érezték magukat.
Aztán
egyszer csak Jézus legszűkebb köréből, a 12 közül egy, megjelent az
ajtójukban, és azt mondta, pénzért hajlandó átadni nekik Mesterét. Mi
történhetett ezzel a tanítvánnyal, Júdással? Pont ő, aki egyike volt a
Jézushoz legközelebb állókhoz, pont ő árulja el? Hiszen látott mindent, a
csodákat, a gyógyításokat, hallotta Jézus beszédeit, aki maga hívta el őt,
kiválasztotta, megbízott benne. Miért cselekszik most mégis így? - tehetjük
fel joggal a kérdést.
Igénk
azt mondja, azért, mert „bement a
Sátán Júdásba”. Vagyis, akkor a Sátán tehet arról, hogy Júdás elárulta
Jézust? Nem is volt más választása, nem tehetett volna másképp? A Sátán is
keresi az embert, hogy az ő eszköze legyen, nemcsak Isten. Sokan lebecsülik
az ő személyét, sőt tagadják a létét, vagy épp egy jópofa fekete patás
figuraként kezelik. Ő pedig gyakran pont ezt használja ki, és adja a
gondolatokat, úgy is mondhatnánk, suttog az ember fülébe. Ezt tette
Júdással is. Neki ugyanis van arra is hatalma, hogy azokat kísértse meg,
akik nagyon közel vannak az Úrhoz. Azokat is, akik együtt járnak vele.
A Sátán jól ismer minket, tudja
a gyenge pontjainkat, és ott támad. Júdásnak egykor konkrét elképzelései
lehettek Jézusról, mint megváltó-királyról a kor vallási-politikai nézetei
szerint, amelynek Ő nem felelt meg. Nem vette át az uralmat Isten nevében,
nem gyűjtött hadsereget Róma ellen. Bár dicsőségesen bevonult ugyan a
fővárosba, de a szenvedésről beszélt, ami rá vár, és nem tesz semmit. Csalódott
lehetett. Valószínűleg ki akarta ugratni árulásával a nyulat a bokorból, hogy
Jézus cselekedjen már végre! No, meg az a kis pénz se jött neki rosszul!
Tudjuk, hogy az volt az egyik gyengéje, hiszen bele-belenyúlt a rábízott
erszénybe, sőt Jézust is rendre utasította, amikor elfogadta, hogy Mária
megkente őt Betániában.
Valamennyiünknek vannak ilyen
gyengeségeink. Lehet a pénz, a siker utáni vágy, de lehet akár a
népszerűségre törekvés, hogy észrevegyenek a tömegben, mert különben
senkinek érzem magam; vagy az, hogy felnézzenek rám, mint hívőre keresztyén
körökben, lehetnek a kísértéseink, a vágyaink különböző dolgok iránt. Azt,
hogy milyen kísértésekkel találkozunk, személyiségünk, belső hajlamunk, sőt
sérüléseink határozzák meg, hiszen a Sátán le akarja leplezni, ki akarja
használni azokat a lehetőségeket, amelyek bennünk, lényünkben szunnyadnak.
A kísértés megtéveszt egy
időre, hogy ne tudjam pontosan, hogy valami jóról, vagy rosszról van-e szó?
Amikor engedek neki, a bennem lakó kívánságnak engedek. Ezt mondja Jakab is
a levelében, hogy „mindenki a saját
kívánságától vonzva és csalogatva esik kísértésbe. Aztán a kívánság
megfoganva bűnt szül, a bűn pedig kiteljesedve halált nemz.” (Jak.
1;14-15.)
A kísértés még nem bűn. Júdás
sem akkor bukott el, amikor a Sátán bekopogott a szíve ajtaján. Ő zörget,
sőt dörömböl, és kiabál, hogy engedj be! A baj csak az, ha tudatosan
kinyitom neki az ajtót! Az lesz bűnné, ha engedek az ördög csábításának, ha
hagyom, hogy ígéretei elvakítsanak, és elfordítsák a tekintetem
Krisztusról! Elég egy picike rést engedni, mondván, azon úgysem jöhet be.
Önáltatás ezt hinni, mert az ördög azonnal ki fogja használni ezt a kicsi
védtelenséget! Be fog surranni, és rombolni fog, hiszen a lényéhez,
lényegéhez tartozik a rombolás. Nem véletlenül hívja őt az Ige diabolosnak, szétdobálónak! A Sátán
nem mehetett volna be Júdás szívébe, ha az nem nyitja ki az ajtót, hiszen
kívül nincs kilincs, csak belül.
Vannak, akik keresztyénként
úgy gondolják, hogy nincs a kísértéseknek igazán súlya, hiszen mi Istenhez
tartozunk. Ez igaz is, de ne becsüljük alá, ne váljunk könnyelművé! Az,
hogy Isten gyermekei vagyunk, még nem jelenti azt, hogy nem érhetnek
bennünket kísértések, csak azt, hogy ismerve Istent, megismerve az ő
szavát, akaratát fel tudom ismerni, hogy mivel, vagy inkább kivel állok
szemben. Isten engedi, hogy kísértésnek legyünk kitéve.
Olyasmi ez, mint amikor a sas
repülni tanítja a kicsinyeit. Amikor azok kellően felnőnek, egyszerűen
kidobja őket a fészekből. A fiókák ilyenkor egy ideig rémülten zuhannak
lefelé, de egy idő után elkezdenek csapkodni a szárnyacskáikkal. Szépen
megtanulnak szárnyalni a kék égen. Eközben a két felnőtt madár a kicsinyei
fölött köröz, és figyel. Egy pillanatra sem hagyják magukra a kicsinyeiket.
Ha valami baj történne, valamelyik apróságot veszély fenyegetné, azonnal
alárepülnek, és zuhantában elkapják, nehogy megsérüljön. Ez a tanítási
módszer elég kockázatosnak látszik, de annál jobban felkészíti a
kismadarakat az igazi, felnőtt életre.
Egyes fordítások a kísértés szó helyett a
próba szót használják. Nem véletlenül, hiszen minden egyes kísértés
egyúttal a hitünk, Istenhez való ragaszkodásunk tesztje, próbája is. A sas szülőkhöz
hasonló dolgot cselekszik velünk a mi Mennyei Atyánk, amikor különböző
próbákat, nehézségeket, kísértéseket enged megtörténni az életünkben. Mi
pedig hasonlóan a kismadarakhoz, megijedünk. Csak annyit érzünk sokszor,
hogy eltűnt a biztonságot adó fészek melege, a hívő barátok nem értik
esetleg a problémáinkat, oda vannak a könnyű napok, amikor oly nagyon
éreztük az Úr gondoskodó szeretetét. Egyszerre csak azt érezzük, hogy
zuhanunk, egyre mélyebbre és mélyebbre, ahol nincs megállás, egyedül
vagyunk, egyedül a problémáinkkal, a gondjainkkal, amelyeken képtelenek
vagyunk úrrá lenni, nem látjuk a célt.
Ilyenkor
elfog bennünket a csüggedés, és azt érezzük, hogy nem megy tovább. Mindenki
elhagyott minket, nincs, aki kinyújtsa értünk a kezét. És ráadásul ilyenkor
ott mélyen megszólal a gondolataink legrejtettebb zugában a hang: „tedd
ezt…, mert mindenki ezt teszi, és akkor fogsz boldogulni”, vagy „hát nem
ilyen, vagy olyan XY is?”. Mit teszek ilyenkor? Megalkuszom, vagy
ellenállok, akkor is, ha nevetségesnek érzem magam, mert tudom, hogy Isten
mire mondta, hogy jó, és mire azt, hogy rossz.
A
Sátán megkísértette Júdást, és Ő engedett, aminek meg is lett a
következménye, pontosan úgy, ahogy Jakab is mondta: „a kívánság megfoganva bűnt szül, a bűn pedig kiteljesedve halált
nemz”. A Sátán volt a kísértő, de Júdás döntött és cselekedett. Jézus
előre tudta ezt, hiszen ő egyrészt ismerte az övéit, másrészt tudta előre,
hogy Júdás hogyan fog dönteni, hiszen Isten Fia volt emberi testben is.
Amire vágyott Júdás, azt
megkapta. Ott lapult a zsebében a pénz, de szíve keserűséggel volt tele. A
Sátán betartja azt, amit ígért, meg van hozzá a hatalma, azonban azt, ami
ennek beteljesedésével jár, azt már nekünk kell elhordozni. Júdás is
összeroppant tette következményeit látva. Máté evangéliumának tanúsága
szerint később bánta már a tettét, és szaladt vissza a papokhoz és
írástudókhoz a pénzzel, gyakorlatilag hamis tanúnak vallotta magát, amiért
őt kellett volna büntetni, de hiába. Mondhatta már ő, hogy: nem úgy
gondoltam, hogy „ártatlan vért
árultam el”, nem ért az már semmit. Jézusnak meg kellett halnia.
Ha engedünk a Sátán
csábításának, tényleg van úgy, hogy a következményekkel nekünk kell
számolni. Ha azonban itt megállnánk, ránk is az a tragédia várna, mint
Júdásra. Bűne súlyát, és tette megváltoztathatatlan voltát látva elment, és
felakasztotta magát. Egyetlen menekülési lehetőséget látott, a halált.
Pedig van más út is. Nemcsak
a Sátán zörget a szívünkön, hanem Jézus is. Ő nem dörömböl, nem kiabál, de
ezt mondja: „Íme az ajtó előtt állok,
és zörgetek: ha valaki meghallja a hangomat, és kinyitja az ajtót, bemegyek
ahhoz, és vele vacsorálok, ő pedig énvelem”.
(Jel.3;20.) Evangélizációkon szoktuk megtérésre hívni ezzel az Igével
az embereket, de hozzánk is szólhat kísértések közepette, vagy ha bármikor
az életünk során engedtünk annak, és talán a mai napig viseljük a
következményeit. A kérdés csak az, hogy meghallom-e ezt a finom kis hangot,
és hiszem-e, hogy igaz, amikor Isten ezt mondja: „Nem kívánom én a bűnös ember halálát, hanem, hogy megtérjen
útjáról, és éljen”. (Ez.18;23.) És egyúttal a magával való közösségre
hív.
Péter meghallotta a
zörgetést, és hitt. Tagadása után nem rohant senkihez, csak az Úrtól kérte
a bocsánatot, és megkapta. Júdás célt tévesztett, és a papokhoz szaladt,
tőlük várta, hogy a dolgok rendbe jöjjenek. Nem látott túl önmagán és
tettén sem, és elveszett. Nem látta meg azt, hogy van remény, van bocsánat,
Istennél, az általa elárult Jézus által.
Mi is könnyen válhatunk Péterekké,
Júdásokká, ha nem figyelünk, ha a saját fejünk, kívánságaink, félelmeink,
vagy épp elvárásaink után megyünk. Isten tudja ezt. Tudta ezt már Jézus
akkor, amikor kiválasztotta tanítványának Júdást, mégsem vetette el, újabb
és újabb lehetőséget adott neki, és amikor árulása jeleként megcsókolta,
barátjának nevezte. Ha Júdás meg is tagadta Mesterét, Jézus nem tagadta meg
tanítványát.
Isten pedig még a rosszat,
még a Sátán mesterkedéseit is beépítette terveibe, hiszen a kereszt
győzelme, összefonódik és kimagaslik a gonosz erők munkájából. Nem tudunk
mi sem bűntelen, tökéletes életet élni. Felelőségünk van. De szoronganunk
sem kell, mert Istennek még a bukásainkból is van hatalma jót kihozni, ha
sebek árán is, amiket magunknak okoztunk.
Szóljon most a bíztatás
valamennyiünknek, a mai Júdásoknak, és Pétereknek, hogy ha elbuktunk is,
hallgatva a Sátán zörgetésére, van remény, mert Jézus ezekért a bűnökért is
szenvedett a kereszten. Oda lehet menni, és leborulni elé naponként, hiszen
halála, és vére által van bocsánat. Ő most is zörget a szívünk ajtaján,
tárjuk szélesre előtte, hogy bejöhessen rajta, és megtisztíthassa egész
életünket. Ámen.
Imádkozzunk!
Urunk, Istenünk!
Te látod, hogy milyen könnyen ítélkezünk Júdás és
Péter fölött. A mi szívünkben is hányszor ott van, hogy mi nem tettük volna
meg; a nagy fogadkozás, hogy csak Tiéd a szívünk. S most, hogy
megvizsgáljuk magunkat, akkor látjuk, hogy hányszor elestünk. Hogy mennyire
igaza van Pál apostolnak, amikor arra szólít fel bennünket, hogy aki áll,
vigyázzon, hogy el ne essen. Bocsáss meg, hogy oly nagy mellénnyel tudunk
mi keresztyének lenni, s mégis oly gyarlók vagyunk. Bocsáss meg
nekünk, hogy saját vágyaink, álmaink
könnyen kísértéssé lehetnek a számunkra, eszközzé a Sátán kezében. Te látod
életünk útját. Te látod a vargabetűinket. Kérünk Téged, mutass rá ezekre.
Mutass rá azokra, amelyeket még nem vittünk Teeléd. Amelyeket talán még
önmagunk előtt is takargatunk, és félünk bevallani. De előtted nem
tehetjük. Vizsgáld meg szívünket, ismerd meg útjainkat. S kérünk Téged,
segíts nekünk abban, hogy le tudjuk azt tenni a Te kezedbe. Köszönjük
Urunk, hogy Te kegyelmedbe fogadsz minket. Köszönjük, hogy nem vetsz el.
Magasztalunk Téged ezekért Urunk. És dicsőítünk, hogy Királynak
ismerhetünk. Igazságos Királynak, aki egyúttal szerető Atyánk is vagy.
Kérünk Téged Urunk, készíts minket az ünnepre. Készítsd a szívünket, az
életünket. Add, hogy minél inkább Rád tudjunk figyelni ezeken a napokon. És
Urunk, add, hogy komolyan vegyük a Veled való közösségünket. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|