|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Vágyva vágytam…”
Urunk Istenünk! Tele van a mi életünk kívánsággal.
Vágyakozunk arra, hogy nyugalomban, békességben élhessünk. Vágyakozunk
arra, hogy örvendetes napokat láthassunk. Vágyakozunk arra, hogy minél
tovább testben, egészségben munkálkodva élhessünk. Tele van a mi szívünk
sokféle kívánsággal, de ezen kívánságaink között sok vétkes is van.
Urunk, köszönjük, hogy a Te Lelkeddel azt a vágyat is
fölkeltetted bennünk, hogy keressünk Téged. Azt a vágyat is fölkeltetted
bennünk, hogy keressük nálad az élet értelmét, életünk tisztulását. És
köszönjük, hogy fölkeltetted a vágyat bennünk a Te beszéded, a Te Igéd
iránt, sőt, hogy keressük a Te néped közösségét.
Urunk Istenünk! Köszönjük mindezt neked. És most ezen
az estén előtted állunk meg, hogy megvizsgáljuk magunkat, hogy a mi
vágyaink, a mi kívánságaink mennyire ó-ember szerint valók, és mennyire a
Te Lelked szerint.
Segíts bennünket ebben a vizsgálódásunkban, és segíts
bennünket, hogy megújuljunk a Veled és egymással való közösségben. Ámen.
A Lukács
szerinti evangélium 22. fejezetéből a 7. versétől a 20-ig terjedő
szakaszból olvassuk az Igét:
Lukács 22:7-20
„7Elérkezett
a kovásztalan kenyerek napja, amikor fel kellett áldozni a húsvéti bárányt.
8Jézus ekkor elküldte Pétert és Jánost ezt mondva: »Menjetek
el, és készítsétek el nekünk a húsvéti vacsorát, hogy megehessük.«
9Ők pedig ezt kérdezték tőle: »Mi a kívánságod, hol
készítsük el?«
10Ő így válaszolt: »Amikor beértek a városba, szembejön
veletek egy ember, aki egy korsó vizet visz; kövessétek őt abba a házba,
amelybe bemegy, 11és mondjátok meg a ház gazdájának: a Mester
ezt üzeni neked: hol van az a szállás, ahol tanítványaimmal együtt
megehetem a húsvéti vacsorát?
12Ő mutat nektek majd egy nagy berendezett emeleti
termet: ott készítsétek el.«
13Akkor elmentek, és mindent úgy találtak, amint előre
megmondta nekik; és elkészítették a húsvéti vacsorát.
14Amikor eljött az óra, asztalhoz telepedett az
apostolokkal együtt, 15és ezt mondta nekik: »Vágyva vágytam
arra, hogy szenvedésem előtt megegyem veletek ezt a húsvéti vacsorát.
16Mert mondom nektek, hogy többé nem eszem ebből a
húsvéti vacsorából, amíg csak be nem teljesedik ez az Isten országában.«
17Azután vette a poharat, hálát adott, és ezt mondta: »Vegyétek,
és osszátok el magatok között.
18Mert mondom nektek, hogy nem iszom mostantól fogva a
szőlőtő terméséből, amíg el nem jön az Isten országa.«
19És vette a kenyeret, hálát adott, megtörte és e
szavakkal adta nekik: »Ez az én testem, amely tiérettetek adatik: ezt
cselekedjétek az én emlékezetemre.«”
20Hasonlóképpen vette a poharat is, miután
megvacsoráztak, és ezt mondta: »E pohár az új szövetség az én vérem által,
amely tiérettetek ontatik ki.«”
Szeretett Testvérek!
Gyakran tapasztaltam azt
gyülekezeti közösségben, hogy sokan csak a prédikációt tartják fontosnak.
Lehet, hogy némelyek tetemes késése az istentiszteletről talán ezt tükrözi.
Lehet, hogy mást. Pontatlanságot. De többször lehet ezt tapasztalni. Lehet,
hogy némelyek elmennek hamarabb egy istentiszteletről (nem azért, mert az
óránként járó busz éppen akkor megy), hanem egy úrvacsorai közösséget is
elhagynak. Lehet, hogy egy kicsit azt is tükrözi, hogy a prédikációt
tartják nagyon fontosnak. Ez nem volna baj. Mármint hogy fontosnak tartják.
Az viszont nagy kérdéseket vet föl, hogy az úrvacsora közösségét legalább
ennyire fontosnak tartjuk-e?
Hiszen gondoljuk el, az
ünnepre vendégek jönnek. Megvolt az előkészület, mindent szépen
elkészítettünk, és amikor asztalhoz hívjuk a vendégeket, akkor némelyek a
számítógép mellett maradnak, mert még az e-mailemet megnézem, mások a TV
előtt maradnak, mert még 5 perc van a műsorból és én azt meg akarom nézni,
netalán egyesek meg sem érkeznek az étkezés kezdetéig. Vajon mit mond, vagy
legalábbis mit gondol magában a háziasszony, a háziak?
És vajon amikor a szépen
megterített asztal mellett az első fogást elfogyasztottuk és némelyek
fölállnak, mert: elmegyek megnézni az e-mailemet; mert a kedvenc TV
műsoromat akarom látni. Akkor vajon mit mondunk?
Vajon nem üzenet ez? Nem kell
elgondolkoznunk ilyenkor? És vajon nagycsütörtökön nem kellene kicsit
elgondolkoznunk azon, hogy mit jelent nekünk az úrvacsora? Mit jelent az
úrvacsorai közösség? Vagy valóban csak a prédikáció? De mennyire bibliai az
a gondolkozásmód, amely csak a prédikációra akar koncentrálni? Elfelejtve
mindazt, ami előtte van, és ami utána következik.
Vajon mennyire akarunk ott
lenni? Mennyire akarunk cselekvő módon részt venni az úrvacsora
közösségében? Vagy csak meghallgatjuk a prédikációt, azt viszonylag
kényelmesen (már amennyire ezek a padok kényelmesek), de a helyünkön ülve
megtehetjük. Ahhoz nem kell felállni, nem kell a helyünket elhagyni, nem
kell ezzel is vallást tenni arról, hogy fontos nekünk. A helyünkön
maradhatunk, szólni se muszáj a többiekhez, a közösséget nem kell
gyakorolni. Végül is a színházban sem szoktunk mindenkivel beszélgetni. Ott
vagyunk, a műsort megnézzük, esetleg, ha van nagyon kedves ismerősünk, azt
köszöntjük. Vajon hogy vagyunk mi a gyülekezettel? És nagycsütörtökön (ama
bizonyos vacsorára gondolva) különösképpen megkérdez bennünket az Isten Igéje:
mennyire fontos nekünk az úrvacsorai közösség?
A fölolvasott bibliai
beszámolónkban van egy nagyon fontos kifejezés. És most nem arra gondoltam,
amit leginkább elmondanánk, hogy „vette
a kenyeret”, meg „hálát adott”,
ezek mind nagyon fontosak. De most nem ezekről szeretnék szólni. Hanem
arról az őszinte vallomásról, amit Jézus mondott: „Vágyva vágytam arra, hogy szenvedésem előtt megegyem veletek a
húsvéti vacsorát”. Vágyva vártam erre! Kevésbé szoktunk erre figyelni.
Már csak a szereztetési Igékre figyelünk (amelyek nagyon fontosak, nehogy
félreértsük), de egy kicsit gondolkozzunk el.
Jézus mondja, hogy „vágyva vágytam”. Jézus. Hát nem
lett volna meg nélküle? Mi lett volna, hogyha később érkezik a húsvéti
vacsorára? Mi lett volna, ha Jézus a húsvéti vacsora közepén feláll, mert a
kedvenc TV-műsora most megy. Jézus azt mondja: vágyva vágytam. Mire? Arra,
hogy Júdással egy asztalközösségben legyen? Mire vágyott? Arra, hogy a
tagadó Péter is ott legyen vele egy asztalközösségben? Vagy, hogy az
úgymond hitetlenkedő, kételkedő Tamással egy asztalközösségben legyen? Hogy
ezzel a csapattal legyen együtt, amelyik megmutatja a mi embervoltunkat? Az
egyik ilyen, a másik olyan? Ez a szent gyülekezet? Erre vágyott volna
Jézus?
De Jézus azt mondja, hogy
vágyva vártam arra. És nem arról olvasunk, hogy nektek, nagyon nagy
szükségetek van erre, és akkor most ezt megcsináljuk. És itt legyetek!
Jézus azt mondja: én vágytam
arra. Ha az Úr vágyott erre a közösségre, akkor nekünk nem kellene
vágyakoznunk? Nekünk nem lenne annyira fontos? Hogy megbecsüljük mindezt?
Azt mondja Jézus: „Vágyva vágytam
arra, hogy szenvedéseim előtt megegyem veletek…”
Álljunk meg tehát egy kicsit
és engedjük, hogy megkérdezzen bennünket, most különösképpen a fölolvasott
szakaszunkból ez a jézusi őszinte vallomás és kijelentés. Mi az, ami ebből
megszólíthat minket? Minden sorrend nélkül mondom (mármint értékelési
sorrend nélkül), hogy először is: – mert halála előtt még nem teljes a
páska, hiszen ugye itt az Egyiptomból való szabadulás emlékvacsorájáról van
még szó – az Isten szabadító tettére
való emlékezés nagyszerű alkalma ez. Emlékezés a múltra, ahogy az Isten
cselekedett a múltban hatalmasan – de még nem teljes a szabadulás. Mert ez
a szabadulás ott, akkor, az Egyiptomból való szolgaságból való szabadulás
volt. És Jézus egy sokkal nagyobb szabadulásért jött.
Aztán, figyeljünk föl arra, hogy amikor Jézus veszi a
poharat, így olvassuk: „azután vette a poharat, hálát adott és ezt mondta: „Vegyétek, és osszátok el magatok
között. Mert mondom nektek, hogy nem iszom mostantól fogva a szőlőtő
terméséből, amíg el nem jön az Isten országa”. Veszi a poharat és
odaadja a tanítványoknak. Ne feledjük el, a páskavacsora rendje szerint
mindenkinek saját pohara volt. És Jézus a saját poharát – anélkül, hogy
ivott volna belőle – odaadja a tanítványainak. Osszátok szét, adjátok
tovább egymás között. A sajátját
adja. Még itt is ad Jézus.
Még itt is. És ez nagyon fontos. Az
Úr cselekszik, az Úr önmagát adja. Még itt is, ebben a jelképes
cselekedetben is, ahogy majd magát adja a golgotai kereszten.
Azután: „osszátok el magatok között”. Odaadja a tanítványoknak a saját
poharát, hogy osszátok szét. Vagyis, így vonja magával közösségbe őket. De egyúttal egymással is közösségbe. Egymással is. És ahogy egy ünnepi
asztalnál, de egy szimpla hétköznapi családi ebédnél vagy vacsoránál, ha
csak lehet, akkor az úgy jó, hogy mindannyian ott legyünk az elejétől a
végéig. Nos, ez az a közösség, amit Jézus ezzel a cselekedettel is
kiábrázol és gyakoroltat tanítványaival. Nem azt mondja egyszerűen csak a
pászkavacsora rendtartása szerint – ott többször emelték a poharat
egyébként, imádságok voltak közben –, hogy hálát adunk Urunk, Istenünk a Te
szabadító tettedért; hanem „osszátok
szét magatok között”. Ez közösséget is jelent. Amikor az Isten
cselekszik, akkor abba bevon bennünket, és közösséget formál. Vagyis ki
kell mondanunk, amikor Jézus a saját poharát adja oda, és nem azt mondja,
hogy most mindenki emelje föl (ahogyan azt egyébként tették a páskavacsorán),
hanem a saját kelyhét, poharát adja a tanítványok kezébe, adja a sajátját,
akkor tulajdonképpen Jézus azt ábrázolja ki, arra tanít meg bennünket, hogy
az egység az az ő ajándéka.
Mennyire szoktunk erre odafigyelni?
Vajon az úgynevezett ökumenizmusban odafigyelünk? Amikor
itt csak emberi erőlködések vannak. Nemesek ugyan, de nagyon kevés. Az
egység, az az Úr ajándéka. Ezt kell elfogadnunk, és akkor leszünk egységben,
nem pedig hogyha mi erőlködünk, hogy valamiféleképpen csináljunk egy kis
egységlátszatot. Hiszen nagyon jól tudjuk, a régi történet szerint az a két
párt egyesült. Jaj de jó! Akkor most már egy van. Nem, most már három. Ezek
vagyunk mi. És az egyháztörténet is csinált már ilyet. De itt egységről is
szó van. Ez az egység az Úr ajándéka. Ha az Úr kezéből fogadjuk a kelyhet,
akkor tartozunk egy helyre. Akkor jön létre az egység. Elfogadni azt, amit
az Úr cselekszik és az Úr ad nekünk.
„Vágyva vágytam…” – mondja Jézus – „Vágyva vágytam veletek együtt, még
szenvedéseim előtt elkölteni a húsvéti vacsorát.” Miért? Azért, mert
igazán így tudja, vagy így még jobban meg tudja értetni tanítványaival
áldozatának a jelentőségét. Beszélt ő erről. Ezt hitetlenkedve fogadták –
mint ahogy néha mi is.
– Az emberfia a gonoszok kezére adatik. Megölik. De
harmadnapra föltámad.
– Ments meg Uram Isten! Ez nem lehet!
A mi elképzeléseink szerint nem így kell a Messiásnak
viselkedni és beszélni. Nekünk nem ilyen Messiás kell.
Ma is nagyon sok embernek ez a baja az Úr Istennel.
Persze Isten kell, de nem ilyen Isten kell. Olyan, amilyet én gondoltam.
Jézus elmondta. A tanítványok tiltakoznak, nem értik,
nem lehet, nem ilyen kell! És Jézus most, az úgynevezett utolsó vacsorán,
amikor veszi a kelyhet, a poharat, és veszi a kenyeret, akkor érteti meg,
próbálja még inkább megértetni, kiábrázolva, szemléltetve is, hogy itt most
mi történik. És legfőbbképpen most, az elkövetkező pár nap alatt mi fog
történni, mert olyan dolgok történnek, amin megbotránkoztok. Olyan dolgok
fognak történni, amit nem értetek először. Pedig sokat beszéltem róla.
Jézus még így is próbál
segíteni tanítványainak. És így lesz ez a vacsora már jel. És így lesz
mindez az Újszövetség pecsétje. De ez az új közösség, (amit
asztalközösségnek is szoktunk mi nagyon egyszerűen mondani), erről azért
tudnunk kell, hogy ebben az asztalközösségben ott volt a tagadó Péter.
Jézus tudta, de nem mondta, hogy Péter te menjél el, mert tudom mi fog
ezután következni. Ott volt a kételkedő, hitetlenkedő Tamás, az Úr tudta,
mégis azt mondta, hogy osszátok szét, vegyétek. És nem azt mondta:
röstellem Tamás, hogy ilyen hibát követtem el, hogy téged is a tizenkettő
közé vontalak. Most menj el, most már ebben a szent kis közösségben ne végy
részt. Mindenki számára fölkínálta.
Vagyis egy új közösség jön
létre, de igazán ez az új közösség a Lélek munkája és a Lélek vezetése
alatt teljesedik majd ki, és teljesedik majd be az Úr asztalánál, ma is,
mint megkegyelmezett bűnösök jelenhetünk meg. És ezt nekünk kell először is
nagyon komolyan vennünk. Mert a világ azonnal mondja:
– Ezek? Hát ilyenek járnak templomba? Meg ilyenek a
papok?
Néha igazuk van. De azért jövünk ide, hogy
tisztuljunk. Azért jövünk ide, hogy kegyelmet találjunk. Azért jövünk ide,
hogy szeretnénk, hogy az Isten munkája bennünk egy kicsit előrébb
juthasson. Legalább is ezért kellene idejönnünk.
Egy új közösség jön létre,
amelyik új közösség ugyan mindjárt ebben a hatalmas próbában, ami utána
jön, hirtelen szétrebben, meg bezárkózik, de mégis valami nagyon nagyszerű,
új dolog kezdődik el.
És amikor mi az Úr asztalához járulunk, vajon
mennyire van bennünk ott az, amiről Jézus beszél? Most is hallottuk a
fölolvasott Igében. Nevezetesen az exkatalogikus lakoma, ami majd ezután
jön, ami majd a teljesség lesz. Vagy pedig csak emlékezünk az Úr értünk
való áldozatára? Ezt olyan mély gyásszal tesszük! Bennünk van-e, hogy
mindez előkép is. Előképe annak, amit az Úr az ő országába készített. Amit
szem nem látott, fül nem hallott és emberi értelem meg sem gondolt.
Néha a mi úrvacsorai
közösségünk inkább egy gyász-istentisztelet. Ha arra a részére gondolunk,
ami előtte van, hogy gyászoljuk bűneinket, akkor odáig nagyon helyes. De
hogyha bocsánatot kértünk, és a bűnbocsánat hirdettetett nekünk, akkor a
bocsánatot nyert bűnös örömével kellene élnünk. Vajon ez az öröm megvan-e?
Sőt azzal a szent reménységgel kellene élnünk, amiről Jézus beszél. Jézus
azt mondja, hogy „amíg csak be nem
teljesedik az Isten országában”. Jézus az örökkévalóságig húzza meg a
vonalat. Nem egyszerűen csak azt mondja, hogy most tudjátok, megtörik a
kenyér, kitöltjük a bort, és hát a testemmel ilyen tragédia történik. Jézus
arról beszél, hogy micsoda örvendetes terve van az Istennek.
És hogyha megvizsgáljuk Jézus
tanítását: hányszor használja a lakoma képét? Az első jel is egy menyegzőben
történik. Hányszor beszél Jézus a királyi menyegzőről, amit Isten készít?
Vajon a mi úrvacsorai közösségünk ennek a fényében történik? Mi vágyakozunk
erre? Mert akkor sokkal több hálának, sokkal több örömnek is jelen kellene
lennie, akár az úrvacsorai közösségünkben és az azt követő életünkben.
Vagyis minden úrvacsora reménység alatt is történik. Az úrvacsora nem
egyszerűen emlékezés arra, hogy volt egyszer valamikor valami hasonló.
Hanem, hogy az Isten mit cselekszik most, és így jel, így zálog, hogy ez is
be fog teljesedni.
Tegyük föl végül tehát a kérdést: kinek volt erre
szüksége? – erre a vágyakozott közösségre. „Vágyva vágytam veletek elkölteni a húsvéti vacsorát…” Az Úrnak
lett volna csupán erre szüksége? Ő fölhasználta mindezt, nyilvánvalóan,
hogy még inkább megértesse az ő küldetését, az Isten világmegváltó tervét,
ezzel is fölkészítse a tanítványait, az akkoriakat is, meg a mostaniakat is
az akkori szenvedésére, és hogy aki a Krisztus Jézust követi, azoknak
szembe kell nézni olykor üldöztetésekkel is. De igazán, erre a nagy
vágyakozásra, nekünk van szükségünk. Az akkori tanítványoknak volt szüksége,
és nekünk van szükségünk erre. Hogy mi is jobban értsük, de immár nemcsak
az értelmünkkel, hanem lássuk a szemünkkel. Nem véletlen szoktuk mondani a
szent jegyekre, hogy látható Ige, a prédikáció a hallható Ige, és a
Szentírás az írott Ige. Hogy egész valónkkal szeressük az Urat, teljes
szívvel, teljes lélekkel, teljes erővel, teljes elmével, hogy a helyünkről
mozdulva, hogy a kezünkkel elfogadva, magunkhoz véve a szent jegyeket, hogy
még az ízlelő bimbóinkat is bevonja az Úr Isten mindebbe, amit ő
cselekedett.
Nekünk szükségünk van erre a mindenestől közösségbe
hívó isteni szeretetre. Nekünk van szükségünk arra, hogy mi ebben aktívan
részt vegyünk. Nekünk van szükségünk arra, hogy ne hagyjuk ott, meg ne
késsünk el, meg ne mondjuk azt, hogy csak a prédikáció. Hogy ebben a
világban élve, járva mi reménységgel tudjunk élni és járni. Hiszen ennek a
vacsorának csodálatos távlata van. És Jézus erről beszél, a jövendőről
beszél. Nem a múltra emlékezik. Hanem a jövendőre készít föl, készítette az
akkori tanítványokat és minket. Legyen bennünk is nagyobb vágyakozás.
Sokkal nagyobb vágyakozás a megterített asztalközösségére. Legyen bennünk
is a vágyakozás mellett sokkal nagyobb készség arra, hogy ezt a közösséget
megbecsüljük. Hogy ennek a közösségnek az előremutató vonásait is újra és
újra átéljük, hogy megerősítsen ebben bennünket.
Most egy kicsit csöndben maradva, merjük átgondolni,
hogy is vagyunk mi és az úrvacsora? Mit is jelent nekünk, mennyire és
hogyan veszünk részt benne? És miben kellene másképp látnunk (mármint az Ige
szerint látnunk) az eddigiekhez képest, vagy kissé másképp is cselekednünk.
Urunk Istenünk, köszönjük, hogy a mi életünkben
lehetnek vágyaink, kívánságaink.
Bocsásd meg nekünk, amikor kevésbé lényeges, vagy
lényegtelen dolgok után jobban vágyakozunk, mint az üdvösséges, örök életre
szólóak után.
Bocsásd meg nekünk, amikor a magunk elgondolásai
szerint próbáljuk még istentiszteletünket is gyakorolni.
Bocsásd meg nekünk, amikor megüresedik, ellaposodik
számunkra az asztalközösség, amelyre hívsz.
Bocsásd meg nekünk, amikor szinte már csak múltra
való emlékezéssé válik, és nem jelenti a Te munkádnak csodálatos tervét és
megvalósulását.
Bocsásd meg, amikor ugyan bűnvallást teszünk, de
talán a feloldozást, a meghirdetett kegyelmet és bűnbocsánatot alig vesszük
észre, és alig hatja át életünket. Hiszen oly kevés utána az öröm bennünk.
Köszönjük Urunk, hogy ahogy egykor tanítványaidat is
(bár ismerted őket, tudtad, hogy mit tudnak, mire képesek), minket is
elfogadsz. És köszönjük, hogy Lelkeddel segíteni akarsz, hogy vágyva
vágyakozzunk a megterített asztalhoz, hogy megbecsüljük a Veled és
egymással való közösség csodáját. Segíts és áldd meg ezen az ünnepen
különösképpen számunkra a Te asztalodat. Ámen.
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a kegyelemben, a reménységben, a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|