|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Szenvedéstörténet
János evangéliuma alapján
„Kegyelem
néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól, és az Úr Jézus Krisztustól.” Ámen.
421. dicséret 1-3. vers
Tudom: az én Megváltóm él,
Hajléka készen vár reám;
Már int felém és koronát
Ígér a földi harc után.
Bár a világ
gúnyol, nevet,
A honvágy tölti
lelkemet,
Mert nemsokára
hív az Úr:
Jöjj haza,
jövel, gyermekem!
Kitárt karjával
vár az Úr:
Jer, pihenj,
nyugodj keblemen!
Remélek Jézusomban én,
Ő törlé el sok bűnömet;
Ajkáról hívón zeng felém:
„Jer haza, vár rád Mestered!”
Bár a világ…
Előttem oly csudálatos,
Hogy értem szállt a földre le;
Miattam annyit szenvedett,
Bűnömért annyit véreze.
Bár a világ…
Imádkozzunk!
Mennyei Atyánk! Jézus Krisztus Egyszülött Fiad által
állhatunk meg előtted e nagypénteki ünnepen; aki miattunk és érettünk
vállalta a kereszthalált. Hozzád kiáltunk, és Benned bízunk Urunk, mert Te
irgalmas Isten vagy, és jobban ismersz bennünket, mint mi saját magunkat.
Születésünk óta gondod volt reánk, velünk maradtál életünk során, fogtad
kezünket, láttattad dicsőségedet, és elhívtál bennünket az örök életre.
Most eljöttünk szent házadba, hogy megemlékezzünk
hatalmas tettedről, amelyet a golgotai kereszten vittél véghez,
szabadításunkra.
Légy áldott azért, hogy megkönyörültél bűnös
életünkön, és szent Fiadat értünk adtad, hogy éljünk Őáltala. Fájdalommal
tekintünk Megváltónk keresztjére, mert bűneink tengerének mélységét és
súlyának óriási voltát itt érthetjük meg igazán. A vádlottak padján érezzük
magunkat Urunk, és el sem tudjuk hinni, hogy éppen a kereszt áldozatában
hangzik el felénk a felmentő ítélet. Érettünk, miattunk, helyettünk adta
életét Jézusunk.
Megköszönjük néked Atyánk, hogy a Te szereteted és
könyörülő irgalmad sokkal nagyobb a mi bűneinknél, és kegyelmeddel feloldozol
bennünket. Jézusnak, a Te szeretet Fiadnak szenvedése és halála által
gyermekeid lehetünk. Így juthatunk világosságra és örvendező életre. Lelked
által segíts úgy figyelni üzenetedre, hogy a nagypénteki események fényében
a golgotai kereszt alatt önmagunkkal találkozzunk ezen az estén, de
ragyogjon át bánatunkon kegyelmednek áldott fénye. Ámen.
János 10:11-18
„Én vagyok a jó pásztor. A jó pásztor
életét adja a juhokért.
Aki béres és
nem pásztor, akinek a juhok nem tulajdonai, látja a farkast jönni, elhagyja
a juhokat, és elfut, a farkas pedig elragadja és elszéleszti őket.
A béres azért
fut el, mert csak béres, és nem törődik a juhokkal.
Én vagyok a jó
pásztor, én ismerem az enyéimet, és az enyéim ismernek engem, ahogyan az
Atya ismer engem, én is úgy ismerem az Atyát: és én életemet adom a
juhokért.
Más juhaim is
vannak nekem, amelyek nem ebből az akolból valók: azokat is vezetnem kell,
és hallgatni is fognak a hangomra: és akkor lesz egy nyáj, egy pásztor.
Azért szeret
engem az Atya, mert én odaadom az életemet, hogy aztán újra visszavegyem.
Senki sem
veheti el tőlem: én magamtól adom oda. Hatalmam van arra, hogy odaadjam,
hatalmam van arra is, hogy ismét visszavegyem: ezt a küldetést kaptam az én
Atyámtól.”
197. dicséret 2. és 3. vers
Lásd: millióknak lelke megkötözve,
Rabláncként hordoz sötét bűnöket;
Nincs kitől hallja: Megváltónk keresztje
Mily gazdag élet kútja lett neked.
Légy örömmondó,
békekövet,
Hirdesd: a
Szabadító elközelgetett!
Mondd minden népnek: elveszett juháért
Mit tett a Pásztor – csuda szerelem –
Földig hajolt a kárhozott világért
S meghalt alant, hogy élhess odafenn.
Légy örömmondó…
János 11:45-57
„Ekkor sokan hittek benne
azok közül a zsidók közül, akik elmentek Máriához és látták, amit Jézus
tett.
Némelyek pedig közülük elmentek
a farizeusokhoz, és elmondták nekik, miket tett Jézus.
Összehívták tehát a főpapok
és a farizeusok a nagytanácsot, és így szóltak: »Mit tegyünk? Ez az ember
ugyanis sok jelt tesz.
Ha egyszerűen csak hagyjuk
őt, mindenki hisz majd benne, aztán jönnek a rómaiak, és elveszik tőlünk a
helyet is, a népet is.«
Egyikük pedig, Kajafás, aki
főpap volt abban az esztendőben, ezt mondta nekik: »Ti nem értetek semmit.
Azt sem veszitek fontolóra:
jobb nektek, hogy egyetlen ember haljon meg a népért, semhogy az egész nép
elvesszen.«
Mindezt pedig nem magától
mondta, hanem mivel főpap volt abban az esztendőben, megjövendölte, hogy
Jézus meg fog halni a népért; és nem is csak a népért, hanem azért is, hogy
Isten szétszóródott gyermekeit egybegyűjtse.
Attól a naptól fogva
egyetértettek abban, hogy megölik őt.
Jézus tehát nem járt többé
nyilvánosan a zsidók között, hanem elment onnan a pusztához közeli vidékre,
egy Efraim nevű városba; és ott tartózkodott a tanítványaival.
Közeledett a zsidók húsvétja,
és vidékről sokan felmentek Jeruzsálembe húsvét előtt, hogy
megtisztuljanak.
Keresték Jézust és a
templomban megállva így tanakodtak egymás között: »Mit gondoltok, lehet,
hogy el sem jön az ünnepre?«
A főpapok és a farizeusok
pedig már kiadták a parancsot, hogy ha valaki megtudja, hol van, jelentse
be, hogy elfoghassák.”
János 17:13-23
„Most pedig
hozzád megyek, és ezeket elmondom a világban, hogy az én örömöm teljes
legyen bennük.
Én nekik adtam
igédet, és a világ gyűlölte őket, mert nem a világból valók, mint ahogy én
sem vagyok a világból való.
Nem azt kérem,
hogy vedd ki őket a világból, hanem hogy őrizd meg őket a gonosztól.
Nem a világból
valók, mint ahogy én sem vagyok a világból való.
Szenteld meg
őket az igazsággal: a te igéd igazság.
Ahogyan engem
elküldtél a világba, én is elküldtem őket a világba:
én őértük
odaszentelem magamat, hogy ők is megszentelődjenek az igazsággal.
De nem értük
könyörgök csupán, hanem azokért is, akik az ő szavukra hisznek énbennem; hogy
mindnyájan egyek legyenek úgy, ahogyan te, Atyám, énbennem, és én tebenned,
hogy ők is bennünk legyenek, hogy elhiggye a világ, hogy te küldtél el
engem.
Én azt a
dicsőséget, amelyet nekem adtál, nekik adtam, hogy egyek legyenek, ahogy mi
egyek vagyunk: én őbennük és te énbennem, hogy tökéletesen eggyé legyenek,
hogy felismerje a világ, hogy te küldtél el engem, és úgy szeretted őket,
ahogyan engem szerettél.”
392. dicséret
1. vers
Az egyháznak a Jézus a
fundámentoma,
A szent Igére épült fel lelki
temploma.
Leszállt a mennyből hívni és
eljegyezni őt,
Megváltva drága vérén a
váltságban hívőt.
János 18:1-11.
Miután ezeket
elmondta Jézus, kiment tanítványaival a Kedron-patakon túlra. Volt itt egy
kert, ide ment be tanítványaival együtt.
Júdás, aki
elárulta őt, szintén ismerte ezt a helyet, mert gyakran gyűltek ott össze
Jézus és a tanítványai.
Júdás tehát
maga mellé vette a katonai csapatot, a főpapoktól és a farizeusoktól
küldött templomi szolgákat, és odament fáklyákkal, lámpásokkal és
fegyverekkel.
Mivel pedig
tudta Jézus mindazt, ami reá vár, előlépett, és így szólt hozzájuk: „Kit
kerestek?”
Azok pedig így
feleltek: „A názáreti Jézust.” „Én vagyok” - mondta Jézus. Ott állt velük
Júdás is, aki elárulta őt.
Amikor azt
mondta nekik: „Én vagyok” - visszatántorodtak, és a földre estek.
Ekkor újra
megkérdezte tőlük: „Kit kerestek?” Ők ismét ezt felelték: „A názáreti Jézust.”
Jézus így
szólt: „Megmondtam nektek, hogy én vagyok: ha tehát engem kerestek,
engedjétek ezeket elmenni!”
Így kellett
beteljesednie annak az igének, amelyet mondott: „Azok közül, akiket nekem
adtál, nem hagytam elveszni senkit.”
Simon Péternél
volt egy kard, azt kihúzta, lecsapott a főpap szolgájára, és levágta a jobb
fülét: a szolga neve pedig Málkus volt.
Erre Jézus így
szólt Péterhez: „Tedd hüvelyébe a kardodat! Vajon nem kell kiinnom azt a
poharat, amelyet az Atya adott nekem?”
332. dicséret
1-3. vers
Jézusom, imádjuk szent nevedet,
Áldjuk erős szerelmedet,
Aki öröktől fogva szerettél,
Bűnünkért emberré lettél,
A büntetést kiálltad
helyettünk,
És meg is haltál érettünk.
Ím kiadá Isten édes Fiát,
Hogy fizesse a bűn díját,
És minden bűnt magára vállala
Az, aki bűnt nem tud vala;
Ki által ég és föld
formáltatik,
Emberek által kínzatik.
János 18:12-27
A katonai
csapat, az ezredes és a zsidók templomszolgái ekkor elfogták Jézust és
megkötözték.
Először
Annáshoz vitték, ez ugyanis apósa volt Kajafásnak, aki főpap volt abban az
esztendőben.
Kajafás volt
az, aki azt tanácsolta a zsidóknak, hogy jobb, ha egy ember hal meg a
népért.
Simon Péter és
egy másik tanítvány követte Jézust. Ez a tanítvány ismerőse volt a
főpapnak, és bement Jézussal együtt a főpap palotájába;
Péter pedig
kívül állt az ajtónál. Kiment tehát a másik tanítvány, a főpap ismerőse,
szólt az ajtót őrző leánynak, és bevitte Pétert.
Az ajtót őrző
szolgálóleány ekkor így szólt Péterhez: „Nem ennek az embernek a
tanítványai közül való vagy te is?” De ő így felelt: „Nem vagyok.”
Ott álltak a
szolgák és a templomőrök, akik tüzet raktak, mert hideg volt, és
melegedtek. Péter is ott állt köztük, és melegedett.
A főpap pedig
tanítványai és tanítása felől kérdezte Jézust.
Jézus így
válaszolt neki: „Én nyilvánosan szóltam a világhoz: én mindig a
zsinagógában és a templomban tanítottam, ahol a zsidók mindannyian
összejönnek, titokban nem beszéltem semmit.
Miért kérdezel
engem? Kérdezd meg azokat, akik hallották, mit beszéltem nekik: íme, ők
tudják, mit mondtam.”
Amikor ezt
mondta, az ott álló szolgák közül az egyik arcul ütötte Jézust, és így
szólt: „Így felelsz a főpapnak?”
Mire Jézus így
válaszolt neki: „Ha rosszat mondtam, bizonyítsd be, hogy rossz volt, ha
pedig jót mondtam, miért ütsz engem?”
Annás ezután
elküldte őt megkötözve Kajafáshoz, a főpaphoz.
Simon Péter
pedig ott állt, és melegedett. Ekkor így szóltak hozzá: „Nem az ő
tanítványai közül való vagy te is?” Ő tagadta, és megint csak azt mondta:
„Nem vagyok.”
A főpap egyik
szolgája, annak a rokona, akinek Péter levágta a fülét, így szólt: „Nem
láttalak én téged vele együtt a kertben?”
Péter ismét
tagadta, és akkor nyomban megszólalt a kakas.
340. dicséret
3. és 4. vers
Mondd, ennyi kínnak mi az
eredetje?
Jaj, vétkeimmel vertelek
keresztre!
Amit Te szenvedsz, Jézus, én
okoztam,
Fejedre hoztam.
S mily büntetés, mit a világ
Reád mért?
A jó nyájőrző szenved a
juháért;
A bűnért, melyet szolgák
elkövettek,
Az Úr fizet meg.
János 18:28-40
Jézust
Kajafástól a helytartóságra vitték. Kora reggel volt. Akik vitték, maguk
nem mentek be a helytartóságra, hogy ne legyenek tisztátalanokká, hanem
megehessék a húsvéti vacsorát.
Pilátus ekkor
kijött hozzájuk az épület elé, és megkérdezte: „Milyen vádat emeltek ez
ellen az ember ellen?”
Ezt
válaszolták: „Ha ez nem volna gonosztevő, nem adtuk volna át neked.”
Pilátus erre
ezt mondta nekik: „Vegyétek át ti, és ítéljétek el a ti törvényetek
szerint!” A zsidók így feleltek: „Nekünk senkit sincs jogunk megölni!”
Így kellett
beteljesednie Jézus szavának, amelyet akkor mondott, amikor jelezte: milyen
halállal kell meghalnia.
Pilátus azután
ismét bement a helytartóságra, behívatta Jézust, és megkérdezte tőle: „Te
vagy a zsidók királya?”
Jézus viszont
ezt kérdezte tőle: „Magadtól mondod-e ezt, vagy mások mondták neked rólam?”
Pilátus erre
így szólt: „Hát zsidó vagyok én? A te néped és a főpapok adtak át nekem
téged: Mit tettél?”
Jézus így
felelt: „Az én országom nem e világból való: ha ebből a világból való volna
az én országom, az én szolgáim harcolnának, hogy ne szolgáltassanak ki a
zsidóknak. De az én országom nem innen való.”
Pilátus ezt
mondta neki: „Akkor mégis király vagy te?” Jézus így válaszolt: „Te mondod,
hogy király vagyok. Én azért születtem, és azért jöttem a világba, hogy bizonyságot
tegyek az igazságról: mindenki, aki az igazságból való, hallgat az én
szavamra.”
Pilátus így
szólt hozzá: „Mi az igazság?” Miután ezt mondta, ismét kiment a zsidókhoz,
és így szólt hozzájuk: „Én nem találok benne semmiféle bűnt.
Szokás nálatok,
hogy valakit szabadon bocsássak a húsvét ünnepén: akarjátok-e hát, hogy
szabadon bocsássam nektek a zsidók királyát?”
Ekkor újra
kiáltozni kezdtek: „Ne ezt, hanem Barabbást!” Ez a Barabbás pedig rabló
volt.
341. dicséret
3. vers
Mind, ami kín s ütés ért,
Magam hoztam Reád;
Uram, e szenvedésért
Lelkemben ég a vád.
Feddő szót érdemelve
Itt állok, én szegény,
S kérlek, lelked kegyelme
Sugározzék felém
János 19:1-16
Akkor Pilátus
elvitette Jézust, és megkorbácsoltatta.
A katonák
tövisből koronát fontak, a fejére tették, és bíborruhát adtak rá; oda
járultak hozzá, és ezt mondták: „Üdvözlégy, zsidók királya!” - és arcul
ütötték.
Pilátus ismét
kiment az épület elé, és így szólt hozzájuk: „Íme, kihozom őt nektek.
Tudjátok meg, hogy semmiféle bűnt nem találok benne.”
Ekkor kijött
Jézus az épület elé, rajta volt a töviskorona és a bíborruha. Pilátus így
szólt hozzájuk: „Íme, az ember!”
Amint meglátták
Jézust a főpapok és a szolgák, így kiáltoztak: „Feszítsd meg, feszítsd
meg!” Pilátus pedig ezt mondta nekik: „Vegyétek át ti, és feszítsétek meg,
mert én nem találom bűnösnek.”
A zsidók így
válaszoltak neki: „Nekünk törvényünk van, és a törvény szerint meg kell
halnia, mert Isten Fiává tette magát.”
Amikor Pilátus
ezt meghallotta, még nagyobb félelem szállta meg.
Ismét bement a
helytartóságra, és megkérdezte Jézust: „Honnan való vagy te?” De Jézus nem
felelt neki.
Pilátus ekkor
így szólt hozzá: „Nekem nem felelsz? Nem tudod, hogy hatalmam van arra,
hogy szabadon bocsássalak, de hatalmam van arra is, hogy megfeszíttesselek?”
Jézus így
válaszolt: „Semmi hatalmad nem volna rajtam, ha felülről nem adatott volna
neked: ezért annak, aki engem átadott neked, nagyobb a bűne.”
Ettől fogva
Pilátus igyekezett őt szabadon bocsátani, de a zsidók így kiáltoztak: „Ha
ezt szabadon bocsátod, nem vagy a császár barátja: aki királlyá teszi
magát, az ellene szegül a császárnak.”
Amikor Pilátus
meghallotta ezeket a szavakat, kihozatta Jézust az épület elé, és a bírói
székbe ült azon a helyen, amelyet Kövezett-udvarnak, héberül pedig Gabbatának
neveztek.
A húsvétra való
előkészület napja volt, délfelé járt az idő. Pilátus így szólt a zsidókhoz:
„Íme, a ti királyotok!”
Azok pedig
felkiáltottak: „Vidd el, vidd el, feszítsd meg!” Pilátus ezt mondta nekik:
„A ti királyotokat feszítsem meg?” A főpapok így válaszoltak: „Nem
királyunk van, hanem császárunk!”
Ekkor
kiszolgáltatta őt nekik, hogy megfeszítsék.
334. dicséret
4. vers
A bíró bár megismeri,
Hogy ő vétkét nem látja,
Elereszteni nem meri,
Ostor alá bocsátja.
Látja a nép véresen,
Nincs szíve, mely megessen,
Fakad ily gyilkos lármára:
Feszítsd, feszítsd fel a
fára.
János 19:17-24
Átvették tehát
Jézust, ő pedig maga vitte a keresztet, és kiért az úgynevezett
Koponya-helyhez, amelyet héberül Golgotának neveznek.
Ott
megfeszítették őt, és vele másik kettőt, jobbról és balról, középen pedig
Jézust.
Pilátus
feliratot is készíttetett, és rátétette a keresztre. Ez volt ráírva: A
NÁZÁRETI JÉZUS, A ZSIDÓK KIRÁLYA.
A zsidók közül
sokan olvasták ezt a feliratot, amely héberül, latinul és görögül volt
írva, ugyanis közel volt a városhoz az a hely, ahol megfeszítették Jézust.
A zsidók
főpapjai akkor szóltak Pilátusnak: „Ne azt írd: A zsidók királya! - hanem
ahogyan ő mondotta: A zsidók királya vagyok.”
Pilátus így
válaszolt: „Amit megírtam, megírtam.”
A katonák
pedig, amikor megfeszítették Jézust, fogták felsőruháit, elosztották négy
részre, mindegyik katonának egy részt. Fogták köntösét is, amely varratlan
volt, felülről végig egybeszőve.
Ekkor ezt
mondták egymásnak: „Ne hasítsuk el, hanem vessünk rá sorsot, hogy kié
legyen!” Így teljesedett be az Írás: „Elosztották ruháimat maguk között, és
köntösömre sorsot vetettek.” Ezt tették a katonák.
János 19:28-37
Jézus ezek után
tudva, hogy már minden elvégeztetett, hogy beteljesedjék az Írás, így
szólt: „Szomjazom.”
Volt ott egy
ecettel tele edény. Egy szivacsot ecettel megtöltve izsópra tűztek, és
odatartották a szájához.
Miután Jézus
elfogadta az ecetet, ezt mondta: „Elvégeztetett!” És fejét lehajtva,
kilehelte lelkét.
Mivel péntek
volt, a zsidók nem akarták, hogy a testek szombaton a kereszten maradjanak;
az a szombat ugyanis nagy nap volt. Arra kérték tehát Pilátust, hogy törjék
el a lábszárcsontjukat, és vegyék le őket.
Ezért odamentek
a katonák, és eltörték az egyik, majd a másik vele együtt megfeszített
ember lábszárcsontját.
Amikor pedig
Jézushoz értek, mivel látták, hogy már halott, az ő lábszárcsontját nem
törték el, hanem az egyik katona lándzsával átszúrta az oldalát, amelyből
azonnal vér és víz jött ki.
Aki pedig látta
ezt, az tesz róla bizonyságot, és az ő bizonyságtétele igaz, és ő tudja,
hogy igazat mond, hogy ti is higgyetek.
Ezek pedig
azért történtek, hogy beteljesedjék az Írás: „Csontja ne töressék meg.”
Viszont az
Írásnak egy másik helye így szól: „Néznek majd arra, akit átszúrtak.”
345. dicséret
3. és 4. vers
Jézusomra föltekintek a
kereszt alatt,
Nincs szívemnek nyugodalma
vétkeim miatt;
Ó, ne büntesd, Uram, azt, kit
megtört a bánat:
Szálljon reám irgalmadból
béke, bocsánat!
Szent Fiadért, ki engemet
vérén megváltott,
Hallgass meg, ha bűnbánattal
hozzád kiáltok!
Vígaszoddal térj kegyesen
beteg szívemhez,
Hozzád térő gyermekednek,
Atyám, kegyelmezz!
Imádkozzunk!
Méltó vagy Te Urunk, a megöletett Bárány, hogy Tied
legyen az erő és a gazdagság, a bölcsesség és a hatalom, a tisztesség, a
dicsőség és az áldás, mindazért az áldozatért, amit értünk véghezvittél.
Uram, most, hogy végiggondoltuk újra mindazokat az órákat, amelyeket Te
elszenvedtél miértünk, csak megrendüléssel állhatunk meg most előtted.
Istenünk! Nem tudunk Neked mást mondani, hogy köszönjük. Köszönjük, és ég
bennünk a bűnbánat, mert tudjuk, hogy nekünk kellett volna mindezt
elszenvedni. Istenünk bocsáss meg, hogy nem tudunk Téged követni, újra és
újra megtagadunk Téged, hogy a saját fejünk után megyünk, saját akaratunkat
követjük.
Istenünk, magasztalunk Téged, hogy Te nem vetsz el
bennünket; hogy nem vetettél el, hanem áthidaltad a szakadékot, amely ott
tátongott Teközted és miközöttünk.
Urunk köszönjük, hogy a Te kereszted által mehetünk
Tehozzád. Hálát adunk neked Urunk, hogy elfogadsz bennünket. Te látod a
szívünket: szeretnénk Neked szentelni magunkat; Téged követni engedelmesen.
Tisztítsd meg Urunk a szívünket, az életünket! Segíts nekünk, hogy Neked
tudjunk élni; hogy Hozzád tudjunk vezetni másokat is, hogy megérthessék,
mit jelent mindaz, amit Te értünk tettél.
Urunk, kérünk Téged, áldd meg a Te szolgáidat. Áldd
meg azokat, akik itt e gyülekezetben sok-sok különbözőféleképpen Téged
szolgálnak. S kérünk Téged Urunk, ezekért a fiatalokért, akik fiatalokat
vezetnek Hozzád, ifjúsági vezetőkért. Áldd meg Uram az ő életüket, a
munkájukat, és mindazokét itt a gyülekezetben, akik Neked engedelmeskedve,
Neked élve töltik a hétköznapjaikat. Ámen.
„Ne félj, mert
megváltottalak, neveden szólítottalak, enyém vagy. Mert én az Úr vagyok a
Te Istened, Izrael szentje, a te szabadítód”. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|