|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Megváltva…
Ézsaiás könyve 53. fejezet 1-9.
vers
Isten
szenvedő szolgájáról ezt hirdette Ézsaiás:
1Ki hitte volna el, amit hallottunk, ki előtt volt
nyilvánvaló az ÚR hatalma?
2Mint vesszőszál, sarjadt ki előttünk, mint gyökér a
szikkadt földből. Nem volt neki szép alakja, amiben gyönyörködhettünk
volna, sem olyan külseje, amiért kedvelhettük volna.
3Megvetett volt, és emberektől elhagyatott, fájdalmak
férfia, betegség ismerője. Eltakartuk arcunkat előle, megvetett volt, nem
törődtünk vele.
4Pedig a mi betegségeinket viselte, a mi fájdalmainkat
hordozta. Mi meg azt gondoltuk, hogy Isten csapása sújtotta és kínozta.
5Pedig a mi vétkeink miatt kapott sebeket, bűneink
miatt törték össze. Ő bűnhődött, hogy nekünk békességünk legyen, az ő sebei
árán gyógyultunk meg.
6Mindnyájan tévelyegtünk, mint a juhok, mindenki a
maga útját járta. De az ÚR őt sújtotta mindnyájunk bűnéért.
7Amikor kínozták, alázatos maradt, száját sem nyitotta
ki. Mint a bárány, ha vágóhídra viszik, vagy mint a juh, mely némán tűri,
hogy nyírják, ő sem nyitotta ki száját.
8Fogság és ítélet nélkül hurcolták el, de kortársai
közül ki törődött azzal, hogy amikor kiirtják a földön élők közül, népe
vétke miatt éri a büntetés?!
9A bűnösök közt adtak sírt neki, a gazdagok közé
jutott halála után, bár nem követett el gonoszságot, és nem beszélt
álnokul.
Imádkozzunk!
Mindenható Isten, mennyei Édesatyánk! Hálaadással
köszönjük neked, hogy itt lehetünk szent házadban. Számosan vagyunk, akik
tudjuk testi gyarlóságaink miatt, hogy milyen drága ajándékod ez nekünk.
Legyen kedves előtted minden hálaadásunk és köszönetmondásunk.
Megváltó Istenünk! E napon kiváltképpen köszönjük
neked a próféciákat, a beteljesedett ígéreteket, a Jézus Krisztusban
hirdetett és megadott bűnbocsánatot.
Megváltó Urunk! Váltsághalálod emléknapján áldunk a
csodáért, üdvösségünkért. Engedj újra és újra hozzád térnünk, veled
halnunk, veled élnünk.
Szentlélek Istenünk! Áldd meg az Ige hirdetőjét, hogy
legyen most is alázatos eszközöd, érthető szócsöved, és mi, minden
igehallgató, legyünk áhítatos életű gyermekeid. Hallásra és engedelmességre
készek. Legyen idvességes emlékezésünk, előtted való megalázkodásunk. Nyisd
meg füleinket és szívünket, áldd meg ünnepszentelésünket, imádásunkat.
Szentháromság Isten! Bűnbocsánatod és üdvösségünk
öröme és békessége töltsön be minket ez órában és egész életünkben. Ámen.
Aki értem megnyíltál,
Rejts el ó örök kőszál!
Az a víz s a drága vér,
Melyet ontál a bűnér’
Gyógyír légyen lelkemnek,
Bűntől s vádtól mentsen meg!
Jövök, semmit nem hozva,
Keresztedbe fogózva,
Meztelen, hogy felruházz,
Árván, bízva, hogy megszánsz;
Nem hagy a bűn pihenést:
Mosd le, ó, mert megemészt!
458. dicséret
1-3.
Istennek
Igéjét Péter apostol első leveléből,
az első rész 18. és 19. verséből olvasom:
1Péter 1:18-19
18…Tudván, hogy
nem veszendő dolgokon, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg atyáitoktól
örökölt hiábavaló életmódotokból, 19hanem drága
véren, a hibátlan és szeplőtelen Báránynak, Krisztusnak a vérén.
Szeretett
Testvérek!
Múlt évben Mel
Gibson: A passió című
filmje nagy viharokat kavart. Sokan túl véresnek gondolták, sokan túl
naturalisztikusnak tartották. Túlságosan elborzasztotta őket, amit láttak
Jézusról. Igen, súlyos látnivaló, mert valóságosak voltak azok a
korbácsütések, valóságos volt a kiserkedt vér, valóságosnak látszott
minden, és nagyon is sok vért láthattak, akik ezt a filmet megnézték. De
akik nem láttuk ezt a filmet, addig is elképzeltük, hogy milyen gyötrelembe
került az Úr Jézusnak a mi váltsághalálunk. Súlyos látnivalók és súlyos
gondolatok – a mai ember nem mindig szereti látni, nem mindig szeret
szembesülni vele. De azt is tudhatjuk, hogy aki igazán szívéhez engedte
ezeket a mondanivalókat, azoknak az életét pedig megváltoztatta. Tudunk
olyanról is, aki a film kapcsán kezdte keresni az Úr Jézus Krisztussal való
igazi közösséget. Pál apostol azt mondja a galáciaiaknak, hogy úgy íratott
meg nekünk, úgy mondtuk el nektek Jézus Krisztus szenvedését, mintha
közöttetek feszíttetett volna meg. Igen, igazán el kell tudnunk képzelni,
és igazán éreznünk kell, hogy mit tett értünk a mi Urunk, Jézus Krisztus.
Egy afrikai törzsfőnökről jegyezték föl, hogy amikor
először hallotta, hogy mit tett Jézus Krisztus miérettünk, milyen kínhalált
vállalt érte is, akkor könnyes szemmel felugrott, és így kiáltott:
– Vegyétek le onnan a keresztről! Nekem kellene ott
lennem, nem Jézusnak! Nem a Te helyed az, hanem az enyém!
Igen, ezt az afrikai temperamentumban látjuk, és a ő
szenvedélyességével valóban igaznak találjuk. Talán mi nem ugrunk föl és
kiáltunk föl, de remélem, érezzük, hogy nekünk lenne ott a helyünk, és tudnunk
kellene, hogy nem az Úr Jézus szolgált rá a kereszthalálra, hanem mi adtuk
oda őt. Miénk a bűn, miénk kellene, hogy legyen a szenvedés, miénk kellene,
hogy legyen a halál, de Ő ezt mind magára vette, hogy vére által mi is
megváltassunk. Tóth Árpád
drámaian érez rá a Tetemrehívás
című versében:
„Ilyenkor egy nagy csöpp isten-vér
Az alvadt sebből fölfakad,
Legördül lassan, s átzuhogja
A végtelen világokat.
Egy nagy csöpp, bús, meleg isten-vér -
S a földön bíbor alkonyat
Gyúl tőle a sötét hegyek közt -
S én fölemelem arcomat,
És úgy érzem, e fájó arcnak
Nem lehet többé mosolya,
Mert ember vagyok én is, én is,
Az isten véres gyilkosa...”
Biztos szembesültünk már ezzel a gondolattal: „… ember
vagyok én is, én is, / Az isten véres gyilkosa”. A római százados, aki ott
ált Jézus keresztjénél, szokva volt a vérhez, szokva volt a kivégzéshez, a
szenvedéshez. Talán azt mondhatnánk róla, hogy ő már immunis volt ezekre a
dolgokra. Mégis, amikor látja Jézust szenvedni, és hallja azokat a szavakat,
amiket mond, akkor ő is megrendül, és dicsőíti az Istent, és ki meri
mondani: „Bizony, ez az ember igaz
volt”. Nem neki kellene ott lenni, hanem nekem, az én bűneimért kapott
sebeket.
„Mind,
ami kín s ütés ért, Magam hoztam Reád” – énekeljük egyik énekünkben – „Uram,
e szenvedésért, Lelkemben ég a vád.”
Először is, nagypénteken ott kell, hogy legyen a mi
szívünkben is ez a súlyos gondolat, hogy igen, mindezt mi hoztuk az Úr
Jézus Krisztusra. Aki nem érzi magát felelősnek, nem érzi magát okozójának
a Jézus Krisztus halálának, az, tulajdonképpen azt mondja ki, hogy nincs
szüksége a keresztre, nincs szüksége a váltságra, nincs szüksége arra, hogy
az Isten ilyen drága árat fizessen érte, de aki igazán megérzi és igazán
tudatosan magáénak gondolja ezt a bűnét, az megértheti, és magáénak
tudhatja a megváltás gondolatát valóságosan is. Isten óvjon bennünket az
érzéketlenségtől, a fásultságtól, a megszokástól – hogy újra halljuk, és
már nem jelenti ugyanazt számunkra. Sajnos a mai nemzedék, akik azon nőnek
fel, hogy sok-sok véres jelenetet látnak ilyen-olyan filmekben, sokszor
elfásulnak a halált látva. Talán könnyelműen gondolkodnak róla mindaddig,
amíg nem a közelükben történik haláleset, de még talán akkor is látszik ez
a fásultság és talán ez a vállrándítás, hogy „na és akkor mi van, ha valaki
meghal!”. Isten óvjon minket a fásultságtól keresztyénként is úgy, hogy már
hallottam nem tudom hányszor, hogy már olvastam nagyon sokszor az Igéből,
és talán sokszor azok a félmondatok, hogy „az Ő vére által”, „az Ő vére érdeméért”, „az Ő vére megtisztít”,
ezek már nem jelentenek számunkra olyan nagy erőt, hogyha hagyjuk a
megszokást. Hogyha nem kérjük újra meg újra az Isten Lelkének megelevenítő
erejét. Ha végiggondoljuk, akkor igenis nagyon véres jelenetek zajlottak
ott le a Golgotán, de az Ószövetség bűnért való áldozatával is –
elgondolhatjuk, hogy – mennyi vér kellett, hogy lemossa az ember bűneit.
Több ezer állat halt meg évenként ott a templomban. Mosdómedencére is azért
volt szükség, mert ahogy a papok végezték az áldozati állat leölését, úgy
beszennyezték kezeiket, lábaikat, ruháikat, és meg kellett, hogy
mosakodjanak, mielőtt az Istennel közösségbe kerülnek. Igen, Isten igazsága
megkövetelte, hogy a bűn büntetést kapjon, és ott az ószövetségben az
ártatlan állatok sokasága hordozta a nép bűneit, hogy megfizessen a
vétkesek helyett, és hogy Isten és az ember között helyreállhasson a
kapcsolat. A mi bűneink elválasztanak Istentől, és ezt valakinek helyre
kell hozni. Az ártatlanul kifolyt vér az, ami ezt a szakadékot áthidalja. A
hittel végzett áldozat az Ószövetségben is jó volt, de amikor már
megszokottá vált, amikor már csak rutinszerűen végezték, akkor arra Isten
azt mondja: utálom a ti istentiszteleteiteket, nem gyönyörködöm a ti
áldozat bemutatásotokban; megvetem a ti ünnepléseteket.
Igen, amikor valami megszokottá válik, elkopik, akkor
jó nekünk újra és újra frissíteni, és kérni, hogy Isten erősítse meg,
elevenítse meg bennünk mindazt, amit Ő már megmondott nekünk.
Ézsaiás próféciája a szenvedő szolgáról úgy szól,
hogy előtte megtörténik a bűnbocsánat hirdetés, és mégis hatalmasan szól az
Isten arról, hogy majd jön egy igaz szolga. Megtörtént az ószövetségi
áldozatbemutatás, megtörtént a bűnbocsánat hirdetés, és mégis érzi és tudja
a próféta, hogy szükség lesz egy nagyobbra, egy jobbra. Arra az igaz
szolgára, aki sokakat tesz majd igazzá az Ő halálával, és hordozza
bűneiket. A szolga egyszerre pap és áldozat, aki önmagát áldozza oda szó
nélkül, de mégis a saját beleegyezésével.
A próféta által Isten megígéri, hogy majd jön egy
igaz szolga, jön az Isten ártatlan Báránya, a hibátlan és szeplőtlen
bárány, aki odaadja magát a világ bűneiért. Keresztelő János is prófétai
módon ismeri föl az éppen csak, hogy szolgálatba álló Jézus Krisztusban, és
hirdeti a prófétai szót: „Íme, az
Isten báránya, aki hordozza a világ bűnét”.
Hordozza a világ bűnét, és utána már nem lesz szükség
az ószövetségi áldozatra, bár végzik azt még Krisztus után is, ott
Jeruzsálemben is, amíg csak a templomot le nem rombolják, de végzik a mai
napig is, pedig már van, aki hordozza a világ bűneit. Jézus szenvedése
valóságos szenvedés. Jézus szenvedése valóságos terhet jelentett az Ő
számára, hogy elhordozza a mi bűneink terhét.
A töviskoszorú, amit a fejébe nyomtak, valóságosan
szúrta Őt, és kiserkedt az Ő vére. Valóságosak voltak a korbácsütések, és
valóságos volt a szegek helyén előretörő vér, és az oldalán ütött sebek is
valóságosak voltak. Majd Tamás illetheti ezeket a sebeket, miután nem hitte
el csak a szó bizonyságtételét, hanem látnia is kellett a sebek helyét.
Péter apostol azt mondja, hogy „nem veszendő dolgokon, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg, hanem
drága véren”, és ha már mást nem, ezt az Igét mélyen a szívünkbe kell,
hogy véssük! Nem veszendő holmin, nem olyanon, amit bármikor adhat a világ
is, amit bármikor megszerezhet akárki – bár a mai ember sokszor talán úgy
vélekedne, hogy jobb lenne, ha Isten pénzen, aranyon, ezüstön váltaná meg
az Ő életét, mert nem gondolkodik komolyan, hiszen tudhatná, hogy az,
múlandó boldogságot, múlandó örömöt adhat csupán, és lelki értelemben nem
jelenthet megváltást. Nem veszendő
holmin, ezüstön, vagy aranyon váltattatok meg… Egy rabszolgát a
rabszolgaságból kiválthattak pénzen, de még ezzel nem adták vissza az ő
életének a boldogságát, és nem adták vissza a teljességét. A bűn
szolgaságából viszont nem lehet pénzen megváltani az életünket. Az arany és
az ezüst erőtlen ahhoz, hogy minket felszabadítson. Amire szükség van, az
egyedül a Bárány Jézus vére.
Jézus vére tehet eleget isten igazságosságának, és helyreállíthatja a
kapcsolatot Isten és ember között. Ahogy Jézus ott az utolsó vacsorán
mondta: „E pohár az új szövetség az
én vérem által, amely tiérettetek ontatik ki”(Lk. 22,20). „Az én vérem által” új szövetség
köttetik Isten és az ember között.
És ez a szövetség azt fogja jelenteni, hogy egy
önként vállalt szövetségről van szó. Nem egy hagyományozódó szövetségről,
hanem egy önként vállalt szövetségről, amire ezt mondja már a próféta is,
de később idézi az Újszövetség is több helyen: „Törvényemet a szívükbe adom, és elméjükbe írom”. Ilyen vérrel
pecsételt szövetségünk van az Úristennel. Jézus Krisztus kereszthalála
éppen akkor következett be, amikor a templom udvarán szokás volt az
áldozati állatokat levágni. De mennyire más ez az áldozat, az Úr Jézus
Krisztus áldozata, mint voltak azok az állatáldozatok, amit végezni kellett
újra és újra! Ott, a kereszten találkozhatott az ember bűne – amely elhatalmasodott
az egész földön – az Isten szeretetével, és ez alkotja a keresztet. Ez
alkotja a váltságot, mert ez a szeretet vette magára minden bűnünket.
Valaki így fogalmaz: „A világ bűne és keserve
egyetlen szívcsatornán folyt keresztül”. Az Úr Jézus Krisztus vérén, az Úr
Jézus Krisztus szívcsatornáján folyt keresztül a világ bűne és keserve, és
ugyanott volt az Isten szeretete, és itt valósulhatott meg ez a tökéletes váltság,
ez a tökéletes áldozat az Úr Jézus Krisztusban, és közben ezáltal igazzá
lehetett az, hogy Jézus Krisztus vére megtisztít minden bűntől. A vér az élet
hordozója. A vér az ószövetségben is nagyon fontos volt. A vért kellett odatenni
az oltárra. Oda kellett helyezni évenként a frigyládára, benn a szentek
szentjében. A vér az, ami viszi az Isten elé, és kéri a bűnbocsánatot.
Viszi az Isten elé az emberek vétkét, az emberek vétkéért történt halált,
és ugyanakkor adja az életet, adja a bűnbocsánatot. Hogyha a
szervezetünkben levő vérre gondolunk, érdemes belegondolni abba, hogy
mennyi káros anyagot visz el a mi vérünk, tisztít meg nap mint nap, hiszen
összeszedi a szén-dioxidot, és adja helyette az oxigént. Összeszedi a káros
anyagokat, küldi a tisztítóhelyekre – tüdőbe, májba vagy lépbe –, majd
küldi vissza a szervezetnek a megtisztított vért a táplálékkal, a tápláló
oxigénnel feltöltött vért minden sejtnek. Amikor valami fertőzés ér
bennünket, mekkora szerepe van a vérnek, de tulajdonképpen a
mindennapokban, vagy minden szívdobbanásunkban mekkora szerepe van! S
amikor valamilyen sebet kapunk, akkor pedig arra van szükség, hogy a vér, azokat
az elemeit mozgósítsa, amelyek tudnak ezen a fertőzésen segíteni, tudják
minél hamarabb elősegíteni a tisztulást. A vér a mi beteg életünk számára
is nélkülözhetetlen, elengedhetetlen. Az Úr Jézus Krisztus valóságos vére,
az Ő szenvedése tud minket megtisztítani mindazoktól a káros dolgoktól,
amik megfertőzik, amik károsítják a mi életünket. A mi bűneinktől Ő tehet
szabaddá. Az Ő vére az, ami tisztára mos bennünket. Így lett számunkra az Ő
szenvedése a mi megigazulásunkra, a mi megszabadulásunkra, és így lesz az
számunkra áldássá, hogy az Atya Őt tette bűnné miérettünk, a mi bűneinkért,
hogy legyőzze a bűnt, és halállá lett, hogy megtörje a halál hatalmát.
Jézus vére megtisztít minket minden bűntől. Az ember néha be szeretné
csapni magát. Talán úgy, mint Pilátus akarta becsapni magát is és a
környezetét is, hogy: „mosom
kezeimet”, én megpróbálom magamat tisztává tenni. Talán emberek előtt
lehet, de Isten előtt csak úgy tudunk igazán megtisztulni, hogyha kérjük az
Ő bűntől megtisztító áldozatát a mi életünkre személyesen is. S miközben
beleremegünk abba a gondolatba, hogy Isten véres gyilkosai vagyunk, hogy
mindez miattunk, helyettünk és érettünk történt, hogy az Úr Őt sújtotta
mindnyájunk bűnéért, közben áldhatjuk Őt, és áldjuk Őt, teljes hálánkból,
hogy önként vállalta értünk a kereszthalált, hogy vérét hullatta értünk.
Miérettünk, juhokért, akik tévelyegtünk, Ő, az ártatlan Bárány az életét
adta, és Ő lehetett az a csatorna, amely Isten kegyelmét továbbítja
mifelénk, bűnösök felé.
Az ószövetségi áldozat bizonyos tisztulást
eredményezett. Így ír erről a zsidókhoz írt levél: „Mert ha bakok és bikák vére és tehén hamva a
tisztátalanokra hintve megszentel, vagyis külsőleg tisztává tesz, akkor a Krisztus vére, aki örökkévaló Lélek által önmagát áldozta
fel ártatlanul az Istennek, mennyivel inkább megtisztítja lelkiismeretünket
a holt cselekedetektől, hogy szolgáljunk az élő Istennek.” (Zsid.
9,13-14 )
Az ószövetségi áldozat külsőleg, vagy időszakosan
segített. De az Úr Jézus Krisztus áldozata a Lélek által megtisztítja a mi
legbelső területünket is, a mi lelkiismeretünket, a mi lelki életünket, és
a holt cselekedetektől is megment minket. Nagypéntek így lehet együtt a
szomorúság, a halál, és ugyanakkor pedig az öröm ünnepe is, hiszen
szabadulást szerzett nekünk a mi Urunk, Istenünk, és tisztulást adott
nekünk a legbensőnkben is, a mi lelkiismeretünkben. Mindez miérettünk
egyen-egyenként, de nemcsak azért, hogy mi ilyen örömben éljünk, vagy ilyen
felszabadultan, megszabadítottan éljünk, hanem azt írja a zsidókhoz írt
levél, hogy „szolgáljunk az élő
Istennek!”.
Így
hozhatja az egész ember tisztulását a nagypéntek,
és így adhatja a reménységet, hogy a halálon túl az Övé minden hatalom
mennyen és földön. Ámen.
Krisztus, ártatlan Bárány,
Ki miértünk megholtál,
A keresztfa oltárán
Nagy engedelmes voltál.
Hordozván bűneinket,
Te váltottál meg minket:
184. dicséret
Jöjjetek, imádkozzunk!
Megváltva, – boldogan valljuk a Bárány szent vére
árán. Megváltva, oly végtelen áldás, hogy gyermeked vagyok immár.
Megváltva, ó hála neked, jó Atyám! Kegyelmed oly végtelen gazdag, a szívem
csak téged imád – valljuk az énekkel együtt, és kérjük a Te Szentlelked
segítségét Urunk, Istenünk, hogy ne halványuljon el bennünk a hála. Segíts,
hogy ne legyen megszokottá, amikor kereszthalálodat emlegetjük, hanem élő
valóságként legyen jelen életünkben mindaz, amit értünk tettél. Tisztítsd
meg szívünket mindentől, ami ott mérgez minket: bűneinktől és gonosz
indulatainktól. Te változtasd szeretetlenségünket szeretetté, és irgalommá
a mi irgalmatlanságunkat. Tisztíts meg Lélek szerint, tisztíts meg
lelkiismeretünkben, és adj igazi lelki látást és vezetést mindannyiunknak.
Adj reménységet, hogy a halálon túl Tied minden hatalom, és van élet és
feltámadás. Add ezt az élő reménységet a szívünkbe. Szenteld meg így a mi
hétköznapjainkat és ünnepnapjainkat, míg itt, e földön járunk, hogy a Te
dicsőségedre éljünk. Tedd áldássá a mi úrasztali közösségünket az ünnepen,
hogy ott valóban a Te érettünk megtöretett tested és kiontatott véred ereje
járjon át bennünket. Kérünk Téged, hogy újíts meg, tisztíts meg minket,
hogy valóban Neked éljünk, és Téged kövessünk. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|