|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Szeretsz-e?”
Lekció: 1.Korinthus
13. fejezet
1Ha emberek vagy angyalok nyelvén szólok is, szeretet
pedig nincs bennem, olyanná lettem, mint a zengő érc vagy pengő cimbalom.
2És ha prófétálni is tudok, ha minden titkot ismerek
is, és minden bölcsességnek birtokában vagyok, és ha teljes hitem van is,
úgyhogy hegyeket mozdíthatok el, szeretet pedig nincs bennem: semmi vagyok.
3És ha szétosztom az egész vagyonomat, és testem
tűzhalálra szánom, szeretet pedig nincs bennem: semmi hasznom abból.
4A szeretet türelmes, jóságos; a szeretet nem
irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel.
5Nem viselkedik bántóan, nem keresi a maga hasznát,
nem gerjed haragra, nem rója fel a rosszat.
6Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal.
7Mindent elfedez, mindent hisz, mindent remél, mindent
eltűr.
8A szeretet soha el nem múlik. De legyen bár
prófétálás: el fog töröltetni; legyen nyelveken való szólás: meg fog
szűnni; legyen ismeret: el fog töröltetni.
9Mert töredékes az ismeretünk és töredékes a
prófétálásunk.
10Amikor pedig eljön a tökéletes, eltöröltetik a
töredékes.
11Amikor gyermek voltam, úgy szóltam, mint gyermek, úgy
éreztem, mint gyermek, úgy gondolkoztam, mint gyermek; amikor pedig férfivá
lettem, elhagytam a gyermeki dolgokat.
12Mert most tükör által homályosan látunk, akkor pedig
színről színre; most töredékes az ismeretem, akkor pedig úgy fogok ismerni,
ahogyan engem is megismert az Isten.
Most azért
megmarad a hit, a remény, a szeretet, e három; ezek közül pedig a
legnagyobb a szeretet.
Textus: János
21. fejezet 15-17. vers
15Miután ettek, így szólt Jézus Simon Péterhez: „Simon,
Jóna fia, jobban szeretsz-e engem, mint ezek?” Ő pedig így felelt: „Igen,
Uram, te tudod, hogy szeretlek téged!” Jézus ezt mondta neki: „Legeltesd az
én bárányaimat!”
16Másodszor is megszólította: „Simon, Jóna fia,
szeretsz-e engem?” Ő ismét így válaszolt: „Igen, Uram, te tudod, hogy
szeretlek téged.” Jézus erre ezt mondta neki: „Őrizd az én juhaimat!”
17Harmadszor is szólt hozzá: „Simon, Jóna fia,
szeretsz-e engem?” Péter elszomorodott, hogy harmadszor is megkérdezte
tőle: szeretsz-e engem? Ezért ezt mondta neki: „Uram, te mindent tudsz; te
tudod, hogy szeretlek téged.” Jézus ezt mondta neki: „Legeltesd az én
juhaimat!
Mit jelent szeretni valakit? Hogyan definiálnánk a szeretet
fogalmát? Ugye nem könnyű? Ha a szeretetre gondolunk, eszünkbe juthatnak
képek, élmények: édesanya, ahogy rámosolyog ölében tartott gyermekére,
szerelmesek, ahogy összebújva ülnek a buszon, a nagyapa, aki tutajt segít
készíteni a kis unokának, a Stollwerck csoki, ami a reklámok szerint a
szeretet íze, a Valentin-napi tömérdek piros szív és lufi, vagy épp a
Kistemplom sarkán az órájukat nézegető vörös rózsát tartó fiúk és a férfiak.
Esetleg a néni a szomszédból, aki becsönget hozzánk egy kistányér süteménnyel,
vagy épp a csók a filmek végén. De az is lehet, hogy az, amit egy 6 éves
kislány mondott: „A szeretet az, amikor az étteremben odaadod másnak a sült
krumplidat, anélkül, hogy te kérnél az övéből.”
Szóval
mi is a szeretet? Olyan sokszor beszélünk róla, néha oly egyszerűen
kimondjuk: „szeretlek”, más esetben pedig szinte pirulva dadogjuk, mert ennek
a szónak súlya van. Mi a szeretet? Bizonyos anyagok keletkezése a
szervezetünkben, amely a szeretet bizsergető érzését adja, vagyis kémia?
Tanulás eredménye? Érzelem? Öröklődő tulajdonsága az embernek, vagy később
alakul ki? De hát már a magzat is odasimul a pocakot simogató anyai kézhez!
Talán
egyik kor sem boncolgatta ennyire a szeretet szót, mint korunk. Könyvek
tömege jelenik meg idézetekkel, a megőrzésének titkáról, a
szeretetnyelvről, és mégis talán egyetlen kor embere sem szenvedett ennyit
a hiányától, mint a mai ember. Kétségbeesetten vágyunk rá, keressük,
kutatjuk, és mégis oly fájdalmas a hiánya, az elmúlása. Sokan mindent
odaadnak érte, és mégis újra és újra kudarcot szenvednek, magányosak,
sebzettek.
Mi
keresztyének azt mondjuk az Ige alapján, hogy az „Isten, szeretet.” De mit jelent ez? Kicsoda az Isten? Mit
jelent az Ő szeretete? Tudjuk jól a jánosi Igét, talán fejből is, hogy „mert úgy szerette Isten a világot, hogy
egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete
legyen”. (Jn. 3,16) Igen, az Isten szeretete azt jelenti, hogy meghalt
értünk a Golgotán, és feltámasztatott a 3. napon, erről szólt a húsvét, de
mit jelent ez a hétköznapjainkra lebontva? Mit jelent az, hogy mi szeretjük
az Urat?
Ugyanezzel a kérdéssel
szembesült egykor Péter is ott a Genezáret-tó partján, amikor Jézus
feltámadása után pár nappal megkérdi tőle: „Simon, Jóna fia, jobban szeretsz-e engem, mint ezek?” Ilyesmit
kérdez tőle, hogy szereti-e? – csodálkozhatunk el – hiszen ő volt az, aki
nem is olyan régen még ott fogadkozott, „ha
mindnyájan megbotránkoznak is tebenned, én nem botránkozom.” Aztán a
Gecsemáné-kertben levágta Málkus fülét. Egyrészt, hogy mesterét mentse,
illetve, hogy jelt adjon az angyalok seregének, hogy lépjenek közbe,
aszerint, ahogy akkor képzelték a Messiás uralmának eljöttét, hiszen minden
nagy fogadkozása ellenére nem érti, amit Jézus korábban mondott a közelgő
szenvedéseiről! Aztán mégsem volt jobb ő sem a többinél, elmenekült amint
lehetett, és minden további nélkül letagadja Jézust a főpap udvarában, csak
hogy önmagát mentse. Ugyan, mit akar még kezdeni Jézus ezzel az emberrel,
hisz semmi értelme!
Mi olyan könnyen feladjuk az
életben. Olyan könnyen kimondjuk az ítéletet a másik felett hibái,
tévedései láttán, vagy ha egyszerűen nem úgy cselekszik, ahogy mi elvárnánk.
Emberileg nézve Péter lelkesedően szangvinikus, megbízhatatlan volt,
egyáltalán nem az a kőszikla, akinek Jézus mondta őt. Félreismerte volna őt
az Úr? Aligha. Ha valaki, hát Jézus nagyon jól tudta, hogy az előtte álló,
oly sokszor fogadkozó és elbukó ember, nem Péter, hanem csak Simon… még!
Mert Ő nem azt nézi, akik most vagyunk, hanem azt, akik általa lehetünk.
A bibliai alakok közül talán
Péter az egyik, aki leginkább a szívünkhöz nőtt, mert ő olyan, mint mi. Oly
könnyen magunkra ismerünk az alakjában! Mi is hányszor fogadkozunk
magunkban, hogy követjük az Urat, valljuk, hogy szeretjük Őt. Aztán
elbukunk, amikor a tettekre kerül a sor. Sőt akár csak Péter, talán abban a pillanatban észre sem vesszük,
hogy mit csinálunk, legfeljebb később – ha ugyan rájövünk…
De
nem csupán a Jézus megtagadása, ha minden további nélkül tűrjük, hogy mások
káromolják őt, vagy nem vállaljuk fel a hitünket. Sok egyéb formája és
árnyalata van ennek. Hiszen mi másnak lehet azt mondani, például azt, amikor
egy elit kaszttá alakítjuk a keresztyének táborát, amikor csak
kategóriákban vagyunk képesek gondolkodni, hogy keresztyén, nem keresztyén,
megtért, nem megtért, és bár nem mondjuk ki ezt, de érzékeltetjük. A nem
megfelelő személy ki van rekesztve, vagy legalábbis elvárnánk, hogy hozzánk
idomuljon.
Egy barátom írta csalódottan
nekem a múltkor, hogy neki nagyon sok nem-keresztyén barátja van, aki nem
csinál gondot abból, ha a másik keresztyén, és másképp gondolkodik az élet
dolgairól. De valahogy a keresztyének egyből elvetik, aki nem az, vagy
potenciális megtérítendőt látnak csupán benne, anélkül, hogy igazán a másik
személye, élete érdekelné. Ez pedig a mai életben nagyon hasonló Péter
egykori tettéhez. Szívével szerette ő mesterét, a tagadás pillanatában is, csak
épp amikor másokkal került kapcsolatba, elbukott. Nem a krisztusi
nézőpontból élte meg azt a helyzetet. Mi is sok esetben gyakorlatilag Őt
tagadjuk meg, hiszen a keresztyénség sokaknak nem Jézus miatt nem kell,
hanem miattunk, keresztyének miatt, akik sebeket okozunk, skatulyázunk
könyörtelenül és szeretetlenül pont az Ő nevében.
Jézus ismeri Pétert, és ennek
ellenére szereti. Erről szól a Szeretethimnusz
is: „most tükör által homályosan
látunk, akkor pedig színről színre; most töredékes az ismeretem, akkor
pedig úgy fogok ismerni, ahogyan engem is megismert az Isten.” A
szeretetet és ismeretet nem lehet különválasztani!
Ma
ez nem így van! A szeretet, a szerelem, legtöbb ember számára érzelem
csupán. Nem azt akarom mondani, hogy nincs benne érzelem, hiszen ha szeret
az ember, és meglátja a másikat, majd kiugrik a szíve a helyéből, alig
várja a telefonhívását a másiknak, a másikkal akar lenni, adni, és kapni
egyaránt, legyen szó szülői szeretetről, barátságról, vagy szerelemről. A
szeretetet érzelemmel akarjuk megragadni. Persze a fejünkkel tudjuk, hogy
jóval többet jelent, de az érzelmeinket bombázzák leginkább, ha szeretetről
van szó! Nézzük csak meg a romantikus filmeket, amelyek mindig egy csókkal,
vagy épp esküvői jelenettel érnek véget, de nincs ott, hogy hogyan
dolgozzák fel nap-nap után a padló közepén hagyott koszos zoknik dolgát,
vagy azt, amikor az édesanyának a pici gyerekek mellett alig jut ideje az
urára, akire korábban mindig volt ideje. A reklámokban is mindig pajkosan
szaladgáló gyerekek vannak, csodaszép anyukák, akik soha nem öregszenek
meg, és nem ingerültek, hanem boldogan ugranak ki reggel az ágyból müzlit
enni, vagy főzik épp a porból készült vacsorát. Nem csoda, ha ezek után
rémülten vesszük észre, hogy az érzelmek hőfoka csökken, és nem tudjuk, mit
tegyünk.
De a
szeretet ezeknél jóval több. Érzelmek mellett felelősség, elkötelezettség,
és minden egyes szituációban meghozott döntés a másik mellett, az élet
bármely területéről legyen is szó. No, ez az, ami nem ment egykor Péternek,
és nem megy gyakran nekünk sem. Szeretni, és kitartani akkor is, ha a másik
nem épp szeretetre méltó, vagy épp nagyon nem kellemes nekem az az
élethelyzet, amiben a másik van.
Péter
szeretett, hiszen családot, megélhetést, mindent feladott Jézus hívására,
és szeretete jeleként fogadkozik is, de ez a szeretet egykor még csak az
érzelmeire épült. Tudja kicsoda Jézus, tudja, hogy a messiás, a Dávid Fia,
de mégsem ismeri őt. Márpedig a szeretet és az ismeret együtt jár!
Az ismeret az ma mást jelent, mint egykor. Az ismeret
napjainkban: tudás, műveltség, és diploma. Jézus korában a szeretet és
ismeret egészen közel álltak egymáshoz. Az ismeret nem csupán
intellektuális, racionális folyamat, hanem egyúttal magába foglalta a
megismerés során kialakult személyes szeretetviszonyt, az engedelmességet.
A szemünkkel látunk, fülünkkel hallunk, ugyanúgy a szívünkkel megértünk,
megismerünk dolgokat. Az akkori kor embere tudta, hogy ismeret nélkül nem
lehet igazán szeretni. A megismerés legfontosabb szerve pontosan ezért a
szív volt. Nem véletlen, hogy az Ószövetség, a férfi és nő közötti
beteljesedett szerelmet így írja le: Ábrahám, vagy épp Izsák megismerte az
ő feleségét. Pálnál ugyanígy ikertestvérei egymásnak a szeretet és az
ismeret szavak.
Senkit
és semmit sem ismerhetünk meg igazán, ha nem szeretjük. Aki a szíve mélyéig
nem szeret valakit, azt nem is ismerheti meg igazán. Addig fog terjedni az
ismeretünk, a másik iránt, ameddig szeretjük őt. Van egy ismerősöm, aki
újra és újra megdöbbent a környezetéhez való viszonyával. Ha a barátai hibáival,
hiányosságaival szembesül, és látja, hogy azok zavarba jönnek emiatt,
hiszen esetleg megbántották őt, csak mosolyog, és azt mondja „ennyi belefér”.
Nem lennék benne biztos, hogy mindenkinél minden beleférne. De ő a másik
ember ismeretét a szívén keresztül végzi, és ekkor már az is beleférhet egy
kapcsolatba, ha a másik hibázik.
Jézus
ugyanígy tekintett egykor Péterre. Nem veti őt el. Péter megtagadta
mesterét, ezen nincs mit szépíteni, tette nem kicsinyelhető le, de Jézusnál
még ez is „belefér”. Jézus előre tudta ezt, előre megmondta, és mégse ennek
a tettének a fényében kezeli a továbbiakban tanítványát, hiszen a
kiválasztása továbbra is érvényes, továbbra is emberhalász marad, a közeli
és szeretett Simon, Jóna fia… aki egy napon majd Péterré lesz úgy igazán.
Amikor kérdezi őt Jézus, azt Péter miatt teszi, hogy tanítványa lehessen.
Isten mindentudó. Istenről tudjuk, hogy Ő a szeretet. Vagyis a teljes
szeretet egyúttal teljes tudást is jelent.
Senki nem szereti, ha mindent
tudnak róla. Rejtőzködünk. Ha valaki mindent tudna rólunk, sebezhetővé
válnánk, kiszolgáltatottá. Nem véletlen, hogyha elmondunk valakinek egy
mélyebb dolgot magunkról, gyakran a lelkére kötjük, „ezt ne mondd másnak”,
mert egy harmadik talán megvetne, talán megsebezne egy váratlan
pillanatban, kihasználná egy váratlan pillanatban a kapott információt.
Isten pedig valóban mindent
tud rólunk. Még azokat az apróságokat is, amik fölött mi elsuhanunk, vagy
épp azokat a súlyos dolgokat, amelyeket lenyomjuk a tudatalattinkba, hogy
ne kelljen szembenézni velük. De Istennél nem kell félni, mert Ő a teljes
szeretetén keresztül tud mindent rólunk.
Jézus ránéz az emberre, és
tudja, mi van benne. Tudta mi volt a samáriai asszonyban, aki szépíti a
helyzetét előtte, és mégsem alázta meg. Tudta miért volt Zákeus a fügefán,
és ő mégsem gúnyolta, azt is tudta, hogy miért vallotta magát Simon
bűnösnek a csodálatos halfogás után, és mégis Péternek nevezte, és
emberhalászatra hívta. Jézus a földön járó Isten, vagyis a földön járó
szeretet. Ezt tapasztalja meg Péter is itt a Genezáret-tó partján. Jézus
szeretetén keresztül ismeri az előtte álló férfit, és ismeri meg Péter is
saját magát.
„Simon, Jóna fia, jobban szeretsz-e engem, mint
ezek?” „Agapász me?” Valóban jobban szeretsz, náluk, úgy ahogyan bizonygattad, Péter?
Azzal az agapé szeretettel, amelyet tőlem tanultál, amely mindent odaad a
másikért, amely mindennek ellenére szeret? És Péter válaszol: „Igen, Uram, te tudod, hogy szeretlek
téged.” TE tudod, hogy szeretlek, de csak úgy, ahogyan tőlem, Pétertől
telik. „Filó sze”. Nem úgy, ahogy
Te szeretsz, de még csak nem is úgy, ahogyan tanítottad, csak úgy, ahogyan
nekem megy. Itt már rég nincs szó a többiekről, akikkel hajdan
összehasonlította magát. Már nem akar különb lenni a többinél. Látja már
jól a maga igazi, töredékes voltát, amely oly könnyen hőzöng, fogadkozik,
aki szereti ugyan Jézust, de igazán mégsem ismeri.
Jézus
tudja jól, hogy mi játszódik le benne, és a harmadik kérdésnél átveszi
Péter válaszát: már nem agapéval kérdez, hanem így: fileisz me? Azt fejezi
ki ez a két szó, hogy értelek téged, és én nem is kívánok tőled többet,
mint ami tőled telik. De a tőled telhető szeretettel szeretsz-e? Ekkor
Péter teljesen összetörik. Eddig mindig ő állt az első helyen, önmagát
bizonygatta, most mintha eltűnne: „Uram,
TE mindent tudsz, TE tudod, hogy szeretlek TÉGED.” Megrendülten ismétli
a szót: filó sze! Szeretlek téged!
Jézus elfogadja azt, ami tőlünk
telik. Ismer bennünket, és mégis, annak ellenére elfogad, mert a szeretetén
át tekint reánk. Ez a szeretet hatalom, tudás és ismeret. Aki ezt
mélységeiben átéli, annak engednie kell Jézus vonzásának. Valóban töredékes
az ismeretünk, tükör által homályosan látjuk sokszor még önmagunkat is,
ahogy egykor az ókori tükrök mutatták a beletekintőt, de ez a szeretet
indíthat arra bennünket is, hogy többé akarjunk lenni, és vonzhat általunk
másokat is Istenhez.
Tizenévesen
sok minden más mellett egy egyszerű mozdulat indított el igazán Isten felé,
és döbbentett rá, hogy Ő mennyire valós, élő személy. Egykori
gyülekezetemben az ittenihez hasonló volt a rend, csak ott nem ketten
voltak, akik olvasták az Igét, majd imádkoztak az istentisztelet elején,
hanem mindig egyetlen fiatal. Egyszer az egyik teológusunkra került sor,
akinél a mai napig emlékszem arra, ahogy fogta a Bibliát. Nem volt abban
semmi megkreált, vagy tudatos. Pont ez volt benne a szép. Tudattalanul oly
sok tisztelettel, és szeretettel nyitotta ki, hogy a mozdulatra a mai napig
emlékszem, szinte gyöngéden fogta a könyvet. Talán akkor először, szavak
nélkül, értettem meg, hogy Isten több mint a bibliai történetek
főszereplője. Ő valóságos, akit ez a fiatalember ismer, nagyon szeret és
tisztel.
Péter Jézus szeretetén
keresztül ismeri meg önmagát igazán, és bár első látásra úgy tűnik, kudarcot
vall, hiszen egyre lentebb és lentebb kell tegye neki Jézus a lécet, mégis
ekkor válik alkalmassá arra, hogy rá lehessen majd bízni nyájat, őrizőjévé,
pásztorává válhasson a nyájnak. Teljes mértékben lelepleződik a gyengesége,
kiszolgáltatottá válik Jézus előtt, és nem hogy megsebződne, hanem emberi
gyengeségeivel együtt teszi őt Jézus azzá, akivé később válik. Hiszem, hogy
ez az élmény teszi őt képessé később arra, hogy emberekkel foglalkozhasson,
hogy könyörületes legyen a másik felé, amikor az még nincsen kész, amikor
még csak úton van, hogy azzá lehessen, akivé Isten akarja formálni.
Addig terjed a tudásunk, annyira ismerjük
gyermekünket, társunkat, a körülöttünk lévőket, akár a tárgyakat, a
munkánk, vagy épp a tudományt, amennyire szeretjük. Ha nincs bennünk az a
fajta szeretet, amellyel Isten tekint ránk, lehetünk mi a legjobb
keresztyének, a leglelkesebb szolgálattevők, a leghűségesebb bibliakörösök,
rá kell jöjjünk, hogy semmik vagyunk, annyik, mint a zengő érc, vagy pengő
cimbalom, amelyek hangja elszáll, elviszi a szél. Így pedig nem lehet egy
nyáj őrizőjévé, legeltetőjévé lenni, de még csak összegyűjtőjévé sem.
Nekünk is szükségünk van Jézussal egy olyan találkozásra,
mint Péternek volt, talán már a Vele való sokéves együtt-járás idején, hogy
a saját bőrünkön tapasztaljuk meg, hogy mit jelent Jézus bennünket való
ismerete, és ennek ellenére való szeretete. Belőle táplálkozva élhetjük át,
és élhetjük meg, hogy „a szeretet
türelmes, jóságos; a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem
fuvalkodik fel. Nem viselkedik bántóan, nem keresi a maga hasznát, nem
gerjed haragra, nem rója fel a rosszat. Nem örül a hamisságnak, de együtt
örül az igazsággal. Mindent elfedez, mindent hisz, mindent remél, mindent
eltűr. A szeretet soha el nem múlik.” Mert lehet, hogy most még
töredékes az ismeretem, sőt a szeretetem is, de egy napon, „úgy fogok ismerni, ahogyan engem is
megismert az Isten.” – ahogy engem is megismert az Isten, úgy fogom én
is ismerni a többi embert: agapé által. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|