|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Mi Atyánk…” 1.
Máté evangéliuma 6. fejezet 9. vers
„Ti tehát így imádkozzatok: Mi Atyánk, aki a
mennyekben vagy, szenteltessék meg a te neved…”
„Milyen borzasztó,
Istentagadó világban élünk!” – kiáltott fel a minap a környezetemben
valaki, miközben azt taglalta, hogy mennyi a gyűlölet, az irigység
napjainkban. Mindezt azzal magyarázta, hogy az emberek nem hisznek
Istenben. Ki kellett ábrándítsam a hölgyet. A statisztikák szerint az
emberek alig 1-2%-a a valóságos ateista, aki tagadja Isten létét. Hiába volt
a szocializmus 50 éve, amikor azt sulykolták az emberekbe, hogy nincs
Isten, és hogy a vallás csak a gyengéknek való, és egyébként is olyan, mint
az ópium, az emberekből nem lehetett kiirtani a hitet, hogy van Isten.
Carl Gustav Jung, a nagy
pszichológus beszél arról munkáiban, hogy valamennyiünk személyiségének egy
igen jelentős része a tudatoson túl, a személyes tudattalan mellett, a
kollektív tudattalan. Itt vannak szerinte az emberiség legősibb
tapasztalatai, cselekvésmintái, lecsapódásai, amely gyökerei a
transzcendensbe nyúlnak vissza. Ezek általában képekben, szimbólumokban
jelennek meg, amelyeket ő archetípusoknak nevez. Ilyen például, hogy bárhol
a világon, ha megkérdezzük, hogy hogyan képzelik el a bölcseket, hosszú
szakállú, ősz emberről fognak beszélni, az élet szimbóluma, szinte minden
kultúrában az életfa, és ugyanilyen az isten-kép is. Istent egy bölcs idős
bácsikaként szoktuk elképzelni, aki ott ül az ég felhőin.
Ha a mai embertől
megkérdezzük, hogy hiszi-e, hogy van Isten, azt fogja válaszolni, hogy
igen, hiszen valakinek lennie kell. Az ember érzi, hogy nem csupán
véletlenül van ebben a világban, és nem minden csak úgy véletlenül alakult
ki úgy, ahogyan kialakult. Mindenkiben ott az Isten-alakú űr, a kérdés csak
az, hogy ebbe a bennünk lévő lelki-lyukba mit akarunk beletömködni.
Az emberek jelentős része nem
az Isten léte a kétely tárgya, hanem az, hogy van-e Neki valami köze ehhez
a világhoz. Isten nagyon távolivá lett, olyan valakivé, akinek köze sincs a
hétköznapjainkhoz. Mi irányítjuk az életünket, mi döntünk, mi küzdünk, és
az emberek hite szerint Isten valahol bennünk van, ahogy egy-egy
elnyugatiasodott, keleti eredetű misztikus tanítja. Legtöbben nem is értik,
hogy Istennek miért is kellene beleszólnia az életünkbe, hiszen gyakorlatilag
nincs is szükségünk rá… Egészen addig, amíg rá nem döbbenünk, vagy
bennünket nem súlyt egy-egy katasztrófa, vagy veszteség. Ilyenkor döbbenünk
rá sebezhetőségünkre, kiszolgáltatott voltunkra, és fordulnak szemrehányóan
Isten felé kórházi folyosókon, ravatal mellett, vagy épp a híradót nézve,
hogy hol volt, hogyan engedhette? És sokan ennél nem is jutnak tovább, csak
küszködnek egyedül, kiszolgáltatva, magányosan.
A mai ember számára Isten
távoli, idegen, megérinthetetlen. Jézus korában is ilyennek látták Őt. Csak
épp más módon. Akkoriban, ha Istenre gondoltak, az összevont szemöldökű,
törvénykönyvek Istene jelent meg az emberek lelki szemei előtt, aki csak
arra vár, hogy az ember hol szegi meg a parancsolatokat. A rabbik egyre
duzzadó magyarázatokat írtak a mózesi törvényekhez, és olyannyira
leszabályozták az élet minden területét, hogy aki mindazt meg akarta
tartani, gyakorlatilag nem tudott élni, vagy állandóan kudarcokkal és
bűntudattal küszködött. Mi volt ennek a gyökere? A félelem. Félelem ettől a
hatalmas királytól, aki mindent tud az emberről, aki mindent a kezében
tart, akinek angyalok légiói engedelmeskednek, akinek a trónja előtt
kérubok, és szeráfok tanyáznak, akinek láng a tekintete, és mindenek
hatalmas Ura.
Erre jön Jézus, aki, amikor
megkérdik a tanítványai, így kezdi az imádságot: „Mi Atyánk…” Ez
akkor teljesen új üzenet volt, és azt hiszem, ha ennek a két szónak az
igazi tartalmát, mélységeit ízlelgetjük, akkor nagyon új üzenettel bír ma
is. Atyánk van. Isten nem távoli, hanem éppen hogy közel jön. Ő jön közel
hozzánk. Megszólítható közelségbe. Nem közömbös aziránt, hogy mi van
velünk, hanem éppen hogy érdekli Őt, el lehet neki mondani, sőt válaszolni
is fog! Nem úgy, ahogy némely keleti vallásokban, hogy rítusokon keresztül
szinte ki kell csikarni az istenek jóindulatát, mert azok némák. Isten
részese akar lenni a hétköznapjainknak, az apróságoknak, és a nagy
dolgoknak egyaránt. Neki van üzenete a 21. századi ember számára is, terve
van velünk egyen-egyenként. Kérhetünk tőle, mert „tudja a mi Atyánk,
hogy mire van szükségünk.” Isten úgy tekint ránk, mint gyermekeire,
Jézus Krisztus által, vagyis a legszorosabb, legközvetlenebb módon, egy
ilyen kapcsolatban. Igazzá lehet ránk, amit egykor József Attila még
kétségbeesetten kiáltott az ég felé: „Fogadj fiadnak Istenem, hogy ne
legyek kegyetlen árva.” Fiakká vagyunk fogadva; mi, valamennyien.
Mert nem csupán Atya az Isten,
hanem a MI Atyánk Ő. Benne, és általa leszünk mi testvérekké, egy nagy családdá.
Valamennyien különbözőek vagyunk, különböző személyiséggel, képességgel,
külsővel, életkorral, és mégis közünk van egymáshoz, mert Őhozzá kötődünk
valamennyien. Érezzük az ebben rejlő ajándékot, vagy csak a korlátot látjuk
a másikban, aki másképp gondolkodik, gyakorolja a hitét, aki miatt később,
vagy lassabban tudok kijutni a templomajtón, aki odaül folyton a helyemre,
és néha mormog istentisztelet alatt, aki másképp szereti az Urat, és még
sorolhatnám, vagy épp a lehetőséget? Ha Isten jónak látta azt a másikat
Jézus Krisztus által gyermekévé fogadni, akkor én a testvéremet akarom
látni benne, annak ellenére, amilyen… Engedem-e, hogy a mi Atyánk
meggazdagítson az én testvérem által, sőt esetleg hatni akarjon rám, hogy
én változzam?
Fontos ez, mert egy családban
lehetnek furcsa tagok, de a közös vér összeköti őket. Nem szégyellhetjük
egymást, nem vethetjük meg, vagy épp el a másikat, hiszen Jézus se
szégyellt bennünket, nem vetett el, vagy vetett meg. Bennünket is a közös
vér fűz egybe, Jézusé, amely valamennyiünkért kiontatott.
Mert mit is jelent az, hogy
megszentelni az Ő nevét? Azt, hogy nem csupán olvasom, tanulmányozom azt,
amit Jézus tett a földön, hanem meg is cselekszem, élem én is ugyanazt. Mindazt,
amit kaptunk a mi Atyánktól, adjuk tovább. Mindazt a szeretetet,
békességet, örömöt, gondoskodást, elnéző türelmet, amivel Ő körülvett,
amivel változást hozott az életünkbe, adjuk tovább családtagjainknak, és
mindazoknak, akik körülöttünk élnek, hogy valóban megszenteljük a
hétköznapokban a mi Atyánk nevét. Ámen.
„Jöjjön
el a te országod…” 2.
Máté evangéliuma 6. fejezet 10. vers
„…jöjjön
el a te országod, legyen meg a te akaratod, amint a mennyben, úgy a földön
is;”
Van egy nagyon híres
pszichológiai kísérlet arról, hogy egyetemi csoport tanulóit ketté
választották véletlenszerűen. Ezek a fiatalok jóban voltak egymással,
értelmes, jóravaló hallgatók voltak. A csoport egyik felét bezárták egy
helységbe, mint rabokat, a másik felének pedig odaadták a kulcsokat,
felszerelést, és azt mondták vigyázzanak rájuk, de nem adtak bővebb
utasítást arra nézve, hogy pontosan hogyan. A kívül lévők eleinte csak
ücsörögtek, majd egyre inkább kihasználva a hatalmukat az évfolyamtársaik
fölött, egyre vadabb dolgokba kezdtek. A bentiek ki voltak szolgáltatva, a
külsők pedig vérszemet kaptak. Egyre erőteljesebben kezdtek uralkodni a
bentieken, kínozva őket, míg végül le kellett állítani a kísérletet, mert a
bentiek veszélybe kerültek. A kísérlet bebizonyította, hogy az emberben
elképesztő erők mozdulnak meg, ha hatalmat adnak neki, és mindent elsöpör a
hatalomvágy.
De hát ezen nem kell
csodálkozzunk. Már a bűneset története is erről szólt. Még hogy az Isten
uralkodjon, még hogy Ő többet tudjon nálam! Majd én megmutatom, én is olyan
akarok lenni, sőt olyanabb, mert én jobban tudom egyedül, nélküle! Aztán az
ősatyák egymás után döbbennek rá, a saját bőrükön, vargabetűk árán, hogy
mennyire tehetetlenek Istennel szemben, vagy inkább nélküle. Az egyiptomi
szabadulás nagy tanulsága is ez volt: nekünk szabadító Istenünk van! Olyan
Isten, aki erősebb minden más istennél, vagy istennek hitt dolognál. Neki
kell engedelmeskedni, mert Ő tudja mi jó nekem. Isten és Izráel népe
közötti szövetség is erre épül: „Most azért, ha engedelmesen hallgattok
szavamra, és megtartjátok szövetségemet, akkor ti lesztek az én tulajdonom
valamennyi nép közül, bár enyém az egész föld.” (2Móz. 19,5) És a nép
pontosan tudta, hogy ki is az Ő királya, kinek köszönhetik a honfoglalás
sikereit, kitől jön az áldás.
Nem véletlen, hogy Gedeon így
válaszolt, amikor katonai sikerei után királyt akartak csinálni belőle: „Én
nem uralkodom rajtatok, és nem fog uralkodni rajtatok a fiam sem. Az ÚR
uralkodjék rajtatok!” Theokrácia volt Izráelben, Isten királyi uralma,
és nem földi királyok hatalmaskodása. És később is Izráel első királyai
pontosan tudták, hogy van náluk egy sokkal hatalmasabb király, akitől ők
függnek, akinek mindent köszönhetnek. Ha el is buktak, tudták, hogy Kihez
kell visszatérni, mert Isten uralmának kellett teljesednie a király életén
ahhoz, hogy a népnek áldásban lehessen része. Nem véletlen, hogy a királyok
könyve aszerint értékeli a királyokat, hogy milyen volt a kapcsolatuk
Istennel, mennyire követték Őt, mert a szerzők pontosan tudták, ezen múlik
minden. Egyszerűen szólva, Isten a nép gazdája, csak akkor lehet jó dolguk,
ha Őt követik.
Igen ám, csakhogy az emberben
ott a vágy a hatalom után. Valahogy úgy, ahogyan az egyik párt hirdette
magát óriásplakátokon: „Jöjjön el az én országom!” Mi szeretjük
napjaink problémájának látni csupán ezt a gondolkodásmódot, de igazából egyidős
ez az emberiséggel. Ugyan miért engedett volna Ádám és Éva a Sátánnak,
gyilkolta volna meg Káin Ábelt, adta volna el a feleségét többször is
Ábrahám, járta volna meg a maga csaló útjait Jákób, lázadt fel a nép újra
és újra a pusztában, akart többször is királyt a bírák korában, és amikor
végül Isten engedte a királyságot, azért miért tértek el újra és újra az Ő
útjáról? Mert az ember akar lenni élete királya, és csak nagy fájdalmak,
veszteségek árán szokott rájönni, ha ugyan rájön, hogy jobb lett volna
eleitől kezdve Istennel járni.
Izráel népe is erre kellett
rádöbbenjen egykor a fogságban. Ezért sírnak ott a 137. zsoltár szavai
szerint, ha Sionra gondolnak, amely majd hamarosan fel fog csendülni az
egyik zeneműben. Hiába figyelmeztette őket Isten újra és újra, tárta eléjük
a választás lehetőségét, a megtérés útját, nem hallgattak rá, mert ők
akartak uralkodni önmaguk fölött, és amikor mindent elvesztettek, akkor
döbbentek rá igazán, hogy milyük is volt, hogy mennyi áldásban volt részük.
Ugyanez a mentalitás igaz a
mai emberre is. Mi is újra és újra imádkozzuk nagy fennszóval, jöjjön el a
te országod, de vajon nem lepődnénk-e meg, ha ez bekövetkezne? Az Isten
országa azt jelenti, ha a miatyánk eredeti, görög szövegét nézzük, hogy az
Ő királysága, vagyis uralma jöjjön el. De akarjuk mi igazán, hogy az Isten
uralkodjon az életünkben?
Vagyis tessék leszállni az
életünk trónjáról, és átadni neki a koronát. Mert ez ugyanazt kellene
jelentse, amit egykor Isten a népétől kért, amelyet ők nagy fennszóval ígértek,
aztán újra és újra elbuktak, vagyis hogyha „engedelmesen hallgattok
szavamra, és megtartjátok parancsolataimat…” Engedelmeskedni. Nem azt
tenni, amit én akarok, hanem azt, amire Isten vezet, ahová küld, amit tanít
az Igében!
Hányszor hallom, ahogy emberek
mondják, hogy Isten ezt, vagy azt miért nem tette meg? És jön a miértek
sora a betegségekre, katasztrófák okaira, és egyéb apró-cseprő problémákra
nézve. Nem az Istennel van a baj! Hanem velünk, emberekkel! Mi vagyunk
azok, akiknek hiába adta az Igéjét, hiába olvashatnánk a Bibliát, megyünk a
saját fejünk után, mert mi megmutatjuk. Hát valóban megmutatjuk! Naponta
halnak ki állatfajok a víz és légszennyezés miatt, egyre több a rákos
megbetegedés a rengeteg vegyszer, stressz és a rohanó életmód miatt, egyre
inkább szakadoznak kapcsolataink, korszerű, komfortos, gépesített életünk
egyre inkább a tömeges elmagányosodás képét mutatja, az álmok nélküli,
azonban önmagát mindenáron megmutatni vágyó, olcsón gazdaggá és híressé
lenni akaró felnövekvő nemzedékek erről beszélnek.
„Jöjjön el a Te országod!” – mondjuk. El is jön. És nem
csupán egykor majd, a távolinak tűnő jövőben, amikor Jézus újra visszajön,
mint király, és ítélni fog, hanem az Ő országa már itt van. Jézus által már
eljött! Mégpedig oly módon, mint a földben a gabonamag, ahogy egy másik
példázat mondja, olyan, mint a mustármag, mint a gyöngy a piacon, mint a
hal a gyalomban, vagy épp, mint ez a megtalált
kincs. Isten országa ennyire valóságos, reális, mint ezek a dolgok.
Az idő azonban betelt, és
Isten országa elközelített Jézus által. A mennyek országa áttöri a
hétköznapokat, és ezzel a döntés alkalma is eljött a mi életünkre nézve,
sőt eljön minden egyes nap, és élethelyzetben. Ezt a döntést azonban már
megelőzte egy másik: az Istené, aki Krisztusban kilépett elrejtettségéből,
és döntött az ember mellett. Mellettünk döntött. Isten igen-t mondott az
emberre, igen-t mondott ránk a Golgota keresztjén. A mennyek országa itt
van, megtalálható, sőt birtokba vehető. Az ember döntésére Isten mellett már
nem azért van szükség, hogy eljöjjön a mennyek országa, hanem azért, mert
már eljött!
Azonban ahhoz, hogy az Ő
országa kiteljesedhessen, ahhoz először az uralomváltás az én életemben
kell elkezdődjön! Neki mindenek előtt az én királyommá kell lennie! Ezt értette
meg egykor a nép a fogságban. Elkezdik keresni az Urat, sőt megérteni. Nem
véletlen, hogy az ószövetségi könyvek nagy része abban az időben
keletkezett, messzi földön. Mi sem mutogathatunk a másik emberre, vagy
okolhatjuk Istent, hanem csak az lehet az egyetlen helyes indulat bennünk,
ha amikor azért imádkozunk, hogy eljöjjön az Ő országa, akkor mindenek
előtt önmagunkra nézünk, és újra és újra leszállunk a trónról, és átadjuk
neki a koronát. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|