|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Ne hagyd el anyád tanítását”
Ima
Hálát adunk néked, Urunk, Istenünk az elmúlt héten
megtapasztalt gondviselő szeretetedért. Hálát adunk neked szeretteinkért,
családunk tagjaiért, a bennük kapott örömökért. Hálát adunk, hogy
megáldottad kezünk munkáit. Hálát adunk, hogy a Te gondolatod és a Te
terved ad nekünk reménységet, és magasztalunk, hogy Jézus Krisztusban
bűnbocsátó kegyelmeddel fordultál hozzánk. Most is így jöttünk a Te
hajlékodba, jöttünk, hogy magunkat megvizsgáljuk, és mindazt, amiben az elmúlt
héten mulasztottunk, vétettünk ellened és felebarátaink ellen, előtted
megvalljuk. Kérünk, bocsásd meg ezeket. És kérünk Urunk, Istenünk, hogy Te
áldd meg közösségünket, amikor a Te nevedben összegyülekezünk. Áldd meg
közösségünket, hogy tudjunk egymás felé szeretettel fordulni, és áldd meg
közösségünket, hogy tudjuk az utánunk következő nemzedéket a Te utadra
tanítani.
Mennyei Atyánk! A Te Lelked bennünk megkezdett
munkáját végezd, teljesítsd ki gazdagon, és bőségesen. Ámen.
Példabeszédek
könyve 1. fejezet 7., 8. és 9. vers
„7Az ÚRnak félelme az ismeret kezdete,
a bölcsességet és intést csak a bolondok vetik meg.
8Hallgass,
fiam, apád intésére, és ne hagyd el anyád tanítását, 9mert ékes koszorú ez a fejeden és
ékszer a nyakadon!”
Szeretett
Testvérek!
Kezdjük egy
olyan kérdéssel, amely kérdés valószínűleg szokatlan, legfőképpen nem szoktuk
a templomban kérdezni, de még a hétköznapokban is lehet, hogy némelyek
rögtön személyiségi jogaikat emlegetnék ennek hallatán. A kérdés így
hangzik: Mit örököltél?
Nem kell rá most
itt hangosan válaszolni, ez maradjon meg mindenkinek a saját fölismerése.
Lehet, hogy a válasz az, hogy „sok mindent”, lehet, hogy az, hogy „hát…,
nem sokat”. De nézzük azért ezt egy kicsit részletesebben!
Mit
örököltünk nagyszülőktől, szülőktől? Mielőtt mindenki az anyagiakra
gondolna,
először gondoljunk a testi, alkati sajátosságokra, képességekre, gondoljunk
arra, amit néha mások vesznek észre, hogy mennyire hasonlít a család
fiatalabb tagja az egyik vagy a másik szülőre vagy nagyszülőre.
Mit örököltél? Mit örököltünk? Több vagy kevesebb
anyagit is, kezük munkájának eredményét.
Mit örököltünk a tágabb közösségtől? Mit örököltünk a
nemzeti egyházi történelmünkből? Mit örököltünk nemzeti egyházi
kultúránkból, hagyományainkból? Vagy éppen döntéseik szép vagy részben hibás
következményeit. Ha egy kicsit tehát elkezdünk részletesebben gondolkodni,
akkor rá kell jönni, mindannyian örököltünk, méghozzá nem is keveset.
Vagyis az életbe elindulunk bizonyos örökséggel.
Aztán: kaptunk a szülőktől tanítást, nevelést. Az
előbb felolvasott bibliai szakasz a Példabeszédek könyve 1. fejezetéből ezt
mondja: „ne hagyd el
anyád tanítását” – és most
szándékosan nem olvastam a mondat első felét, hogy „Hallgass, fiam, apád intésére”. „Ne
hagyd el anyád tanítását” – nem
egyszerűen azért hangsúlyozom ezt, mert anyák napja van, hanem próbáljuk
kortörténeti összefüggésbe is elhelyezni. Tudjuk, hogy az ókori társadalmak
jelentős része erősen férfiközpontú volt. Persze ne feledjünk el valamit:
olyan időkben, amikor egy édesanya – ha ez megadatott neki – hatszor,
nyolcszor, tízszer, tizenkétszer volt áldott állapotban, és reménység
szerint sokakat nevelhetett, szoptathatott, akkor bizony életének igen
jelentős szakaszát és energiáját lekötötte mindez, ez a szolgálat. Ne a mai
fejünkkel próbáljunk azonnal gondolkodni, hogy igen, az egy olyan világ
volt, amikor a háttérbe szorították a nőket, az asszonyokat. Egy olyan
világ volt, amikor az édesanya meghatározó személyiség volt! Viszont
úgymond a közügyekhez ideje, energiája így általában az édesapának maradt.
Ne a mai fejünkkel próbáljunk azonnal gondolkodni: amikor néhány szülő azt
mondja, hogy már egy gyerek is sok! – mert a karrieremet, mert a
szépségemet, mert, mert, mert… akadályozni fogja.
„Ne hagyd el anyád tanítását”
– tehát egy olyan világban, amelyik világ az előbb említett okok miatt is –
úgymond – férfiközpontú volt, figyeljük meg, hogy a bibliai tanítás
egyensúlyban beszél: apád intése és anyád tanítása. Nos, ne hagyd el
mindezt!
Tehát az
örökségen túl kaptunk tanítást. A teremtési rend szerint egymásra vagyunk
bízva. A gyermekek a szülőkre, hogy tanítsanak, hogy tanítsunk, hogy
átadjunk ismereteket, tapasztalatokat, ahogy az előbb a Mózes könyvéből is
hallottuk éppen az Igét. Ahogy megszólít bennünket az Isten szülőként és
nagyszülőként. Persze azért legyünk őszinték, és szülőként ne csupán ennyit
halljunk meg! S legfőképpen ne vágjuk gyermekeink fejéhez –, hogy „Hát a
Bibliában is meg van írva, hogy figyelj apád intésére, meg ne hagyd el
anyád tanítását!”, hanem merjük őszintén fölismerni és beismerni,
fölvállalni, hogy szülőként sem vagyunk tökéletesek. Merthogy ezt a
gyermekeink nagyon hamar észreveszik. Meg is jegyzik. Szóvá is teszik.
Nem vagyunk
tökéletesek, nem azért bízatott ránk az utánunk következő nemzedék
tanítása, mert mi erre tökéletesek lennénk és felkészültek. Tehát ennek
ismeretében valljuk az Igét, hogy „ne
hagyd el anyád tanítását”. Mindaz,
amit átéltél, megtapasztaltál, add tovább! Add tovább gyermekeidnek és
unokáidnak! Lehet, hogy ezt eleinte nem nagyon fogja értékelni a gyermek,
mi se nagyon díjaztuk, nem mindig örültünk neki; lehet, hogy József
Attilához hasonlóan ordítottam, toporzékoltam, mert nem az én akaratom lett
meg néha, hanem a szülőé. De milyen csoda! – eltelik huszonegynéhány
esztendő, vagy harminc esztendő, és nagyjából hasonlóképpen gondolkodunk
felnőttként, és hasonló bölcsességekkel fordulunk a gyermekeink felé, mint
ahogy mi kaptuk, bár nem mindig fogadtunk szót. Lehet, hogy csak
felnőttként értékeljük, lehet, hogy sok idő telik el, amíg a magvetés
szárba szökken, és valóban termést hoz. Mégis, az Ige azt mondja, „ne hagyd el anyád tanítását”.
Szülőként szeretnénk, hogy ha gyermekeink többre vinnék, ami egyik oldalról
nagyon helyes, de azért csöndesen jegyezzünk meg valamit. Néha ez a nemes
szándék, hogy szeretnénk, ha a gyermekünk többre vinné, ez néha csak anyagiakat
jelent, néha csak a tanulást jelenti. Néha előfordul, hogy a szülő –
úgymond – mindent megtesz, és a huszonvalahány éves gyermeke sem csinálhat
meg semmit, mert majd én kiszolgálom, és mindent a feneke alá teszek: „Csak
tanuljál!”. De mikor fogja megtanulni az élet dolgait, ha csak
szakismeretek megszerzésére akarjuk minden áron ösztönözni? Vagyis miközben
áldozatot hozunk, aközben vegyük észre, miért hozzuk az áldozatot! Milyen
irányba serkentjük mi a gyermekeinket?
És így
jutottunk el a harmadik területhez: elindulunk az életbe az örökséggel,
elindulunk az életbe mindazzal, amit a családban tanítanak a szülők, és
elindulunk mindazzal az ismerettel, amit nevezzünk szakismeretnek, amiből
majd diplomát szerzünk, hogy fölkészüljünk valamilyen feladat, valamilyen
munka elvállalására. Ezekre is szükség van, sőt még később is tovább
képezzük magunkat. S akkor most e három dolog után: az örökség, a szülőktől
kapott nevelés és az iskolákban megszerzett ismeretek után mégis föl kell
tenni a kérdést, hogy élni ki
tanított meg? Ki taníthat meg élni? Márpedig ez lenne a legfontosabb
kérdés, hiszen mire megy valaki három diplomával, ha nem látja az élet
értelmét, ha nem tudja, hogyan kellene élni. Mire megy valaki öt szakmával,
hogyha nem tud vele jól élni? Ki taníthat meg tehát élni? Hogyan állhat
össze egésszé mindez? Hiszen egy szétesett világban élünk. Szétesett a
nemzet, szétesett a kultúra, és nagyon sok ember gondolkodása is. Darabokra
van széthullva… de hogy állhat össze egésszé? Vagyis: Ki taníthat meg élni?
– ha nagyon egyszerűen akarjuk föltenni a kérdést.
A
Példabeszédek könyve, az ősi bibliai bölcsesség mindjárt a könyv elején
ilyeneket jegyez föl: „Az ÚRnak félelme az ismeret kezdete, a
bölcsességet és intést csak a bolondok vetik meg. Hallgass, fiam, apád
intésére, és ne hagyd el anyád tanítását, mert ékes koszorú ez a fejeden és
ékszer a nyakadon!” [Péld. 1,7-9.]
A „Ki taníthat meg élni”
kérdés itt így nincs megfogalmazva, de a válasz igen. A válasz
megfogalmazódik már a Példabeszédek könyve elején: „Az ÚRnak
félelme az ismeret kezdete” – vagyis szükség van ismeretekre. Erre tanítanak a
szülők, tanítanak az iskolában, de az ismeret kezdete, alapja, fundamentuma
az az Isten-ismeret kell, hogy
legyen, mert Isten-ismeret nélkül szétesik minden. Nem tudjuk összerendezni
helyesen és bölcsen a részértékeket. Isten-ismeret, és amiről beszél itt az
Ige, hogy „Az ÚRnak félelme az ismeret kezdete, a
bölcsességet…” – bölcsességgel
folytatja… Igen, bölcsességre szükségünk lenne. Nem egyszerűen csak
ismeretekre, mert az ismeretek helyes használata a bölcsesség. Az élet
igazi értelmét kellene megtalálni, és hányszor tapasztaljuk azt, hogy
iszonyatosan sokat dolgozva, szaladva, robotolva egy idő múlva emberek
megállnak, vagy valami megállítja őket, és kezdenek rádöbbenni arra: Miért
csinálom én ezt az egészet? Néha szomorúan kell hallanom, amikor a gyermeke
fejéhez vágja valaki, hogy „Ezért dolgoztam évtizedeken keresztül, hogy te
most ilyen meg olyan vagy?!”.
Az élet igazi értelmét
megtalálni minél hamarabb, hogy a helyére kerüljenek a részletek. Egy
szétesett világban nagyon nagy a kísértés, hogy „a részletek”… egyik vagy másik részlet után szalad az ember, és
csodálkozik, hogy nem lesz benne boldog. Nem találja meg az élet igazi
értelmét. Az Isten félelme az ismeret kezdete, itt kezdődik minden. Ez
rendezi el, ez állítja össze egésszé az életet, és ebben az összefüggésben
kell meghallanunk, hogy „ne hagyd el anyád tanítását”. Igen, szülőként akkor
adhatunk a legtöbbet, ha Isten ismeretére segítjük gyermekeinket. Ez
feladatunk is, de a legtöbbet ekkor adhatjuk. Bizony, ezeket az Igéket
olvasgatva és megértve megjelent előttem néhány arc, akikkel kellett
beszélgetnem már, és akik elpanaszolták szülőként nagy keserűségeiket.
Amikor elmondták, hogy „Mennyit dolgoztunk! Mennyi pénzt fektettünk ebbe a
gyerekbe! Mennyi időt, mennyi energiát fektettünk bele, és ő most ilyen,
meg ilyen!”. Megjelenik valaki előttem, aki ilyeneket panaszolva mondja
keserű sirámát, hogy „Tetszik tudni, a férjem mondta a múltkor is, hogy itt
a slusszkulcs gyerek, a tied, csak hagyd abba azt, amit most csinálsz! Mindent
megtettünk! Tessék mondani, mit kell még tenni?!” Hát… az a baj, hogy
mindent megtettek, mert a mindent rosszul értik. Ha úgy gondolják, hogy az
élet értelmét megtalálja, ha az eddigi sok pénzhez, sok anyagihoz még
többet adunk, akkor eltévesztettük. Mi is eltévesztettük és neki is rossz
példát adtunk – „ne hagyd el
anyád tanítását”. Szülőként akkor adhatjuk a legtöbbet, hogy
ha Isten-ismeretet adunk neki, mert a részleteket azután megszerezheti.
Bizonyos örökséget kap, bizonyos dolgokat iskolában megtanulhat, de minél
hamarabb legyen Isten-ismerete, hogy legyen az élet értelme felől neki
segítsége.
És emlékezzünk most bibliai
példákra! Nem nagyon szoktunk ezekre úgy odafigyelni… vagyis ha most azt a
feladatot kapnánk, hogy Mózes történetéről meséljünk, mit tudnánk elmondani
Mózes nevét hallva? Én úgy gondolom, hogy nagyrészt kimaradna belőle az,
hogy Mózes, aki kicsi, pici gyerekként a fáraó udvarába került, ahol egy
átnevelő táborba került, nos, ez a Mózes – azt olvassuk – felnövekedvén
kiment a fáraói udvarból úgymond a nép közé, hogy lássa, vérei – a saját
nemzete, akik ott rabszolgamunkára voltak kényszerítve – hogyan élnek.
Honnan tudta az a Mózes a gyökereket? Honnan tudta, akit kicsi korától
kezdve egy diktatúra nevelt? Honnan? Vajon nem attól az édesanyától, aki a
fáraói udvarban szoptathatta, és néhány évig még nevelhette? Mert biztos
nem a fáraó tanította meg és a fáraó bölcsei, hogy ‘te Ábrahám fia vagy’!
Vagy gondoljunk Dánielre! (Majd
a gyermekórások nemsokára bejönnek, és Dániel könyvéből fognak egy
részletet elmondani.) Dániel és társai, akiket egy hódító hatalom
elhurcolt, kiszakított a családjából, és fiatalemberként odakerülnek – szó
szerint – az átnevelő táborba. Jön az ideológiai agymosás. Honnan tudhatta
Dániel, amit tudott? Nevezetesen, hogy nem
eszünk a király asztaláról, nem
fogunk a nagy arany állókép előtt térdre esni és azt imádni – nekünk van
Istenünk! Vajon kiktől tudták? Biztosan nem a babilóniaiak tanították
meg! Nem a fogvatartók tanították meg az Isten útjára. Ezt otthonról
kellett hoznia; otthonról, istenfélő szülőktől, és mindazon istenfélő
emberektől, akik között élete korai szakaszában nevelkedhetett. És tudjuk –
a világi tudomány is fölismerte –, hogy az első évtized mennyire
meghatározó mindannyiunk életében.
Vagy emlékezzünk egy
újszövetségi alakra, Timóteusra, aki fiatalon egy gyülekezet vezetője
kellett, hogy legyen. Pál apostol le is írja: megemlékezem rólad imádságaimban, a Te hitedről (és sok minden
mást is leír), és megemlékezem
anyádról, aki keresztyén volt, meg nagyanyádról, aki szintén hívő asszony
volt. Mindkét esetben az apa illetve a nagyapa nincs említve, ők nem
keresztyének voltak. Vagyis egy tipikus mai család volt, ahol volt a
családban keresztyén, és volt, aki nem az volt. Timóteus az Isten útját a
szülőn, egész pontosan az édesanyán és a nagymamán keresztül hallhatta meg.
Majd még mindehhez kapcsolódik mindaz, amit Pál apostoltól hallhatott, de
az indítás az otthonról történt.
„Ne hagyd el anyád tanítását” –
gyermekként a legtöbbet így kaphatunk, ha az Isten útjára tanítanak meg. És
így adhatunk a legtöbbet, ha erre tanítunk, és erre próbálunk példát adni,
ha olyan közösségbe hozzuk gyermekeinket, ahol ezt erősíthetik meg, mert a
világnak az elszívó hatása, az volt, van és lesz is. A mi feladatunk az,
hogy olyan közösségbe hozzuk gyermekeinket a családon túl, a család
mellett, amely közösség erősítheti az Isten-ismeretet benne. És végül ne
feledjük el, mi egy bűneset utáni világban élünk. Egy bűneset utáni
világban – vagyis mindaz, amire korábban utaltam, hogy szülőként sem
vagyunk tökéletesek (30, 40, 50, 60, 70 év alatt sem leszünk tökéletesek) –
csak elindulunk a Krisztus útján. Vagyis vannak emberi gyarlóságaink.
Olykor Isten akarata ellen cselekszünk szülőként, hívő szülőként is
engedetlenségünkben. Egy ilyen világban, ebben a világban egyik oldalról
vegyük komolyan a saját szolgálatunkat, hogy a legtöbbet akkor adhatunk, ha
az élet értelmére, az Isten megismerésére segítjük gyermekeinket; és akkor
mindez segítség lesz neki arra, hogy amit örököltek szellemi vagy anyagi
értelemben tőlünk, vagy nemzetünktől, vagy egyházunktól, mindaz, amit
tőlünk tanultak, majd az iskolákon keresztül tanultak, mindaz a helyére
kerülhessen az életükben. Vegyük komolyan mindezt. Vegyük komolyan ezt a
fajta szolgálatot, mert ez a legtöbb. Másik oldalról pedig, mint gyermekek
– és itt a gyermekek nem csak azok, akiknek még nincs gyermekük, hanem
mindannyian, akik gyermekek voltunk, vagy még azok lehetünk –, vegyük komolyan,
hogy ne csupán a hibákat, az emberi gyarlóságokat lássuk meg szülők és
nagyszülők életében, hanem lássuk meg mindazt, ami Isten iránti hitben és
engedelmességben történt.
„Ne hagyd el anyád tanítását” – hangzik
a bölcs figyelmeztetés, hangzik ma is. Szánjuk oda tehát magunkat
szülőként, nagyszülőként újra és újra az Isten akaratának megismerésére,
cselekvésére. És szánjuk oda magunkat arra, hogy gyermekeinknek, ha ezt az
ismeretet adjuk tovább, a legtöbbet adtuk. Ha még ezen kívül is tudunk
valami örökséget adni, akkor azért adjunk hálát az Istennek, de a
legfontosabbat, a legelsőt azt mi tegyük meg, mert ránk bízatott, és akkor
igaz lehet a fölszólítás: „ne
hagyd el anyád tanítását”. Mert mire ez a felszólítás,
ha az anyai, apai tanítás nem az Isten Igéje szerint van? Akkor jobb, ha
elhagyják a gyermekeink. A „ne
hagyd el anyád tanítását” úgy igaz és áldás, ha mi sem
hagyjuk el az Úr útját. Ámen.
Imádkozzunk!
Magasztalunk Istenünk, hogy
kijelentetted, megismertetted magadat mivelünk. Hálát adunk az előttünk
járt nemzedékért, munkájukért és szeretetükért, de leginkább azért, hogy a
Te utadra tanítottak, hívtak bennünket, hogy megismertették a Te nevedet és
a Te akaratodat velünk, hogy az élet értelmét ismertették meg.
Bocsásd meg, ha nem igazán
becsültük meg szeretetüket, szolgálatukat, életük jó példáját, ha inkább
csak a hibákat figyeltük. Bocsásd meg, ha nem hallgattunk az Ige szerint
való tanításukra, és bocsásd meg, ha szülőként mulasztottunk, rossz példát
adtunk, a részleteket tettük az élet középpontjává, és csodálkozunk, ha
gyermekeink is így gondolkodnak. Bocsásd meg mindezt nekünk. Segíts, hogy
különböző generációkhoz tartozva együtt keressük és cselekedjük a Te
akaratodat. Segíts, hogy így édesanyaként, nagymamaként, szülőként,
családként betöltsük Tőled való küldetésünket gyermekeink, unokáink,
szeretteink javára.
Könyörgünk így a családokért,
hogy erősödjenek szeretetben. Könyörgünk nemzetünkért, nemzetünk szám
szerinti gyarapodásáért, és sokak megtéréséért. Könyörgünk egyházaink lelki
újulásáért. Segíts Urunk, Istenünk hogy a mi életünk áldásos eszköze
lehessen, szolgája, sáfára lehessen nálunk elhelyezett lelki javaidnak.
Könyörgünk a konfirmációra készülő fiataljainkért, hogy ne csupán ismeretnek,
tanulásnak lássák mindazt, amiben részük volt, hanem lassan érlelődjön
bennük – gyermeki, fiatal módon még – a beléd vetett hit, és a melletted
való döntés. Segíts, hogy a mi életünk családként is, gyülekezetként is ezt
a döntést előre vivő áldás legyen. Könyörgünk a nyári többgenerációs
nagytáborunkért, hogy a közösségben együtt lehessünk, és megtapasztalhassuk
az áldásait. Kérünk épületeink bővítésének anyagi forrásaiért. Könyörgünk
mindazokért, akik most testi betegséggel, erőtlenséggel viaskodnak,
könyörgünk azokért, akiknek az elmúlt napokban kellett búcsúzni, gyászolókért,
hogy szívük szomorúsága és keserűsége előtted elmondott gyász és keserűség
legyen, hogy általad, a beléd vetett hit által legyen vigasztalása
életüknek.
Urunk, Istenünk, odaszánjuk
magunkat arra a szolgálatra és küldetésre, melyet Tőled vettünk. Kérünk,
hogy tedd áldássá családi és gyülekezeti életünket, tedd áldássá
gyermekeink, unokáink, dédunokáink számára. Urunk, nálad van az áldás, mi
magunkat készségesen szánjuk oda. Vezess bennünket, az engedelmesség
lelkével támogass, hogy a Te áldásaid bőven áradhassanak világodba. Ámen.
„Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy, szenteltessék meg
a te neved, jöjjön el a te országod, legyen meg a te akaratod,
amint a mennyben, úgy a földön is; mindennapi kenyerünket
add meg nékünk ma, és bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is
megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek; és ne vigy minket
kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól; mert tied az ország, a hatalom és
a dicsőség mindörökké.”
Ámen.
„Áldjon meg tégedet az Úr, és őrizzen meg tégedet.
Világosítsa meg az Úr az ő orczáját te rajtad, és
könyörüljön te rajtad.
Fordítsa az Úr az ő orczáját te reád, és adjon
békességet néked.”
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|