|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Tedd ezt, és élni fogsz”
Rómabeliekhez
írott levél 1. fejezet 16-25. vers
„16Mert
nem szégyellem az evangéliumot, hiszen Isten ereje az, minden hívőnek
üdvösségére, elsőként zsidónak, de görögnek is, 17mert Isten a
maga igazságát nyilatkoztatja ki benne hitből hitbe, ahogyan meg van írva:
»Az igaz ember pedig hitből fog élni.«
18Isten ugyanis haragját nyilatkoztatja ki a mennyből
az emberek minden hitetlensége és gonoszsága ellen, azok ellen, akik
gonoszságukkal feltartóztatják az igazságot.
19Mert ami megismerhető az Istenből, az nyilvánvaló
előttük, mivel Isten nyilvánvalóvá tette számukra.
20Ami ugyanis nem látható belőle: az ő örök hatalma és
istensége, az a világ teremtésétől fogva alkotásainak értelmes vizsgálata
révén meglátható. Ennélfogva nincs mentségük, 21hiszen
megismerték Istent, mégsem dicsőítették vagy áldották Istenként, hanem
hiábavalóságokra jutottak gondolkodásukban, és értetlen szívük
elsötétedett.
22Akik azt állították magukról, hogy bölcsek, azok
bolonddá lettek, 23és a halhatatlan Isten dicsőségét
felcserélték emberek és madarak, négylábúak és csúszómászók képével.
24Ezért kiszolgáltatta őket az Isten szívük vágyai
által a tisztátalanságnak, hogy meggyalázzák egymás testét.
25Akik az Isten igazságát hazugsággal cserélték fel,
azok a teremtményt imádták és szolgálták a Teremtő helyett, aki áldott
mindörökké. Ámen.”
Hallottuk az Igét, lélekben elcsendesedve imádkozzunk!
Mennyei Édesatyánk! A Te Igéd tükrében látjuk
magunkat. Valóban mi bölcseknek tartjuk magunkat, okosaknak, sőt embertársainknál
is föltétlenül okosabbaknak és bölcsebbeknek, és mi oktatunk ki másokat.
Mert nem szeretjük, hogyha bennünket tanítanak, bennünket, okosakat.
Kritizáljuk lelkészünket, kritizáljuk vezetőinket, kritizáljuk az egész
népünket okkal vagy oktalanul, sőt Urunk még Tégedet is kritizálunk, mi
másképp vezetnénk a világnak a sorait, nem lennének háborúk, az emberek
békességben élnének. Megfeledkezünk arról, hogy Te adtál nekünk
szabadságot.
Urunk! Bocsásd meg ezt a hiúságot mibennünk. Kérünk,
hogy Te intsél, fenyítsél a Te botoddal, vessződdel. Megérdemeljük.
Megérdemeljük a szenvedést, és adjál nékünk alázatot. Tanítsál, kérünk, a
mai istentiszteleten is bennünket, és adjál nekünk alázatot a Te színed
előtt. Ámen.
Úr Jézus mely igen drága,
a te igédnek világa,
Mely bölccsé tévén az elmét,
szüli az Úrnak félelmét.
Gerjeszd fel most indulatunk,
hogy míg igédre hallgatunk,
Végyen bennünk épületet
A hit, reménység és szeretet:
Tégy bölcsekké, tégy
szentekké!
154. dicséret
Lukács
evangéliuma 10. fejezet 25-29. vers
25Ekkor előállt egy törvénytudó, hogy megkísértse őt,
és ezt kérdezte: »Mester, mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?«
Ő pedig ezt
mondta neki: »Mi van megírva a törvényben? Hogyan olvasod?«
Ő pedig így
válaszolt: »Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes
lelkedből, teljes erődből és teljes elmédből, és felebarátodat, mint
magadat.«
28Jézus ezt mondta neki: »Helyesen feleltél: tedd ezt,
és élni fogsz.«
29Ő viszont igazolni akarta magát, és megkérdezte
Jézustól: »De ki a felebarátom?«”
Szeretett Testvérek!
A mai napon, nagyon sok gyülekezetben konfirmandusok
állnak az Úr asztala köré. Így lesz ez nálunk is ma délelőtt majd a
második, fél 11-es istentiszteleten, a gyülekezet fél 11-es része elé
állnak.
Konfirmáció – ha ezt a szót halljuk, akkor
legtöbbünkben talán az a gondolat, az a kép jelenik meg: akkor
kátékérdések. Kérdések, kérdések. Igen. Van gyülekezet, ahol mind a 112.
kátékérdést fölkérdezik. Van, ahol nem ennyit kérdeznek, másképpen
cselekszenek. De nagyon sokan azt mondanák: konfirmáció? – hát akkor
kérdések. Vizsga. Bizonyos értelemben vizsga, de nem úgy, ahogy általában
erre sokan gondolni szoktak, hogy kérdeznek, és felelni kell, vizsgázni
kell – mármint a fiataloknak. Ha vizsgának említjük, akkor valóban lehet
egyfajta vizsga. Vizsga nekünk a gyülekezetnek. Mit tettünk meg azért, hogy
minél több fiatal ott lehessen az Úr asztalánál. Mit tettünk meg – és akkor
vizsgázunk szülőként is, családként is – azért, hogy gyermekeink,
szeretteink, unokáink ott legyenek. Mit tettünk meg szolgálatban lévők,
hogy minél inkább föl legyenek készítve, és minél inkább megszülethessen a
gyermekekben egy olyan döntés, ami még ugyan gyermeki hit, fiatalos hit,
amely még majd élni fog.
Szóval kérdések. Igen, kérdések merülnek föl, de
többszörös értelemben, és ezen belül ott van az is, hogy kátékérdések.
Másik oldalról viszont nézzük meg azt is, hogy milyen
szándékkal szoktak az emberek kérdezni, milyen szándékkal kérdezünk mi magunk
is.
Emlékezzünk arra a bibliai történetre, amikor
néhányan mennek, és mondják: megtaláltuk
a Messiást. És erre ugye valaki azt mondja: származhat-e jó Názáretből? Mert ti valami názáreti Messiásról
beszéltek. Igen. Származhat-e valami jó, a Bibliából? – teszik föl a
kérdést sokan. Származhat-e valami jó a templomból? Származhat-e valami jó
az istentiszteletből? Aztán egy pillanatra azt is meg kell néznünk, hogy
valóban hogy tesszük föl a kérdést. Nem csupán azt, hogy mit kérdezünk,
hanem, hogy milyen lélekkel. Őszintén? Kíváncsiskodva? – mint ahogy ezt
gyakran hittanórán, kátéórán előfordul: Tanár néni ezt tessék gyorsan nekem
megmondani! És amikor elkezdi mondani a választ, a harmadik szónál már oda
se figyel a kérdező. Ez részben életkori sajátosság – tudjuk.
Kíváncsiskodó, de még nem igazán érdeklődő ember. Vagy talán kérdezünk,
vagy kérdeznek emberek azért, hogy vitát szítsanak. Majd én zavarba hozom
azt a hívő embert! Majd én zavarba hozom a hitoktatót! Majd én zavarba
hozom a lelkészt! Majd én fölteszem a keresztkérdéseimet! Kérdeznek,
kérdezünk, de milyen lélekkel, milyen célból? Talán úgy, hogy önmagamat
igazoljam?
A fölolvasott bibliai történetünk, amely úgy gondolom
mindannyiunk előtt többé-kevésbé ismerős, és amely párbeszédnek a
folytatása az irgalmas samaritánus példázata lesz, nos ebben ez az ember
kétszer is kérdez. És a második kérdése már egyértelműen önigazoló. No jó,
de ki az én felebarátom? Kérdések. Vajon hamis szándékkal? Vajon
mentegetőzve? Mert kérdezni sokféleképpen lehet.
Ez a bizonyos törvénytudó, akiről itt Lukács beszámol
az evangéliumban, azért ment Jézushoz, hogy megkísértse: Ezt a kegyelmet
hirdető Jézust most megfogom, és rábizonyítom, hogy nem becsüli a törvényt!
Kegyelem hirdetésével szemben áll a törvénnyel, akkor pedig az Isten Igéjét
megrontotta.
Igen. Lehet, hogy valaki ilyen lélekkel, ilyen
szándékkal jön és kérdez, egyébként nagyon jót kérdezett: „mit cselekedjek, hogy az örök életet
elnyerjem?”. Nagyon lényeges dolgot kérdez. De az a lelkület, amivel
teszi, hát az bizony megkérdőjelezhető. És a jézusi válasz egészen
megdöbbentően egyszerű. Azt mondja Jézus: hát hogyan olvasod? Te egy
törvénytudó, egy Írást ismerő ember vagy. Hát hogyan olvasod? Egy tipikus
rabinista úgymond fogás, amikor a kérdező felé visszakérdez. És Jézus kimondatja
a törvénytudóval a választ. Tudod te ezt a választ nagyon jól, most csak
jössz okoskodni, kötözködni, kísérteni. Na hogyan olvasod? És muszáj
kimondania, mert be kell bizonyítania, hogy ő ismeri a mózesi törvényeket,
ismeri az Írást, nem maradhat abban, hogy ‘ja, nem tudom!’. Ezt nem
mondhatta. És amikor kimondja a választ: Szeresd az Urat, szeresd felebarátodat, akkor már elhangzott a
válasz. Akkor már azt is mondhatta volna Jézus, akkor meg most mit
kérdezel? Hát tudod te nagyon jól.
Vajon sokat vagy keveset tudunk, vagy tudnak az
emberek Istenről? Úgy gondolom, hogy ez is igaz, meg az is. Nevezetesen,
hogy vannak, akik viszonylag sokat, és másik oldalról meg mintha mégis
keveset. Sokan tudnak idézni a Szentírásból. Remélem, hogy közülünk pedig
sokan sokat tudnának idézni a Szentírásból. Mert olvassuk, ismerjük az Igét.
Másik oldalról viszont azt is tapasztaljuk (mondjuk
ilyen televíziós műveltségi játékoknál), hogy amikor annyira egyszerű kis
bibliai kérdést föltesznek, akkor az emberek túlnyomó többsége elvérzik. Mert
ma Magyarországon még mindig nem része az általános műveltségnek a
Szentírás ismerete – legalább nagy vonalakban való ismerete. Akkor most
sokat vagy keveset tudnak az emberek az Isten Igéjéből?
Aztán némelyik hittanos többet tud, mint a szülei. És
az sosem egészséges, hogyha a tanár kevesebbet tud, mint a diák. Az soha
nem egészséges, amikor a szülő kevesebbet ismer és tud, mint a rábízott
gyermek. Hiszen nekünk felnőtteknek kellene többet ismerni és tudni. Néha, és
nem is egyszer tapasztaltam már: menjél gyerekem, jó a hittan, beírattalak,
menjél, én nem megyek. És a gyermek valóban többet ismer már és tud.
Elég ez az ismeret vagy nem elég az örök életre?
Ismeret kérdése lenne, az ismeret mennyiségétől függő lenne az örök élet?
Mit kellene egyáltalán ismerni és tudni az örök élethez? „Mit kellene cselekedni, hogy elnyerjem
az örök életet?” – tette föl a törvénytudó kicsit hamis lelkülettel, de
az egyébként jó kérdést.
Nos, de miért kellene tudnunk a Heidelbergi
Kátét? Ugye elvéreznénk rajta kedves idősebb testvérek, akik még egykor
tanultátok a Heidelbergi Kátét – hiszen sok évtizeddel ezelőtt azt
használtuk a konfirmációfölkészítésben is –, vagy esetleg egyházunk másik
hitvallását, a második Helvét hitvallást. Mit kellene ismerni és tudni az
örök élethez? Esetleg a mai konfirmációs kérdéseket? Talán mind a 112-t?
Vagy a János 3,16-ot? Hogy szól az? János 3,16: „Úgy szerette Isten e-világot…” – ugye nagyon szolidak vagyunk
templomban? Vagy nem ugrik be az evangélium summája? – „Úgy szerette Isten e-világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy
aki hisz őbenne el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” Ez elég az
örök élethez? Vagy a „Miatyánk”-ot kell tudni? – és akkor minden rendben
van? Esetleg a „Hiszekegy”-et?
Hogy is van hát mindez? Jézus a kérdező emberhez
fordulva visszakérdez: „hogy olvasod?”.
Törvénytudó, az Írást állandóan tanulmányozó ember volt a kérdező. És ő nem
tehetett mást, mint büszkén elmondta, hogy ő tudja: „szeresd az Urat… szeresd felebarátodat”.
És itt egy érdekes fordulat következik. Jézus megdicséri.
Azt mondja, hogy jól feleltél: „helyesen
feleltél”. Most már meg is nyugodhatnánk. Akkor itt az indexem, légy
szíves a kitűnőt beírni Mester! Jól vizsgáztam! Én tudom!
Na jó, de akkor meg miért kérdezel? Ha tudod, akkor
miért a kérdés? Jól feleltél – mondja Jézus – azonban nem ennyit mond
csupán, hanem folytatja. Mi haszna lehet ennek az embernek, mi haszna lehet
nekünk a Szentírás ismeretéből? Mi hasznunk lehet abból, hogy kevesebbet,
vagy többet ismerünk az Isten Igéjéből? Fontos az ismeret, de ugye nem a
mennyisége az első számú kérdés. Jó, ha ebben gyarapodunk az évek folyamán,
szükséges, hogy gyarapodjunk. A megszentelődés elképzelhetetlen az Isten Igéjének
egyre alaposabb ismerete nélkül. De az örök élethez döntés kell! Egy hitbeli
döntés kell. Nem elég csupán tudni, ismerni valamit, esetleg nagyon szépen,
precízen, szó szerint idézni is. Fejből mondani. Döntenünk is kell.
Azt hiszem többen ismerjük azt a mondást, amit nagyon
szeret a mi népünk is: „maradj a problémánál, mentes leszel a döntéstől”.
Mit cselekedjem, hogy az örök életet elnyerjem? Most
hogy is van akkor? Én református legyek, katolikus legyek, görög, római,
evangélikus legyek, baptista legyek? Milyen legyek? Hát hol itt az igazság?
És nem sorolom tovább az okoskodó kérdést – mert nagyrészt ez inkább
okoskodó, kibúvót kereső kérdés szokott lenni. Szóval maradjunk a
problémánál. Én mindig kérdezgetek, ha meg fogsz felelni nekem, újabb 10
kérdést fogok föltenni, csak ne kelljen döntenem. Maradjunk a problémánál.
Vitatkozzunk rajta, okoskodjunk egy kicsit.
Nem tudom, hogy ha a háziorvoshoz elmennénk, és
előhoznánk a bajunkat, és az orvos ott elbölcselkedne nagyon szakszerűen,
nagyon okosan, 126 féle esetet is fölvázolva: hogy lehet, hogy ez így van, lehet,
hogy annak olyan van, meg lehet emígy is… meg még az orvosi ismeretből
följegyezték, hogy ekkor meg ekkor, a világ túlsó részén egyszer, ezzel a
betegséggel kapcsolatosan valaki így, meg így járt… Meddig hallgatnánk mi
ezt az egyébként nagyon okos, tudományos beszédet? Nem állítanánk le pár
perc múlva, hogy „Bocsánat, beteg vagyok!”? Majd az orvosi egyetemen, az
előadáson mondja el ezt mind, mert ez biztos nagyon okos és jó. Én nem a
problémánál szeretnék maradni, megoldást szeretnék találni.
„Hogyan
olvasod?” – „Szeresd az Urat…” – válaszol a
törvénytudó. Igen, ugye ez azt jelenti, hogy döntened kell. Döntened kell,
hogy az Úr a te Istened, vagy hiszel az Isten létében, de más valaki a te
gazdád. És bizony nagyon sok úgynevezett istenfélő emberünk van, aki az
Isten létében hisz, de Istent nem engedi, hogy élete gazdája legyen. Más az
élete gazdája, vagyis más valami bálvánnyá lett életében.
„Szeresd az
Urat…” – jól
feleltél, mondja Jézus. Csak hogyha döntesz, ha valóban én az Úr vagyok a te Istened, és ne
legyenek idegen Isteneid én előttem – ha valóban így is döntöttél, nem csak
tudod a törvényt, akkor megváltozik az istensorrend az életedben. Mert
mindenkinek van, vannak istenei, de akkor végre az Úr, az Isten kerül az
első helyre. Ha döntöttünk, és valóban az Urat, az Istent szeretjük,
mindenekelőtt, akkor az istensorrend változással az értéksorrend is
változni kezd. Ez törvényszerűen be kell, hogy következzen; kicsi
lépésekben, de ez a megszentelődés útja, amikor átrendeződik a mi életünk.
Már nem a kérdések vannak (persze, hogy jönnek újabb és újabb kérdéseink
is, az őszinte kérdést föl kell tenni, és keresni kell rá a választ), de
már nem a takaró kérdések jönnek, ami mögé próbálunk elbújni. Pedig
hányszor megpróbáljuk mi is, hívő emberként is, valljuk be: álkérdések mögé
bújunk, hogy azon had problémázzunk el egy kicsit, a lelki tanácsadó is, a
lelkész vagy a hívő testvér is had rágódjon rajta egy kicsit, én meg
mögötte ott vagyok, mert nem akarok változni.
Tehát a tudás fontos, de kevés. Kevés ahhoz, hogy az
örök élet az enyém legyen. Fontos a személyes döntés hozzá.
Kedves Testvérem! Nem tudom, hogy te hol tartasz. Nem
tudom, hogy hol tartasz akár fiatalként, akár szülőként, nagyszülőként,
esetleg már dédszülőként. Nem tudom, hogy hol tartasz. Még mindig a kérdéseknél?
Talán már van több-kevesebb ismereted, talán döntöttél is az Úr mellett,
talán már azt az ismeretet, amit kaptál, amit megszereztél, azt kezded
hasznosítani is az életedben. Vagyis már a gyakorlatnál, a hívő élet
gyakorlatánál tartasz? – nem tudom igazán. Én egyet tudok. Az Isten tovább
akar vezetni. Mert még mindig van tovább. Ha a megtérésig nem jutott el
valaki, akkor azért, ha a megtérés megtörtént, akkor pedig a
megszentelődésben lehet tovább lépni. „Nem
mondom, hogy elértem, vagy hogy tökéletes volnék, de igyekszem” – mondja
Pál apostol. Igen. Lehet tovább menni, sőt szükséges. Az elmélettől, az
ismerettől tovább lépni, vagy az alapján tovább lépni a megvalósítás útján.
Merj bízni az Úr szavában, és merj lépni, merjünk együtt is lépni az Úr szava
alapján. Ne csupán „szeresd az Urat,
a te Istenedet”, még egy-két kátékérdést is talán el tudnánk mondani,
meg még jó néhány bibliai Igét is tudnánk idézni, hanem merjünk bízni is
ezekben az Igékben. Vagyis hitből lépve, hittapasztalatra teszünk szert.
Tapasztalatra csak hitbeli döntés után lehet szert tenni. Ha csak egy
kicsit is, de már léptem előrébb, akkor az Isten világának egy újabb
területe tárul föl előttem.
Jézus mit mondott ennek a törvénytudónak? – aki
kérdezett, jót kérdezett, igaz hamis lélekkel, de azért jó volt a kérdése.
Hogy olvassuk: „Szeresd az Urat…
szeresd felebarátodat”. Jó – cselekedd ezt és élni fogsz – mondja
Jézus. Lépj tovább, amit ismersz és tudsz, azt most már hittel cselekedd. Vagyis
legyen hited, igeismereted a mindennapokban életté, és ez az életed lesz
másoknak is áldássá.
Most a konfirmáció vasárnapján, akkor is, ha talán
már sok-sok évtizeddel ezelőtt vagy talán nem is olyan régen tinédzserként
vagy felnőttként konfirmáltunk, bármikor is történt ez, merjünk egyet legalább
előre lépni a megismert isteni akarat útján, merjük komolyan venni: „tedd ezt, és élni fogsz”. Ámen.
Adjad, hogy lássuk a
világosságot,
Te szent igédet, az egy
igazságot,
A Krisztus Jézust: örök
vígasságot,
És boldogságot.
És ne ismerjünk többet a
Krisztusnál,
Ne szerethessünk egyebet
Jézusnál:
Maradhassunk meg a te szent
Fiaddal,
Krisztus Urunkkal.
225. dicséret 5. és 6. vers
Imádkozzunk!
Magasztalunk Istenünk, hogy kutathatjuk e
világmindenségbe teremtett természeti törvényszerűségeidet, és azokat
mindannyiunk javára használhatjuk. Dicsőítünk Istenünk, hogy nem hagytál
tudatlanságban minket, hanem Jézus Krisztus által megismertetted irgalmas
szeretetedet velünk, hogy mi visszatérve hozzád új életet kérjünk.
Bocsásd meg, hogy gyakran alig vágyakoztunk akaratod
megismerésére. Bocsásd meg, hogy olykor megelégedtünk a Biblia felszínes
ismeretével, és bocsásd meg, hogy néha a magunk elképzeléséhez válogattuk a
bibliai Igéket, és nem mi igazodtunk a Te szavadhoz. Bocsásd meg, hogy sokszor
ugyan elméletben tudtuk a Te akaratodat, de nem, vagy csak hiányosan
cselekedtük azt.
Könyörgünk, segíts Urunk, hogy megismert, megtanult Igéd
életté legyenek bennünk. Segíts bennünket az engedelmesség útján járni, és
kérünk a most konfirmáló fiataljainkért, sőt szerte az országban a
konfirmáló ifjakért, és kérünk azokért is, akik már régebben tettek
hitvallást először a gyülekezet közösségében, hogy gyermekeidként örömmel
cselekedjük a megismert Igét, a Te akaratodat. Könyörgünk Urunk, Istenünk a
konfirmálók családtagjaiért, hogy a cselekvő hit jó példájával segítsék
gyermekeiket. Könyörgünk önmagunkért, a gyülekezet közösségéért, hogy
befogadó szeretettel kínáljunk nekik is közösséget. És kérünk Urunk,
Istenünk mindazokért, akik az élet próbáiban járnak. Könyörgünk
betegeinkért, és kérünk azokért, akiknek gyász van szívükben, mert
búcsúzniuk kellett a földi élet számára. Kérünk, segítsd őket, hogy hittel
tudjanak, akarjanak Rád nézni, hogy szeretetünkből feléjük is áradjon
valami.
Könyörgünk egyházunkért, az egyházak lelki
újulásáért, hogy megújulásunk által legyen nemzetünkben lelki ébredés.
Urunk, Istenünk! A Te Lelked által tedd gyümölcsözővé
mindazt, amit már megismertünk akaratodból, hogy a megújult gyülekezetek,
megújult nemzetet szolgálhassanak, munkálhassanak.
Jézus Krisztusért hallgasd meg könyörgésünket. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|