|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Népem nem ért engem”
Urunk Istenünk!
Hétköznapjainkban, munkáink végzése közepette újra és
újra szükségét érezzük annak, hogy beszennyezett ruhánkat tisztára
cseréljük. Szükségét érezzük annak, hogy magunkat külsőleg megtisztítsuk.
Szükségét érezzük annak, hogy felfrissüljünk.
Köszönjük, hogy a Te Lelked által gerjeszted bennünk
a vágyat, hogy ez belülről egész valónkat érintően is megtörténjen. Így
jövünk Hozzád, mert tudjuk, hogy a töredelmes szívet szereted. Jövünk, és
kérünk, segíts önvizsgálatunkban, hogy tisztuljon életünk, tisztuljanak
gondolataink, hogy a mi életünk alkalmasabb legyen a Te dicsőséged
szolgálatára. Készíts a megterített asztalhoz, Veled és egymással való
úrvacsorai közösségünkre. Ámen.
Ézsaiás könyve
1. fejezet 1-9. vers
„Ézsaiásnak,
Ámóc fiának látomása, amelyet akkor látott Júdáról és Jeruzsálemről, amikor
Uzzijjá, Jótám, Áház és Ezékiás voltak Júda királyai.
Halljátok meg,
egek, figyelj ide, föld, mert az ÚR szól: Fiaimat fölneveltem,
fölmagasztaltam, de ők elpártoltak tőlem!
Az ökör ismeri
gazdáját, a szamár is urának jászlát, de Izráel nem ismer, népem nem ért
meg engem.
Jaj, vétkes
nemzet, bűnnel terhelt nép! Gonosz utódok, romlott fiak! Elhagyták az URat,
megvetették Izráel Szentjét, elfordultak tőle!
Minél több
verést kaptok, annál jobban ellenkeztek! Egészen beteg már a fej, egészen
gyenge már a szív.
Tetőtől talpig
nincs rajta ép hely, csupa zúzódás, kék folt és gennyes seb. Nem nyomták
ki, nem kötözték be, olajjal sem gyógyították.
Országotok
pusztaság, városaitokat fölperzselték, földeteket szemetek láttára idegenek
tarolták le, pusztaság, mint ahol idegenek dúltak.
Olyan maradt
Sion leánya, mint kunyhó a szőlőben, mint csőszház az uborkaföldön, vagy
mint egy ostromlott város.
Ha a Seregek
URa nem hagyott volna néhány menekültet, olyanok lennénk, mint Sodoma,
Gomorához hasonlítanánk.”
Szeretett Testvérek!
Ézsaiás könyvét olvasva, mindjárt a könyv legelején –
amikor kórtörténetileg elhelyezi –, már ott van egy kifejezés, amire
érdemes fölfigyelnünk. Nevezetesen: Ézsaiásnak,
Ámóc fiának látomása.
Mi a látomás
célja? Miért
ez a látomás? Egyáltalán van erre szükség? Volt ott akkor, körülbelül 2700
évvel ezelőtt Izráelben erre szükség? Mi a látomás célja? Lehet, hogy valaki
úgy gondolja: hát jósoljon! Hát tudjuk meg pontosan, mi lesz a jövő. A
prófétáknak nem volt sosem feladata a jóslás, sőt a jóslást, mint olyat, az
Isten Igéje tiltotta.
Miért akkor ez a látomás? Akkor is, ma is az ember
hajlamos arra, hogy a napi robotba belesüllyedjen, abban elmerüljön, hogy
mindig csak azzal foglalkozzunk, ami éppen bennünket körülvesz, amit
gyorsan meg kell csinálni; még ezt is meg kell, még azt is meg kell, és még
a mai napra volna három feladat ezen kívül. Nos, mi nagyon gyakran
elmerülünk a robotban, elmerülünk gondolatainkban, vagy éppen saját
jóságunkban próbálunk bizakodni, és azzal vagyunk eltelve. Nos, a látomás
célja ott, akkor is, és azóta is többek között az, hogy kizökkentsen
bennünket az előbb említett tévedéseinkből. Kizökkentsen bennünket abból,
hogy azt gondoljuk, hogy a napi robot az élet. Hogy a kettő között
egyenlőségjel tehető. Kizökkentsen bennünket a saját gondolatainkból, amik
előbb-utóbb beszűkülnek, és már csak egy kis kerékvágásban zötyög életünk.
Kimozdítsanak bennünket, kizökkentsenek bennünket, tehát a lelki
rövidlátásunkból, hogy kizökkentsen bennünket a látomás a szűklátókörűségünkből,
ami előbb vagy utóbb úrrá tud lenni rajtunk. Persze ehhez hagynunk kell,
engednünk kell, hogy az Isten Lelke ezt elvégezhesse bennünk. Engednünk
kell, hogy ez a látomás megragadjon bennünket.
Nos, annak idején is ilyen funkciója volt az
Ézsaiásnak adott látomásnak. És igazán az egész könyvet egybe kellene
gondolnunk és szemlélnünk, és a könyv utolsó néhány fejezete is már itt
kellene, hogy legyen a lelki szemeink előtt, hogy ennek a látomásnak az ívét
is értsük. De ehhez több idő kellene. Most mindenesetre maradjon meg annyi
számunkra, hogy ez a látomás és e látomásban elmondott Igék bennünket is ki
akarnak zökkenteni abból, amibe nap mint nap, mint taposómalomban benne
vagyunk. Ki akarnak zökkenteni még megszokott vallásos gondolatainkból is,
hogy ne szűklátókörűen lássuk a világot, magunkat és az Urat.
Aztán tegyük föl a másik kérdést is: kikről és miért szólt ez a látomás?
Júdáról és Jeruzsálemről – ahogy egyértelműen mindjárt a könyv legelején
ezt olvashattuk. Azért róluk, mert ők az Úr népe, saját gyermekei. Őket
hozta ki Egyiptomból. Őket szabadította meg. Velük ismertette meg hatalmát.
Velük kötött szövetséget. Éppen ezért a prófétai látomásban és látomás
által velük foglalkozik. Őket szólítja meg.
Kikről
és miért szól? Szól tehát a választott népről, az akkori választott népről,
és szól ma is a választott népről, a Krisztusban kiválasztottakról; szól
rólunk is: az Újszövetség népéről. Bennünket is szeretne kizökkenteni
abból, amibe úgy nagyon könnyen hagyjuk magunkat, hogy a világ
belepréseljen, vagy éppen mi magunk is önként megyünk azon az úton.
Kikről
szól? Miért? Szól azokról, akiket az Isten már megszólított, megragadott,
szabadító szeretetét megmutatta, kiválasztott gyermekei lettek. Mert
szereti őket. Így szól nekünk is. Lehet, hogy messze sok ez az idő, ez a
sok évszázad, de mégis szól. És lehet, hogy még mindig van, ami különösen
nekünk szól, akik ma élünk: a mai nemzedék, a mai választott nép, a
Krisztus-követők közössége. Lehet, hogy különös, lehet, hogy nekünk is az –
a világnak mindenféleképpen. Nevezetesen, hogy annak idején is a népeknek,
de ma is a világnak különös, hogy az Isten választ magának népet. Különös,
hogy az Isten népet választ magának, ahogy annak idején is, és ahogyan
Krisztusban azóta is népet választ magának, és kulcsfontosságú szerepet
szán az Úr az ő választott népének, kulcsfontosságú szerepet a világgal
kapcsolatos tervével.
Így látjuk mi saját életünket? Így látjuk a
gyülekezet, az egyház életét? Az újszövetségi választott nép életét? Vagy
csupán a napi robottal, a napi feladatokkal, a napi örömökkel és bajokkal
vagyunk tele? Istennek nagy terve van, és nagy tervének megvalósításához
választott népet, úgy az Ó-, és az Újszövetség idején is, hogy ezt a
tervet, a világgal kapcsolatos megmentő tervét elvégezze. A mi keresztyén
életünket ekkora összefüggésben kell tehát látnunk. Ne engedjük, hogy
beszűküljön – kis kicsinyes vallásoskodássá szűküljön – a mi hitünk. Izráel
népének is (már a Mózesi könyvekben olvassuk), ilyen feladatot adott Isten:
ha hallgattok szavamra, ha jártok az
én utamon, akkor ti lesztek választott népem, papok királysága lesztek, szent
nemzet lesztek. Majd ezeket a kifejezéseket idézi Péter apostol
levelében, az Újszövetség választott népére is.
Ha tehát hallgattok a szavamra, választott népem
lesztek, papok királysága, szent nemzet. Ha hallgattok szavamra, akkor kezd
bennetek, rajtatok keresztül beteljesülni az egész világgal kapcsolatos
hatalmas tervemnek egy-egy kis mozzanata. Ahogy ígértem annak idején
Ábrahámnak, hogy megáldalak és megáldatnak benned a népek. Ebbe a hatalmas
tervbe állítanálak be titeket, mai nemzedéket, és egyenként, mai istenfélőket,
Krisztus-követőket. A világ ezt nem érti. De ha a hívő nép se érti, akkor
nagyon nagy baj van! Nagy baj van az ismeretünkkel, és nagy baj van a
hitünkkel. Akkor már az engedelmességünkről nem is nagyon lehet beszélni.
Ez nem jelenti azt, hogy megtagadtuk az Urat, csak éppen nem értjük
helyünket és küldetésünket. Mi nagyon sokszor hajlunk arra, hogy az Isten
és a mi kapcsolatunkat ilyen leszűkítve szemléljük. Pedig ennél sokkal
nagyobb dolgokat akar az Isten cselekedni.
Vagyis, a választott nép által szeretné Isten a
tervét, gondolatát az egész világban megvalósítani. Ezért fogalmaztam így,
hogy kulcsfontosságú szerepet szán a mindenkori választottaknak az Isten. A
mi hitünk nem egyszerűen arról szól csupán, hogy vagyok én, meg még esetleg
az én családom, talán még a gyülekezetem is, hanem az egész világgal
kapcsolatosan kell szemlélni magunkat.
Hogy is kezdődik ez a látomás? „Halljátok meg, egek, figyelj ide föld…” Nem azt olvassuk:
halljátok meg Izráel hívei! Pedig ez is igaz lenne. De figyeljük meg ezt a
kozmikus méretű megszólítottságot. Nem egyszerűen arról olvasunk, hogy az
Isten az embert, egy embert, vagy akkor ott az ószövetségi választott népet
megszólítja (ez is sorra kerül majd). Az egész látomás, Ézsaiás könyve így
kezdődik: „Halljátok meg egek,
figyelj ide föld” – az egész mindenség idefigyeljen, mert az egész mindenségről
szól a történet. Bár most azon belül a választott népet fogom megszólítani.
Vajon így látjuk mi hitünket és életünket?
Az egyik gyülekezetben, ahol tavaly ilyenkor tájt
járhattam, a tengeren túl, egy programnak ez a neve: Örömhír a városnak.
Gyülekezeti szolgálati terület: Örömhír a városnak. Mi elsősorban csak
azzal szoktunk foglalkozni: örömhír magunknak, örömhír a mi
gyülekezetünknek, a mi egyházunknak. De az, hogy örömhír a városnak!? És
ebben benne van a drogosoktól kezdve a hajléktalanokon át bármilyen fajta
direkt evangélizációs program. Az Istennek mindenki felé van jó híre, az egész
város felé. Ez a gyülekezet New Yorkban él, ahol ugye annyi ember lakik,
mint egész Magyarországon, és egy gyülekezet meri ezt mondani egy
programjára, hogy Örömhír a városnak; nem néhány embernek, a városnak. Nem
lehet kisebb célt kitűzni, mert nem kisebb a küldetésünk. Ugye egész más a
látómező és egész másképp gondolkozhat akkor a választott nép is.
Nos, Ézsaiás könyve így kezdődik: Halljátok egek,
figyelj föld! – és nem ezt olvassuk, idefigyelj fafejű Izráel, konok nemzet!
(ilyen is lesz majd később, ilyen megszólítás). Az egész mindenséget
szólítja meg, és az egész mindenséget megszólítva kezd beszélni erről a
népről, amikor ilyeneket olvastunk: „Fiaimat
felneveltem (és itt már Izráelről van szó, a választott népről), de elpártoltak tőlem!”. „Izráel nem ismer… nem ért meg engem”.
Ez egy elképesztő dolog. A választott nép nem érti az ő Istenét. Hát akkor
a világ, hogy értse Istent? Ha még a népe se érti az Istent. Nem azért,
mert gyenge volt a felfogóképessége a népnek. Bizony az Úr kénytelen
megállapítani mindezt, és mindezt így, hogy: „halljátok meg egek és föld!”. Itt most nem azt olvassuk, hogy
úgy csöndben félrevonta, kivonta a népek közösségéből a választott népet, és
úgy csöndben mondta, hogy idefigyeljetek, hát ti nem értetek semmit az
üdvözítő tervemből. Az egész mindenséget hívja tanúként az Isten, hogy
mindent megtettem a népemért és népemmel, hogy alkalmasak legyenek az egész
világgal kapcsolatos tervemre, de elpártoltak, de népem nem ért engem. És
így nem valósították meg, nem teljesítették be küldetésüket.
Vagyis, most érkeztünk el a bűn, az önvizsgálat, a
bűnbánat kérdéséhez. Hiszen így már igazán érezhetjük mekkora a tétje a
választott nép és Isten összeütközésének. Már nem egyszerűen csak arról van
szó, hogy a mi kis életünkben mi történik, ha nem figyelünk az Úrra, hanem
az egész mindenséggel mi történik, ha a választott nép se érti az ő Urát,
és nem cselekszi akaratát. Ennyire nagy a tétje a választott nép és az Úr
közötti összeütközésnek. Mondjuk magyarul: engedetlenségünknek. Vagyis az
egész világ jóléte függ attól, hogy mi mennyire értjük az Urat, és mennyire
cselekedjük egész világgal kapcsolatos akaratát.
És aztán megint, szinte fájdalmasan olvashatjuk: „Minél több verést kaptok, annál jobban
ellenkeztek!". És itt bizony mindegy, hogy az Ószövetségi hívőkről
van szó, vagy az Újszövetség népéről van szó. Bizony bennünket is megkísért,
mai embereket, hogy miközben Istenben hiszünk, Rá hivatkozunk, és
engedetlenségünkben az Isten megfenyít, akkor nem mindig megtérés lesz
belőle, hanem még dacosabb ellenkezés.
Annak idején is, minél több verést kaptak, annál
jobban ellenkeztek. „Egészen beteg
már a fej, egészen gyenge már a szív. Tetőtől talpig nincs rajta ép hely,
csupa zúzódás, kék folt és gennyes seb. Nem nyomták ki, nem kötözték be,
olajjal se gyógyították. Országotok pusztaság, városaitokat fölperzselték,
földeteket szemetek láttára idegenek tarolták le, pusztaság, mint ahol
idegenek dúltak.” Igen, mert a megtérés nem következett be, és jön az
idegen hódítás. És ők mindent földúlnak, fölégetnek és tönkretesznek. De
még ez is kevés volt, hogy észbe kapjon az akkori nép.
Isten szeretné, ha népe bűnbánatot tartana. Ha
észrevenné, hogy miért mindez. Isten szerette volna akkor is, hogy népe
bűnbánatot tartva elkerülhesse a további büntetést.
Így olvastuk az utolsó versben: „Ha a Seregek URa nem hagyott volna néhány menekültet, olyanok
lennénk, mint Sodoma, Gomorához hasonlítanánk” – merthogy az, teljesen
elpusztult. De mert az Isten még irgalmas volt az ítéletében is, ezért van
néhány menekült, ezért még vagyunk. Bár már óriási a veszteség. És bizony
mai egyházként mai gyülekezetként is nagyon komolyan végig kell gondolnunk,
hogy az Isten ítélete hányszor volt a mi egyházunkon is. És az Isten
irgalmából még van gyülekezet. De mit tanulunk meg mi mindebből?
Emlékezzünk, Jézus hogyan beszél az újszövetségi nép
küldetéséről? Nem kisebb dolgokat mond, mint amit itt Ézsaiás könyve
elején: „Halljátok meg egek, figyelj
ide föld!”. Hiszen Jézus azt mondja (olvashatjuk a Máté evangéliumában
tanítványairól, követőiről), hogy só… só vagytok. Az kell, hogy legyetek,
amely az egészet megízesíti. A só nem önmagáért van, hogy ő magát
dédelgesse, hanem az egészért.
Vagy Jézus azt mondja: „Ti vagytok a világ világossága” – mondta a tanítványainak,
mondta a követőinek, pedig hát ilyenek is, meg olyanok is voltak ők is,
mint ahogy mi is, sokszor tökéletlenek vagyunk, sokszor nem értjük az Úr
akaratát –; „És ragyogjon a ti
világosságotok, hogy az emberek lássák jó cselekedeteiteket és dicsőítsék
mennyei Atyátokat”. Az emberek lássák! A hit nem azért adatott, hogy
csupán mi magunk éljünk belőle. Nem azért, hogy valamifajta keresztyén
önzés úrrá legyen rajtunk, hanem azért, mert az Isten rajtunk keresztül is
sok és nagyszerű dolgot szeretne cselekedni az egész világban. Hiszen ugye
az a feladatunk, hogy „lesztek nékem
tanúim Jeruzsálemtől kezdve a föld végső határáig”; „Minden népet tegyetek tanítvánnyá”
– ez a feladatunk. Úgy, hogy „halljátok
egek, figyelj föld!”. De igazán ezt meg kellene fordítanunk: halld meg mai nép, halld meg mai hívő
ember! Ekkora üdvözítő isteni tervbe hívott az Isten. Ilyen nagyszerű
programban részt ad neked az Isten, részt ad nekünk az Isten.
Tegyük föl tehát végül mi is a kérdést magunknak – míg
még nem az Úr mondja majd rólunk, amit Izráelről mondott, hogy de Izráel
nem ismer, népem nem ért meg engem – értjük mi?, így értjük mi az Isten
üdvözítő tervét, gondolatát, akaratát, hogy ebbe a világmegmentő munkába
hív bennünket az Isten? Értjük mi ezt? Mert ahhoz, hogy betöltsük
küldetésünket, ahhoz először is értenünk kell, hogy az Isten mit akar, és
mit szeretne rajtunk keresztül? Hogy a mi életünk evangéliumot hirdető élet
legyen, hogy az Isten még irgalmas hozzánk is, és még irgalmas e világhoz
is, hogy a mi életünk só legyen, hogy a mi életünk világosság legyen, hogy
a mi életünk áldás legyen.
„Népem nem ért
engem” – mondja
szomorúan az Úr az akkori népről.
Most csöndesedjünk el, és először személyesen, ülve
maradva, magunkban imádkozzunk megvizsgálva magunkat, igazán értjük mi az
Urat, vagy csak egy leszűkített, kis magunkra szánt isteni szeretetet
értünk az egészből? És, ha értjük az Úr hatalmas, mindeneket mentő
szándékát és akaratát, mennyire szántuk oda magunkat ennek munkálására?
Köszönjük Istenünk áldásaidat.
Köszönjük, hogy Jézus Krisztusban Atyánkká lettél.
Köszönjük, hogy visszatérhettünk hozzád, hogy
elfogadtál bennünket, hogy megbocsátottad egykor tévelygő életünket. És
köszönjük, hogy a Te hatalmas, mentő szeretetedbe hívsz bennünket is.
Köszönjük, hogy munkatársaiddá akarsz tenni.
Bocsásd meg, hogy szeretetedet nagyon sokszor
kisajátítottuk. Bocsásd meg, hogy csak önmagunk körül forgolódtunk
hitünkben. Bocsásd meg, hogy gyakran nem értettük a Te akaratodat. Bocsásd
meg nekünk, hogy akaratodat nem értve, nem is engedelmeskedtünk annak.
Bocsásd meg, hogy nem volt igazán só a mi életünk, mely ízesítsen, nem volt
igazán világosság, mely világosságot gyújtson ebben a világban. Bocsásd
meg, hogy mindazt, amit hitben, ismeretben kaptunk, azt nagyrészt csak a
magunk kis életére szűkítettük le.
Urunk Istenünk! Bocsásd meg, amikor ez már-már hívő
önzés lett életünkben, és nem figyeltünk oda a Te hatalmas tervedre, és
mentő szereteted tágasságára. Bocsásd meg nekünk Urunk, amikor egyénileg,
és amikor gyülekezeti közösségben egyházként is alig érthettük az egész
világgal kapcsolatos tervedet, és alig voltunk ebben engedelmes szolgáid.
De jövünk Hozzád, tisztítsd meg ezektől is bennünket, szenteld meg
életünket, mert odaszánjuk magunkat Urunk Istenünk, hogy a Te nagyszerű
szeretetednek mi is hírnökei lehessünk életünkkel, szavainkkal,
közösségünkkel egyaránt.
Személyes imádságainkat is a mi Urunk Jézus Krisztus
nevében hallgasd meg.
„Az Isten
békessége, mely minden értelmet felülhalad, meg fogja őrizni szíveteket,
gondolataitokat a Krisztus Jézusban.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|