|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Vezetettség, vezéreltség
Apostolok cselekedetei második fejezetéből, a második
fejezet első 12 versét olvassuk:
Apostolok
cselekedetei 2. fejezet 1-12.
1Amikor pedig eljött a pünkösd napja, és mindnyájan
együtt voltak ugyanazon a helyen,
2hirtelen hatalmas szélrohamhoz hasonló zúgás támadt
az égből, amely betöltötte az egész házat, ahol ültek.
3Majd valami lángnyelvek jelentek meg előttük, amelyek
szétoszlottak, és leszálltak mindegyikükre.
4Mindnyájan megteltek Szentlélekkel, és különféle
nyelveken kezdtek beszélni; úgy, ahogyan a Lélek adta nekik, hogy
szóljanak.
5Sok kegyes zsidó férfi tartózkodott akkor
Jeruzsálemben azok közül, akik a föld minden nemzete között éltek.
6Amikor a zúgás támadt, összefutott ez a sokaság, és
nagy zavar keletkezett, mert mindenki a maga nyelvén hallotta őket
beszélni.
7Megdöbbentek, és csodálkozva mondták: »Íme, akik
beszélnek, nem valamennyien Galileából valók-e?
8Akkor hogyan hallhatja őket mindegyikünk a maga
anyanyelvén:
9pártusok, médek és elámiták, és akik Mezopotámiában
laknak, vagy Júdeában és Kappadóciában, Pontuszban és Ázsiában,
10Frígiában és Pamfíliában, Egyiptomban és Líbia
vidékén, amely Ciréné mellett van, és a római jövevények,
11zsidók és prozeliták, krétaiak és arabok: halljuk,
amint a mi nyelvünkön beszélnek az Isten felséges dolgairól.«
12Álmélkodtak mindnyájan, és nagy zavarban kérdezgették
egymástól: »Mi akar ez lenni?«”
Imádkozzunk!
Urunk Istenünk! Téged magasztal teremtett
mindenséged, téged dicsőítenek a hatalmas fellegek, amelyek bőséges áldást
tudnak hozni. Téged dicsőítenek a virágok és növények, minden, mely teremtő
akaratod szerint él és mozog ezen a földön.
Urunk Istenünk! Téged dicsőít irgalmas szereteted,
mely Jézus Krisztusban emberré lett, téged magasztal és rólad beszél a
golgotai kereszt, a helyettünk, érettünk, miattunk való áldozat, és téged
magasztal, hatalmadat dicsőíti a nyitott sír, a föltámadott Úr, hogy
legyőzted a bűnt és halált, hogy a reménytelen embernek új reménységet
hoztál.
Urunk Istenünk! Téged magasztal minden! Köszönjük,
hogy most ezen az ünnepen különösképpen dicsőíthetünk téged azért, hogy
mindazt, amit Atyai hatalmadban fölöttünk, gondviselő szeretetedben a mi
javunkra munkáltál, mindazt, amit helyettünk és érettünk cselekedtél a te
Szentlelked által akarod megértetni velünk jobban, és a te Lelked által
akarod személyessé tenni életünkben, a te Lelked által akarod elmélyíteni.
Köszönjük, hogy a te Lelked által új népet hívtál ki, és köszönjük, hogy
ennek a népnek tagjaivá lettünk.
Hálát adunk Urunk, Istenünk, hogy ünnepelhetünk,
hálát adunk, hogy Téged magasztalhatunk, dicsőíthetünk. Segíts bennünket
is, hogy ne csupán a »mi akar ez lenni?« kérdése maradjon meg bennünk, mert
nem mindig értjük hatalmas dolgaidat, hanem a te Lelked által megértett
akaratod élet legyen, élet bennünk és általad. Szenteld meg életünket,
figyelmünket, szívünket, szenteld meg úrvacsorai közösségünket. Ámen.
Egyszerűvé formálj
Belső, lelkiképpen,
Békességben, csöndességben.
Tisztogasd meg szívem:
Tisztaságod lássam
Lélekben és igazságban.
Szívemmel
Mindig fel-
Szállhassak sasszárnyon:
Csak te légy világom!
Jöjj és lakozz bennem:
Hadd legyen már itt lenn
Templomoddá szívem-lelkem!
Mindig közellévő:
Jelentsd magad nékem,
Ne lakhasson más e szívben:
Már itt lenn
Mindenben
Csakis téged lásson,
Leborulva áldjon!
165. dicséret 5. és 6. vers
Rómaiakhoz
írott levél 8. rész 14, 15 és 16. vers
14Akiket pedig Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.
15Mert nem a szolgaság lelkét kaptátok, hogy ismét
féljetek, hanem a fiúság Lelkét kaptátok, aki által kiáltjuk: »Abbá, Atya!«
16Maga a Lélek tesz bizonyságot a mi lelkünkkel együtt
arról, hogy valóban Isten gyermekei vagyunk.
Szeretett Testvérek!
Vezéreltség, vezetettség szempontjából egy tudós
szociológus három csoportba sorolta az embereket.
Az első csoportba azokat helyezte, akiket így
nevezett el, hogy hátulról vezérelt
emberek. A második csoportba azokat, hogy belülről vezérelt emberek. És a harmadik csoportba pedig
kívülről vezetett embereknek
nevezte őket. (Majd még hozzá fogok tenni egy csoportosítást, de most nem
akarok előreszaladni.) Hanem vizsgáljuk meg ezt a három csoportot
vezetettség, vezéreltség szempontjából. Óvatosan mondok egy példát, de
mégse ez maradjon meg teljesen bennünk:
Olyan ez, mint mikor egy mozdonyt
hátulról kell lökdösni – az első esetben. Ismerjük ezt a műveletet, amikor
egy tolatómozdony kell, hogy rendezze a pályaudvaron a mozdonyokat vagy a
szerelvényeket, de nem az egész távolságot ezzel a tolatómozdonnyal kell,
hogy megtegyék.
A másik olyan, minthogyha
belül lenne valami elem egy mozdonyban (ez tényleg képletesen kifejezve),
de erről pedig tudjuk, hogy az elemek lemerülnek, kimerülnek és csak egy
bizonyos helyig viszik el az őket kísérő szerelvényeket.
A harmadik esetben pedig azt
figyelhetnénk meg, mintha egy mágnes ide-oda rángatná azt a szerelvényt
vagy mozdonyt, olykor kibillentve a pályájáról, mintegy kívülről
vezetetten, olykor visszazökkentve, és aztán megint ki-, megint be, attól
függ, hogy melyik pólusával merre felé mutat.
De most nézzük akkor az elméletet. A hátulról
vezetett emberekre azt mondja ez az elmélet, hogy csak a tradíciók, csak a
hagyományok vezetik ezeket az embereket, azt kötelező tovább vinni, a
szülőktől örökölt rendszereket tovább kell élni, másolni kell az előző
generáció dolgait. De érvényes volt ez akár még nép vonatkozásában is,
amikor Amerikában angol puritán telepesek telepedtek le, akkor oda is
átvitték azt a kultúrát, amiben addig éltek, ugyanolyan házakat, ugyanolyan
templomokat építettek, ugyanolyan törvényeket léptettek életbe, mint ami
volt az előző környezetükben.
Most nézzük meg, hogy mit
jelenthet ez vallási értelemben. Vallási értelemben Pál apostol éppen az
előző szakaszban nagyon hosszan beszél arról, hogy hogyan próbálnak emberek
a test cselekedeteiben bízni. Tudjuk, hogy az ószövetségi zsidó nép
mennyire bízott a törvény megtartásában, a test cselekedeteiben. Péter majd
így fogja ezt fogalmazni, hogy az atyáitoktól örökölt hiábavaló életeteket
akarjátok tovább élni, és ebből vált majd meg az Úr Jézus Krisztus. De
tudjuk, hogy a törvénynek való megfelelés, az mindig félelmet ad az ember
szívébe, hiszen mindig ott van a kérdés, hogy meg tudok felelni a
törvénynek teljesen?
Azt mondja itt az igénk, hogy
nem a félelem lelkét kaptátok, nem a szolgaság lelkét kaptátok, hogy ismét
féljetek, hanem valami egészen mást. Ez a megfelelés, ez bizonyos
értelemben hozzákötődik a mi emberi civilizációnkhoz. Talán így fognak itt
állni, vagy így álltak itt a mi konfirmandusaink, hogy meg kell felelni
valami elvárásnak, fel kell mondani a leckét – de ez kevés lenne. Érezzük
mindannyian, hogy ez önmagában kevés, felmondani egy leckét, vagy
kényszerből megcselekedni valamit, a test cselekedeteit. Muszáj
tökéletesnek lenni, muszáj megfelelni az emberi kihívásoknak. Vallási
értelemben tehát a hátulról vezetett ember nem igazán érzi az Isten
kegyelmét, az Isten vezetését.
Aztán vannak a belülről vezetett emberek. Szépen
hangzik. Hiszen nagyon sokan hivatkoznak erre: én tudom, hogy mit akarok
csinálni. Én majd megvalósítom magamat. És valahogy a lelkiismeret tényleg
ott van mindannyiunk életében. Isten a teremtésben adta nekünk ezt a
lehetőséget, hogy valamit érezzünk belülről. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy
ez a lelkiismeret, ez a belső világ nem egyformán érzékeny, elaltatható,
befolyásolható, elrontható szerkezet tud lenni; lemerülhet, mint az az elem,
és akkor hogy megyünk tovább.
Aztán benne van ebben az is,
hogy bennünk van az önzés, a magunk szeretete, és hogyha ez vezérel
bennünket csupán, akkor nem mindig foglalkozunk a mellettünk élőkkel.
József Attila magasztosan
mondja, és szokták is emlegetni, hogy az „én vezérem belsőmből vezérel”. És
ez nagyon szépen hangzik, de sajnos tudjuk, hogy József Attila hova
vezéreltetett a bensőjétől. És ugyan ő írja egy másik versében, hogy „én
nem tudtam, hogy annyi szörnyűség barlangja szívem”, vagyis, hogy mi van az
én bensőmben. És rádöbben, hogy mennyi szörnyűség is van oly sokszor a mi
belsőnkben. És hogyha ez a szörnyűség vezérel, akkor pedig megint tudjuk,
hogy mi lesz az eredménye annak, hogyha ilyen szörnyűségek vezérelnek
embereket, akár minket is, amikor a bűn, az önzés, a másiknak az eltiprása
vezérel embereket.
Vallásosság szempontjából ez
majdnem jó lenne, hogy belülről motiválódik egyfajta vallásos igény. Így
mondjuk ezt, hogy nagyon sok emberben van spirituális igény. Mindenkiben
van egy vágy, hogy találkozzon valami felsőbbel. De nagyon sokszor ez abban
merül ki, hogy ahogy a kategória mondja: a maga módján vallásos valaki. A
maga módján. Hiszek én az Istenben, de… És akkor már tudjuk, hogy a ‘de’
után mi következik: azért nem tartok vele kapcsolatot, azért nem járok
templomba, azért nem feltétlen olvasom a Bibliát. És itt meg is áll ez a
motiváltság, hogy igen, valamit érzek, valamit gondolok, de ez kevés a
vezetettséghez.
Aztán nézzük a kívülről vezetett embert. Sajnos ebből
is nagyon sok van a környezetünkben. Amikor emberek döntése attól függ,
hogy mit tesznek mások, mit tesz a szomszédom, mit tesz a barátom, mi a
divat, mi a sláger? Úgy akarok élni, ahogy a többség él. És tudjuk, hogy
így tudnak elsodródni akár fiatalok, akár idősek. Bármilyen körülménynek
kitéve bizony nagyon sokan elsodródtak már az Istentől való vezetettségtől.
Vallásos köntösben ez úgy jelentkezik, hogy csak külsőleg motiválódik az
ember, vagyis ismerjük azt a jelenséget: egy kis faluban mindenki jár
templomba, hát akkor én is megyek. A többség dönt, én a többséggel tartok.
Vagy az is jellemző, pl. a határon túlról hazánkba jövő, az anyaországba
jövő emberekre (akár Kárpátalján, akár Erdélyben), hogy „odaát jártunk mi
templomba – mondják sokan –, de hát itt, amikor idejöttünk, rájöttünk, hogy
itt nem mindenki jár”. És bizony ez már sokakat befolyásolt arra, hogy hát „akkor
én se”. Ami odakint nagyon fontos volt, az már itt talán nem annyira lesz
fontos (tisztelet a kivételnek). Szomorú, hogy sokan hasonulnak az itteni
mentalitáshoz.
Aztán gondolhatunk
rendszerekre, rendszerváltásra, a rendszerváltáskor való gondolkozásra: hát
akkor most már mindenki azt az értéket fogja újra képviselni, és akkor
többen megindultak. De aztán rájöttek, hogy a körülmények nem azt
diktálják, hogy nekünk mindig az egyháznál kell lenni, és akkor elmaradtak
sokan az egyháztól.
Igen, a kívülről való
vezetettség mágnesszerűen ide-oda vonzza az embert, hol a jó, hol a rossz
helyzetbe, oldalra, és aztán kiderül, hogy valahogy nem maradok a pályán,
nem tudok haladni, és nincs igazi vezetés az életemben.
Mindháromban van valami, ami fontos, hiszen nem
dobjuk ki a tradíciót, ami
fontos volt, és mindannyian úgy indultunk, hogy valaki átadta nekünk azokat
a tradíciókat, azokat a törvényeket, azokat az ismereteket, ami alapján
elindulhattunk. Mindannyiunkban benne van egy jó érzés, egy vágy Isten felé (és ez is nagyon
fontos!). És aztán persze befolyásolnak a körülmények is. De mind ez a három kevés.
Rájöhetünk arra, hogy ez a
három kategória magába foglalja ugyan az emberek vezetettségét, de valami
hiányzik. Az igazán hívő ember élete valahogy nincs benne ezekben a
kategóriákban, mert amit olvastam itt az igéből: „akiket Isten lelke vezérel, azok Isten fiai”. És itt jön be ez
a negyedik kategória. Itt kell, hogy bejöjjön a mi számunkra az a nagyon
fontos mondanivaló, és nagyon fontos vezetettség, hogy kell nekünk egy felső vezetés. És hogyha a
mozdony példáját hoztam (igaz óvatosan kicsit), akkor most talán a
villanymozdony képe van előttünk, hogy a felső vezetékre rákapcsolódik. Mert
egy állandó kapcsolat kell ahhoz, hogy haladjon a mozdony. A mozdony is
hozzáteszi a maga képességét és erejét, de kell hozzá a felső vezetés.
Hogyan? Azt mondja az igénk, hogy „nem
a szolgaság lelkét kaptátok, hogy ismét féljetek”. Nem a külső
megfelelés az elsődleges. Nem egy látszólagos jó viselkedésre van szükség
az Isten előtt. Nem szolgai cselekvést vár el az Isten, hanem szabadságot
ad. A konfirmandusok megtanultak egy ilyen választ, hogy nem akarja Isten,
hogy rabszolgaként vagy automataként szolgáljuk őt, hanem szabadságot adott
nekünk. Szabadon szolgálhatjuk őt, követhetjük őt.
És a másik dolog pedig, hogy „a fiúság lelkét kaptátok”. Gyerekeknek
így szoktam ezt mondani, hogy ha egyest viszel haza, akkor kitagadnak
otthon? Hát persze hogy nem! Ha valami rosszat csinálsz, akkor kitesznek az
ajtón, és többé nem mehetsz haza? Hát persze hogy nem! Nem ezek a külső
megfelelési sémák, amik érvényesek, a mi keresztyén életünkbe sem, hanem
az, hogy a fiúság lelkét kaptuk.
Amíg fiak vagyunk, haza mehetünk akár a bűnbánatunkkal, akár a
szégyenünkkel, akár a bűnbocsánatkérésünkkel. De haza mehetünk az Atyához.
Aki által mondjuk: „Abbá Atya”.
Atyának szólíthatjuk, mint tékozló fiak és lányok, mint elveszett fiak és
lányok az Atyát, a Lélek által. Ez az, amit a mi számunkra nagyon is nagy
ajándékként ad a mi Urunk Istenünk. Azt mondja, hogy bizonyságot tesz
arról, hogy Isten fiai vagyunk. Így is mondhatnánk, hogy bebizonyítja, hogy
Isten gyermekei vagyunk, hogy Isten fiai vagyunk.
És hogyha a pünkösdi történetre gondolunk, akkor ott
a tanítványok számára is nyilvánvalóvá válik, hogy ők most már Isten
gyermekei lettek. Eddig is követték az Úr Jézust; követték test szerint,
követték a szavait szó szerint, követték akár kilométereken át, de most
már, hogy nincs közöttük, Lélek szerint kell, hogy kövessék őt. Igen, a Szentlélek
így akar az ő vezérlő mesterük is lenni, így akar a mi vezérlő mesterünk is
lenni, hogy elvezet annak felismerésére és megismerésére, hogy az Úr Jézus
Krisztus miérettünk jött ebbe a világba; hogy a Szentlélek megvilágosítja
előttünk, hogy miattam, helyettem és érettem történt a kereszthalál. És az
is igaz, hogy az kapja igazán a Szentlelket, akiben megvan a felismerése
annak, hogy vannak bűneim, tékozló, elveszett gyermek vagyok, de megtalált
a kegyelem. És benne van a kereszt titka ebben a felismerésben, hogy
bármelyik tékozlónak, bármelyik elveszettnek felkínálja Isten a bűnbocsátó
szeretetét, és aztán a Szentlélek késztet arra, hogy kövessük a mi Urunkat.
Amikor majd ott Péter
prédikál, és körülötte vannak sok ezren, azt kérdezgetik, hogy mit
cselekedjünk? Mit kell tennünk? És akkor Péter egyértelműen mondja, hogy: „térjetek meg, és keresztelkedjetek meg
mindnyájan és kapjátok a Szentlelket”. Igen, kaphatjuk mindannyian az
Isten vezetését, kaphatjuk mindannyian a Lélek vezetését. Kérnünk kell!
Kérnünk kell, és ragaszkodnunk kell ehhez az állandó vezetéshez.
Megvan bennünk az elhatározás? Megvan bennünk a
készség? Vagy még ragaszkodunk azokhoz a többi kategóriákhoz, amikben csak
olyan kis részeredményeket tudunk elérni, amikben csak kis távolságot
tudunk megtenni. Isten azt akarja, hogy vele mi az egész életünket a
vezetésében járjuk. És hadd legyen így ez az ige, ami számunkra újra
megerősítés, mindazok számára, akik már régen a hit útján járnak, hogy a
Lélek ma is bizonyítja, hogy Isten
gyermekei vagyunk. Ha megkérdőjelezik is a külvilág részéről, a Lélek
megtanít bennünket arra, bebizonyítja, hogy mi Isten gyermekei vagyunk.
Sokan úgy várják Istentől a parancsot, hogy konkrétan
megmondja, hogy most mit kell tennem. Az Isten Lelke segít nekünk, az Isten
Lelke mellettünk van, de nem dönt helyettünk, hanem velünk együtt akar
dönteni. Ezt így mondja itt az ige, hogy „a fiúság lelkét kaptátok… maga a Lélek tesz bizonyságot a mi lelkünkkel együtt arról, hogy Isten gyermekei vagyunk”.
Együtt. Nem tőlünk függetlenül, és nem csak magunkból, a magunk
erőfeszítéséből, hanem együtt tudjuk meghozni a döntéseket.
Nem dönthet helyettem, hogy hogyan osszam be az
időmet, de megmutatja, hogy hogyan érdemes. Aztán nem írja elő, hogy kinek
segítsek, de felhívja a figyelmemet a szükséget látó felebarátomra. Aztán
nem írja elő, hogy hány forintot adjak az egyháznak, de azt igenis mutatja,
hogy adakozz és adj az Isten ügyére.
Igen, az Isten bekapcsolja a mi szabadságunkat.
Bekapcsolja úgy a mi szabadságunkat, hogy már nem csak a törvény
cselekedete, nem a törvény cselekedete által, hanem a mi döntésünk alapján
mehetünk, követhetjük Őt. Ahogyan a kisgyermeket járni tanítjuk, először
még sokat kell támogatni, mellette kell lenni, aztán egy önjárás, önmagától
is elkezd járni. Igen, így tudunk mi is a Lélek szerint járni nap, mint
nap. Rajtunk van az Isten szeme. Közvetlen kapcsolatban kell, hogy legyünk
ővele, és ebben látjuk, hogy valóban nem elég az, hogy csak a törvényt
emlegessük, hogy csak hátulról a tradíciókban bízzunk, és azokat
cselekedjük meg. És nem elég az, hogyha csak önmagunkat valósítjuk meg,
hanem együtt az Isten Lelke az, ami segít nekünk. Felülről és belülről vezetettek lehetünk. Nem minket
kikapcsolva vezet tehát a Szentlélek, hanem belevon az Isten akaratába.
Amikor a szülő csak ráerőszakolja a döntéseit a gyermekre, az általában
dacot vált ki. De hogyha meg tudjuk győzni gyermekeinket a jó felől, akkor
önként engedelmeskednek nekünk.
Igen, valahogy így akar meggyőzni minket is a Lélek,
hogy vele járjunk, hogy az Isten szerinti cselekedeteket cselekedjük. Maga
a Lélek vezet bennünket, vezérel bennünket, és valóban így lehetünk az
Isten Lelke által vezérelt emberek. „Akiket
pedig Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” Legyen most ez a mi
örömhírünk ezen a pünkösdön, és valóban merjük odakapcsolni a mi életünket,
döntésünket, saját belső hitünket az ő Lelke szolgálatába, az ő Lelke
vezetése alá, hogy valóban őáltala vezéreltek legyünk. Ámen.
Imádkozzunk!
Nem mindig kértelek dicső Uram, hogy így vezess.
Magam kerestem, választám utam, de most vezess. Az énekíróval együtt
valljuk Urunk, hogy sok kudarcunk, bukásunk amiatt történt, hogy nem
kerestük a te vezetésedet. De azt is megvalljuk, hogy olykor sikeres önfejűségünk
ugyanúgy akadály volt abban, hogy a te vezetésedben járjunk.
Kérünk téged, hogy vezess el minket az igazságra,
vezess el minket Jézus Krisztus áldozatának megértésére, vezess el, hogy
megértsük milyen nagy kiváltság Isten gyermekének neveztetni.
Kérünk téged, vedd el a mi félelmeinket, és támogass
minket az engedelmesség Lelkével.
Kérünk fiataljainkért, vezesd őket tovább az
elkezdett útjukon, hogy ne csak a külső dolgok legyenek rájuk hatással,
hanem tőled engedjék magukat vezetni.
Kérünk mindazokért, akik a körülmények miatt nem
merik rád hagyni életüket.
Kérünk azokért, akik most talán megszomorodott szívük
miatt kérdőjeleket tesznek fel. Te vigasztald és bátorítsd meg őket.
Kérünk, Urunk, a régen a hit útján járókért, hogy ne
csak megszokásból cselekedjenek és szóljanak, hanem élő kapcsolatban
legyenek teveled.
Kérünk téged, hogy Szentlelked járja át a
megüresedett életünket, tisztíts meg minket újra és újra személyesen, és
tisztíts meg minket, mint a te népedet, a te gyülekezetedet, hogy valóban
neked szolgáljunk, és a te tetszésedre éljünk.
Jézus Krisztusért kérünk, hallgass meg minket! Ámen.
Emlékezzél, Úr Isten
híveidről,
Lelki-testi sokféle
szükséginkről,
Viselj gondot
irgalmasságodból,
Különösen te
szentegyházadról.
Adjad nékünk a kenyeret
éltünkben,
Amely táplál és erősít
hitünkben,
Nevekedést ád reménységünkben
És megszentel
lelkünkben-testünkben.
Ne hagyj minket, Úr Isten
szomjúhoznunk,
Az élő víz adassék most
minékünk,
Mely víz után soha nem szomjúzunk,
Mert te benned örökké
vígadunk.
379. dicséret 1-3.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|