|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A Szentlélekben való öröm
Apostolok
cselekedetei 13. fejezet 44-52. vers
„A következő
szombaton azután majdnem az egész város összegyűlt, hogy hallgassa az Úr
igéjét.
Amikor
meglátták a zsidók a sokaságot, elteltek irigységgel, és káromolva ellene
mondtak Pál beszédének.
Ekkor Pál és
Barnabás bátran ezt mondta: »Először nektek kellett hirdetnünk az Isten
igéjét, mivel azonban ti elutasítjátok, és nem tartjátok magatokat méltónak
az örök életre, íme, a pogányokhoz fordulunk.
Mert így
parancsolta meg nekünk az Úr: Pogányok világosságává teszlek, hogy
üdvösségük légy a föld végső határáig.«
Ennek hallatára
örvendeztek a pogányok, és magasztalták az Úr igéjét, és akik az örök
életre választattak, mindnyájan hívővé lettek.
Az Úr igéje
pedig elterjedt az egész tartományban.
De a zsidók
felingerelték ellenük a tekintélyes istenfélő asszonyokat és a város
előkelőit, üldözést támasztottak Pál és Barnabás ellen, és kiűzték őket
határukból.
Ők pedig
lerázták lábuk porát ellenük, és elmentek Ikóniumba.
A tanítványok
azonban megteltek örömmel és Szentlélekkel.”
Bruno Ferrero-nak van egy
csodaszép története egy kis verébről, aki mindig a hegyek fölé, a Nap
közelébe szeretett volna repülni, de mivel kicsi volt, apró szárnyakkal,
akárhogy próbálkozott nekifutással, szikláról való elrugaszkodással, újra
és újra kudarcot vallott, sérüléseket szenvedett, a többiek pedig gúnyosan
kikacagták. Az álma azonban ott élt a szívében, vágyott röpülni,
szárnyalni, magasabbra, mint a sasok az égen, akiket annyira irigyelt. Végül
egy nap, amikor már kis híján feladta az álmát, a szél megszólította: „Tárd ki a szárnyaid, kis veréb, és én
fölrepítelek a hegyek fölé, magasabbra mint ahová sasok repülnek!”. A kis veréb eleinte félt, de
végül csak kitárta a szárnyát, a szél belekapott, és röpítette, röpítette
fel a magasba, a kis verébnek semmit sem kellett tennie. Vitorlázott a kék
égen, látta felülről a hegyeket, és olyan közelinek érezte a napot, hogy
akár meg is érinthette volna, fürdött a ragyogásában, és a kis veréb-lelke
megtelt örömmel. Attól a naptól kezdve pedig mindig a napról beszélt, a
ragyogó korongról az égen, hogy milyen gyönyörű, és a mezőkről, amelyeket
milliónyi apró virág díszít, és a hegyekről, amelyeket fentről látott. A
többi madár továbbra is kacagta, gúnyolta – most már az élménye miatt –, de
őt már semmi nem érdekelte, csak mesélt-mesélt örömmel, mert látta, amit
látott, és átélte a csodát.
A mai kor embere is
szárnyalni szeretne. Lelkileg. Feltöltődni, boldognak lenni, többé válni.
Aztán újra meg újra nekifut könyveknek, módszereknek, szellemi áramlatoknak,
filozófiáknak, majd nagyot koppan a realitás, vagyis az élet talaján,
megsebződik, és rájön, hogy pótcselekvéssel áltatta magát. Mások abban
hasonlítanak a kis verébre, hogy átélték már a csodát, felkapta őket a
Szél, a Szentlélek, majd kigyúlt a szívük a nagy örömtől, aztán szépen
lassan megszokottá lett az Istennel járás, már nem is feltétlen beszélünk
az élményeinkről, pláne, hogy jó párszor megmosolyogtak bennünket.
Hűségesek vagyunk, de már rég nem lelkesek, a kezdeti örömről pedig már rég
szó sincs! Aztán itt a pünkösd, a Szentlélek kitöltetésének ünnepe, és nem
nagyon tudunk mit kezdeni vele…
Pünkösdkor az az egy, igaz,
élő Isten, aki először úgy jelentette ki magát, mint a világ hatalmas
teremtője, fenntartója, gondviselője, aki közel jött hozzánk Jézus Krisztus
személyében. Amikor az ige testté lett, bebizonyította, hogy velünk van.
Erre utal az az ószövetségi prófécia: „hívják
őt Immánuelnek, ami azt jelenti: velünk az Isten”. Ugyanez az Isten
pünkösdkor még közelebb hajolt az emberekhez, bement egészen az emberbe, és
onnan belülről kezdte el irányítani. Ezt élték át Jézus tanítványai pünkösd
ünnepén, és ezt tapasztaljuk ma is mindnyájan, ha átadjuk neki az
életünket.
Nem csak felülről irányít
törvényekkel, parancsokkal, már nemcsak az Ő érthetetlen és kimondhatatlan
szeretetéről győz meg Jézus Krisztus élete, kereszthalála és feltámadása
által, hanem belülről ad a benne hívőknek olyan gondolatokat, amik nem az
illetőre jellemzőek, hanem Jézusra. Ezt élték át pünkösdkor az apostolok,
és ehhez hasonló tapasztalatai vannak ma is minden hívő embernek. Ez volt
az egykori élménye a pizidiai antiókhiai keresztyéneknek is.
Barnabással, hűséges
munkatársával együtt érkezett meg Pál ebbe a városba, és szokásuk szerint
először a zsinagógában beszéltek Jézus Krisztusról. Ez az első feljegyzett
beszéde az apostolnak. Elkezdi a teremtésnél, beszél arról, hogy Isten
kiválasztotta Izráel népét, és megszabadította Egyiptomból, elbeszéli a
zsidóság történelmét egészen Dávidig, és akkor átugrik Jézusra, mint Dávid
fiára. Egymás után idézi a beteljesedett ószövetségi igéket a prófétáktól,
a zsoltárok könyvéből, hogy felismerjék, hogy minden Jézusra mutat a népük
történelmében, akit megfeszítettek, de él, mert feltámasztatott, hiszen a
zsoltáros szavai alapján: „Nem
engeded, hogy a te Szented elmúlást lásson.” Vagyis van messiása
Izráelnek!
Sokan hittek Jézusban a
zsidók közül, de még inkább a pogányok, és azt kérték Páléktól, hogy többet
és részletesebben beszéljenek nekik ezekről a dolgokról. Ezért „a következő szombaton azután majdnem az
egész város összegyűlt, hogy hallgassa az Úr igéjét. Amikor meglátták a
zsidók a sokaságot, elteltek irigységgel, és káromolva ellene mondtak Pál
beszédének.” Ennek ellenére nagyon sok pogány hitre jutott, és a
hitükről mindjárt bizonyságot is tettek. Rajtuk keresztül terjedt tovább az
evangélium. Erre a zsinagóga vezetői irigységtől eltelve feljelentették
Pálékat a hatóságnál, és ellenük hangolták a város előkelő asszonyait úgy,
hogy végül is Pál és Barnabás kénytelenek voltak távozni Antiókhiából.
Itt kezdődik a mai kérdésünk.
Ott maradt ebben a városban egy kicsiny keresztyén közösség, néhány napos
hívők, tanító, lelki vezető és pásztor nélkül. Lelki csecsemők csapata egy
ellenséges közegben. Sikerült ellenük hangolni a közvéleményt. Sehonnan nem
számíthatnak támogatásra. Mit csinálnak most? Akkor olvassuk ezt a különös
mondatot: „A tanítványok azonban
megteltek örömmel és Szentlélekkel.” Vagyis mit csinálnak? Erről nincs
szó. Mit csinál Isten? Megtölti őket örömmel és Szentlélekkel, és ilyen
körülmények között is az ajándékba kapott Szentlélekkel és ezzel a különös
örömmel tudnak világítani ott a városban.
Nem mennek el Pálék után, de
nem térnek vissza régi hitükhöz sem, hanem az Istentől kapott új szívvel
elkezdik élni a tanítványok életét. A gyülekezet nem hal el, hanem
megmarad, sőt gyarapszik, hisz Pál még visszalátogat később hozzájuk. Jézus
tanítványaiként élnek egy ilyen nehéz közegben. Egyedül Őbenne bíznak,
Őtőle várnak mindent, egyben Őt akarják ott képviselni is, vállalják Őt, és
vállalnak érte mindent, amit hoz eléjük az élet. Él bennük Krisztus a hit
által. „… megteltek örömmel és
Szentlélekkel.”
Honnan lehet tudni, hogy itt
a Szentlélek munkálkodik? Nemhogy jó dolgok történnek, inkább rosszak.
Semmi látványosság sincs. Mégis azt mondhatjuk, hogy mindaz, ami ebben a
történetben történik, a Szentlélek műve. Eleve, még egykor, a kisázsaiai
Anthiókhiában az Isten Lelke indította arra a gyülekezetet, hogy éppen Pált
és Barnabást küldjék el erre az útra. Isten Lelke vezeti őket és irányítja
a gondolataikat, hol kezdjék el a missziót, és merre menjenek tovább. Isten
Lelke vezeti őket, hogyha ki is dobják már őket a zsinagógából, akkor is
odamenjenek először, és ott kezdjék az evangélium hirdetését. Isten Lelke
ad nekik bátorságot ahhoz, hogy az ellenállással szemben haladjanak,
befejezzék a munkát, és ne keseredjenek el, ha a zsinagógából újra és újra
menniük kell. Isten Lelke nyit egészen új utat előttük, amire szintén nem
maguktól gondoltak: menjenek a pogányokhoz.
Isten Lelke ad a szájukba
olyan mondanivalót, ami érthető a zsinagógában is, érthető a pogánynak is.
Akkor is, ha hallották már azokat a bibliai idézeteket, akkor is, ha
életükben először hallottak Jézus Krisztusról meg a Bibliáról. Isten
Szentlelke nyitja ki embereknek a szívét, ismerik fel Jézus Krisztusban a
megváltójukat. Ad nekik bátorságot, hogy vállalják őt, és mivel mindjárt
szenvedést is kell vállalniuk, még azt is. Isten Lelke formálja az
egyéneket közösséggé, gyülekezetté. Isten Lelke tölti meg a szívüket ilyen
körülmények között is örömmel.
Ma is ugyanez a Szentlélek
munkája. Néha kijárok egy közeli településre néhány barátomnak segíteni a
romák közötti szolgálatban. Egy maroknyi felnőtt, rengeteg gyerek és vagy 10
fiatal jár rendszeresen az alkalmakra, amelyeket korcsoport szerint
végeznek. Van közöttük egy asszony, Borika. Egy nagyon egyszerű asszony ő,
aki felnevelt jó pár gyereket, tanulni soha nem tanulhatott, talán
fiatalként nem is nagyon akart, dolgozott, ha dolgozott. A lényeg, hogy jó pár
éve, amikor hallott Jézusról, valami megváltozott benne: elhatározta, hogy
ezentúl követni fogja őt, hinni fog benne. Azóta nem csak a gyülekezeti
házban vált szavai meghatározójává Jézus, hanem a hétköznapokban is. Az ő
unokái már mind hittanosok, tisztán járnak, segítenek nekünk az alkalom
utáni rendrakásban, este bibliai történetekre alszanak el, mert Borika
felolvas nekik a Bibliából, akárcsak egy másik vak asszonynak az utcájában!
Ha jön a tavaszi nagytakarítás ideje, Borika már hetekkel korábban jön,
hogy nehogy kifelejtsék, mert az imaházban rend kell legyen! Egyszer kicsit
piszkosan jött lélekszakadva, hogy nem tud jönni, mert a veje akkor jött ki
a börtönből, részeg és inkább vigyázna az övéire, imádkozzunk érte. Máskor
nagy beteg volt, mert sem tüzelőre, sem orvosságra nem volt pénze, és
heteken át lázas volt. Örömmel jött a következő héten, hogy jön hálát adni
a gyógyulásáért. Borikából állandóan egyfajta derű árad, mindig van pár
kedves szava mindenkihez, pedig nem könnyű neki a családjában. Néha
elmondja, hogy hányszor kinevetik a szomszédai, rokonai, mert amióta ő
Jézushoz tartozik, fontosnak tartja, hogy mosson, takarítson, a gyerekektől
felkérdezze a leckét, azok tanuljanak. Azóta nincs olyan sok barátja, de Ő
tudja, hogy kicsoda Jézus, és csak azt bánja, hogy nem ismerte meg korábban,
mert akkor talán más lett volna az élete.
Az Isten Szentlelke ma is
munkálkodik, akár csak egykor ott a pizidiai
Antiókhiában is közel 2000 évvel ezelőtt. A Szentlélek ma is ugyanaz. Aki
megnyitja a szívét Jézus előtt, az kapja az Ő Lelkét és betölti örömmel, és
betölti önmagával. Aki ezt átéli, az boldogan tesz erről bizonyságot
másoknak is.
Nem természetes jelenség az,
hogy ennyi nyomorúság között, ennyi fenyegetettség ellenére, ilyen sok
bizonytalansággal maguk előtt, ennyire támasz nélkül maradva, egy kezdő kis
csapatot az jellemezzen, hogy tele vannak örömmel és Szentlélekkel. Aki
Jézus Krisztussal összeköti az életét, az azonnal tapasztalja, hogy amit
mondott, az nem kitaláció, hanem beteljesedő ígéret. „Az én örömömet adom nektek, hogy a ti örömötök teljes legyen.” Ugyanezt
élik át a pizidiai Antiókhiában a kezdő hívők, hogy Jézusnak az örömét
kapták a szívükbe. S ez az öröm megmarad akkor is, amikor például megverték,
vagy bebörtönözték Pálékat Jézusért – ezt is olvassuk itt néhány fejezettel
előbb: „Örömmel jöttek ki a
nagytanács elől, mert Jézus nevéért szenvedhettek bántalmazást.” Ez
ilyen furcsa öröm, ami nem annak a következménye, hogy valami sikerült,
most jó a közérzetem, megdicsértek, jutalmat kaptam, hanem ami állandóan
ott van annak a szívében, aki Jézust befogadta. Ez az öröm a Jézussal
együtt járó csendes, tönkretehetetlen öröm.
Könnyű akkor örvendezni
valakinek, amikor jól mennek a dolgai. De ezek a keresztyének akkor is
örültek, amikor bántották őket, amikor szenvedniük kellett. Nagy ajándék ez
az öröm annak is, aki kapja, azoknak is, akik a környezetében élnek, hiszen
erre vágynak mind a hozzátartozóink, munkatársaink. Az emberek szomjasak az
örömre, a jó szóra! Nem véletlenül írja a
Példabeszédek könyve: „A vidám
szív a legjobb orvosság, a bánatos lélek pedig a csontokat is kiszárítja.”
Erre az orvosságra vágyik mindenki, csak nem tudjuk magunkból kipréselni.
Vannak alkatilag vidám
emberek. Mindannyian olyanok vagyunk, hogy amikor jól mennek a dolgok,
tudunk többé-kevésbé örülni. Hullámzik az örömgörbénk, de inkább arról
panaszkodunk, hogy semmi okunk nincs az örömre, és minden okunk megvan a
bánatra és a keserűségre. Nekünk is vannak olykor örömeink, de kevesen
tudják elmondani: nekem van örömöm, ami mindig megmarad, ami nem illan,
mint ahogy Tóth Árpád írja.
Az Öröm illan,
ints neki,
Még visszabúsul
szép szeme,
Lágy hangja elfúló zene,
S ezüstfehérek tincsei…
Ilyen tűnő, tünékeny az öröm. Az ember még
utánakapna, ne még, ne még, ne menj el ilyen gyorsan, maradj egy picit.
Hiszen hányszor van úgy, hogy
reggel egy teljesen átlagos napon felkelünk. Aztán kinézünk az ablakon:
esik, vagy legalábbis lóg az eső lába. Aztán bekapcsoljuk a rádiót, egyik
rossz hírt mondja a másik után, közben talán még a szomszéd lakásból is
átjön közben valami kellemetlen szag, amit az ottani főzés eredményezett.
Ránézünk az óránkra, már majdnem elkéstünk. Rohanás, közben persze az ernyő
otthon maradt, szaladás vissza. És a napunk meg van pecsételve. Morgunk
egész nap, kedvetlenek vagyunk, fáradtak már reggel, és semmihez sincs
kedvünk. Az ilyen napokon szokott újra és újra megdöbbenteni egy-egy
napsugaras arcú ember. Hányszor küld az Isten az utamba ilyenkor valakit,
aki a lényével Istenre irányítja a figyelmem, aki épp annak örvendezik,
hogy az Úr mit végzett az életében, és miközben mesél, azon veszem észre
magam, hogy már én is mosolygok, már fölöttem is kiderült az ég, és újra
képes vagyok bízni Istenben, felemelni rá a tekintetem. Az Istentől jövő
öröm, ragadós!
Nos, ezek az emberek valami
miatt tudtak örülni. Sugároznak. De mi volt az örömük forrása? Honnan van
az, hogy ezek az újjászületett emberek csendesen, a körülményeiktől majdnem
függetlenül, tudnak örülni. Minek örülnek? Ez is kiderül ebből az igéből:
nem minek, hanem kinek. Az örömük forrása az élő
Krisztussal való közösségük. Így is mondhatjuk: nem emberekre néztek, hanem
mindjárt Jézusra, és mindig Jézusra.
Ha Pálék után kapkodtak
volna: jaj, ne menjetek még el, legalább egy kicsit cseperedjünk fel a
hitben, csak nem hagytok magunkra?! De Pálék előtt világos lett, hogy az
antiókhiai szolgálatuk befejeződött. Mennek tovább, s tudják: nem maradnak
a hívők ott magukra. Megígérte az Úr: nem
hagylak titeket árván, eljön a Szentlélek. Bennetek marad, és nálatok
lakik. Majd felcseperednek ők. A Lélek a legnagyobb pedagógus, majd Ő
nevelgeti őket. Nem kell izgulni. És ők is rábízták magukat erre a Lélekre.
Tehát nem azokra az emberekre
néztek, akik Jézushoz vezették őket, és most eltűntek. Nem az ellenségeikre
néztek, akiktől rémüldözhettek volna. Nem is önmagukra, hanem Jézusra. Őreá
néztek, és Ő egyenletesen minden nap velünk van, hiszen meg is ígérte, és Ő
tegnap, ma és mindörökké ugyanaz, nem változik. Tehát a vele való
közösségből fakadó öröm sem változik. Aki mindig, a bajok közül is Jézusra
tud nézni, aki ha egyedül marad, akkor is Őt keresi, aki ha mindent el kell
engednie is, Őhozzá ragaszkodik, annak a szívében lesz ott ez az állandó
öröm, a Szentlélek öröme.
Nagy ajándék ez. Nem azt
jelenti, hogy az ilyen keresztyén mindig boldog. Nincs olyan, hogy mindig
fülig ér a szája. Ezt sehol sem írja a Szentírás sem. Itt nem jókedvről van
szó, meg jó hangulatról, hanem örömről – az más. Az a szív mélyén van, és
áthatja az ember egész gondolkozását. S lehet, hogy a könnyei potyognak az
illetőnek, talán, mert gyász érte, vagy betegség, de valahol mélyen belül
„mégis” öröme van, ez a Szentlélek öröme. Miből táplálkozik ez? Abból, hogy
tudhatom bizonyosan, nem vagyok magamra hagyva. Lehet, hogy kilátástalan
minden, de nem egyedül kell azokkal megküzdenem. Bizton hihetem, hogy van
Istenem. Ezt a bizonyosságot, ezt a meggyőződést is a Szentlélek adja.
Volt bibliaiskolásokkal
beszélgetve, itt a gyülekezetben sokszor előjön, hogy szinte ők maguk sem
tudják megmagyarázni, de egyszer csak ők, akik kételkedtek, akik talán csak
betyárbecsületből, mert a megelőlegezett bizalom jegyében összeadtuk őket,
vagy megkereszteltük a gyermeküket, vagy mert kerestek valamit, és adni
akartak Istennek is egy esélyt, megértik, hogy van Istenük. Összeáll a kép
hirtelen az életükben, vagy mint amikor sötét szobában lámpát kapcsolnak,
és minden dolog alakja hirtelen értelmet nyer a félhomály után. Ez nem csupán
az Istenről, Bibliáról szerzett tudás eredménye, hanem ez belülről, mélyről
fakad, a Szentlélek munkája, ajándéka. Ezek az emberek pedig ragyognak,
amikor beszélnek erről. Nem mesterkélten, nem azért, mert kell, hanem mert
tényleg sugárzik róluk a Szentlélektől jövő öröm.
Ugye rólunk is ez sugárzik?
Az Istentől jövő öröm ugyanis ragadós. Olyan jó lenne, ha mi is olyan
közösség tudnánk lenni itt a Nagyerdőn, mint egykor ott Anthiókhiában
voltak, hogy bár voltak nehézségeik, sőt nagyon komoly nehézségeik, de
mégis volt örömük. Olyan jó lenne, ha valaki újonnan eljön közénk, azt
látná az arcokról sugározni, hogy jé, ők pont olyanok, mint én, de ezek az
emberek sugároznak! És ez nem csupán azon múlik, hogy nevetünk-e, hanem
sokkal inkább azon, hogy mi van a lelkünkben? Ott van-e a bizonyosság a
szívünkben, hogy Istenem van, nem kell féljek, aggódjak, mert biztonságban
van az életem, sőt örülhetek, mert tanítvánnyá lehettem, és én már átéltem
a csodát, és teljes bizonyossággal tekintek az én Uramra a Szentlélek ereje
által. Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|