|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Milyen képünk van az életről?
Zsoltárok könyve
8. fejezet
1A karmesternek: „A szőlőtaposók” kezdetű ének
dallamára. Dávid zsoltára.
2Ó, URunk, mi Urunk! Mily felséges a te neved az egész
földön, az égen is megmutattad fenségedet!
3Gyermekek és csecsemők szája által is építed
hatalmadat ellenfeleiddel szemben, hogy elnémítsd az ellenséget és a
bosszúállót.
4Ha látom az eget, kezed alkotását, a holdat és a
csillagokat, amelyeket ráhelyeztél,
5micsoda a halandó - mondom -, hogy törődsz vele, és
az emberfia, hogy gondod van rá?
6Kevéssel tetted őt kisebbé Istennél, dicsőséggel és
méltósággal koronáztad meg.
7Úrrá tetted kezed alkotásain, mindent a lába alá
vetettél:
8a juhokat és marhákat mind, még a mezei vadakat is,
9az ég madarait, a tenger halait, amelyek a tenger
ösvényein járnak.
10Ó, URunk, mi Urunk! Mily felséges a te neved az egész
földön!
Emeljük szívünket Urunkhoz, imádkozzunk!
Óh, Urunk, örömmel teli a szívünk, mert Te gyűjtöttél
össze ma is minket. De nemcsak ma. Az elmúlt hét minden napján érezhettük
szerető akaratodat. Köszönjük ezt neked. Hálásak vagyunk, hogy az első
ember óta minden embernek feladatot, munkát adsz… Köszönjük, hogy építteted
általunk dicsőséged, aminek részeseivé is teszel minket. De meg kell
valljuk, hogy méltatlanul hívjuk magunkat szolgáidnak. Bocsásd meg, hogy habár
szolgák vagyunk, nem szolgálunk. Te tudsz mindent. Te tudod, hogy Tőled
kapott testünkkel nem neked, hanem magunknak élünk. Bűnben hagyjuk magunkat.
Bocsásd meg ezt nekünk, és ezért kérjük, Szentlelked tisztítson, újítson
meg. Lelked által légy a betegekkel, gyászolókkal. Lelked által vezesd
vezetőinket és gyülekezetünket. Kérünk, nyisd fel országunk vezetőinek
lelki szemeit. Habár magunktól szólni nem tudunk, Krisztus nevében kérünk,
cselekedj akaratod szerint. Ámen.
Rád tekint már hitem,
Megváltóm, Istenem,
A Golgotán:
Halld könyörgésemet,
És vedd el vétkemet:
Mostantól hadd legyek
Tied csupán.
Szívemet töltse be
Kegyelmed ereje
Buzgósággal!
Meghaltál érettem:
Add: szívem s életem
Teérted éghessen,
Forró lánggal.
466. dicséret
1. és 2. vers
Máté
evangéliuma 25. fejezet 14-29.
»Mert úgy van
ez, mint amikor egy idegenbe készülő ember hívatta szolgáit, és átadta
nekik vagyonát.
Az egyiknek
adott öt talentumot, a másiknak kettőt, a harmadiknak pedig egyet,
kinek-kinek képessége szerint, és elment idegenbe.
Az, aki az öt
talentumot kapta, azonnal elindult, vállalkozásba fogott velük, és nyert
másik ötöt.
Ugyanígy az is,
aki a kettőt kapta, nyert másik kettőt.
Aki pedig az
egyet kapta, elment, gödröt ásott a földbe, és elrejtette ura pénzét.
Hosszú idő
múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott
velük.
Eljött az, aki
az öt talentumot kapta, odavitte a másik öt talentumot, és így szólt: Uram,
öt talentumot adtál át nekem: nézd, másik öt talentumot nyertem.
Ura így szólt
hozzá: Jól van, jó és hű szolgám, a kevésen hű voltál, sokat bízok rád
ezután, menj be urad ünnepi lakomájára!
Odament az is,
aki a két talentumot kapta, és ezt mondta: Uram, két talentumot adtál át
nekem: nézd, másik két talentumot nyertem.
Ura így szólt
hozzá: Jól van, jó és hű szolgám, a kevésen hű voltál, sokat bízok rád
ezután, menj be urad ünnepi lakomájára!
Odament hozzá
az is, aki az egy talentumot kapta, és ezt mondta: Uram, tudtam, hogy
kérlelhetetlen ember vagy, aki ott is aratsz, ahol nem vetettél, és onnan
is gyűjtesz, ahová nem szórtál.
Félelmemben
elmentem tehát, és elástam a talentumodat a földbe: nézd, itt van, ami a
tied.
Ura így
válaszolt neki: Te, gonosz és rest szolga, tudtad, hogy ott is aratok, ahol
nem vetettem, és onnan is gyűjtök, ahova nem szórtam?
Ezért el
kellett volna vinned a pénzemet a pénzváltókhoz, és amikor megjöttem,
kamattal kaptam volna vissza azt, ami az enyém.
Vegyétek el
tőle a talentumot, és adjátok annak, akinek tíz talentuma van!
Mert
mindenkinek, akinek van, adatik, és bővelkedni fog; attól pedig, akinek nincs,
még az is elvétetik, amije van.«
Szeretett Testvérek!
Egy bizonyos valaminek, emberek által használt
jellemzőit, hasonlatát, metaforikus képét próbálom mondani, és próbáljunk
rájönni, mi lehet az a valami. Vagyis ennek a szóképnek csak az egyik felét
fogom mindig mondani. Tehát ez a bizonyos valami: mint a cirkusz. Vagy: mint
egy utazás. Vagy ez a bizonyos valami, hát ez mókuskerék. Lehet, hogy mások azt
mondanák, hogy ez egy verseny.
Aztán valószínűleg jó páran lennének olyanok is, akik azt mondanák: hát ez egy nagy buli! Talán megint mások harc-nak neveznék. Némelyek azt
mondanák: robot.
Vajon mi az, amit mellé tehetnénk? Mi az, amiről
beszélünk? Mi az, amit valamiféle hasonlattal, szóképpel próbáltam
kifejezni? Ha arra gondolunk, mondjuk, hogy: élet… akkor vajon sokan nem azt mondják: ez az egész egy
nagy cirkusz. Talán mások azt mondják: élet?
– az egy utazás. Némelyekben talán az jelenik meg, hogy az életünk mókuskerék. Esetleg megint mások azt
mondják: verseny. Talán
valakik: óh, hát ez egy nagy buli!
Megint mások harc-nak,
némelyek robot-nak, és
valahogy így alkotnának egy szóképet, talán van aki hasonlatszerűen, van
aki metaforikus módon.
Miért érdekes ez? Miért érdekes ez, hogy mi minek
nevezzük az életet? Nyilvánvalóan azért, mert többé-kevésbé úgy
gondolkozunk róla, többé-kevésbé úgy is fogunk cselekedni, vagyis az
életünk többé-kevésbé úgy alakul, amilyennek nevezzük. Egy-egy ilyen rövid
kis szóképben benne van, mondhatnánk, kinek-kinek az életfilozófiája, az
elképzelése az életről. Vannak, akik ezt ki is fejezik egyéb eszközökkel.
Jó néhányszor észre lehet venni embereknél, hogy az öltözetük árulkodik az
életfelfogásukról.
A közelmúltban az egyik iskolában tartottam
előadásokat, és úgy próbálom tartani kilencedik esetnek, ahogy mondanák, interaktív
módon… nos az egyik fiatal: a holnap nem számít, csak a ma az érdekes! És
valóban ezt erőltette volna állandóan. És amikor újra és újra próbáltam egy
kicsit tágítani a látóképet, látómezőt, újra és újra visszatért ahhoz: a
holnap nem érdekes, csak a ma! A mának akarok élni! Igen, akinek ez az
életképe, az így fog viselkedni. Így alakítja ki a dolgokat. Van, aki az
öltözetével is kifejezi, néha autókra, vagy egyéb helyekre ragasztott
matricák is arról árulkodnak, hogy kinek milyen képe van az életről; hogyan
gondolkozik az életről. A tetoválások jelentős része is árulkodó üzenetet
hordoz, hogy legalábbis életének egy szakaszában hogyan vélekedett, milyen
képet formált az életről.
Nos, szeretett testvérek! Nekünk milyen képünk van az
életről? Mi hogy gondolkozunk az életről? Milyen metaforánk van? Milyen
szóképünk van? Amikor két fogalmat, amelyek között van valami hasonlóság,
bár nagyon messze vannak egymástól, ha egymás mellé tesszük, akkor bizony
elég tömören ki lehet fejezni gondolatokat, elképzeléseket. Nos, milyen a
mi képünk az életről? Egész pontosan az életünkről, mert itt a sajátunkról
van mindig szó.
Mivel debreceniek vagyunk, hadd használjak egy másik
képet, egész pontosan, hogy most már teljes képzavar is legyen, képekre
fogok hivatkozni. Gondoljunk a Munkácsy trilógiára. Amikor a Munkácsy trilógiára
gondolunk (Ecce homo, Golgota, Krisztus Pilátus előtt), akkor eszünkbe
kell, hogy jusson, hogy a három kép közül melyik a debreceni múzeumé, a
Déri Múzeumé, melyik a miénk. Hát az Ecce homo. És látható a másik három?
Ugye látható, bizonyára többen is látták már itt együtt a három Munkácsy
képet. Miért láthatjuk együtt most itt Debrecenben a három Munkácsy képet?
– bár azt mondtuk, hogy csak egy a Déri Múzeumé, egy a miénk. Azért
láthatjuk ugye, mert a másik kettő most letétbe van itt nálunk. Nem a
miénk, más tulajdonosa van, most már magyar tulajdonosa van, de nem a
miénk. Viszont egy időre idehozta, hogy kiállíthassák, hogy sokan láthassuk
ezeket a képeket, gyönyörködhessünk benne. Letétbe helyezte el, adta ide, a
tulajdonjog megmaradt, elszámolási kötelezettséggel tartozunk, éppen ezért
nagyon vigyáznunk kell rá, és ugyanakkor azért adta ide, hogy láthassák
sokan együtt a három képet, és nem azért, hogy valamelyik belső terembe,
páncélszekrénybe bezárva őrizzük, hogy nehogy véletlen valaki megláthassa.
Letétbe van itt két kép, és így mind a három látható.
Nos, én most ezt a kifejezést használnám, hogy
tulajdonképpen életünk is, de legfőbbképpen az életünkben nekünk
ajándékozott dolgok letétbe vannak nálunk. Merthogy mindennek Isten a
tulajdonosa.
Emlékezzünk a 24. zsoltár első versére, énekelt
változatban ugye így van: „Az Úr bír
ez egész földdel és minden benne lévőkkel”. Itt Isten a tulajdonos.
Minden az övé. Bár minekünk vannak tulajdonlapjaink, és oda be van jegyezve
valószínűleg néhány négyzetméternyi lakás, kert – és ez rendbe is van így.
De igazán Isten a tulajdonos. Mi sáfárok vagyunk – régi szép bibliai
kifejezéssel szólva. Sáfárok vagyunk. Letétbe kaptuk mindezeket. Végső soron
nem a miénk. És hogy hogyan élünk, az attól függ, hogy hogyan gondolkozunk
az életről. Úgy gondolkozunk, hogy ez az enyém, és ehhez se Istennek, se
embernek semmi köze, vagy úgy gondolkozunk, hogy igen, letétbe kaptuk, mint
ahogy a Krisztus Pilátus előtt és a Golgota kép nem Debrecen városé, de
letétbe itt van, és végső soron most mindegy a tulajdonjog ilyen
szempontból, azért van itt, hogy kiállítsuk, hogy sokan láthassák bel- és
külföldről érkező emberek, turisták. Minden Istené, mi sáfárok vagyunk. Mi
vagyonkezelők vagyunk. Ide adta az Isten, ránk bízta az Isten, hogy
mindezeket használjuk és forgassuk. Tulajdonképpen magát a Földet is
ajándékba kaptuk. Mármint az egész Földre gondolok. Ajándékba kaptuk, úgy
is mondhatnám, kölcsönbe kaptuk, már még világiak is kezdik megfogalmazni,
hogy a Földet az unokáinktól kaptuk kölcsönbe. Merthogy mi elszámolással
tartozunk az utánunk jövő nemzedéknek is.
Vagyis, aki nem akarja komolyan venni, hogy minden az
Istené, és majd Isten felé kell elszámolnunk, azok közül is egyre többen
kezdik fölismerni, hogy ugyan be van írva a földhivatalba néhány
négyzetméter, a mi tulajdonjogunk, de igazán itt minden másoké. Mi
érkeztünk ebbe a világba, és elmegyünk ebből a világból, mi a földet, a
levegőt és a vizet és mindent az unokáinktól kaptunk kölcsön, vagyis kell,
hogy a gyermekeinknek és az unokáinknak is jusson belőle. Méghozzá nem is
akármilyen állapotban. Ezt már még a világiak is kezdik most már
fölismerni, mert különben nem lesz hosszabb távon jövője az emberiségnek,
vagy gyötrelmes jövőnk lesz.
Az Úré minden ezen a földön, és mindaz, ami ebben van
– mondja a Szentírás már évezredek óta. Így tekintünk mi erre a világra?
Ilyen képünk van nekünk az életről hívő emberként? Vagy hívő emberek
vagyunk, de világi módon gondolkodunk mindarról, amit kaptunk? Mert néha
félelmetesen megvan ez a feszültség, ez a kettősség. Isten nekünk ad itt
néhány négyzetmétert, levegőt és ivóvizet, és utánunk másnak fogja adni.
Nem véletlen, hogy a prédikátor, amikor végiggondolta
és vizsgálta az életet, meg is fogalmazza, hogy milyen gyötrelmes dolog az,
hogy az ember szorgalmasan dolgozik, dolgozik, és egyszer minden másé lesz.
Mert mi innen elmegyünk. És legfőbbképpen milyen gyötrelmes, amikor netalán
nem is a gyermekeink és unokáinké, hanem olyanoké, akik nem dolgoztak érte,
olyanoké, akikre mi azt mondanánk, hogy gazemberek, nem érdemlik meg,
elherdálják, és tönkreteszik. Micsoda gyötrelmes dolog, hogy ezért élni és
ezért dolgozni, hogy úgyis másé lesz minden, és ki tudja, hogy mit fognak
vele csinálni?
Bizony, ha most gyülekezeti lelkészként fogalmaznám
meg, néha nagyon gyötrelmes tud az lenni, amikor az ember végzi valahol a
szolgálatát, aztán máshol folytatja, és az utód nem nagyon építi tovább a
gyülekezetet, és még az is kezd szétmenni, ami addig fölépült. Ha az ember csak arra nézne, hogy de én, de mi dolgoztunk ott – akkor ez nagyon elkeserítő és
kiábrándító tud lenni. De ha másképp látom az életet – akkor sem örvendetes
–, de könnyebb elviselni.
Itt mindennek Isten a tulajdonosa. Itt mi ajándékba
kaptunk erőt, erőforrásokat, talentumokat, eszközöket, ahogy az előbbi
nagyon ismert példázat nagyon szép kifejezéssel megfogalmazza. Vagyis
minden letétbe van nálunk. Eljönnek a turisták a Déri Múzeumba,
megcsodálják a három festményt – őket nem érdekli az igazán, hogy melyiknek
ki a tulajdonosa. Őket az érdekli, hogy láthatják. És némelyek ezért sok
száz kilométert képesek utazni. Itt minden letétbe van nálunk.
Ilyen képünk van az életről? Vagy olyan képünk van:
hát, ez az élet egy nagy cirkusz! Ha a politikára tekintünk, ott is azt
látjuk, ha máshova, ott is azt látjuk. Vagy azt mondjuk: hát, jobb esetben
utazásnak tekinthetjük, jöttünk, megyünk, aztán egyszer elmegyünk innen.
Vagy azt mondjuk, hogy ez egy mókuskerék, állandó, rettenetes taposómalom,
amiben benne vagyunk, és egyik nap a másik után monoton módon ismétlődik
minden – ez egy rettenetesen kiábrándító dolog! Vagy letétbe kaptuk a
legnagyobbtól? Vagy talán azt mondjuk, hogy az élet verseny? Igen, persze
van valami verseny benne, de ha az élet verseny, akkor a törtetés, a
taposás, a tülekedés, a szabálytalan előzések – akkor ebből ez következik,
és egy ilyen cselekvési sor sokak számára. Talán fiatalabbak azt mondanák:
óh, hát az élet az egy buli, csak a ma, az érdekes! Igen, ha így
gondolkozunk, így is kezdünk cselekedni. Vagy ha robot, abba nagyon hamar
bele lehet fáradni. Nagyon hamar értelmetlenné válik az egész. Különösen,
ha végiggondoljuk, hogy mindent itt fogunk hagyni. Azért robotolni? Azért
robotolni, mert a szemünk, a szánk megkívánja? Nem sok erőt ad.
A bibliai gondolkozás szerint letétbe van nálunk
minden. És ilyet olvashatunk: „mid
van, amit nem kaptál?” Ha meg kaptad, mit dicsekszel vele? Nem azért
kaptad, hogy dicsekedj vele. Nekünk nem dicsekedni kell a három
festménnyel. Nem mi alkottuk, tulajdonjogilag kétharmada még nem is
debreceni, hanem valamilyen céllal letétbe ideadták a tulajdonosok, és így
szolgálhatunk vele másoknak. Mások javára használhatjuk, amíg ránk van
bízva.
Szeretett Testvérek! Mi következik tehát mindebből?
Mi következik abból – ha a Szentírásban nem is olvassuk ezt a kifejezést,
hogy letét, de ha az egész Írást tanulmányozzuk, akkor így is
fogalmazhatnánk –, amikor fölismerjük, hogy tulajdonképpen ajándék,
tulajdonképpen letétben van nálunk minden. Hát következik, hogy sáfárok
vagyunk. Ezt a kifejezést viszont használja a Szentírás többször. Sáfárok
vagyunk. Ha viszont magunkra úgy tudunk tekinteni – mert az életet
letétként kezeljük, amit kaptunk –, magunkra, ha sáfárként tudunk nézni,
ebből megint egyfajta gondolkozásmód és egyfajta cselekvési sor következik,
de legfőbbképpen eljutunk oda, hogy valakitől kaptuk, van küldetésünk, van
feladatunk ebben a világban. Ez az élet, ez nem csupán egy cirkusz, nem is
egy mókuskerék, nem is egy értelmetlen véget érő robot, nem is valami nagy
heti dolog, hogy most legyen nagy buli, aztán nem tudjuk, hogy holnap, hogy
ébredünk föl, milyen mámoros vagy mámor utáni állapotban. Mi következik
ebből? Hogy van értelme. Ha van küldetésünk, van értelme. Van értelme akkor
is, amikor néha robotnak látszik egy-egy részlet. Van értelme akkor is,
amikor néha olyan tülekedést érzünk magunk körül, és majdnem eltaposnak
bennünket némelyek a nagy versenyben, vagy mókuskeréknek gondoljuk, vagy ki
tudja milyenképpen fogalmazza meg valaki az életről való gondolatait.
Van értelme az életünknek. Van értelme, hogy hitből
cselekedjünk az Úr akarata szerint. Ezeket a képeket azért adták ide a
tulajdonosok letétbe, hogy kiállítsuk, mégpedig a hármat együtt. Hogy
együtt láthassák – amire ugye nem nagyon volt példa a képek történetében –,
együtt láthassák sokan, és együtt gyönyörködhessenek.
Igen, az Úr akarata, a tulajdonos akarata szerint
cselekedni. És a nagyon ismert példázatban is erről van szó: kinek-kinek
képessége szerint, mert a képességet is kaptuk, és azok sem egyformák.
Kinek-kinek a képességének arányában ad eszközöket, helyez letétbe Isten,
különböző dolgokat. Akinek több képesség adatott, tehát többet elbír, annak
többet ad, nagyobb feladatot. Aki közepesebb képességű, ahhoz arányosan, akinek
szerényebb képessége van, az annak megfelelő mértékben kap. Senki sincs túl-
vagy alulterhelve: pontosan, arányosan. Vagyis a hűség kéretik számon.
Mindenkitől a hűség kéretik számon. Nem azt kell nézni, hogy a másiknak
mennyit adott, hanem azt kell nézni, hogy nekem annyit adott, és annyit
bízott rám az Isten, amennyivel pontosan én elbírok. És nekem ebben kell
hűségesnek lenni, mert ennek arányában, a képességeim arányában lesz a
számonkérés. És nem egymáshoz hasonlítgatva, mint ahogy ebben a világban a
versenyszellem szerint szoktuk. Mert az öt, az kétségtelenül több, mint a
kettő, és még inkább több, mint az egy – ha úgy hasonlítjuk össze. De a
példázat szerint az Isten nem így kér számon és nem így mér, hanem
önmagához mér mindenkit; a kinek-kinek adott képesség arányában vizsgálja
meg, hogy azt a bizonyos százszázalékos hűséget adtam-e. Hiszen az öthöz,
az öt a száz százalék, a kettőhöz a kettő a száz százalék, és az egyhez az
egy szintén százszázalékos odaadást, százszázalékos hűséget kíván. Ne azt
nézzük: nem fogjuk kiállítani, mert nekünk csak egy képünk van Munkácsytól.
Valóban egy van, de mégis milyen büszkén, és mégis milyen régóta ott van a
Déri Múzeumban. És amikor letétbe hozzákaptuk a másik kettőt, akkor a
hármat kellett már kiállítani.
Igen, azt kell néznünk, hogy kiváltságunk, hogy az
Isten vagyonkezelői vagyunk. Kiváltságunk, küldetésünk ebben az életben, és
az életre így nézhetünk, hogy letétbe kapunk így sok mindent. Nézhetünk úgy
munkáinkra és áldozásainkra, hogy van értelme, mert lesz egy igazságos
számonkérés. Ebben a világban egymáshoz hasonlítgatunk mindig. Ez
igazságtalan. Amikor a nagyon jó képességű diákhoz hasonlítgatunk egy
szerény képességű diákot (mármint annak a teljesítményéhez), ez egy
igazságtalan dolog. De, ha mindegyik diákot önmagával mérjük, és a jó
képességűtől várjuk, hogy a plusz ötöt hozza, a szerény képességűtől pedig,
hogy azt a plusz egyet, akkor jártunk el bibliai módon. Mi úgy élhetünk, és
úgy szolgálhatunk, hogy lesz egy igazságos számonkérés, nem olyan, ahogy mi
szoktunk itt ebben a világban hasonlítgatni.
Nem véletlen olvassuk Lukács
evangéliuma 12. fejezetében egy hasonló másik példázatban, hogy akire sokat
bíztak, attól sokat kívánnak meg. Akire kevesebbet bíztak, attól kevesebbet
kívánnak meg. Mindenkitől arányosan, pontosan fog Isten majd számon kérni.
És nem véletlen, hogy Pál
apostol majd az első Korinthusi levélben ír arról, hogy a sáfárnak
hűségesnek kell lenni. Ez az egy dolog kéretik számon, a hűség. Mi mindig
mennyiségekben akarunk gondolkozni, az Úr meg hűségben gondolkozik. Először
hűség, majd annak összefüggésében jöhet szóba a mennyiség. És különösképpen
mi következik abból, hogyha fölismerjük, hogy az Isten nálunk elhelyezett
sok mindent, mintegy letétben, hogy forgassuk, használjuk, vagyis hogy
sáfárkodjunk? Figyeljünk oda ebből a példázatból arra, amire kevésbé
szoktunk, úgy átsiklunk fölötte, mert hát mi kegyes emberek vagyunk.
Nevezetesen, hogy nem egyszerűen csak az elvárás fogalmazódik meg. Nem
egyszerűen csak a számonkérés, ami már önmagában egy nagy pozitív üzenet:
van értelme, lesz, az Úr számon tartja. Ha lesz számonkérés, ez azt
jelenti, hogy számon tartja. Számon tartja, hogy a szerény képességű, aki
egy egységnyi eszközt kapott, azt a plusz egyet hozta-e. Számon tartja, az
sem fog elveszni, a legkisebb hűség sem fog elveszni. Ennél többről is van
szó.
Három valamire érdemes még odafigyelnünk most.
Először is, hogy dicséretben részesítjük. Nekünk, ha a számonkérés szóba kerül,
az ítélet ha szóba kerül, akkor nagyon sokszor ilyen középkori, sötét,
számonkérős festményképek ugranak be. Pedig az Írás beszél arról a hűséges
szolgákkal kapcsolatosan, hogy a gazda megdicséri, mégpedig nyilvánosan:
Jól van szolgám, jól tetted, helyesen tetted, hűségesen tetted. Mi nagyon
sokszor ilyen, néha álszerény kegyességgel, ezt úgy elhallgatnánk. Pedig… De
nem csak ennyi van, hanem a második: előlépteti. Előlépteti a példázat
szerint a gazda az Úr. A kevesen hű voltál, többet bízok, sokat bízok rád ezután.
És van még egy harmadik, egy megkülönböztetett ünnepi
közösségről beszél: „a te Urad ünnepi
lakomájára menj be”. Vajon ott lebeg-e a lelki szemeink előtt ez is?
Vagy csak azt látjuk, hogy van értelme még ennek az életnek? Van értelme a
mai Magyarországon élni és dolgozni és hűségesnek lenni? Hát, ha nem az
Úrra nézünk, akkor sok kérdőjel fölmerülhet. De ha az Úrra nézünk, akkor
nem lehet kérdőjel. Ha arra nézünk, hogy mit ismernek el ma Magyarországon
teljesítményként, munkaként… egyáltalán kire van itt szükség? – akkor
lehet, hogy néha igaza van annak a diáknak, aki azt mondja: semmi értelme
nincs, hogy tanuljak! Vagy annak a fiatalnak, aki azt mondja: ezt az
országot el kell hagyni. Itt nem lehet érvényesülni. De hívő emberként
szabad nekünk látni, hogy mi letétbe kaptuk… és nekünk az a legfontosabb,
hogy az Úr mondja ki, hogy jól van. Nekünk az a legfontosabb, hogy az Úr
léptet elő. Vagyis: „sokat bízok rád
ezután”. Nekünk az lehet a legfontosabb, hogy ama ünnepi lakoma, az
örök lakomának is részesei leszünk. Így egészen más összefüggésekbe kerül
földi életünk. Ha a mi lelki szemeink előtt ilyen kép van az életről, és e szerint
kezdünk gondolkodni és cselekedni, akkor az egy nagyszerű erőforrás lehet.
Milyen képed van tehát az életről testvérem? Milyen
képünk van nekünk hívő emberként az életről? Mert a szerint fogunk
gondolkozni, az fogja meghatározni. Hiába mondjuk mi azon kívül, hogy mi
keresztyének és hívők vagyunk, ha pogány képeket használunk az életünk
megfogalmazására – akkor az lesz a meghatározó.
Milyen képed van az életről? Vagy milyen metaforikus
képet tudsz megfogalmazni, vagy használsz az életről – mert aszerint
alakítjuk.
Merjünk… merjünk sáfárok, merjünk vagyonkezelők
lenni, mégpedig az Úrtól kapott javak kezelői. Merjük észrevenni, hogy
letétbe kapni az egy fantasztikus nagy dolog. Nem biztos, hogy mindenáron
tulajdonosnak kell lenni. Jobb, hogyha mindeneknek az Úr a tulajdonosa, és
nem akarjuk kivenni az Isten kezéből a tulajdonosi jogot, de örömmel
fogadjuk el a sáfárfeladatot, a vagyonkezelői feladatot. Örömmel fogadjuk
el, hogy ránk bíz sok mindent ebben az életben az Isten. „Kevéssel tetted
kisebbé, de naggyá tetted” – énekeltük és olvastuk, ránk bíztad a Földet,
de ránk bíztad a békéltetés szolgálatát is. Mit is jelenthet mindez? Azt is
jelentheti, hogy még inkább vigyázzunk rá. Nyílván egy múzeum minden
kincsére nagyon vigyázunk, de hogy amit kölcsön kapunk, arra még inkább
vigyázni szoktunk, mint ami a sajátunk. Mert ha a sajátunkban csinálunk
kárt figyelmetlenséggel, vigyázatlansággal, az a mi kárunk. De amikor a
máséban! Az, hogy letétbe kaptuk, az még nagyobb hűségre ösztönözhet
bennünket. De ugyanakkor fel is szabadíthat bennünket, mert nem nekünk kell
kitalálnunk, na és mit csináljunk vele? Azt a tulajdonos mondja meg. Muszáj
nekünk – mint ahogy a posztmodern ember szeretné – mindent birtokolni?
Akkor nekünk kell kitalálni, hogy mit fogunk vele csinálni. Hívő emberként
pedig élhetünk olyan felszabadult szívvel, hogy az Úré itt minden, Ő tudja
mire teremtette, tudja, nekünk letétbe ideadja, és azt mondja: szolgám te
ezt csináld, te ezt végezd, te ezt végezd. És minden erőmet, minden
energiámat erre a szolgálatra összpontosíthatom. Bizony ez is következhet,
hogyha így merünk látni vagy tekinteni az életre, és így merjük látni az
életet. Jelenti azt is, következik az is, hogy távlatos gondolkozásra
tanít. Nem csak a ma létezik, létezik a holnap és a holnapután, örökkévaló
távlatokra segít tekinteni. Ahogyan épületeink bővítésének tervein is
dolgoztunk már itt az elmúlt lassan egy évben, és próbáltunk úgy
gondolkozni, hogy húsz, harminc vagy negyven év múlva se kelljen
szégyenkezni, hogy rövidlátó módon csak éppen a mai szükséghelyzetet
akarták valahogy kezelni, és utána később nem lehet tovább bővíteni. Ha
letétbe kaptuk, az azt jelenti, hogy keresni kell a gazda gondolatát,
akaratát, hogy a nagy összefüggéseket lássuk.
Milyen képünk van az életről? – mert aszerint alakul,
alakítjuk az életet. Felszabadult szívvel szabad hűségesnek lenni a ránk bízottakon.
Lehet céltudatosan, örömmel teljesíteni ezt a küldetést, és ebben a
világban ez nagyon nagy szó. Erre kezdenek fölfigyelni majd az emberek. Nem
arra, hogy elkezdünk beszélni Istenről, hanem hogyha észreveszik, hogy mi
hogyan bánunk mindazokkal, amit kaptunk a saját testünktől és
képességeinktől kezdve a ránk bízott anyagi javakon át, a ránk bízott
evangéliumhirdetésig. Merjünk tehát felszabadult szívvel, értelmes
hűséggel, céltudatosan szolgálni, mert így tudunk másoknak is szolgálni.
Azzal kezdtem, hogy milyen képünk van az életről. Az
élet cirkusz? Utazás? Az élet mókuskerék? Az élet verseny? Az élet buli? Az
élet robot? Vagy pedig Istentől kapott ajándék. Egy Istentől kapott nagy
lehetőség, amikor letétbe idehelyezte, nekünk adta. Nem mindent egyformán,
de mindannyian lehetünk egyformán hűségesek ezekben. Mégpedig nem úgy, hogy
muszáj, hanem fölszabadult szívvel. Ámen.
Tarts meg minden időben
Minket az igaz hitben,
És igaz értelmében
A szent evangéliomnak:
Légyen foganatos köztünk
A te kegyes beszédes,
És minden jóra intésed.
Hogy sok népek tehozzád
Megtérjenek bűnükből,
És téged szolgáljanak
Az ő szívükből-lelkükből:
Hogy mindenek imádjanak
S csak téged tiszteljenek,
Hogy örökké élhessenek.
378. dicséret 6., 7. vers
Ima
Magasztalunk Istenünk hatalmadért, teremtő erődért,
irgalmadért, kegyelmedért, üdvösséget készítő szeretetedért. Magasztalunk
földi életünkért, lehetőségeinkért, minden ajándékodért. Dicsőítünk Urunk,
hogy méltatlanságunk ellenére nagy méltóságra hívtál minket, munkatársaiddá
akarsz formálni bennünket.
Segíts Urunk, hogy hűséges sáfáraid, vagyonkezelőid
legyünk mindabban, és azokkal, amit gyarapításra, mások építésére, nálunk
helyeztél letétbe. Segíts Urunk, hogy a kevesen vagy a többön
egyen-egyenként, személy szerint hűségesek legyünk. És segíts Urunk, hogy
örömmel szolgáljunk Neked, Akié minden. Urunk, Istenünk, segíts, hogy
készek legyünk vigyázni a ránk bízott értékekre, és hogy ha kell majd
számot adni mindarról, amit elvégeztünk. Urunk, Istenünk! Segíts bennünket,
hogy életünk igazi tartalmat és értelmet kapjon a Neked való szolgálat
által.
Könyörgünk így személyes lelki megújulásunkért, hogy
életünk is áldássá lehessen. Könyörgünk, gyülekezeti közösségünkben is
sokan felismerjék, és örömmel teljesítsék a Tőled való küldetésüket.
Könyörgünk, hogy sokan fölismerjük több vagy kevesebb nálunk elhelyezett
ajándékaidat, és mindezekkel hűséggel szolgáljunk. Könyörgünk a nyári
vakációs gyermekhét áldásaiért. Tőled kérünk áldást gyülekezeti
nagytáborunkra is, de könyörgünk azokért, akik a hétköznapi élet gondjaiba
fáradtak bele, akik szemeiben, lelki szemeiben olyan kép él a földi
életről, amely nem méltó igazán az életre. Segítsd őket is, talán a mi
életünk, bizonyságtételünk által is, hogy magasabbra emelhessék szemeiket,
hogy fölismerjék az élet és a küldetés Tőled való ajándékának csodáját.
És könyörgünk gyászolókért, és kérünk mindazokért,
akik életében, gondolataiban sok kétség van.
És könyörgünk nemzetünkért. Urunk, Istenünk! Segíts
bennünket, hogy küldetésünkben megújulva örömmel végzett szolgálatunkkal
legyünk javára nemzetünknek is.
Legyen meg a Te akaratod, és dicsértessék a Te neved
a mi életünk, szolgálatunk által. Ámen
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|