|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Boldogan élni
Lekció: Ézsaiás könyve 25.
fejezet 1-9. vers
„URam, te vagy Istenem!
Magasztallak, dicsérem neved, mert csodákat vittél véghez, ősrégi terveket,
való igazságot.
Mert kőhalommá tetted a
várost, a megerősített várat rommá, a bitorlók kastélya nem lesz város,
soha többé föl nem épül!
Ezért tisztel téged az erős
nép, téged fél a hatalmas nemzetek városa.
Mert erőssége vagy a
nincstelennek, erőssége a szegénynek a nyomorúságban, oltalom a zivatarban,
árnyék a hőségben, mert a hatalmaskodók dühe olyan, mint a kőfalra zúduló
zivatar.
Mint hőség a szikkadt földet,
megalázod a zajongó bitorlókat, mint a felhő árnyéka a hőséget, elnyomod a
hatalmaskodók énekét.
Készít majd a Seregek URa
ezen a hegyen minden népnek lakomát zsíros falatokból, lakomát újborokból,
zsíros, velős falatokból, letisztult újborokból.
Ezen a hegyen leveszi a
leplet, amely ráborult minden népre, és a takarót, amely betakart minden
nemzetet.
Véget vet a halálnak örökre!
Az én Uram, az ÚR letörli a könnyet minden arcról. Leveszi népéről a
gyalázatot az egész földön. - Ezt ígérte az ÚR!
Ezt mondják azon a napon: Itt
van a mi Istenünk, benne reménykedtünk, hogy megszabadít minket. Itt van az
ÚR, benne reménykedtünk, vigadjunk és örüljünk szabadításának!”
Textus: Lukács evangéliuma 6.
fejezet 20-21. vers
„Ő pedig tanítványaira
nézett, és így szólt: »Boldogok vagytok, szegények, mert tiétek az Isten
országa.
Boldogok vagytok, akik most
éheztek, mert majd megelégíttettek. Boldogok vagytok, akik most sírtok,
mert nevetni fogtok«.”
„Minden ember boldog akar lenni, A szívünk előtt száll a
kékmadár...” –
énekelte Harangozó Teri slágerében mindannyiunk alapvető vágyát. De úgy
tűnik ez a vágy kevés embernek teljesül, hiszen a vizsgálatok szerint
minden ötödik ember depressziós, vagy neurotikus, és egyre több körülöttünk
a kiábrándult ember. A kék madár újra és újra kiröppen a kalitkából.
Sokan érzik, hogy egyre több nehézség van az életben,
belefáradnak az állandó rohanásba, stresszbe, egyre többször lépnek át
rajta, alázzák meg. Pótolhatóvá váltunk a munkahelyünkön, és sokaknak át
kell élniük, hogy a magánéletben is. Ha nem elég jó az ember, nem teljesít
eleget, könnyű találni újat. Nem véletlen, hogy egyre több a kiüresedett
ember. Az idősebb generáció sokszor már belefáradt a küzdésbe, abba, hogy
újabb és újabb nehézségekkel kell megküzdeni, mert egyre nehezebb az élet,
és nem kiszámítható a holnap. Egy fáradt pénztárosnő mondta a megfigyelését
múltkor az egyik hipermarketben, miközben fizettem, hogy már nem csupán
hétvége közeledtével van nagy roham, hanem állandóan. „Az
emberek mindent megesznek” – mondta – „már csak ez a biztos, annak lehet
örülni”.
Régen rossz, ha az jelenti a boldogságot, hogy este beülök egy zacskó
Pilóta keksszel a TV elé, és ennél nincs több az életemben. Nézzük meg,
hogy a fiatalok generációjának pedig eleve nincsenek álmai. Nagyon kevesen
élnek, tanulnak tudatosan, annál többen a „majd lesz valahogy” stratégiának élnek, a
jelennek. Mindig a jelenből kell kihozni a legtöbbet, a legjobbat, a jövő
nem lényeg, a most számít. Nem véletlen ez, korjelenség. Talán korunk
jelszava lehetne Camus gondolata: „Világosan gondolkodni és nem
reménykedni”.
Egyik barátom blogján találtam a minap: „Érdekes dolgot vettem ma észre. Nem
találkoztam senkivel. Pedig voltam a városban, és dolgoztam is.
Beszélgettem emberekkel, elmentek mellettem mosolyogva, vásároltam, ebédet
is vettem, de mégsem találkoztam senkivel. Ha jobban belegondolok senki rám
se nézett. Persze észrevettek, nem löktek fel, udvariasan biccentettek, még
azt is megkérdezte valaki, hogy vagyok. Köszönt és megkérdezte… De éreztem,
hogy egyáltalán nem kíváncsi rám.” Sokan éreznek hasonlót. Mintha nem is lennének.
Dolgoznak, küzdenek nap nap után, de igazán nincs miért, és nincs kiért.
Céltalanul. Mintha élve lennénk eltemetve, akárcsak a paraszt szamara.
„Egy nap a paraszt szamara beleesett a
kútba. Az állat órákon át szánalmasan bőgött, miközben a paraszt megpróbált
rájönni, mit is tehetne. Végül úgy döntött, hogy az állat már öreg, és a
kutat úgyis ideje már betemetni; nem éri meg kihúzni az öreg szamarat.
Áthívta a szomszédait, hogy segítsenek. Mindegyik lapátot fogott, és
elkezdtek földet lapátolni a kútba. A szamár megértette, mi történik, és
először rémisztően üvöltött.” Sokunk érzi ugyanazt, mint ez a szamár. Nem elég, hogy belesett
a hétköznapi problémák, nehézségek vermébe, de hogy még szórják is rá a
földet újra és újra, hogy még véletlenül se tudjon kimászni, sőt még
nyomorultabbul érezze magát?!
Igen ám, csakhogy a szamár „aztán, mindenki csodálatára,
megnyugodott. Pár lapáttal később a paraszt lenézett a kútba. Meglepetten
látta, hogy minden lapátnyi föld után a szamár valami csodálatosat csinál.
Lerázza magáról a földet, és egy lépéssel feljebb mászik. Ahogy a paraszt
és szomszédai tovább lapátolták a földet a szamárra, lerázta magáról, és
egyre feljebb mászott. Hamarosan mindenki ámult, ahogy a szamár átlépett a
kút peremén és boldogan elsétált!” A szamár rájött a titokra, és
a kulcs, számunkra is valami hasonló. Aligha csak ábránd a boldogság – legfeljebb
nem tudjuk, hol keressük, meg hogy egyáltalán mit is kellene keresnünk!
A boldogmondások a mezei beszéd summája, esszenciája.
Kicsit furcsa ez nekünk, magyaroknak, akik az írások végén szoktuk
összefoglalni a lényeget. Jézus beszéde elején tesz így, aztán kifejti.
Azzal kezdi, hogy a
tanítványaira néz. Vagyis nem mindenkihez szól, hanem az övéihez, vagyis
hozzánk. Azoknak szól, akik valóban vállalják a tanítványi sorsot, és igazán
követik Őt, teljes valójukkal, szívükkel és lelkükkel. Ők a boldogok.
Miért fontos ennél így
megállni? Mert napjainkban, ha valaki meghallja azt, hogy keresztyén, a
legritkább esetben jut rólunk eszébe, hogy boldogok. Nagyon sok a téves kép
a keresztyénekről. Ezt egyrészt még a régi propaganda terjesztette el,
másrészt mi magunk vagyunk sokszor az okai. Kevesen gondolják, hogy az
egyház a vidámság, a nevetés, de legalábbis a boldogság helye lehet. Na,
jó, – mondják sokan – némely olyan embernek, aki nem tud közösséget
találni; aki kicsit sérült, és támaszra szorul. Meg a gyerekeknek a
programok miatt. Nekik esetleg, de egyébként? Jézus pedig nagyon
határozottan állítja az övéiről, hogy boldogok.
De mi is kell a boldogsághoz?
Anyagiak, jó közérzet, emberek, akik szeretnek bennünket, és akiket mi is
szerethetünk. Ez mind valóban fontos, és egyáltalán nem lebecsülendő, de
önmagában még nem elég. Nézzük meg, hogy hányan ülnek hatalmas házakban,
akár még családdal is körülvéve magányosan, találkozás nélkül, depressziósan.
Mi tehát a kulcs?
Az, amit Viktor Frankl, az egykori koncentrációs
tábort megjárt pszichológus mondott az ottani tapasztalatai alapján, hogy
aki nem tudja miért él, az nem is él, csak vegetál, létezik. Csak vonszolja
magát egyik napról a másikra. Ez az egzisztenciális vákuum, a mindent
átjáró üresség érzése okozza a legtöbb idegi és lelki megbetegedést.
Vagyis mi kell a boldogsághoz
és életörömhöz? Az, hogy tudjam, miért élek, miért vagyok egyedülálló
egyetlen példány ebben a hatalmas világmindenségben, még akkor is, ha a
világ azt akarja elhitetni velem újra és újra, hogy pótolható vagyok. Olyan
pótolhatatlan emberek vagyunk, akiknek egyedülálló feladata van ebben a
világban, csak meg kell találni azt.
Ezt pedig igazán Istenben, Őt
megismerve értheti, és tudhatja meg az ember. Ez volt az, amit egykor
nagyon komolyan vett Izráel népe. A bibliaolvasó kalauz szerint most Ézsaiás könyvét olvassuk. Ezt olvasgatva került elém az előbb
hallott 25. fejezet. Ez egy magasztaló és hálaadó ének. Megdöbbentem. Ezek
a fejezetek a fogságba menetel előtt íródtak! A szerző már pontosan tudja,
hogy szenvedés vár rájuk, ítélet van rajtuk, mert nem követték Isten
szavát. Ha pedig az ember, pláne egy nép a saját feje után megy, annak
következményei vannak. És ennek ellenére már a szabadításért ad hálát! Még
az igazi nehézségek el sem kezdődtek, meg csak most jön a java, és ez a
hívő ember már tud hálát adni, reménykedni, és legfőképp Istent dicsőíteni.
Mi ennek az alapja? Az, hogy tudja, hogy Istenhez tartoznak, hogy van
Istenük, van feladatuk ebben a világban, és lehet, hogy sok-sok ellenségük
van, és elképesztő nehézségek várnak rájuk, mégsem kell végleg
elkeseredniük. Van helyük a világban, van feladatuk Isten népeként. Ez a
boldogság titka ma is.
Persze nem azt állítom, hogy
senki nem boldog. Hiszen aligha boldogtalan valaki a házassága
pillanatában. Lelkesen, szerelemtől ittasan vág bele mindenki. De a
statisztikák mutatják, hogy hányból lesz a végén csupán egy válóperes akta,
vagy épp összetöretés fizikailag és lelkileg egyaránt. Persze egy pillanatig
sem állítom, hogy minden hívő házaspár maradéktalanul és mindig boldog,
vagy hogy senki nem válik el, ha keresztyén. De azt igen, hogy jobban és
tovább el tudják viselni egymás másságát! És többet elviselnek gyermekeik
érdekében is.
Nem igaz, hogy nem lehet jó
barátság, korrekt munkatársi viszony azok között is, akik soha nem járnak
templomba. De figyeljük meg, hányan panaszkodnak, hogy nagyon sok barátság és
bármiféle kapcsolat csak addig tart, amíg a kapcsolatot valamilyen érdek
fűzi össze, amíg az egyik valamit várhat a másiktól. A közös
Isten-szeretésben és Jézus-követésben pedig nincsenek érdekek.
Nem igaz, hogy azoknak, akik
Istennek hátat fordítva élnek, mindig boldogtalan és nehéz az életük, és
nekünk pedig mindig boldog és könnyű. De az biztos, hogy Istennel és a mi
Urunk Jézus Krisztussal könnyebb!
Jézus
nem a boldogtalanság, és az egyszerű beletörődés, elfásulás szószólója, nem
éppen hogy boldogságígéretét hozta ebbe a világba! Már a születésénél az
angyalok kara ezt mondja: „Hirdetek
néktek nagy örömöt, amely az egész nép öröme lesz!” (Lk. 2,10.) És az
sem véletlen, hogy Pál ezt írja a rómabeliekhez: „Hiszen az Isten országa nem evés és ivás, hanem igazság, békesség
és a Szentlélekben való öröm.” (Róm. 14,17)
De
akkor ki a boldog? Az, akinek semmi nem zavarja a boldogságát. Semmi sem
hiányzik, sem anyagiak, sem ember, semmi. Egy honlapot olvastam, amely
ellentétpárokkal hozza, hogy egyszerűen nem létezik, hogy az ember boldog
legyen, ha nincs pénze, rengeteg lehetősége, tudása és teljes kényelme. Számunkra
az jelent boldogságot, ha minden tökéletes, minden jól megy, ha sehol semmi
nem fáj, nem nyom, nem kényelmetlen. Csakhogy ilyen nincs. Vagy ha van is,
csupán pillanatokra. Az igazi boldogság mindennél sokkal több. Az igazi
boldogság belülről fakad, és annak vonása az „annak ellenére is, hogy…”
Olyan
ez, mint az óceán. A minap néztem egy természetfilmet, és akkor figyeltem
fel először egy teljesen természetes jelenségre: az óceánok mélye nem
hullámzik! A felszíne igen, de az csak pár méter, míg lefelé kilométerek
vannak mozdulatlanul. Valami ilyesmi kellene legyen a mi életünk is, ha
valóban Krisztusban van elrejtve. Mert nem igaz, hogy nem érnek bennünket
fájdalmak, veszteségek, és nem igaz, hogy néha nem törünk össze a lelkünk
legmélyéig, de ott belül mi van?
Jézus azt mondja, hogy boldogok a szegények, és akik éheznek.
Nem arról beszél, hogy a boldogsághoz mindenféle kényelem kell. Nekünk
olyan nagyok az igényeink, és annyira becsapottnak érezzük magunkat, ha
valamink nincs. Nézzük meg, hogy az ország, vagy csak a saját helyzetünket,
kikhez hasonlítjuk? Mindig a nálunk gazdagabb országokhoz, jobb módú
emberekhez, és azonnal vesztesnek érezzük magunkat. De ha tudnánk mennyire
gazdagok vagyunk, hisz a világ leggazdagabb harmadába beletartozunk,
nincsenek pusztító járványok, ha kinyitjuk a csapot, folyik a víz, télen a
lakásaink melegek, és lehet, hogy mindez tömérdek pénzbe kerül, de van!
Szemben azokkal az országokkal, ahol nincs, ahol úgy küzdenek meg mindenért.
Láttam egyetemistaként a kárpátaljai diákokat, akik napszámba mentek, itt
gyárban dolgoztak, mert otthonról nem jött támogatás, és néha alig bírtak
tanulni a fáradtságtól, de boldogok voltak, mert tudták miért küzdenek.
Boldogok a szegények, mert azok napról napra tudják, hogy csak Isten
kegyelméből élhetnek, és fokozottan tudatában vannak, hogy gondviselő
Istenük van.
Jézus
arról beszél, hogy boldogok, akik
sírnak, mert nevetni fognak. Ez aztán a paradoxon! Ez a két fogalom
végképp nem fér össze! Pedig visszatekintve nézzük meg, hogy a könnyeink
tanítanak bennünket. Ahhoz, hogy igazán érett felnőttek lehessünk, nem
lehet megspórolni a szenvedést. Ma sokan megpróbálják megkerülni az
ilyesmit, nem lehet, mert élhetetlen korcsokká leszünk tőle. Nézzük meg,
hogy azokon a pontokon, ahol nagy felismerésekre jutottunk, épültünk, ott
mindig nehézségek voltak, sőt esetleg tragédiák és veszteségek. A szenvedés
egyben kohó is, hogy többé válhassunk. Prizma, amely által egy más szögből,
más színben láthatjuk a világot. Ami pedig Jézus szavaiban a
legnagyszerűbb: azt ígéri, hogy lesz számunkra vigasztalás, sőt lesz
számunkra nevetés! A legnagyobb nehézségek közepette is bizton tudhatjuk,
mint ahogy egykor a próféta is tudta, hogy lehet, hogy a fogság ideje van,
de az véget fog érni, mert Isten egy nap véget vet neki, és lesz
szabadulás. Van szabadulás a szomorúságból, a könnyekből, mert Ő az, aki
ezt megadja.
Életem egyik legmegrázóbb
élménye ezzel kapcsolatban az volt, amikor pár évvel ezelőtt, az Egyesült
Állomokban, egy olyan gyermektáborban dolgoztam egy hétig, ahol
börtönviseltek gyermekeit nyaraltattuk. Ők a társadalom legalsó rétegéhez
tartoztak. A legtöbbjük nevelőotthonban, vagy nevelőcsaládoknál élt, de a
múltja mindnek igazán nehéz volt. Volt közöttük olyan, akit rendszeresen
bántalmaztak, molesztáltak a saját családjában. Az egyik kislány elmesélte,
hogy az édesapja hogyan telefonált neki, hogy 6 évig nem találkoznak, mert
elítélték, és többé nem mehet haza. Volt egy pufók, szöszke 9 év körüli
kislány, akit 2 évesen az édesanyja egyszerűen otthagyott a gyermek-megőrzőben
egy áruházban, és soha nem ment vissza érte, azóta sem látták. Voltak,
akiket az utcán szedtek össze, több hetes kószálás után, mert egyszerűen
elmenekültek a kábítószeres alkoholistaszülők elől. Ezek a kicsik egy
életen át hordozzák magukon ezeknek a tetteknek a bélyegét. Már most
állandóan csúfolják őket az iskolában, és pontosan tudják, hogy milyen
kemény az élet.
Mégis, tele voltak
reménységgel a világot érintően. Tele szeretettel, ragaszkodással, és ami
engem meglepett, feltétel nélküli bizalommal. Nem azon tépelődtek, hogy
vajon legközelebb ki fogja őket kihasználni, megsebezni, hanem örömmel,
felszabadultan néztek ránk, akiket akkor láttak életükben először. Nem
féltek a kötődéstől, noha pontosan tudták, hogy egy hét a tábor, és ha
elmennek, újabb veszteséget kell átéljenek. Nem csupán az emberek felé
viszonyultak így, hanem Isten felé is. Nem vádolták Őt az átélt
sérelmekért, nem mondták, hogy nekik olyan Isten nem kell, aki ezt tette
velük, és megengedte mindezeket a szörnyűségeket, hanem kitárt kezekkel
fordultak felé. Ragyogtak egy-egy történet hallatán, amely arról szólt,
hogy pl. Jézus megáll egy magányos, kivetett Zákeus fája alatt. Ezek a
gyerekek adták és fogadták a szeretetet Istentől és emberektől egyaránt.
Teljes valójukat beleadva, és boldogok voltak.
Aki
boldog akar lenni, annak élnie kell! Teljes életet. Megélnie az élet
mélységeit és nehézségeit, de az örömeit is. Ne féljünk ettől! A kérdés a „hogyan-ban”
van. Az igehirdetésem elején elmondtam a szamár történetét. Ez a jószág
felfelé néz, és felfelé lép. Nekünk is ezt kell tennünk. Lehet, hogy
dobálják ránk a földet, de Isten belülről, a nekünk adott Szentlelke által
felfelé akar vezetni bennünket. Boldoggá akar tenni. Megzavarhatatlanul,
elvehetetlenül boldoggá, vagyis olyan emberekké, akik tudják, hogy van
céljuk, és vannak feladataik a világban Isten gyermekeiként, még akkor is,
ha esetleg sírunk és nem vagyunk gazdagok. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|