|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Szabadság magányából az önként vállalt közösség
áldásáig
1. Korinthusi
levél 12. fejezet 12-27. vers
„Mert ahogyan a
test egy, bár sok tagja van, de a test valamennyi tagja, noha sokan vannak,
mégis egy test, ugyanúgy a Krisztus is.
Hiszen egy
Lélek által mi is mindnyájan egy testté kereszteltettünk, akár zsidók, akár
görögök, akár rabszolgák, akár szabadok, és mindnyájan egy Lélekkel
itattattunk meg.
Mert a test sem
egy tagból áll, hanem sokból.
Ha ezt mondaná
a láb: »Mivel nem vagyok kéz, nem vagyok a test része«, vajon azért nem a
test része-e?
És ha ezt
mondaná a fül: »Mivel nem vagyok szem, nem vagyok a test része«, vajon
azért nem a test része-e?
Ha a test csupa
szem, hol lenne a hallás? Ha az egész test hallás, hol lenne a szaglás?
Márpedig az Isten
rendezte el a tagokat a testben, egyenként mindegyiket, ahogyan akarta.
Ha pedig
valamennyi egy tag volna, hol volna a test?
Így bár sok a
tag, mégis egy a test.
Nem mondhatja a
szem a kéznek: »Nincs rád szükségem«, vagy a fej a lábaknak: »Nincs rátok szükségem!»
Ellenkezőleg: a
test gyengébbnek látszó részei nagyon is szükségesek, és amelyeket a test
tisztességtelen részeinek tartunk, azokat nagyobb tisztességgel vesszük
körül, és amelyek ékesség nélkül valók, azok nagyobb megbecsülésben
részesülnek:
az ékeseknek
azonban nincs erre szükségük. Isten szerkesztette így a testet egybe: az
alacsonyabb rendűnek nagyobb tisztességet adva, hogy ne legyen meghasonlás
a testben, hanem kölcsönösen gondoskodjanak egymásról a tagok.
És így ha
szenved az egyik tag, vele együtt szenved valamennyi, ha dicsőségben
részesül az egyik tag, vele együtt örül valamennyi.
Ti pedig
Krisztus teste vagytok, és egyenként annak tagjai.”
Hallottuk az apostoli bizonyságtételt, lélekben
elcsöndesedve
imádkozzunk:
Szerető, gondviselő, mindenható mennyei Atyánk! Hálás
szívvel köszönjük, hogy mi is tagjai lehetünk a Református Keresztyén Egyháznak,
ezen belül a Nagyerdei Gyülekezetnek. Olyan közösségnek, melynek Jézus
Krisztus a Feje, és mi egyen-egyenként tagjai. Köszönjük, hogy egykori
magányunkból, másoktól való elzárkózottságunkból, tévútjainkból kiemeltél,
és szerető, egymásra figyelő társak közé hívtál bennünket. Köszönjük, hogy
Jézus szeretetét a gyülekezeti táborban is megtapasztalhattuk az egymásra figyelésben,
a munkamegosztásban, a fiatalok szolgálatában, a hitbeli növekedésünkben, a
tábor egész szervezésében.
Kérlek, bocsáss meg nekünk, ha mindezek ellenére néha
elégedetlenkedtünk, békétlenkedtünk, nehezen oldódtunk, vagy éppen
túlértékeltük magunkat, vagy felületesen láttuk el feladatunkat, vagy ha
még valaki nem vette észre elhívását. Kérlek Urunk, segíts nekünk változni,
tisztulni, ajándékozz meg bennünket a Szentlélek erejével, hogy a Tőled
kapott kegyelmi ajándékokkal úgy használjunk közösségünkön belül és kívül,
ahogy Te elvárod tőlünk. Gyülekezetünkön belül kölcsönösen, egymást
kiegészítve, egymást építve felelősséggel szolgáljunk. Kívülről minden
köztünk magányosan bolyongó embernek vonzó, a Te biztonságodat sugárzó
közösség legyünk, a Te neved dicsőségére, a Te áldásodat kérve. Áldd meg
Istenem az Ige hirdetőjét és hallgatóit. Jézus Krisztusért kérünk hallgass
meg bennünket. Ámen.
Örvend mi szívünk,
Mikor ezt halljuk:
A templomba mégyünk,
Hol Úr Istennek Szent Igéjét
halljuk.
Megállnak lábunk,
Örök Úr Isten,
A te templomodban
És tiszta szívvel
Dícsérünk mi téged.
Áldd meg, Úr Isten
A te népedet,
Kik téged szeretnek,
Tartsd meg közöttünk
A gyülekezetet.
163.
dicséret 1-3.
Zsidókhoz írott
levél 12. fejezet 7-17. vers
„Szenvedjétek
el a fenyítést, hiszen úgy bánik veletek az Isten, mint fiaival. Hát milyen
fiú az, akit nem fenyít az apja?
Ha pedig
fenyítés nélkül maradtok, amelyben mindenki részesül, fattyak vagytok, nem
pedig fiak.
Azután: testi
apáink fenyítettek minket, és tiszteletben tartottuk őket, nem kell-e
sokkal inkább engedelmeskednünk a lelkek Atyjának, hogy éljünk?
Mert ők rövid
ideig, a saját elgondolásuk szerint fenyítettek, ő pedig javunkra teszi
ezt, hogy szentségében részesüljünk.
Pillanatnyilag
ugyan semmiféle fenyítés nem látszik örvendetesnek, hanem keservesnek,
később azonban az igazság békességes gyümölcsét hozza azoknak, akik
megedződtek általa.
Ezért tehát a
lankadt kezeket és a megroskadt térdeket erősítsétek meg, és egyenes
ösvényen járjatok, hogy a sánta meg ne botoljon, hanem inkább
meggyógyuljon.
Törekedjetek
mindenki iránt a békességre és a szent életre, amely nélkül senki sem látja
meg az Urat.
Ügyeljetek
arra, hogy senki se hajoljon el Isten kegyelmétől, hogy a keserűségnek a
gyökere felnövekedve kárt ne okozzon, és sokakat meg ne fertőzzön.
Ne legyen senki
parázna vagy istentelen, mint Ézsau, aki egyetlen tál ételért eladta
elsőszülöttségi jogát.
Mert tudjátok,
hogy később, amikor örökölni akarta az áldást, elutasították, mivel a
megtérés útját nem találta meg, noha könnyek között kereste.”
Szeretett Testvérek!
Miből, honnan eredhet a modern ember elidegenedése?
Nyílván itt most nem fogjuk a teljes magyarázatot
megkeresni, mert több összetevője is van. De azt kétségtelenül érzékeljük,
mi magunk is, és a világi szakirodalom már régóta leírja, hogy a modernkor
egyik szomorú jelensége éppen az elidegenedés. A depresszív alap-életérzés.
Vagy éppen a félelmek. A félelmek egy sajátos módon, mégpedig olyan
értelemben, hogy kihagyunk valamilyen lehetőséget. Ez a világ annyi mindent
kínál! És én, te, ezt vagy azt, valamelyiket, nem tudjuk elérni. Nem tudjuk
elérni, mert nincs annyi pénzünk rá; nem tudjuk elérni, mert nem olyan pozícióban
vagyunk, nem olyan helyen vagyunk – tehát lemaradunk valamiről! Egy
fogyasztási társadalomnak, ahol a fogyasztás már-már Isten, szükségszerű
velejárója ez a fajta félelem, a félelemnek ez a formája.
Nos miből eredhet ez az elidegenedés, ez a depresszív
életérzés, alapérzés vagy ez a félelem? Nagyon röviden próbáljunk egy picit
visszatekinteni a történelemben, az európaiban, amely a mi magyar
történelmünket is erősen meghatározta. Az ipari forradalom előtt és az
ipari forradalom utáni szakaszt próbáljuk megkülönböztetni. Az ipari
forradalom előtti társadalom egyik nagyon fontos jellemzője az volt itt
Európában, hogy mintegy ráerőltette a maga gondolatát, a maga eszmeiségét
állampolgáraira. Ezt röviden így tanultuk mi is történelemből: István
tűzzel, vassal, állami törvényekkel keresztvíz alá hajtotta népünket,
kötelező volt államilag a templomba járás, legfőbbképpen néhány szertartás
– keresztség például. Ez azt is jelentette másik oldalról, hogy nagyon
korlátozta a személyi szabadságot. Az európai történelem és a mi magyar
történelmünknek is ez egy sajátos jellemzője nagyjából az ipari
forradalomig. Természetesen nem ilyen mereven meghúzva a határt. Jellemzője
az – és ez pozitív –, hogy az embereknek, az egyéneknek így viszont segítséget
adott. Segítséget adott: egy választási lehetőség volt, és ez egyfajta
biztonságérzetet jelentett az embereknek. Segítséget jelentett, hiszen
egyfajta melléállást tapasztalt meg az állampolgár. Ezt így szokták, ennek
ez a rendje, másképp el sem lehet képzelni az életet, vasárnap van, a vasárnapot
meg kell szentelni, templomba kell menni, ez a világ legtermészetesebb
dolga, mindenki ezt csinálja. Ezen nem kell gondolkozni, ezért nem kell
megküzdeni, a hitemért nem kell megküzdeni, hiszen látszólag mindenki
(legalábbis a felszínen), mintha keresztyén lenne. Ez egyfajta melléállást
jelentett, az egész közösség ezt csinálta. Tíz pici falu építsen egy
templomot, együtt csinálunk sok mindent. Ebből kilógni, másképpen csinálni
– a korábbi évszázadok társadalmai az ilyen kilógó, másképpen cselekvő
embereket megbélyegezték.
Egyik oldalról tehát korlátozta a személyi
szabadságot, másik oldalról viszont ezek a kis zárt közösségek egyfajta
biztonságot adtak. Különösképpen, ha arra gondolunk, akik a táborban voltak
emlékezhetnek az egyik nap témájára, amikor a biológiai létünk, az életünk
egy-egy fontos határát elérjük, átlépjük, vagyis amikor a gyermekből kamasz
lesz, a kamaszból fiatal felnőtt lesz, és így tovább… a fordulópontokhoz a
korábbi évszázadok társadalma egyfajta biztos sémát adott. Ilyenkor így
kell cselekedni! Nem kellett gondolkozni, nem kellett megküzdeni érte, hogy
miért cselekszem így – azért, mert ezt így szokták.
Igen, de kétségtelenül a társadalomnak ez a korábbi,
sok évszázados gyakorlata egyúttal egyfajta lelki erőszak is volt. A
személyi döntési szabadságnak nem hagyott teret. Máris mondhatnánk, hogy a
ló egyik oldala volt. És úgy nagyjából az ipari forradalom utántól
elkezdődött egy olyan szakasz az európai és a világtörténelem jelentős
részében is, amikor a ló másik oldalára kezdett átcsúszni minden
társadalom. Így a magyar társadalom is.
Az ipari forradalom után a személyiség túlzottan
felértékelődött a közösség rovására. Mi ebben a korszakban élünk. Ma is ez
van. A személyiségi jogok, a liberális eszmék túlhajtása, ahol a közösség
lényegtelen, a közösség csak nyűg, csak gát, csak akadály, az egyén azt
csinálhassa, amit ő akar. Ma ebben a korszakban élünk.
Ez látszólag azt a pozitívumot hozta, hogy a
személynek megvan a szabad választási lehetősége, de látjuk a negatívumát.
Komoly identitásválságba kerültek az emberek. Az emberek többsége nem
tudja, hogy mihez igazodjon. Ráadásul nagyon keményen, a tömegtájékoztatás
által manipulálhatóvá váltunk. Régen, a korábbi évszázadokban vagy úgy
gondolta valaki, vagy nem, de egyfajta identitást adott neki a társadalom.
Ezzel vagy szív szerint azonosult, vagy csak látszatra, de nagyjából ez egy
önértelmezést és így egy biztonságot jelentett. Ez egy tulajdonított
identitás, nem mindig az övé volt.
Visszaemlékezhetünk a korábbi 40 esztendőre, a
közelmúlt 40 esztendejére, akkor is valami hasonlót próbáltak, csak más
tartalommal. Ráerőltetni egyfajta sémát, gondolatot, ezenkívül másképp nem
szabad gondolkozni. Cselekedni sem, mert akkor azt büntetjük, azt háttérbe
szorítjuk.
Nos, nagyjából az ipari forradalom utántól egész
napjainkig, és még egy darabig valószínűleg ez el is tart, a személyiség
túlzottan az előtérbe került, és a személyi szabadság a közösséghez képest.
Igen ám, csak ez azt jelenti, hogy elbizonytalanodnak az emberek. Nem
nagyon vannak közösségek, nem nagyon vannak támpontok, segítő támpontok,
amelyek alapján el lehet igazodni. Mindenkinek magának kell megharcolnia,
hogy milyen értékrend szerint él. Kevésbé vannak szokások, a plurális társadalomnak
ez egy sajátossága. Mindenki valamiféle, másféle elképzelést vagy szokást
lát. Melyiket kövesse? És az emberek zöme zavarban van. Nagyon keményen
zavarban van. Egyfajta identitásválságba került.
És akkor most ennyi rövid kis történelem után, nézzük,
miről szól a fölolvasott két bibliai szakaszunk.
Az első Korinthusi
levél: ahol a Krisztus-test
titkáról beszél az apostol a biológiai test analógiája alapján, ahol a Krisztus a Fő és mi a test tagjai.
A másik szakaszunk a Zsidókhoz írott levél pedig, az első felében a közösségről szól. A közösségről, a
gyülekezetről.
Mi a közösség feladata? Különösképpen, amikor az
Isten fenyítve formál bennünket? A közösség feladata, hogy „a lankadt kezeket és a megroskadt
térdeket erősítsétek meg”. A szakaszunk nem azzal kezdődik: személyi
szabadság! Hanem azzal kezdődik, hogy beleszületsz – legalábbis biológiai
értelemben – egy közösségbe, legalább egy családba, valamifajta
társadalomba. De itt keresztyéneket szólít meg az Ige, itt gyülekezetről
van szó (egyébként Ézsaiás 35-öt idézi itt az Újszövetség, az Ószövetséget
idézi): „a lankadt kezeket, a megroskadt
térdeket erősítsétek meg”. Amikor az Isten vezet, amikor próbákon vezet
keresztül, vagy különböző nehézségek támadnak az életben, akkor legyetek ott egymás mellett, segítve
egymást.
Azután így szól a közösségről, a közösség
fontosságáról, funkciójáról: a
gyengéket erősíteni kell – hiszen ez a legnagyobb hőstett. Erősíteni a
gyengéket! Ilyet olvasunk: „egyenes
ösvényen járjatok, hogy a sánta meg ne botoljon”. Emlékezzünk a Karmel-hegyi
istenítélet történetére: „Meddig
sántikáltok még kétfelé? Ha az ÚR az Isten, kövessétek őt, ha pedig a Baal,
akkor őt kövessétek!” – akkor imádjátok a Baalt. Nos a kétfelé
sántikálás, az nagyon könnyen bekövetkezhet, és ez megtéveszthet embereket.
Ezért keresztyének: egyenes ösvényen járjatok, hogy a sánta meg ne botoljon
– a közösségről van szó. A közösségről, mert a közösségekben és a közösség
által Isten sok áldást és segítséget akar adni az egyénnek. Mert az egyén
az egyedül nem nagyon tud létezni. Válságba kerül.
Aztán ilyet olvasunk – szintén az egész közösségnek
szólva: „vigyázván, hogy Isten
kegyelméből senki el ne szakadjon”. Hogy senki el ne szakadjon! Sőt: folytatódik tovább is, és itt az
5Mózes 29 egyik mondatára utal ez az újszövetségi szakaszunk: „ügyeljetek arra, hogy senki ne hajoljon
el Isten kegyelmétől, hogy a keserűségnek a gyökere felnövekedve kárt ne
okozzon, és sokakat meg ne fertőzzön”. Egészen megdöbbentő, de a
Zsidókhoz írott levél olvasása közben nem az! De egészen megdöbbentő, ez a
rövid kis szakaszunk tele van ószövetségi idézettel. Mondhatnánk azt is,
semmi új nincs benne. Az isteni kijelentés korábbi évszázadainak mondatai
az Újszövetség-összefüggésben összerendezve szólítanak meg minket.
Igen, vigyázni, hogy az Isten kegyelmétől el ne
szakadjunk. Mert ez a veszedelmes, amikor valaki az Isten kegyelmétől kezd
eltávolodni! És a közösségnek van feladata, hogy segítsen, nehogy messze
sodródjon valaki végzetesen. Nehogy a keserűség gyökere felnövekedjen. Mert
olykor lehet keserűség a szívben!
De, hogy ez teljesen eluraljon egy-egy embert, itt van a közösségnek is
feladata.
És még egyet említsünk meg fölolvasott szakaszunkból
a közösségre vonatkozóan: „törekedjetek
mindenki iránt a békességre és a szent életre”. Törekedjetek! Csupa többes szám volt végig az eddig fölolvasott
Ige: a lankadt kezek megerősítése, az egyenes ösvényen járjatok, a
törekedjetek. Vagyis a közösségnek
nagyon-nagyon sok és nagyon hasznos, áldásos szerepet adott az Isten. És
mielőtt valaki azt mondaná, no akkor mégis az ipari forradalom előtti
korábbi évszázadok, évezredek gyakorlatának volt igaza, amikor keményen
leuralta a közösség, a társadalom, a hatalmas egyház az embereket, kicsit
korlátozva is azok szabadságát, nézzük, hogyan folytatódik a szakaszunk.
Ilyet olvashattunk: „Ne legyen senki parázna vagy istentelen, mint Ézsau, aki egyetlen
tál ételért eladta elsőszülöttségi jogát”. Itt meg a személyhez érkeztünk. Itt egy emberről van szó. Egy emberről,
a személyről van szó, a személyes felelősségről van szó. Bár a közösség is
tagokból áll, a test is tagokból áll, emberekből áll, van közösségi
felelősség, de van személyi felelősség is. Ézsau, aki a pillanatoknak élt –
és megint egy ószövetségi történetet hoz elő ez az újszövetségi szakasz –,
mondhatnánk, hogy a hasának élt, a fogyasztásnak élt: most, de azonnal,
mindenáron az áldást, amit az Isten hosszú távon ígért (az elsőszülöttségi
áldást). Odaadom, csak most legyen! De azonnal. Én most éhes vagyok, nekem
most erre van szükségem, nekem az a főzt kellene, amit megfőztél, add ide,
én sokkal többet adok érte. Mert azt a sokkal többet én semminek tekintem.
És ha te olyan bolond vagy, hogy az Isten ígéretei neked többet érnek, mint
pillanatnyilag az, hogy tele tömheted a gyomrodat, hát akkor köttessék meg
az üzlet.
Személyes felelősség – igen, nagyon fontos.
Tulajdonképpen Ézsaut így jellemzi itt az Újszövetség, hogy istentelen. Nem
istentagadó, hanem ebben a helyzetben Isten nélkül döntő ember. Nem az
Isten ígéretének összefüggésében nézi a pillanatot, hanem a pillanat uralja
le az életét, és utasítja el azt, amit az Isten neki ígért, az
elsőszülöttségi jogáldás keretében.
A személyes felelősség – a személyes felelősségnek a
másik oldalát is előhozza ez a bibliai szakaszunk, az ószövetségi Ézsau
történetet idézve, amikor így folytatja: „tudjátok, hogy később, amikor örökölni akarta az áldást,
elutasították, mivel a megtérés útját nem találta meg, noha könnyek között
kereste” – van ilyen. A megtérés lehetősége nem halálunk napjáig
garantált. „Ej ráérünk arra még” – bár azt sem tudjuk mikor lesz!
A megtérés ma. A megtérés, amíg lehet; most, amikor
kapod. Nincs garantálva, hogy sokáig halogathatod, és majd akkor megtérsz.
Lehet, hogy keresni fogod, de akkor már nem találod meg. Nem azért, mert
messze lesz az Isten, hanem mert annyira megkeményedsz! Gondoljunk az
ószövetségi fáraó történetére: Annyira belekeményedett abba, hogy itt én
vagyok a világ ura, én vagyok az Isten! Kicsoda az az Isten, aki…? Nem és
nem, és a birodalom is rámehet, de akkor sem engedek annak az Istennek! – megkeményedik!
És az Isten hagyja egy idő múlva, hogy belekeményedjen az ember egy rossz
döntésébe. És utána (bár hallja az Igét), de a madarak fölkapkodják, a szív
kemény lesz, mint az a bizonyos…(?)
A személyes felelősség. Látjuk, egy rövid bibliai
szakaszon belül megjelenik az, ami az egész Szentíráson végigvonul: a közösségi és a személyes felelősség.
Mind a kettő.
Az igehirdetés címét is innen próbáltam kölcsönözni: Szabadság magányából az önként vállalt
közösség áldásáig. Mert a modern ember a szabadság magányába zuhant.
Amikor nem kell a közösség: majd én! Amikor a világ tudatosan szétrombolja
a közösségeket – a személyi szabadság istenítésének címén. És ezzel a
személyeket hozza nehéz helyzetbe, az egyéneket hozza nehéz helyzetbe,
amikor túlhajtja a személyes szabadság és felelősség kérdését.
Melyiket részesítsük előnybe? A közösséget? A
személyt? Ez egy állandó kérdése az emberi történelemnek. És ha erre nem
adunk egészséges választ, akkor ne csodálkozzunk, hogy mi magunk generálunk
nagyon-nagyon sok bajt önmagunknak.
Melyiket részesítsük tehát előnyben? Ha megnézzük
tehát a mi európai történelmünket, ami természetesen nem ilyen vonalszerűen
választható két részre, mert ez egy hosszú átalakulási folyamat, de röviden
így jellemeztem, hogy az ipari forradalom előtt – más kifejezéseket is
lehetne mondani, felvilágosodást és jó néhány más kifejezést is. Nos az
ipari forradalom előtt, ahol a közösséget részesítették szinte kizárólagos
előnyben az egyén rovására, vagy pedig az utóbbi évszázadok napjainkban is
ható eredményét, ahol az egyén fontosabb a közösséggel szemben – melyiket
részesítjük előnyben? Merthogy egy sajátos helyzetbe kerültünk ma élő emberek.
Sokaknál az a bizonyos tulajdonított identitás: nem biztos, hogy azonosult
vele, de ha úgy szokták, ha a külső körülmények, az állam is azt mondja,
akkor azt úgy csináljuk! Ez volt sok évszázadon át Európában. Sokaknál ez a
tulajdonított identitás már nincs. Már
nincs! A személyes döntés alapján megfogalmazott identitás meg még nincs! És itt vagyunk a modern
ember életérzésénél. Két szék közül a földre került nagyon sok ember és a
mi mai világunk.
Vajon mi keresztyének mit tudunk tenni? Egyáltalán mi
hol vagyunk? Mi hogyan gondolkozunk, és hogyan cselekszünk? Tehát sokaknál már nincs meg – amit röviden így is
lehetne jellemezni: a szokásokhoz igazodó ember. Nem a meggyőződéséhez – a
szokásához. Sokaknál ez már nincs, mert a szokások nagy részét is szétverték,
még a jó szokásokat is, de kortársaink jelentős részének pedig, nincs
személyes döntése, hitbeli elkötelezettsége. Ez a már nincs és még nincs –
földre került, elbizonytalanodott, és ez a bizonyos depresszív alapérzés,
ezek a félelmek, ez az elidegenedés valahol itt gyökerezik mindezekben.
Mondjuk ki tehát – mert az Írás alapján egyértelműen
látnunk kell, ki kell mondani a magunk számára és mások számára is – fontos
a személyes szabadság és felelősség.
Gondoljunk ilyen Igékre: „Térjetek meg! Jöjj és kövess engem!” – ezt nem lehet
átpasszolni, hogy majd a közösség döntsön helyettem, én meg megyek a
csapattal. Igenis, az Ige egyértelműen újra és újra felszólít, hogy
választanod kell. De ugyanakkor ugyanez az Írás, amelyik fontosnak tartja a
személyes döntésünket, fontosnak tartja, és nagyon szükségesnek tartja a
közösséget is. Nem: vagy az egyiket a másik kárára, vagy a másikat az egyik
kárára túlhangsúlyozva. Fontosnak tartja a közösséget, a közösség mellé állás
segítséget jelentő szerepét és funkcióját.
Valaki így jellemezte korunk emberét: nem mindenki
rendelkezik a plurális társadalom által megkövetelt szabad életformálásra alkalmas
képességekkel. Egyszerűbben mondom: az emberek zöme képtelen egyedül az
élet nagy kérdéseire felelni. Képtelen. Segítség kell. Ez illúzió, hogy
túlhajtva: majd az egyén!… az egyén eldönti!… és az egyén, és a személyiség
és a személyiségi jog! – ez a túlhajtás, ez válságba sodor. Mert az emberek
zöme nem tud közösségi segítség nélkül jó döntést hozni. És ezt komolyan
kell venni. Már pedig, ha az emberek zöme nem tud egyedül jól dönteni,
akkor identitásválságba kerül. Nem tudja, hova tartozik, nem tudja ő
kicsoda, nem tudja, hogy a különböző élethelyzetekben milyen gondolat, milyen
értékrend szerint döntsön: miért cselekszem így?
Elképesztő, hogy a mai ember mennyire furcsa módon
tud viselkedni. Hangoztat valamit, és teljesen másképp cselekszik. És észre
se veszi. Teljesen természetesnek tartja, mert már észre sem veszi, hogy
zavarban van. Arról nem is szólva, hogy napjaink az identitásválságba
került személyiségeket tekintélyszemélyiségekkel próbálja manipulálni. Ezt
röviden így szokták mondani: sztárokat állít az emberek elé. Hogy a sztárok
mit csináltak, a hálószobatitkaiktól kezdve, hogy megy-e nyaralni, hova
megy nyaralni, és már hányadik és milyen eszközt és házat és egyebet ad el,
vagy nem ad el, vagy akkor most fogyózik, vagy nem fogyózik, állandóan csak
ezt állítja az emberek elé. És akinek nincs biztos belső tartása, az, az
ilyen úgymond tekintélyembereket kezdi majmolni. Azt hiszi, hogy olyannak
kell lennie. Itt nem pozitív példaképekről van szó. Olyanokat az Írás is ad
elénk. Hanem itt ránk erőltetett tekintélyszemélyiségről. Tehát miközben
látszólag a közösségből kiszakítja az egyént, és az egyén személyi szabadságát
hirdeti, aközben ugyanúgy manipulálja, csak már nem a közösség, hanem egy
másfajta közösség által odatett tekintélyszemélyiségek által.
Melyiket részesítsük tehát előnyben? Mit mond az Ige?
Ez a rövid bibliai szakaszunk is (és hogyha az egész Szentírást
tanulmányozzuk, akkor az is) azt mondja, hogy mind a kettő fontos, és a
kettőnek egyensúlyban kell lenni. Tehát a közösségnek, és a személynek, az
egyénnek. Egyensúlyban kell lenni. Az életben megvan a közösségnek a nagyon
fontos szerepe. Az Isten teremtési rendjében megvan a személyiségnek is a
nagyon fontos szerepe. Vannak kérdések, amire egyénileg kell dönteni, és
van nagyon sok kérdés, amihez kell a közösség. Mind a kettő egyformán
fontos, ne játsszuk ki egymás ellen, és ne engedjük, hogy kijátszassák
velünk egymás ellen.
Egy kicsit hozzá tehetjük: napjainkban lassan a
közösséget kell rehabilitálni. De az Írás egyensúlyban tartja. Fölolvasott
szakaszunk beszélt arról, hogy együtt
a lankadt kezeket, térdeket erősítsétek, hogy egyenes úton járjatok
mindannyian, hogy a sánta meg ne botoljon, törekedjetek (többes szám végig)
mindenki iránt a békességre, és utána mindjárt beszél arról, hogy
emlékezzetek, Ézsau egy fontos ponton személyesen milyen rossz döntést
hozott.
Tartsuk tehát egyensúlyban a közösségi és a személyi
felelősséget. Mert az Ige, az isteni rend ezt ajánlja nekünk. Mert erre van
szükségünk. Hiába változik meg technikai világunk, vagy a világunk
technikai értelemben, személyesen a közösség és a személyes felelősség
egyformán, egyaránt fontos.
Ezek után csak egy záró kérdés maradhat: én és te
hogy döntesz? Mi gyülekezet, hogy döntünk? Megyünk a világ után, és ha a
világ a közösséget (mondjuk, ez legyen egy társadalom, netalán egy
diktatórikus társadalom), azt isteníti, akkor mi is elnyomjuk a
személyiséget? – netalán még bibliai Igéket is idézünk
hozzá. Ha a világ az egyént isteníti, akkor mi is megyünk abba az irányba?
– és netalán még bibliai Igéket is hozzárángatunk a Szentírásból?
Hogyan döntünk, mint gyülekezet, mint egyház? Milyen
úton járunk? És milyen úton járunk egyébként? A kérdést is csak így lehet
föltenni végül: többes számban, mint közösség, és egyes számban, mint
személy.
A szabadság magányából a közösség áldásáig. Igen, az Isten
egy olyan rendet adott nekünk, és olyan rendbe hív bennünket a Vele és a
népe közösségével való rendbe, amihez kell a személyes döntésünk is (ne a
külső kényszer sodorjon ide), amely renden keresztül sok áldást szeretne
adni. Ne engedjünk a világ se egyik irányba való elcsúszásának, se a másik
irányba való elcsúszásának, hanem vegyük komolyan, és tartsuk egyensúlyban
magunk, gyülekezetünk, egyházunk és népünk javára a közösség és a személy
szabadságát, felelősségét és szolgálatát. Ámen.
E nagy királynak nálam is
zálogja.
Igaz hit által én is vagyok
tagja,
Őtet ismerem, mint fő Uramat
És keresztyénnek vallom
magamat.
Áldott nevéről bátran vallást
tészek,
Szent törvényének követője
lészek,
Lelkem és testem hálaadással,
Nékie vallom hív ajánlással.
292.
dicséret 5. vers
Urunk Istenünk!
Magasztalunk Téged, hogy Te bölcsen elgondoltál
mindent, és bölcsen teremtettél. Magasztalunk Téged, hogy elhelyeztél
bennünket különböző közösségekbe, ahol felnevelkedhettünk, ahol tanítottak
minket. Áldunk Téged, hogy egy népet, egy gyülekezetet hívtál ki Igéd és
Szentlelked által ebből a világból, és ennek a közösségnek, a Krisztus-test
közösségének, gyülekezetnek tagjává tettél. Magasztalunk Téged Urunk,
Istenünk, hogy ugyanakkor képessé tettél arra bennünket, és Igéddel újra és
újra szólítasz, hívsz és tanácsolsz, hogy ebbe a közösségbe személyes
döntéssel, önként, szív szerint tartozzunk. Urunk, Istenünk! Köszönjük,
hogy sok áldást szeretnél adni életünknek a közösség által, a Te néped
által, és szeretnéd személyes döntésünk által életünket is áldássá tenni
mások számára. Segíts bennünket, hogy ne a világhoz igazodjunk, hanem
változzunk meg értelmünk megújulásával, hogy megítélhessük mindig mi a jó,
mi a Te akaratod szerint való, hogy ne a világ sodorjon bennünket, hanem a
Tőled nyert útmutatás, világosság és bölcsesség szerint éljünk a
közösségben. Döntsünk személyesen, és mi legyünk hatással erre a világra.
Életünk lehessen ízesítő só, lehessen világosság. Kérünk, hogy életünket és
közösségünket, gyülekezetünket újítsd meg a Te Lelked által, és tedd
alkalmassá áldás továbbadására.
Könyörgünk mindazokért Urunk, akik az élet személyes
kérdéseire nehezen találják a feleletet, válságban lévő felebarátainkért,
gyülekezeti tagjainkért. Könyörgünk mindazokért, akik próbák alatt
roskadoznak, mindazokért, akik nehezen tudnak eligazodni ebben az
összekuszált világban. Segíts, hogy talán életünk által is Hozzád
találjanak, általad merítsenek erőt és jó útmutatást. És könyörgünk gyászolókért
is, kérünk, hogy a Te vigasztaló szereteted vegye körül az ő életüket és
adjon békességet nekik.
Mennyei Atyánk! Könyörgünk gyülekezetünkért és
személy szerint egyes tagjainkért, önmagunkért. Segíts, vezess, hogy a Tőled
elkészített áldást elnyerhessük, sőt ez az áldás bőséges legyen, és mások
felé is tovább áradhasson, egész nemzetünk javára. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|