|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Éljek, hogy dicsérhesselek
Lukács
evangéliuma 12. fejezet 13-21.
„Ekkor így
szólt hozzá valaki a sokaságból: »Mester, mondd meg a testvéremnek, hogy
ossza meg velem az örökséget!«
De ő így
válaszolt: „Ember, ki tett engem bíróvá vagy osztóvá köztetek?”
Azután ezt
mondta nekik: »Vigyázzatok, és őrizkedjetek minden kapzsiságtól, mert ha
bőségben él is valaki, életét akkor sem a vagyona tartja meg.«
Aztán
példázatot mondott nekik: »Egy gazdag embernek bő termést hozott a földje, ekkor
így gondolkozott magában: Mit tegyek? Nincs hova betakarítanom a
termésemet.
Majd így szólt:
Ezt teszem: lebontom a csűreimet, nagyobbakat építek, oda takarítom be
minden gabonámat és javamat, és ezt mondom a lelkemnek: Én lelkem, sok
javad van sok évre félretéve, pihenj, egyél, igyál, vigadozzál!
Isten azonban
azt mondta neki: Bolond, még ez éjjel elkérik tőled a lelkedet, kié lesz
akkor mindaz, amit felhalmoztál?
Így jár az, aki
magának gyűjt, és nem Isten szerint gazdag.”
Mennyei jó Atyánk, az Úr Jézus Krisztus Által!
Magasztalunk Téged teremtő, megtartó és oltalmazó
szeretetedért. Irgalmas Istenünk! Köszönjük, hogy a teremtett mindenség
részeként bennünket bűnös voltunk ellenére is megtartottál. Köszönjük, hogy
zaklatott földi vándorutunk menetében ünnepet rendeltél számunkra; közösségbe
hívtál, hogy Igéd tükrében megmérettessünk, hogy bűneinket előtted
megvallhassuk, és azokra bocsánatot nyerve a keskeny úton járhassunk
tovább.
Bocsásd meg nekünk Istenünk, hogy az elmúlt héten is
számtalanszor akaratod ellenére cselekedtünk. A világ kihívásainak,
elvárásainak akartunk mindenáron megfelelni, ez kitöltötte életünknek
csaknem teljes tartamát, alig hagyva időt a veled való bensőséges, élő
kapcsolat folyamatos munkálására. Örültünk a kegyelmedből kapott nyárnak,
de világi gondolkozásunkkal abban csak a túlhajszolt munka terhe alóli
átmeneti menekülést, szeretteinkkel való bensőséges együttlét lehetőségét,
a testi vágyak kielégítését tűztük ki célul, s az elért eredményeket saját
magunk dicsőségének tartottuk, megfeledkezvén arról, hogy semmi olyan jó
nincs életünkben, amit ne a Te szeretetedből kapnánk. Féltünk és félünk a
bennünket körülvevő természet szokatlan jelenségeitől, csapásaitól.
Bölcsnek vélt döntéseket hozunk ellenük, nem gondolva arra, hogy mindez a
Te intésed, figyelmeztetésed, a Tőled elfordult bűnös ember számára. Kishitűen
aggódunk a nyár termést érlelő áldásainak szűkös volta miatt, figyelmen kívül
hagyva, hogy ez is részben az eredendő bűnnek, részben a teremtett világ
ember általi kizsákmányolásának, az anyagi haszonszerzés bálványa
középpontba kerülésének, a testvéri szeretet hiányának következménye.
Bevalljuk Istenünk, hogy mindezek Krisztust követő életünk hiányosságai.
Cselekedeteink mást tükröznek, mint amit hitünkkel vallunk. Kérünk Téged
Urunk, bocsásd meg minden felismert és még számtalan, de fel nem ismert
vétkünket. Légy most közöttünk és velünk. Hirdettessék szent Igéd,
Szentlelked munkálkodjék szívünkben, s az legyen áldássá életünkön. Segíts
minket neved dicsőségére tevékenykednünk, segíts akaratod megtartásában,
őrizz bennünket az eltévelyedés ellen, s tanácsoddal vezérelj bennünket az
örök élet felé. Szent Fiadért, az Úr Jézus Krisztusért hallgasd meg
könyörgésünket. Ámen.
Hű pásztorunk, vezesd a te
árva nyájadat,
E földi útvesztőben te mutass
jó útat:
Szent nyomdokodba lépve, a
menny felé megyünk,
Ó halhatatlan Ige, vezérünk,
Mesterünk.
Szentlelkedet töltsd ránk ki,
mint hajnal harmatát
És adj fejünkre tőled nyert
ékes koronát,
Hogy áldozatra felgyúlt
megszentelt életünk
Oltárodon elégjen, Királyunk,
Mesterünk!"
229. dicséret 1. és 3. vers
Zsoltárok
könyve 119. fejezet 174-176.
Szabadításodra
vágyom, URam, törvényedben gyönyörködöm.
Tartsd meg
életemet, hogy dicsérhesselek, és döntéseiddel segíts engem!
Bolyongok, mint
az eltévedt juh. Keresd meg szolgádat, hiszen nem feledkeztem meg
parancsolataidról.
Szeretett Testvérek!
Kezdjük egy kicsit szokatlan kérdéssel – Miért éljek?
Mi az életcélom?
Nem mindenkinek szokatlan, hiszen a táborban első nap
délelőtt a kiscsoportos beszélgetéseken részben ez is szóba került.
Miért éljek? Azért mondtam, hogy talán szokatlan egy
kicsit a kérdés, mert az emberek nagy része ezt a kérdést nem szokta
feltenni. Ha felteszi, akkor csalódások idején teszi fel. Akkor teszi fel,
amikor a nagy elképzelés, a nagy akarat, a nagy lendület zsákutcába jutott.
Amikor talán nagy veszteség érte. Talán egy gyász vagy talán tartós
betegség. Be kell vallanunk, hogy ezt a kérdést nagyrészt akkor tesszük
föl. Egyébként szaladunk, megyünk, tervezünk, sokat dolgozunk. De, hogy
miért éljek? – ezt a kérdést ritkán tesszük föl magunknak. Pedig hamarabb
kellene föltenni a kérdést, nem akkor, amikor valami nagy csalódás ért
bennünket. Nem akkor csupán, amikor egy nagy veszteség ért. Nem akkor
csupán, amikor nagy vágyaink, elképzeléseink és nagy nekilendülésünk miatt
valahol meg kell torpannunk, meg kell állnunk. Nem akkor, amikor nagy
zúgással, mint ama bizonyos éji bogár nekimentünk a falnak, és nagy
koppanás után elhallgatunk, és esetleg eszünkbe jut: egyáltalán miért élek és miért éljek.
Miért szükséges időnként föltenni ezt a kérdést?
Miért szükséges időnként szembenézni azzal, hogy valójában mi az életcél,
mi a célom? Többek között azért, mert hogyha föltesszük, és találunk rá
igazán jó választ, akkor ez az életcél értelmet ad egész életünknek. Mi
általában kis egységekben gondolkozunk, mondhatnánk szinte a pillanatnak
élve, erre van tervünk és célunk – de az egésszel kapcsolatosan van-e?
Ha valóban jó választ találunk erre a kérdésre, akkor
tehát értelme lesz az egész életünknek minden örömével, minden
szomorúságával, minden eredményével és minden csalódásával együtt. Ha ilyen
életcélunk lesz, akkor ez leegyszerűsíti az életet. Segít összpontosítani a
sokféle kihívás, a sokféle feladat, a sokféle teendő között. Ha igazán megtaláljuk
az élet értelmét, és ha igazán jó választ tudunk adni arra, hogy miért
éljek, akkor ez az igazi életcél felkészíthet az örökkévalóságra is
bennünket. Nem minden életcél készít fel arra. Ha találunk olyan választ,
amelyik az örökkévalóságra is felkészíthet bennünket, akkor ez az életcél,
ez az értelmes válasz folyamatos motiváció is lehet. Mert megyünk… mára ezt
terveztük, holnapra azt, meg a jövő hétre azt, az idén talán még ezt
szeretnénk elérni… és állandóan ennek a bűvöletében élünk, ennek a rövid
távú gondolkozásnak a fogságában élünk, és így gyakran elveszítjük a
motivációnkat, főleg amikor csalódások jönnek.
De mi legyen igazán az életcélunk? Mi az, ami valóban
érdemes arra, hogy az élet értelmét meghatározza? Vagyis, hogy miért éljek?
Miért?
Vizsgáljunk meg néhányat. Hiszen imádságainkban, úgy
gondolom, előfordul az a fordulat, az a kérés: Uram, még… még ezt… Uram,
csak levizsgázhassak… Uram, csak vegyenek föl… Uram, csak kapjam meg ezt a
munkahelyet, mert ezt jónak látom! Uram, csak megmaradhassak ezen a helyen!
Uram, csak a gyermekem érettségijét még hadd lássam meg! Uram, hát akkor
most már a diplomaosztóján is szeretnék ott lenni! Uram, még szeretnék
élni, hogy az unokámat meglássam! Uram, még szeretném látni, hogy az unokám
iskolás lesz! Uram, még szeretném látni, hogy az unokám diplomát vesz át!
Uram, még szeretnék ott lenni az esküvőjén!
Ez mind nagyon szép és mind nagyon jó. De gyakran mi
csak így gondolkozunk.
Ezért könyörgünk? Ezért kérjük az Istentől azt, hogy
tartsd meg még az életemet? Adj még időt, lehetőséget és erőt, hogy
legalább megint a következőt? De ha azt elértük, utána megint van egy
következő. Csak ennyi? Ezért kérjük, hogy tartsd meg életemet?
A fölolvasott zsoltáros azért könyörgött: „Uram, tartsd meg életemet”. És jó ez a könyörgés. Szabad
ezért könyörögni. De miért tartsd meg az életemet? Mire kérem én az időt
még? Mire kérem én még az erőt? Vajon ezt mennyire szoktuk átgondolni? Vagy
csak ezt a pillanatnyi kis következő eseményt tesszük magunk elé?
Vajon azért tartsa meg Isten az életünket, hogy
látástól vakulásig dolgozzunk? Ez lenne az életcél? Ezért élünk? Ha ez lesz
életcéllá, akkor vajon mi történik akkor, amikor talán tartós betegség jön?
Mi történik akkor, amikor talán az öregséggel egyre kevesebbet tudunk
fizikailag teljesíteni? Ez lehet igazán az élet értelme, hogy dolgozunk?
Vagy valami több is lehet ennél?
Mi lehet életcéllá? Miért éljek? Hát a családért – nagyon
szép és az Isten nagy áldása mindez – azért, hogy láthassam gyermekemet,
azért, hogy láthassam előrehaladását, azért, hogy az unokámat, hogy a
dédunokámat…? Ez mind nagyon szép. És ha nem lehet? És ha nem születhetett
gyermek? Akkor nincs életcél? Akkor oda az élet értelme?
Miért éljek? Vajon elegendő-e az élet számára, mint
cél a család? Vagy, vajon mennyire készít föl bennünket az örökkévalóságra?
Miért éljek? – Hogy szórakozhassunk? Az utóbbi
évtizedekben, legalább is inkább a fiatalabb nemzedék életében egy ideig, mintha
ez lenne. A mának élni… hát szórakozni, hát szórakozni. Mintha ez lenne az
egész életnek az értelme. Mások azt szeretnék ránk kényszeríteni, hogy
fogyasszál. Ahhoz nyílván nagyon sokat kell dolgoznod, vagy valahonnan elő
kell teremtenünk a rávalót; de ezt is vedd meg, és azt is vedd meg, és még
azt is vedd meg, és olyan árukapcsolásokkal teszik elénk, hogy rácsábuljunk
akkor is, hogyha nincs szükségünk négy darabra, de ha négyet veszünk és nem
hármat, akkor állítólag megtakarítunk egy kicsi pénzt.
Ez lenne az élet értelme? Ez életcéllá lehet? Arról
nem is beszélve, hogy miből lehet ezt az állandó fogyasztást fönntartani.
Abból, amilyen irányba most a magyar társadalom halad? A korábbi évtizedekben
az állam adósodott el és omlott össze, most egyre inkább a családok
adósodnak el, mert fönn akarjuk tartani azt a fogyasztási szintünket, ami
tegnapelőtt vagy azelőtt volt. Ezért éljünk? Azért éljünk, hogy
fogyasszunk? Ne feledjük, az állatok is tudnak fogyasztani. De talán mi
emberek vagyunk.
Mi legyen életcél? Miért éljek? Azért, hogy karriert
csináljak? Mindegyik fontos nyílván, mindegyiknek van valami szerepe az
életben. Azért éljek, hogy sikeres legyek? Egyáltalán mi az, hogy siker?
Mikor leszek megelégedett a sikerrel? Valóban az a sikeres élet, amit a
világ annak tart az éppen divatos rend szerint?
A sor folytatható, de úgy gondolom, azt is
észrevettük, mindezek részben ideiglenesek, az élet rövidebb-hosszabb
szakaszában jellemzőbb lehet, vagy szükséges lehet, sőt Istentől való
áldás, egyenesen parancs: Hat napon
át munkálkodjál, a hetediket meg szenteld meg! – ez is parancs; vagy
pedig egyszerűen eszköz, de nem cél.
„Tartsd meg
életemet” Uram!
– könyörgött a zsoltáros. És ugye mi is szoktunk? Különösen olyankor,
amikor úgy kezdjük érezni, hogy nem is olyan biztos az egészségünk: Uram
még, még egy kis gyógyulást… Uram még néhány napot… még néhány évet… nekem
még vannak elképzeléseim. Tartsd meg életemet. De miért?
A zsoltáros így válaszolt: „Tartsd meg életemet, hogy dicsérhesselek…”. Na jó, kegyes
válasz – mondanák sokan. Ezért? Ezért, hogy az Istent dicsérhesse? De egy
kicsit vizsgáljuk meg a zsoltárosnak ezt az életcélját. Azért szeretnék
élni, hogy téged dicsérhesselek Istenem. Vajon nem ő fogalmazott bölcsen?
Vajon nem ebbe az irányba kellene nekünk is mozdulni?
Mit jelenthet az, hogy azért éljek, hogy az Istent
dicsérhessem, dicsőíthessem?
Már a múlt vasárnap eljutottunk odáig, hogy
identitásunkat, és akkor mondjuk ki egyúttal, hogy életcélunkat is igazán
csak Istennel való összefüggésben határozhatjuk meg. Ha csak a múlandó
világgal kapcsolatban akarjuk önmagunkat meghatározni, az egy elég
bizonytalan önazonosságot jelent. Ha az élet célját keressük, akkor
magasabbra kell emelkednünk, mint a pillanatnyi napi feladatok, bármilyen
szépek, és azok egy része bármennyire Istentől való feladatunk. Magasabbra
kell emelkedni, mint a napi események, bármennyire áldás az, és Istentől
való áldás.
Nézzük akkor: Éljek,
hogy dicsérhesselek. A mai igehirdetésnek ezt adtam címül is.
A bevezetőben megfogalmaztuk, hogy a jó életcél értelmet
ad. Értelmet az egész életnek. Nyílván kellenek rövid célok is. A rövid
célok is annak a rövid szakasznak értelmet adnak. De az egész életre
kérdeztünk rá, és ez az amit ritkán szoktunk föltenni, mert erre nem érünk
rá vagy menekülünk tőle. Nagyon sok ember ma egyenesen menekül ettől a
kérdéstől. Nagyon sok ember ma nem szeret egyedül lenni és csendben lenni,
mert akkor előjöhet ez a kérdés is, és fél a kérdéstől. A posztmodern ember
szeret zajban lenni. Mindig valami, legalább háttér zaj legyen, hogy
elterelje, hogy lekösse a figyelmet. Mert ha véletlen egyszer egyedül
csendben maradok, akkor véletlen még ez a kérdés is előjön, hogy
tulajdonképpen miért élek én? És főleg, hogyha még az Istentől kértem is,
hogy Uram még szeretnék néhány napot, hónapot vagy esztendőt.
Nos, tehát az Urat szeretném dicsérni, dicsőíteni. Ez
az egész életnek értelmet adó cél.
Az összes többi csak földi életünk rövidebb vagy hosszabb, de egy
szakaszának ad igazán értelmet. Hiszen ne feledjük el, a kicsiny gyermek a
szó klasszikus értelmében még nem dolgozik. A munka ott még nem életcél. Ne
feledjük el – és így mehetnénk végig a már előbb említett részletcélokon –,
hogy egyik sem az egész földi életre, hanem annak csak egy-egy szakaszára
lehet cél.
Nos értelmet ad, hogyha az Isten dicsőítése a cél
életünkben. Értelmet ad bármely korszakában életünknek és bármely
helyzetében. Akkor is, amikor egészségesen munkáinkat végezhetjük, és annak
eredményét, gyümölcsét láthatjuk, és akkor is, amikor netalán erőtlenségben,
betegségben kell lennünk, akkor is, amikor sikeresnek látjuk magunkat; és
akkor is értelmes cél lehet és értelmet ad így az életnek, amikor talán a
munkahelyen nem kellettünk, és sok esztendő és sok évtized után egyfajta
válságba kerül az ember. Napjaink nagy gyötrelme, mert ilyenkor
önértékelési zavarok jelentkeznek. Nem vagyok fontos? Senkinek nem kellek?
Engem már leírt a társadalom? Pedig mennyi szaktudásom van, mennyi
tapasztalatom van. Az egész földi élet számára ad értelmet, hogy ha életemnek
a célját az Isten dicsőségében, annak szolgálatában határozom meg. És ez az
egész földi útra hasznos, annak minden kisebb vagy nagyobb szakaszára. És
összekapcsol Istennel, vagyis nem csupán a földi mezőt békaperspektívában
látom, hanem egy sokkal nagyobb összefüggésben látom az életemet.
Miért éljek? A zsoltáros könyörög: tartsd meg életemet, hogy dicsérhesselek.
Nem azt sorolja, hogy Uram még az unokámat, még a második unokámat nem
láttam… Uram, még, még ez. Hanem egy sokkal nagyobb összefüggésről beszél.
Egy olyan összefüggésről, ahol a látható és a láthatatlan is együtt van.
Egy olyan összefüggésről beszél a zsoltáros, mint életcélról, ahol nem
csupán én az ember vagyok, meg az én szeretteim vannak, esetleg még a
munkám, meg az egészségem, hanem mások is beleférnek, az Isten terve is
belefér, és az Isten népe, a gyülekezet is.
Éljek, hogy dicsérhesselek – mondja, kéri, és
hitvallásszerűen mondja a zsoltáros. Mit is jelent ez? Valóban ez fölkészít az örökkévalóságra is,
vagyis nem csupán a földi élet rövidebb-hosszabb távlatában ad értelmet az
életnek. A részletcéloknak ez a szerepe. De az egész életnek is kell, hogy
legyen értelmes célja.
Nos felkészít az örökkévalóságra is. Tehát a jelen
világban is hasznos, mondja a kegyességről, az istenfélelemről Pál apostol
egy másik helyen, de az örökkévalóságra is felkészít. Felkészít, hiszen
arra tanít, hogy rendezzem a kapcsolatomat az Istennel. Hogy a teremtmény
rendezze kapcsolatát a Teremtőjével. Hogy gondoljak reá. Mindent az
örökkévalóság fényébe és összefüggésébe helyez bele. Földi életemet, annak
minden szakaszát. Fölkészít az örökkévalóságra. És akkor énekelhetnénk az
egyik énekünk egyik sorát: „érzem,
hogy az örök élet, már e földön az enyém lett”. Valami már elkezdődött,
aminek a teljessége majd ezután lesz. „Éljek,
hogy dicsérhesselek” – könyörög és tesz hitvallást a zsoltáros.
Nézzük meg a harmadik szempontot. Igaz-e erre, hogy leegyszerűsíti az életet? Hogyha az
életcél az, hogy az Isten dicsőségére szeretnénk lenni, igaz-e erre, hogy
leegyszerűsíti az életet? Így is könyörög a zsoltáros, hogy „döntéseiddel segíts engem, tanácsolj
engem Istenem”. Igen, mert most az egészről van szó, és akkor most
nézzük a részleteket: a hétköznapokat, a napi kihívásokat, a heteket,
hónapokat vagy a néhány esztendős távlatot. Leegyszerűsíti az életet, mert
tulajdonképpen egy kérdést kell igazán föltennem; amikor jönnek a
kihívások, a döntési lehetőségek, és nagyon sokszor zavarban vagyok, mit
tegyek, merre menjek, mire szánjak időt, mennyi időt szánjak, mennyi pénzt
szánjak erre és mennyit ne.
Föl kell tennünk a kérdést, minden részletkérdéssel
kapcsolatosan, mennyire szolgálja ez
a valami az Isten dicsőségét? Ha ezt a kérdést föl merem tenni, vagyis
nem a rövidtávban próbálom vizsgálni, hogy most milyen feleletet adjak az
élet ezen kihívására, hanem a nagy összefüggésben, amiért érdemes élni. Ha
úgy teszem föl, hogy mennyire szolgálja ez a valami, amiben döntenem kell,
az Isten dicsőségét, akkor sokat egyszerűsödik a sokszor nagyon
bonyolultnak látszó élet. Mert egy csomó válasz eleve kiesik. Egy csomó,
amin egyébként lehet, hogy sokat rágódnánk még hívő emberként is. Hogy
vajon nem lehetne mégis arra menni? A kísértő válaszok eleve ki fognak
esni. Még így is bőven lesz miből választani. De egyszerűsödik a helyzet. Hiszen
fő rendező elvet ad számunkra a naponkénti döntésekhez. Egy fő rendező
elvet. Mi nagyon sokszor elveszünk a részletekben, mert eltűnt a szemünk
elől a fő rendező elv. Ha nincs meg a vezérfonál, akkor szétesik minden.
Bár azok a részletek, lehet, hogy önmagukban értelmesek és jók. Ha nincs
meg egy beszédnek a vezérfonala, lehet, hogy sok nagyszerű, bölcs gondolat
elhangzott, de szétesett az egész és nehezen vihető haza. Ha az életnek
nincs vezérfonala, akkor a részletek összezavarodhatnak.
Valóban, ha föl merjük tenni a kérdést először, hogy
mennyire szolgálja az Isten dicsőségét, ha ezt az utat választom az adott
kérdésben, ha így döntök, akkor kezd szűkülni a kör, és kezd egyszerűbbé
válni (még akkor sem túl könnyű a helyes válasz megtalálása).
Éljek, hogy dicsérhesselek – könyörgött és mondja a
zsoltáros hitvallásszerűen. Negyedikként: említettem a bevezetőben, hogy ha
van igazán jó életcél, amiért érdemes élni, akkor az segít összpontosítani. És ez is rendkívül fontos. Segít
összpontosítani az életben. Az összpontosítás azt jelenti, hogy erőt
megsokszoroz.
Emlékezzünk sportközvetítésekre, hányszor mondja a
kommentátor: összpontosít, most koncentrál, és aztán: most emeli föl a
súlyt. Igen, minden lelki, pszichikai, fizikai erőt arra a feladatra
koncentrál. Ilyenkor kizár minden mást. Nem lehet pazarolni véges
energiáinkat, erőinket. Összpontosítani segít, hogy ha valóban helyes
életcélt találtunk meg, olyat, ami minden élethelyzetben segítségül lehet.
És így a kevés erő sokkal hatékonyabban használható.
És végül még az ötödiket is tegyük mellé… Az igazán
jó életcél, amelyik nemcsak egy részletre használható, hanem az egész
életünkre, sőt még azon túl is, nos ez az életcél folyamatos motivációt jelenthet. És erre is nagyon nagy
szükségünk van az életben. Ne feledjük el, jöhetnek csalódások, valamit
kitűztünk, mint részletcélt, sokat dolgoztunk érte és nem jött be a dolog.
És akkor csalódottan ott van az ember, és akkor nehéz újra belendülni,
nehéz újra elindulni, nehéz újra motiválttá válni, hiszen nem jött be az
előző. Vajon, amikor válságok jönnek, amikor meglankadunk, amikor gondok,
bajok jönnek családban, személyes életünkben, amikor az a részlet, amiben
annyira bíztunk és olyan fontos cél volt, hogy szinte életcéllá
magasztosítottuk, abban csalódunk, akkor mi fog utána mozgatni bennünket?
Sokan ekkor teszik csak föl a kérdést: akkor most már minek éljek? Merthogy
eddig azért a részletért élt, és most rájött, hogy elhibázta. Valahol
magasabb helyen kell keresni, nagyobb összefüggésben kell keresni, a miért
éljek kérdésre a választ.
És lesznek csalódások az életben. A részletcélok
egyike, másika nem jön be. De a nagy cél átsegíthet, átlendíthet, vagy újra
egy részletcél vonatkozásában elindíthat. Megerősíthet arra, hogy ha az
valóban fontos, még kitartóan cselekedjem.
Miért éljek? A zsoltáros így könyörgött: hogy dicsérhesselek.
Éljek, hogy dicsérhesselek – óh, de kegyes! – ez az egyetlen igazán jó
válasz, mert a többi az mind részlet. Ott fontos! De részlet az életben.
Annak rövidebb-hosszabb szakaszára igaz, de az egészére nem elégséges
válasz.
Legyen életcélom az Isten dicsősége. Ami az Isten
dicsőségét szolgálja, az biztos, hogy nekem is jó. Ami az ember dicsőségét
szolgálja, az nem mindig jó az embernek. Erre már igen sok történelmi,
személyes példát is tudnánk mondani. Ami az Isten dicsőségét szolgálja, az
biztos, hogy jó nekem is, az embernek, a teremtménynek.
Legyen bátran könyörgésem: Uram még egy napot, Uram
még egy hetet, Uram még a következő esztendőben szeretnék dicsőségedre
lenni! Munkámban, családomban, szeretnék még földi életemben úgy élni, hogy
az a Te dicsőségedet szolgálja, mert abból származik reám, környezetemre az
áldás. Mert mindez fog nekem segíteni értelmet adva az életnek, segíteni,
összpontosítani, jól dönteni, segít fölkészülni az örökkévalóságra, hiszen
ott igazán őt dicsőítjük, vagyis itt most kóstolgatjuk mindezt. Nem is
olyan kegyes ez, hanem reális. Reális úgy, hogy a körülmények ellenére újra
és újra merjük mondani: Uram, tartsd
meg életemet, hogy dicsérhesselek. Ámen.
Ó vonj, Atyám, Fiadhoz engem,
Hogy szent Fiad is hozzád
elvigyen;
S míg jóvoltodat áldva
zengem,
Keblem Szentlelked hajléka
legyen;
Add békességed ízét érzeni
És dicséreted vígan zengeni!
Jó tudnom azt, hogy közbenjáróm
Hű Jézusom, ki jobbod felől
ül;
Ő általa, ha hitből várom,
Kérésem nálad bizton
teljesül;
Jó nékem, hogy míg tart ez
életem,
Szent neved vígan, áldva
zenghetem!
228. dicséret 2. és 4. vers
Magasztalunk Istenünk az élet ajándékáért, a nekünk
adott lehetőségekért, és útmutató, tanácsadó szavadért. Téged dicsőítünk,
hogy eltévedt életünket megkerested Jézus Krisztus által, és megváltottad,
hogy a mi életünk visszafordulhatott Tehozzád.
Bocsásd meg, hogy életcéljaink között mégis sok
minden fontosabb, mint a Te dicsőséged. Bocsásd meg, hogy gyakran a
részleteket, az ideig valókat tekintettük a legfontosabbaknak. Bocsásd meg,
hogy gyakran a világ sodorhatott, mert nem volt igazán célunk.
Urunk, odaszánjuk magunkat a Te dicsőséged
szolgálatára. Segíts Urunk akaratod szerint élni. Mi is a zsoltárossal
kérjük, hogy döntéseiddel tanácsolj bennünket, hogy személyes és családi
életünk, tanulásunk, munkánk, örömünk, bánatunk, ifjúságunk vagy éppen
öregségünk, minden szavunk és cselekedetünk a Te dicsőségedre lehessen.
Segíts Urunk, hogy személyes és gyülekezeti forgolódásunk is a Te
szeretetedet hirdesse.
Így könyörgünk mindazokért, akik az élet
kisebb-nagyobb céljaiban csalódtak, így könyörgünk mindazokért, akik
különösképpen lelki válságot élnek át mostan. Könyörgünk azokért, akik
testi erőtlenség miatt talán föltették a kérdést, miért éljek még? És
könyörgünk gyászolókért, akiknek a búcsúzásban kellett szembesülni az élet
igazi értelmét keresve a nagy kérdéssel. Urunk, Istenünk! A Te irgalmas
szereteted mutassa meg nekik is, hogy a legjobb az, ha a Te dicsőségedet
keressük. Mert a te dicsőségedet keresve, szolgálva, bőséges áldás, megújuló
reménység és erő lesz a mi osztályrészünk. Így adj megújuló reménységet és
vigasztalást a próbákban lévőknek.
És könyörgünk népünkért is, hiszen annyiféle rövidtávú
programot hirdetnek meg, és annyiféle csalódáson ment át népünk az elmúlt
évtizedekben. Könyörgünk, segítsd életünket, hogy magunkat neked odaszánva,
és akaratodat cselekedve megújult reménységgel tudjuk szolgálni csalódott
népünkben is a reménységet, a békességet, az általad való igazi életet.
Jézus Krisztusért hallgasd meg könyörgésünket. Ámen.
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|