|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Én, az Úr, aki…
Alapige:
2Móz 20,2
Mózes 2. könyve 20. fejezet
2. vers
„Én, az ÚR, vagyok a te Istened, aki kihoztalak
Egyiptom földjéről, a szolgaság házából.”
A Tízparancsolat az, amiről még a nem-templomba járó
embereknek is van némi fogalma. Ha a legtöbb embert megkérdezzük, mit
gondol, miképp vélekedik róla Isten, a válasz általában az: „én nem tudom,
de az biztos, hogy nem lopok, nem ölök, nem csalom meg a társam,” – és az
illető sorolja a Tízparancsolatot. Vagyis Istennel végül is jóban vagyok,
hiszen nem csinálok rosszat, legyen ő is jóban énvelem, hiszen eleget
teszek neki. Sok keresztyént is nehéz kimozdítani abból, hogy ne úgy
gondolkozzék, hogy „szabad”, „nem szabad.” Sokszor ennyire redukáljuk le a
hitünket, vagyis két színre, a feketére, és a fehérre. Kategóriáink vannak,
és utána csodálkozunk, hogy nem keresztyén emberek nem tudnak velünk mit
kezdeni.
A héten egy sok éve hívő barátom állt elém, és azt
kérdezte, melyik a nagyobb bűn, ha valaki ezt csinálja, vagy azt? Aztán
hogy mit mondjon aki, aki ezt vagy azt csinálja. Olyan könnyű ilyenkor
előszedni pár Igét, és fejbevágni vele a másikat. Mennyivel nehezebb a
másikat szeretni annak, aki, úgy bűnösen, elhibázott lépésekkel, és
odaszeretgetni Istenhez! Mennyivel nehezebb megérteni a másik indítékait, a
tettei mozgatórugóit, és mindazt, amit megél, mint megmondani neki, hogy
ebből, vagy abból a tettedből térj meg, és kész! Hajlamosak vagyunk a
keresztyénségből is törvénytárat csinálni, noha az Istennel való kapcsolat
a kegyelemről szól. Sőt, a Tízparancsolat is!
Kiknek szól a Tízparancsolat? Nem mindenkihez. Nem
azért kapta Isten népe, hogy a világ törvényévé tegye. A Tízparancsolatot
az Egyiptomból kiszabadított, Isten által vezetett, etetett és itatott nép
kapta. Az a nép, aki ismeri Istent! Nem véletlen, hogy így kezdődik: „Én, az Úr vagyok, a te Istened, aki
kihoztalak Egyiptomból, a szolgaság házából…” És csak mindezek után
jönnek csak az egyes pontok. A tízparancsolat, vagyis a Tíz Ige, egészen
pontosan, hiszen sehol nem beszél róla a Biblia törvényként, a kegyelemről
szól!
Arról szólt Isten népe számára, hogy Isten, aki már
bemutatkozott, akit már megismertek a tetteiből, a gondviseléséből, a
szabadításáról, a hatalmából, most ad nekik egy útmutatást az élethez. Nem
egy távoli kényúr, egy ismeretlen zsarnok, hanem az az Isten, akiről már
tudják, hogy szerető, gondviselő, hűséges, és mindenek előtt velük
vándoroló. Isten előbb bemutatkozik, és csak mindezek után adja ezeket az
Igéket! A Tízparancsolat a kegyelemről szól.
A mi Jézus Krisztussal való kapcsolatunk is erről
kellene szóljon. Sokan úgy képzelik az evangélizálást, hogy rémüljenek meg
az emberek a bűneiktől, és utána szaladjanak a kereszthez. Olvassuk a
fejükre elrontott döntéseiket, hibáikat, bűneiket, még a földbe is tapossuk
bele őket, és ekkor majd rohannak Istenhez a kárhozattól és ítélettől való
félelmükben. Van, aki mind a mai napig így evangélizál, és van, akiknél
tényleg hatékony ez a módszer.
Ugyanakkor, ha végiggondoljuk, hogy mi miért követjük
Istent, akkor remélhetőleg nem azt fogjuk mondani, azért mert félünk, hogy
megbüntet. Mint az az egykori kisgyerek, akivel egykor még hittanos kislányként
találkoztam, és remegve jött minden szombaton a templomba. Soha nem szólt,
csak kicsire összehúzta magát, és látszott rajta, ha merne, elmenekülne.
Aztán egyszer, amikor újszövetségi történetek jöttek, és Isten szeretetéről
volt szó, a kisfiú nem bírta tovább, és ezt mondta: „ez nem igaz! Az apukám
mindig azt mondja, hogy Isten meg fog büntetni, ha este nem alszom el
gyorsan, vagy nem hozok jó jegyet, és a pokolra kerülök, mert nem vagyok jó,
és néha verekszem az iskolában!” Ez a gyerek rettegett Istentől, és emiatti
félelméből járt hittanra is. Hosszú-hosszú időnek kellett eltelnie, amíg
megértette, hogy Isten nem az a kegyetlen valaki, aki gonoszul lesi minden
tettét és gondolatát azt figyelve, hogy hogyan fordíthatja ellene.
Isten a kegyelem Istene. Ezért járunk mi is vele.
Mert legalább egyszer, de valószínűleg nagyon sokszor megtapasztaltuk, hogy
elfogad bennünket, sőt mi több megszabadított. Megszabadított pl. a
magányból, a kisebbrendűségi érzéseinkből, a pénz utáni rohanásból, esetleg
az alkohol rabságából, hamis önértékelésünkből, vagy bármilyen más
rabszolgaságból, amely megrabolt, összetört és kisemmizett bennünket.
Atyánkká lett az Isten! Ezért követjük Őt, ezért figyelünk különösképpen is
a szavára, hiszen tudhatjuk, amit Ő mond, a mi javunkat szolgálja.
Nézzük csak meg, hogy a hétköznapokban is, kinek a
szavára adunk? Akiben tudjuk megbízhatunk, akit szeretünk. Az ilyen
embernek jószerivel gondolkodás nélkül követjük a szavát, legyen az orvos,
jóbarát, vagy esetleg családtag, a régi időkben uralkodó. Nézzük meg az
egyik kereskedelmi csatorna reggeli műsorának a beérkező sms-eit. Az emberek
a pártok döntéseit, vagy egyes politikusok cselekedeteit nem objektíven
nézik és ítélik, hanem érzelmi, szimpátia alapon. Akit szeretnek, annak a
ballépéseit is pozitívan nézik és kommentálják, legrosszabb esetben
szépítik elnézően, amelyik felet nem szívleli, annak a legpozitívabb szavát
is kiforgatják a tartalomtól teljesen függetlenül.
Az Igének, de azon belül is a Tízparancsolatnak úgy
lesz meg az igazi helye az életünkben, ha kapcsolatba kerülünk az azt adó
Istennel, aki már a legelső szavaknál bemutatkozik, és emlékeztet, hogy
mily hosszú időn át hordozta az övéit. Egy ilyen Istennek jó hallgatni a
szavára. Az egyetlen különbség csupán az ebben az esetben Isten és ember
között, hogy míg az a másik, akiben megbízunk, esetleg tévedhet, maga is
butaságot csinálhat, Isten ezek által az Igék által vezetni akar bennünket.
Arra tanítani, hogy hogyan tölthetjük be a küldetésünket, hogyan válhatunk
emberekké egy embertelen világban, és hogyan élhetünk egymás javára, és az
Ő dicsőségére. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|