|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Vár
ránk a világ (2.)
Lekció: János 17,6-23
Textus: Róma
8,18-23
János evangéliuma
17. fejezet 6-23. vers
»Kijelentettem a te nevedet az embereknek,
akiket nekem adtál a világból. A tieid voltak, és nekem adtad őket, és ők
megtartották a te igédet.
Most tudják, hogy
mindaz, amit nekem adtál, tetőled van; mert azokat a beszédeket, amelyeket
nekem adtál, átadtam nekik, ők pedig befogadták azokat, és valóban
felismerték, hogy tetőled jöttem, és elhitték, hogy te küldtél el engem.
Én őértük könyörgök:
nem a világért könyörgök, hanem azokért, akiket nekem adtál, mert a tieid, és
ami az enyém, az mind a tied, és ami a tied, az az enyém, és
megdicsőíttetem őbennük.
Többé nem vagyok a
világban, de ők a világban vannak, én pedig tehozzád megyek. Szent Atyám, tartsd
meg őket a te neved által, amelyet nekem adtál, hogy egyek legyenek, mint
mi!
Amikor velük voltam,
én megtartottam őket a te nevedben, amelyet nekem adtál, és megőriztem
őket, és senki sem kárhozott el közülük, csak a kárhozat fia, hogy
beteljesedjék az Írás.
Most pedig hozzád
megyek, és ezeket elmondom a világban, hogy az én örömöm teljes legyen
bennük.
Én nekik adtam
igédet, és a világ gyűlölte őket, mert nem a világból valók, mint ahogy én
sem vagyok a világból való.
Nem azt kérem, hogy
vedd ki őket a világból, hanem hogy őrizd meg őket a gonosztól.
Nem a világból
valók, mint ahogy én sem vagyok a világból való.
Szenteld meg őket az
igazsággal: a te igéd igazság.
Ahogyan engem
elküldtél a világba, én is elküldtem őket a világba: én őértük odaszentelem
magamat, hogy ők is megszentelődjenek az igazsággal.«
»De nem értük
könyörgök csupán, hanem azokért is, akik az ő szavukra hisznek énbennem;
hogy mindnyájan
egyek legyenek úgy, ahogyan te, Atyám, énbennem, és én tebenned, hogy ők is
bennünk legyenek, hogy elhiggye a világ, hogy te küldtél el engem.
Én azt a dicsőséget,
amelyet nekem adtál, nekik adtam, hogy egyek legyenek, ahogy mi egyek
vagyunk: én őbennük és te énbennem, hogy tökéletesen eggyé legyenek, hogy
felismerje a világ, hogy te küldtél el engem, és úgy szeretted őket,
ahogyan engem szerettél.«
Római levél 8.
fejezet 18-23. vers
„Mert azt tartom,
hogy a jelen szenvedései nem hasonlíthatók ahhoz a dicsőséghez, amely
láthatóvá lesz rajtunk.
Mert a teremtett
világ sóvárogva várja az Isten fiainak megjelenését.
A teremtett világ
ugyanis a hiábavalóságnak vettetett alá, nem önszántából, hanem az által,
aki alávetette, mégpedig azzal a reménységgel, hogy a teremtett világ maga
is meg fog szabadulni a romlandóság szolgaságából Isten gyermekeinek dicsőséges
szabadságára.
Hiszen tudjuk, hogy
az egész teremtett világ együtt sóhajtozik és együtt vajúdik mind ez ideig.
De nem csak ez a
világ, hanem még azok is, akik a Lélek első zsengéjét kapták, mi magunk is
sóhajtozunk magunkban, várva a fiúságra, testünk megváltására.”
Bevezetés
Reggelente,
amikor készülődni szoktam, bekapcsolom a televíziót, hogy hallgassam a
híreket. A héten valamelyik nap teljesen megdöbbentem. Nem volt ez a nap se
rosszabb, se jobb a többinél, csak talán én voltam érzékenyebb hangulatban,
mindenestre felfigyeltem arra, hogy mi mindenről beszélt a bemondónő.
Beszélt a még a hét elején eltűnt 2 és fél éves Dominikáról, aki lehet,
hogy nem is a Duna felé ment, hanem elraboltak. Egy török repülőt
eltérítettek, Kelet-Kínában súlyos bányaszerencsétlenség volt 181 halottal,
úgy tűnik, megdrágul az üzemanyag, és ennek következtében szinte minden, legfőképp
a kenyér. A reálbérek értéke ebben az évben 6,4%-kal esett, és
permetszerrel befújt nagymennyiségű almát loptak el, a gyors haszon érdekében
abból gyümölcslevet csináljanak.
Ahogy
mindezt néztem, úgy éreztem, hogy valami nagy baj lehet a világgal.
Próbáltam magam bíztatni, hogy ezek hírek, és általában csak a negatív
eseményeknek van hírértéke, hát ezért van ez a válogatás, illetve, hogy
abban a pillanatban is gyermekek születtek talán, megelégedett, boldog
emberek és családok készülődtek munkába. Csak kisarkítva láttam a világ
folyását. Mégis, ott bujkált lelkem mélyén a kérdés, hogy mi a csuda
történik ezzel a világgal?
Különösen
erősödött bennem az érzés, amikor az egyik testvér a családi nehézségeit magyarázza,
valaki más amiatt kesereg, hogy miután a szomszédja elvágta a TV
antennájának a kábeljét, és még elnézést sem kér, egyedül van család nélkül,
még a villám is becsap és tönkreteszi a számítógépeit, amelyekkel keresi a
kenyerét. Valaki más pedig azt mondta, nagyon jó mindaz, ami itt elhangzik
a templomban, de mit csináljon, amikor a munka közben folyton kihasználják,
ugráltatják, és keresztyénként még azt is a fejéhez vágják, hogy milyen
furcsa?
A
múlt héten, ugyanennek az Igének az elejét olvastam fel a Rómabeliekhez írt
levél első részéből. Arról beszéltünk, hogy sokan mennyi sebből véreznek
szerte a világban, és hogy milyen nagy szükség van Istenre, illetve az
általa küldött emberekre. De mi van a keresztyénekkel, amikor nekünk néha
pont ugyanolyan nehéz? Amikor mi is ebben a világban élünk. Bennünket is
érnek betegségek, vannak, akiket operálni kell, vannak, akik ezekben a
napokban veszítették el szerettüket, és már elfáradtak az állandó
küzdésben, hogy emberként viselkedjenek, és embertelen világban folyton
békítsenek, tartsák a hátukat miközben minden békétlen körülöttük, és
átlépnek rajtuk. És már az sem igazi vigasz, ami ennek az Igének a
folytatása, hogy „akik az Istent szeretik, azoknak minden javukra
szolgál.” (Róma 8,28) Dehát valóban így van ez? Tényleg így van, vagy
csak vigasztaljuk vele egymást és önmagunkat, miközben vesztesek, mai
szóval élve looser-ek vagyunk a világban mindahányan?
1. A kezdetekről
A Biblia tanúsága szerint pedig a
világ célja Isten dicsőítése. A teremtésben
Isten a jóságát és nagyságát jelentette ki, hogy teremtményei
hálával és tisztelettel dicsőítsék nevét. A teremtés minden egyes napjának
végén Isten végigméri alkotásait, és megállapítja, hogy minden „jó”, vagyis
rendeltetésének megfelelően működik. Az utolsó napon, a teremtés csúcsaként
megalkotta Isten az embert, teremtői művének koronáját. Az ember ugyan
porból teremtetett, és földhöz kötött lény, de az Isten lehelete érte és
így élő lélekké lett. Az ember Isten képére teremtetett.
Az
istenképűség többek között az ember uralkodói helyzetében áll. Ő lett az
Isten tisztének hordozója a földi világban, ezért fenséggel és
teljhatalommal van fölruházva. Közvetlen kapcsolatra teremtette Isten önmagával,
olyannyira, hogy közvetlenül beszélhettek egymással, például az ember
elmondhatta magánya fájdalmát, Isten pedig válaszolt, és megoldást adott
neki. Mint minden teremtménynek, az embernek sem lehet más feladata, mint
Isten dicsőítése. Pál erről a gondolatról beszél levele elején, amikor azt
fejtegeti, hogy Isten az emberrel művein keresztül beszél azért, hogy az
ember teremtőjéről beszéljen, és őt magasztalja teremtéséért (Rm 1:20k).
A bűnesetkor azonban ez szép
rend felborult. Az ember a maga kezébe akarta venni az irányítást, lerázta
magáról az Istennel való kapcsolat, és a tőle kapott feladat felelősségét.
Nem volt többé elegendő számára az a hely és szerep, amire teremtetett, és tudjuk
jól Mózes első könyvének elejéből, hogy olyanná akart válni, és akar válni
mind a mai napig, mint Isten. Az ember és Isten közötti kapcsolat
megszakadásának a következménye az lett, hogy megszakadt a kapcsolat
ember-ember között is.
Kérdezhetnénk,
hogyha őszinték vagyunk, hogy nekünk mi közünk van ezekhez a régi, több
ezer éves bibliai történtekhez, amire állandóan hivatkozunk innen a
szószékről? Az, hogy rólunk is szól. Mi sem vagyunk különbek. Mindaz, amit
a hírekben hallottam, vagy amiről keresztyén barátaim panaszkodtak, pontosan
ugyanerről beszélt, arról, hogy az ember akar az élet és a halál ura lenni,
kezébe venni élete irányítását, és érvényt szerezni saját érdekeinek,
vágyainak, akár egy repülőgép eltérítésével, akár az alma ellopásával, nem
törődve azzal, hogy hányan betegszenek meg, de akár csak a leghétköznapibb
események szintjén a kapcsolatainkban a munkahelyünkön vagy épp a
családban. Emberi önzésünk az oka, hogy nehezen bírjuk elviselni, ha a
másiknak kicsit jobban megy, előrébb tart, vagy csak jobban odafigyelnek
rá, több dicséretet kap. Mindez talán nem tudatos, de a döntéseink
sokaságából áll össze, és naponta számtalanszor megtörténik egy-egy kis
bűneset, amikor a saját javunkra billen a mérce, és nem Istenre figyelünk,
hanem megyünk a saját fejünk után, döntünk, cselekszünk és beszélünk az
érdekeink szerint. Az ember elszakadt Istentől, a saját feje után megy, és
ennek, a bűnnek a következménye mindaz a szenvedés, fájdalom, halál, ami
nap mint nap körülvesz bennünket.
Végig
többes számban beszéltem, mert bizony-bizony miránk, keresztyénekre is
érvényes ez. Mi is, van, hogy önzők vagyunk, és noha tudjuk az Úr akaratát,
mégis hányszor tudatosan szembemegyünk vele! Mégis van egy nagy különbség.
Az, hogy aki egyszer megtapasztalja az Istennel való közösséget, az
rádöbben arra, ez így nem mehet tovább. Átéli azt, amit a bűnesetkor Ádám
és Éva: azt, hogy az Isten már az édenkertben keresi az embert, utána megy,
megszólítja. Mert ugyan az ember el kell hordozza tette következményét, és el
kellett hagynia az édenkertet, Isten volt az, aki védelmül ruhát készít
neki. Sőt, Ő olyan Isten, aki nem marad ott a paradicsomban, hanem az
emberrel ment a szenvedő világba!
Továbbra is ott a szakadék
Isten és ember között, amit a bűn okozott, és ott vannak mindezek
következményei, de lássuk meg már az Ószövetség alakjainak példájából, (de
akár a saját életünk példáján is,) hogy Ő megszólítható, és kereshető. Ő
ott van a Izráel háborúiban, ott van az egyéni tragédiáknál, amikor Jákób
becsapja apját, és menekül, majd amikor Lábán őt csapja be. Ott van, amikor
eladják Józsefet, ott van később a pusztában, amikor nincs mit enni, vagy
inni, vagy amikor támad az ellenség. Ő tud Jób szenvedéséről, és ismeri a
fogságba hurcolt nép fájdalmát.
Sőt,
olyannyira nem marad Isten kívülálló,
hogy Jézus Krisztusban maga is részévé vált a teremtett világnak. Átélte a
meg nem értettséget szerettei, és tanítványai részéről, a gyász fájdalmát
barátja, Lázár elvesztésekor. Állandóan betegek, testileg, lelkileg
sérültek és nyomorékok vették körül, olyanok, akik nagyon elrontották az
életüket, akik saját bőrükön tapasztalták meg a bűn nyomorúságát. Vagyis
olyanok vették körül, mint mi, akik itt vagyunk. Nem véletlenül írja az idős János apostol levelében, hogy
Isten előbb szeretett minket, ezért szerethetjük és szeressük is Őt (1Jn.
4,19). Isten kezdte el a nagy szeretetet irántunk. Aki átélték, hogy ez a
megpróbáló, tényleg gondviselő, néha lesújtó Isten, lényegében szerető
Isten, azokra sóvárog ez a világ. Mert ők, vagyis mi, mai tanítványok
vagyunk a tanúk.
2. Vár minket a
világ
Igen,
a világ tehát első tekintetre valóban nem sokat változott, sőt…. A bűn
mintha egyre növekedne. Egyre kevésbé vesszük komolyan Istent, azt, hogy
Neki ma is lehet szava hozzánk. Elfelejtkezett már az emberek nagy része
arról a felelősségről, amit a teremtéskor adott nekünk Isten, hogy őrizzük,
és műveljük a világot. Ez fáj nekünk is, hiszen saját bőrünkön is érezzük a
súlyát a hétköznapjainkban, mivel tudjuk, érezzük a különbséget.
A világ is érzi ezt, és egyre jobban
vágyik egy másfajta rendre, egy igazira, amiben a helyére kerülnek a
dolgok. Csakhogy bármerre néz, sehol sem lát kapaszkodót, támpontokat.
Ezért lesz az egyén önmaga mércéjévé, és talán épp ezért vált ennyire az
élet középpontjává érdekeivel, akaratával, mert többre vágyik, és ezt a
többet önmaga akarja megvalósítani, önmaga számára. Csakhogy ez a
hozzáállás még nagyobb rendetlenséget szül, hiszen önmagam csak másokra
taposva, azt megsebezve valósíthatom meg a saját elképzeléseimet. Ha az
ember más hozzáállású, valóban kemény ez a világ, még akkor is, ha azt
mondja az Ige, hogy ránk, az Isten-fiakra vár!
Jézus
nem ámít minket. A világ akkor sem volt jobb. Ő pontosan tudta, hogy mi vár
ránk. Ismerte a világot, amelyért meghalt, ismerte az embert, akiért
vállalta a keresztet. Nem véletlenül mondta a tanítványainak, hogy „a
békességetek legyen énbennem. A világon nyomorúságotok van, de bízzatok: én
legyőztem a világot.” (Jn.
16,33) Tudta, hogy miről beszél, hiszen Őt is hányszor gúnyolták,
hányszor sutyorogtak ellene a háta mögött. Istenről beszélt minden
körülötte, és ez nagyon éles tükör volt a környezetének, nem véletlen hát,
hogy egészen a haláláig áskálódtak ellene aprólékos műgonddal megtervezve
mindent. Nem volt véletlen, hogy Jézus még az utolsó estéjén is értünk,
övéiért könyörgött, hiszen a szolga nem lehet nagyobb mesterénél, és ha neki
ez volt a sorsa, akkor mi mit várunk mást?
Ugyanakkor olyan nagyszerű azt látni, hogy Jézus, aki
pontosan tudta, hogy milyen ez a világ, és milyen benne az ember, pont
ezekért a férfiakért és nőkért, vagyis pont értünk vállalta a keresztet.
Hiába kínozták és alázták meg, hiába nem érdemeltük meg, mégsem úgy
viselkedett, ahogy méltók lettünk volna rá, hanem egészen odaadta magát
értünk. Jézus imádkozó, a Golgotát is vállaló élete által láthatjuk meg,
hogy hogyan lehet az Atyával való kapcsolat által felhasználni a
szenvedést, de a hétköznapok nehézségeit is elfogadni, átalakítani, majd
beépíteni a saját életünkbe, hogy annak tartalma valami új értelmet
nyerhessen Isten kezében. „Mindent az élet érdekében alakítsunk át, úgy,
ahogy Ő tette! Tanít bennünket, és segíteni akar nekünk Jézus Krisztus,
aki minden kísértést, vádat, szidalmat, sértést átalakított megbocsátássá
és szolgálattá. Szeretete által emberebb embert tudott formálni, a saját
szenvedéséből megváltást és örök életet. Az élet egyik legnagyobb titkára
tanít: ha nem tudunk szenvedést okozó körülményeinken változtatni, nekünk
kell emberebbé változni, homo sapiensből - homo christianusszá, aki át
tudja alakítani a szenvedést. Nem ez a Jézus diktál-e Pálban, amikor így
kezd írni a filippibelieknek: »Szeretném, ha tudnátok, testvéreim, hogy
az én helyzetem inkább az evangélium terjedését szolgálja, mert ismertté
lett az egész testőrségben, és a többiek előtt is, hogy Krisztusért viselem
bilincseimet, úgyhogy azok többsége, akik testvéreink az Úrban, fogságom
körülményeiből bizalmat merítve inkább merik szólni az Isten Igéjét
félelem nélkül.« (Fil.
1:12-14) (Gyökössy Endre: Magunkról magunknak,
Kálvin Kiadó, Bp. 1992. 184-185.o.)
Hogy ez mit jelent a
hétköznapjaimban? Azt, hogy miközben a körülményeim, vagy épp mások lefelé
húznak, én felfelé nézek. Minél inkább lefelé nyomnak, én annál erősebben
figyelek Jézusra. Ennek megtartó ereje van rám nézve, és önkéntelenül
sugárzó ereje van kifelé, a többi ember felé.
Csütörtökön bibliaórán Jakab
levelének vége kapcsán a betegségről, szenvedésről beszélgettünk. Nagyon
tanulságos volt hallani az ott megélteket a testvérek szájából. Megvallom
őszintén, hogy én arra számítottam, ha a kórházról kérdezgetem az ott lévőket,
akkor félelmekről, fájdalmakról, kétségekről számolnak be. Mi más jutna az
ember eszébe a betegség és a kórház kapcsán. A bizonyságtételek azonban nem
erről szóltak. No fájdalomról, szenvedésről igen, de mindennél erőteljesebben
arról a bizonyosságról, hogy Jézusra nézve még ez is másképpen élhető meg.
Egyszerű, de nagyon őszinte szavakkal meséltek arról, hogy hogyan kaptak
erőt hatalmas fájdalmak között, hogyan lehetett szabadulni szenvedélyek
rabságából, leli betegségekből, vagy épp megtanulni azzal együtt élni,
hogyan lehet nekimenni egy váratlan operációnak Jézus kezébe letett
élettel.
Ez a különbség! Nem igaz,
hogy az életünk a világban könnyebb lesz. Sőt, sokaknak nehezebb, mert épp
a hitük, lelki lényegük által mások, mint a többség, és ettől kezdve még
inkább ki vannak téve fájdalmaknak. Nem igaz, hogy bennünket nem érhet
betegség, gyász, fájdalom, munkahely elvesztése… stb. Semmivel sem vár ránk
jobb sors, mint bárki másra, sőt, a világban nyomorúságunk van – ahogy
Jézus mondja.
De mégis ebbe a világba
küldettünk, hogy ne kivonuljunk belőle, hanem benne éljünk. Ezért
imádkozott értünk Jézus, mert tudta ezt. Nekünk ebben a világban van
küldetésünk, mert ahogy láttuk a múlt héten, ez az a világ, amely
bizony-bizony nagyon is sóvárogva vár ránk, az Isten fiainak, gyermekeinek
megjelenésére.
De hogyan viselhető mindez el
mégis? Úgy, hogy nem csupán erre a pár évtizedre tekintünk. A világ azt
hirdeti, hogy ennyi az élet, egy pár évtized, és kész, ebből kell kihozni a
lehető legtöbbet, ebben kell elérni mindent. Mi is azt mondjuk, hogy egyetlen
életünk van, de az örökkévaló. Nem 50-60-70, esetleg 80 év, hanem
örökkévaló, amihez mérve ezek az évtizedek egy-egy pillanatnak tűnnek.
Jézus, amikor eljött erre a
világra, nem 33 év távlatában volt itt, amiből 3 évet töltött szolgálattal,
hanem az örökkévalóság távlatával, mint Isten fia, aki már ott volt a
teremtésnél, és aki tudta, hogy az ember megváltása a mindenkori ember
üdvösségéért van. Nem azért vállalta, mert megérdemeltük, hanem mert
szeretett minket, mindennek ellenére.
Nem véletlenül mondja a
Zsidókhoz írt levél szerzője, hogy „nincsen itt maradandó városunk, hanem az
eljövendőt keressük.” (Zsid.
13,14) Ha nem tudok távolabbra tekinteni mint a jelen, könnyen
megkeseredhetek, lefagyhat az arcomról a mosoly, elveszíthetem a reményt.
Tudunk-e úgy élni, hogy elengedve ezt a világot, és túllátva ezen, látva,
hogy a cél nem itt van, hanem jóval túl azon, hogy mit gondolnak rólam
mások, mennyire vagyok sikeres, mennyi dolognak vagyok birtokában, sokkal
inkább azt látva, hogy mit gondol rólam Isten, nála értékes az életem, és
mennyei kincsek birtokában vagyok, a melyeket senki nem vehet el tőlünk.
Ha így tudunk élni, akkor
tudtunkon kívül világítani fogunk, ami sokaknak zavaró, mint a mackónak, a
szentjánosbogár egy orosz gyermekversben:
Hogy este lett a régi kert
felett,
egy sárga arcú, lomha, vén
bagoly
egy szentjánosbogárkát
kergetett.
»Hol vagy gazember, piszkos,
ronda állat?
Most elcsíplek, kitátom rád a
számat,
s körmöm közt téplek el, ha
megtalállak!«
És akkor a bokorban valahol
így szólt a kis bogár:
»Mit vétettem ellened,
miért-e hang?«
- S szólt a válasz: »Világítasz
bitang!«
A
sötéthez szokott élőlények számára merényletnek tűnik az, ha világosság
támad körülöttük. Semmit sem kell, hogy a másik ártson neki, a puszta létét
támadásnak, kihívásnak tekinti, mert az világít. De ahol sok kis világ van,
még ha pislákol is néha, kisebb lesz a sötétség.
Ne lepődjünk meg, ha kissé
idegenként mozgunk ebben a világban Isten fiaiként. A megoldás azonban nem
az, hogy kivonulunk belőle, vagy bezárkózunk, hanem az, hogy Istenre
tekintve élünk. Ha néha meg is fáradunk, el is csüggedünk, de mégis
diadalmaskodunk; egyrészt, mert Isten gyermekei vagyunk, és az Ő
dicsőségére élhetünk, másrészt pedig épp ezért küldetésünk is van a
világban, amely bár nem tudja, de sóvárogva vár Istenre, akit általunk
ismerhet meg! Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|