|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Ne faragj képeket!
Lekció: Zsoltárok 57.
Textus: 2. Móz. 20,4-5
Zsoltárok könyve 57. fejezet
„Könyörülj, Istenem, könyörülj rajtam, mert nálad
keres oltalmat a lelkem! Szárnyaid árnyékában keresek oltalmat, míg elvonul
a veszedelem.
A felséges Istenhez kiáltok, Istenhez, aki mellém
áll.
Segítséget küld nekem a mennyből, csúffá teszi
üldözőimet. Isten elküldi szeretetét és hűségét.
Oroszlánok között fekszem, amelyek felfalják az
embereket. Foguk lándzsa és nyíl, nyelvük éles kard.
Magasztaljanak téged a mennyben, Istenem,
dicsőítsenek az egész földön!
Hálót vetettek lábaim elé, megalázták lelkemet.
Vermet ástak nekem, de maguk estek bele.
Kész a szívem, Istenem, kész a szívem arra, hogy
énekeljek és zengedezzek!
Ébredj, lelkem, ébredj, lant és hárfa, hadd ébresszem
a hajnalt!
Magasztallak, Uram, a népek közt, zsoltárt zengek
rólad a nemzetek közt, mert szereteted az égig ér, hűséged a magas
fellegekig.
Magasztaljanak téged a mennyben, Istenem,
dicsőítsenek az egész földön!
Mózes 2. könyve 20. fejezet
4. vers
„Ne csinálj magadnak semmiféle istenszobrot azoknak a
képmására, amik fenn az égben, lenn a földön, vagy a föld alatt a vízben
vannak.
Ne imádd és ne tiszteld azokat, mert én, az ÚR, a te
Istened, féltőn szerető Isten vagyok! Megbüntetem az atyák bűnéért a fiakat
is harmad- és negyedízig, ha gyűlölnek engem.”
Ki vagyok én, és kinek látnak
mások? Illetve kinek gondolom, hogy látnak engem? No és én mit gondolok a
másikról? Biztos valamennyiünknek van olyan élménye, hogy kialakított
valakiről egy képet, és utóbb kiderült, hogy az illető nem is olyan,
amilyennek gondoltuk, akár negatív, akár pozitív irányban. Vagy amikor
nekünk mondják utólag, hogy „te, nem is gondoltam volna, hogy…”. Furcsa
érzés ez ilyenkor. Hát ilyennek látnak engem? Ezt gondolták rólam? De hát
miért, amikor én nem ilyen vagyok! És mi van azokkal, akik nem adtak esélyt,
és most ezért nem vagyunk jóban, ezért terjesztenek rólam pletykákat, vagy
csak ezért nem ismertük meg egymást?
Valaki bent volt a múltkor a
gyülekezetben, és kiselőadást tartott arról, hogy mindenkiről leolvasható,
hogy kicsoda, micsoda, milyen a kapcsolata Istennel… stb. Persze, van
igazság abban, amit mondott, hiszen pl. a szem a lélek tükre, de finoman
mégis elmosolyodtam magamban, hiszen még világosan élt bennem a döbbent
arckifejezése, amikor a lelkészt keresve felvilágosítottam, hogy én vagyok
az. Mégsem mindig, minden, és mindenki az, akinek látszik. Vagy inkább az,
aminek egyáltalán nem látszik.
De hát napjainkban erről szól a világ. Milyennek kell
lenni? Csinosnak, kigyúrtnak, fiatalnak, függetlennek, több nyelven
beszélőnek, ja és boldognak. Mert ugyan mit sulykol belénk a média, ha nem
ezt? Egy fiatal rokon leányzó tartott nekem kiselőadást arról, hogy
legújabb fiúja fantasztikus, mert pont úgy izmos, ahogy kell, a haja is
trendi van vágva féloldalra, a szüleinek vállalkozása van. Igaz ugyan, hogy
a barátnői óvják tőle, de ő tudja, hogy „nem olyan”. Az már más kérdés,
hogy elhívta megnézni, amíg focizik, de mivel a haverok hazavitték
kocsival, a leányka gyalogolhatott haza egyedül. És hiába mondja az ember,
hogy azokból a szép izmokból, nem kell tíz év és pocak lesz, a szép szőke
hajkoronát valószínűleg egy tar koponya váltja majd fel, és ne erre nézzen,
hanem mélyebben, nem is érti igazán, mert ennyi számít. Ahogy sokszor ennyi
számít egy-egy munkahelykeresésnél, párkapcsolatnál, mert a kor ezt
sulykolja belénk.
Ennél már csak az rosszabb, amikor valakiről
kialakítunk egy képet, és ahhoz akarjuk formálni. Embertársainkról képeket
festünk, és ők is mirólunk. Már eleve tudjuk, hogy kicsodák, és hogy mi kik
vagyunk nekik. Mi bújik meg e mögött tudattalanul is? Az, hogy uralkodni
akarunk a másikon. Erről szól Bertold
Brecht egy írása:
Mit
tesz ön, kérdezték K urat, ha szeret egy embert?
Festek
róla egy képet, mondta K. úr, és törekszem, hogy hasonlítson rá.
Már
micsoda, a kép?
Nem,
mondta K. úr, az ember a képre.
Az ilyen ábrázolások
reteszelik el az emberek egymáshoz vivő útját, leszűkítik a felebarátok
szabadságát éppúgy, mint amiképpen a fétissé tett teológiai tételek és
fogalmak veszélyeztetik az Isten szabadságát. Hogy ez mit jelent? Azt,
hogy oly sokszor Istenről alkotott képünkkel, a róla igaznak vélt
teológiánkkal éppen Isten ügyét akadályozzuk. Vagyis ugyanúgy viselkedünk
Istennel szemben, mint emberekkel szemben. Mi alkotunk Istenről képet, mi
mondjuk meg, hogy milyen, kifaragjuk, mint egy szobrot, amit utána igen
nehéz átalakítani. Az pedig már egy teljesen más kérdés, hogy az Úr esetleg
egyáltalán nem olyan, csak épp én
nem vettem a fáradtságot, hogy megismerjem Őt!
Itt láthatjuk a második
parancsolat maradandó, sőt fokozott időszerűségét. Ez a parancsolat védi
Istent és védi az embert mindenféle ‘képzeletbeli’ kezelhetőségtől és
támadástól. Isten szabadsága mellett száll síkra és a felebarátoké mellett –
minden illetéktelen beavatkozással szemben. Az Újszövetség vonalán
továbbmenve és pontosítva mondhatjuk: ez a parancsolat a türelmes és találékony
szeretet magatartása mellett beszél – szemben a fiktív képmutatással.
Vagyis késztet a valóságos, a személyes és az élő szeretet gyakorlására.
Max Frisch a “Tagebuch 1946-49” c. naplójában különösen is
szemléletes magyarázatot fűz a második parancsolat eme értelméhez. „Barátaink,
szüleink, nevelőink valamiféle fixa ideája nehezedik sokunkra, mint ősi
jóslat. Nem föltétlenül kell ezeknek egyenest beteljesülni; hisz még az
ellentmondásban is mutatkozik a befolyásuk, abban, hogy nem akarunk olyanok
lenni, mint amilyennek mások képzelnek... Egy tanítónő egyszer azt mondta
anyámnak, hogy soha az életben nem fogja megtanulni a kötést. Anyám ezt a
mondást sokszor elmesélte előttünk; soha sem felejtette el, soha sem
bocsátotta meg; és csak azért is szenvedélyesen és rendkívül jól megtanult
kötni. Minden harisnyámat és sapkámat, kesztyűmet és pulóveremet, amit
valaha kaptam, végül neki, s eme őt bosszantó jóslatnak köszönhetem”. (uo.
32. lap).
Idevágólag valamit a szeretet felszabadító lehetőségéről:
„Figyelemre méltó, hogy épp azokról az
emberekről tudjuk megmondani legkevésbé, hogy kicsodák, akiket szeretünk.
Egyszerűen: szeretjük őket. A szeretet csodája éppen abban áll, hogy
bennünket élő eleven mozgásba emel abban a készségünkben, hogy a másik
embert kövessük minden lehető kibontakozásban. … A szeretet megszabadít
minden kiábrázolástól. Éppen ez benne az izgalmas, a kalandos, a valósággal
érdekfeszítő, hogy soha nem tudjuk befejezettnek, elintézettnek látni az
embereket, amíg igazán szeretjük őket. … Csupa hallatlanul sok
lehetőséggel, titokkal teli és felfoghatatlan előttünk az az ember, akit
szeretünk.” (Uo. 30
k.)
Hasonlóképpen van ez Istennel
is. A Vele való kapcsolatban legyünk nyitottak, és ne akarjuk se egymásból,
de még belőle se faragott képet csinálni. Jusson csak eszünkbe Péter a
háztetőn, amikor rádöbben látomása által, hogy Isten számára nincs
tisztátalan nép, vagy Jézus, aki Isten szerint másképp értelmezi a
szombatot, mint a zsidó tanítók (szintén Istent keresve), és gyógyít. Ne
zárjuk be egy merev látásba, hanem legyünk szabadok arra, hogy Ő újabb és
újabb mélységet tárjon fel az életünkben, hogy meglepjen bennünket a Vele való
kapcsolatunkban. Így fogunk tudni gazdagodni az életünkben, és hitünkben
egyaránt, és még inkább vele járni. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|