|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Küldetésünk szabályai
Textus: 1Korinthus 9:19-23
Lekció: Lukács 10:1-9
Korinthusbeliekhez
írott első levél 9. fejezet 19- 23. vers
„Mert bár én
mindenkivel szemben szabad vagyok, magamat mégis mindenkinek szolgájává
tettem, hogy minél többeket megnyerjek.
A zsidóknak
olyanná lettem, mint aki zsidó, hogy megnyerjem a zsidókat; a törvény
uralma alatt levőknek, mint a törvény uralma alatt levő - pedig én magam
nem vagyok a törvény uralma alatt -, hogy megnyerjem a törvény uralma alatt
levőket.
A törvény
nélkülieknek törvény nélkülivé lettem - pedig nem vagyok Isten törvénye
nélkül, hanem Krisztus törvénye szerint élek -, hogy megnyerjem a törvény
nélkülieket.
Az erőtleneknek
erőtlenné lettem, hogy megnyerjem az erőtleneket: mindenkinek mindenné
lettem, hogy mindenképpen megmentsek némelyeket.
Mindezt pedig
az evangéliumért teszem, hogy én is részestárs legyek abban.”
Hallottuk az apostoli bizonyságtételt, elcsendesedve
lélekben imádkozzunk:
A felkelő nap fényében Rád tekintve áldunk és
magasztalunk örök jóságú Isten, Jézus Krisztus által mennyei Atyánk!
Ez az a nap, amit Te adtál nekünk a Te dicsőítésedre
és imádásodra. Ez az a nap, melyben a testi fáradtságtól megpihenhetünk,
lelkünket mennyei jókkal látod el, hálát adhatunk minden áldásodért. Ez az
a nap, amelyben útmutatást kapunk Igéd által további napjainkra. Ez az a
nap, melyben a ránk nehezedő terhek súlya is könnyebbedik, és ez az a nap,
amely Jézus Krisztus által az örök élet fényében ragyog. Istenünk!
Köszönjük ezt a napot, és azt, hogy terved van velünk a további napokra is.
Kérünk Téged, ne engedd, hogy eltérjünk a Te rendelésedtől, melyet oly
sokszor teszünk. Ne engedd, hogy másra figyeljünk, csakis Rád minden élet
forrására. Engedd meg mennyei Atyánk, hogy e nap áldásaként gyümölcsöt
teremjünk, a hétköznapokban erősödjünk hitben, szeretetben, reménységben,
egymásra való figyelésben. Engedd meg Urunk, hogy megújult erővel végezzük
azt, amit ránk bíztál, mindig keresve, fáradhatatlanok legyünk a
szolgálatban. Szentlelked által légy itt most és mindig velünk, hogy
meghalljuk vigasztaló, bátorító, erősítő szavadat, tudjunk úgy szolgálni
mind addig a napig, amely nem múlik el soha, örökké tart.
Kérünk Téged mennyei Atyánk, hogy meghallhassuk majd
a szavakat: „jól van, jó és hű
szolgám, a kevésen hű voltál, sokat bízok rád ezután”. Ebben a
reménységben áldd meg istentiszteletünket, szent Igéd hirdetőit és
hallgatóit, és mindazokat, akik a Te szolgálatodban vannak, és azokat, akik
szeretnének és készülnek egy szolgálatba belépni. Ámen.
Mi kegyes Atyánk, kit vallunk
hitünkben,
Légy segítségül ily nagy
szükségünkben,
Építs meg minket mi
természetünkben,
Ki vagy mennyekben.
A te szent neved
szenteltessék köztünk,
Ne uralkodjék hamisság
mibennünk:
A te szent igéd hirdettessék
köztünk,
Hogy el ne vesszünk.
482. dicséret 1,2
Lukács
evangéliuma 10. fejezet 1-9. vers
„Ezek után az
Úr szolgálatba állított másokat is, hetvenkét tanítványt, és elküldte őket
maga előtt kettesével minden városba és helységbe, ahova menni készült.
Így szólt
hozzájuk: »Az aratnivaló sok, de a munkás kevés, kérjétek tehát az aratás
Urát, hogy küldjön munkásokat az aratásába.
Menjetek el!
Íme, elküldelek titeket, mint bárányokat a farkasok közé.
Ne vigyetek
magatokkal erszényt, se tarisznyát, se sarut. Útközben ne is köszöntsetek
senkit.
Ha azonban egy
házba beléptek, legelőször ezt mondjátok: Békesség ennek a háznak!
Ha ott a
békesség fia lakozik, megnyugszik rajta a békességetek, ha pedig nem,
reátok száll vissza.
Maradjatok
ugyanabban a házban, és azt egyétek, igyátok, amit adnak, mert méltó a
munkás a maga bérére. Ne járjatok házról házra.
Ha bementek egy
városba, és befogadnak titeket, azt egyétek, amit elétek tesznek.
Gyógyítsátok az
ott lévő betegeket, és mondjátok nekik: Elközelített az Isten országa.«”
Szeretett Testvérek!
Ősi gyakorlat szerint a nagy ünnepekre a hittudományi
egyetemek a diákokat kiküldik legátusként, hogy szolgáljanak a
gyülekezetben. Ez azt is jelenti, hogy egy-egy vidéki parókiára megérkezik
az ember, és ott néhány napig az illető lelkipásztor család fogadja be.
Nos, egy néhány évtizeddel ezelőtt mesélte el egyik teológus társam, hogy ő
hogy járt.
Megérkeztem – mondja ez a társam – megérkeztem,
bemutatkoztam, hogy én volnék az a bizonyos legátus, aki ide elküldetett erre
az ünnepre. Akkor még ez a teológus társam dohányzott. És mondja, hogy itt
volt a mellényzsebemben, kikandikált a doboz cigaretta, és az illető
lelkipásztor a következőképpen fogadott: családtag akarsz lenni, vagy
vendég nálunk? Hát én, ha már így megkérdezték, akkor természetesen azt
mondtam, hogy családtag ezen az ünnepen. Az jó, mondta az illető lelkész, mert
nálunk a családtagok nem dohányoznak. De a vendégnek szabad.
Azóta már nem dohányzik az illető teológus társam.
Nos, szeretett testvérek, folytassuk tovább Jézus
szavainak a tanulmányozását. Folytassuk tovább, mit tanulhatunk meg
küldetésünkre vonatkozóan Jézustól, merthogy adott útmutatást, adott
szabályokat.
A múlt alkalommal már olvastuk Lukács evangéliuma 10.
fejezetéből a 72 tanítvány kiküldésének történetét. Most majd három
mozzanatot szeretnék különösképpen hangsúlyossá tenni. Előtte azonban még
egy-két szintén elhangzott mozzanatról néhány szót.
Olvasunk itt arról, hogy ne legyen se erszényetek, tarisznyát se vigyetek, még sarut se
vigyetek magatokkal. Hú de furcsa! Se pénz, se tarisznya (tehát útravaló,
ennivaló), még saru se. Egy olyan vidéken, ahol bizony legalább az nagyon
fontos volt. Mit jelenthetett mindez? Nyilvánvalóan, hogyha a Szentírás
egészében figyeljük, akkor különösképpen megérthetjük, és máris szeretném
aláhúzni, hogy az Írás értelmezésének mindig van szabálya. Nevezetesen itt
nyilvánvalóan a sürgősséget
jelenti, és nyilvánvalóan azt jelenti, hogy magukat teljes egészében az Istenre bízzák küldetésük idején.
Ne önmagunkat akarjuk bebiztosítani. Az elküldött 72 ne önmaga
bebiztosításával foglalkozzon, hanem ebben a küldetésben teljes egészében az
Isten gondviselésére támaszkodjon. Ha így cselekszik, meg fogja tapasztalni
a gondviselést. Ha telerakja a tarisznyáját, alig bírja cipelni, akkor nem
tudja megtapasztalni az isteni gondviselést, tudniillik, hogy „méltó a munkás a maga bérére”, hogy
az Isten kiparancsolja nekik a napi szükséges táplálékot. Aztán sürgősséget
is jelent, tudniillik ilyen furcsa dolgot is mondott nekik, hogy „ne köszöntsetek senkit”. Ezt persze
tudnunk kell, hogy az ókori Közel-Keleten az egymás
köszöntése az egy hosszadalmas szertartásos dolog volt. Nem annyi volt,
hogy ‘szia’, és már el is száguldottunk egymás mellett. Hanem időigényes,
hosszadalmas, nagyon udvarias. És amikor Jézus azt mondja, hogy ne
köszöntsetek senkit, akkor itt nem udvariatlanságról beszél, hanem egyszerűen
arról beszél, hogy a küldetésetek rendkívül sürgős, ne elegyedjetek bele a
világ mindenféle dolgába, mert ez a hosszadalmas keleti üdvözlési módszer
önmagában időigényes volt, és természetesen azután sok minden más szóba
került; még akkor meg kellett beszélni a foci-meccs eredményét is, és sok
mindent ugye. És akkor már el is felejtettük, hogy miért küldettünk. Tehát
értenünk kell az egész Írás összefüggésében ezeket a részleteket is. De
különösképpen érdekes, hogy ha a Lukács 22-t föllapozzuk, hogy ott, vagyis
húsvét után már nem érvényes az erszényre, a tarisznyára és a sarura
vonatkozó tilalom. Ezért említettem, hogy soha nem szabad kiragadni egy-egy
mondatot a Szentírásból. Néha még egy történetet sem szabad önmagában
értelmezni. Ott már feloldja Jézus, sőt azt mondja, hogy „legyen nálatok”. Ez most messze
vezetne, ma nem ez áll a középpontban, nem ezekre szeretném a hangsúlyt
tenni, de bizonyára többen olvasva már ezt a szakaszt, elgondolkoztak,
milyen furcsa dolgokat mondott Jézus. És mivel most is elhangzott, úgy
gondolom, hogy szükséges volt néhány megjegyzés ezekhez.
Szeretnék emlékeztetni arra, hogy Jézus maga előtt küldte el a 72-t, nem
maga után. Nevezetesen, hogy ő elmegy faluról falura, városról városra,
prédikál, tanít, megtérésre hív, és aztán utána elküldi a 72-t
utógondozásra. Nem. Itt előkészítő szolgálatról van szó, mégpedig egy
nagyon tervszerű szolgálatról. Jézus nagyon tervszerűen cselekszik, hiszen
ezt olvastuk, és a múlt vasárnapon különösképpen hangsúlyos volt, hogy oda
küldte el őket, ahova menni készült, azokba a városokba és helyiségekbe.
Nem általában egész Izrael területére, és nem is a környező népekhez akkor
még – majd később a világmisszió parancsát kapják már a tanítványok, és itt
megint az Írás összefüggéseire kell odafigyelnünk – Jézus tervszerű
cselekedetéről van szó, és ezt nagyon komolyan kell nekünk is venni, mert
alázatosan valljuk be, a keresztyénekre nem igazán jellemző, a
gyülekezetekre nem igazán jellemző a tervszerű cselekvés. Mi a megszokás
szerint szoktunk cselekedni: ezt így szoktuk, nagyapáink is így csinálták,
akkor csináljuk így. Ha jó, akkor csináljuk – de ha a világ megváltozott,
akkor nem biztos, hogy úgy kell cselekedni, hanem át kell újra gondolni.
Jézus tehát maga előtt küldte el őket, menjetek, készítsétek
elő az embereket, készítsétek föl lelkileg, idejében készítsétek föl,
mondjátok el: elközelített, legyetek készen. A menyegző példáját
említettük, amire Jézus többször hivatkozik, hogy van egy első meghívás,
hogy ti vagytok a hivatalosak, és majd ment egy második kör, immár minden
kész, na most már gyertek. A naptárba bejegyezve, eljött az az időpont,
most nem lehet, hogy hat iga ökröt vettem, meg most nősültem és minden más,
mert tudtad, és erre kellett volna készülnöd.
Nos nézzük akkor azt a hármat, mai alkalommal (András
szolgálatban járva, másokért való lelki szolgálatban fáradozva), amire
érdemes odafigyelni. Mert gyakori csalódásunknak éppen Jézus iránti
engedetlenségünk, vagy részbeni engedetlenségünk lehet az oka. Merthogy
elküld, és elmegyünk, de ő elmondja, hogy hogyan cselekedjünk közben. Nem
úgy általában azt csináltok, amit akartok, hanem úgy járjatok, ahogyan
mondom. A múltkor láttuk: oda, ahova
küldelek. Ma: úgy, ahogyan
mondom.
Nézzük az elsőt. Így
fogalmaznám meg, hogy ez a fogékonyság
elve – fogékonyság. Nevezetesen így is lehetne mondani – és most föl is
írhattam volna ide a szószékre, de meghagyom mindhárom vasárnapra a
múltkori mondatunkat – a növekvő
gyülekezetek a fogékony emberek elérésére összpontosítanak. Nem
pazarolják szanaszét az erejüket, hanem koncentráltan cselekednek. A
fogékony, a nyitott, az érdeklődő emberekre koncentrálnak. Akikről már
tudjuk, velük beszélgetve, hogy nyitottak, van bennük érdeklődés. Mi nagyon
sokszor szanaszét szórjuk az erőnket, és így elfeledkezünk azokról, akik
pedig már nyitottak, úgy indulnának… mert rohantunk tovább és még másokhoz,
és néha bezárt, keményszívű embereknél nagyon sok időt töltünk, pedig már
rég tovább kellett volna mennünk.
Mit is olvastunk itt? Ha egy
házba bementek, legelőször ezt mondjátok: „Békesség ennek a háznak!” Tudjuk, az Ószövetségben is, de az
Újszövetségben is a békesség, az több, mint a béke. A béke az azt jelenti,
hogy a fegyverek nem ropognak, ettől még teljes háborúság és harag lehet az
emberek között, és ember és Isten között. A békesség az egyúttal az üdv
javait is jelenti a bibliai szóhasználatban. Tehát: „Békesség ennek a
háznak! Ha ott a békesség fia lakozik, megnyugszik rajta békességetek…”. Na ez az a pont, ami alapján azt
mondtam, hogy a nyitott, fogékony, kereső emberek felé forduljatok, az erőt
oda koncentráljátok. Erre tanította Jézus a 72-t, amikor elküldte ebbe a
szolgálatba. Merthogy nem kényszer. Ahogy a magyar ember mondani szokta: a
disznótor nem erőszak. Nem kényszer az Isten ügye, hanem egy nagyszerű
lehetőség. Nem kényszer a Krisztus-követés, hanem egy csodálatos lehetőség.
És aki erre nyitott, aki fogadja békességes köszöntéseteket, akkor
maradjatok ott, vele foglalkozzatok, bátorítsátok, erősítsétek,
folytassátok tovább ott a szolgálatotokat.
Azt is látnunk kell, hogy
Jézus nem volt tolakodó. Tanítványai sem lehetnek azok. Nem volt tolakodó,
olyan lerázhatatlan figura, akit ha kiküldtek, elutasítottak az ajtón,
akkor bemászik az ablakon, de addig fog ott erőszakoskodni. Nem. Jézus nem
volt ilyen. Nekünk sem szabad ilyennek lenni. Az nem misszió.
Látnunk kell tehát, hogy a
tanítványokat, akiket elküld maga előtt, fölkészíti, figyelmezteti: azokkal
foglalkozzatok, akik nyitottan fogadják szavaitokat. Akiknek békességet
kívántok, és erre vevők, akkor velük foglalkozzatok. Nincs idő arra, hogy
akinek már 128-szor mondtad el, hogy békesség, és mindig elutasított, akkor
még 100-szor – de erről majd jövő vasárnap, hogy akkor mi legyen ott. Hanem
aki nyitott, aki fogékony, akkor az a te feladatod és szolgálatod. És ne
menj másokat köszönteni, ne töltsd az időt ezzel a bizonyos hosszadalmas és
nagy udvariaskodó köszöntésekkel – mondja Jézus. Sürgős és fontos az ügy.
Hadd mondjak egy másik
bibliai példát. Ha a 2Királyok 4-ben olvasgatunk egy kicsit, akkor ott
hasonlót látunk: a súnémi asszony története, illetve és az ő fia története
van ott. Elizeus próféta az ő szolgáját, Géházit elküldi, mert nagy baj
volt ebben a családban, életveszélyes helyzet volt ebben a családban. És
elküldi Elizeus az ő szolgáját, Géházit, oda, és ugyanezt mondja neki: ne
köszönts senkit, menj, rohanj, mert baj van. Hogy van ez minálunk? Úgy,
hogy a níno-autó szirénázik, és megy, és rohan, mert ott nagy baj van, és
nem áll meg köszöngetni, hogy vagy kedves szomszédasszony, örülök, hogy
látlak. Erre nincs idő. Életveszélyes a helyzet. Rendkívül fontosan és
gyorsan segíteni kell. Erről van szó. Ahol van fogékonyság és nyitottság,
oda menni kell gyorsan, teljes erőt odaszánva, és teljes figyelmet és
szeretetet. És nem udvariatlanság, hogy a szirénázó mentőautó nem áll meg,
mert meglátta a sógorát az utcán, hogy még őt köszöntse. Azt majd máskor
nyugodtabb, nem ilyen sürgős, veszélyes helyzetben meg kell tenni.
Mi nagyon sokszor összekeverjük
a dolgokat. Nem vesszük észre, hogy a küldetésünk örök életbe vágóan sürgős
és fontos. És akkor nem a Loki-meccs eredményét kell még megbeszélgetni,
hogy közben elvérezzen és elvesszen az a valaki.
A fogékonyság elve – lehet, hogy némelyek körülöttünk
már megcsömörlöttek, mert már annyiszor mondtuk nekik. Mások meg
körülöttünk lelkileg éhen halnak. Nem vesszük észre, hogy talán csöndesebbek;
vagy valami egyéb ok miatt nem vesszük észre, hogy bennük van vágy, ők
nyitottabbak. Szükségük lenne, de mi kinéztünk valakit vagy valakiket, és
ott erőszakoskodunk már, és már megcsömörlött a Bibliával, az Istennel, már
a pokolba kíván bennünket is. Jézus azt mondja, bementek, mondjátok: „Békesség ennek a háznak. Ha ott a
békesség fia lakozik, megnyugszik rajta a békességetek…”. Maradjatok
ott. Aki nyitott, aki érdeklődő, ott folytassátok tovább.
Nézzünk egy másik fontos
mozzanatot, amit nekünk is meg kell tanulnunk. Ezt a szükségletnek, a szükségletek elvének nevezném. És
máris megfogalmazhatjuk gyülekezeti szinten mit jelent ez. Nem nőhet
nagyobbra egy gyülekezet, mint amennyi szükséget be tud tölteni. Nem lesz
több ember egy gyülekezetben annál, mint amennyi embert egy gyülekezet
táplálni, erősíteni, szolgálatba küldeni tud. Egyszerűen le fognak
morzsolódni. Részben ezért, más ok miatt is, de most ezt a szempontot kell
figyelembe vennünk, Jézus erre tanít. Hiszen, hogy van ez a hétköznapi
életben is? Amire nincs igazán szükségünk, az kevésbé érdekel bennünket.
Amire nagyon szükségünk van – Erről jut eszembe: nem tudtok egy
gázszerelőt? – Erről jut eszembe, nem tudsz egy megbízható autószerelőt? Ugye,
nem így szoktunk egymás felé fordulni? Lehet, hogy éveken keresztül
eszünkbe nem jut, hogy gázszerelő telefonszámát kérjük valakitől. Eszünkbe
nem jut a szerviz, mert gurul az autó. De amikor lerobban, amikor szükségem
van a segítségre, akkor nyitott vagyok. Ha akkor mondanák az emberek a
telefonszámokat, nagyon megköszönném. Máskor meg azt mondanánk: hagyjál már
békén, hát semmi baj nincs, minden működik! Ez a szükséglet elve. Amire
nincs szükségünk, az kevésbé érdekel bennünket. Az emberek addig, amíg
gurul a szekér: hagyjál már Istennel békén, hagyjál már, nincs nekem
szükségem rá! De amikor valamiért megakad a szekér, elakad az autó, akkor
nem bánom, hogy ha 10 szerelő telefonszámával bombázol, sőt örülni fogok
neki.
Igen, hogy olvastuk ezt?
Menjetek, „gyógyítsátok az ott lévő
betegeket”. Jézus nem azt mondja, hogy menjetek, és a szuper egészséges
embereket, és a szuper kegyeseket dögönyözzétek azzal, hogy vegyétek már
komolyan az Igét. Hanem azokat, akik különböző okok miatt testi-lelki
nyomorúságban, szükségben vannak, mert azok nyitottak. És itt kapcsolódnak
a fogékonyság és a szükségletek egymáshoz. Gyógyítsátok a betegeket.
Csöndben jegyzem meg – mert érdemes erre is fölfigyelnünk – amikor a 12-t
küldte ki Jézus, ott azt olvassuk: „hatalmat
adott nekik mindenféle betegség és gonosz lélek fölött”. Itt ezt nem
olvassuk már. Ezt is érdemes észrevenni, mert többször félremagyarázzák így
az Igét emberek. Itt nem olvassuk, de mégis azt olvassuk, hogy gyógyítsátok
a betegeket. Nem olvassuk, hogy rendkívüli, különleges, egyszeri hatalmat
adott volna ehhez. Hanem, „mondjátok:
Elközelített az Isten országa” – ez a folytatás. Menjetek, gyógyítsátok
a betegeket, mondjátok nekik, hogy elközelített az Isten országa. Itt a
gyógyulásnak ezt az útját helyezi már oda eléjük és bízza rájuk. Ez ma is
érvényes – ez ma is érvényes.
Mondjátok, hogy elközelített
az Isten országa. Ez a gyógyító hír, hiszen a posztmodern ember is éhes
ember, beteg ember. Éhezi a meghallgatást, éhezi, hogy valaki végre
emberszámba vegye, éhezi az elfogadást, mert a magányos tömegvilágában
élünk, szüksége volna a mai embernek is tanácsadásra, szüksége volna vigasztalásra,
bátorításra, békességre, reménységre, szüksége volna nyugalomra, szüksége
lenne közösségre. Tele van a mai ember is szükségekkel. Rengeteg minden
hiányzik az életéből. Szüksége volna arra, hogy számon tartsák, szüksége
lenne arra, hogy biztonságban tudhassa magát. Szüksége lenne arra, hogy
jövőképe legyen egy bizonytalan mai Magyarországon. Tele van a mi világunk
is, ilyen értelemben, lelkileg beteg, szükséget szenvedő emberekkel. Vajon
nem tudnánk mi valamit ebben tenni? Nem kaptunk mi egy nagyszerű
evangéliumot? Egy nagyszerű örömhírt, amivel mehetnénk az emberekhez: én
tudok egy telefonszámot, én tudok egy könyvet, úgy hívják, hogy Biblia.
Igen, a gyülekezet nem nőhet nagyobbra, mint amennyi szükséget be tud
tölteni. Ha meg tudunk valakit szólítani, mert fölismerjük, hogy szükségben
van, akkor megnő az esélye annak, hogy előbb-utóbb Krisztus-követővé lesz,
és a gyülekezet is növekszik, gyarapszik létszámában is.
Figyeljük meg, hogy Jézus
nagyon sokszor hogyan fordult az emberekhez. Azt kérdezte: mit kívánsz, mit
akarsz, hogy tegyek veled. Betegektől kérdezett ilyet. Az ember azt
mondaná, hát látszik, nyomorék, béna, beteg. Azt kell kérdezni, hogy mit
kívánsz? No, de hát nem ezt kérdezi az orvos is, amikor elmegyünk: mi a
baj, hol fáj, mi a panasz? Pedig néha látszik rajtunk, néha nem látszik
igazán, de betegek vagyunk. Nos, a szükségletek elvére figyeljetek oda,
mert a fogékonyság sokszor ott nagyobb.
Vajon észrevesszük-e ezt? És vajon gyülekezetünk
ilyen bajokat tud és akar gyógyítani?
És nézzünk egy harmadikat is. Ahogyan kiküldi a 72-t,
küldetésüknek szabályt ad. Nem szabadon rászabadítja az emberekre őket,
hanem elmondja, hogy az én nevemben mit mondjatok, kihez menjetek, és
hogyan cselekedjetek.
A harmadik (ami már többször szóba került, mert más
bibliai szakaszok is erre tanítanak, és az első Korinthusi levélből előbb hallott Páli bizonyságtétel is
erről szól), ez a kultúrához való
igazodás. Nagyon-nagyon fontos. Nagyon fontos kérdés, mert nagyon
sokszor azért nem megy át az evangélium jó híre tőlünk kortársainkhoz, mert
előbb akarjuk őket rávenni arra, hogy szeresd az orgonazenét, mert a könnyűzene
az nulla. Előbb akarjuk rávenni arra, hogy öltözz föl úgy, ahogy templomba
szoktunk menni. Nem sorolom tovább. Nem ez a lényeg. Ezek kulturális dolgok,
és ezek akadályokká válhatnak. Hogyha a mentővel beszállított beteget úgy
fogadnák a kórházba (akin szakadt a ruha, véres, piszkos, hiszen az
országúton szedték föl, vagy szedték ki egy autó alól), hogy a kórházban
azt kérdeznék az orvosok: hogy néz ki maga? Menjen el, aztán mosakodjon
meg, majd azután foglalkozunk vele. Mi nagyon sokszor ilyen keresztyének
vagyunk. Legyél olyan rendes, és úgy öltözz fel, és úgy viselkedj, ahogy mi
szoktunk. Majd akkor elmondom neked, hogy az Isten szeret téged. Innen
kezdve hiteltelen, amit mondunk. Mert én nem szeretem őt.
A bevezetőben említettem egy legációs történetet. – Mit
szeretnél? Családtagként akarsz itt lenni most az ünnepen nálunk, vagy
vendégként? – Óh, persze családtagként. – Nagyon jó, a családtagok nálunk
nem dohányoznak. Mondani se kell, hogy az illető társam egy pillanatra
megtorpant: akkor neki mindig ki kell menni az udvarra majd? De a vendégnek
szabad – miről van szó? Amikor vendég jön, igazodunk egy kicsit hozzá.
Fölkínálunk olyan lehetőségeket is neki, amit egyébként mi nem úgy szoktunk
csinálni, mert őt szeretjük – mert őt szeretjük.
Igen, maradjatok ugyanabban a házban, ha bementek, és
azt egyétek, és azt igyátok, amit elétek tesznek. És ezt megismétli Jézus.
Amikor bementek egy városba, azt egyétek, amit elétek tesznek. Ebből
legtöbbször csak arra szoktunk emlékezni, hogy „mert méltó a munkás a maga bérére”. Ez is igaz, hogy a lelki
munkás méltó arra, hogy ha az életét erre szánja, akkor legyen neki testi
tápláléka és gondoskodjanak róla. De itt most az első felére figyeljünk
oda. Azt egyétek és igyátok, amit elétek tesznek. Ezt kétszer mondja el
Jézus. Vajon miért? Azért, mert ez a bizonyos kulturális akadály mindig
nagyon nagy akadály tud lenni – amikor a kegyes kultúránk akadállyá válik
azok számára, akik ezt nem értik, nem ilyen kultúrában nőttek föl.
Azt egyétek, igyátok, amit elétek tesznek. Fogadjátok
el annak a háznak a rendjét, fogadjátok el, hogy ott másképp készítik az
ételt, mint ahogy te szoktad. És ne azt mond, hogy hát köszönöm szépen, de
én ezt nem szeretem így, én másképp szoktam. Hát ezek után, hogy fogadnák a
jó hírt? Ezek után mondod azt, hogy békesség ennek a háznak, ezek után
mondod azt, hogy elközelített az Isten országa? Az illető meg azt mondja,
ilyen finnyás, válogatós emberek képviselik? Igen, nekünk igazodnunk kell,
ha odamész, fogadd el azokat, akik téged befogadnak úgy, amilyenek. És ne
azt akard, hogy előbb változzatok meg, olyanok legyetek, mint én, akkor
majd beszélgetünk. Előbb kell elmondanunk, elfogadva a másik embert. És
előbb kell elmondanunk a jó hírt. Előbb kell nekünk igazodnunk, nekünk, a
küldötteknek. Nekünk kell ezt a kulturális akadályt, határt átlépni. Nem
tőlük kell várni. Majd később ők is kezdik átlépni, ha tényleg
megragadhatta őket ez a jó hír.
Tanuljuk meg tehát (Pál apostoltól is), ha kell a
hiányt elszenvedni, vagy a bőségben jól élni ilyen értelemben is. Mert ez
erre is igaz. Nekünk kell előbb átlépni ezeket az akadályokat, mert
legtöbbször ezek iszonyatos nagy akadályok. Mi nem is gondolunk rá, de
nagyon nagy akadály annak, akiben ugyan van nyitottság, érdeklődés,
fogékonyság, de annyira másképpen nőtt föl, annyira másképp gondolkozik,
annyira más a kultúrája, annyira más az életrendje, a szokásrendje, ha mi
előbb a szokásainkat akarjuk vele lenyeletni, akkor köszöni szépen, az nem
kell, és így már nem lesz idő arra, hogy az Isten evangéliuma eljusson
hozzá. Bármennyire imádkoztunk érte. Mi nem cselekedtünk jól.
Vagyis fogalmazzuk meg akkor másképp is: a célcsoport
– tudniillik, akit megszólítani akarunk –, határozza meg a közeledés
módját, de az üzenetet azt az Úr. Elközelített az Isten országa – ez az
üzenet. Ezt nem lehet változtatni. De ahogyan odafordultok, abban legyetek
rugalmasak szeretettel. A vendég – neki nálunk szabad. A vendégnek nagyobb
mozgástere van. Készek vagyunk mi háziak igazodni a vendéghez még akkor is,
ha bizonyos dolgaival nem értünk egyet. Hogy tudniillik legyen
kapcsolatunk, mert csak akkor tudjuk elmondani a jó hírt.
Szeretett Testvérek!
Összegezzük. Három hangsúlyt próbáltam most
megfogalmazni, és az igehirdetés címének is ezt adtam: Küldetésünk szabályai. Ezt a hármat szeretném befejezésül újra
elmondani. A fogékonyság elve,
vagyis, hogy a növekvő gyülekezetek a fogékony emberek elérésére
összpontosítanak. A szükségletek
elve, vagyis nem nőhet nagyobbra egy gyülekezet, mint amennyi szükséget
be tud tölteni. És a kultúrához
igazodás elve, hogy tudniillik a célcsoport határozza meg a közeledés
módját, az üzenetet azt az Úr.
Megértettük? Ha meg, megtanuljuk? Ha megtanultuk
(mármint hogy el tudnánk mondani), akkor menjünk és mi is így hívogassunk.
András-szolgálatunkat, hívogató szolgálatunkat így végezzük, így
hívogassunk szeptember 16-ra, 23-ra és 30-ra úgy, ahogyan Jézus küldte el a
tanítványokat. Mert mi is csak akkor leszünk engedelmes tanítványok, ha
jézusi útmutatás szerint cselekszünk. Az áldást pedig engedjük meg, hogy
majd az Úr megadja. Ámen.
Kész már az én szívem, néked
énekelni,
Kész most jóvoltodért nagy
hálákat adni,
És mindenek előtt téged
megvallani,
A te szent nevedet örökké
dícsérni.
Kelj fel azért mostan, én
nagy dicsőségem,
Légy mindenben nékem kedves
segítségem,
Erőtlenségemben légy én
erősségem
És veszedelmemben légy
oltalmam nékem.
Én felmagasztalom
irgalmasságodat,
Mindenkoron vallom te
igazságodat,
Mind ez egész földön
hatalmasságodat:
Mindenkor hirdetem a te
jóvoltodat."
256. dicséret 6., 7., 8. vers
Hálát adunk Istenünk, hogy meghallhattuk, szívünkbe
fogadhattuk szereteted jó hírét. Magasztalunk, hogy a világ legnagyszerűbb
örömüzenetének meghirdetésébe akarsz bevonni bennünket is. Magasztalunk,
hogy ez az a jó hír, örömhír, amire sokaknak nagy szüksége van, és mi ezzel
a jó hírrel mehetünk, küldettetünk hozzájuk. Bocsásd meg gyakori
vonakodásainkat, engedetlenségeinket, hogy ugyan küldetésünkben tanácsolsz
bennünket, de mi mégis a magunk szokásai, elképzelései szerint voltunk
hajlandók szólni és cselekedni. Bocsásd meg, amikor az eredménytelenség
miatt elhallgattuk az élet, az üdvösség örömhírét. Segíts Urunk megérteni
küldetésünk Tőled való szabályait. Segíts megtanulni azokat, és segíts
elfogadva cselekedni is, hogy észrevegyük a nyitott szívűeket, a kereső
lelkeket. Segíts, hogy a lelki szükséget szenvedőknek tudjunk bátorításul
reménységet mondani, békességet árasztani, közösséget kínálni a
magányosnak, vigasztalni gyászolót, az élet útját megmutatni. Segíts Urunk,
hogy ne az emberektől várjuk a kulturális akadályok átlépését, hogy
megérthessék szereteted jó hírét, hanem mi igazodjunk előbb hozzájuk, hogy
könnyebben eljuthasson hozzájuk szereteted jó híre. A tanév elején különösképpen
könyörgünk gyermekekért, tanítókért, tanárokért, egyházi iskoláinkért,
szerte a hitoktatásért. Legyen a Te áldásod mindezeken. És legyen ott a mi
készségünk is, akaratod cselekvésére. Odaszánjuk magunkat. Tégy bennünket
áldássá népünk számára, hogy a meghívott vendégeinknek készítendő
istentiszteleteink elindíthassanak némelyeket a Krisztus-követés útján.
Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|