|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Csüggedésből felemelkedve…
Uram, Te megvizsgálsz és ismersz engem. Tudod, ha
leülök, vagy ha felállok. Messziről is észreveszed szándékomat. Szemmel
tartod járásomat és pihenésemet. Gondod van minden utamra. Még nyelvemen
sincs a szó, Te már pontosan tudod, Uram. Minden oldalról körülfogtál,
kezedet rajtam tartod. Csodálatos nekem ez a tudás. Igen magas, nem tudom
felfogni. Vizsgálj meg, Istenem, ismerd meg szívemet! Próbálj meg, és
ismerd meg gondolataimat! Nézd meg, nem járok-e téves úton, és vezess az
örökkévalóság útján! Ámen.
Szeretett Testvérek!
A mai ószövetségi igét olvasom, a 77. zsoltárt.
77. Zsoltár
„Hangosan
kiáltok Istenhez, Istenhez kiáltok, hogy figyeljen rám. Nyomorúságom
idején az Úrhoz folyamodom, kezem éjjel is kitárom feléje lankadatlanul, de
lelkem nem tud megvigasztalódni. Istenre gondolok, és csak
sóhajtozom, róla elmélkedem, és elcsügged a lelkem. Szemeimet
nyitva tartod, szótlanul hánykolódom. Gondolkozom a régi
napokon, a hajdani esztendőkön. Eszembe jutnak énekeim
éjjelente, szívemben elmélkedem, és ezt kutatja lelkem: Vajon
végleg eltaszít az Úr, és nem tart tovább jóakarata? Végképp
elfogyott szeretete, érvénytelen lett ígérete nemzedékről nemzedékre? Elfelejtette kegyelmét az Isten, vagy elnyomta irgalmát a harag? Az az én bajom, gondoltam, hogy megváltozott a Felséges jóindulata.
Emlékezem az ÚR tetteire, visszagondolok hajdani csodáira. Végiggondolom minden tettedet, elmélkedem dolgaidon. Szent a te utad, Istenem! Van-e oly nagy Isten, mint a mi Istenünk?
Te vagy az Isten, aki csodákat tettél, megismertetted erődet
a népekkel. Megváltottad hatalmaddal népedet, Jákób és
József fiait. Láttak téged a vizek, ó Isten, láttak a vizek,
és megremegtek, a mély vizek is reszkettek. A felhők
ontották a vizet, a magas fellegek mennydörögtek, nyilaid pedig cikáztak. Mennydörgésed hangzott a forgószélben, villámok világították be a
világot, reszketett és rengett a föld. Utad a tengeren át
vezetett, ösvényeid a nagy vizeken, lépteid nyoma nem látszott. Mint nyájat, úgy vezetted népedet Mózes és Áron által.”
Szeretett Testvérek!
Luther Mártonról sok történet van közöttünk. Az egyik
ilyen történet, hogy már napok óta leverten ült az íróasztala mellett. A
felesége gondolt egyet, és gyászruhát öltött magára. Luther egyszer
fölnézett és látta, hogy nem a megszokott, hétköznapi ruha van a feleségén,
hanem az ünnepélyes gyászruha, és megkérdezte a feleségét, Bora Katalint,
hogy ki halt meg. S ekkor Bora Katalin, a bölcs feleség azt mondta, hogy
számodra meghalt az Isten. Úgy viselkedsz, mint aki számára meghalt az
Isten, mint aki számára meghalt a kegyelem. Sajnos sokszor rólunk, ma élő
keresztyénekről is el lehetne mondani, hogy úgy viselkedünk, mint aki
számára meghalt a kegyelem, semmivé lett a kegyelem. A 77. zsoltár írója
valami hasonlót él át, hiszen az van felírva, hogy a csüggedéstől a
hálaadásig, vagyis bejárja azt a nagy-nagy utat, ami a csüggedéstől elvezet
az Isten valóságos megismeréséhez.
Legyen most az első kérdésünk önmagunkhoz, gondoltuk-e
már valaha is hasonlóképpen, hogy elfogyatkozott az Isten kegyelme,
kevesebb lett az Isten szeretete irányunkban? A 77. zsoltár írója ezt
fogalmazza meg. Ő valóban átéli azt, hogy az Isten kegyelme, mintha
megfogyatkozott volna az életében: „nyomorúságom
idején az Úrhoz kiáltok”. Nem szabad elfelejtenünk, hogy az Úrhoz
kiált, tehát ugyanakkor valami kis hite ott van. Valahol ott van, hogy az
Istenhez kell kiáltani, mégis, a nyomorúság elhalványítja az Isten
kegyelmét.
Biztosan voltunk már nagyon sokan úgy, hogy nem
tudtunk aludni bánat miatt, személyes gondok miatt, akár betegség miatt,
akár egzisztenciális dolgok miatt, de talán olyan is előfordult, amikor nem
tudtunk aludni bűneink miatt. Amikor azok bántottak bennünket, és azok
miatt nem volt nyugodalmunk, azért voltunk csüggedtek és levertek. És talán
rávetítettük ezt a fajta gondolkodásunkat az Istenre, hogy ha hagyta, hogy ilyen
bűnökbe keveredjünk, ilyen mélységbe merüljünk, akkor talán már nem is
olyan nagy az Ő szeretete irányunkban. Reményik Sándor, egyik kedves költőm
– hajlamos volt egyébként ilyenfajta gondolkodásra ő maga is, hogy
elcsüggedjen – írt egy gyönyörű verset a 40. zsoltárra, a 40. zsoltárban a
13. versre. Ebből olvasok most egy keveset:
„Mert bajok vettek engem
körül, amelyeknek
számuk sincsen, -
utolértek bűneim,
amelyeket végig sem
nézhetek, - számosabbak
a fejem hajszálainál, - és
a
szívem is elhagyott engem.”
Zsoltárok
könyve 40. 13
Ez a legnagyobb bűn.
Ez a legszörnyűbb büntetés.
S a legnagyobb nyomorúság is
ez:
Elhagyott engem az én szívem
is.
Ülök a puszta-homok közepén,
Csügged nehéz fejem.
Ülök, akár a kő,
Lomha, kietlen
kő-mozdulatokkal
Tapogatom magam.
Vad-idegenül kutat a kezem
A hely körül,
Hol a szívemnek lenni
kellene.
Nincs, nincs.
Elszállt, elillant az évek
során.
Őszökkel, tavaszokkal,
Bűnökkel, bajokkal,
Vándormadarakkal
Nem tudom, kivel, nem tudom,
mivel,
Nem tudom, hogyan,
Micsoda percekkel, órákkal,
tolvajokkal
Illant el, szökött el, tűnt
el, párolgott el,
Hagyott el engem az én szívem
is.
Még néha énekelnék.
Egyszer csak a dal torkomon
akad,
Elfagy, kihűl,
Nem érzem szívemet a dal
alatt.
Szólnék néha egy simogató szót,
Egyszerűt, tisztát, édest,
meleget,
Vigasztalót.
Kimondom: koppan,
Érctelenül, csináltan,
hidegen:
Nem szűrhettem által a
szívemen.
…
És imára is kulcsolom kezem,
Úgy esedezem szívetlenül -
szívért,
Szárazon adom Istennek magam,
Hátha reám bocsátja harmatát,
És kinyílik a kőből egy
virág.
Mert bajok vettek engemet
körül,
És a bajoknak szere-száma
nincsen,
És utolértek az én bűneim,
És bűneim beláthatatlanok,
Hajszálaimmal el nem hullanak,
S elhagyott engem az én
szívem is.
…
(Reményik Sándor: És a szívem is elhagyott engem)
Hasonló utat jár be ez a vers is, vagy az a zsoltár
is, a 40. zsoltár, a csüggedéstől a hálaadásig. Nem is ott van a baj, hogy
kitárja a szívét a zsoltáríró, hanem az volna baj, ha megállna annál az
állapotnál, amit itt az elején olvastunk, hogy nyomorúságom idején,
álmatlan éjszakáim idején csak magam körül forgok, mert tulajdonképpen
erről van szó. Erről van szó, hogy maga körül forog a zsoltáríró,
kesergései, boldogtalansága elhatalmasodnak felette, és amikor mi csak a
saját erőnkkel számolunk, akkor bizony ezek toronyként magasodnak az Isten
és közénk, és ami még rémesebb, hogy felemészti a mi erőinket. Ha csupán
magunka nézünk és csupán ezekre a nehézségekre, ezekre a nyomorúságokra, s
csak magunk körül forgunk, akkor egyszer csak azt vesszük észre, hogy egyre
kevesebb az erőnk, felemészti még azt is, ami addig volt. S akkor jönnek a
gyötrő kérdések.
Nagyon gyötrők tudnak lenni akár a hívő ember
kérdései is. Sokakkal találkozom, akik hasonlóképpen fogalmazzák meg a
kérdéseiket: vajon végleg eltaszít az
Úr, és nem tart tovább jóindulata? Találkoztam, beszélgettem olyan
emberekkel, akik valamit tettek, amiről úgy gondolták, hogy azt már az
Isten sem bocsáthatja meg. Ilyenkor bizony gyötrő ez a kérdés, hogy:
„Eltaszít az Úr? Most már nem kerülhetek a színe elé? Most már nincsen
számomra bocsánat? Nem érdemlem meg, hogy visszafogadjon engem?” El kell
mondani ilyenkor, hogy nem ismered az Atyaisten szeretetét, amivel
visszavárta a tékozló fiút is, aki nem érdemelte meg, hogy megbocsásson az
Atya, és mégis megbocsátott neki? Hát nem ismerjük az Atyaisten szeretetét,
hogy nem eltaszítani akar, hanem magához akar ölelni, magához akar fogadni?
Nagyon sokaknak ilyen az Atyáról a képe, mint amit talán itt a földi
atyánál látnak olykor: zord, kíméletlen a gyermekekkel szemben és távol
tartja magától még azt is, akit igazán szeretni akar. Ha valakinek ilyen
atya-képe van, akkor nagyon könnyen fölteszi azt a kérdést, hogy eltaszít
az Úr, és nem tart tovább az Ő jóindulata?
A másik kérdés szintén gyötrő: végképp elfogyott a szeretete? Tulajdonképpen fölteheti ezt az
ember kétségeiben, de ugyanakkor – akár a zsoltáríró, akár a mai hívő ember
– azonnal visszhangoznia kell a szívünkben, hogy örökké tart az Ő szeretete. Nem olyan az Ő szeretete, mint az
emberek szeretete, hanem örökké tartó az Ő szeretete. Nem múlik el olyan
hamar, mint a mi emberi szeretetünk, és nem a mi érdemeink miatt szeret
minket, hanem Ő maga miatt, mert Ő a szeretet. És aki fölteszi ezt a
kérdést, hogy elfogyott-e az Ő szeretete, az nem látja, hogy egyre inkább
közel akar magához az Úr hívni bennünket. Úgy szerette Isten a világot – benne engem és téged –, úgy szerette Isten a világot – azt
is, aki már ezt nagyon jól tudja, és azt is, akit ezután kell, hogy megszólítson
ez az üzenet –, hogy nemhogy
elfogyott volna ez Ő szeretete, hanem teljessé lett az Úr Jézus Krisztus
áldozatával. Ennyire szeret minket, hogy értünk adta az Ő egyetlen
fiát.
Érvénytelen
lett az Ő ígérete
– kérdi a zsoltáríró – nemzedékről
nemzedékre? És itt most el kell gondolkodnunk azon, hogy mit tartunk az
Úr ígéretének. Tudjuk, hogy az Ószövetségi nép életében olyanfajta ígéretek
voltak akár a földre, akár a népre nézve, ami olykor valóban veszélyben
volt. Talán éppen a bűnök miatt, talán éppen a nép engedetlensége miatt, de
aztán Isten a maga idejében mégis szabadítást küldött az Ő népe számára. A
várakozás mindig nehéz akkor, amikor valaki egy ígéretre vár. Amikor valaki
egy megígért dologra vár, az mindig nehéz, de gondoljunk az agg Simeonra,
akinek Isten megígérte, hogy meg fogja látni az üdvözítőt, és ő kitartóan
vár. Tud várni. S milyen boldog lesz akkor, amikor beteljesedik az ígéret! „Most bocsátod el, Uram, szolgádat beszéded
szerint békességgel, mert meglátták szemeim üdvösségedet…” (Lk 2,29) Kérdés,
hogy mit várunk mi nemzedékről nemzedékre, mit várunk mi Istentől. S ebben
is lehetnek hamis várakozások, akár a mai keresztyének életében is sok-sok
hamis várakozás van. Gondoljunk csak kívülvalókkal való beszélgetésekre,
miket fogalmaznak meg, mit várnak el az egyháztól, mit várnak el a
gyülekezettől, mit várnak el Istentől? Mi az, amiben hamis módon
reménykednek? Olykor a hívők is reménykednek ilyen hamis dolgokban, hogy
piros szőnyegen fogunk vonulni egész életünkben. Ezt nem ígérte az Úr. Ígérte, hogy „…A világon nyomorúságotok van, de bízzatok: én legyőztem a
világot.” (Jn 16,33) Tehát nekünk bíznunk kell
abban, hogy nekünk bármilyen úton is kell haladnunk, Ő velünk van, Ő nem
lesz hűtlen az ígéreteihez.
Aztán sokszor kérdés, hogy meddig tart még az a próba, az a
nyomorúság, amiben vergődik tulajdonképpen a zsoltáríró is. Sokszor
kérdés, és valóban gyötrő tud lenni, ha még nem látszik a kimenekedés útja.
De hű az Isten, aki nem hagy feljebb kísértetni, mint ahogy
elszenvedhetnénk.
S a negyedik ilyen kérdés,
gyötrő kérdés, amit föltesz a zsoltáríró, hogy „Elfelejtette kegyelmét az Isten, vagy elnyomta
irgalmát a harag?…” Hát az Isten kegyelme éppen Ő maga. Ugyanúgy, ahogyan az Ő
lényege a szeretet, úgy az Ő lényege a kegyelem, és nem érti az Isten
kegyelmét az, aki az érdemeit akarja csak Isten elé vinni. Nem érti az
Isten kegyelmét az, aki úgy érzi, hogy nem ezt érdemelte. Ezt is hányszor
szoktuk hallani! Ezt érdemlem az Istentől? Ez az, amit nekem akar adni, így
akar engem szeretni? – olyan sokszor gyötri az embereket ez a kérdés. És
nem érti az Isten kegyelmét az, aki nem érti, hogy Isten meg tud bocsátani
minden bűnt. Nem érti az Isten kegyelmét az, aki nem érti a 1Jn. 1,9
igeszakaszt: „Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz ő: megbocsátja
bűneinket, és megtisztít minket minden gonoszságtól.”
Ezt is olyan sokszor kell
hallani, hogy: így nem mehetek az Úr asztalához, ezt és ezt cselekedtem,
hogyan járuljak oda? Az önvizsgálat helyes, de nem ez a kizáró ok, hogy így
nem mehetek, hanem azt kell megvizsgálni, hogy hogyan mehetek! Hogyan lehet
tisztává az életem? Hogyan vehetem az Isten kegyelmét? Sokan ilyen téves
gondolatokkal elzárják magukat az Isten kegyelmétől. De sokszor kegyes,
hívő emberek is elzárnak másokat az Isten kegyelmétől azzal, hogy ha ezeket
a feltételeket emlegetik: hogy ezért meg ezért, mert ezt cselekedted, nem
járulhatsz az Isten házába, vagy nem járulhatsz az Úr asztalához. Inkább az
Ő bűnbocsátó kegyelmét kellene hirdetnünk azok számára, akik talán így már
elvágták magukat – legalábbis egy időre – a kegyelemtől. Nem érti az Isten
kegyelmét az, aki azt hiszi, hogy valami érdemszerző jócselekedettel tud
csak Isten szeretetében ott lenni, s nem érti az Isten kegyelmét az, aki
nem hiszi, hogy Isten annak ellenére szeret, hogy megenged az életünkben
nehézségeket. És nem érti az Isten kegyelmét az, aki nem meri odatárni
őszintén az Ő szíve gondolatait. Egy ének jutott eszembe: gyakran nyugtalan a lelkünk, tévesek az
útjaink, mindazért, mert hő imában Istenhez nem fordulunk. Tulajdonképpen
ilyen értelemben szükség van arra, amit a 77. zsoltár írója is tesz, hogy
őszintén feltárja, hogy mi van a szívében, mi van a gondolataiban, de ez
önmagában kevés. Ha itt most megállunk, akkor mi magunk is talán gyászruhát
kell, hogy magunk előtt lássunk, mint akik számára meghalt a kegyelem. Ha
figyeltük az énekben, a 8. vers egészen más, amikor az Úrhoz szól. Nemcsak
elmondja, hogy mi van a szívében, hanem megszólítja az Istent, és ugyanez a
13. versben, megváltozik a zsoltár leírása. Már nem csak arról beszél, hogy
hogyan állok Isten előtt, és hogyan forgok magam körül, hanem azt tudja
elmondani, hogy Istenhez érdemes fordulni.
„Végiggondolom
minden tettedet, elmélkedem dolgaidon” – és itt fordul meg a zsoltáríró gondolkodása.
Itt fordulhat meg a keresztyén ember gondolkodása is, amikor őszintén
föltárom, mi van bennem, de meglátom a megoldást, hogy megszólíthatom a
kegyelmes Istent, hogy magasztalhatom a kegyelmes Istent, és tulajdonképpen
itt jut el arra a megoldásra, hogy a
csüggedésből felemelkedve, a kesergésből hálaadás lehet a zsoltáríró
életében is. Boldog az az ember, aki megtapasztalta, hogy Isten tetteinek
felidézésében és ugyanakkor megélésében, ennek az elfogadásában, az Isten
magasztalásában erő van. Erősítjük vele önmagunkat, erősítjük vele
hitünket, erősítünk vele másokat is, és az imádság, az Isten magasztalása
így lehet a felemelkedésünk a csüggedésből. Így lehet a csüggedésből való
szabaduláshoz vezető út.
A zsoltár elején a zsoltáríró
maga körül forogva gondolkodik csupán, utána pedig meri eszébe venni
mindazt, amit Isten cselekedett már. Amit Isten szabadításában elmondott és
megmutatott az Ő népének, megmutatott neki személyesen is. Szabad nekünk
így a saját életünk megtapasztalásaiért magasztalni az Istent, azért, amiket
velünk cselekedett már egyénenként, amikor kihozott egy-egy ilyen
csüggedésből, egy-egy ilyen állapotból, és vezetett bennünket.
Még egy dologra figyelhetünk
föl a 77. zsoltárban, amire az utóbbi időben különösen nagy hangsúly is
esett itt a gyülekezetben, hogy a zsoltáríró a zsoltár elején csak magára
gondol, s mihelyt elkezdi számba venni az Isten szabadítását, akkor kitágul
a zsoltáríró látótere, és látja maga körül a népet. Az Isten népét, akivel
hasonlóképpen cselekedhetett az Úr. „Mint
nyájat, úgy vezetted népedet ...” – és már nem csak rólam van szó,
hanem a velünk együtt megszabadult népről. A velem együtt szabadulást nyert
keresztyén testvérekről. Amikor felismerjük, hogy Isten a mi jó pásztorunk,
akinek gondja van azokra a juhokra, akik körülötte vannak, és arra is, aki
elcsatangolt, akkor merjünk ezzel a felelősséggel gondolkodni mi is mások
irányában. Isten szereti az Ő népét. Nem fogyatkozott el az Ő kegyelme.
Talán a mi világunkban sokszor megkísért az a gondolkodás, hogy hát ebben a
világban, a XXI. században egészen más az Isten kegyelme, az Isten
szeretete. Legyen biztatás és legyen ez a reménységünk, hogy nem
fogyatkozott el az Isten szeretete és kegyelme, hanem Ő most is, mint jó
pásztor vezetni szeretné az Ő népét. Úgy legyen, Ámen.
Jöjjetek, imádkozzunk!
Urunk, Istenünk! Megvalljuk,
hogy mi sokszor vagyunk csüggedtek, reményvesztettek. Bocsáss meg, hogyha
eközben belül, bennünk is elhomályosodott a Te szereteted. Köszönjük, hogy
Te ekkor is felemeled a mi tekintetünket, és köszönjük Neked, hogy most a
zsoltáríró példáját látva merünk őszinték lenni. Így segíts bennünket, hogy
őszintén feltárjuk, mi az, ami bűn, mi az, ami rossz az életünkben, és
kérjük a Te bocsánatodat, Urunk. Kérünk Téged, segíts nekünk naponként,
hogy ne a körülmények szabják meg a mi hitünket, hanem tudjunk mindenkor Benned
bízni, Benned reménykedni. Bocsásd meg, ha nem jól értettük a Te kegyelmed
jó hírét magunkra nézve. Amikor elveszettnek hittük magunkat, pedig Te már
elkészítetted a szabadítást számunkra. Bocsáss meg, hogy ha mások irányában
voltunk a Te kegyelmeddel szűkmarkúak, amikor őket nem tudtuk a Te
kegyelmedben látni. Adj bizonyosságot, hogy a Te kegyelmed örök. Adj
másokért is felelősséget, hogy azok is megismerhessék a Te szabadításodat,
akik még nem értik. Kérünk Téged, segíts így, hogy a Te asztalodnál igazán
békességet és bocsánatot nyerjünk életünkre. Adj nekünk örvendező életet,
és add nekünk, hogy merjük hirdetni, hogy jó Benned reménykedni, hogy jó Benned
nyugalmat és békességet találni. Kérünk, készítsd a mi szívünket, emeld föl
mindazok gondolkodását, életét, akik most nagyon nehéz napokat látnak. Kérünk
így betegeinkért, és kérünk azokért a lelki betegekért is, akik nem tudnak
igazán az ő betegségük miatt sem benned reménykedni. Add a Te szereteted jó
hírét az ő számukra is. Kérünk Téged így a gyülekezet egészéért, hogy
merjünk bizonyságot tenni Rólad mások számára is. Az Úr Jézus Krisztusért
kérünk, hallgass meg bennünket! Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|