|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Tükör előtt állva
Jöttünk Urunk, Istenünk a hétköznapokból, jöttünk
napi feladatainkból, jöttünk munkából, otthonról, magányosságból vagy
családból, egyedül vagy együtt, jöttünk mindabból, amiben benne vagyunk
naponként. Jöttünk bizalommal és reménységgel, hogy Te szereted a
töredelmes szívet. Jöttünk vágyakozó szívvel. Szeretnénk szentebbek lenni,
szeretnénk tisztábbak lenni. Jöttünk, hogy a Te Igéd, hogy a Te Lelked
megmosogasson bennünket. Jöttünk, mert szeretnénk bűnbocsátó kegyelmed jó hírében
részesülni, és együtt örvendezni a megterített asztalnál. Készíts erre
bennünket. Ámen.
Zsoltárok
könyve 78. fejezet 23-43. vers
„Parancsot
adott a magas fellegeknek, és megnyitotta az égi kapukat.
Mannaesőt
hullatott rájuk eledelül, mennyei gabonát adott nekik.
Isteni kenyeret
evett mindenki, eledelt küldött, hogy jóllakjanak.
Keleti szelet
támasztott az égen, és déli szelet hajtott erejével.
Annyi húst
hullatott rájuk, mint a por, annyi madarat, mint a tenger fövénye.
Táborukra
hullatta azokat, hajlékaik köré.
Ettek, és igen
jóllaktak, amit csak kívántak, megadta nekik.
De nem hagytak
fel kívánságaikkal, bár még szájukban volt az étel.
Ezért haragra
gerjedt ellenük az Isten, megölte legjobbjaikat, leterítette Izráel ifjait.
Ezek után is
csak vétkeztek, és nem hittek csodáiban.
Ezért
hiábavalóságban hagyta telni napjaikat, esztendeiket rémületben.
Ha öldökölni
kezdte őket, hozzá folyamodtak, megtértek, és kívánkoztak Isten után.
Meggondolták,
hogy Isten a kősziklájuk, a felséges Isten a megváltójuk.
De csak
szájukkal hitegették, nyelvükkel hazudoztak neki.
Szívük azonban
nem tartott ki mellette, nem voltak hűségesek szövetségéhez.
Pedig ő
irgalmas, megbocsátja a bűnt, nem akar elpusztítani, sőt sokszor
visszafojtja haragját, nem engedi, hogy egészen fellobbanjon indulata.
Meggondolja,
hogy halandók ők, olyanok, mint a tovatűnő szél, amely nem tér vissza.
Hányszor
lázadtak ellene a pusztában, hányszor okoztak neki fájdalmat a sivatagban!
Sokszor
kísértették az Istent, megbántották Izráel
Szentjét.
Nem gondoltak
hatalmára és arra a napra, amelyen kiváltotta őket a nyomorúságból, amikor
jeleket tett Egyiptomban, és csodákat Cóan
mezején.”
Szeretett Testvérek!
A történelem tanítása – így összegezték eleink a 78.
Zsoltárt –, és a fölolvasott mai szakasz is visszaigazolja ezt a rövid summázatot. Visszaigazolja, hiszen egyik oldalról
láttuk Isten cselekedeteit, másik oldalról az embert.
Nos, láttuk Istent és az embert. Most pillantsunk
magunkra. Mit gondolunk magunkról? Hát általában kívülről-belülről szépet. Jót.
Nemeset. Tisztát. Legalábbis, aki nem gondol ilyet magáról, emelje fel a
kezét, tiltakozzon, de valljuk be, hogy azért általában legalább egy kevés
jót gondolunk magunkról. Ezt mi így gondoljuk.
Aztán úgy gondoltuk, mondjuk fél 6 környékén, vagy a
közelebb lakók esetleg ¾6 környékén úgy gondolták, hogy eljönnek,
eljövünk ide a templomba.
Akkor ugyan azt gondoltuk, hogy tulajdonképpen
rendben van a frizura, nagyjából rendben van a ruha, mégis a lakásból
kijövet – erős a gyanúm –, hogy kevesen hagyták ki a tükröt. Valahogy ott
előtte elmenve, minimum egy pillantást odavet az
ember. Segítségül hívjuk a tükröt, hogy segítsen. Részben, mert nem látunk
mindent önmagunkról. Bár úgy gondoltuk, hogy rendben van a frizura, úgy
gondoltuk, hogy az öltözetünk is rendben van, mégis talán rutinszerűen,
talán egy kicsit ennél mélyebb okok miatt, de belepillantunk a tükörbe. És
ekkor jön egy jellegzetes mozzanat. Bár azt gondoltuk, hogy alapjában véve
rendben vannak a dolgaink, a tükör mégis egy kicsit mást mutat: talán, hogy
egy kicsit kócosak vagyunk, talán valamelyik hajtincs nem jól áll, talán
kicsit ferdén áll valahol a ruha, felgyűrődött egy gallér, és akkor ezt
megigazítjuk. Igen, nem rossz ez a tükör.
Nos, a Zsoltárok
könyve 78. fejezete, annak most olvasott szakasza elénk állítja
Istent, és elénk állítja Izráel népét. Mindkettőt,
ahogyan viselkedik. Elénk állítja Istent, az isteni gondviselést, annak
jeleit a pusztában, amit jól ismerünk. Az Egyiptomból való szabadulás eseményeit
költői módon nagyon szépen fogalmazza meg a zsoltáros, amikor arról beszél,
hogy átvitte őket a tengeren, felhővel, tűzoszloppal vezette őket, adott
vizet nekik, mannát adott nekik, égi kenyérrel táplálta őket. És nagyon
röviden összegzi, hogy ettek, jól laktak, amit csak kívántak megkaptak. Hát
akkor minden rendben van. Legalább is ezt gondolhatnánk, ha nem ismernénk a
történetet, meg nem ismernénk az embert, nem ismernénk önmagunkat.
Megdöbbentő, de reális fordulat ez a tükörpillanat:
hoppá, még sincs minden rendben. „Még
szájukban volt az étel…” – ez egy fordulat. Eddig úgy nézett ki, hogy
minden rendben van, segítséget kértek, segítséget kaptak, az isteni
szabadítás és gondviselés nagyszerű jeleiben részesülhettek, tehát minden
rendben van Isten és a nép között. Azonban a zsoltáros nagyon szépen
fogalmaz: „még szájukban volt az étel…”.
És itt már érzékeljük, hogy itt valami más lesz a folytatás. Nem az lesz,
aminek következnie kellene.
Nos, mi lett azután, hogy
teljesítette kívánságaikat, mi lett azután, hogy enni és innivalót adott
nekik, mi lett azután, hogy megszabadította őket?
Hát elmaradt a hálaadás, bár még szájukban volt az
étel – ahogy mondja a zsoltáros. De elmaradt a hálaadás, elmaradt az Isten
nevének magasztalása, pedig minimum egy köszönöm
illendő lett volna ilyenkor. Elmaradt a hűség, elmaradt az Istenhez való
ragaszkodás, ahhoz a valakihez, aki átvitte őket a sivatagon, a pusztán, és
nemcsak átvitte, hanem gondoskodott róluk. Még szájukban volt az étel – és
így összegez a zsoltáros –, nem
hagytak fel kívánságaikkal. Még le se nyelték a falatot, de már
sorolják a következőt, hogy de még ez kéne, még az kéne. Meg már megint
manna van, nincs valami kis desszert, valami kis ínyenc dolog? Már megint
manna? Még szájukban az étel. Hálaadás semmi. Magasztalás semmi. Öröm
semmi. De máris zúdul a kívánság, folytatják a kívánságot. És még rosszabb
a helyzet. Még szájukban az étel, és ezek
után sem hagytak föl vétkeikkel. Egészen megdöbbentő kifejezéseket,
azok féltucatnyi mennyiségét olvashattuk itt. Ezek után is csak vétkeztek,
kísértették, lázadtak, fájdalmat okoztak, megbántották, nem hittek.
Veszedelmesen sok. Amikor az Isten gondoskodik rólunk,
és akkor a mi válaszunk hálaadás és magasztalás helyett vétkezés: kísértés, lázadás, fájdalomokozás, megbántása
Istennek és hogy nem hiszünk. Pedig még szájukban volt az étel. Ilyenek
lennénk mi emberek? Vagy: ja, hát ilyenek is vannak! meg persze akkor ott,
jó 3000 évvel ezelőtt sajnos volt egy ilyen generáció.
Vagy valóban ilyenek lennénk mi? Ilyenek mi, maiak? Ilyenek mi, mai
keresztyének? Netalán mi, nagyerdeiek is? Még
szánkban van az étel, még alig dolgoztuk föl mindazt, amit az Isten
áldásként adott, szabadításként adott, de máris zúgolódva mondjuk a többi
kívánságunkat: de ez sincs, és az sincs, és amaz sincs. Vagy esetleg a zsoltár
rólunk is szól?
Nézzük, mit tett Isten? Mert megadta kívánságaikat,
gondoskodott róluk, erre láttuk, mit tett az ember, mit tett a nép. Hogyan
folytatódik? Isten még mindig törődik velük. Még mindig törődik a
magasztalást elfelejtő, a köszönömöt kimondani elfelejtő, a hálaadást
elfelejtő néppel. Még mindig foglalkozik a zúgolódó, lázadozó,
visszafordulni akaró, engedetlen, Istent megbántó néppel. Most már
ítélettel foglalkozik. De amíg az Isten ítél, az azt jelenti, hogy
foglalkozik velünk. Amíg a szülő a gyermeket megfenyíti, az azt jelenti,
hogy még mindig nem mondott le róla, még mindig foglalkozik vele, még
mindig szeretne valami jobbat kihozni belőle. Az ítélet, az a szeretetnek a
jele. A szeretet jele akkor is, ha fájdalmas, akkor is, ha a fenyítés
fájdalmas, de még mindig annak a jele, hogy valakit számon tartanak,
valakivel törődnek, és valakinek a megváltozását szeretnék.
Nos, Isten megítélte őket elég keményen – hogyha
elolvasnánk Mózes könyvéből a
részleteket. És az ítélet idején hozzá
folyamodtak. Az ítélet idején jön, a jaj
Istenem! Az ítélet idején kívánkoztak
Isten után, bár az előbb elfelejtették a hálaadást, bár az előbb még
tele volt a szájuk, de már sorolták a következő kívánságot, a hiánylistát,
hogy még mit nem adtál meg Isten.
Nos, az ítéletben kívánkoztak Isten után. Az
ítéletben meggondolták, mégis csak Isten lenne a kőszikla, mégis csak Isten
lenne a biztos alap, mégis csak Isten lenne a szabadító.
A tükörben néha nem vagyunk mi is ilyenek? Egész
pontosan a tükör, az Isten Igéjének tükre nem bizonyítja néha ránk, hogy mi
is ilyenek vagyunk? Hogy néha még az ítélet is szinte kevés, néha még a
fenyíték is kevés ahhoz, hogy egy-egy eltévelyedésünkből visszaforduljunk,
megtérjünk.
És ami félelmetes – ahogy leírja a zsoltáros – hogy
megtértek, és már örvendezhetnénk, de így folytatódik: „de csak szájukkal”. De csak szájukkal kívánkoztak Isten után,
de csak szájukkal, sőt nyelvükkel hazudoztak neki.
Egyik énekünk ezt nagyon finoman fogalmazza így: „sok szép ígéretemet, ó hányszor
megtagadtam”. A zsoltár kimondja, hogy hazudoztak. Hazudoztak, hogy te vagy a mi kősziklánk, te vagy a
mi mennyei Atyánk, benned bízunk, visszafordulunk. Mert most az ítélet
terhe alatt voltak. Szívük azonban nem tartott ki mellette. Amikor az
ítéletnek vége van, olyan hamar elfelejtjük a hűséget! Nem voltak hűségesek
szövetségéhez. Félelmetes ez a kép. És félelmetesen reális
a zsoltár, amikor mindezt leírja, és újra előttünk áll a lehetőség. A
lehetőség, amit a zsoltár így fogalmazott meg: „Pedig ő irgalmas, pedig ő megbocsátja
a bűnt, pedig ő nem akar
elpusztítani, pedig ő visszafojtja
haragját, meggondolja, hogy halandó,
hogy törékeny életűek vagyunk, hogy meddig fenyíthet, hogy össze ne törjön.
Szeretett Testvérek!
Amikor ezt a zsoltárt (akár csak ezt a harmadát)
olvassuk, megdöbbentően lássuk, hogy mindegy, hogy bő 3000 év, vagy nem
annyi… megdöbbentően látjuk, rólunk, emberekről van szó, és reménységgel és
bizalommal láthatjuk, hogy és Istenről van szó. Ilyenek vagyunk mi, és ilyen
az Úr. És ez reménység. Mert hogyha csak magunkra nézünk, és nem csak az
álmainkat gondoljuk, hogy milyennek képzeljük magunkat, hanem a realitásokat
is megmutatja valaki, akkor bizony kétségbe is eshetnénk néha. Minden
hívőségünk ellenére. De az Úr irgalmas. Irgalmas, megbocsátja a bűnt, nem
akar elpusztítani, visszafogja haragját.
Mit mutatott meg ez a Zsoltár nekünk, mint egy tükör?
Hiszen, ha mások szennyes ruhájára nézünk, akkor mi nagyon rendben vagyunk.
De amikor a tükörbe nézzük meg magunkat, akkor kiderül, hogy a miénk sem
igazán tiszta.
A zsoltár most, mint egy tükör áll előttünk. Mennyire
vagyunk megelégedettek, mennyire tudunk hálásak lenni, mennyire akarjuk
magasztalni az Urat mi, mindazért, amit nekünk adott? Nézzük meg a
tükörben, az Ige tükrében, mennyire magasztaljuk, mennyire dicsőítjük az
Istent mindazért, amit cselekedett gondviselésében, megváltó bűnbocsátó
szeretetében. És mennyire élünk mi ebből a bűnbocsátó kegyelemből? Vagy
nagyon megszoktuk: „persze, hát Isten megbocsátja!”? De mennyire élünk
vele, mennyire vesszük igénybe a bűnbocsátó kegyelem megtisztító erejét?
Mennyire vagyunk hűségesek? Hűségesek ahhoz az Úrhoz, akiben hiszünk?
Hűségesek ahhoz az Úrhoz, akihez tartozónak valljuk magunkat? Mennyire
vagyunk mi hűségesek? Mennyire vagyunk megtérésünkben őszinték, mennyire
vagyunk egy-egy elbukásunk idején a talpra állásban őszinték? Bizony jó néhány
kérdést fölvethet ez a zsoltár. És föl kell, hogy vessen a mi számunkra, a
mi javunkra, a mi tisztulásunkra.
Most maradjunk egy picit csöndben, és talán az előző
néhány kérdés, talán más kérdések, melyek egyen-egyenként bennünk megfogalmazódtak,
egy kicsit hadd dolgozzanak bennünk, és ebben a személyes csendben,
személyes imádságban feleljünk először a mi Urunknak. Imádkozzunk
magunkban.
Szíveket és veséket vizsgáló Isten, Jézus által
mennyei Atyánk! Köszönjük a tükröt, köszönjük Igédet. Köszönjük, hogy
általa reálisabban, valóságosabban ismerhetjük meg
magunkat, és ismerhetünk meg jobban Téged. Köszönjük, hogy nem a tükröt
kell összetörni, hanem életünk tisztulhat. Bocsásd meg mindazt, amit
ezekben a napokban fölismertünk, bevallottunk. Bocsásd meg mindazt, amire
talán most világítottál rá. Bocsásd meg, amikor kevés a hálaadás és
magasztalás, de sok a zsörtölődés, a háborgás és panaszkodás bennünk.
Bocsásd meg, amikor bűnbocsátó kegyelmed kevésbé formálja át életünket,
mert ugyan a bocsánatot elfogadtuk, de a megszentelődés útján alig léptünk
előrébb. Bocsásd meg, amikor ugyan szövetségedet fölkínáltad, de nem
voltunk mindig mindenben hűségesek a szövetséghez.
Urunk! Jövünk hozzád, mert Te nem csupán bűneinket
mutatod meg, hanem kész vagy minden megtérőnek Krisztusért megbocsátani.
Ezt az életet megtisztító bocsánatot kérjük most Tőled.
És ajándékozz meg bennünket a bűnbocsánat örömével, hogy a megterített asztal
mellett így örvendezhessünk Neked, Tebenned, és a Te néped közösségében. Hogy
így hirdethessük másoknak is, Hozzád érdemes fordulni, Nálad és Általad
megújulni. Személyes imádságainkat is Jézusért hallgasd meg. Ámen.
„Úgy szerette
Isten e-világot, hogy az egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne el ne
vesszen, hanem örök élete legyen.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|