|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Ki miért felelős?
Apostolok
cselekedetei 13. fejezet 42-52. vers
„42Amikor
pedig mentek kifelé, kérték őket, hogy a következő szombaton is hirdessék
nekik ezeket a dolgokat.
43Miután szétoszlott a gyülekezet, sokan követték a
zsidók és az istenfélő prozeliták közül Pált és Barnabást, akik szóltak
hozzájuk, és biztatták őket, hogy maradjanak meg Isten kegyelmében.
44A következő szombaton azután majdnem az egész város
összegyűlt, hogy hallgassa az Úr igéjét.
45Amikor meglátták a zsidók a sokaságot, elteltek
irigységgel, és káromolva ellene mondtak Pál beszédének.
46Ekkor Pál és Barnabás bátran ezt mondta: »Először
nektek kellett hirdetnünk az Isten igéjét, mivel azonban ti elutasítjátok,
és nem tartjátok magatokat méltónak az örök életre, íme, a pogányokhoz
fordulunk.
47Mert így parancsolta meg nekünk az Úr: Pogányok
világosságává teszlek, hogy üdvösségük légy a föld végső határáig.«
48Ennek hallatára örvendeztek a pogányok, és
magasztalták az Úr igéjét, és akik az örök életre választattak, mindnyájan
hívővé lettek.
49Az Úr igéje pedig elterjedt az egész tartományban.
50De a zsidók felingerelték ellenük a tekintélyes
istenfélő asszonyokat és a város előkelőit, üldözést támasztottak Pál és
Barnabás ellen, és kiűzték őket határukból.
51Ők pedig lerázták lábuk porát ellenük, és elmentek
Ikóniumba.
52A tanítványok azonban megteltek örömmel és
Szentlélekkel.”
Ima
Drága mennyei
Atyánk! Dicsőség neked hatalmas, soha el nem múló szeretetedért, amit napról
napra megtapasztalhattunk. Magasztalunk az újabb vasárnapért, amivel
megajándékozol bennünket. Köszönjük, hogy ismét lehetőségünk van előtted
megállni, neked hálát adni az új kenyérért. Köszönjük, hogy mindannyiunkra
feladatot bíztál: tegyünk tanítvánnyá minden népet. Kérünk, segíts
bennünket, hogy akiket ránk bíztál, azok felé jó bizonyságok lehessünk
rólad. Segíts hozzád vezetni őket. Bocsásd meg, amikor akadályai vagyunk
annak, hogy Igéd terjedhessen. Bocsásd meg, amikor nem merünk megszólalni,
vagy nem vesszük észre az alkalmas lehetőségeket. Kérünk, Te adj nekünk
erőt. Segíts, hogy betölthessük feladatunkat. És Urunk, könyörgünk azokért,
akik nem hallották még megváltó kegyelmedet, és azokért, akik még csak
keresgélnek. Legyél velük, nyisd meg a szívüket, segíts, hogy felfedje Isten
az igazságodat, és a Te Lelkednek tudják szentelni egész életüket.
Köszönjük, hogy egy újabb András-szolgálatra készülhetünk. Kérünk, taníts
minket, és készíts továbbra is erre a napra. Könyörgünk, áld meg a mai istentiszteletünket,
legyél az Ige hirdetőjével, s mivelünk, hallgatóival. Drága Fiad nevében
kérünk, hallgass meg bennünket, Ámen.
Ó mely boldog ember az,
Ki téged, élő, igaz Egy
Istent megismerhet,
És te szent hajlékodban
Lélekben, igazságban
Dícsérhet és tisztelhet.
Ó mi Istenünk,
Adtad e boldogságot nekünk;
Adjad, hogy ismerhessünk
Még jobban,
Naponként dícsérhessünk
Buzgóbban!
Szent Lelkedet hozzánk e
végre
Küldd el segítségre!
153. dicséret
Lukács
evangéliuma 10. fejezet 10-16.vers
„»10Ha
pedig bementek egy városba, és nem fogadnak be titeket, menjetek ki annak
az utcáira, és mondjátok ezt:
11Leverjük még a port is, amely városotokból lábunkra
tapadt, de tudjátok meg, hogy közel jött az Isten országa.
12Mondom nektek: Sodomának elviselhetőbb sorsa lesz
azon a napon, mint annak a városnak.«
13 »Jaj neked, Korazin! Jaj neked, Bétsaida! Mert ha
Tíruszban és Szidónban történtek volna azok a csodák, amelyek nálatok
történtek, zsákban és hamuban ülve régen megtértek volna.
14De Tírusznak és Szidónnak elviselhetőbb sorsa lesz az
ítéletkor, mint nektek.
15Te is, Kapernaum, talán az égig emelkedsz? A pokolig
fogsz levettetni!»
16»Aki titeket hallgat, engem hallgat, és aki titeket
elutasít, engem utasít el, és aki engem elutasít, az azt utasítja el, aki
elküldött engem.«”
Szeretett Testvérek!
Nem tudom, hogy közülünk hányan vannak, akik szeretik
a sportot, és értik is, de úgy gondolom, hogy ha most kellene sorolnunk
olyan labdajátékot, amely két térfeles, vagyis a pályának két térfele van,
akkor jó néhányat tudnánk sorolni. Valószínűleg a foci lenne talán
legelőször, de más a kézilabdát, vagy talán a kosárlabdát említené meg.
Lehet, hogy valaki a vízilabdát is mondaná, talán a teniszt, röplabdát, és
a sor még folytatható. Most egy pillanatra – és hogy jobban meg is
jegyezzük, itt a szomszédságunkban, két teniszpálya is van –, egy pillanatra
álljunk meg.
A tenisznél is van két térfél. De valamiben, nyilván
sok egyéb apró szabályban, de valamiben különösképpen különbözik, mondjuk a
focitól, a kézilabdától. Nevezetesen, hogy a tenisz az a sport, ahol
mindegyik csapatnak, játékosnak van egy saját térfele, és ezen a térfélen
mozoghat csak. Eltérően ugye a focitól, vagy a kézilabdától, ahol el akar
jutni minden csapat az ellenfél kapujáig, hogy oda bejuttassa a labdát. Nos,
a tenisz az, ahol van egy saját térfelem, és azon kell mindent megtenni, de
a másik térfélre, a háló túloldalára nem mehetek át. Az a partnerem térfele.
Neki ott kell mozognia. Többek között ezért izgalmas. Bár látszólag úgy néz
ki, hogy még közel se nagyon kerülhetnek egymáshoz, hiszen még egy nagy
háló is elválasztja őket. De éppen ezért izgalmas, hogy lehet úgy
cselekedni az egyik térfélen maradva, vagyis fizikailag elválasztva a
másiktól, hogy menjen a játék. Egyúttal azt is megfogalmazhatjuk tehát,
hogy ezen a térfélen, a saját térfeleden kell mindent megtenni. A másik
térfélen meg a másiknak kell mindent megtenni, hogy pattogjon a labda, hogy
menjen a játék. Ez lehetőség, korlátozott lehetőség, felelősség, és
megosztott felelősség.
És akkor most térjünk vissza az immár harmadik
vasárnapja olvasott 72 tanítvány kiküldéséről szóló evangéliumi szakaszhoz.
Úgy gondolom, aki már mert szólni valakinek Jézusról, merte megvallani az Ő
hitét, az tapasztalta azt, amire Jézus fölkészítette az akkor kiküldött
72-t, nevezetesen: nem fogadják el. Így mondja Jézus: „ha nem fogadnak be…”. Igen, ezen nem kell meglepődni. Ez az
emberi természetből következik. Hogy lesz olyan, ahol nem fogadják be a
bizonyságtételt. Jézus ugye elküldte a 72-t maga előtt azokba a városokba,
falvakba, ahova Jézus menni akart, hogy készítsék elő lelkileg az ott lévő
embereket. Elküldte, és a múlt vasárnap láttuk, hogy szabályt is adott, nem
is egyet, hogy hogyan cselekedjenek a küldöttek. Nos, mai alkalommal
vizsgáljuk meg azt – mert Jézus erre is fölkészítette akkor a 72-t, és
fölkészíti mindenkori tanítványát, a mindenkori gyülekezetet is –, mi
történik akkor, ha nem fogadnak be.
Csöndesen be kell vallanom, nagyon sok keresztyén ember, sőt néha szinte
egy-egy gyülekezet szintjén is mondhatjuk, azt juttatja kifejezésre,
minthogyha őt ez meglepné. Minthogyha ez egy keserű pofon lenne. És akkor
el is ment a kedvem tőle. Én ennek vagy annak próbáltam bizonyságot tenni,
megvallani hitemet, de nem fogadta, akkor, mint a kis csiga, vissza a kis
házamba, és onnan kezdve ki nem merészkedem, hogy rájöjjenek, hogy
keresztyén vagyok.
Jézus azonban nagyon határozottan azt mondja a
tanítványoknak, lesz ilyen, hogy nem fogadják el. Na és akkor mi történjen?
Erre is próbálja fölkészíteni a 72-t, és nagyon komolyan kell venni a
mindenkori tanítványoknak és a mindenkori gyülekezetnek is. Egyáltalán az a
megfogalmazás, hogy Jézus azt mondja: „elküldelek
titeket, mint bárányokat a farkasok közé” – hát, a nyuszi lelkűeknek
nem nagy bátorítás. Bárányokat farkasok közé, hát ez őrültség! – ilyet
csinálni. Mert ha fordítva lenne! Na de mi bárányokként menjünk? Odavet
bennünket a farkasok elé, a farkasok közé? No, de a hétköznapi életben más
területen is lehet ilyennel találkozni. A keresztyén ember követ, küldött,
és ismerjük a diplomáciai életből a követséget, a nagykövetséget, ismerjük,
hogy egy másik országban kell képviselni Magyarországot, és ez nem biztos,
hogy ez az adott másik ország mindig baráti lelkülettel van irántunk. Ez
nem biztos. Olykor előfordulhat, hogy feszültség támad, és mégis képviselni
kell, ott az úgymond idegen tengerben, a nem mindig barátságos lelkületű
közegben Magyarországot a követségnek, a követség dolgozóinak. Nos, a keresztyén
embernek föl kell készülnie arra, hogy ez a világ nem mindig barátságosan
fogad bennünket, és ettől nem kell megijednünk, nem kell meglepődnünk.
Jézus a 72-t így készítette föl, és hogy a Cselekedetek
könyvéből előbb olvasott bibliai szakaszra gondolunk, amihez
hasonlót, másikat is olvashatnánk a Cselekedetek
könyvéből, vagyis az elinduló korai misszió történetéből, akkor ott
látunk is rá példát. Hiszen a pizidiai Antiokhiában mi történt? Mit
olvastunk az előbb? Arról volt szó, hogy elmentek Pál és munkatársai és
hirdették a zsinagógában Jézust. És miközben hirdették, aközben sokan
jöttek, sokan hallgatták. Azonban bizonyos emberek, ráadásul magukat
vallásosnak tartó emberek – és ez sokszor megdöbbentően kemény dolog –, magukat
vallásosnak, istenfélőnek tartó emberek elkezdtek irigykedni és ellene
szólni Pál apostolnak, Barnabásnak, a Krisztusról bizonyságot tevőknek.
A korai keresztyén misszió, amikor még nem volt
modern ember, meg felvilágosodás – amire rá akarják némelyek fogni, hogy ma sokan eltávolodtak Istentől. Az ember kezdettől fogva eltávolodott Istentől. Ez a
természetes állapotunk. Évezredekkel ezelőtt is eltávolodott állapotban
volt az ember Istentől. Nos, az apostoli korban is így volt, tehát
szembefordultak, ellene mondtak Pál apostolnak és az evangéliumnak. És mit
tettek ekkor?
Szintén olvasható a Cselekedetek
könyvében a korinthusi eseményekről, amikor Korinthusban prédikált, Jézusról
beszélt Pál és a többiek, és bizonyította, hogy „Jézus a Krisztus” – akkor ilyet olvasunk, hogy „ellene szegültek és szidalmazták őket”.
Nem csak arról olvasunk, hogy „és
némelyek hittek”. Mind a két helyen olvasunk arról, hogy némelyek hittek, vagy némelyek azt
mondták, hogy még, még szeretnék
hallani. És ahogy az előbb olvastuk, igen, ezt a vágyat, ezt a kérést
teljesítették: „A következő szombaton
azután majdnem az egész város összegyűlt, hogy hallgassa őket”.
Egyszerre jelen van tehát a keresztyén bizonyságtétel következtében az
ellenszegülés, az elvetés, az irigykedés, a megkeményedés, és az érdeklődés,
a nyitottság, a megtérésre való készség és a megtérés. Mind a kettő jelen
van.
Nos, most az ellenkezésre
figyeljünk. Mi történik akkor, amikor nem fogadnak be. Nem egyszerűen az Igét nem fogadják be, hanem bennünket is el
akarnak utasítani. Akkor mi legyen? Pál, Barnabás a jézusi útmutatás szerint
cselekedett, hiszen Antiókhiát otthagyva, vagy majd egy időben Korinthust
is, azt mondták, hogy hozzátok
jöttünk, nektek hirdettük először az evangéliumot – de ha nem kell
nektek, akkor a port is lerázva, elmegyünk. Elmegyünk másokhoz, megyünk a
pogányokhoz és hirdetjük nekik az evangéliumot. Nagyon fontos, mit mondott
Jézus: ha nem fogadnak be, akkor menjetek ki onnan. Nem kell ott
erőszakoskodni, nem kell ott leragadni, nem kell ott kukává válni, hogy
akkor egy szót nem szólunk, mert elutasítottak. Menjetek ki, de nem
szótlanul. És ez a következő nagyon fontos dolog, amit nekünk is András-szolgálatban
járva, erre készülve, másokat hívogatva, komolyan kell vennünk. Nem
szótlanul! Nem arról olvasunk, hogy csöndben elsomfordáltak Pál apostolék,
mert elutasították őket. Jézus nem erre adott parancsot tanítványainak. A
72-nek sem azt mondta, hogy ha nem fogadják be, akkor észrevétlenül tűnjetek
el. Hanem menjetek ki onnan,
hagyjátok ott őket, de mondjátok
nekik… és ez a következő: – Mit mondjatok? – Tudjátok meg, hogy elközelített az Isten országa.
Egyértelműen és világosan, röviden és tömören a küldetésetek lényegét
mondjátok el. Tudjátok meg. Mi elmegyünk innen, mert nem kell nektek, de
tudjátok meg… És innen kezdve a labda átkerült a háló túloldalára, a ti
térfeleteken van az evangélium, most már nektek kell vele valamit csinálni.
Mi elmondtuk, mi megtettük azt, amit a magunk térfelén megtehettünk. De ez
most már a tietek. Nemcsak mint lehetőség, hanem mint felelősség is. Mi a
ránk bízott felelősséget, küldetést teljesítettük, de tudjátok meg… Tegyétek
egyértelművé számukra az üzenetet, ami rátok bízatott. De ha nem kíváncsiak
a részletekre, ha nem kell nekik több, ha nem akarják tudni, hogy, hogy is
van az, hogy Jézus a Krisztus, hogy az Isten Szeretet, hogy Isten kész
megbocsátani, mi is az, hogy megtérés – ha ezek nem kellenek már nekik,
akkor egyértelművé kell tenni: tudjátok, és most már innen kezdve tietek a
felelősség. És a kor szokása, gyakorlata szerint, szimbolikus cselekedete
szerint még a port is rázzátok le a ruhátokról. Nincs tovább felelősség,
közünk egymáshoz. A felelősség tietek, mi, ami ránk bízatott ebből, azt
megtettük, ti következtek. A teniszben nem mehetek át a hálót megkerülve a
másik térfélre, hogy visszaüssem a saját labdámat, és elszórakozgassak ott.
A másik játékos meg közömbösen áll, vagy már ott sincs. A magam térfelén
mindent meg kell tenni, de azt, hogy befogadják, nem fogadják, az már a
háló túloldalán a másik ember szabadsága és felelőssége is. Tudjátok meg,
hogy innen kezdve a felelősség rajtatok van. Ha nem folytatódik a játék, az
most már miattad van. Ha nem alakul ki Isten
és közötted párbeszéd, az már a te felelősséged. Ez egy nagyon kemény és
határozott üzenet, ezt meg kell tenni, és alázatosan be kell vallanunk, mi
gyakran ettől félünk. Vagy gyakran félreértjük a szeretetet, és úgy
gondoljuk, hogy még akkor is udvarolgatni kell, amikor pedig egyértelművé
kellene tenni a felelősségi viszonyokat. Még akkor is akarunk valamit csinálni,
amikor már nem a mi területünkön van a labda. Kell! Például imádkozhatok
érte, de nem mehetek át, hogy helyette döntsek, hogy helyette cselekedjek.
Jézus nagyon határozottan fölhatalmazza, megerősíti a kiküldötteket, amikor
ilyet mond: „Aki titeket hallgat,
engem hallgat, aki titeket elutasít, engem utasít el, és aki engem
elutasít, az azt utasítja el, aki elküldött engem”. Az Istent utasítják
el, az adott országot utasítja el a másik ország, ha a követség által
átadott üzenetet nem veszik komolyan. Nem titeket, az egész országot. Nem
ti találtátok ki az üzenetet, egy nagyobb hatalom van mögöttetek, és azt
utasították el. Ez egy nagyon nagy bátorítás, de egy nagyon nagy
figyelmeztetés is. Bátorítás a küldöttek számára, és egyértelművé teszi a
helyzetet, hogy itt nem arról van szó, hogy a nagyit lesöpörte az unoka,
amikor ő az evangéliumról próbált szólni. Itt nem arról van szó, hogy egy
hívő embert valaki elutasított, és akkor most meg vagyunk sértődve, mint
hívő ember. Hanem tudjátok
meg, hogy ezzel az Istent utasítjátok el. És a labda még mindig a ti térfeleteken pattog.
Nagyon fontos tehát: azt mondja Jézus, menjetek ki, hagyjátok ott, de
előtte egyértelművé tegyétek, hogy innen kezdve tietek a felelősség. Mi
megtettük, amit meg lehet tenni.
És a harmadik mozzanat ebből következik, hogy döntéseidnek következménye, mégpedig
örökkévaló következménye is van. És ezt is nyilvánvalóvá kell tenni.
Ilyet olvastunk: „nem tartjátok
magatokat méltónak az örök életre”. Igen, ez a felelősségi viszony
nagyon ismert az élet más területeiről is, csak mi néha az evangéliummal
kapcsolatosan megfeledkezünk erről. Pedig nagyon fontos. Hát emlékezzünk,
hogy amikor megállapítják, hogy ez és ez a baj, betegség… és elmondják,
hogy itt most föltétlen műtét kell, akkor mi következik? A beteg azt
mondja, nem, ezért nem, meg azért nem, nem, nem – akkor mit tesz az orvos?
Szól a rendőrségnek, és majd azok erőszakkal odakötözik az asztalhoz, hogy
a műtétet elvégezhessék? Nem, hanem mindent elmondtak, most már tudod, hogy
mi a baj, és tudod, hogyan lehetne segíteni: vagy aláírod, vagy elmarad ez
a segítség. De innen kezdve tied a felelősség, és nem az orvosé. Tied a
szabadság, a választás, tied a felelősség. De tudjad, hogy tied a
felelősség, a következménye is annak, ahogyan döntesz. Elfogadod a
segítséget, vagy elutasítod a segítséget. Ezt ismerjük mi a hétköznapi
életből is. Néha nem is könnyű ugye dönteni, aláadjuk-e magunkat egy ilyen
segítségnek. Nos, döntéseinknek örökkévaló következménye is van. És mindezt
Jézus Sodoma emlegetésével teszi nagyon nyomatékossá, amikor itt Sodoma
emlegetése tulajdonképpen a végső ítéletre történő szimbolikus üzenet és figyelmeztetés
is.
De emlékezzünk, Máté
evangélista beszámol, a 13. fejezetben olvashatjuk, hogy amikor Jézus
Názáretben volt – ahol felnevelkedett, ahol ismerték –, és tanított, akkor
a Názáretiek nagy része nem fogadta el Jézust. Elutasította Jézust. Nem a
tanítványokat. Nem minket. Jézust utasították el. És az evangélista
följegyez egy nagyon megdöbbentő mondatot, hogy Názáretben Jézus hitetlenségük miatt nem tett sok csodát. A
másik térfélen elutasítás volt, és Jézus nem erőltette. Otthagyta őket.
Otthagyta az egészen gyilkos indulatig magukat elragadtató Názáretieket.
Bizony, komoly felelősség van, és így igaz az, hogy az elsőkből utolsók, és
az utolsókból elsők lehetnek. Így igaz az, amit Jézus mondott a korabeli
vallásos, magukat istenfélőknek, de itt a megváltást elutasítóknak, hogy
tudniillik a paráznák és vámszedők
megelőznek titeket farizeusok az Isten országában. Ezen felháborodtak
sokan, de aki elfogadja a fölkínált segítséget és kegyelmet, az hamarabb
meggyógyul, mint az a beteg, aki nem fogadja el. Pedig ő sokkal inkább
tudja a dolgokat. Mondhatnánk, előnyben van. Nincs előny. Bizony elsőkből
utolsók, és utolsókból elsők lehetnek. Valójában, aki elutasítja, az
önmagát zárja ki az Isten szeretetéből. És ezt nagyon komolyan kell
vennünk. Mi néha magunk is szeretnénk egy kicsit ellaposítani, kivenni az
élét, de így az erejét vesszük el az Isten szeretetének, az evangéliumnak.
Tegyük föl tehát a kérdést – és ez az igehirdetés
címe is: Ki miért felelős? Kire, mi tartozik a keresztyén bizonyságtételben?
Ki miért felelős? Lássuk tisztán tehát küldetésünket.
Lássuk tisztán küldetésünk célját, amit Pál apostol így fogalmaz meg az
első Korinthusi levélben –
olvastuk az egyik vasárnap délelőtt – : „zsidónak
zsidóvá, görögnek göröggé, mindenkinek minden igyekszek lenni, hogy
némelyeket megnyerjek”. Nem fogja mindenki elfogadni, bármennyire
próbálod is közel hozni hozzájuk, de szeretnék némelyeket megmenteni. Akik
elfogadják az Isten kegyelmét. A cél, némelyeket megmenteni. Lássuk tisztán
és világosan, ki miért felelős, lássuk küldetésünk tartalmát, hogy az evangélium
által megtérésre hívni embereket. Lássuk tisztán világosan, hogy ki miért
felelős, vagyis a módját is, lássuk amiről a múlt vasárnap tanulhattunk az
igéből, a jézusi útmutatásból, a fogékonyság elvét, a szükségek elvét, a
kulturális különbségeket nekünk kell legyőzni, és nem elvárni másoktól,
hogy azt először győzd le, hogy megértsd az evangéliumot.
Ki miért felelős? A határokat is lássuk világosan, a
felelősségi határokat. Felelősségben mi és mások. Meddig a mi lehetőségünk,
felelősségünk és küldetésünk, és hol van az a határ, ahonnan kezdve egyértelmű
és világos, és egyértelművé kell és egyértelművé, világossá kell tenni,
hogy ez pedig a te felelősséged barátom. Nem írhatom alá helyetted, hogy
téged megműthetnek, nem írhatom alá helyetted az Isten hívószavára a
választ, azt neked kell írni. Én igyekszek mindent megtenni, hogy idáig
elsegítselek, de a felelősség, ez a te területed. Amikor Pált
elutasították, és munkatársait – a port leverve, szimbolikus cselekedettel
is kifejezve –, egyértelművé téve azt mondja, akkor most már a pogányokhoz
fordulunk. Ment tovább, és elment Ikoniumba, és hirdette az evangéliumot.
Előfordul, hogy valakinek többször próbálunk bizonyságot tenni, elutasít.
Akkor tegyük egyértelművé, testvér én nem fogok itt erőszakoskodni. Tudod,
hallottad, megyek és mondom másnak. Más lehet, hogy szívesebben fogadja. De
menj, menj és mondjad. Menjünk és mondjuk. Pál ment, elment Ikoniumba. Nem
azt mondta, hogy visszamegyek Jézushoz, és elpanaszolom, hogy nem jó dolog
ez az egész. Nem csinálom tovább. Hanem ment tovább. Ment, kereste azokat a
helyeket, ahol szólhatott Jézusról. És egy nagyon-nagyon megdöbbentő dolgot
olvashattunk a Cselekedetek
13-ból, ezt szeretném még aláhúzni: „Ők
pedig lerázták lábuk porát ellenük, és elmentek Ikóniumba” – tudniillik
Pál és Barnabás. És most jön az a bizonyos mondat: „A tanítványok azonban megteltek örömmel és Szentlélekkel” – akik
befogadták az igét, örömmel és lélekkel teltek meg. De ez, hogy a
tanítványok, ez igaz Pálra és Barnabásra is. Örömmel és lélekkel teltek
meg. Miért? Azért mert őket elutasították? Ennek örüljünk? Ennek, hogy
emberek inkább belehalnak a betegségükbe, inkább elvesznek, de nem fogadják
el a segítséget? Nyilván ennek nem lehet örülni. Nem ennek örülnek. Hanem
annak, hogy beigazolódik, az Isten Igéjének igazsága. Tudniillik Jézus
előre elmondta, hogy lesz ilyen, hogy elutasítanak. Itt egyszerűen arról
van szó, hogy visszaigazolódik az Igének az igazsága. És hogy lesz olyan,
hogy befogadják, és itt is visszaigazolódik Jézus szava. És ennek lehet
örülni, hogy igaz, és életveszélyben döntesz. Fogalmazzuk meg tehát, immár
harmadik vasárnap tanulmányozva a 72 kiküldéséről szóló beszámolót, a jézusi
útmutatásokat. Kinek mi a felelőssége? A szabályszerű evangéliumhirdetés – az a hívő ember felelőssége, az a mi felelősségünk. A befogadás pedig az embernek
felelőssége, hogy elutasítja, vagy befogadja. Ez az a bizonyos egyik és másik
térfél. És ezt ne mossuk össze. Mert akkor Jézus ellen fogunk cselekedni.
Igaza van annak, aki így fogalmazott egyszer: „sokkal többen vannak a világon, akik készen állnak befogadni Krisztust,
mint amennyi bizonyságot tenni kész hívő ember van”. Általában fordítva szoktuk
mondani. Általában fordítva gondoljuk. Mi olyan sokan vagyunk hívő emberek,
és mondanánk, és akkora buzgóság van bennünk. De nem kell, senkinek nem
kell. Sokkal többen vannak, akik készek befogadni, csak lehet, hogy még
hozzájuk nem mentünk még, feléjük nem fordultunk. Vagy az aratnivaló sok és
kevés a munkás. Nem tudunk kiket odaküldeni, mert kevesen vannak, akik
ugyan Istenben hisznek, de nem készek a küldetést vállalni. Nem készek a
Krisztus szeretetének jó hírével odafordulni a másikhoz. Ha elutasítanak,
erőszak nélkül még imádkozzak érte. De menjek tovább bátran a jó hírrel,
menjek másokhoz, mert még nagyon sokan vannak, akik készek és nyitottak az
evangélium meghallására és befogadására. De mindenkor legyen tudatos bennem
is felelősségem, küldetésem határa, és tudatosítsam a másikban is, hogy mi
az ő lehetősége és felelőssége. Mi az, amit neki kell megtenni. Én hiába fogok
neki öt évig beszélni a Krisztusról, neki kell befogadni. Ámen.
Imádkozzunk!
Hálát adunk Istenünk azokért, akik által nekünk
hirdettetted szereteted, új életet munkáló kegyelmed jó hírét.
Hálát adunk Istenünk, hogy minket is beállítasz embermentő
szeretetednek hirdetésébe, szolgálatába.
Segíts Urunk, hogy tisztán lássuk és elfogadjuk
küldetésünk célját, tartalmát, módját, a felelősségi viszonyokat és
határokat. És segíts Urunk, hogy a most következő vasárnapokra így
hívogassunk, elhozva barátokat, ismerősöket, rokonokat, érdeklődőket.
Könyörgünk, a vendégeinknek tartandó vasárnapi
alkalmainkért, hogy előkészítő szolgálatunk által nyitottak, készek
legyenek megszólító hívásod elfogadására. Könyörgünk, hogy legyen
vágyakozás többekben Igéd, akaratod jobb megismerésére. Tedd minderre is
alkalmassá gyülekezetünk egészét, tedd alkalmassá a bibliaiskolai sorozatot
is, és könyörgünk Urunk önmagunkért, hogy mi magunk hívő emberek,
gyülekezet legyünk nyitottak a vendégek, az érdeklődők szeretetteljes
befogadására. De könyörgünk a próbákban, betegségben, gyászban járókért is.
Azokért is, akik szívükben most fájdalommal járnak, hogy szereteted legyen
gyógyír, legyen vigasztalás nekik, hogy a Te néped közösségében találjanak
bátorítást és testvéri együttérzést. Mennyei Atyánk, szereteted jó híre
töltsön be bennünket és erősítsen meg a megterített asztal közösségében,
hogy fölbátorodjunk, szereteted jó hírének továbbadására. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|