|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
András-szolgálat (2.)
Gondoly János
bizonyságtétele:
Szeretettel köszöntök mindenkit!
Gondoly János vagyok, 39 éves. 32 éves koromban
tértem meg Dömösön, a Református Iszákos
Mentőmisszióban.
Én alkoholista voltam és játékgép függő. Egész fiatal
koromban kialakult önmagamról egy torz kép,
miszerint én azt gondoltam, hogy én nem vagyok jó, nem vagyok jó semmire,
nem tudok végig csinálni semmit. Tulajdonképpen azt gondoltam magamról,
hogy selejt vagyok. Az életem már fiatal koromtól kezdve így értelmetlen
volt, és talán furcsa, de „akkor voltam boldog, ha részeg voltam”. Nem
szerettem az alkoholt, tudtam, hogy rossz, és amikor másnaposan kellett
innom, az első poharak nagyon kegyetlenek voltak. De valahogy tudat alatt
tudtam, ha elkezd hatni, utána megszűnik az a lelkiállapot, amiben éltem.
Kétszer gondolkodtam öngyilkosságon. Másodszor akkor, amikor édesanyám
spórolt pénzét elloptam, és egy pár óra alatt el játékgépeztem. Majd Dömösre
kerültem, és Dömösön megtértem, újjászülettem
(erre majd szeretnék visszatérni). Majd eltelt két év, akkor már hitben
jártam, kerestem Isten országát. Szerettem volna minél többet tudni róla.
Két év után kaptam egy hozzám illő segítőtársat. Megnősültem, rá egy évre
megszületett első gyermekünk. Két év múlva kaptunk egy lakást, addig
albérletben éltünk. Rá egy évre megszületett második gyermekünk, és most
szeretetben élek a családommal. A két élet között volt egy óriási szakadék.
Amíg hitetlenül éltem, nem tudtam erről a másik oldalról. Dömösön hallottam erről először. Beszéltek Isten
szeretetéről, arról, hogy Jézus Krisztus meghalt a bűneink miatt. És e
között a két élet között volt egy óriási szakadék, amit Dömösön
megértettem, hogy ezen a szakadékon Kereszt vezet át. Mert Jézus Krisztus
meghalt a bűneinkért. És Dömösön hallottam egy
mondatot az egyik igehirdetésen, ami úgy hatott rám, mintha egy villám
csapott volna belém. Az Ige hirdetője azt mondta, hogy Isten nem teremt
selejteket. Ekkor kezdtem nagyon odafigyelni arra, amit mondanak, és arra
gondoltam, hogy talán akkor én sem vagyok selejt. Majd figyeltem az
igehirdetéseket, három dolog ragadt meg bennem. Azt mondták, hogy a
gyógyulás első lépése az, hogy az ember belássa azt, hogy beteg. A második
az, belássa, azt, hogy önerejéből, ebből nem tud kimászni. És a harmadik pedig az, hogy segítséget kérjünk Istentől. Az
én helyzetemben már nem volt nehéz belátni azt, hogy beteg vagyok, hogy az
életem tulajdonképpen nem is volt élet. Én 10 évig kerestem a kiutat. Sok
mindennel foglalkoztam, agykontroll, keleti vallás stb. stb.. és 10 év keresés után beláttam, hogy én önerőből nem tudok
ebből kimászni. Egy éjszaka megvártam, amíg a szobatársam elalszik Dömösön, s életemben először összekulcsoltam a kezem,
és imádkoztam. Isten előtt beismertem azt, hogy én alkoholista vagyok és
játékgép függő. S tulajdonképpen, akkor már tudtam, hogy ez csak annak a
következménye, a bűn következménye (ugye a bűn az, hogy elfordulva Isten
nélkül élni). És az, hogy én ilyen mélyre süllyedtem, csak ennek a
következménye volt. Mert ott hallottam először arról, hogy van ördög, Sátán,
és ott hallottam, hogy neki egyetlen célja van, hogy minket eltaposson és
megöljön. Mert emberölő volt kezdetektől fogva. Nem volt nehéz meglátnom,
hogy ez igaz, s már tulajdonképpen rajtam majdnem véghez is vitte az ő
szándékát. Azon az éjszakán, amikor összekulcsoltam a kezem, akkor Isten előtt
bevallottam, hogy elszakadtam tőle, bűnben éltem, hogy soha nem is érdekelt
az, hogy mi az Ő akarata. És beláttam, hogy ennek következtében jutottam
oda, ahova jutottam. Ez tulajdonképpen még könnyű volt.
Azt is könnyű volt belátnom, hogy saját erőből nem
tudok ebből kimászni. S akkor jött a harmadik, a legnehezebb, amikor-nagyon
sírtam közben, attól féltem, hogy a szobatársam felébred, és megszakad ez a
folyamat… de a legnehezebb ez volt, mivel nem ismertem még annyira Istent.
Hallottam róla, hogy Isten szeretet, de nem láttam azt a másik oldalt, az Ő
országát. És a legnehezebb az volt, segítséget kérni Tőle. Én mindig azt
mondtam, majd akkor hiszek Istenben, ha lejön és kezet fogok vele. Mindig
szidtam, kinevettem azokat, akik hittek. Nem értettem, hogy lehet ilyen
butaságban hinni. Aztán arra gondoltam, azért volt nagyon nehéz, mert akkor
már tudtam, hogy Isten mindezt tudja rólam. S ugye, ha egy olyan ember jön
hozzám, aki engem mindig bántott éveken keresztül, és egyszer azt mondja
nekem, hogy segítsek, abban a lelkületben, amiben éltem, hát elküldtem
volna biztosan az egyenlítő környékére. De akkor viszont már tudtam, ha
Isten rajtam nem segít, akkor nekem végem van. De nagyon nehéz volt
kimondani Istennek, hogy „Uram bocsáss meg!”. Az, hogy én azt gondoltam
mindig magamról, hogy selejt voltam, az egy folyamat volt, ami
gyerekkoromtól kezdve indult el – hosszú lenne elmesélni –, de mindig volt
egy hang, aki ezt súgta. Ma már tudom, hogy ez az ördög volt.
Amikor kimondtam, hogy „Uram segíts!”, valami isteni
dolog történt velem. Gondolkodtam azon, hogy hogyan lehet ezt elmondani,
hogy mi történt. Nem lehet szavakban elmondani. Életem legszebb pillanata,
amit addig fel tudtam idézni, ahhoz képest csak egy hamisítvány. Amikor az
ember megérzi Isten szeretetét, a szívem megtelt, a belsőm Isten
szeretetével, és onnan lehet tudni, hogy az Istené, hogy ez valami olyan
dolog, amit az ember eddig nem tapasztalt meg, el sem tudott képzelni. Én
abban a pillanatban tudtam, hogy tovább nem kell keresgetnem más utat, mert
megtaláltam azt, amit kerestem, és tulajdonképpen így születtem újjá. Ennek
7 éve, 7 éve tovább keresem ezt az utat. Egyre nagyobb békességben élek,
egyre nagyobb, egyre jobban értem Isten szavát. Egyre jobban értem, hogy mi
az Ő akarata, és egy percig nem bántam meg, hogy ezt az utat választottam.
S egyetlenegy célja van az életemnek már, mert most már van célja. Tudom
miért élek, tudom, Kié vagyok, hova tartozom. Az életem célja az, hogy
növekedjek Isten szeretetében, minél inkább Jézus Krisztus éljen bennem,
ezt átadjam családomnak, munkatársaimnak, környezetemnek. És bízom benne,
hogy majd a gyülekezet is megérzi ezt. Köszönöm, hogy befogadtatok.
János
evangéliuma 3. fejezet 1-10. vers
„1Volt
a farizeusok között egy Nikodémus nevű ember, a
zsidók egyik vezető embere.
2Ő egy éjjel elment Jézushoz, és így szólt hozzá: »Mester, tudjuk, hogy Istentől jöttél tanítóul, mert
senki sem képes megtenni azokat a jeleket, amelyeket te teszel, hacsak nincs
vele az Isten.«
3Jézus így válaszolt: »Bizony,
bizony, mondom néked: ha valaki nem születik újonnan, nem láthatja meg az
Isten országát:«
4Nikodémus ezt kérdezte tőle: »Hogyan
születhetik az ember, amikor vén? Bemehet anyja méhébe és megszülethetik
ismét?«
5Jézus így felelt: »Bizony,
bizony, mondom néked, ha valaki nem születik víztől és Lélektől, nem mehet
be az Isten országába.
6Ami testtől született, test az, és ami Lélektől
született, lélek az.
7Ne csodálkozz, hogy ezt mondtam neked: Újonnan kell
születnetek.
8A szél arra fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de
nem tudod, honnan jön, és hova megy: így van mindenki, aki a Lélektől
született.«
9Nokodémus megkérdezte tőle: »Hogyan
történhet meg mindez?«
10Jézus így válaszolt: »Te Izráel tanítója vagy, és ezt nem tudod?«”
Szeretett Testvérek!
János
nagy mélységeket járt meg, és nagy mélységekből szabadult. Hála legyen
Istennek. És miközben ezt az őszinte vallomást hallgattuk, lehet, hogy vannak,
akik azt mondják magukban, hát én egész rendes ember vagyok. Én még
vallásos is vagyok. Én nem jártam meg ilyen mélységeket, akkor nekem honnan
kellene visszafordulni, miért kellene megtérni? Meg mi az, hogy
újjászületés?
Akkor
először tegyük föl a kérdést, mi a vallás? Én röviden most úgy fogalmaznám
meg, nem tudományos tételként, hanem életszerűen, hétköznapi módon: a
vallás az, ahol a vitorla csinálja a szelet. És
akkor mi a krisztushit? Mert nagyon sok emberben „a vallás” és a „krisztushit”, az teljesen
összekeveredik. És hogyha az ember nem lát tisztán, ha nagy a köd, akkor garantált
az eltévedés. Ha a vallás az, ahol a vitorla csinálja
a szelet, akkor mi a krisztushit? A krisztushit az, ahol a Szentlélek
mozgatja az embert. Ahol a Lélek mozgatja a vitorlát, a hajót. Sok a
hasonlóság, mert van szél, van vitorla, csak éppen az iránya egészen más,
vagyis óriási a különbség. Ezért nem mindegy, hogy milyen vallással
kacérkodunk.
A
múlt vasárnap olvastuk, ugyanezt a történetet, a Nikodémusról
szóló történetet, amelyet most is hallottunk, egy kicsit most már hosszabb
szakaszt is belőle. Ez a tudós értelmes, a maga módján vallásos ember,
elment Jézushoz. Mert Jézust nem lehet kikerülni. Vagy vele, vagy mellette,
vagy nélküle, de dönteni kell. És ezt Nikodémus
fölismerte. Ezért elment tájékozódni. Ez volt az első lépés, amire hívtunk
sokakat, és hívunk most is. Tedd meg az első lépést, hogy tájékozódsz Jézusnál.
Másik
lépés az, hogy hiteles legyen ez az információ, és megértsd az Isten akaratát. Mert ha
összekeverjük a vallást és a krisztushitet, ha a vitorla csinálja
a szelet, azt hisszük, hogy az a Szentlélek munkájával azonos, akkor, mi
ugyan beszélhetünk Istenről, de nem sok közünk van hozzá.
És a
múlt alkalommal a harmadik lépés az volt Jézus szavai alapján, merd újra gondolni az életedet.
Három
kicsi lépés, erre hívtunk. Ez a derék vallásos tudós, vezető, művelt ember
Jézushoz ment és elkezdte dicsérni: „Mester,
tudjuk, hogy Istentől jöttél tanítóul, mert senki sem képes megtenni azokat
a jeleket, amelyeket te teszel, hacsak nincs vele az Isten” – egyébként
teljesen igazat mondott Nikodémus – nos, Jézus
belevágott, és azt mondja: „Szükség
néktek újonnan születnetek!” Kedves beteg barátom! Ne engem, az orvost
dicsérgessél, attól nem fogsz meggyógyulni! – bár lehet, hogy egyébként
igazat mondasz. A segítséget fogadd el! Itt a betegségről
kell, az emberről kell, rólunk kell beszélni. És Jézus nagyon röviden azt mondja: „Szükség néktek újonnan születnetek”.
Nikodémus! Rólad kell beszélnünk, az emberről
kell beszélnünk, mert egyedül ennek van haszna. A többi… szép, nagy teológizálás is lehet, de kevés hasznod lesz.
Ez
az újonnan születés, ez a „szükség
néktek újonnan születnetek”, ezt érdemes más kifejezéssel is
megfogalmaznunk, elmondanunk, mert a kifejezés, így magyarul, némelyeknek
félreérthető. Először is, ez nem emberi gondolat. Ez az Isten gondolata és
akarata. Felülről születni – én ma többször fogom ezt a kifejezést is
használni – felülről, tudniillik az Istentől, az Isten Lelke által. Ez azt
is jelenti, hogy bennünk egy egészen új kezdődik el, és ilyen értelemben
valóban újjászületés. De a kifejezés eredeti jézusi értelmét akkor látjuk,
ha mindig mellétesszük, ami benne van ott, a Jézus szavaiban, csak a magyar
fordítás nem tudja igazán visszaadni. Hogy ez egy felülről való születés, ez nem emberi
erőlködés, nem emberi gondolat. Ez az Isten
munkája. „Szükség néktek újonnan
születnetek” – mondja Jézus. Mert lehet, hogy még be is vagy jegyezve
valamelyik gyülekezet névsorába, de ez kevés ahhoz, hogy az Isten országát
meglássuk, meglásd. Kevés. Nem attól leszünk része az Isten országának,
akaratának, hogy csináljuk a szelet – jó
szándékkal, nagy odaadással. Az Isten országába csak megtérés, újjászületés
által léphetsz be – mondja Jézus. Akkor itt nem lehet másról beszélni. Itt
kevés az emberi jó szándékunk, a nemességünk, a rendességünk, az Isten
létében való hitünk. Isten országába csak újjászületés által lehet belépni.
Ahogy a testi születés által belépünk ebbe a világba, a földi életbe, a
testi születésünk egy földi életre nyit utat, úgy az újjászületés, a
felülről való, a Szentlélek által való születés, Isten uralma alatti életre
nyit utat. És ez a kettő nem azonos – legalábbis eredetileg nem, a bűneset
utáni világban. Isten ismeri a mi életünket, ahogy a zsoltárból hallottuk,
piciny korunktól kezdve. De Isten uralma alá kell, hogy kerüljünk; a mi
életünket az Isten akarata kell, hogy uralja. És ekkor jön a kérdés, amit
ez a tudós, művelt, egyébként vallásos ember is föltett, és amit ma is
föltesznek sokan: „Hogyan születhet
az ember, ha vén? Bemehet anyja méhébe még egyszer?” Lehet kedves
barátom, hogy –kimondva, kimondatlanul – ez neked is még mindig kérdés és probléma. Próbáljuk a feleletet keresni. Mert félreértés
ez. Félreértés, Jézus nem arról beszél, hogy még egyszer test szerint kell
megszületni. Jézus arról beszél, hogy ebben a testben élsz, de belülről egy
új ember kell, hogy megszülessen, mégpedig onnan felülről való módon.
Vagyis az újjászületés kevésbé magyarázható… Jézus a Lélek munkáját a szél
zúgásához, fuvallatához hasonlítja, és tovább nem magyarázza. Az
újjászületés kevésbé magyarázható, de örök-életbevágóan fontos!
Az
első lépés a mai napon – vagy inkább a múltkori három után most már így
mondom – a negyedik lépés az tehát, hogy ismerjem föl, felülről is meg kell születnie az embernek. A Lélek által kell,
hogy egy új ember szülessen meg onnan felülről bennünk. És a következő
lépés, amire hív bennünket Jézus, és amire tanít, hogy ez az újjászületés,
ez az Isten ajándéka – ez az
Isten ajándéka. Itt nem lehet szó arról, hogy csináljuk
a szelet, mert mi vagyunk a vitorla. Ez ajándék. Vannak, akik eszében talán
meg is jelenik, vagy eszébe jut Reményik Sándor egyik
csodálatos verse, címe: Kegyelem.
Először sírsz.
Azután átkozódsz.
Aztán imádkozol.
Aztán megfeszíted
Körömszakadtig maradék-erőd.
Akarsz, egetostromló akarattal -
S a lehetetlenség konok falán
Zúzod véresre koponyád.
Azután elalélsz.
S ha újra eszmélsz, mindent újra kezdesz.
Utoljára is tompa kábulattal,
Szótalanul, gondolattalanul
Mondod magadnak: mindegy, mindhiába:
A bűn, a betegség, a nyomorúság,
A mindennapi szörnyű szürkeség
Tömlöcéből nincsen, nincsen menekvés!
S akkor - magától - megnyílik az ég,
Mely nem tárult ki átokra, imára,
Erő, akarat, kétségbeesés,
Bűnbánat - hasztalanul ostromolták.
Akkor megnyílik magától az ég,
S egy pici csillag sétál szembe véled,
S olyan közel jön, szépen mosolyogva,
Hogy azt hiszed: a tenyeredbe hull.
Akkor - magától - szűnik a vihar,
Akkor - magától - minden elcsitul,
Akkor - magától - éled a remény.
Álomfáidnak minden aranyágán
Csak úgy magától - friss gyümölcs terem.
Ez a magától: ez a Kegyelem.
A kegyelem, az ajándék. Ezt nem lehet kiérdemelni
semmiféle emberi jósággal nem. Cselekedeteink majd jutalmát kapja. Az
újjászületés Isten ajándéka, ezt fel kell ismerni, el kell ismerni. Amíg
ezt nem látom tisztán, addig nem tudom megtenni az ötödik lépést: elakadok.
Nem újra tehát, hanem felülről, mennyei erő hatására kell születni. Jézus
nem véletlen mondja, hogy „víztől és
Lélektől”. Ezt Nikodémus nagyon jól értette,
a mai ember kevésbé. Hiszen Keresztelő János hívott megtérésre,
bűnvallásra, és vízzel keresztelt, és hirdette, hogy jön utánam az, aki
Szentlélekkel fog munkálkodni, és keresztelni titeket. Víztől és Lélektől
kell, szükséges a bűnbánat, szükséges a megtérés, de a Lélek, az, az Isten
ajándéka. A kegyelem magától munkálkodik, nem az én erőlködésem által. Hogy
többé ne a hústest, hanem a Lélek határozza meg életünket. Jézus alig
magyaráz, mert ez misztérium, ez titok. De
megélhető, elfogadható. És fogalmazzuk meg ma is a harmadik, a sorban
immáron a hatodik lépést. Akkor mit tehetek? – ha ez ajándék, ha
átkozódásra, és sírásra, és semmi emberi jócselekedetre és érdemre nem
nyílik meg. Ha ez ajándék, akkor mit tehetek? El kell fogadni. Az ajándékot
el kell fogadni. Az ajándékért nem szoktunk dolgozni. Az ajándékot nem
kiérdemelni szoktuk. Azt kapjuk. Ez az, amit nagyon nehezen tud az ember
elfogadni.
János vallomásában is mondta: elfogadni. Nagyon
nehezen. Mi annyira büszkék vagyunk a magunk teljesítményére, a posztmodern
ember különösen a teljesítményhajhászásban él, és azt hiszi, hogy élete
lesz. Eközben veszítjük el. Az életet elfogadni kell onnan, felülről. Ehhez
persze meg kell üresíteni magunkat.
Jézus szavaiban – ott a görög nyelvben, ahogy az
evangélium leíródott számunkra – van egy csodálatos, nem szójáték, de egy
csodálatos kép, amit nem tudunk visszaadni magyarul. Nevezetesen, hogy a
Lélek – tudniillik a Szentlélek – és a szél ugyanazzal a kifejezéssel van
jelölve: „A
szél fú, ahová akar, a zúgását hallod, de nem tudod, honnan jön és hová
megy”. Jézus itt egyszerre beszél egy hétköznapi, mindenki számára
valóságos, de nem hatalmunkban lévő tapasztalatról, és egyszerre beszél
arról, hogy az Isten Lelke hogy munkálkodik. A szél megfoghatatlan. Az a
szél, amit a markomba fogok, az nem szél. Legfeljebb a vitorla próbál
szelet csinálni. A Szentlélek megfoghatatlan,
nincs birtokunkban, hatalmunkban, de munkálja, ahogy a szél munkálja, és
nyilvánvaló, észrevehető, és a Lélek munkája is megragadhat bennünket. Ne
akarj szelet csinálni, nagy vallásos buzgalommal,
hanem fogadd el, hogy az Isten Lelke akar téged átjárni.
A lépések tehát így hangzottak egymásután, immáron a
múl vasárnapit és a mait is hozzátéve:
1. Jöjj, keress, tájékozódj Jézusnál.
2. Hiteles, megélt Jézus-ismeretet kell
szerezni.
3. Újra kell gondolnod életedet.
Idáig jutottunk egy héttel ezelőtt. Remélem,
gondolkoztunk ezen. Remélem, tettünk néhány lépést. És mindehhez most
tovább megint kis apró, de nagyon fontos lépések, mert csak így lehet
messzire jutni:
4. Ismerd fel, hogy felülről is meg kell
születned.
5. Vedd komolyan, hogy ez az Isten
ajándéka.
6. Légy kész engedni a Szentlélek új
életet adó erejének, a kegyelemnek.
Kedves érdeklődő, gondolkodó
barátaim! Örülünk, hogy találkozhatunk. Örülünk, hogy többen keressük
együtt az élet igazi értelmét. Örülünk és becsülünk, hogy itt vagy, és
tisztelünk ezért, hiszen a mai ember az önmagával való szembenézéstől menekül.
Nagy dolog az, amikor valaki hajlandó egy kicsit
áldott csendben lenni. És bátorítunk, tovább bátorítunk most is, hogy
Jézust keresve jó úton jársz. Bátorítunk, hogy az Isten meg akar
ajándékozni téged is, onnan felülről: sokkal többet és sokkal nagyobbat, olyat,
amit el sem tudsz képzelni – olyat akar ajándékba adni. És miközben az
Isten akar megajándékozni téged egy egész új élettel, aközben mégis azt
mondjuk, fölajánljuk segítségünket. Fölajánljuk segítségünket,
tapasztalatainkat. Persze, lépésről-lépésre haladni kell. Ne torpanj meg,
menj lépésről-lépésre. Tedd meg tehát a mai lépéseket. Ismerd fel és ismerd
el, hogy felülről meg kell születned. Vedd komolyan, hogy ez, ez az Isten
ajándéka. És légy kész engedni, elfogadni az Isten Lelkét, újjáteremtő
erejét. És, hogyha valamiről döntöttél, ha csak egy kicsi lépést megtettél
az előbb említettek közül, vagy meg akarsz tenni, akkor a padokban
található kis lapon, az „Emlékeztető
önmagadnak”
oldalon, amit megteszel, megtettél most, magadnak jegyezd be.
Emlékeztetőül, bátorításul, vagy írd oda, mi az, amit most, ezekben a
napokban, vagy éppen most tettél meg. Mi az a lépés. De segíteni akkor
tudunk, ha döntésedről mersz szólni, mersz tájékoztatni. És ezért, a padokra
van kirakva egy ennél sötétebb színű kis lap most is, kapcsolat-felvételi
lapként. Vagy azon, és a kis előtérben lévő levelesládán keresztül, vagy
majd az istentisztelet után itt maradunk lelkészek, személyes
megkereséssel. Merj szólni, hogy tudjunk segíteni, mert ezek kicsi lépések,
de ahogy János beszélt róla, vagy ahogy a múlt alkalommal Eszter beszélt
róla, nagyon nehéz megtenni ezeket a kicsi lépéseket. Segítség is kell
hozzá. Ha szólsz, akkor tudunk az Isten Lelke által segíteni. És akkor most
csöndes imádságban legyünk együtt, hogy ki-ki személyes imádságát,
könyörgését önmagáért, másokért, bűnvallását vagy segítségkérését
elmondhassa. Maradjunk így csendben, miközben az orgona halkan szól, és
csendben feleljünk a bennünket megszólító üzenetre. És majd az orgona után,
ha tudsz azonosulni ezen a lapon lévő imádságok közül az elsővel, és most
már a másodikkal is, akkor majd az orgonaszó után mondjuk együtt:
Köszönöm Istenem, hogy felkeltetted bennem a vágyat az élet igazi
értelmének őszinte keresésére. Odaszánom magam a Jézusban felkínált
szeretet megismerésére. Segíts, hogy kitartó legyek, a gyülekezetben
felkínált ilyen lehetőségekkel!
Hálát adok Istenem, hogy segítesz jobban megismerni önmagamat. Bocsásd
meg, hogy bár hittem létedben, de eddig nem engedelmeskedtem akaratodnak. Segíts,
hogy ne jóságomban bízzak, hanem megszülessen bennem a Krisztust követő új
ember! Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|