|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Csodák után is az Úrral
János
evangéliuma 11. rész 45. vers
„45Ekkor
sokan hittek benne azok közül a zsidók közül, akik elmentek Máriához és
látták, amit Jézus tett.
46Némelyek pedig közülük elmentek a farizeusokhoz, és
elmondták nekik, miket tett Jézus.
47Összehívták tehát a főpapok és a farizeusok a
nagytanácsot, és így szóltak: »Mit tegyünk? Ez az ember ugyanis sok jelt
tesz.
48Ha egyszerűen csak hagyjuk őt, mindenki hisz majd
benne, aztán jönnek a rómaiak, és elveszik tőlünk a helyet is, a népet is.«
49Egyikük pedig, Kajafás, aki főpap volt abban az
esztendőben, ezt mondta nekik: »Ti nem értetek semmit.
50Azt sem veszitek fontolóra: jobb nektek, hogy
egyetlen ember haljon meg a népért, semhogy az egész nép elvesszen.«
51Mindezt pedig nem magától mondta, hanem mivel főpap
volt abban az esztendőben, megjövendölte, hogy Jézus meg fog halni a
népért; 52és nem is csak a népért, hanem azért is, hogy Isten
szétszóródott gyermekeit egybegyűjtse.
53Attól a naptól fogva egyetértettek abban, hogy
megölik őt.
54Jézus tehát nem járt többé nyilvánosan a zsidók
között, hanem elment onnan a pusztához közeli vidékre, egy Efraim nevű
városba; és ott tartózkodott a tanítványaival.
55Közeledett a zsidók húsvétja, és vidékről sokan
felmentek Jeruzsálembe húsvét előtt, hogy megtisztuljanak.
56Keresték Jézust és a templomban megállva így
tanakodtak egymás között: »Mit gondoltok, lehet, hogy el sem jön az
ünnepre?«
57A főpapok és a farizeusok pedig már kiadták a
parancsot, hogy ha valaki megtudja, hol van, jelentse be, hogy elfoghassák.”
Válaszoljunk imádságban egy szívvel, egy lélekkel:
Hálát adunk Neked Urunk Istenünk, hogy egészen közel
vagy hozzánk.
Köszönjük, hogy az Úr Jézus Krisztus itt járt a
földön testi közelségben az emberekhez és tudott velük együtt örülni és
szomorkodni. De hisszük, hogy ma is lehetséges ez. Hisszük, hogy velünk
érzel, velünk érez az Úr Jézus, és velünk vándorol ezen az úton. És most
kérünk, ezen a földi vándorúton légy Te a mi társunk, adj mindennapra
elégséges erőt. Állj mellénk a szenvedés idején és adj türelmet. Légy
segítőnk munkáinkban, harcainkban, és adj bátorságot Rólad bizonyságot
tenni. Ne hagyd, hogy Tőled eltántorodjunk, bármi ellenséges indulat is van
körülöttünk. Kérünk azokért, akik még így ellened harcolnak. Győzd meg őket
Szentlelked által, bizonyságtételeink által is. És kérünk Téged, hogy Te
segíts minket, keresztyén életet élnünk fiataloknak éppen úgy, mint
idősebbeknek, hogy a Te dicsőségedre élhessünk.
Most áldd meg a mi istentiszteletünket a Te Igéd
hirdetésével, és adj nekünk halló füleket, hogy meghalljuk a Te üzenetedet.
Az Úr Jézus Krisztusért kérünk, hallgass meg bennünket. Ámen.
Készüljünk az Ige hirdetésére a 295. dicséretünk mindkét versével:
Jézusom, ki árva lelkem, Megváltottad véreddel,
Kárhozattól óvtál engem, Bűnös szívem ó vedd el.
Add, hogy néked megháláljam, Hogy nem hagytál a
halálban,
S megmutattad bármit adj, Én oltalmam csak te vagy.
Jézus benned bízva bízom, Kipusztulnom ó ne hagyj!
Te ki bűnön, poklon, síron Egyedüli győztes vagy,
Gyönge hitben biztass engem, Készíts arra, hogy én
lelkem
Láthat majd fenn, ó, Uram, Mindörökké boldogan.
János
evangéliuma 12. rész 1-8. vers
1Jézus tehát hat nappal húsvét előtt elment Betániába,
ahol Lázár élt, akit feltámasztott a halottak közül.
2Vacsorát készítettek ott neki, s Márta szolgált fel,
Lázár pedig a Jézussal együtt ülők között volt.
3Mária ekkor elővett egy font drága valódi
nárduskenetet, megkente Jézus lábát, és hajával törölte meg; a ház pedig
megtelt a kenet illatával.
4Tanítványai közül az egyik, Júdás Iskáriótes, aki el
akarta őt árulni, így szólt:
»Miért nem
adták el inkább ezt a kenetet háromszáz dénárért, és miért nem juttatták az
árát a szegényeknek?«
6De nem azért mondta ezt, mintha a szegényekre lett
volna gondja, hanem azért, mert tolvaj volt, és a nála levő erszényből
elszedegette, amit beletettek.
7Jézus erre így szólt: »Hagyd, hiszen temetésem
napjára szánta; 8mert a szegények mindig veletek lesznek, de én
nem leszek mindig veletek!«”
Szeretett Testvérek!
Lázár feltámasztásának a történetét olvastuk és
magyaráztuk az elmúlt két alkalommal, és az a kis mese jutott eszembe, aminek
ez a címe: Körök a vízen. De mindannyiunk előtt ismerős
az, amikor egy kavicsot vagy valamit beledobunk a vízbe, annak nemcsak ott,
azon a ponton van hatása, hanem aztán szétterjednek a hullámok, és egyre
messzebbre jut annak a kis kavicsnak a hatása.
Nos, a kis mesénkben az van, hogy egy sima tó
víztükrébe véletlenül belerepült egy kis lepke, és kétségbeesetten
kapálódzott (természetesen eláztak a szárnyai, és nem tudta, hogy hogyan
fog onnan kikeveredni). A víz fölé hajlott egy ág, amiről egy szem kis
termés, egy kis szilva beleesett a vízbe, és aztán azok a körök, amelyeket
aztán ez az egy szem szilva okozott, segített ennek a kis lepkének, hogy
körről-körre egyre kijjebb került, és végül megakadt a parton. Ott aztán
megszáradhatott a szárnya, és újra életre kelt.
Valami ilyesmit éreztem, amikor tovább olvastam Lázár
feltámasztása történetét, hogy Lázár feltámasztása, aztán, sok emberben
ilyen életre juttató körökhöz vezetett. Egy jel, egy csoda, és aztán
emberek szívében sok-sok eredményt érhet el. Egy jel, ami aztán később
kiszélesedik, kiteljesedik, és sokaknak életet jelent. A gyógyítás, a
halálból való feltámasztás – azt állapítottuk meg, hogy mindig hitre hív,
mindig az életre hív, mindig továbbélésre, továbbküzdésre hív. A betegség
és a gyász közelében valami elindul, és remélhetőleg életre jut,
remélhetőleg nagyon is sokat segíthet akár egy-egy emberen.
Sokan elmondták már bizonyságtételként, hogy igen,
akkor nem örültem a betegségnek, de Istenhez közelebb kerültem általa. Vagy
nem örültem testvérem vagy hozzátartozóm elvesztésének, de igenis, ez aztán
azt eredményezte, hogy életre jutottam. És milyen jó az, hogy ha ilyen
jelek és csodák életre juttatnak embereket.
Lázár feltámasztása után tehát még sok kör íródik le,
de ott a legelsőnél is azt látjuk, hogy Jézus máris egy távolabb eső körre
irányítja a figyelmet: ne ragadjunk le a csodánál! Ő azt mondja: oldjátok
fel, és hagyjátok elmenni. Vagyis ne csak a csodát lásd! Ne rohanjátok meg.
Ez a világunk tele van ilyen szenzációkkal, amikor a körül leragad az ember,
és nem tud feljebb nézni. Leragadunk talán egy csodánál, de nem látjuk meg
az Istent, és nem látjuk meg, hogy ő életet akar abból is teremteni.
Azt mondja tehát Jézus, hogy hagyjátok elmenni.
Vagyis menj tovább és gondold át, hogy mi történt. Gondold át, hogy a te
életedben is hasonló történhet. Ha a Tékozló fiúra
gondolunk: „meghalt és feltámadott.”
Vagyis lelkiképpen is létrejöhet ez, hogy igenis, aki halálban van, halál
állapotában van lelkiképpen, feltámadhat, hitre juthat, életet találhat
Istennél.
Jézus ezért könyörgött ott, hogy „elhiggyék, hogy te küldtél engem”. És aztán azt olvastuk, hogy
„sokan hittek őbenne”. Sokan
hittek benne azok közül a zsidók közül, akik elmentek Máriához és Mártához.
Sokan, akik e nélkül a csoda nélkül megmaradtak volna a sima víztükörnél.
Megmaradtak volna – így is szoktuk mondani – a nagy állóvíznél, amit talán
jelentettek addig a törvények, jelentett a megszokott kegyesség. Ezek a
zsidók, akik elmentek Máriához és Mártához, kilépnek ebből, életet
találnak, mert sokan hisznek Jézusban.
Hitre hív és hitre segít bennünket Isten minden
csodájával. A 12. részben, a betániai történet leírását olvassuk, és még
akkor is azt olvassuk, hogy a sokaság – amely vele volt Lázár
feltámasztásánál – bizonyságot tett mellette. És itt továbblép. János
evangélistát egyébként is úgy szoktuk jellemezni, hogy ő hozzáteszi a maga
teológiáját, a maga látását, a maga magyarázatait. És valóban az első
meglátás az lehet, hogy sokan követik Jézust, sokan ott vannak körülötte.
De valaki így fogalmaz, hogy ez még csak a csodahit.
Azért követik Jézust, mert csodát tett. És ilyenek nagyon sokan voltak és
nagyon sokan vannak talán, akik csak pillanatnyilag akkor fellángolnak, és
a csodák miatt egy pillanatra kapcsolódnak Istenhez.
De azt mondja itt az Ige a 12. részben, hogy
bizonyságot tettek mellette. És ez már több. Nemcsak elhinni, hogy vannak
ilyen csodák, hanem akkor elhinni, hogy aki ezt a csodát tette, az az Isten
Fia. Elhinni és bizonyságot tenni arról, hogy több történt itt, mint egy
egyszerű gyógyulás vagy halálból való feltámadás. Sokkal több történt: a
Megváltó Isten, az Úr Jézus Krisztus olyan jelet tett, ami által nekünk is
életet adhat. Sokan Lázár miatt mentek Jézushoz. Egyáltalán látni Lázárt
újra élni. Egyáltalán látni a csodát. De sokan bizonyságot is tesznek róla.
És ez a bizonyság azt jelenti, hogy valóban elhittem, valóban az enyém lett
az, amit Isten cselekedett. És így válhat a csodahit egészen személyessé,
és így lehet életformáló Igévé, és nem csupán egy halott hit, ami hát sokakban
sajnos megvan.
Igen, az első vízkör az, hogy a csodahit megjelenik
az emberekben, majd aztán ez tovább terjedhet, tovább mélyülhet, amikor a
Messiásban hisz valaki.
Említettük ezt a Samáriai asszony történeténél is,
amikor „igen, tudom, hogy tanító
vagy, tudom, hogy próféta vagy” és akkor eljut oda, hogy „tudom, hogy eljön a Messiás”. És
amikor Jézus kimondja, hogy „én
vagyok az, aki veled beszélek”, na ez az, amikor már nem egy halott
hit, nem egy olyan valami, ami nem használható tulajdonképpen, csak az
eszünkkel, hanem ez aztán a teljes embert érintő hit lesz, amikor meglátom
a Messiást cselekedni.
Sajnos a körök, ezek a vízkörök jelenthették,
valamilyen más bogárnak (ez nincs benne a mesében) a halálát, az elveszését
is. De így látom, hogy a Nagytanács pedig éppen azáltal, hogy le akarja
állítani a köröket, hogy nem akarja engedni, hogy ez tovább hasson, azon
fáradozik. De ez olyan fáradozás, minthogyha valóban azt akarnánk tenni,
hogy na, most akkor simítsuk ki a víztükröt. Azt, ami megtörtént, azt, amit
az Úr megtett, azt már mi nem tudjuk semmissé tenni. A Nagytanács pedig így
gondolkozott: eltüntetjük Jézust, aztán később még Lázárt is el akarják
tüntetni. Meg kell ölni őt, hogy ne okozzon tovább ilyen hatást az emberek
életében. Azok a jelek, amik történtek, azok hadd simuljanak el, hadd
hallgassanak el, és hadd legyenek semmissé.
Elhatározták, hogy megölik azt, aki az életet adta,
aki az életet visszaadta, de ugyanúgy elhatározzák azt is, hogy eltüntetik,
megsemmisítik azt, aki életet nyert. És sajnos ez nagyon sokszor
megismétlődött már a keresztyénség történetében is, hogy eltüntetni mindazt,
aki az életet nyújtja. Azt kimondani, hogy Isten nincs, azt kimondani, hogy
Isten halott, és aztán azok, akik pedig követik őt, azokat is semmissé
tenni, megszégyeníteni. Így volt a keresztyénüldözések idején is, de így
volt az elmúlt évtizedekben is, amikor talán azokat a lelkészeket is, akik
az életet hirdették, akik a megváltást hirdették, ugyanúgy börtönbe
vetették, mint azokat, akik hallgatták, mint akik életre jutottak.
Igen, a hatóság, a külső szemlélő sokszor szeretné az
életet adót, Jézust is eltenni láb alól, és eltenni azt is, aki életet
nyert. Kigúnyolni és megsemmisíteni. Kicsivé tenni. Ha csak hagyjuk, hogy
mindenki hisz majd benne – vagyis lesznek még ilyen körök és terjedni fog
ez a csoda, terjedni fog a Jézus Krisztusban való hit – azt mondják a
főpapok, ott a nagytanácsban, hogy akkor mindenki őt fogja majd követni,
mindenki hisz majd őbenne. És erre a logikus megoldás, logikusnak tűnő
megoldás az, hogy jobb, ha elsimítjuk, semmissé tesszük az egészet.
Gamáliel rabbi majd az apostolok korában, az
apostolok könyvében – a Cselekedetek könyvében olvasunk erről – sokkal
bölcsebb volt ennél, mert azt mondta: hogyha Istentől van ez a dolog, akkor
úgyse tehetünk ellene semmit. Ha emberektől van ez a dolog, akkor meg úgyis
elsimul. Úgyis semmissé lesz. Itt kimondják, hogy semmissé tesszük. Nyílván
nem tudják az Isten munkáját semmissé tenni, de valóban egy embernek meg
kell halnia.
János evangélista hozzáteszi, hogy valóban jobb, hogy
egy ember hal meg, de nyílván ő úgy érti, hogy ez a helyettes elégtétel
szükséges lesz az emberek számára. Meg kell, hogy haljon, ahogy Ézsaiás
próféta könyve is mondja, hogy igenis mindenki bűnét, a mi bűneinket is ő
hordozta, miattunk szenvedett.
Jézus tudja, hogy mi készül ellene. Jézus tudja, hogy
fel kell készülnie arra a szenvedésre és halálra. És mit is jelent ez a
felkészülés? Most erre figyeljünk, hogy mit jelent Jézus számára a halálra
való felkészülés és felkészítés. Nem szoktunk erre mindig figyelni, de azt
láthatjuk, hogy először is Efraimba megy, a pusztához közeli vidékre és ott
tartózkodott tanítványaival. Vagyis az első a felkészülésben mindig az
Atyával való kapcsolatnak a rendezése, az Atyával való kapcsolat
elmélyítése a keresztyén ember számára is. A puszta a zavartalan
közösségnek a helye, ahol Istennel lehet találkozni és beszélgetni. Szoktuk
ezt úgy is mondani, hogy a belső szobánk, de sokszor még az is jót tesz,
amikor a megszokottból kilépünk, és ott próbálunk kapcsolatot teremteni az
Istennel, az Atyával.
Így készülhetett teljesen magányosan Jézus, mielőtt a
nyilvános fellépésére sor kerülhetett volna. Tudjuk, hogy 40 nap és 40
éjjel kint volt már a pusztában és ott megerősítette Őt az Isten. És most
pedig a halálára való felkészülés, a szenvedésekre való felkészülés, és
ezzel indul, hogy kimegy a pusztába a tanítványaival együtt, talán éppen
azért, hogy most még figyeljék meg a tanítványok, és tanulják meg, hogy
hogyan lehet felkészülni a szenvedésre és halálra, hogyan lehet felkészülni
a támadásukra. És mi is megtanulhatjuk, hogy felkészülhetünk az ellenünk
érkező támadásokra.
Az elmúlt napokban hangsúlyossá lett számomra a Jakab
leveléből az a félmondat, hogy „erősítsétek
meg a szíveteket”. Igen, szükségünk van megerősíteni a szívünket.
Szükségünk van arra, hogy az Istennel szorosabbá fonjuk a kapcsolatainkat.
Olyan erőt kapjunk, amit mástól nem nyerhetünk.
Aztán a csodának az volt a legfontosabb hozadéka,
hogy hitre segítsen, a betániai családi közösség is arra fog majd segíteni,
hogy felkészítsen, hogy megerősítsen.
És most a betániai családi közösségre figyeljünk. Hat
nappal húsvét előtt Jézus Betániába megy, és ott vacsorát készítettek neki.
Sokszor volt Jézus asztalközösségben, volt bűnösökkel és vámszedőkkel, volt
a tanítványaival hétköznap és ünnepnapon. És most Betániába megy.
Betániában is valószínű sokszor volt, és valószínű, hogy sokszor ellátták
őt.
Lukács evangélista beszámol arról a jól ismert
történetről, amikor Márta szolgál fel, és hát duzzog egy kicsit, mert Mária
nem segít neki, mert ő közben Jézus lábainál ül, és akkor Jézus azt mondja,
hogy most nem fontos, nem lenne fontos az ételkészítés, Mária a jobb részt
választotta. Na, most azt látjuk, hogy Márta szolgál fel, és Jézus nem
utasítja el ezt a szolgálatot. Akkor és ott nem arra lett volna leginkább
szüksége. De most nem utasítja el a vacsorakészítést, az asztalközösséget.
Nem hárítja el a kínálást és a gondoskodást. És bizony ezt is figyelembe
kell venni. Mi sokszor szoktunk ezen túllépni, vagy akár lesajnálni, vagy
kevésbé fontosnak tartani, hogy testiképpen is meg kell erősödni ahhoz,
hogy el tudjunk menni a szolgálatba.
Gondoljunk Illés prófétára, aki megfáradva kimegy
messze a patak partjára, és ott azt mondja, hogy „elég Uram”. És akkor
Isten nem azt mondja neki, hogy “na, szép kis próféta vagy”, hanem azt
mondja neki, hogy “egyél”. Hollókkal tápláltatja: egyél. És aztán ez
ismétlődik többször is: „egyél, mert
erőd felett való utad van”. Igen, sokszor történik, hogy testiképpen is
meg kell erősödni annak, aki szolgálatba indul, aki elfárad. És Isten
nagyon jó érzékkel tudja, hogy mikor van szükség arra, hogy testiképpen is
megerősödjünk.
Sokan lenézik tehát az asztal körüli szolgálatot, de
Márta szolgálatát most Jézus szívesen fogadja. És tudjuk azt, hogy milyen
fontos akár betegek körül, akár családunk körül az asztal körüli szolgálat,
az így, ilyen értelemben való megerősítés szolgálata is. Mennyire központi
kérdés lehet – akár egy beteg ágynál –, hogy edd meg még ezt a pár falatot,
szükséged van rá ahhoz, hogy felépülj. Igen. Vegyük észre, hogy szükség van
a testi megerősítésre is.
Lázárról csak annyit olvasunk, hogy ott van a
Jézussal együtt ülők között. Az első, hogy ott van. Milyen sokan vannak,
akikkel csoda történt, akikkel valami nagydolog történt, és már nincsenek
ott Jézus körül, és már nincsenek ott Isten családjában. Persze Jézus és
Lázár kapcsolata már nagyon hosszú idők óta nagyon jó, hiszen Jézus Lázárt
barátjának említi: azt mondja, hogy a mi barátunk beteg: „Elmegyek és felébresztem”. Igen.
Ahogy Ábrahám Isten barátja, úgy Lázár Jézus barátja, s valószínűleg
sokszor találkoztak, és talán nem is volt kérdés, hogy ott lesz-e Lázár
ezen az alkalmon. És ott van a csoda után is. És milyen sok ember, aki
Istentől gyógyulást kér, talán felfohászkodott úgy, hogy „Uram, akit szeretsz beteg!”. Aztán utána nem megy vissza, és nem ad
hálát, mint a 10 közül az a 9, aki azelőtt Jézusnak a gyógyítását
elfogadta.
Lázár ott van, jelen van, és tulajdonképpen ezzel
hirdeti, hogy Isten milyen nagy dolgot cselekedett ővele. Jelen van, pedig
őt is, mint Jézust halálra ítélték. Jelen van, pedig veszélyben van az
élete. Jelen van, pedig ő is arra a sorsra juthat, mint Jézus. Igen. A
tanítványok ott a Gecsemáné kertben, mennyire megrettentek, amikor a
Mestert elfogták. Jézus azt mondja, hogy „engedjétek őket elmenni”. Talán azért, mert még ők nincsenek
kész arra, hogy meghaljanak az ő nevéért. Őket ne bántsátok. Majd aztán
tudjuk, hogy több tanítványnak el kellett szenvedni, hogy a Mesterért, a
keresztyénségért halállal fizessenek ők is, de ott még a Gecsemáné kertben
nem voltak rá készen.
Igen. Most hallgathatják még Jézust. Itt lehetnek a
közelében. Itt lehet Lázár is, és itt láthatják, hogy hogyan lehet készülni
a szenvedésre, hogyan lehet készülni a halálra.
És van, amikor csak az a legfontosabb, hogy jelen
legyünk egy olyan ember mellett, aki készül a halálra. És Jézus elfogadja
ezt a jelenlétet is, mert neki is szüksége volt az övéire, hogy mellette
legyenek majd abban a nehéz órában.
És Mária cselekedete. Erről szoktunk legtöbbet
beszélni. Ahogy én is megnéztem, én is prédikáltam már a megkenetés
történetéről és mindig csak erre tettem a hangsúlyt. És most pedig
igyekeztem, hogy vegyük észre a mások szolgálatát is. Csodálatos, amit
Mária tesz. Csodálatos és emberileg érthetetlen, hogy most hogyan készíti
az Úr Jézust a halálra; hogyan van ott az ő életében az a mérhetetlen hála
(talán éppen azért, mert a testvérét visszakapta, de valószínű azért is,
mert életet nyert az Úr Jézus Krisztusban), és ez a túláradó hála és
szeretet az, ami erre a cselekedetre indítja. Egy font valódi nárdus olaj.
Egy évi keresetet jelentett. Egy évi jövedelmet jelentett. Mekkora spórolás
kell ahhoz, hogy félretegyük egy évi jövedelmünket, és abból kenetet
vásároljunk. Mekkora spórolás kellett (még hogyha beszámítjuk azt is, hogy
nem régen Lázár testére hasonlóképpen kellett áldozniuk, és valószínű, hogy
az is nagy erőfeszítésbe került a testvéreknek). De most újra van áldozata.
Újra van spórolt pénze, újra van elkészített áldozata Máriának, és oda
tudja tenni Jézus lábaihoz, Jézus lábaira.
Sokszor nehéz kifejeznünk a túlcsorduló szeretetünket
és hálánkat. Mária most nem a szavakban keresi ennek a lehetőségét, hanem
egy cselekedetben, egy nagy-nagy áldozatban, amit Jézusra szán. Szavaink
sokszor dadogásnak tűnnek – valljuk be – akár imádságainkban, amikor hálát
adunk Istennek valamiért, akár egymásnak, amikor köszönetet mondunk a másik
szeretetéért.
Aztán lehetnek az ajándékaink lélegzetelállítóan
nagyok, de a legjobb az, amikor legjobbkor, a legjobb dolog érkezik az
életünkbe, amire a másiknak szüksége van. És Jézus most kimondja: neki erre
szüksége volt, a halálomra készít elő, a temetésemre készít elő ezzel a
cselekedetével. Mária legbelső és legszebb hálaáldozata szeretetének a
kifejeződése. És Jézus pedig elfogadja az ő háláját, elfogadja az ő
szeretetét.
Itt is vannak olyan körök, amik persze másokat pedig
mélypontra juttatnak. Nem hitre segítenek, nem életre segítenek, hanem
éppen hogy megmutatják benne, hogy mennyire testiesen gondolkoznak. Júdás
hangot ad ennek és azt mondja, hogy mire való ez a pazarlás, ez a tékozlás.
Miért nem adták el azt a kenetet, és miért nem adták a szegényeknek. János
megjegyzi, hogy nem azért, minthogyha annyira érzékeny lett volna
szociálisan, nem azért, mintha annyira érzékeny lett volna a szegényeknek a
sorsa iránt, hanem azért, mert nem tetszik neki Máriának ez a túlcsorduló
hálája és szeretete.
Kívül valók talán ma is nagyon sokszor megdöbbennek,
amikor mi, akik közel vagyunk az Istenhez, az Isten ügyére szánunk
adományt, vagy merünk cselekedni olyat, amit mások nem cselekesznek meg,
nem értik, hogy miért. Nem értik azt a belső szükségességét a hálánk
kiöntésének és odaadásának.
Igen, ez a Lázár utáni (Lázár feltámasztása utáni)
köröknek a tanulsága, hogy Isten indít bennünket. Indít bennünket, hogy
merjünk és akarjunk az Isten csodálatos dolgairól szólni, merjük kifejezni
a mi hálánkat, és merjünk mások felé is elindulni, akik betegség és
halál-közelben vannak, azok mellett ott lenni, hogy felkészítse a szenteket
az ő visszajövetelére. Hogy felkészítsen minket is. Ezért aztán szükséges,
hogy ott legyen a szolgálatunkban az, amikor a másik felé odafordulunk, és
merünk testi, akár anyagi segítséget nyújtani a másiknak, ha éppen
ennivalóra van szüksége. Aztán a vacsora, mint közösség is megerősítő. És
így erősödhetünk, akár az úrvacsora által, de akár egy testvéri közösségben
fogyasztott vacsora által is, hogy nem vagyok egyedül. Nem vagyok egyedül a
szenvedésben, mert legfontosabb, hogy az Úr velem van, és legfontosabb az,
hogy a szeretteim hitben társaim, testvéreim mellettem vannak.
Mária tehát Jézust a temetése napjára készítette fel,
és Jézus nem hárítja el ezt a szeretet-megnyilvánulást, mert a szeretet
azért kell, hogy jelen legyen közöttünk, hogy megerősítsen minket testileg
és lelkileg. És a mi feladatunk is az, hogy a szeretet jeleivel merjünk
megerősíteni másokat, merjük megerősíteni a mi szívünket, és merjük
kifejezni a mi hálánkat Isten felé. Ámen.
A 449. dicséret 6. és 7. versét énekeljük:
Szívem vallástételét Jó lelkiismerettel
Megtartom, s adom jelét Kegyes és szent élettel,
Hogy életem folyása Légyen másnak lámpása.
Szent lábaidnál ülök, Hallgatok törvényedre,
Bűnt utálok, kerülök, Hogy lehessek kedvedre:
S megmutassam valóban: Örül szívem a jóban.
Imádkozzunk!
Mennyei Édesatyánk!
Áldunk Téged, hogy készítesz számunkra Veled való
találkozást. Áldunk Téged, hogy megállhatunk a rohanásunkban. Megállhatunk
és szakíthatunk időt a Veled való találkozásra. Bocsáss meg nekünk, hogyha
erről olykor elfeledkezünk.
Bevalljuk Neked, hogy sokszor elkésünk a
felkészülésben, sokszor elkésünk feladatainkra való készülésünkben, és
sokszor elkésünk a halálra, a temetésünkre való készüléssel is.
Segíts minket megállni ebben a felgyorsult korban,
hogy elgondolkozzunk az életről, az életünk értelméről. Segíts, hogy
kifejezzük többféleképpen is hódolatunkat és szeretetünket előtted. És
bátoríts bennünket a szavakban való bizonyságtételre. Késztess minket a
kétkezi segítésre a rászorulók felé, hogy szívesen végezzük azt
családunkban, és gyülekezetben. Kérünk Téged így a betegek körüli
szolgálatban, adj sok-sok segítséget, munkatársat, és add Urunk, hogy
valóban mindenki mellett ott legyen valaki, akár jelenlétével,
meghallgatásával. Segíts, hogy legyen időnk meghallgatni mások baját, és
melléjük állni a szükség idején lelkileg is támogatva a másikat. Add, hogy
tudjunk bőkezűek lenni, és a szívünk diktálja a nagylelkűségünket ügyed
iránt. Erősítsd a mi szívünket és odaszánásunkat naponként a Te Igéd és
Lelked által.
Kérünk most gyászolókért és betegekért, a betegek és
gyászolók mellett szolgálókért, Te adj nekik türelmet és békességet
betegágyon vagy betegágy mellett is.
Köszönjük Neked a legfőbb segítségedet, a legfőbb
ajándékot, amit adtál nekünk az Úr Jézus Krisztusban, hogy tudhatjuk, hogy
benned életünk lehet. Életünk lehet itt e földön, és életünk lehet majd Teveled
az örökkévalóságban. Kérünk Téged Urunk, hogy a gyülekezet közösségét is Te
formáld, és tedd alkalmassá arra, hogy ezt mások számára is meg tudjuk
mutatni. Kérünk azokért, akik a következő istentiszteleten talán először
lesznek közöttünk, hogy merjenek beletekinteni az élet könyvébe, merjenek
beletekinteni a Te általad készített megváltás lehetőségébe, és tudják
odaadni az életüket a Te követésedre.
Kérünk Téged a kiscsoportos foglalkozásainkért, Te
áldd és szenteld meg egymás közti beszélgetésünket, hogy valóban igaz
lehessen, hogy egymás hite által épülhessünk.
Kérünk, hogy így áldj és szentelj meg bennünket
egyen-egyenként és közösségben egyaránt.
Az Úr Jézus Krisztusért hallgass meg minket. Ámen.
„Az Isten
békessége, mely minden értelmet felül-halad, meg fogja őrizni a mi
szívünket és gondolatainkat a Krisztus Jézusban.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|