|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Épüljünk és építsünk
Péter első
levele 2. fejezet 1-10. vers
„1Levetve
tehát minden gonoszságot, minden álnokságot, képmutatást, irigységet és
minden rágalmazást, 2mint újszülött csecsemők a hamisítatlan
lelki tejet kívánjátok, hogy azon növekedjetek az üdvösségre, 3mivel
megízleltétek, hogy jóságos az Úr.
4Járuljatok őhozzá, mint élő kőhöz, amelyet az emberek
ugyan megvetettek, amely azonban Isten előtt »kiválasztott és drága«, 5ti
magatok is mint élő kövek épüljetek fel lelki házzá, szent papsággá, hogy
lelki áldozatokat ajánljatok fel, amelyek kedvesek Istennek Jézus Krisztus
által.
6Ezért áll ez az Írásban: »Íme, leteszek Sionban egy
kiválasztott drága sarokkövet, és aki hisz benne, nem szégyenül meg«.
7Néktek, a hívőknek drága kincs; a hitetleneknek pedig
az a kő, amelyet megvetettek az építők, sarokkővé lett, 8megütközös
kövévé és botránkozás sziklájává; azok beleütköznek, mert nem
engedelmeskednek az igének. Ők erre is rendeltettek.
9Ti azonban választott nemzetség, királyi papság,
szent nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe, hogy hirdessétek nagy
tetteit annak, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el
titeket; 10akik egykor nem az ő népe voltatok, most pedig Isten
népe vagytok, akik számára nem volt irgalom, most pedig irgalomra
találtatok.”
Urunk, Te az építkezésre biztatsz bennünket.
Köszönjük Neked, hogy volt most három olyan vasárnap is, amikor lelkiekben
épülhetett a gyülekezet. Köszönjük azokat a családtagokat, barátokat, akik
eljöttek ide hozzánk. Köszönjük, hogy indítottad őket, köszönjük azokat,
akik azok közül ismét itt vannak közöttünk.
Köszönjük, hogy Te adsz lehetőséget a lelki épülésre.
Sőt arra, hogy ténylegesen is gyarapodjon a mi gyülekezetünk.
Urunk! Van rossz példa is előttünk, a siralmi torony,
amely leomlott. Mi nem szeretnénk ilyen butaságba esni. Kérjük, hogy Te
adjál bölcsességet lelkiekben, szellemiekben egyaránt. Légy ezzel a
gyülekezettel, köszönjük, hogy megajándékoztál bennünket.
Álld meg a mostani alkalmunkat is. Ámen.
Apostolok cselekedetei
2. fejezet 41-47. vers
41Akik pedig hittek a beszédének, megkeresztelkedtek,
és azon a napon mintegy háromezer lélek csatlakozott hozzájuk.
42Ezek pedig kitartóan részt vettek az apostoli
tanításban, a közösségben, a kenyér megtörésében és az imádkozásban.
43Félelem támadt minden lélekben, és az apostolok által
sok csoda és jel történt.
44Mindazok pedig, akik hittek, együtt voltak, és
mindenük közös volt.
45Vagyonukat és javaikat eladták, szétosztották
mindenkinek: ahogyan éppen szükség volt rá.
46Napról napra állhatatosan, egy szívvel, egy lélekkel
voltak a templomban, és amikor házanként megtörték a kenyeret, örömmel és
tiszta szívvel részesültek az ételben; 47dicsérték az Istent, és
kedvelte őket az egész nép. Az Úr pedig napról napra növelte a gyülekezetet
az üdvözülőkkel.
Szeretett Testvérek!
Egy rövid megállapítást szeretnék mondani, és vajon
melyik gyülekezetre igaz ez a rövid megállapítás? A mondat így hangzik: lélekben
gazdag – tudniillik
az a gyülekezet – de saját épületben szegény. Tehát lélekben gazdag, de
saját épületében szegény gyülekezet. Tudnánk-e ilyen gyülekezetet mondani?
Melyik gyülekezetről lehet szó?
Egy pici gondolkozási idő után, egy másik kérdéssel
folytassuk: Mennyire foglalkoztat bennünket az ősgyülekezet modellje? A
jeruzsálemi gyülekezet modern, vagy hát az már régen volt, azóta már annyira
megváltozott a világ. Mit is olvastunk itt? Azt olvastuk, hogy akik hittek
Péter úgynevezett pünkösdi prédikációjában, azok megkeresztelkedtek,
mintegy 3000 lélek – jegyzi föl Lukács. A legszemélyesebb döntést
meghozták, hittek. Ezt a döntést kifejezi, kiábrázolták emberi oldalról
nézve, hogy megkeresztelkedtek. Csöndben meg kell jegyeznünk, napjainkban
nagyon sok ember itt megáll: Meg vagyok keresztelve! Ez nagyon szép, de ez
olyan – ha megállsz –, mint hogyha házasságkötés után, lobogtatva a
házassági anyakönyvi kivonatot, azt mondod a házastársadnak, hogy esetleg
majd nagy ünnepenként, vagy ha majd a nagymama meghal, akkor találkozunk.
Ők, ez a 3000 ember, csatlakoztak az apostolokhoz. És akkor itt jön az
izgalmas kérdés, hogy hogyan és hol élhetett egy ekkora gyülekezet? Hát
micsoda problémákat vethetett föl ez! Gondoljuk el, hogyha itt most, néhány
hét vagy hónap leforgása alatt megjelenne 200 ember, megtérne, és a
gyülekezethez akarna csatlakozni. Mit csinálnánk? Fel vagyunk mi erre
készülve? Mert fel kellene készülnünk, ha ez a vágyunk és ezt szeretnénk.
Hogyan és hol élhetett a jeruzsálemi ősgyülekezet, amikor ott több ezer
ember krisztuskövetővé lett? Hiszen nem volt igazán saját épületük. Egy
lélekben gazdag gyülekezet, de épületeit nézve, hát enyhén szólva szegény
volt.
Nos nézzük akkor először, hogy hogyan élték meg
hitüket. Minden különösebb nagy magyarázat nélkül csak tényszerűen soroljuk
föl, amit róluk följegyez az Írás. „Kitartóan
részvettek az apostoli tanításban” – érdekelte, izgatta őket, ahogy ma
mondanánk az Isten Igéje, a Szentírás.
Hogyan élt ez a közösség, ez a gyülekezet? „Közösségben.” Az évszázadok
folyamán ez a szó szinte kikopott az egyházak életéből, hogy közösség, vagy csak üres frázis
volt. „A kenyér megtörésében együtt
voltak” – ez jelenti részben az úrvacsorai közösséget, de ahogy majd
később még olvassuk, „együtt ettek”.
Ez a gyülekezet, a tagok, az „imádságban
egyek voltak”. Aztán még külön megemlíti Lukács egyszerűen azt, hogy „együtt voltak”. Nem a karórájukat
nézték, hogy már a 61. percnél tartunk az istentiszteleten, na most már
fejezzük be, mert én húzni akarok haza. Együtt voltak. Nem olvasunk róla,
hogy mit csináltak éppen… tehát nem egyszerűen csak az imádságról van szó, vagy
az úrvacsoráról, hanem egyszerűen szerettek együtt lenni. Aztán egymást
segítették, együtt ettek, és „egy
szívvel egy lélekkel dicsérték Istent”. Így éltek. Röviden, tömören
jellemzi az Ige ezt a gyülekezetet. Így éltek. Ez egy lélekben gazdag
gyülekezet volt. Nem tökéletes tudjuk, hiszen Anániás és Zafira története
következik mindjárt utána. De lélekben gazdag, közösségben gazdag, egymást
szerető, egymáshoz ragaszkodó gyülekezet volt, miközben nem volt saját
épületük. Mi itt Magyarországon szinte el sem tudnánk képzelni – különösen
a történelmi felekezetek tagjai –, hogy egy gyülekezet úgy él, hogy nincs
épülete. Pedig néha jobban lehet élni. De azért legyen épülete.
Nos hol
éltek? Ez az, amire kevésbé szoktunk odafigyelni. Arra még igen, hogy hogyan, de hol élt ez a gyülekezet? Valaki egyszer ezt mondta,
írta: „A cipő soha ne mondja meg a lábnak, hogy mekkorára nőhet.”
Az épület nem mondhatja meg, hogy mekkorára nőhet egy
család, egy gyülekezet, mert akkor ott valami baj van. Hol élt ez a
gyülekezet? Hol élt egy ekkora közösség? Két szóval jelöli röviden az írás:
egyik oldalról a templomban –
nohát ha ugyan volt nekik! Hát volt addig, amíg a zsidó templomi vezetés
megtűrte őket. Addig följártak a jeruzsálemi templomba, imádni az Istent,
prédikálták a Krisztust, de egy idő múlva tudjuk, hogy onnan eltávolították
őket: ott a Krisztust ne prédikálják! Megtiltották nekik, hogy a Krisztust,
mint Messiást hirdessék. Addig, amíg lehetett, addig odamentek föl. És a
jeruzsálemi templom – olvasva, most az ószövetségi bibliai szakaszt,
bizonyára újra ott van a lelki szemeink előtt –, a jeruzsálemi templom az
nem olyan volt, mint amilyen templomfogalmunk nekünk van, ami kialakult itt
az elmúlt 2000 évben. A jeruzsálemi templom, tulajdonképpen, ahol maga az
istentisztelet folyt, az egy hatalmas udvar volt. Salamon korában
oszlopcsarnokkal körülvéve, ott tanítottak a rabbik; ma azt mondanánk, a
kiscsoportok ott voltak sorban. A hatalmas udvart körülvevő tornácon, ahogy
a régi szép kifejezés mondja egyik zsoltárukban is, a folyosón. Az áldozati
oltár az udvaron volt. Tudjuk másabb éghajlati viszonyok voltak, de ami
fontos, hogy ide több ezer ember befért. Maga a templom – oda a nép nem is
mehetett be, amit mi templomnak mondanánk. A templom udvarán
oszlopcsarnokaiban ott voltak, tanítottak, Istent dicsőítették, amíg
lehetett, amíg ott megtűrték őket. Mert a Krisztus hirdetése miatt egy idő
múlva oda nem mehettek Krisztust hirdetni. Míg Istent imádni igen. Vagyis
magyarul, templom nélkül maradt a gyülekezet. Igen hamar templomépület
nélkül maradt a gyülekezet. Erre kevésbé szoktunk fölfigyelni.
A másik kifejezés, hogy hol élhetett egy ekkora
gyülekezet… különösen akkor, amikor már a templom udvarára Krisztust
hirdetni nem nagyon mehettek; Istent imádni igen, zsoltárokat énekelni még
mehettek, de már Krisztusról beszélni, azt már nem. Nos, akkor mi van? Hol
lehetett úrvacsorai közösséget gyakorolni? – sok ezer embernek.
Foglalkoztatott bennünket már ez a kérdés? Vagy csak úgy elolvassuk, milyen
szép, milyen csodálatos? De hogy a gyakorlatban, hogy élhetett ez a
gyülekezet? Nem csupán lelki értelemben, hanem fizikai értelemben is. Hogy
tudott élni egy ilyen gyülekezet? Nos, Lukács így jegyzi föl: „Templomban és házanként”. Az ókori
társadalomban, nagyon jól tudjuk, hogy a család jobb esetben nem egy
házaspárt és egy-két gyereket jelentett, hanem részben sok gyermeket, meg
az idős szülőket is, meg sokszor még testvéreket is. Tehát nagy családról
volt szó, és azok, akiknek nagyobb hajléka volt, azok befogadták a
gyülekezet egy-egy kiscsoportját. Erről olvasunk az apostoli levelekben is,
és a cselekedetek könyvében is, hogy házanként köszöntsd az XY házánál lévő
gyülekezetet – olvassuk az apostoli köszöntésekben nem is egyszer. Igen, ez
volt a másik pont. Azok a kisebb helyek, ahová nyilván nem sok ezer ember,
vagy sok száz ember jöhetett össze, esetleg néhány tucat. És egy idő múlva
az úrvacsorai közösséget már csak ott gyakorolhatták. Ez tényszerű helyzet volt
természetesen, nem egyszerűen hogy föltétlen így kellene cselekedni. De a
számontartást, az egymással való beszélgetést, a közös imádságot, azt
igazán csak ilyen kisebb csoportokban lehet gyakorolni. Ezt több ezer ember
nehezebben tudja. Vagyis a jeruzsálemi gyülekezet, amikor egy idő múlva már
még a templomban sem lehetett mindent csinálni, amit szerettek volna időből fakadóan, akkor még mindig éltek. Sőt
amikor eljött majd az üldözés ideje a római birodalomban, amikor nem arról
volt szó, hogy templomot építhetünk-e, toronnyal vagy anélkül, utcára
nyílhat az ajtó vagy nem, ahogy II. József
rendelete tájékán Magyarországon volt; hanem eljött az az idő,
amikor katakombákba kényszerült a
keresztyénség, és élt a
gyülekezet – élt! Nem volt
épület. Sőt, sokszor szinte rejtőzni kellett, vagy kint a folyóparton
tartották az istentiszteletet – gondoljunk Lídia történetére – mert a
zsinagógákban már nem engedték meg.
Nos, a gyülekezet élt, és ez egy rendkívül fontos
dolog. De végig kell gondolnunk ezt is, hogy fizikailag hogyan és hol élhet egy gyülekezet? Mit tanulhatunk meg az Igéből? Érdemes
lenne egyébként ilyen szemmel tanulmányozni az Ószövetséget, a salamoni
templomot vagy majd a később a fogság után újjáépített templomot is, hogy
milyen volt szerkezetét nézve, mennyire segítette az istentiszteletet. Mert
nekünk van egy hagyományos templomképünk. Ez a hagyomány pár száz évre
vonatkozik. Olyannyira zavaró, nagyon sok ember fejében a templom az egy
200 éves épületformát jelent, de legfőbbképpen az egyház is ezt jelenti, és
ez tragédia. Vagyis egy épületet jelent nagyon sok embernek a gyülekezet, nem pedig közösséget. Nos
annyira ez él az emberekben, még népünkben is, miközben az ország jelentős
része magát semmilyen felekezethez valónak nem mondja. De nagyon sokszor
tapasztalom emberekkel beszélgetve: „ja, ez egy templom?” – pedig itt
szokott eljárni az utcán. Mert ha gyülekezet, ha egyház, beugrik egy 200
évvel ezelőtti templomforma. Mintha ahhoz lenne kötve az Isten Szentlelke,
mintha az lehetne csak a gyülekezet. És ha valami egy kicsit másmilyen,
akkor már fel sem ismeri, hogy az esetleg gyülekezet lehet, mert az az
épület esetleg egy gyülekezeti épület.
Nos, élt a jeruzsálemi gyülekezet, pedig nem volt
optimális körülmények között fizikailag. Egy nagyon pici egyháztörténeti
kitekintést is érdemes tennünk, mielőtt napjainkig meghúzzuk a vonalat.
Amikor a keresztyénséget a világi hatalom államvallássá, kötelező
államvallássá tette, tömegeket kereszteltek meg, és behajtottak a templomba
– hát előtte nem nagyon volt akkor ilyen templom, hiszen nem sokkal azelőtt
még üldözött volt a keresztyénség. Nos abban az időben a vásárcsarnokok
voltak azok az épületek, amelyeket használtak, és amit mi nagyon
megszoktunk épületet, hogy mikor bemegyünk, és ilyen bazilikaszerű épület,
háromhajós, ez az ókorban vásárcsarnok volt. A háromhajós, úgynevezett
klasszikus templomtípus, az eredetileg nem templomnak épült. Az egy közfunkciót
ellátó épület volt, azt hívták bazilikának. És átvették ennek a mintájára –
szerkezetileg –, ennek a mintájára épültek a templomok, hatalmasok, hogy
sok ember beférjen. Ez idáig nem is lett volna baj, csakhogy az épületek
egy idő múlva legyőzhetnek bennünket. Azok az épületek, amelyeket mi építünk.
Churchill mondta egyszer: „Mi tervezzük az épületeket, és azután azok
formálnak minket”. Nagy igazságot mondott ki: azok formálnak minket. Mert egy idő múlva a falak,
az adottságok, a szerkezet kényszerít, mondjuk ki, deformál. Amikor a cipő
nem engedi, hogy nagyobb legyen a láb, akkor tudjuk, hogy fáj a láb és ott
baj lesz. Bizony, az elmúlt évszázadokban a szertartás legyőzte a testvéri
közösséget, túlhangsúlyossá vált; nem az a baj, hogy van szertartás, kell,
csak a hatalmas épületekben pompás szertartások folytak, és a közösséget
nem nagyon lehetett benne gyakorolni. Az szinte elhalt az egyházak életében
a korábbi évszázadokban. És bizony nagyon sokszor mi is csak ezt vettük át,
mint reformátusok; építettük a településeknek megfelelő nagyméretű, egy
teremből álló templomot, hogy sok ember beférjen – amik nagyrészt most
árván konganak –, és alig építettünk másvalamit! Csak arra, hogy sok ember
valahol együtt legyen, és meghallgassa, ami ott történik. Kivételek voltak! Ilyen érdekes egyébként
a kolostor, ahol szintén egy hatalmas templom megépült, de mellé épült az
úgymond rendház egy belső udvarral, egy kerengővel. Csakhogy az nem a
népnek épült, csak annak a kis közösségnek, a szerzetesi közösségnek; mert
közösséghez nem elég egy hatalmas tér, ahhoz más tér, másmilyen hely is
kell. Ez volt a rendház. Annak nagyobb volt, csak nem a gyülekezetnek
épült. Persze mi is építettünk protestánsok templomok mellé iskolát, olykor
még a termét használtuk is valamilyen gyülekezeti, egyházi célra, de igazán
a hit közösségi megélésére nem nagyon építettünk épületet. Csak a nagy
tömegalkalomnak építettünk és így egy kicsit elsorvadt a közösség. Már
pedig mit olvasunk a jeruzsálemi gyülekezetről? Közösségben voltak, együtt
voltak, együtt ettek. Hát, ma szentségtörés lenne sokak szemében, ha a
templomban egy közös vacsorát csinálnánk. Vannak már olyan épületek, még
római katolikus testvéreinknél is, ahol arra is alkalmasak. De mi annyira
lerögzültünk a korábbi évszázadok egyházképénél, és az ahhoz épített
épületek képénél, hogy azt hisszük, hogy csak így lehet.
Amilyen látásunk van a
gyülekezetről, olyan épületeket építünk. Érdemes így is tanulmányozni egy kicsit az Igét,
akár a jeruzsálemi gyülekezetet, de még akár az Ószövetség templomát is.
Amilyen látásunk van a gyülekezetről, olyan
épületeket építünk. Ha csak hatalmas nagy tömegalkalmaknak képzeljük a
gyülekezetet, akkor csak olyan nagy tömegek befogadására alkalmas
épületeket építünk és mást nem. Ha bibliai látásunk van, akkor tudjuk, hogy
ez is kell, és az is kell, amit akkor házanként tudtak, kisebb termekben
tudtak megcselekedni: a közösség gyakorlását. Ahol együtt lehet lenni, ahol
beszélgetni is lehet, nem pedig ünnepélyesen csak csendben lenni.
Szeretett Testvérek! Mennyire bibliai a mi
gyülekezeti képünk? Mert meg kell vizsgálni. Az, hogy van-e örökségünk, és sokszor
műemlék szempontból csodálatos örökségünk, az nem mindig biztos, hogy
missziós szempontból is olyan csodálatos. Sőt, nagyon sok gyülekezet szenved az egyébként nagyszerű történelmi
értéket képviselő épülete miatt. Valahogy úgy van, mint amikor a cipő kicsi
vagy nagy, és a láb szenved benne; és akkor nehezebben tudunk járni,
kevesebbre vagyunk képesek. Akkor, ha nem muszáj, nem megyünk messzire –
mert fel fogja törni a lábat!
Milyen, mennyire bibliai a mi gyülekezetképünk? A
templom az nem azonos a gyülekezettel, pedig nagyon sok emberben még mindig
ez a kép él. Egymást ki kell, hogy egészítsék azok, amit az előbb olvastunk
bibliai szakaszunkban: „a templomban
és házanként”. Hatalmas helyen együtt sokan dicsérték Istent, és együtt
voltak kisebb helyiségekben a testvéri közösséget személyesen is
gyakorolva. Az emberek sokkal értékesebbek, mint az épületek. Mi nagyon
sokszor csak az épületek, meglévő épületek fönntartására költünk, és azért
küzdünk, és sokszor nem marad a misszióra.
„Álmainknak – írta valaki – eléggé
merészeknek kell lenniük ahhoz, hogy Istennek helye legyen bennük”. Mert mi sokszor olyan kicsit
merünk álmodni, amit, hát saját erőből meg tudunk csinálni: Uram megy ez
nélküled is. Bizony nagyobb álmoknak kell lenni szívünkben, hogy Istennek
is helye legyen benne. Hogy engedjük, hogy az Isten is cselekedhessen egy
nagyot, nem csupán, amit mi valahogy ki tudunk izzadni és szorítani szeretetünkből
és erőnkből.
Mennyire bibliai a mi gyülekezetképünk? Hiszünk mi
abban, hogy az Úr munkálkodik, és nem csak olyan csatornán munkálkodik, ahogy
sok évszázados falak néha belekényszerítenek? Mert az Isten sokkal
gazdagabb, és az Isten Lelkét falakkal sem szoríthatjuk be; de a meglévőt
jól kell használnunk. A jeruzsálemi gyülekezet a meglévőt jól használta,
amíg használhatta, tudniillik a jeruzsálemi templomot, és élt a kistermek
lehetőségével, élt a családias kiscsoportok közösségével. Ez egy radikálisan
új dolog volt. Ez az, ami elsorvadt az egyházak életében sok évszázadon át,
pedig nagyon nagy szükségünk van rá ma is. Nyílván, ehhez viszont kellenek
ilyen helyek is, ahol összegyülekezhetnek néhányan, ahogy sokszor mondjuk,
hogy ketten vagy hárman… tizenketten, vagy huszonketten vagy huszonhárman.
Az épületek segítsék tehát a missziót, és a
közösségépítést. Valaki így írt: „Soha sem engedhetjük meg azt, hogy az épület vagy
az épület hiánya akadálya legyen egy ébredési hullámnak”. Az emberek sokkal értékesebbek
az épületeknél.
Szeretett Testvérek, merjünk egy kicsit így is
gondolkozni. Azzal kezdtem, melyik gyülekezetre igaz: lélekben gazdag, de
saját épületben szegény volt. Mennyire merjük komolyan venni azt is, hogy a
külső keretek is fontosak, és azokat kell a misszióhoz igazítani, nem pedig
a missziót leszűkíteni a meglévő kis fizikai keretekhez. A cipőt kell
nagyobbra cserélni, és nem a lábat kisebbre faragni.
Merjünk így is gondolkozni egy kicsit. Legyen
látásunk, igei látásunk az Isten ügyéről, a gyülekezetről, és hogyha ez a
bibliai látásunk van, ehhez próbáljuk a külső keretet, a cipőt is formálni,
hogy majd az épület segítsen, de nem helyettesítheti. De segítse! a
missziót. A gyülekezet épülete, az találkozás helye is kell hogy legyen,
amikor így együtt sokan, és amikor kisebb csoportokban, testvéri
közösségben találkozunk. Emlékezzünk az Ószövetségnél a mobiltemplom
világában, vagyis a szentsátor idején, a pusztai vándorlás idején az Isten
házát, a sátrat úgyis nevezték, hogy a találkozás sátra. Igen, szükségünk
van arra, hogy olyan cipőnk legyen, ami a ránk bízott missziós szolgálatot
a lehető legjobban segíti. Merjünk igei módon gondolkozni és cselekedni.
Ámen.
Hálát adunk Istenünk, hogy Téged bárhol segítségül
hívhatunk és magasztalhatunk. Hálát adunk, hogy mégis egy népet hívtál ki,
összegyűjtöttél gyülekezetet ebben a világban. Hálát adunk, hogy van
gyülekezet, hogy mi is tartozhatunk gyülekezet közösségébe, hogy itt akarsz
minket erősíteni, segíteni szolgálatra, misszióra felkészíteni.
Magasztalunk kegyelmedért, új életet ajándékozó
szeretetedért, hogy anyagi, lelki és szellemi javakkal megajándékoztál,
hogy mi ezekkel dicsőségedre, népünk megtérésére szolgáljunk.
Magasztalunk Istenünk, hogy Igéd, Lelked által látást
adsz nekünk a szolgálathoz.
Segíts bennünket, hogy Igéd vezetését elfogadjuk, lelki
áldásaidért hálásak legyünk.
Segíts bennünket, hogy egy szívvel, lélekkel
lendüljünk bele gyülekezeti életünk új lelki és fizikai építésének
szakaszába.
Segíts bennünket, hogy felismerjük, éppen most, az
erkölcsi válság és a nehezebb gazdasági helyzet idején van különösen nagy
szükség a lelkeket erősítő, reménységet sugárzó gyülekezet életére,
bizonyságtételére.
Segíts bennünket, hogy az eddig kapott áldásaidért
hálaáldozattal feleljünk és szolgáljunk, épüljünk és építsünk.
De könyörgünk Urunk, betegekért, gyászolókért, az
élet hétköznapi gondjaiban járókért, hogy tudjanak, akarjanak fölnézni Reád,
hogy készek legyünk szeretettel fordulni feléd.
És könyörgünk Urunk, hogy népünk erkölcsi erőt meríthessen
a hazáért életüket is feláldozó tábornokaink példájából is.
Odaszánjuk magunkat Urunk, hogy itt, ma,
Magyarországon, Debrecenben rajtunk keresztül is hirdettessék evangéliumod,
és szeretetközösséget gyakorolva vonzóvá tegyük a Te irgalmadat, szeretetedet,
Hozzád és népedhez való tartozást sokak számára. Ámen.
„Ti azonban választott
nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett népe vagytok,
hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára
hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|