|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Repedt
cserépedény?!
Lekció: 2. Mózes 14. fejezet 5-14.
vers
„5Amikor
jelentették Egyiptom királyának, hogy elmenekült a nép, megváltozott a
fáraónak és szolgáinak indulata a nép iránt, és ezt mondták: Mit tettünk?!
Elbocsátottuk Izráelt a szolgálatunkból!
6Befogatott
a fáraó a harci kocsijába, és maga mellé vette a hadseregét.
7Maga
mellé vett hatszáz válogatott harci kocsit, az összes egyiptomi harci
kocsit. Három ember volt mindegyiken.
8Az
ÚR megkeményítette a fáraónak, Egyiptom királyának a szívét, és az üldözőbe
vette Izráel fiait, Izráel fiai pedig hatalmas kéz segítségével vonultak
ki.
9Az
egyiptomiak tehát üldözték őket - a fáraó minden lova, harci kocsija,
lovasa és hadereje - és utolérték őket, amikor a tenger mellett táboroztak
Pí-Hahírótnál, Baal-Cáfónnal szemben.
10A
fáraó közeledett. Izráel fiai pedig föltekintettek, és látták, hogy az
egyiptomiak utánuk eredtek. Ekkor nagy félelem fogta el őket, és
segítségért kiáltottak Izráel fiai az ÚRhoz.
11Mózesnek
pedig ezt mondták: Nincs talán elég sír Egyiptomban, hogy a pusztába hoztál
bennünket meghalni? Mit tettél velünk, miért hoztál ki bennünket
Egyiptomból?!
12Nem
megmondtuk neked még Egyiptomban, hogy hagyj nekünk békét, hadd szolgáljuk
az egyiptomiakat?! Mert jobb nekünk, ha az egyiptomiakat szolgáljuk, mint
ha a pusztában halunk meg!
13De
Mózes így felelt a népnek: Ne féljetek! Álljatok helyt, és meglátjátok,
hogyan szabadít meg ma az ÚR benneteket! Mert ahogyan ma látjátok az
egyiptomiakat, úgy soha többé nem fogjátok látni őket.
14Az
ÚR harcol értetek, ti pedig maradjatok veszteg!”
Textus:
2. Korinthus 4. fejezet 5-9. vers
5Mert
nem önmagunkat hirdetjük, hanem Krisztus Jézust, az Urat, önmagunkat pedig
mint szolgáitokat Jézusért.
6Isten
ugyanis, aki ezt mondta: »Sötétségből világosság ragyogjon fel«, ő gyújtott
világosságot szívünkben, hogy felragyogjon előttünk Isten dicsőségének
ismerete Krisztus arcán.
7Ez
a kincsünk pedig cserépedényekben van, hogy ezt a rendkívüli erőt Istennek
tulajdonítsuk, és ne magunknak:
8Mindenütt
szorongatnak minket, de nem szorítanak be, kétségeskedünk, de nem esünk
kétségbe;
9üldözöttek
vagyunk, de nem elhagyottak, letipornak, de el nem veszünk…”
Cserépedény. Elég réginek
tűnik, hisz ütött-kopott, tele hajszálnyi repedésekkel. Kicsit csorba is.
Egyik keramikus barátom készítette magának a műhelyébe. Tőle kértem kölcsön
erre a mai alkalomra. Gyakran figyelem őt, amint korongozik. Közben néha
mosolyog. Szereti a keze alól kikerülő tárgyakat. Mind más. Formára talán
hasonlók a bögrék, és kannák, de méretre, megjelenésre, színre, díszítésre
nézve nincs két egyforma. Nem véletlen, hogy az Ige is gyakran beszél fazekasokról.
Ahogy nézni szoktam Álmos barátom kezeit, gyakran eszembe jut a Római levél pár szava: Mondhatja-e
alkotójának az alkotás: „Miért formáltál engem ilyenre? Nincs-e hatalma
a fazekasnak az agyagon, hogy ugyanabból az agyagból az egyik edényt díszessé,
a másikat pedig közönségessé formálja?”. (Róm. 9,20-21)
Igen,
ehhez a fazekasnak joga van. Igen ám, csakhogy lehet, hogy felsóhajt
valaki: könnyű annak, aki szép díszes, de mi van, ha én csak a közönséges,
az egyszerű és dísztelen kategóriába tartozom? Valószínűleg sokan érzik
magukat olyannak, mint ez a cserépedény itt. Semmi különleges nincs rajta,
semmi feltűnő, ráadásul igencsak használt.
Ha
végignézünk magunkon, gyakran mi is ilyennek látjuk magunkat: beolvadunk a
tömegbe, nem vagyunk feltűnőek, sőt egyre inkább kopottá válunk, ahogy az
évek, évtizedek elhasználnak bennünket. Sok-sok repedést ejtenek rajtunk a
problémák, veszteségek, az egymással adódó konfliktusok, betegségek.
Gyakran igencsak töredezett cserépedénynek érezzük magunkat Isten előtt.
Olyannak, akit már alig lehet valamire használni.
Különösen
így van ez, amikor nagy bajok érnek bennünket, amikor nem látjuk a
megoldást! Az ember hozzáedződik a hétköznapi bajokhoz. A fáradtsággal a
nap végére, az állandó küzdelemmel a hivatalokban, azzal, hogy a fizetés
egyre kevesebbet ér, ahogy drágul minden, hogy néha előfordulnak
konfliktusok otthon. De mi van akkor, amikor úgy érezzük, hogy az életünk
alapjaiban rendül meg? Amikor hiába dolgozott az ember 30-40 évet
becsülettel, talán különösen nagy szakértelemmel, de mégis elbocsátják. Mi
történik, amikor hiába tanult valaki keményen, de a vizsgán újra elhúzták,
és az egyetemi kreditrendszer hullámai összecsapnak a feje fölött, és a
jövője kerül veszélybe? Mi van, amikor kiderül, hogy az ember beteg. És
lehet, hogy már sokszor volt az, jó párszor oda kellett feküdjön a sebész
kése alá, de most kiderül, hogy rákos. Mi történik akkor, amikor örökre
kell elbúcsúzni valakitől?
Ilyen
esetekben le-letörik az ember életének cserépedényéből egy-egy darabka,
megsérül a zománc. Nem tudjuk, hogy ilyenkor mi van? Krízisek ezek a
javából! Senki ki nem kerülheti őket. Ilyenkor az ember rádöbben, hogy azok
a módszerek, amelyekkel korábban megküzdöttem egy életen át, nem működnek.
Lehetnek ilyenek egyáltalán a hívő ember életében? Lehet olyan, hogy úgy
érezzük, minden összeomlott? Lehet bizony, mert előfordul, hogy minden
megkérdőjeleződik, még a hitünk is, és képtelenek vagyunk megkapaszkodni a
korábban biztosnak hitt kapaszkodókban.
Valami hasonló történt egykor
Izrael népével is. A 10 csapás után, amelynek során Isten hatalmasan
megmutatta erejét, és hatalmát, elindul Izrael népe Egyiptom földjéről.
Micsoda lelkesedéssel vághattak neki az útnak! Vége a szolgaságnak, előttük
az ígéret földje, és nyilvánvalóan velük az Úr. Ott a boldog jövő reménye
látható közelségben. Miközben nagy lelkesen menetelnek a puszta felé,
hatalmas porfelhőre lesznek figyelmesek: jönnek az egyiptomi harcosok a
hadiszekerekkel, mert a fáraó megbánta a nép elengedését. Jönnek a
harcedzett katonák, hogy levágják őket. Előttük a tenger, a hatalmas
víztömeg, amely elnyeli az embert, mögöttük az üldöző hadsereg, amely ölni
kész. Minden oldalról a halál veszi körül őket.
Falak
mindenütt falak. Hányszor érzi ezt az ember! A gondok falán hiába
tapogatózunk, de sehol egy ajtó, sehol egy ablak, ahol legalább
kikiálthatnánk. Egyedül vagyunk. És talán ez a legrosszabb. Nincs, aki
segítsen, nincs aki, támogatást adjon.
Gyermekkorban
ott vannak a szülők, a tanárok. Felnőttek nélkül a kisgyermek meghalna.
Lelkileg is. De vannak, akik segítenek, vannak, akik odaállnak a kicsik
mellé. Még serdülőkorban is. Hiszen lehet, hogy támadja a szülőt, lehet,
hogy lázad, még az is lehet, hogy elköltözik, hogy ő milyen önálló, de a
lelke mélyén tudja, hogy bármikor hazamehet, segítséget kérhet, és fog is
kapni. Aztán felnőve az ember egyik legdöbbenetesebb felismerése az, hogy
egyre magányosabb, egyre kevesebb a segítő kész, ha valami meginog, vagy
összeomlik.
Századunkra jellemző
szekularizáció következtében egyre többen adnak hangot azon érzésüknek,
hogy egyedül vannak, magányosak, nincsenek mély kapcsolataik, noha
vágynának rá. A bethesda-tavi beteg szavaival élve: „nincs emberük.” (János
5:7) Szeretnének együtt lenni
olyanokkal, akikkel közösen élhetnének meg élményeket, kölcsönös
támogatást, és bátorítást találhatnak, akikkel azonosan meggyőződéssel
látják a világot, mégis a legtöbben félnek ennek következményeitől. Az
emberek egyre bizalmatlanabbak egymás iránt, nem mernek igazán megnyílni
egymás előtt félve attól, hogy a másik esetleg kihasználja a hallottakat.
Persze jobb esetben ott a
család. Igen ám, csakhogy, egyrészt amikor minden meginog, a családtagok is
meg szoktak, hiszen nem vonhatják ki magukat, őket is érinti a mi
fájdalmunk. Másrészt pedig a napjainkban a családok krízise a
legerőteljesebb. Egyre kisebb a teherbírás, a kitartás sok családban. Mi
van ugyanis akkor, ha épp az adja a krízist, hogy a másik fél kilép, vagy
eleve egy gyermekét egyedül nevelő szülő lesz beteg, vagy veszíti el az
állását?
Nem véletlen az, hogy sokan
ilyen időszakokban omlanak össze lelkileg, vagy épp betegednek meg
komolyabban még az alapproblémán kívül is, súlyosabb esetben lesznek
öngyilkosok. Miért? Mert nincs kihez kiáltani, és nincs, aki megtartana.
Egykor Izrael népe is a létét
veszélyeztető akadály előtt állt. Nem volt se előre, se hátra. Emberi
számítás szerint két dolgot lehetett tenni: vagy harcolni a végsőkig,
tudva, hogy a biztos pusztulás vár rájuk fegyverek nélkül, a harcedzett
katonákkal szemben, vagy megadni magukat, de a rabszolgasors is hasonló
lett volna a halálhoz, hiszen az maga a szenvedés. Nem csoda, hogy félnek,
és pánikba esnek, de Istenhez kiáltanak! Mert olyan istenünk van, akihez
lehet kiáltani!
Amikor elborít bennünket a
félelem, a pánik, amikor úgy érezzük, körülkerített bennünket az élet, és
semerre sincs kiút, ez jusson eszünkbe: van Isten! Ilyenkor is ott van
Isten az életünkben, de Rá kell tudjak nézni! A minap egy asszonnyal
beszélgettem, aki amikor a kisfiáról kiderült, hogy leukémiában szenved,
úgy érezte, minden összeomlott, amiben korábban hitt. Utólag, most mondta
el, hogy életében nem volt annyira egyedül, de hozzátette: „tudjátok azért
volt ez, mert nem akartam Istenben bízni. És akkor megjártam a poklot. Mert ez
a pokol, amikor az ember Isten nélkül küzd.”
Sok mai ember, mivel egy
életen át azt tanulja, hogyan kell Isten nélkül élni, gyengeségnek érzi,
hogy Istenhez kiáltson. Pedig nem az. Az ilyen kiáltásban sokszor erő van.
Nem véletlen, hogy sokan nagy mélységekben, betegágyon, vagy épp koporsó
mellett döbbennek rá, hogy Isten nélkül nem megy, és hogy mennyire igaza
van a zsoltárosnak, amikor ezt mondja: „Minden oldalról körülfogtál,
kezedet rajtam tartod.” (Zsolt. 139,5), mert nem csupán falak
vehetnek körül bennünket, ha ott van Isten keze is minden oldalon,
körülfog, és véd. Lehet, hogy én még nem látom az utat a menekülésre,
megoldásra, de van Valaki, aki már tudja!
Nagyon igaza van a
kínaiaknak, akiknél a krízis szónak két másik jelentése is van: veszély és
esély. Minden szenvedésnek, nehézségnek két oldala van. Benne van a
lehetőség. Lehetőség a szabadulásra, arra, hogy többé formálódhasson benne
az ember, hogy gazdagodjon, hogy jobban Istenre figyeljen, hogy
megtapasztalhassa a szabadítást.
A héten, amikor
továbbképzésen voltam, és a betegek lelki-gondozásáról beszélgettünk, az
volt a feladat, hogy a szenvedés kiábrázolására válasszunk egy-egy követ.
Érdekes volt látni, hogy mindenki, amikor a szenvedésről beszélt, nem
kicsinyítette a fájdalmat, a küzdelmet, hisz vagy fekete követ vett, vagy
barázdáltat, vagy olyat, amely letört valahonnan, de mindenki hozzátett még
valamit: ez a kő csillog, ha fény felé fordítjuk, ennek van egy fehér
párja, a barázdái olyanok, mint sebek, de ahogy a víz koptatta,
begyógyultak, a belekövült csiga szenvedett, de valami csudaszép jött ki
belőle.
Isten nem véletlenül válaszol
a népnek: „Ne féljetek! Álljatok helyt, és meglátjátok, hogyan szabadít
meg ma az ÚR benneteket!” (2Móz 14,11) És valóban: „Mózes
kinyújtotta kezét a tenger felé, az ÚR pedig egész éjjel visszafelé
hajtotta a tengert erős keleti széllel, és szárazzá tette a tengert,
úgyhogy a víz kettévált. Izrael fiai szárazon mentek be a tenger közepébe,
és a víz jobbról-balról falként állt.” (2Móz. 14,21-22) A sekélyes, iszapos,
kiöntéses területén keltek át az apály idején. A megélénkülő szél
visszasöpörte a vizet. Amikor jött a dagály, és elállt a szél, ugyanazon az
úton a fáraó nehéz hadiszekerei és nehézfegyverzetű katonasága elsüppedt,
és a víz elborította őket.
Mondhatja erre valaki: ez nem
több mint egyszerű természeti jelenség. Véletlen. Mózes előre is tudhatta.
Természetes dolgok összjátéka. Ez az összjáték a csoda. Emberek,
körülmények, lehetőségek által létrejövő csodák. Amelyekre valaki talán
rántana egyet a vállán, de mi biztosak lehetünk, hogy ezek az értük küzdő,
harcoló, kezünket rajtunk tartó Isten hatalmas csodája, amiért biztosak
lehetünk a legnagyobb nehézségek között is, amikor így bíztat: „ne
félj!” Így lehet az ember életében a válságból változás.
Körülményekben, de még inkább a bensőnkben.
Pál a korinthusiaknak éppen
erről írt egykor. Arról, hogy ők sem, és a mindenkori keresztyén ember sem
kerülheti el a szenvedést, a nehézségeket. Mert van szorongattatás, van,
hogy letipornak, meghurcolnak, esetleg körülményeinket látva kétségbe
esünk, sőt esetleg üldöznek. Ezek mind-mind falak, amelyek előttünk
tornyosulhatnak ajtók és ablakok nélkül. Ezekkel szembenézni egyáltalán nem
könnyű, ahogy egykor Izrael népének sem volt az. Féltek. A szétnyíló tenger
vizes, csúszós iszapot hagyhatott maga után, ahol saras lett az ember lába,
és amelyben nem volt könnyű gyalogolni, akkor sem, ha a szabadulás irányába
meneteltek. Lehet, hogy egyre több lesz a repedés, csorbulás életünk
cserépedényén. De Isten a legnagyobb sötétségben is világosságot tud
gyújtani – még a mi lelkünkben is. Nem hiába beszél erről Pál. „Isten
megtapasztalása az imában, és az a tapasztalat, hogy szeretnek és
elfogadnak bennünket a közösségben, amely biztos hely lett számunkra,
lassanként lehetővé teszi, hogy elfogadjuk magunkat olyannak, amilyenek
vagyunk, sebeinkkel és a bennünk lévő szörnyetegekkel együtt. Sebesültek
vagyunk, de szeretnek minket; növekedhetünk, nyitottabbá és részvevőbbé
válhatunk; küldetésünk van. Az Istennel való közösség a felszabadulás és a
növekedés helyévé lesz.”
– mondja Jean Vanier.
Hogy ez mit jelent? Azt, hogy
valóban olyanok vagyunk, mint ez a cserépedény. Kopottak, sok-sok sérülést
megértek, nem túl feltűnőek, repedezettek, de Isten kincseket helyezett
belénk, amelyeket, az Ő világosságánál láthatunk meg. Ezek első látásra
talán nem látszanak, de valamennyiünkben ott vannak: vannak eszközeink
kapcsolatot tartani Urunkkal, és egymással is, Isten elhelyezett bennünk
csudaszép dolgokat, amelyeket valamennyiünkben fel lehet fedezni, de vannak
nehézségek is, amelyek azonban csilloghatnak, ha kellő világosságba
helyezik őket, vannak kulcsaink, amelyekkel megnyithatjuk a másik embert. És
ő gyújtott világosságot a szívünkben Igéje által, hogy az Ő ragyogásában
éljünk.
Tudhatjuk, hogy ezek a kicsit
törött, kicsit kopott, csorba edények különös értékkel bírnak. Ebben az
állapotban lehetőség is van. Keramikus barátom ugyanis nagyon ragaszkodik
hozzájuk, pedig bármikor kicserélhetné őket újabbra, szebbre, tökéletesre.
Nem teszi. Nem teszi, mert számára ezek értékesek. Mi is azok vagyunk
Mennyei Atyánk számára, hiszen Őhozzá tartozunk, de Ő helyezett belénk
kincseket, Ő gyújtott világosságot a szívünkben, hogy ne essünk kétségbe a
legnagyobb nehézségek, előttünk magasodó falak ellenére sem, amelyek érnek
bennünket, hanem tapasztalatból tudhassuk, igaz a bíztatás: ne félj, mert ő
valóban körülfog bennünket, és rajtunk tartja a kezét. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|