|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Vigasztaljátok tehát egymást…”
Hogyan és mivel segíthetünk egymásnak a gyászban?
A
gyászolás értelme a változás, amely a veszteségek között is az élet
vállalását jelenti.[1] Ha
nem tudunk gyászolni, foglyul ejt bennünket a múlt, elzárkózunk a jövő elől,
s ezáltal romlik életünk minősége.
A
gyászoló nem csak akkor részesül lelkigondozásban, ha a lelkipásztor
felkeresi, vagy ha ő kezdeményez gyászbeszélgetést a lelkigondozóval, hanem
közvetett módon a gyülekezet egész léte, illetve tevékenysége hozzájárul a
gyászfolyamat feldolgozásához. Azt is mondhatjuk, hogy a keresztyén ember
gyász-lelkigondozása nem akkor kezdődik, amikor meghal egy hozzátartozója,
hanem akkor, amikor bekapcsolódik egy gyülekezeti közösség életébe. Amikor
rendszeresen találkozik Isten igéjével, az istentisztelet liturgiájával, a
közösségi kapcsolatok sok-sok formájával.
A
gyászolás folyamata nagymértékben függ attól az előzetes szocializációtól,
amely környezeti és személyes hatásaiban egyaránt befolyásolja a
személyiség fejlődését, veszteség-feldolgozásainak minőségét. Ebben a
keresztyén gyülekezet is lehet szocializációs tényező, hiszen nem csak
kapcsolati mintákat nyújt a tagjai számára, hanem léte, üzenetközvetítése,
mindennapi valósága a gyász legmélyebb dimenzióit is felmutatja: Krisztus
halála az ember Isten előtti megváltásáért, feltámadása a bűn és halál
feletti győzelem bizonyítékaként. A gyülekezetben élő ember belépése első
pillanatától kezdve újra és újra részesévé válik Isten szenvedéstörténete
felidézésének, átélésének, participációjának. Ez nem csak életszemléletét,
gondolkodását, reménységét befolyásolja, hanem a veszteséghez való
kapcsolatát is. A veszteség értelmezése kap egy sajátos tartalmat is: az új
élethez elengedhetetlen a veszteség belátása és elfogadása is. “Mert aki meg akarja menteni az életét,
elveszti, aki pedig elveszti az életét énértem, megtalálja azt” (Mt
16,24). Krisztus halála és feltámadása a keresztyén ember életének
egzisztenciális megalapozását adja. Ezzel együtt, ennek részeként
folyamatosan szembesít az emberi élet veszteségeinek felismerésével, a
megküzdés fontosságával, az új életorientáció megtalálásával. Azzal, hogy a
gyülekezeti tag újra és újra tudatosítja, elfogadja saját életére nézve
Krisztus halálának és feltámadásának valóságát, szocializálódik abban is,
hogy miként tekintsen saját, illetve hozzátartozóinak halálára. A halállal
való folyamatos belső szembesülés a keresztyén egzisztencia része, tudatát,
valóságát nem lehet kikerülni. Az igehirdetés a meghalt és feltámadott
úrról szól, az Apostoli Hitvallás külön cikkelyként sorolja Jézus halálának
a tényeit, az úrvacsorában a gyülekezeti tag hitében a Szentlélek által a
meghalt és feltámadott Krisztussal él át közösséget. A halál tudata jelen
van a mindennapi gyülekezeti életben, befolyásolva ezzel a tagjainak
gondolkodását, élet- és halállátását is. A gyülekezeti közösség teljes
egészében szocializációs hatású a halállal való találkozásban, illetve a
gyász feldolgozásában. Három hatásszintet azonban kiemelten is szükséges
megemlíteni: a közösséget, a rítust és liturgiát, valamint az igehirdetést.
A gyülekezeti közösség, mint
támasz a gyászban
Dietrich
Bonhoeffer a keresztyén közösségről írt könyvében a közösség és a személyes
ember kapcsolatáról két fontos jellemzőt nevez meg. Egyrészt azt, hogy a
keresztyén közösség Isten kegyelmi ajándéka. Egyáltalán nem természetes és
magától értetődő, hogy a keresztyén ember beletartozhat egy ilyen látható
közösségbe. Ez a közösség nem elsősorban valamilyen emberi erőlködés, vagy
törvényszerűség alapján jön létre, hogy lehetőséget kínáljon egy együttes
élményre, hanem a Szentháromság Isten teremtő, megváltó és megszentelő
akarata teremt lehetőséget arra, hogy az elhívottak egymással is együtt
legyenek.[2]
Bonhoeffer
másik megállapítása az, hogy a keresztyén ember vágyakozik ebbe a közösségbe.
A másik keresztyén ember jelenléte öröm- és erőforrás a gyülekezeti tag
számára. Nem szégyen és nem a “testhez való ragaszkodás”, hogy ilyen fontos
a másik ember közelsége, hiszen Isten adott testet az embernek, Ő is
testben jelent meg a földön, és testben támadt fel. “Az elhagyatottságban a
látogató és a meglátogatott egyaránt a testileg jelenlévő Krisztusra ismer
a másikban; úgy találkoznak, s úgy fogadják egymást, miként az Úrral
találkozik az ember: isteni félelemmel, alázattal és örömmel. Az áldást az
Úr Jézus Krisztus áldásaként veszik egymástól”.[3]
Az
emberi kapcsolatoknak ez a gyülekezeti létben megjelenő mélysége a
mindennapokban nem azonos szintű. S ez nem csak attól függ, hogy egy
gyülekezet mennyire tudja hitelesen megélni a közösség kegyelmi ajándékát,
hanem attól is, hogy milyen személyes élethelyzetben van a gyülekezet
tagja. Lehet beteg és egészséges, egyedül és családban élő, gyászoló és
megvigasztalódott. A gyülekezet egysége az erősebbek és gyengébbek
egyenrangú összetartozásának az egysége.[4] A gyülekezet
közösségének az egyik rendkívüli sajátossága éppen az, hogy nem kell azonos
élethelyzetben lenni, azonos módon erősnek, megvigasztaltnak lenni ahhoz,
hogy a közösség, közösség legyen. Sőt, az a természetellenes, ha a
gyászolónak nincs szükséges vigasztalásra, melléállásra, az erősebbek
teherhordozására, mert nincs szüksége gyászra. Sem a beteg, sem a gyászoló,
sem az elesett, erőtlen keresztyén nem akkor lesz a gyülekezet egyenrangú
tagja, amikor mindezek elmúlnak róla, hanem már ebben a személyes
állapotában is az. Ahogy nem lehet azt mondani, hogy a gyülekezet az
egészségesek közössége, amelyben a betegség büntetésnek, ítéletnek számít,
úgy azt sem lehet mondani, hogy a gyászoló akkor találja meg helyét ebben a
közösségben, ha már megvigasztalódott.
A
gyülekezet hivatásánál fogva olyan támogató és befogadó közösség, amelyik
lehetőséget, kell, hogy adjon a védettség, az elfogadás átélésére. Már
azzal lelkigondoz, hogy van, hiszen a tagok létében máris kifejeződik Isten
cselekvése, és ez egymás iránt elkötelezettekké teszi őket.[5] Ezt
az egymás iránti elkötelezettséget nevezhetjük szeretetközösségnek is,
amelynek négy megnyilvánulása a gyászoló számára is fontos:
– az összetartás (a gyülekezeti tagok
közelebb érzik magukat egymáshoz, közös kapcsolódó pontjaik vannak, közös
kérdéseik és feleleteik);
– az egymás támogatása (nem csak külső
anyagi, hanem lelki, amely meg akar tartani a közösségben);
– az életközösség (amelyben a gyülekezeti
tagok hordozzák egymás terhét és gondjait);
– és az áldozat (Isten szolgálatában mások
javának szolgálata).[6]
A
halál kapcsolatokat szakít szét, a gyászoló egyik legelső élménye az
elhagyatottság, magára maradottság, kiszolgáltatottság, tehetetlenség.
Hozzátartozója halála egy olyan kapcsolathiánnyal szembesíti, amelyik
általában sok időt kíván az elengedés megtételéig. Az elszigetelődés
veszélye, a gyászküzdelem nehézségei jelentős mértékben csökkenthetők
azáltal, hogy a gyülekezeti közösség abban a helyzetében fogadja el a
gyászolót, amelyben benne van. Az összetartás közösségi hatása lehet az,
hogy feltételek nélkül akarják a gyászolót megtartani a közösségben. Nem
írják elő neki, hogy miként tegyen hitvallást szilárdságáról és
meggyőződéséről, nem várják tőle, hogy erősebbnek mutatkozzék, mint
amilyen, s minél hamarabb úgy tegyen, mintha nem történt volna semmi.
Az
egymás támogatása nem tudja megszüntetni a halott miatt megjelenő
kapcsolathiányt, de melléállásával olyan támasz-kapcsolatokat kínál,
amelyek segíthetik a gyászolót vesztesége megküzdésében. Egyszerűen nem
maradt kapcsolatok nélkül, sőt módja van arra, hogy a szeretetközösség
biztonságában megélhesse érzéseit, kifejezhesse gyászát, “megterhelhesse”
kapcsolatait. Azáltal, hogy van(nak) olyan gyülekezeti tag(ok), akik készek
odahallgatni érzéseire, szorongásaira, félelmeire, lelkigondozást végeznek.
(Bibliai kifejezéssel a gyászoló “embereivé” válnak).
A
gyülekezet életközössége jelenthet egy gyakorlati tehervállalást a
gyászban, hiszen különösen az első időkben a talán család nélkül maradó
özvegy számára komoly gondot jelenthet a mindennapi élet újra szervezése.
Ha vannak, akik észreveszik, hogy miben és hogyan segíthetik a magára
maradt gyászoló mindennapjait, az egyik legfontosabb támaszt kínálják felé.
Elkerülheti, vagy legyőzheti, pl. az önmaga elértéktelenedésének veszélyét,
hogy csak addig volt értelme az életének, amíg élt a hozzátartozója.
Az
áldozat bibliai tartalma szerint az odaszánás mélységét mutatja. A
gyülekezet áldozata az élet odaszánása arra, hogy Isten megtapasztalt,
átélt szeretetét élhetően és megtapasztalhatóan közvetítse azok felé, akik
gyengék, betegek, elesettek vagy gyászolnak. Azoknak, akik így is a
gyülekezet tagjai. Az ebben való részesedés nem csak azt jelentheti a
veszteséget átélő gyászolónak, hogy vannak emberek, akik odafigyelnek rá,
nem hagyják magára, hanem azt is, hogy Isten is erősíti gyászában.
A z istentisztelet liturgiájának gyászt
kísérő hatása
Az
istentisztelet, mint a hit ritualizált ábrázolása egy hitközösség
önértelmezésének a kifejeződése, amely meghatározott ön- és Istenképből
adódik. Ezt a közösség egyszerre ápolja és továbbadja, tehát a kultusz és
teológia között állandó kölcsönhatás van.[7] A liturgia az
istentisztelet módjaként és rendjeként nem lelkigondozás, hanem kultusz.
Funkcionálisan tekintve azonban, kétségtelen, hogy vannak lelkigondozói
hatásai is.
Azzal,
hogy a liturgia minden istentiszteleten újra és újra felidézi, átélhetővé
teszi a Szentháromság Isten cselekvését, szeretetét és hatalmát, bevonja a
gyülekezet tagját is ebbe a cselekvési folyamatba. A liturgia elemei: a
közös éneklés, az imádságok, a bibliaolvasás, igehirdetés, hitvallástétel
mind ugyanezt fejezik ki. Miközben a gyülekezet tagja részese a
liturgiának, ez arra ösztönzi, hogy egy sajátos valóságszinten élje át
aktuális helyzetét.
Lehetősége
van arra, hogy befelé forduljon a belső lelki tartalmak felé. Énekel,
imádkozik, hallgatja az igehirdetést, de közben önmaga is bevonódik a
megjelenített történésbe. A saját élete síkján is újra ismétlődik benne az,
amire a liturgia utal. Belső világában párhuzamosan átéli bánatát, örömeit,
szomorúságát, szembesül kétségeivel és reményeivel. Jézus haláláról hallva
a gyászoló nem csak egy történetet követ, hanem önmagában annak
konzekvenciáit is éli. (Saját vagy hozzátartozója halála, félelmei,
bizonytalanságai, vagy válaszkapása, megerősödő meggyőződése). A liturgia
átélésével lehetősége van belső lelki tartalmai átrendezésére is.
Ez
azonban csak az egyik szint, mert éppen az istentisztelet liturgiája teszi
lehetővé azt, hogy egyúttal önmagából kifelé és felfelé fordítsa figyelmét.
A felidézett isteni cselekvés arra ösztönzi a közösség tagját, hogy ne
maradjon önmagába zárt világ. A belső történéseket, az
élményleszűrődéseket, a gondolati tartalmakat nem csak saját rendszerén
belül láthatja, hanem egy teljesen más összefüggésben is. Ami vele történt,
ami foglalkoztatja, az nem csak egy saját szempontú történés, hanem Isten
előtti esemény is. Ebben a megváltozott vonatkoztatási keretben a gyászoló
ember már nem csupán csak azt éli át, hogy mit jelent a gyász önmaga
számára, hanem azt is, amit Istennel való kapcsolatában képvisel.
Tulajdonképpen megosztja a kontrollt élete történéseit illetően, vagyis
kilép belső elszigeteltségéből, és engedi a változást. (Ezért is
tarthatjuk, pl. még az Isten iránti indulatot is a gyászmunka jelének, mert
a gyászoló már Isten előtt meri élni érzéseit, kimondatlanul is kontrollt
kérve magára).
A
liturgia lelkigondozói hatásához tartozik annak biztonsága is. Tartalma
változhat, a formája rendszerint megmarad.[8] Viszont éppen ez adja a
hozzá kapcsolódó biztonságtudatot is. A gyülekezet istentiszteletén
résztvevő keresztyén ember jól ismert, és mélyen rögzült liturgiai elemek
alapján éli át az istentiszteletet. Ha gyakran találkozik formai és
tartalmi újításokkal, elbizonytalanodik, és nem tudja, hogy az új
kifejezés-világ megfelel-e az előzőnek. Krízishelyzetben különösen fontos
lehet a liturgia biztonsága. A gyászoló ember, pl. nem feltétlenül
tudatosan, belső és külső irányultsággal tudja együtt énekelni a 23.
zsoltárt, de a zsoltár éneklésének tudattalan biztonsága azt üzenheti
számára, hogy “jó helyen van”. Nem tévedt el, nem szakadt el, hanem benne
van egy olyan közösségben, amelyhez megmaradt a kapcsolódási pontja.[9] A
liturgia elemeinek biztonsága része a gyülekezeti szocializációnak is,
hiszen megszilárdulásához időre és tartós ismétlődésre van szükség.
A prédikáció lelkigondozói hatása
A
gyászoló emberre tekintve mindenképpen elfogadható, hogy a prédikáció
lelkigondozás is lehet. Nem elsősorban a szándéka, irányultsága,
célzottsága miatt, hanem hatását tekintve. (Ha az igehirdetésben több a
törvényeskedés, mint az evangélium, az elítélés, mint az elfogadás, a
fenyegetőzés, mint a megbocsátás, a kirekesztés, mint a befogadás, az a
prédikáció akkor sem lelkigondozás, ha az igehirdető annak szánta.) A
prédikáció alapvetően hozzátartozik ahhoz a szocializációs folyamathoz,
amelyben a gyülekezet tagjai a gyászfolyamatra is készülhetnek. Ezért a
temetési igehirdetés speciális lelkigondozói vigasztalásán túl, a
gyülekezeti igehirdetés is hozzájárulhat ahhoz, hogy a majdani gyászoló
miként fogja veszteségét elhordozni.
Ennek
a szocializációs hatásnak többféle vonatkozását lehet megemlíteni, az egyik
legfontosabb az a tény, hogy az igehirdetés krisztológiai megközelítésű.
Középpontjában Jézus Krisztus halála és feltámadása áll. Az evangéliumnak ez
a magva minden igehirdetésben elhangzik, tudati szintre emelve hatását és
következményeit. A halál és feltámadás elválaszthatatlan összekapcsolódása
a Krisztus-eseményben a halállal kapcsolatba került embernek is a kettő
összetartozását hirdeti. Krisztus története így teljes, a halál fájdalmában
el van rejtve a feltámadás győzelme is. Az ige hallgatója most építheti be
gondolkodásába, élet- és halállátásába azokat a hitelemeket, amelyek a
gyászban megtartó és vigasztaló erővé válhatnak.
Az
igehirdetés másik lelkigondozói szocializációs hatása lehet a halálról
szóló keresztyén tanítás megismerése és elfogadása. Sajnos, ezzel
kapcsolatban két véglet tapasztalható az igehirdetésekben: az egyik
igehirdető elhallgatja a témát, s legfeljebb csak a félelemkeltő intés
érdekében hivatkozik rá, a másik igehirdető pedig már mondat-összekötő
panellé tette. Nem az lehet a megoldás, hogy a halál, mint téma túlfeszítse
az igehirdetés kereteit, hanem, hogy az igehirdető megtartsa a megközelítés
méltóságát. A halál lebecsülése, lekicsinylése, bagatellizálása, pl. azzal,
hogy az igehirdető egy lényegtelen életeseménnyel azonosítja (nem számít,
hiszen csak jobb jön utána), éppen a halál tabuizálását segíti elő. Hiszen
az ige hallgatója nem mer szembesülni a halál valóságával, inkább
belekapaszkodik abba a gondolatba, hogy “úgysem jelent semmit”. Amikor
pedig meghal a hozzátartozója, előfordulhat, hogy nem tudja elengedni, nem
tud róla leválni, halottként is életben tartja, mert “nem történt semmi”.
Ahogyan
az igehirdetés megközelíti a halálról szóló tanítást, elárulja, hogy miként
vélekedik a gyászoló emberről is. A gyász veszteségét átélő ember csak
akkor tudja felvállalni küzdelmét, ha komolyan veszik és elfogadják sajátos
élethelyzetében.
Szintén
az igehirdetés szocializációs hatása a feltámadásról szóló tanítás
természete. Természetesen nem választható el az előzőektől, lelkigondozói
hatását tekintve mégis fontos külön megemlíteni, hogy nem akkor kap a
gyászoló ember egyértelmű feltámadás-bizonyosságot, ha az igehirdető megpróbál
részletekbe menő képeket felvázolni az eljövendő eseményről, hanem, ha a
feltámasztott és feltámasztó Urat mutatja be minél hitelesebben. A gyászoló
embernek ez azért is fontos, mert halottját temetve nem elsősorban a távoli
jövő reménységébe, hanem a jelen helyzet bizonyosságaiba tud kapaszkodni. A
kettőt pedig a feltámadott Krisztus közössége köti össze.
Az
igehirdetés lelkigondozói hatása nem csak a szószéken elmondott prédikáció
tartozéka. “Az igehirdetőnek tudnia kell, hogy nem egyedül szól, amikor
szószéki beszédét tartja. Az egyház intézménye “saját szavaival” kíséri
beszédét” – írja R. Bohren.[10] A kritikus mondat arra utal, hogy az
igehirdetés nem elszigetelten hirdet meg egy igazságot, hanem azt mögötte,
mellette megerősíti vagy hitelteleníti a teljes egyházi kontextus. A
gyülekezetben a gyászra, gyászolóra nézve ez azt is jelenti, hogy hiába
szól a prédikáció a Szentháromság Isten vigasztaló, elfogadó hatalmáról, ha
épp az élet és halál határán nem tapasztalhatja meg a haldokló és gyászoló
a gyülekezet közösségének odahajló és együttszenvedő szeretetét. A
prédikáció ebben az esetben is maradandó hatásokat okoz, szocializációs
tényező marad, de nem arra, hogy a gyászban erősítsen, eligazítson, hanem,
hogy még jobban elbizonytalanítson.
Az igehirdetés
akkor válhat lelkigondozássá, és így gyászt formáló hatásúvá, ha nem csak
bemutatja, hanem lehetővé is teszi a találkozást a halálon győztes Úrral.
A lelkigondozói
beszélgetés gyászt segítő hatása
Egy jó
beszélgetés egymással az egyik leghatékonyabb segítségnyújtás a bajban. Jól
tudták ezt már nagymamáink, ősszüleink is, amikor óvatosan bánva a
tanácsokkal „csak úgy” meghallgatták szeretteiket, olykor bólintottak
egyet-egyet, de a tekintetük csak úgy sugározta a megértést, az elfogadást,
az együttérzést. Milyen sokat segíthet egy ilyen beszélgetés egy gyászban
élő embernek is! Az ösztönös ráérzésen kívül segítheti a tájékozódást
néhány olyan alapelv, irányvonal, amely támogatást nyújthat a gyászoló
belső küzdelméhez. A következőkben felsorolt szempontok elsősorban a
képzett lelkigondozó által vezetett lelkigondozói beszélgetésre
vonatkoznak, de elemeikben nagyon is megjelenhetnek a gyülekezeten belüli
testvéri beszélgetésekben is.
A beszélgetés lehetőséget kínál a gyászhoz kapcsolódó érzések
kifejezésére. Ha a
beszélgetések dinamikáját a lelkigondozói hozzáállásban is kifejezésre
szeretnénk juttatni, akkor azt mondhatjuk, hogy ez a meghallgató támogatás. Ebben válik nyilvánvalóvá a
lelkigondozói gyászbeszélgetés elsődleges célja, az, hogy segítsen a
gyászolónak kifejezni és megélni saját gyászfolyamatát. A legnagyobb
gyászfeladat maga a gyász, hiszen tele van olyan érzésekkel,
tapasztalatokkal, élményekkel, amelyek sok esetben idegenek a gyászolónak.
Ha beszélhet róluk, kifejezheti gondolatait, felteheti kérdéseit,
megoszthatja érzéseit, a legtöbb esetben maga is észreveszi, hogy ezek nem
idegenek a gyásztól. Ha beszélhet érzékcsalódásairól, esetleg álmairól,
képzeleti világáról, sok esetben érthetőbbé, megközelíthetőbbé válnak ezek
a tartalmak is. A verbalizálás, szavakba foglalás nagy ajándéka az
önismereti útnak is, hiszen ez által a gyászoló kilép belső világából, és
engedi láttatni, manifesztálódni azt. Így az a saját maga számára is jobban
láthatóvá és megélhetőbbé válik. A verbalizálás azonban akkor minősül
lelkigondozássá, ha a kapcsolat komplementerré lesz, vagyis a lelkigondozó
tud meghallgatni.[11]
Sokan, sokféle módon leírták már a meghallgatás művészetét,[12] a
gyászolók lelkigondozásában újra érdemes kiemelni egyetlen vonatkozását: az
aktív hallgatás művészetét, amelyben a lelkigondozó nem verbális szinten
jelzi, hogy jelen van, figyel, bátorít, ugyanakkor önmagában igyekszik
minél jobban megérteni a gyászoló sajátos összefüggéseit, az elmondottak
kontextusát. A visszajelzése akkor lesz nem verbálisan is komplementer, ha
a meghallgatása érzékelteti a gyászolóval: vállalhatja érzéseit,
elfogadhatja gyászreakcióit. Ezzel a lelkigondozói segítség hozzájárul a
gyász elindításához és a gyász fájdalmának átéléséhez.
A lelkigondozói gyászbeszélgetés
segítséget kínál az érzelmi káosz strukturáláshoz. A lelkigondozó attitűdje
ebben a megengedő támogatás. Különösen a regressziós
fázisban (Spiegel) és a felszakadó érzések stádiumában (Kast) a gyászolót
ambivalens érzések boríthatják el: bánat, elesettség, üresség, düh, harag,
bűntudat, indulatok. A gyászoló akkor részesül lelkigondozói támogatásban,
ha megengedjük, hogy ezek az érzelmek szabad utat kapjanak. A gyászfolyamat
leírásában részletesen szóltunk ezeknek a sokféleségéről, a lelkigondozói
beszélgetés szempontjából érdemes két jelenséget külön is kiemelni: az
egyik a düh, a másik a bűntudat. Mindkettő olyan, amelyik jelen lehet a
gyász természetes folyamatában, a keresztyén ember számára mégis nehezen
megélhetők. A korábban leírt megjelenési módok között elhangzott, hogy a
düh hátterében nagyon gyakran a halállal szembeni tehetetlenség áll, amit
az elviselhetőség érdekében a gyászoló gyakran annak nyakába zúdít, akit
vétkesként “megtalál”. Ez lehet az orvos, a kórházi személyzet, a rokon,
lehet önmaga, és lehet Isten is. A gyászolók sokszor szégyellik ezeket az
indulatokat, és a lelkigondozói beszélgetésben is eltitkolják.
Elválaszthatatlan az érzés a bűntudattól, hogy miért nem tett többet, mást,
miért nem halt meg ő is, miért hibázott, miért nem mondta többször, hogy
mennyire szerette hozzátartozóját. Mindenki másképpen éli meg ezt a két
indulatot is.
Nem
lenne helyes, ott is dühöt és bűntudatot kelteni, ahol nincs, nem szabad
ezeket az ambivalens érzéseket provokálni. A megengedő támogatás mégis
segíthet abban, hogy a gyászoló megfogalmazhassa azokat az érzéseit is,
amelyek rejtetten, de ott munkálnak benne. Nem szabad lebecsülni a gyásznak
ezeket a kaotikus, ambivalens érzéseit, mert nagy küzdelmet jelenthetnek a
gyászolónak. S nem a temetési bejelentéskor, hanem most van itt annak az
ideje, hogy a gyászoló tisztázhassa elhunyt hozzátartozójához fűződő
viszonyát, saját bűntudatát, indulatait. Ha a bűntudat mögött, pl. egy
ténylegesen elkövetett vétek áll, akkor azt komolyan kell venni, és nem
szabad bagattelizálni. A feloldozás lehetőségét hordozza magában, ha a
gyászoló elmondhatja, hogy miben hibázott. Ha a lelkigondozó túl hamar azt
mondja, hogy “nem is történt olyan nagy baj”, akkor nem feloldozásban,
hanem az elfojtásban segít. A másik véglettől is tartózkodni kell, vagyis
attól, hogy nem szabad kihasználni a bűntudat megjelenését az egész élet
bűnössé nyilvánítására. Ebben az esetben a lelkigondozó szintén nem veszi
komolyan az adott bűntudat tartalmát, és még beljebb taszítja a gyászolót
saját elvetettsége és érdemtelensége tudatába.
Bibliai
példának jelentkezik Jób, aki veszteségei után feltűnően elfogadó és
beletörődő (Jób 1,20) volt. Mintha nem is lettek volna indulatai, nem volt
dühös, nem volt bűntudata. Nem vétkezett a szájával (2,10), bátran viselte
a rámért csapásokat. Ahogy azonban telt az idő, egyszer mégis csak szóra
nyitotta a száját, s első szava az átok szava lett: “Vesszen el a nap, amelyen születtem” (3,3). Egyszerre robbant
a düh és a bűntudat is. Dühös lett önmagára, születésére, Istenre (“ne
törődjék vele”), és megtelt bűntudattal, mert ha nem született volna meg,
mindez nem történt volna vele. Hosszas panaszaiban végre vállalta gyászát,
indulatait, emberi gyengeségeit, veszteségének fájdalmát.
A
lelkigondozónak is sokatmondó, hogy a barátok Jób egész életét akarták
bűnösnek nyilvánítani (szakrális bűntudatot kelteni), amit Jób hevesen
elhárított. Ő a veszteség megfoghatatlan bűntudatával (“amitől leginkább rettegtem, az jött rám, amitől remegtem, az ért
utol engem” [3,25]) küzdött, azzal, hogy nem tudta, miért érte a nagy
csapás. Isten mégis a barátok ellen gerjedt haragra (42,7), és Jób panaszát
engedte meg. (Jób pedig végül mégis eljutott az Isten előtti bűnbánatra
[42,2-6]).
A
történet a lelkigondozásban sem jelentheti azt, hogy akkor “jó” egy
gyászfolyamat, ha megjelenik benne a sokféle, így az Istennel szembeni
harag, vagy felkeltődik a bűntudat is. Arra viszont bátorít, hogy nem kell
megijedni ezektől az érzésektől. Isten akkor is a lelkek ismerője, ha az
ember titkolózik előtte.
Azáltal
viszont, hogy ha megengedik ezek kifejezését, segít abban, hogy a gyászoló
egyben kontrollálni is tudja azokat, vagyis nem válnak féktelenekké,
önmagát és esetleg kapcsolatait rombolóvá. Strukturálódnak az érzelmek,
egyértelműbbé válnak prioritások, és helyükre kerülnek addig túlsúlyosnak
érzett indulatok. Reálisabbá válik a veszteség értékelése, és jobban
rendeződik az elhunythoz való viszony.
A
lelkigondozói gyászbeszélgetés segítséget
kínál a veszteség értékeinek tudatosításában. A regressziós fázis végén, illetve a keresés
és elválás fázisában, miután a gyászoló átélte a veszteséghez kapcsolódó
érzelmeket, lehetővé válik, hogy az elhunythoz fűződő kapcsolatában
felfedezze a megmaradó értékeket. Nehéz út ez is, hiszen szembesül azzal,
hogy mi az, ami már visszahozhatatlanul elmúlt, amit már nem lehet pótolni.
Különösen egy nagyon szoros kapcsolat megszakadtával érezheti úgy a
gyászoló, hogy ami érték volt, az jóvátehetetlenül elmúlt. Most már semmi
jó nem történhet vele, bizonyos értelemben ő is meghalt az elhunyttal
együtt. Elkezdheti egyre inkább értéktelennek látni saját mindennapjait, az
egész életét, nem tud kiszakadni a folytonos gyászból. Úgy érzi, csak akkor
élt igazán, amikor még együtt volt hozzátartozójával. Ez olyannyira
felerősítheti az újraegyesülés vágyát, hogy akár megbetegedéshez, akár
halálhoz is vezethet.[13]
A nem
ennyire szoros kapcsolat esetén is kérdésessé válik, hogy mi az, ami
megmaradhat egy visszahozhatatlan veszteségből, van-e valami, ami
továbbvezet? Verena Kast a gyászolás értelmét abban a változásban látja,
amely által az ember kialakíthat egy új ön- és világértelmezést.[14]
Ehhez azonban az is szükséges, hogy a gyászoló a gyászban ne csak a
bánatot, szomorúságot, siratást, szenvedést élje meg, hanem megtalálja
azokat az értékeket is, amelyek éppen ebben a folyamatban válnak
szilárdakká és maradandókká. Még egy ambivalens, vagy hiányosnak érzett,
esetleg megromlott kapcsolat is hordoz magában olyan értéket, pozitív
örökséget, amely segítheti a gyászoló új önértelmezésének megtalálását.
A
lelkigondozó hozzáállását ebben bátorító
támogatásnak is
nevezhetjük, hiszen bátorság szükséges az értékek felfedezéséhez. Ez
ugyanis már arra a folyamatra utal, hogy a gyászoló el meri engedni
halottját, mert megtalált valamit, ami most már vele marad.
Ebben
az érték-keresésben is fontos a gyász rendszerszemlélete, hiszen nem csak
egy személyes önértelmezést kell megtalálni, hanem egy gyászközösség
egyensúly-bomlásának is helyre kell állnia. Ebben is megsérültek az értékek
és funkciók, kivált egy családtag, aki addig része volt a rendszernek.
Ahhoz, hogy újra rendeződjenek a családon belüli kapcsolatok, újra lehessen
osztani a feladatokat, tudatosítani kell, hogy mi múlt el az elhunyttal,
mit is jelentett ő a gyászközösségen belül. Milyen értékeket adott a
családnak, mit, hogyan lehet pótolni, hogy a család újra megtalálja az
elveszített egyensúlyt. Ebben valójában egy új önértelmezést keres,
amelyhez hozzájárul az elhunyt “öröksége” is. A gyászbeszélgetés
érintőleges ösztönzést adhat arra, hogy a gyászoló családtagok egymás között
is kifejezzék érzéseiket a veszteséggel kapcsolatban, újra definiálhassák a
határaikat, egyértelműbben felismerhessék a családra háruló feladatokat, s
körvonalazódhasson egy új családközösség.[15]
A
lelkigondozói gyászbeszélgetés bátorítást jelenthet arra, hogy a gyászoló
ne csak vesztesnek, hanem megajándékozottnak is tekintse magát. Ezzel
megjelenik az élet melletti döntés, és a halott inkorporációja, vagyis
halottként történő befogadása is. A gyászoló úgy tudja felépíteni külső és
belső világát, hogy abból nem taszítja ki a halottat, de az nem is lesz
“árnyékszemélyiséggé”. Nem glorifikálódik, és nem ítéltetik el.[16] A
továbbélő ember tud beszélni róla, mer rá gondolni, emberségében értékeli,
mégis úgy alkalmazkodik a környezethez, hogy abban már nincs jelen az
elhunyt.
A
lelkigondozói gyászbeszélgetés segíthet
az új életorientáció megtalálásában. Tulajdonképpen ebben derül ki, hogy a gyászoló
tényleg megküzdötte-e a gyászát, vagy fixálódott annak egyik vagy másik
fázisában. Előfordulhat, hogy a gyászoló számára először a halott
elárulásának tűnik, ha új életorientációt talál, amelyben képes a halotthoz
fűződő érzelmi energiákat új kapcsolatokba befektetni.
Mégis,
a lelkigondozó hozzáállása ehhez a folyamathoz az ösztönző bátorítás lehet,
amelyben segít a gyászolónak felismerni az új életlehetőségeket. Nem kell
ebben kiugróan új lehetőségekre gondolni, hanem a korábbi befelé fordulás
mellett egyre inkább megjelenik a kifelé fordulás igénye. Az addigi
orientáció elsősorban az elhunythoz fűződő kapcsolatra irányult, most pedig
lehetőség van egy új életszakasz megkezdésére.[17] Ez
abban is megjelenhet, hogy a gyászoló ember egyszerűen kész arra, hogy új
kapcsolatokat vállaljon fel, mind a gyülekezeten belül, mind szűkebb vagy
tágabb környezetében.
Az új
életorientációhoz hozzátartozhat az Istenhez fűződő kapcsolat megújulása
is, amelyben újra megerősödhet a reménység: annak belátása, hogy a
veszteség nem személyre szóló büntetés, nem a hozzátartozó cserbenhagyása,
hanem egy olyan krízis volt, amely a fájdalmak árán is érettebbé tett. A
keresztyén hit próbája is volt, ami becsületes és őszinte küzdelmet kívánt.
A
lelkigondozói kapcsolatnak több olyan kísérőjelensége lehet, amelyek
befolyásolhatják a további beszélgetést.
Az
egyik az agresszió, amely kapcsolódik ahhoz a dühhöz, amit a gyászoló a
rokonokkal, barátokkal, orvosokkal szemben érezhet. Megjelenhet a
lelkigondozóval szemben is, akinek figyelnie kell arra, hogy ez a vele
szemben megjelenő düh nem a saját személye ellen szól. Hátterében az indulatáttétel
jelensége állhat, amelyben a lelkigondozott a lelkigondozóra egy más
valakinek szánt dühöt és agressziót vetít ki.
A
lelkigondozó ebben az esetben gyakran Isten autoritásának a képviselőjévé
válik, aki megtestesíti a gyászoló számára azt a hatalmat, amelyről úgy
érzi, hogy cserbenhagyta. Az agresszív érzéseknek meg van a maguk
jelentősége a gyászfolyamatban, hiszen ahogy minden sérülés, úgy a halál is
dühöt, ellenségességet válthat ki. A “szabad dühösnek lenni” megengedő
bátorítása alapján a gyászoló képes azt értelmezni, és az egyensúlyt
helyreállítani.
A
másik kísérőjelenség a sírás lehet, ami a veszteségre adott legismertebb, s
egyúttal legelfogadottabb reakció. A sírásnak megvannak a szociális normái,
ami a gyászolókat olykor ellentmondásos feladat elé állítja. A gyász első
idejében (főleg a nőknek) illik sokat sírni, egy rövid idő után azonban
jelzi a környezet, hogy most már elég. Az érintettek azonban gyakran
nincsenek abban a helyzetben, hogy sírásukat “abbahagyják”. Sokszor ezért
inkább izolálódnak, nem akarnak környezetük terhére lenni. Vannak azonban
olyan gyászolók is (főleg férfiak), akik “nem tudnak sírni”. Ugyanúgy
szenvednek a veszteségtől, ha mégis sírni kezdenek, hamar elszégyellik
magukat (a szocializáció hatása uralkodóvá válik: egy férfinak nem illik
sírni). A lelkigondozói kapcsolatban adjuk meg a síráshoz az engedélyt. Egy
rövid mondat (“szabad sírnia”) elég ahhoz, hogy a gyászoló ne érezze
feszélyezettnek magát. Ha fájdalma emócionális megjelenésével szemben a
lelkigondozó nem lesz türelmetlen, nem kezdi el vigasztalni, hanem időt ad
neki a sírásra, akkor meggyőződhet arról, hogy fájdalmát komolyan veszik és
megértik. Ezekhez a sírásokhoz legtöbbször egyébként nagyon életes
élmények, képek, emlékek kapcsolódnak, amelyek megérdemlik a külön
figyelmet. Olyan veszteségélmények aktualizálódhatnak újra, amelyek
felidézése, megbeszélése tovább segíthet a gyászfolyamatban.
A
harmadik kísérőjelenség a csend, és annak hatása. Emlékképeket felidézni,
egy kapcsolatot sok részletében újra élni, nehezen megfogalmazható
érzésekről beszélni sok csendet kíván. Ezért is fontos, hogy a
beszélgetéshez a lelkigondozó igyekezzék a lehető legnagyobb
zavartalanságot biztosítani, mert a zajok, a megzavaró események gátolják
az emlékező csendeket. Nem üres hallgatások ezek, hanem a gyászoló belső
utazása, amelyben újra elkezd átélni egy nehezen felhozható élményt,
eseményt. A lelkigondozó aktív hallgatása biztosítja azt a légkört,
amelyben a gyászoló megteheti ezt a belső emlékfelidézést. Ugyancsak az aktív
hallgatás segíti a lelkigondozót abban, hogy megérezze, mikor szabad
megtörnie – egy tovább segítő visszajelzéssel – a csendet.
Gyászolók találkozásai a
gyülekezetben
A
gyászolók jelenléte a gyülekezetben szükségessé teszi, hogy legyenek olyan
összejöveteli lehetőségek is, amelyek módot adnak az egymással való
találkozásra, a gyász megosztására, az érzések, gondolatok cseréjére. Sőt,
a gyülekezet tagjai joggal tarthatnak igényt arra is, hogy ezeken az
összejöveteleken közösen kereshessék a Szentírás üzenetét a gyászfolyamat
egy-egy kérdésére, felmerülő gondjára. Ha a gyász a hit próbája, akkor ezen
a téren is új megerősítésre, új tájékozódásra van szükség.
Ebben
nyújthat támaszt a bibliaóra, amelyre általában azok a gyülekezeti tagok
járnak el, akik igénylik a Biblia tanításainak közös megbeszélését. Ezért
ez az összejövetel különösképpen is alkalmas arra, hogy segítsen a
keresztyén embernek részben felkészülni a gyász folyamatára (szocializáció
a gyászra), részben pedig közösségi támogatással megélni azt.
A
gyülekezeti szocializációnak az is része, hogy a gyülekezet tagjai a Biblia
közös tanulmányozásában közösen is választ kereshetnek a veszteségekkel
kapcsolatos kérdésekre. Ha nem is gyászolnak a kifejezés szűk értelmében, a
veszteségek megélésében már a gyászfolyamat jellemzői bukkannak fel.
A
gyülekezeti bibliaóra
Veszteségek a
Bibliában – egy lehetséges bibliaórai sorozat
A
veszteségek végigkísérik az életünket. A fokozatok felmérhetetlenek, hiszen
veszteség az is, ha eltűnik egy emlék miatti kedves apróság, és az is, ha
megszakad egy fontos kapcsolat. Azért olyan nehéz a veszteség elhordozása,
mert amit elveszítettünk, az korábban az életünk természetes része volt.
Vele, benne, általa is éltünk. Sok olyan veszteséget hordozunk magunkban,
amivel szembe nézni sem nagyon merünk, mert félünk, hogy hiányosak
maradunk. És lehet olyan veszteségünk is, amely erőfeletti, mert összetör
egy reményt, amely addig éltetett bennünket. A veszteség nehéz teher,
megvisel minket. Mégsem jelent vesztes létet, ha van bátorságunk
szembenézni velük.
A
Szentírás “veszteség-történetei” lehetőséget adnak arra, hogy
végiggondoljuk veszteségeink sokféleségét, azt is, amit már átéltünk, és
azt is, amit még nem. Van, amit vissza kell szereznünk, van, amit el kell
engedünk (meg kell gyászolnunk). A bibliai üzenetek keresése nem csak abban
segít, hogy felismerjük veszteségeinket, hanem megküzdésükhöz is utat
mutatnak.
Az otthon
vesztesége, Hágár és Izmael története. 1Móz 21,9-21.
Az
egyik legalapvetőbb emberi igény, hogy legyen egy hely, ahol az ember
otthon érezheti magát, megélheti legszűkebb kapcsolatait. Ennek még az sem
mond ellent, hogy “nincsen itt maradandó városunk” (Zsid 13,14). Az otthon
értéke akkor válik különösen is jelentőssé, amikor veszélybe kerül; el kell
hagyni, elpusztul, vagy tönkre megy. Hágár és Izmael története az
otthontalanná válás története is. Anya és gyermeke egészen kevés
útravalóval bolyonganak a pusztában, az otthon biztonságának tudata nélkül.
A végső kétségbeesést Isten csodája oldja fel, megláttatva Hágárral az
életben maradás nagyon kicsi, mégis pótolhatatlan lehetőségét. A néppé
tevés ígéretével a pusztát kell elfogadni otthonnak.
A létfenntartás
biztonságának elvesztése, a vándorló Izrael. 2Móz 16,1-10.
A
mindennapi megélhetés biztonsága érték. Munkanélküliség, betegség, vagy más
okok miatt olykor mégis elveszhet ez az érték. Nehéz krízist élnek át azok
az emberek, akiknek napi kenyérgondokkal kell szembenézniük, akik nem
tudnak gondoskodni sem családjukról, sem magukról. Sokféle fokozata lehet
ennek: az átmeneti szűkölködéstől a végső kétségbeesésig. Olyan veszteség,
ami nem nagyon enged más értékeket észre venni. Izrael népe még a szabadság
értékét sem érzi, mert az éhhalál fenyegetettségét éli át. Isten csodája
itt is sem szünteti meg teljesen a veszteséget, hanem a csak egy napra
elegendő élelemmel átélni segít azt.
A szabadság
vesztesége, Jeremiás elhurcolása Egyiptomba. Jer 43,1-8.
Nem
csak börtön, rabszolgaság, diktatúra kell ahhoz, hogy az ember szabadsága
veszélybe kerüljön. Sokféle helyzet tehet kiszolgáltatottá, amelyben nem
marad meg a döntési vagy cselekvési szabadság. A szabadság vesztesége az
ember méltóságát sodorja veszélybe, hiszen a kiszolgáltatottság
megalázottságot is jelenthet. Jeremiás egy küzdelmes (a szabadságát
többször elvesztő [26,8; 37,15; 38,6]) életút lezárásához közeledve újra
elfogottá, kiszolgáltatottá válik. Hiába volt hűséges az életútja, az
igehirdetése, mégis azok hurcolják el magukkal Egyiptomba, akik mindezt
“hazugságnak” minősítik. Fogságán nem egy csodálatos kiszabadulás, hanem
Isten “kísérő szava”(8.v.) segít.
Az önértékelés
elvesztése, Illés próféta magánya. 1Kir 19, 1-8.
Az
önértékelés nem azonos az önhittséggel, önteltséggel, gőggel. Lényege az
ember legbensőbb önelfogadása. Ha ez nincs, vagy elveszíti, nem csak azt
nem hiszi el, hogy élet- ás küzdelemképes ember, hanem legtöbbször azt sem,
hogy Isten segíteni tud rajta. A frusztrált, csökkent, vagy elvesztett
önértékelés az életet sem találja értékesnek. Illés feltétlen odaszánása
Isten ügyének, szenvedélyes harca a bálványimádás ellen nem pótolja ezt a
belső veszteséget. A baal-papok sokaságával elbánik, egy asszony haragja
miatt életunttá válik. Vesztesége visszaszerzésében Isten segítsége egy
sült lángos és egy korsó víz “ént erősítő” tápláléka.
Egy kapcsolat
vesztesége, Dávid és Absolon története. 2Sám 19, 1-9.
Egy
szeretetkapcsolat az ember életének egyik legnagyobb értéke. Férj-feleség,
szülő-gyermek, testvér-testvér, vagy egy barátság kapcsolata olyan érzelmi
és energiaforrás lehet, amely a veszteségekben is pótolhatatlan támasz. A
halál drámaian szakít meg egy kapcsolatot, a veszteség azonban e nélkül is
megjelenhet. Szinte észrevétlen “hajszálrepedések” a bizalom falán, ártó és
ellenséges indulatok a kapcsolat álarca mögött. Végül a társ elveszti
társát, a szülő gyermekét. Dávid fiát siratja, pedig ez a fiú becsapta
(13,26-29), ellene lázadt (15,4-6), harcot kezdett a királyságért
(18,1-15). Apa és fia veszteségét nem megkezdi, hanem lezárja Absolon
halála. Ez a veszteség nem szerezhető vissza, Dávid csak egyet tehet:
meggyászolja.
Az egészség
elvesztése, Egy béna sors kiszolgáltatottsága. Mk 2,1-12.
A
közvélemény-kutatások értéklistáin az egészség legtöbbször az első helyen
áll. Olyan ajándék, amit a keresztyén ember is hajlamos az áldással, a
betegséget pedig az ítélettel azonosítani. Sajnos, ezzel épp azt üzeni a
betegnek, hogy veszteségében értéktelenné is vált. Pedig a veszteség e
nélkül is nagyon nehéz. Hiszen amikor az ember szembesül betegségével,
elkerülhetetlenül csökken önértékelése, csökkennek lehetőségei, társadalmi
elismertsége, biztonságérzete. Az egészség elvesztése olykor a kapcsolatok
veszteségét is magával hozza: elfordulnak barátok, megszakadnak
szeretetkapcsolatok. A bibliai béna nem csak testében, hanem sorsában is
béna. Másokra van utalva, már magáért sem tud küzdeni. Igazi csoda, hogy
vannak, akik veszteségében nem tartják értéktelennek, hanem érte és
helyette is küzdenek.
A gyász vesztesége,
a naini özvegy. Lk 7,11-17.
A
halál visszafordíthatatlansága az emberi élet legnagyobb vesztesége. Egy
gyászmenetben jelen lenni, hozzátartozóként vagy kísérőként, az élet és
halál végső kérdéseivel való szembesülést jelenti. A gyászmenet, a temetés
rítusa megindítja az emberben a halál veszteségének belátását, egy földi,
emberi kapcsolat befejezését. Ha vannak is cifra temetők, és ha van is
halálon túllátó reménység, ez az “utolsó út” mégis a halálról szól. A
bibliai történet csodája, hogy a halottas menet az Élet Fejedelmével
találkozik. Ő nem tér ki, nem tiszteleg a halál előtt, hanem küzd és győz.
Jézus az egyetlen, aki nem csak szavakkal, részvéttel, hanem – a
kereszthalálban megszerzett – élettel vigasztal.
Ez a
megközelítés a gyászoló gyülekezeti tagoknak is kínálhat gyászt kifejező
szempontokat, hiszen az otthon, a létfenntartás, önértékelés, stb.
biztonsága is új rendeződést kíván.
A
gyász a keresztyén ember életében is hosszú út, amit nem magának keresett,
aminek a célját kezdetben még nem ismeri, amelyen nagyon elfáradhat, talán
önmagáról is különös, új tapasztalatokat gyűjthet. Mérlegre kerül a múltja,
az elhunyt hozzátartozójához fűződő kapcsolata, és mérlegre kerül a jövője
is. Ha vállalja gyászát, ha nem menekül el a feltörő élmények, emlékek,
gondolatok, fájdalmak elől, akkor a küzdelme győzelemmé változhat.
Megtalálja az új életutat, egy új életértelmet, egy új önmagát. Megsebzett
hite új felismerésekkel, bizonyosságokkal gazdagodhat.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|