|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Két menet
1Korinthus 1.
fejezet 35-53.
35De megkérdezhetné valaki: hogyan támadnak fel a
halottak? Milyen testben jelennek meg?
36Esztelen! Amit vetsz, nem kel életre, míg előbb el
nem rothad, 37és amit elvetsz, azzal nem a leendő testet veted
el, hanem csak a magot, talán búzáét vagy valami másét.
38De Isten olyan testet ad annak, amilyet elhatározott,
mégpedig minden egyes magnak a neki megfelelő testet.
39Nem minden test egyforma, hanem más az embereké, más
az állatoké, más a madaraké, és más a halaké.
40Vannak mennyei testek, és vannak földi testek, de más
a mennyeiek fényessége, és más a földieké.
41Más a nap fényessége, más a hold fényessége, és más a
csillagok fényessége: mert egyik csillag fényességben különbözik a másik
csillagtól.
42Így van a halottak feltámadása is. Elvettetik
romlandóságban, feltámasztatik romolhatatlanságban;
43elvettetik gyalázatban, feltámasztatik dicsőségben;
elvettetik erőtlenségben, feltámasztatik erőben.
44Elvettetik érzéki test, feltámasztatik lelki test. Ha
van érzéki test, van lelki test is.
45Így is van megírva: »Az első ember, Ádám, élőlénnyé
lett, az utolsó Ádám pedig megelevenítő Lélekké.«
46De nem a lelki az első, hanem a földi, azután a
lelki.
47Az első ember földből, porból való, a második ember
mennyből való.
48Amilyen a földből való, olyanok a földiek is, és
amilyen a mennyből való, olyanok a mennyeiek is.
49És amint viseltük a földinek a képét, úgy fogjuk
viselni a mennyeinek a képét is.
50Azt pedig állítom, testvéreim, hogy test és vér nem
örökölheti Isten országát, a romlandóság nem örökli a romolhatatlanságot.
51Íme, titkot mondok nektek: nem fogunk ugyan
mindnyájan elhunyni, de mindnyájan el fogunk változni.
52Hirtelen egy szempillantás alatt, az utolsó
harsonaszóra; mert meg fog szólalni a harsona, és a halottak feltámadnak
romolhatatlanságban, mi pedig elváltozunk.
53Mert e romlandó testnek romolhatatlanságba kell
öltöznie, és e halandónak halhatatlanságba.
Imádkozzunk:
Örökkévaló Istenünk, Atyánk a Krisztus által!
Magasztalunk Téged most együtt a Te templomodban,
mert tudjuk, hogy Te az életnek és halálnak is Ura vagy. Köszönjük a földi
életet, amelyben oly sok szép és értékes órát élhetünk meg. Köszönjük a
szeretetközösséget, családunkban és gyülekezetünkben.
Segíts, hogy naponként szeretetedből táplálkozzunk, és
merjük azt továbbadni.
Ezekben a napokban a temetőkben és otthonainkban
gondolunk azokra, akik már nincsenek köztünk. Nincsenek köztünk a templom
padjaiban sem. Urunk Te tudod, hogy fáj nekünk a búcsúzás és elválás.
Kérünk, Te vigasztalj most is minket. Különösen azokat, akiknek még nagyon
eleven ez a fájdalom a szívében. Segíts túllátni a halálon, a meghalt és
feltámadott Úr Jézus Krisztus halála és feltámadása által. Adj élő
reménységet, hogy életünkben és halálunkban is a tieid vagyunk, és
tudhatjuk, hogy nálad elkészített helyünk van a te országodban.
Nyugtalanság idején jöjj a Te békességeddel. Kételyeinkben adj bizakodó
szívet. Könnyhullatásainkban Te adj vigasztalást. És most kérünk Téged,
hogy Szentlelkeddel légy jelen közöttünk, és légy bennünk, hogy értsük a Te
Igédet. Jézus nevében kérünk, hallgass meg minket. Ámen.
Kedves Testvéreim, szeretett Gyülekezet!
Az a szent Ige, melynek alapján Isten Szentlelke
segítségül hívásával, az Ő üzenetét hirdetem közöttetek, írva található a Lukács evangéliuma 7. fejezetében a 11.
verstől a 17. versig terjedő részben.
Lukács
evangéliuma 7:11-17.
11Ezután elment egy Nain nevű városba, és vele mentek
tanítványai nagy sokasággal együtt.
12Amikor közeledett a város kapujához, íme, halottat
hoztak kifelé, egy özvegyasszony egyetlen fiát, és a városból nagy sokaság
követte.
13Amikor az Úr meglátta az asszonyt, megszánta, és így
szólt hozzá: »Ne sírj!«
14Azután odalépett, és megérintette a koporsót. Akik
vitték, megálltak, ő pedig így szólt: »Ifjú, neked mondom, kelj fel!«
15Erre felült a halott, és elkezdett beszélni; Jézus
pedig átadta az anyjának.
16Félelem fogta el mindnyájukat, dicsőítették az
Istent, és ezt mondták: »Nagy próféta támadt közöttünk, és meglátogatta
Isten az ő népét.«
17Ez a hír elterjedt róla az egész Júdeában és az egész
környéken.
Kedves Testvéreim, szeretett Gyülekezet!
Ebben a történetben két menet találkozik Nain város
kapujában. Az egyik nagyon emberi, az ősi hagyomány természetességével és
megszokottságával, az emberlét legnagyobb veszteségét hordozza; a másik
pedig a mindenségbe betörő, új rend rendjével és dacával túlmegy minden
emberin, és szétszakít mindent, amiről addig azt hittük, hogy életünk
elválaszthatatlan része.
Két menet, s mindkettő rólunk vagy hozzánk szól. Az
egyik menet a veszteség menete. Nainban meghalt egy özvegyasszony egyetlen
fia, akit most egy gyászmenet kísér a városon kívüli temetőbe. Minden a
megszokott rend szerint történik. A holttesteket többnyire még haláluk
napján eltemették, s lehetőleg sokan haladtak a gyászmenetben, mivel a
halott eltakarításában való részvétel érdemszerző cselekedetnek számított.
A vándorútját járó Jézus sok ilyen menettel
találkozhatott. Most, ebben a találkozásban mégis valami nagyon
hangsúlyossá válik. Ez a gyászmenet ugyanis nem csak egy halottat, hanem
egy özvegyasszonyt is kísér, akinek a sorsa éppen ezekben az órákban
fordult még rosszabbra.
Aki hamarosan beláthatja magáról, hogy a társadalom
számára valóban értéktelenné vált. S nemcsak azért, mert Jézus idejében
nagy megpróbáltatást jelentett özvegynek maradni. Az ilyen asszony
társadalmi elfogadottságát, özvegységétől kezdve, kizárólag fiú gyermeke
biztosíthatta. Mert egyébként, volt férje családjának a szolgálójává vált.
Ha pedig ez a fiúgyermek is meghalt, akkor végképp az emberi közösség peremére
került, kiszolgáltatottan családja könyöradományainak. Nem véletlen, hogy a
prófétáknak oly sokszor kellett szót emelniük az özvegyek és az árvák
érdekében. Ez a gyászmenet ezért is lehet az asszony gyászmenete is. Az ő
életében is lezárult egy szakasz, s egy újabb kezdődik, tele
bizonytalansággal és teli szorongással.
Ebben a történetben azonban nem csak egy özvegy
gyászolja fiát, hanem egy anya is siratja gyermekét, s ennek mindig különös
súlya van az emberi veszteségek között. Ennek az asszonynak volt egy fia,
aki talpon maradásának utolsó szalmaszála volt. Aki tovább vitte az életét,
aki azt a reménységet adhatta, hogy ha özvegyként nem is számít
különösebben értékesnek, de mégis van valaki, akiben továbbél, aki továbbvisz
valamit az ő testéből és lelkéből.
Az élet rendje nem az, hogy az anyák temessék el
gyermekeiket, hanem az, hogy a gyermekek gondoskodjanak szüleikről. Most
mégis egy anya kíséri fia holttestét, hogy átélje a veszteségek
veszteségét. S ha erre a képre gondolunk, eszünkbe juthatnak saját
veszteségeink, koporsókat követő útjaink, elválásaink, elszakadásaink
azoktól, akikhez olyan sok reményt kapcsoltunk. Persze a veszteség nem
mindig ilyen megtestesült, nem mindig sűríthető bele egy testbe, egy emberi
alakba. Mégis sokszor úgy vonszoljuk magunk után, mintegy leszakadhatatlan
terhet, és úgy követjük, mint egy lezárt koporsót.
Veszteségek között élünk, és nem mindig tudunk
rangsort tenni közöttük, mert mindig az a legnagyobb veszteség, amit annak
tartunk, amit annak élünk meg. Az a legnagyobb veszteség, ami vesztessé
tesz minket, mint ezt az asszonyt, aki egyszerre veszítette el társadalmi
megbecsülését és belső önértékelését. Ha a veszteség erősebb, mint mi, ha
nem látunk ki belőle, ha egyszerre szétszakad körülöttünk a világ, és nem
érezzük az összetartó erőt, akkor vesztesekké lettünk.
Egy gyermeknek élete legnagyobb vesztesége lehet, ha
elhagyják őt, és megfosztják a szülői szeretet életet megtartó bizalmától.
Egy felnőttnek vesztesége lehet, ha megcsalják, ha becsapják, ha
hazugságokkal megalázzák, főleg az, akire az életét is rábízta volna. Veszteség
lehet egy barátság megszakadása, egy kapcsolat megromlása, vagy a
beláthatatlan távolság attól, akit szeretünk.
Veszteségeket okozunk egymásnak, és ezért vesztesekké
válunk. Mert elborít bennünket egy pótolhatatlan hiányérzet, s előbb utóbb
tényleg kevesebbek leszünk, már magunk előtt is értéktelenek.
Saját veszteségeinkre gondolva talán megértjük ezt az
asszonyt, aki sírva követi gyolcsba göngyölt fia holttestét, élete legfőbb
veszteségét. Nagy ajándék, hogy környezete nem hagyja őt magára. Lehet,
hogy kötelességből, lehet, hogy a részvét nagy fellobbanásával, lehet, hogy
a hagyományokra tekintettel, de ott vannak mellette. Talán még most
kifejezik, hogy értik és érzik az asszony veszteségét. Ahogyan körülveszik
őt, vele mennek ezen a nehéz úton, láthatják, hogy mennyire egymásra van
utalva az ember, különösen a bajban.
Minden gyászmenet tükröz valami ősi, emberi
riadtságot. Ma a tiedet kísérjük, holnap talán az enyémet, vagy engem,
magamat. Életünk veszteségei összekötnek minket. Sokszor mégis csak a
győztesek mellé szeretünk állni. A legszívesebben őket kísérjük, mert akkor
nem kell önön nyomorúságunkkal szembesülnünk. Nem is olyan könnyű együtt
sírni és együtt nevetni egymással. Mert az egyik tele lehet önmagunk
féltésével, amíg csak vele történik, addig legalább nekem nincs részem
benne; a másik pedig tele lehet önző irigységgel: miért nem örülhetek én is
ennyire? Pedig egy ilyen közösségben, mint a mienk, arra is vállalkozunk,
hogy elkísérjük egymást az úton. Legtöbbször nincs is szükség szavakra,
kényszeres vigasztalásokra, elég, ha minden veszteséggel küzdő ember
érezheti, hogy nem hagyják őt magára, hogy így is elfogadják, így is
szeretik. Hogy vele mennek gondolatban, imádságban és törődésben.
Ennek a történetnek van egy különös változata az
egyik hittankönyvben, hadd olvassam ezt el:
Jézus tanítványaival együtt Nain felé tartott. Már
majdnem beértek a városba, mikor szembejött velük egy gyászmenet. Egy
özvegyasszony egyetlen fia volt a halott. Barátok kisérték, és néhányan a
rokonságból, hogy búcsút vegyenek tőle, és tisztességgel eltemessék. Amikor
Jézus meglátta az asszonyt, lehúzódott az út szélére, és részvéttel nézett
a menetre. Megsajnálta az özvegyet és megszólította.
– Sajnálom, hogy meghalt a fiad. Látom milyen nehéz
ez neked.
A fiú holtestére nézett, és könnyek gyűltek a
szemébe.
– Milyen fiatal még, s már meg kellett halnia. Együtt
érzek veled.
A fiú nagybátyja, aki vezette a menetet, kérőn
fordult Jézushoz.
– Mennünk kell, ma még sok a tennivalónk.
– Igaz - mondta Jézus - az élet megy tovább.
S mindenki a megszabott irányba folytatta az útját.
Csak a gyászmenetben lehetett hallani a suttogást:
– Milyen kedves ember ez a Jézus, milyen vigasztalóan
tud beszélni. S az anya tovább követte fia holttestét.
Milyen kedves ember ez a Jézus, milyen vigasztalóan tud beszélni – s milyen kevés kell egy
gyászolónak! A részvétnek csak a legkisebb megnyilvánulása, amit őszintének
él meg, már segít a gyász elhordozásában. A veszteséget valóban nem tudjuk
semmissé tenni; legyen az bármilyen. Az önmagát vesztesnek látó embert
mégis olyan kevésszer segíthetjük abban, hogy ne váljon teljesen
reménytelenné az élete. Nem vagyunk Jézusok, de lehetünk gyászmenet,
lehetünk együtt érzők, lehetünk kísérők, és lehetünk vigasztalók. Még akkor
is, ha tudjuk, vannak mélységek, ahova nem követhetjük a másik embert.
A naini gyászmenet nem tudta volna semmissé tenni az
asszony veszteségét, mégis borzasztó lett volna, ha annak egyedül kellett
volna halottját kísérnie. Ezért jött szembe egy másik menet, amelyik nem
gyászmenet, hanem az élet legnagyobb ajándékának hordozója. A halál
fejedelmével szembejön az élet fejedelme. És nem tiszteli ellenfelét, nem
áll az útszélre, mint a történetben, nem emel kalapot. Az élet nem megy
tovább úgy, mintha mi sem történt volna. Az élet fejedelme belép ebbe a
veszteségektől terhes emberi létbe, és szétszakítja azt a valóban ördögi
kört, amelyben olyan kiszolgáltatottnak, elhagyottnak, reménytelennek
érezheti magát az ember. Különös és sokatmondó, hogy milyen a cselekvő
Jézus Krisztus kapcsolata a történet szereplőivel: odalép a halotthoz,
megérinti és az igazán hatalmasok letisztult egyszerűségével, feltámasztja
őt. Aki ezt látja, nem kételkedhet abban, hogy itt a Teremtő Úr cselekszik.
A teremtmény létének korlátai, határai nem annak saját törvényszerűségeiben
vannak, hanem Teremtőjének rendelésében. Aki feltámasztja a fiút, jelt ad
arról, hogy a kereszten és abban a dicsőséges feltámadásban Isten győzelme
válik nyilvánvalóvá. Ami itt történik, az ellene mond minden veszteségfilozófiának.
Az Úr nem egy kedves vigasztalással próbál meg elrendezni egy helyzetet,
hanem bemutatja, hogy miként pótolja ki Isten a mi veszteségeinket. Ami
azonban ebben a történetben a cselekvés mellé társul, az mindennél
hathatósabb vigasztalás minden vesztesnek. Mintha az Úr egyenesen azért
jönne a naini útra, hogy találkozzék ezzel a hamarosan teljesen kivetett,
kiszolgáltatott asszonnyal, akinek azt mondhatja: „Ne sírj!”, és akinek átadhatja a fiát. Egy veszteséget átélő
ember, akinek maga a Mindenható Isten, Jézus Krisztus nyújt át
ajándékot. Ez a fiú már nem lesz
többé olyan, mint korábban volt. Nemcsak azért mert a halál később mégis
csak osztályrészévé válik, hanem azért, mert most már nemcsak anyjának
szülötte, most már Isten ajándéka.
Nem lehet, hogy veszteségeinkben sokszor azért
leszünk valóban vesztesek, mert nem látjuk meg, és nem fogadjuk el ezeket
az Istentől jövő ajándékokat, amelyeket Ő ad nekünk, de amelyekről azt
hisszük, hogy lehetetlenek, mert emberi gondolkodásunk szerint nem történhetnek
meg. Pedig ezek Isten szeretetének ajándékai, haladékai, hogy elhiggyük, a
győzelmes Krisztus jön szembe velünk, és értékesnek, megbecsültnek tartja
az életünket, még akkor is, ha veszteségek között élünk.
Ha igaz, és ebben a történetben nagyon is igaz, hogy
ennek az özvegynek a legnagyobb nyeresége Krisztus jelenléte, Krisztus
ajándéka. S ha ez igaz, akkor az is igaz, hogy a legnagyobb veszteség valójában a
Krisztus nélküli élet.
Az Istentől elszakadt létben talán nem is az a legrosszabb, hogy szomorú
vagy fáj, hanem az, hogy veszteség nélkül is vesztes. Akinek nincs Istene,
annak csak ideig, óráig tarthat a reménysége! Az ilyen ember még csak nem
is tudja, hogy milyen megajándékozott és milyen megbecsült lehetne, ha
elhinné és elfogadná, hogy e Szentháromság-Isten nemcsak részvétet érez
irántunk, hanem legyőzve a legnagyobb elszakadást, önmagához szeret
bennünket. Ezért olyan jó, hogy a naini özvegy találkozhatott a halállal,
és a veszteséggel dacoló Jézussal, s ezért olyan jó, ha mi sem térünk ki előle.
Hogy veszteséget átélő emberekként is megajándékozott emberek lehessünk.
Ámen.
Mennyei Atyánk, a Krisztus Jézus által!
Köszönjük Neked, hogy önmagadat adtad értünk, hogy Benned,
Általad új életet nyerjünk.
Köszönjük, hogy veszteségeket hordozó életünkben Te
szembejössz velünk, s nemcsak megállsz mellettünk részvéttel, hanem teremtő
és szerető hatalmaddal beavatkozol az életünkbe. Nyereségeket adsz nekünk,
meggazdagítasz minket, a feltámadás ígéretét hozod nekünk, s felemeled az
életünket.
Köszönjük, hogy ma is szüntelenül adod önmagad, hogy
ne kelljen tőled távol és elszakítottságban élnünk. S köszönjük, hogy ebben
a hitben, és ebben a reménységben engedhetjük el halottainkat,
gyászolhatjuk meg szeretteinket, és hordozhatjuk veszteségeinket.
Kérünk, segíts bennünket, hogy az életünket
beragyogja a Te jelenléted, erősíts minket, hogy kicsi hitünkkel, kevés
erőnkkel, kevés időnkkel, de mégis tudjunk a Te szereteted által egymáshoz
fordulni, és egymást ezen az úton kísérni.
Látjuk, látod, hogy milyen sok a szükség körülöttünk,
hogy vannak a gyülekezetben betegek, magányosok, gyászolók és erőtlenek.
Gyere közel hozzánk gyógyító, vigasztaló
Szentlelkeddel. Sok a szükség nemzetünk életében. Kérünk, áldd meg
életünket, hogy békességben élhessünk, hogy egymásnak örömöt okozhassunk,
hogy egymást segíthessük a mindennapokban.
Sok a szükség az egész emberiség életében.
Kérünk, sokszorozd meg a békét akarók erejét, hogy az
éhezőknek kenyér jusson, hogy a nyomorúságban lévőknek méltó élet jusson.
Szükségünk van Rád személyes életünkben, mert Te
ismered napi gondjainkat, fájdalmainkat, örömeinket.
Kérünk, hallgasd meg most imádságunkat egymásért,
mindenekért, Atya, Fiú, Szentlélek Isten! Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|