|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Hogyan lesz hajléka a gyülekezetnek?
„Kegyelem
néktek és békesség, Istentől, a mi Atyánktól, a mi Urunk Jézus Krisztustól.” Ámen.
Szeretett Testvérek!
Olvassuk és halljuk az Igét a 2. Korinthusi levélből,
a 8. fejezet első 9 verséből:
2Korinthus 8:1-9.
1Hírt adunk nektek, testvéreim, Istennek arról a
kegyelméről, amelyet Macedónia gyülekezeteinek adott.
2Mert a nyomorúság sok próbája között bőséges az ő
örömük, és nagy szegénységükből a tisztaszívűség gazdagsága lett.
3Tanúskodom arról, hogy erejük szerint, sőt erejükön
felül is önként adakoztak,
4és erősen sürgetve kérték tőlünk, hogy a szentek
iránti szolgálatban adakozással részt vehessenek.
5És nem csak azt tették, amit reméltünk, hanem először
önmagukat adták az Úrnak, és aztán nekünk, az Isten akaratából.
6Úgyhogy bátorítottuk Tituszt, hogy amint már előbb
elkezdte, fejezze is be nálatok ennek az adománynak az összegyűjtését.
7Ezért ahogyan mindenben bővelkedtek: hitben és
igében, ismeretben és minden buzgóságban, és a tőlünk rátok áradó szeretetben,
úgy ebben az adakozásban is legyetek bőkezűek.
8Nem parancsként mondom, hanem azért, hogy mások
buzgósága által a bennetek levő szeretet valódiságát is kipróbáljam.
9Mert ismeritek a mi Urunk Jézus Krisztus kegyelmét;
hogy gazdag létére szegénnyé lett értetek, hogy ti az ő szegénysége által
meggazdagodjatok.
Hallottuk az írott igét, lélekben elcsendesedve imádkozzunk!
Mennyei Édesatyánk! A szívünk magasztal Téged és áld
azért a szeretetért, amellyel minden nap lehajolsz hozzánk. Uram, olyan jó
előtted megállni, és az énekíró szavaival mondani azt, hogy itt van az Isten köztünk. Boruljunk
le és imádjuk Őt. Ezt szeretnénk tenni most ezen a reggelen, hogy imádjuk a
Te hatalmas nevedet, amelyet megtapasztaltunk, átéltünk a hétköznapok
harcaiban, hogy velünk vagy és nem hagysz el sohasem. Áldalak azért Uram,
hogy összegyűjtöttél közelebbről, távolabbról bennünket, hogy hallhassuk a Te
drága, életet adó beszédedet. Kérünk Urunk, hogy áldd meg ezt az alkalmat,
hogy valóban a mi drága testvérünk, a lelkipásztor által, az az üzenet
érkezzen a mi szívünkhöz, amire a legnagyobb szükségünk van. Köszönöm Úr
Jézus, hogy meghallgatsz annak dacára, hogy az elmúlt héten oly sokszor
megbántottunk Téged gondolatainkkal, cselekedeteinkkel, vagy talán
tetteinkkel, vagy néha még bűn is följött a mi életünkben. Uram, de Te
kegyelmes Isten vagy, és megbocsátó hatalmaddal itt vagy közöttünk, had
érezzük, had tapasztaljuk meg, hogy valóban áldás lesz ez a délelőtt a mi
számunkra. Kérünk mindazokért Uram, akik nem lehetnek itt, ők is Uram a Te
védő karjaid alatt lehessenek, és érezzék és lássák meg, hogy jó az Úr.
Ámen.
A 166. dicséret 1. és 2. versét énekeljük:
Urunk Jézus, fordulj hozzánk,
Szent Lelkedet ma töltsd ki
ránk,
Kegyelmeddel minket segélj,
Az egy igazságra vezérlj.
Nyisd meg szánkat hál'adásra,
Készítsd szívünk buzgóságra,
Hitünk s értelmünk neveljed,
Neved velünk ismertessed.
Apostolok cselekedetei 16. fejezet 11. verstől a 15-ig:
Ap. csel.
16:11-15.
11Elhajóztunk tehát Tróászból; egyenesen Szamotrákéba mentünk,
másnap meg Neápoliszba, 12onnan pedig Filippibe, amely Macedónia
vidékének első városa, római település volt. Néhány napot ebben a városban
töltöttünk.
13Szombaton kimentünk a városkapun kívülre, egy folyó
mellé, ahol tudomásunk szerint imádkozni szoktak. Leültünk, és szóltunk az
egybegyűlt asszonyokhoz.
14Hallgatott minket egy Lídia nevű istenfélő asszony,
egy Thiatírából való bíborárus is, akinek az Úr megnyitotta a szívét, hogy
figyeljen arra, amit Pál mond.
15Amikor pedig házanépével együtt megkeresztelkedett,
azt kérte: »Ha úgy látjátok, hogy az Úr híve vagyok, jöjjetek, szálljatok
meg a házamban!« És kérlelt bennünket.
Szeretett Testvérek!
Folytassuk az alábbi mondatot: „A szívből származnak a… – gonosz gondolatok…” – és aztán cselekedeteket
is fölsorol Jézus a Máté 15. szerint.
Vagy próbáljuk folytatni: „Amivel csordultig van a szív…, – azt szólja a száj”.
Mi származhat még a szívből?
Mi származhat még a szívből?
Most közel 2000 évet visszamegyünk a történelemben,
és Filippibe megyünk. Filippiben, ahol sok olyan ember élt, akikről azt
mondhatjuk, hogy gyökértelenek voltak. Hiszen Filippi az a település, ahova
az akkori császárok öreg katonáikat letelepítették. Veteránokat, katonaveteránokat
telepítettek oda. Ez azt is jelenti tehát, nem odavalók voltak,
kiszolgálták a császárt, és most a császár akarata szerint Filippiben
kaptak vagy Filippi környékén némi birtokot, és itt élhetnek. Valószínűleg
a környéken – lehet, hogy nem tévedünk, ha azt mondjuk –, a birodalom
különböző pontjáról összeverődött emberek laktak Filippiben, legalábbis
jelentős részben, a korábbi őslakosság mellett.
Úgy gondolom, hogy ez a fajta szituáció nem is
annyira ismeretlen számunkra. Hiszen, ha másra nem gondolunk, csak éppen az
elmúlt 40-50 év nagy iparosítása, történelmi igazságtalansága, üldöztetése
és egyéb politikai folyamatára, akkor tudjuk, hogy nagyon sok ember nem
igazán önként, de vándorbotot fogott, elhagyta a faluját, és a
nagyvárosokba ment.
Debrecenről is tudjuk, hogy az elmúlt 50-60 év alatt
megduplázódott, százezer ember költözött ide be. A költözést viszonylag
elég hamar meg lehet tenni, le lehet zörgetni – ahogy mondanák –, de meggyökerezni egy helyen, no ahhoz sok idő kell. Úgy
gondolom, ezt mindannyian tudjuk, hiszen itt is többen vagyunk olyanok,
akik nem itt születtünk; és régebb óta, talán sok évtizede, talán még csak
jó néhány éve, de itt élünk. Elköltözni viszonylag gyorsan el lehet.
Csomagot össze lehet rakni – de meggyökerezni?! Még hogyha tudatosan
szeretnénk, akkor is éveket jelent. Egy nagyvárosban meg
olykor évtizedet is jelent. Meggyökerezni,
ismeretséget szerezni, bekapcsolódni, ez egy hosszabb folyamat.
Ráadásul Filippiben az akkori uralkodók szolgái,
egykori katonái lettek letelepítve. Nem is kimondottan csak jószántukból. Itt
kaptak jutalmul valami birtokot. Vagyis a meggyökerezés bizonyára még nehezebb akkor, amikor az ember nem föltétlenül
csupa jószántából költözik valahova, hanem bizonyos külső kényszerek,
anyagi érdekek oda sodorják. Olyankor nehezebben gyökereznek.
Nyilvánvaló, hogy Filippinek a szellemiségét ezek a
történelmi események bizony elég erősen meghatározták, mint ahogy a
nagyvárosok szellemiségét a 20. században is a sokszor kényszerű és részben
önkéntes mozgások elég erősen meghatározták.
Arról nem is szólva, hogy itt Debrecenben a
szanálások által megint gyökértelenné kényszerítettek embereket; lehet,
hogy már másodszor életében, mert beköltözött, és aztán néhány év vagy
évtized múlva azt a városrészt letarolták. El kellett hagyni; elmenni
valahova a városba. Aztán vagy visszajött, vagy nem. Új környezet, új
szomszédok, új kihívások.
Nos Filippi egy ilyen betelepített város volt
nagyrészt, ennek minden gondjával, nehézségével, kihívásával együtt. Éppen
ezért igen tanulságos lehet a mi számunkra, hiszen Debrecen is, és a
magyarországi nagyvárosok is, bár 2000 év eltelt, bizonyos értelemben
hasonlítanak a filippi szituációra.
Ha most keresztyén szempontból nézzük, bár már eddig
is azt tettük, de ha most direktebb módon, a misszió szempontjából nézzük,
akkor pedig azt kell tudnunk Filippiről, hogy Filippiben nem volt
zsinagóga. Éltek valószínűleg néhányan ott zsidó emberek, de nem volt
zsinagóga. Oda a római császár vitte a maga embereit, és Filippi alapvetően
a császár által meghatározott emberekből állt.
Nagyon jól tudjuk, hogy Pál apostol, amikor átlépi
Izráel határát, és elindul a világmisszió, akkor az ő missziós
stratégiájával egy-egy régióközpontot keresett meg, egy nagyvárost, és ott
hirdette az evangéliumot. És amikor ott gyülekezet jött létre, akkor ő ment
tovább 100 km-t, vagy 150-et is egy következő nagyvárosba, ráhagyva a már
megalakult gyülekezetre a városok környékét, hogy ott misszionáljanak. Ment
a következő helyre. Ezért írja, hogy Kis-Ázsiában, a mai Törökország
területén, már számomra nincs
hely. Néhány
gyülekezet volt még csak. De a nagyvárosokban, a központi helyeken már volt
gyülekezet. Ezért Pál azt mondja, az én missziós stratégiám, elhívásom,
küldetésem szerint itt nekem már nincs hely. Megyek tovább, messzebb. Ti,
akik itt éltek majd viszitek a környező kisvárosokba és falvakba az
evangéliumot.
Nos, átlép Európába, Filippibe Pál és néhány
munkatársa. És Filippibe érkezve radikálisan új helyzet van. Nincs zsinagóga. Még az sincs! Nem csupán egy
csomó betelepített, a császárkultusz által megfertőzött ember, hanem nincs
zsinagóga. Eddig mindig ott kezdte, mert a korábbi nagyvárosokban volt
istenfélő, zsidó közösség. És amíg lehetett, ez volt a missziói bázis.
Innen indult tovább; amíg lehetett, itt hirdette az evangéliumot. No, de
akkor mi lesz Filippiben? Ahol még egy kis zsinagóga sincs! Nincs egy
épület sem, ahol Istenről, Isten Krisztusban adott megváltó tervéről
szólhatna. Ez a radikálisabb új helyzet a misszió számára. Ezért is
tanulságos mindaz, ami majd Filippiben történik.
Mit csinál… Körülnéz, ez a maroknyi kis csapat, Pál
és néhány munkatársa, megpróbál tájékozódni; kiderül, hogy ugyan zsinagóga
nincs, zsidó közösség nincs, de van néhány Istenfélő ember a politeizmus
tengerében. Van néhány egyistenhívő ember. Van néhány valaki,
akik össze szoktak jönni, imádkozni, köztük zsidók, prozeliták, tehát
származás szerint nem zsidók, de vallásuk szerint Isten-hívő emberek. És
hol? Ezt is kideríti: a városon kívül. A városon belül nem volt hely az
Isten-hit számára. Pedig az államhatalom által támogatott hely volt. Ide
jött az állami segítség, birtokokat adományozott a császár, és
városépítésben segítkezett, de templomépítésben nem. A folyóparton. A
folyóparton imádkoznak néhányan. Pál nagyon hamar fölismeri, van azért itt
néhány Isten-félő ember. És kimegy oda. Megkeresi azokat. A kis keresztyén
misszionáriuscsapat megkeresi azokat, akik Istent imádó emberek. Ehhez most
még ki kellett menni a városból. De van egy maroknyi ilyen kis csapat.
Azért külön elgondolkoztató dolog – ahogy Lukács itt
följegyzi –, hogy asszonyokat talált ott. Nem olvasunk a férfiakról. Pedig
ebben a városban bőségesen kellett lenni férfinek, hiszen katonákat
telepítettek ide le. De az imádkozó közösségben most asszonyokat talál.
És hogyha most visszagondolunk Debrecenre – bár én nem
vagyok debreceni, de tanulmányaimat a Kollégiumban végeztem, a teológiát, és
én azért még emlékszek arra, hogy a 70-es évek első felében a város egyik,
másik, harmadik, és nem tudom hány lakásában, összegyűltek emberek
imádkozni, miközben a templomok majdnem üresek voltak. A megfigyelt
templomok. De itt egy magánlakáson, ott egy magánlakáson, összejöttek
emberek imádkozni. Lehet, hogy titokban, lehet, hogy ezt tudták róluk, de
többen voltak, mint amennyit látni lehetett vagy amennyiről a hivatalos
jelentés tudott.
Vajon nekünk van-e tudomásunk az érdeklődő, Istent
kereső emberekről? Van-e tudomásunk, hogy ma Debrecenben több ember keresi
az Istent, mint ahány ember a templom padjaiban ül. Pál nem azt mondja,
hogy idejöttem Filippibe, itt ez a nagy város, szörnyű ez a pogány tenger,
itt nem lehet mit csinálni, megyek tovább; hanem megkeresi és megtalálja a
néhány Isten-félő embert. És Isten mindig mustármaggal kezdi. A maga
munkáját így kezdi.
Nos, itt a sokistenhit tengerében talál néhány Isten-hívő
asszonyt, köztük egy Lídia nevezetűt. A többieknek nem ismerjük a nevét, de
Lídia neve kétszer szerepel ebben a fejezetben. Nos, nézzük a következő
lépést. Lídia tehát egyistenhitre tért. Nem tudjuk mennyit ismerhetett az
Ószövetségből. Nem tudjuk, hogy mit tudhatott pontosan a Biblia Istenéről,
de egyistenhívő. Azt viszont már tudjuk, hogy ezt a maroknyi kis csapatot
misszionáriusok közössége, Pál és munkatársai megkeresik. Ha kell, akkor
kint a folyóparton, a városon kívül. Pedig nem olyan kicsi volt ez a Filippi.
És ott szóltak hozzájuk. Ott elhangzott a keresztyén bizonyságtétel. És
röviden így jegyzi föl Lukács: „Az Úr
megnyitotta Lídia szívét, hogy figyeljen azokra, amit Pál mond”.
Megnyitotta ennek a thiatirabeli (ő sem Filippibe való, hanem elég messziről
sodródott ide), nos a thiatirabeli bíborárus (magyarul egy kereskedő)
asszonynak a szívét, és figyelt arra, amit Pál mondott. Aztán nagyon
röviden, nagyon tömören sorol föl, nagyon fontos dolgokat Lukács, amikor
azt jegyzi föl, hogy háza népével megkeresztelkedett. Krisztus-követővé
lett.
Nagyon érdekes a Cselekedetek könyvében ez a
följegyzés, hogy háza népével
együtt. A mi
túlságosan individualista gondolkodásunk (mármint világi individualista
gondolkodásunk), amely túlságosan bejött a kereszténységbe is, kicsit
furcsán hallja, és sokan meg is akadnak. Pedig van a Cselekedetek könyvében
néhány ilyen följegyzés, hogy háza népével együtt. Mert ma sokan csak úgy
akarnak gondolkozni, hogy majd ő személy szerint, ha megtér,
akkor majd; majd akkor felnőttként. Igen, ha nem keresztelkedett meg, akkor
felnőttként keresztelkedjen meg. De itt: háza népével együtt. Egy maroknyi
csapat. Nem tudjuk, hogy a háza népébe ki tartozott bele. Azt tudjuk, hogy
az ókor háza népe, az sokkal nagyobb család volt, mint ma egy 3 vagy 5
gyerekes család. Egy ókori háznépbe sokszor 10, 20 ember is beletartozott.
Sőt a ház népébe még az ott munkát végzők is beleszámíttattak. Ez az
ószövetségi gyakorlatban is így volt. Vagyis valószínűleg Lídia házában is
lehettek annyian, mint sok templomban a mai Magyarországon, ahol 10-en,
20-an vannak vagy 30-an egy istentiszteleten. De ott, igen, Lídia háza népével
együtt megkeresztelkedett. Lídia lett Krisztus-követővé, és ebbe a
szövetségbe viszi bele a családját. Akikért én felelek, azokat is ebbe a
szövetségbe, az Úrral való szövetségbe viszem bele. Ebbe az irányba
vezetem, tanácsolom őket. Hogy a háznépbe kik tartoztak, nem tudjuk. Hogy
azok lelkileg hol tartottak, nem tudjuk. De aki felelt értük (és itt ezek
szerint Lídia volt az), az háza népével együtt. Mert én, és az én házam népe. Úgy nem nagyon lehet hívő
embernek lenni, hogy én hívő ember vagyok, egyébként mindenki azt csinál a
házamban, amit akar. Itt nem erőszakról van szó. De arról igen, hogyha
keresztyén ember vagyok, akkor az én keresztyén gondolkodásom igenis
határozza meg azt a háznépet és annak irányát.
Nos, az Úr megnyitotta
a szívét, és Krisztus-követővé lett. Az első lépés az volt, hogy ez az
asszony a sokistenhit világából, a bálványok imádásából egyistenhívővé
lett.
A második lépés az volt, hogy Pál és szolgálata
nyomán megismerte Isten Krisztusban
adott kijelentését és megváltását, és Krisztus-követővé lett.
És ebben a történetünkben van egy harmadik mozzanat
is, a lelki fejlődés lépéseit látjuk itt. A harmadik mozzanat megint megnyitotta… – kulcskifejezés a
történetben – majd megnyitotta házát
is. Igen. Ennek így kell következnie egymás után. Lídia megnyitotta
házát is az apostolok előtt, a gyülekezet előtt. Most már nemcsak a háznép,
a saját háznépe, hanem a többi istenfélő ember számára, a többi keresztyén
számára megnyitotta házát. Ne feledjük el, Filippiben nem volt keresztyén
templom, még zsinagóga sem volt, ahol elkezdhették volna a missziót. Semmi
épülettel nem rendelkeztek. És most van épület. Filippiben máris van a
missziónak egy központi bázisa. Még nem volt közadakozás, még nem készült
el egy engedélyes terv, és máris van otthon.
Miért? Azért mert valaki megnyitotta a szívét az Úr előtt. És ez annyira meghatározta az életét, hogy megnyitotta házát az Úr népe előtt. Ezért terjedt a
keresztyénség gyorsan abban az időben, mert sokan voltak olyanok, akik
nemcsak megnyitották szívüket az Isten Igéje előtt, aztán „ez magánügy”; hanem
a legszemélyesebb közügyként megnyitották a házukat.
Az Újszövetséget, hogyha lapozzuk, akkor újra és újra
arról olvasunk, hogy és a te
házadnál lévő gyülekezet, hiszen a keresztyénségnek az első évszázadaiban nem voltak
templomai. Kölcsönépületekben vagy bérelt épületekben, de legtöbbször
családi otthonokban, házakban gyülekeztek össze. És terjedt az evangélium.
Lett épület. Mert megnyitotta
szívét, ezért megnyitotta házát is. A hontalan, formálódó új gyülekezet otthonra talált.
Most már nem a folyópartra kellett kimenni, most már bent a városban is
össze lehetett gyülekezni. Hogy annak idején, ha gyülekezeti házat, ha
templomot akartak volna építeni, vajon engedélyezte volna-e a császár vagy
nem, ezt nem tudjuk. Mert változó volt, az első három évszázadban a
hivatalos állami hatalom véleménye. Volt, amikor keményen üldözték, volt,
amikor megtűrték a keresztyénséget. De azt, hogy valaki megnyitotta házát,
és vendégül lát mindenkit, és ott istentiszteletek lesznek, ez simán
mehetett. Ez nagyon sokáig jól működött.
A hontalan, új gyülekezetnek lett otthona. Sőt
egyfajta központi bázis lett, missziói központ lett. És ezért olvasunk még
egyszer Lídiáról ebben a fejezetben majd; Lidia háza Filippiben. Vagyis ez
már több mint vendégszeretet. Több, mint a keresztyén vendégszeretet, amit
újra és újra hangsúlyoz az apostol leveleivel. Nem egyszerűen csak arról
van szó, hogy itt vannak az apostolok, vendégül látom őket. Hát egyszer kibírom!
Hanem megnyitotta házát. És nagyon érdekes, hogy hogyan fogalmaz: „Ha úgy látjátok, hogy az Úr híve vagyok…”.
Ha az Úr híve vagyok. Ha így látjátok, akkor jöjjetek, szálljatok meg
nálunk.
Igen, a nemzetek talaján a hívő háznép lesz a
vallásos szentély. Hiszen, egyébként vallásos szentélyek épültek.
Filippiben is volt templom. A római isteneknek volt. De a nemzetek talaján,
ahol nem volt zsinagóga, ott a korai évszázadokban a családi otthonok
lettek a templomok, vagy imaházak, ahogy ma mondanánk. És sokáig, a
keresztyénség így élt. Majd csak a 300-as évek hozzák el azt az időt,
amikor a világi hatalom mellé állva, először megtűrve, majd erőszakkal
támogatva, mellé állt a keresztyénségnek. Akkor kezdődtek el a mai
értelemben vett templomépítések. És három évszázadon keresztül volt egyház
és gyülekezet, mert voltak szívek, akik megnyíltak az Úr előtt és az Úr
ügye előtt. Ha kellett az otthonukat is megnyitották. Így lett Filippiben
is missziói centrum. Lídia ezzel tudott, és ezzel akart szolgálni az Úr ügyének. Nem azt olvassuk, hogy Lídia
prédikált. Azt olvassuk, hogy helyet biztosított.
Nyilvánvaló, azért ezt tudjuk, hogy nem kis szolgálat.
Akkor is, hogyha valószínűleg nem ő takarított a gyülekezet után. De azért
ide bejárkálnak emberek, esetleg több tucat ember; a magánéletünket
megzavarják – hát nincs erre nekem időm, energiám, hát én kereskedő asszony
vagyok, nekem millió dolgom van! Lídiának lett. Amikor megnyílt az Úr
előtt, akkor megnyílt az Úr ügye, az evangélium terjedése előtt, és ezzel
tudott, és ezzel szolgált.
Szeretett Testvérek!
Egy gyümölcsöző sorrendet látunk itt. A pogány
világból eljut valaki az egyistenhitre. Azt nem tudjuk, hogy hogyan jutott
el, mert Lídiát már így ismerjük meg, mint a folyóparton Istent imádó
asszonyt. Azt már tudjuk, hogy hogyan lett az egyistenhivőből Krisztus-követő
ember, és hogy hogyan haladt a lelki fejlődés útján, amikor szolgálatot is
vállalt; szolgálatot vállalt az Úr ügyében. Pál és munkatársai hirdették az
evangéliumot. Lídia biztosította a hátteret hozzá. A lelki fejlődés… A
gyümölcstermő élet… A lelki fejlődés sorrendje az, amit itt látunk.
Érdeklődő, kereső, ébredező istenhit, Krisztus-követés – ez ma is így van.
Mi nagyon sokszor, be kell vallanunk, hogy hajlunk arra, hát vannak sokan
emberek, miért nem leszel az egyik percről a másikra keresztyénné? Pedig,
ez néha elég hosszú folyamat; néha rövidebb. De érdeklődés, keresés,
ébredező istenhit, krisztuskövető szolgálat, ezek így épülnek egymásra.
Attól, akinek a szívét még a Krisztus nem ragadhatta meg, attól ne nagyon
várjuk, hogy a Krisztus ügyéért lelkesedik. Mert amivel tele van a szív,
amivel csordultig van a szív, azt szólja a száj; azt csinálja az ember.
Amíg a Krisztus szeretete valakit nem ragadott meg igazán, addig nehezen
várhatjuk tőle, hogy a Krisztus ügyéért lelkesedjen. De akit megragadott, az miért nem lelkesedik? Miért nem szolgálunk nagyobb
buzgalommal?
Bizony Lídia megszégyenítő (inkább fogalmazzuk
másképp), pozitív példát ad nekünk. Ezt a folyamatot kell nekünk is
munkálni és türelmesen segíteni ma is sokak életében. Mert az Úr
munkálkodik, csak nekünk meg kell tennünk azt, amit ránk bízott, ebből a
missziós folyamatból.
Fordítsuk le most már mindazt, amit Filippiről és Lídiáról
eddig tudunk.
Azt olvastuk (Lukács így jegyzi föl), amikor
Filippibe érkeztek, ahol zsinagóga se volt, vagyis a misszió hátrányosabb
helyzetből indulhatott, nos, azt olvassuk, „kimentünk a városon kívül egy folyópartra, mert tudomásunk szerint
ott imádkozni szoktak”.
Nos, mit tudhatnak ma a Nagyerdei Gyülekezetről az
emberek? Mert ott azért mégis csak tudtak arról a városban sokan, hogy
vannak, akik valami “egy Istent” imádnak, azok ott ki szoktak menni a
városon kívülre. Hát valakiktől csak megtudta Pál, hogy van egy ilyen kis
csapat, és hogy hol lehet őket megtalálni. Merthogy a turista térképen nem
volt bejelölve, az biztos.
Vajon mit tudhatnak ma a Nagyerdei Gyülekezetről
mondjuk Debrecenben? Bizonyára többet-kevesebbet. Van, aki azt sem tudja,
hogy van ilyen gyülekezet. Sok ilyen ember van. De vannak, akik többet vagy
kevesebbet tudnak. Talán azt tudják (találkoztam már sok ilyen emberrel),
hogy ja, ott olyan sok kis csoport van. „Maguk a Nagyerdei Gyülekezet ugye?
Igen, azt hallottam, ott sok kis csoport van.” Igen, vannak ilyen és olyan
csoportok.
Ha ezt hallják rólunk az emberek, vajon tudunk mi
elég helyet biztosítani nekik? Hogyha véletlen valakiben föltámad a vágy,
hogy el szeretne jönni, mert ő egy fiatal, el szeretne jönni, mert
kismamaként kérdései vannak, el szeretne jönni, mert egyáltalán érdeklődő,
el szeretne jönni, hogy együtt tanulmányozzuk a Szentírást. Vajon tudunk
helyet biztosítani nekik? Mert ezt az épületet, ezeket az épületeket nem a
mai méretű Nagyerdei Gyülekezetre tervezték; a leépülő egyház, a leépítendő
egyház világában tervezték ezt az épületet, rendelte meg az akkori hatalom,
hogy egy “kicsike” legyen. Szerintem nem sokan tudják, de ennek a Bolyai
utcai templomnak, az 1975-ben épült templomnak a hivatalos
tervdokumentációján ez a név áll: „Kistemplom a Nagyerdőn”. Ugye,
Debrecenben van egy Kistemplom, ami hatalmas, és van egy kistemplomi
gyülekezet. De nem baj, ez is kistemplom lesz; nyugodjatok meg, épül ugyan templom,
de kicsi lesz. Kicsi lesz.
Vajon, ha az embereknek valami tudomására jut, és az
emberek mozdulnának, mi is a folyópartra kell, hogy kivigyük végül őket,
ami nincs is igazán Debrecenben?
Vajon lesznek szívek, akik megnyílnak az Úr előtt és
megnyílnak az Úr ügye előtt? Mert először is a szívnek kell megnyílni. És,
hogyha a szívünk megnyílt az Úr előtt, akkor oda kell, hogy szánjuk
magunkat. A szív odaszánásából lesznek önkéntes munkatársak is. A szív
odaszánásától nyílik meg a pénztárcánk is. A szív odaszánásából lesz
szívügyünkké az evangélium terjedése ebben a városban; nemcsak néha imádság
témája, hanem szívügyünkké.
Valakikről ezt írta az apostol, hogy „először önmagukat adták az Úrnak, aztán
nekünk” – hallottuk az előbb a második Korinthusi levélből. Igen, ha mi
valóban az Úrnak és az Úr követésére szántuk oda magunkat, akkor nekünk itt
most kiváltságos lehetőségünk van. Kiváltságos lehetőségünk van arra, hogy
a szívünket odaszánva az életünket is odaszánjuk. És, ahogy annak idején Lídia
adott otthont a gyülekezetnek, hogy még többen jöhessenek, mert a
folyóparton ott sokan elfértek volna, de bent a városban, ott nem volt
hely. De lett hely. Megdöbbentő. Egy valaki szíve döntése alapján kezdeti
missziónak lett hely.
Vajon lesz-e hely itt? Mert ha azt szeretnénk, hogy
ébredés legyen ebben a városban, akkor helyet is kell adnunk. Helyet is.
Ahol együtt lehetnek sokan. Ahol kiscsoport van, vagy vasárnap, vagy
bármilyen formában. Filippiben a misszió úgy terjedhetett, úgy léphetett
tovább, hogy Lídia odaszánta az életét, odaszánta az otthonát, és
gyülekezet lett. A Szentírásban van egy levél, amely a Filippibeli
gyülekezetnek íródott levél. Nem volt hiábavaló Lídia áldozathozatala.
Szeretett Testvérek!
Legyünk részesei Isten missziós munkájának, tervének,
Debrecenre vonatkozó missziós munkájának, tervének. Különösképpen most,
amikor népünk többszörös értelemben válságban van. Ha valamikor, akkor most
különösképpen nagy feladatunk van. Nem az a feladatunk, hogy együtt
sopánkodjunk, hogy ilyen a helyzet az országban. Hanem az a feladatunk,
hogy kiutat mutassunk, hogy közösséget adjunk, hogy reménységet ébresszünk.
Az a feladatunk, hogy építsünk, mert mi erre hivattunk. Sopánkodni még
tudnak rajtunk kívül néhány millióan. De mi arra hivattunk, hogy a
reménység fiaiként, a reménységet munkáljuk. Mi arra hivattunk, hogy egy
szétesett társadalomban közösséget építsünk. Mi arra hívattunk, hogy ha
kell annak hajlékot is építsünk. Meg tudjuk tenni.
Lídia nem azt mondta, hogy hát jó lenne, hogyha lenne
valami hely bent a városban is, mert már fáj a lábam, és messze van a
folyópart. Hanem megnyitotta az otthonát.
Vajon mi nem tudunk lépni valamit? Szánjuk oda
magunkat az Úrnak és az Ő ügyének. Szánjuk oda magunkat az Isten
világmegváltó munkájára, mert ez a legnagyobb dolog ebben a világban. Ha
valamire, akkor erre érdemes odaszánni magunkat; hálából, az Isten
dicsőségére. És hálából sokak üdvösségére. Szánjuk oda magunkat a Krisztus
követésére, az evangélium terjedésére, hogy gyermekeinknek és unokáinknak legyen
hely. Hogy ne csak sopánkodjunk, hogy milyen kísértés van a világban, hanem
legyen olyan hely, ahova jó eljönni a gyerekeknek és unokáknak, ahol
normális közösségben, és evangéliumot hallva lehetnek együtt.
Lídia ezt munkálta Filippiben – kulcsfigura lett, nem
csupán Pál és munkatársai, hanem egy asszony – hogy később Filippibeli
gyülekezetnek levél íródhatott.
Építsük ezt a jövőt éppen akkor, amikor nagyon
szétesik minden. Mert az Úr akar építeni. És ez a legnagyszerűbb beruházás.
A legnagyszerűbb. Trianon után, amikor gazdaságilag, lelkileg, politikailag
megalázott tönkretett ország volt… Akkor mi történt? Az akkori
kultuszminiszter mit indított? Iskolákat mindenhova, tanyára és mindenhova,
az emberekbe beruházni. Lelkileg, szellemileg beruházni, befektetni, mert
csak így lehet felemelkedni. Pedig nagyon rossz gazdasági körülmények
voltak. Sokkal rosszabbak, mint a mostaniak. Napjainkban kicsit hasonló
lesz a feladat. A lelkiekbe, a szellemiekbe befektetni, beruházni, és hogy
ha kell, ahhoz az épületeket is létrehozni. És létrehozták. És az ország
talpra állásának egyik fontos mozzanata éppen ez volt annak idején. Ma mi
így tudunk a legtöbbet tenni, mégpedig evangélium szerint cselekedni.
Mert amilyen
látásunk van a gyülekezetről, olyan épületet építünk. Vagy nem építünk. Amikor ez
az épület (amiben most ülünk) épült, az az idő volt, amire én magam is
nagyon jól emlékszem. De sokan mondták nekem a 70-es években: „hát
Tiszteletes Úr, hát ha mi kihalunk…” – ez a hívő ember szava? Mert ez nem a
hit szava. – „Ha mi kihalunk, nem lesz itt már senki.” Az Úr arra hívott
bennünket, és az igehirdetésnek ezt a címet is adtam a Biblia példája
alapján: Hogyan lesz hajléka a
gyülekezetnek.
Filippiben úgy, hogy a pogányságban valaki egyistenhívővé
lett, Krisztus-követővé lett: megnyitotta
a szívét az Úr előtt, és megnyitotta a hajlékát is az evangélium és a
gyülekezet előtt. És lett a gyülekezetnek otthona. Ma is így történik.
Ha mi a szívünket odaszánjuk, az Úr a többit megáldja. Ámen.
A 256. dicséret 4. és 6. versével feleljünk először:
Velem, én szent Atyám,
nagy-sok jókat tettél,
Mert énnékem mennyből őrízőt
küldöttél,
Én ellenségimtől engem
megmentettél,
És az én szívemben örömöt
szerzettél.
Kész már az én szívem néked
énekelni,
Kész most jóvoltodért nagy
hálákat adni,
És mindenek előtt téged
megvallani,
A te szent nevedet örökké
dícsérni.
Magasztalunk Istenünk teremtett világod szépségéért,
rendjéért, csodáiért, gondviselő szeretetedért, megváltó üdvözítő
tervedért, és életünket is megragadó, megújító kegyelmedért, hogy új célt,
értelmet, feladatot adtál életünknek. Hálát adunk gyülekezetünkért, a
közösségben kapott áldásokért, a hitben testvérekért, idősebbekért és
fiatalokért. Hálát adunk a régi hívőkért és az utóbbi években megtértekért.
Hálát adunk, hogy láthatjuk Lelked életeket ma is újjászülő munkáját.
Bocsásd meg, amikor inkább csak fogyasztók voltunk a
gyülekezetben. Bocsásd meg, amikor néha csak kritizáltuk mások szolgálatát.
Bocsásd meg, amikor magunkat a körülményekre hivatkozva kivontuk a közös
feladatokból.
Urunk! Szívünket megnyitottuk kegyelmes szereteted
előtt, és most odaszánjuk magunkat, testi, szellemi erőnket, képességeinket
ügyed szolgálatára még hűségesebben és még teljesebben. Urunk! Megragadtad
a mi szívünket, megnyitjuk pénztárcánkat is, és kezünk munkájára áldásként
kapott javainkból szeretnénk áldozatot hozni, szeretnénk bővíteni,
szeretnénk, hogy terjedjen városunkban is az evangélium, szeretnénk
munkálni, hogy legyen otthona a jövő nemzedéknek, a Téged kereső
fiataloknak és idősebbeknek. Odaszánjuk magunkat népünk lelki
fölemelkedésének munkálására. De odaszánjuk magunkat a gyászolók vigasztalására,
rászorulók segítésére, lelki bátorítására is.
Urunk Istenünk. Hisszük és valljuk, hogy Igéd nem tér
vissza üresen, és hogy üdvösséges terved szolgálatára érdemes igazán
odaszánni életünket. Dicsőíttessék neved bennünk és cselekedeteid által is.
Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|