|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A világot formáló evangélium (3.)
Zsoltárok 92. fejezet 2-16.
Milyen jó hálát adni az
ÚRnak, és zengeni neved dicséretét, ó Felséges,
hirdetni reggel szeretetedet,
hűségedet minden éjjel
tízhúrú hangszeren és lanton,
zengő hárfán!
Mert megörvendeztettél
tetteiddel, URam, kezed alkotásainak ujjongok.
Mily nagyok alkotásaid, URam!
Igen mélyek gondolataid!
Az ostoba ember nem ismeri
fel, az esztelen nem érti meg.
Ha úgy nőnek is a bűnösök,
mint a fű, és kivirul minden gonosztevő, végül mégis el kell pusztulniuk.
De te, URam, magasztos vagy
örökké!
Mert ellenségeid, URam,
ellenségeid elenyésznek, szétszóródnak a gonosztevők mind.
De engem olyan erőssé tettél,
mint mikor a bivaly öklel, és friss olajjal kentél meg engem.
Szemem nyugodtan nézi azokat,
akik leselkednek rám, fülem nyugodtan hallja, hogy rám akarnak támadni a
gonoszok.
Az igaz virul, mint a
pálmafa, magasra nő, mint a libánoni cédrus.
Az ÚR házában vannak
elültetve, ott virulnak Istenünk udvarain.
Öreg korban is sarjat
hajtanak, dús lombúak és zöldek maradnak,
és hirdetik: Igaz az ÚR,
kősziklám ő, akiben nincs álnokság!
Urunk,
Istenünk!
Köszönjük Neked, hogy ma is együtt lehetünk, itt a Te
házadban, fejet hajtani előtted, dicsőíteni Téged. Jó, hogy hozzád
fordulhatunk, vigasztalódhatunk igédben. Látod, hogy a Te utadat járva,
mennyi harc van a világban. Olykor megnemértésbe, indulatokba ütközünk. Jó,
hogy érezhetjük, hogy Te, aki kőszikla vagy a világban, nehézségeinkben is
a kezedben tartasz minket, és kezedben tartod a világot is. Jóra, a te ügyed
szolgálatára tudsz fordítani általunk elveszettnek hitt helyzeteket is.
Kérünk, nyisd meg szívünket, hogy mi se csüggedjünk,
hanem meghalljuk szavad. Szeretettel tudjunk fordulni az olykor ellenséges
világ felé. Ne meneküljünk el nehéz, szokatlan helyzeteinkből, hanem
felismerve szándékodat, a kínálkozó lehetőséget, mi is ügyed szolgálatába
állhassunk.
Kérünk, nyisd meg szívünket Igéd befogadására, áldd
meg az Ige hirdetőjét, hallgatóit. Ámen
Cselekedetek könyve 16.
fejezet 23-34. vers
23Sok ütést mértek rájuk, majd börtönbe vetették őket,
és megparancsolták a börtönőrnek, hogy gondosan őrizze őket.
24Az pedig, mivel ilyen parancsot kapott, a belső
börtönbe vetette őket, és a lábukat kalodába zárta.
25Éjféltájban Pál és Szilász imádkozott, és énekkel
magasztalta az Istent. A foglyok pedig hallgatták őket.
26Ekkor hirtelen nagy földrengés támadt, úgyhogy
megrendültek a börtön alapjai, hirtelen kinyílt minden ajtó, és
mindegyikükről lehulltak a bilincsek.
27Amikor a börtönőr felriadt álmából, és meglátta, hogy
nyitva vannak a börtönajtók, kivonta a kardját, és végezni akart magával,
mert azt hitte, hogy megszöktek a foglyok.
28Pál azonban hangosan rákiáltott: »Ne tégy kárt
magadban, mert valamennyien itt vagyunk!«
29Erre az világosságot kért, berohant, és remegve
borult Pál és Szilász elé;
30majd kivezette őket, és ezt kérdezte: »Uraim, mit
kell cselekednem, hogy üdvözüljek?«
31Ők pedig így válaszoltak: »Higgy az Úr Jézusban, és
üdvözülsz mind te, mind a te házad népe!«
32Ekkor hirdették az Isten igéjét neki és mindazoknak,
akik a házában voltak.
33Ő pedig magához fogadta őket az éjszakának még abban
az órájában, kimosta sebeiket, és azonnal megkeresztelkedett egész háza
népével együtt.
34Azután házába vitte őket, asztalt terített nekik, és
örvendezett, hogy egész háza népével együtt hisz az Istenben.
Szeretett
Testvérek!
Gyakran elhangzik ez a szó közöttünk, hogy istentisztelet.
De mi jut eszünkbe, amikor ezt halljuk, hogy istentisztelet; mire gondolunk
ilyenkor legelőször?
Valószínűleg nem járok messze az igazságtól, hogyha
most megpróbálok néhány kifejezést említeni. Talán nagyon sok emberben,
sokunkban ilyenkor a templom jut eszünkbe – ha istentisztelet, akkor
templom. Talán arra gondolunk, hogy ének… zsoltár… orgona… Talán arra, hogy
prédikáció… egy liturgikus eseménysor… vagy valami hasonlóra. Csak ennyi? Csak
így, ilyen módon lehet istentisztelet? Ha most visszagondolunk arra, amit
itt már az elmúlt két vasárnap is már olvastunk a Cselekedetek könyve 16.
fejezetéből a filippibeli eseményekről, akkor az előzőekhez, ahogy hozzátesszük
a mostani bibliai szakaszunkat – amit most olvastunk –, akkor mindjárt
megállapíthatjuk, hogy ellentmondásos, feszültséggel teljes a helyzet.
Egyik oldalról nagyon örvendetes volt, hogy már
nemcsak kint a folyóparton, hanem mert Lídia megnyitotta
szívét az Úr előtt, megnyitotta
házát is a
gyülekezet előtt. Már van hely bent a városban, olyan telepes városban,
ahol zsinagóga se volt, az egyistenhívők számára semmilyen hely nem volt,
most már van hely. Van egy családi ház. A gazdája keresztyénné lett, és a
gyülekezetnek lett otthona. Van missziós centrum Filippiben.
Aztán a múlt vasárnap láttuk azt is, és örömmel
vehettük észre, hogy az Úr hatalma nyilvánvalóvá lett a jövendőmondó élet
fölött. Nyilvánvalóvá lett Filippiben, most már nemcsak azon a szűk körben,
akik a folyóparton imádkoztak, hanem
tulajdonképpen szinte az egész város előtt nyilvánvalóvá lett, hogy az a
Krisztus, akiről Pálék beszélnek, az nagyobb és erősebb, mint az a lélek,
amely lélek jóslásra, jövendőmondásra alkalmassá tette azt a bizonyos
leányzót. Azt mondhatnák, reményteljesen elindult a misszió Filippiben, terjed
az evangélium, hála Istennek, milyen nagyszerű minden. Még néhány év,
esetleg egy évtized és a fél város keresztyén lesz.
És amit most olvastunk, bár már a múlt vasárnap egy-két
mondat ebből a részből, amit ma olvastunk elhangzott, de amit most
olvastunk, az teljesen az ellenkezője. Anyagi érdekek által vezérelt
emberek föllármázzák a várost, indulatokat szítanak Pállal, Silással
szemben, az evangéliummal szemben, mert az ő anyagi érdekeiknek nem jó,
hogyha az evangélium terjed. Mert ők a jövendőmondás által igen jó profitot
vághattak zsebre. És nemcsak hogy megkeményednek emberek, nemcsak hogy
föllármázzák a várost, nemcsak hogy indulatokat szítanak, hanem el is
szabadulnak az indulatok. Olyannyira, hogy még a város hivatalos emberei
közül is – némelyek nem álltak hivatásuk magaslatán –, engedték a
törvénytelen atrocitásokat is. Engedték, sőt a ruhát letépve Pálról,
Silásról, megvesszőzték, megbotoztatták őket, hagyták a törvénytelen
eseményeket elhatalmasodni, és utána meg börtönbe – méghozzá szigorított
őrizetbe – záratják az evangélium munkatársait. Hát uramisten, mi lesz itt?
Hát olyan szépen indult minden! Olyan reményteljes volt! – a folyópartról
bejöttek a városba, otthon van, emberek megtérnek, van gyülekezeti közösség,
van hajlék, reményteljesen lehet nézni tovább az evangélium hirdetése elé.
Az Úr hatalma nyilvánvalóvá lett az idegen lélek fölött is mindenki számára.
Na de most hol van az Isten? „Hát Uram a te ügyed… hát az evangélium… és mi
lesz a többi emberrel, ha te hagyod, hogy börtönbe zárjanak bennünket?”
Bizonyára voltunk már személyes életünkben is hasonló
helyzetben és gyülekezeti életünkben is. Akkor, amikor olyan reményteljesen
indul az esemény, és olyan biztatóan az Úr áldásával látjuk a dolgokat
szépen előre haladni – akár személyes életünkben, akár a gyülekezet közösségében,
az egyház életében –, és nem folytatódhat mindez így tovább. Akkor mit
teszünk? Csalódunk, kiábrándultan félrehúzódunk? Esetleg vádaskodunk? Bűnbakot
keresünk magunk körül, gyülekezetben, esetleg a társadalomban?
Mit teszünk mi akkor, amikor olyan reményteljesen
indultak el a dolgok, és nem folytatódhat úgy? Sőt, úgy látjuk, minthogyha az
Isten ügye vereséget szenvedett volna. Passzívak leszünk? Azt mondjuk akkor:
„én nem csinálok semmit, meg vagyok sértődve!”? Mit teszünk mi ilyenkor? Merthogy
mindannyian éltünk már át ilyet, az bizonyos. Akár személyes életünkben,
akár közösségi életünkben. Amikor a reményteljes kezdet, amikor láttuk az Isten
áldását, az mintha megszakadt volna, és minthogyha egyéb erők nagyobbak
lennének, mint az Úr.
Itt most nézzük, mit csinál Pál és Silás. Mit csinált
akkor, amikor már egy gyülekezet kezd formálódni Filippiben, amikor
nyilvánvaló az Isten áldása, és alig telik el néhány nap, és már a belső
börtönben találják magukat, kalodába zárva. Hát mi lesz itt most? Mit
csináltak ott a belső börtönben? Mit csináltak ott, akkor, amikor kalodába
voltak zárva, amikor fizikai szabadságukban is erősen korlátozva voltak?
Mit csináltak akkor, amikor a reményteljes kezdetnek teljesen, egyszer s
mindenkorra, emberileg szólva, vége van. Amikor nemhogy az evangélium
szabadsága, de személyes szabadságuk is korlátozott. Hát szokatlan istentisztelet
lesz. Szokatlan istentiszteletet látunk, és annak majd a hatását. Merthogy
arról számol be Lukács, hogy éjféltájban ott a börtönben, ahova
törvénytelenül tették őket, ott a börtönben, egy kritikus helyzetben
lelkileg és fizikailag is kritikus helyzetben imádkoztak.
Ja hát ez természetes! Ha az ember bajban van,
szokott imádkozni. Máskor nem kell annyira, de ha baj van, akkor Uram Isten,
de most aztán gyere!
Hát persze, Pál is és Silás is imádkozott. Ezt még
úgy természetesnek tartjuk hívő emberként is. Sőt, erre még a világ is azt
mondja: „hát Isten lehet hogy van, lehet hogy nincs, de ha baj van, legalább
kiabáljunk már hozzá egy kicsit, mert mindegy honnan jön, de most már
valahonnan jöjjön a segítség”.
De nem csak ennyit olvasunk. A megdöbbentő, hogy nem
azt olvassuk csupán, hogy Pál és Silás imádkozott, hogy „Uramisten,
ártatlanul kerültünk ide, meg hát szabadíts ki bennünket, meg mi lesz már
az evangélium hirdetésével, meg micsoda törvénytelenség ez”; hanem, és itt
érdemes megállni, mert ekkor válik szokatlanná, ismeretlenné az eseménysor:
„énekkel magasztalták Istent”. Hoppá! Énekkel magasztalták
Istent. Na, vajon miért? Azért mert megbotozták őket? Azért mert
törvénytelenül verték meg őket, ezért magasztalják az Istent? Azért
magasztalják az Istent, mert becsukták őket a börtönbe? Mert személyes
szabadságukban korlátozták? Na, vajon miért? Azért, hogy most tovább nem
lehet hirdetni az evangéliumot, lesz néhány nyugis pihenőnap? Vagy miért
magasztalták az Istent?
Itt meg kell állni egy kicsit, és el kell
gondolkozni. Hiszen ha zúgolódtak volna, ha panaszkodtak volna, ha
háborogtak volna, vagy ha nem is
ilyen durván, csak finom panasszal fölhánytorgatták volna az Úristennek: „Uram,
mi azért jöttünk ide, hogy a Te ügyedet képviseljük, hogy hirdessük az
evangéliumot, a Te szeretetedet, kegyelmedet az embereknek. Uram, hát azért
intézkedjél már, hogy akkor hadd tudjuk csinálni!” Még ez talán emberileg
részünkről érthető lenne. De az, hogy énekkel magasztalták Istent a
börtönben, méghozzá egy olyan bezárás idején, amely törvénytelen volt,
Istent magasztalni – na ez szokatlan.
Miért
magasztalták Istent? Merthogy imádkoztak, bár nem tudjuk az imádság
tartalmát, azt olyan természetesnek gondolnánk. De Istent magasztalni ilyen
nyomorúságban, emberileg egy teljesen kilátástalan helyzetben? Ráadásul ott
vannak mások is, foglyok is, és hallják, hogy ezek Istent magasztalják.
Először is, szükségünk van nekünk, nekünk van szükségünk
rá, akik nyomorúságba kerültünk. A reményteljes, reménytelenné kezdett
válni, nekünk van szükségünk rá, mert minket erősít. Nem az Úr Istennek van
szüksége rá. Bár majd még erre visszatérünk később. Nekünk van szükségünk
arra, minket erősít, hogyha újra szemünk elé idézzük az Isten hatalmát.
Hogyha nemcsak a nyomorúságot látjuk, hanem a hatalmas Istent, amiről az
előbb a 92. zsoltárból hallottunk. Ha az Isten hatalmát látjuk, ott, amikor
nagyon nagy mélységben vagyunk, amikor tudatosan az Isten hatalmára,
teremtő, gondviselő, megváltó, szabadító hatalmára tekintünk, és nemcsak a
bennünket körülvevő pillanatnyi nyomorúságos valóságra; hanem a valóságnak
annak a másik részére is, ami ugyanúgy valóság, még ha mi most reménytelenül
keveset látunk is. Nekünk szükségünk van rá, hogy legalább egyensúlyban
legyen, de még inkább fölragyogjon bennünk az Isten hatalma, az Isten
dicsősége, és ne győzzön le mindent a pillanatnyi nyomorúság,
kilátástalanság és reménytelenség. Nekünk, magunknak szükségünk van az
Isten magasztalására, ha valahol, akkor a nyomorúságban leginkább,
egyébként meg mindig. Aztán az Isten magasztalására azért is szükség van,
mert ezt mások is hallják – mások is hallják. Hallgatták a foglyok, de nyilvánvaló,
hogy a börtönőrök is kellett, hogy hallják, hiszen az adott korban a
szigorúan őrzött embereket gyakran úgy kellett őrizni, hogy az őrhöz hozzá
láncolták.
Tehát kellett, hogy hallja ő is, és, még akik ott
voltak. Az istenmagasztalás, az énekszó, azért eléggé hallható! Hallgatták.
Hogy kiben, ez mit végzett el, azt nem tudjuk, erről nem szól Lukács a
beszámolóban.
Miért szükséges az Isten magasztalása és dicsőítése
éppen egy reménytelen helyzetben? Azért, mert így lehet nyilvánvalóvá az Isten
cselekedete – így lehet nyilvánvalóvá. Ő tud másképp is, tud nélkülünk is
hatalmas dolgokat cselekedni, de az Isten cselekedete úgy lesz
nyilvánvalóvá, hogy ha az Isten magasztalása ott van nyilvánvaló módon, nem
csak bennük, hanem az ajkunkon is. Merthogy, ha nem magasztalják Pálék az
Urat, és mégis a földrengés miatt szétreped a kaloda, és kinyílik az ajtó,
akkor azt mondhatják a többiek: „marha nagy mázlim volt!”. De amikor az
Istent dicsőítették, akkor el kell kezdeni a gondolkozást. Nincs-e
összefüggés néhány fogolytársunk, az ő istenmagasztalásuk, és a szabadulás
között. Amikor mi az Istent magasztaljuk, akkor nyilvánvalóvá tesszük az
Isten cselekedetének lehetőségét, és azt olvassuk, hogy „megrendül”. Istentisztelet történik, és megrendül. A mi ajtónk
most sajnos, az is elmozdulna a helyéről – bejövetelkor egy kicsit nehezen
nyílott ki –, de nem nagyon hiszem, hogy azért, mert mi oly nagyon
magasztaljuk az Urat.
Megrendül, megrendül a föld ott, és akkor,
megrendülnek a falak, megrendül a kaloda, szétpattan és megrendülnek a
szívek. Ahol istenmagasztalás történik, ott meg kell, hogy mozduljanak a
dolgok. Ez nem azt jelenti, hogy mindig földrengés lesz, nem azt jelenti,
hogy minden börtönajtó akkor ki fog nyílni, de valahol valaminek meg kell
mozdulnia. És mit vehetünk észre? Azt, hogy egy újabb missziós helyzet
keletkezik, pedig pontosan úgy láttuk emberi szemeinkkel, hogy a
reményteljes kezdetet, indulatok, anyagi érdekeltségből elkezdett,
elindított indulatok, törvénytelen atrocitások lezárták; és most kiderül,
hogy most újabb missziós helyzet keletkezett. Miért? Mert mindezt az Isten
dicsőítése készítette elő. Az Isten dicsőítése ott, és akkor, amikor az
emberi lehetőségek gyakorlatilag a végére érkeztek; mert itt már sem Pál
ügyessége vagy Silás ügyessége nem sokat segít. Az Isten dicsősítése készítette
elő, és itt jön hozzá egy másik nagyon fontos mozzanat, hogy nevezetesen új
missziós helyzet keletkezik. Merthogy Pál és Silás nem azt mondja, hogy
„Te, idefigyelj, nyitva az ajtó, tűnjünk el gyorsan, mert még nagyon sokan
szeretnék hallani az evangéliumot”. Hanem Pál és Silás ott maradt. Na, ez a
másik szokatlan a történetünkben. Nagyon szokatlan, a világ számára is
szokatlan, hogyha nyomorúság idején az Istent dicsőítik. Azt, hogy az
Istent káromolják, azt megszokta a világ. Még azt is, hogy esetleg az
istenfélő emberek a nyomorúságban Istenhez imádkoznak; hát persze, hadd
csinálják! De az, hogy nyomorúságban Istent dicsőítik! – az szokatlan. És
az, hogy egy ilyen helyzetben nem tűnt el Pál és Silás, hanem ottmaradt, ez
a másik nagyon-nagyon szokatlan, és a világot is elgondolkoztató esemény. A missziós helyzet így keletkezik, az istendicsőítésből,
a szokatlan dicsőítésből, és abból, hogy nem rohant el Pál és Silás,
merthogy észrevették, hogy ha ők elmennek, a börtönőr öngyilkos lesz.
Merthogy különben életével felelt a foglyokért, és nem akarta megvárni,
amíg a felettesei ezt számon kérik rajta. Az ügyben vétlen börtönőr megijed,
úgy látja vége mindennek, és ezért inkább maga akarja befejezni.
Pál és Silás nem akar mások pusztulása árán élni a
szabadsággal, ami most nekik adatott. „Mindent szabad
nekem, de nem minden használ” – itt gyakorolja az apostol, amit a Korinthusi levélben
le is ír. Nem mennek el, amikor rájönnek, hogy itt segíteni kell – mondhatnánk
egy harmadik szokatlan esemény. Ez a mini gyülekezet, ez a két fős
gyülekezet, Pál és Silás fölismerik, hogy itt most nekünk kell segíteni.
Segíteni kell ezen a kétségbeesett emberen, aki most a mi őrünk volt, de
teljesen összeomlott. Nekünk kell segíteni.
És így érkezünk el oda, hogy „mit cselekedjek, hogy üdvözüljek”, hogy megszabaduljak, ebből a
nyomorult helyzetből, ebből az életveszélyes helyzetből, hogy éljek, sőt,
mit cselekedjek, hogy örök életem legyen?
Mi volt előtte? A nyomorúságban imádkoztak, és Istent
dicsőítették. Mi volt előtte? Segítő szeretettel fordultak oda ezen ember
felé, és ezért rendül meg ez az ember. Azon
megrendül, hogy ő most életveszélybe került, de hát ő is megtehette volna,
hogy gyorsan eltűnik! És Pál és Silás az, aki azt mondja: ne tégy kárt
magadban, van jobb megoldás! Az nem megoldás, amit te akarsz tenni! És
hirdették neki Isten Igéjét. És figyeljük meg, hogy elfogadta! Most már elő
van készítve ez az ember. Elfogadta! Mi nagyon sokszor úgy rázúdítanánk
valakire, hogy „na végre elkaptalak, és most megmisszionállak”! – és neki
nem kell! Ez az ember lelkileg elő van készítve, olyan dolgok történtek
körülötte az ő szeme láttára, amely dolgok őt elgondolkoztatták nagyon, és
hitelessé tették mindazt, amit utána Pál és Silás mond. Megvan a
hitelesség, mert ez nagyon fontos. Amikor a hitelesség megvan,
megtapasztalják emberek… akkor onnan kezdve éltetni őket, az okom is; most már
hirdethették neki az igét. Pál és Silás nem azzal kezdte, amikor becsukták
őket: „na itt ez a börtönőr, akkor legalább ezt a kis időnket töltsük
azzal, hogy nyomjuk neki az evangéliumot”. Hanem először Istenre mutattak.
Őt dicsőítették. És Isten megadja azt az alkalmat, hogy megnyílik ennek az
embernek a szíve, nyitott lesz az evangéliumra.
És aztán ezt olvastuk ugye – immáron Filippiben
másodszor tudjuk konkrétan valakiről, ha a nevét most nem is tudjuk, ahogy
Lídia megnyitotta szívét az Úr előtt, és házát a gyülekezet előtt, és lett
otthona a gyülekezetnek, egy missziós központ lett Filippiben, most azt
olvassuk –, megnyitotta szívét és aztán a házát, és bevitte a házába a börtönőr
a foglyokat. Ez nem megszokott dolog, hogy a börtönőr a saját házába vigye
be… hogy a börtönőr kimossa Pál és Silás sebeit – ez nem megszokott dolog.
Na, de hát ez a börtönőr sem megszokott dolgokat tapasztalt meg a hívő
emberektől. Megnyitotta szívét és házát… mondhatnánk, már van egy második
missziós központ Filippiben, ahova oda lehet menni, és ahol az Úr ügyéről
lehet szólni, megélni ezt a közösséget.
Szeretett Testvérek! Milyenek a mi istentiszteleteink?
Egyáltalán, ha istentisztelet, akkor mi mire gondolunk? És milyenek a mi
istentiszteleteinknek a következményei, hatásai? Persze igaz az is, hogy
mindenek ékesen és szép rendben történjenek. Néha annyira szép rendben,
steril szép rendben csináljuk, hogy már nem is rendül meg a saját szívünk
sem. Sőt, ha netalán valami zavaró
körülmény támad, fel vagyunk háborodva: „az a kisgyerek ne kotyogjon itt
örökké… mert nem tudok odafigyelni; az ajtót miért nem csukod be időben? …ne
mocorogjál ott, legyél csendbe, mert így illik!” Nem ez az érdekes. Nem ez
a fontos. Az a kérdés, hogy megrendülnek-e a szívek! Mert különben steril,
ünnepélyes, mondhatjuk, hogy teljes és szabályszerű az istentisztelet, csak
éppen gyenge a hatása.
Milyenek a mi istentiszteleteink? Mi csak arra
gondolunk, hogy csak templomban, ünnepélyesen és így lehet? És hogyha itt
nem? Vagy máshol nem lehetne? Vajon az életünk nem istentisztelet kellene,
hogy legyen? Vajon, amikor reményteljesen indul valami, és úgy néz ki, hogy
nem folytatódhat, akkor mi lesz? Panaszáradatunk, felháborodásunk, kiábrándulásunk
lesz úrrá rajtunk? – vagy pedig istenmagasztalás folytatódik.
Félre ne értsük, nem az ünnepélyes, szép rendben való
templomi istentisztelet ellen szólok. De ha beszűkül,
és csak erre értjük az
istentiszteletet, akkor ez hiányos és torz. Akkor ez kevés.
Pál és Silás nem azt mondta: „hát, ha majd
kiszabadulunk Uram a börtönből, akkor Lídia házában – mert az a gyülekezeti
központ pillanatnyilag –, akkor ott majd dicsőítünk Téged”. Hanem ott, a
börtön nyomorúságában, a kilátástalannak látszó helyzetben, abban a
helyzetben, amikor azt lehetett volna mondani: „Uram, hát a Te ügyedben szolgálunk,
olyan szépen indult minden… áldás volt, áldás volt minden, akkor hol vagy
most?”. Ott, abban a mélységben Istent magasztalják.
Miért erőtlen gyakran a mi istentiszteletünk, és
ilyen értelemben a missziós hatás is? Észre kell vennünk, bizony szegényes
az istenmagasztalásunk – szegényes az istenmagasztalásunk. A mi
istentiszteletünk gyakran, pillanatnyi változó állapotunkból indul ki;
illetve attól függ, hogy van vagy nincs, nem pedig az Isten hatalmából.
Valahol itt lesz a hiányosság gyökere.
Amikor az istentisztelet úgy gondoljuk, hogy „majd ha
én jónak látom!”. „Majd ha mi úgy gondoljuk, majd ha minden nagyon szép
lesz, majd ha én ráérek, meg ha sok mindenért hálát lehet adni, amiért
szerintem hálát kell adni, akkor majd magasztaljuk az Urat. Ha ez nincs,
akkor Uram most ne haragudj, de nem magasztalunk téged.”
Vajon az istentiszteletnek a mi változó, pillanatnyi
állapotunktól kell függeni? Az istenmagasztalás nem az Isten hatalmától
függne?
Hát nem azért nagy az Isten, mert mi annak látjuk, vagy
nem látjuk annak! Hanem azért, mert Ő hatalmas, és nekünk van szükségünk
arra, hogy mindig lássuk az Ő hatalmát.
Fogalmazzuk meg tehát magunk számára: magasztaljuk az Urat mindig hatalmáért,
a legszokatlanabb, a legkilátástalanabb és a legnehezebb helyzetekben is.
Nem csak akkor, amikor mi úgy gondoljuk, hogy hát
most talán illendő hálát adni, mert olyan szépen alakultak a dolgok, a mi
elgondolásunk szerint alakultak.
Itt nem úgy alakultak a dolgok, mert nem hiszem, hogy
Pál és Silás azért ment Filippibe, hogy „Uram majd börtönöztessél már be engem
ott”. Biztos, hogy nem ezért ment oda.
De amikor ez következett be, akkor is az Istent
magasztalja, és nem a pillanatnyi helyzet foglya, hanem az Isten hatalma
ragadta meg őt.
Magasztaljuk tehát az Urat mindig! Ez a mindig, az Isten magasztalásának ez a ‘mindigje’
az, ami szokatlan lesz, talán lehet nekünk is eleinte, de a világnak mindenféleképpen,
mert az Isten magasztalása mindenkor való; a körülmények ellenére való magasztalásával mintegy
ajtót engedünk, hogy az Isten még nagyobb dolgokat cselekedjen.
Tudna nélkülünk is, de Ő ezen a csatornán szeretne
még nagyobb dolgokat cselekedni. Nem annyit, amennyit remélünk, el tudunk
képzelni, imádságainkban esetleg kérünk. Sokkal nagyobbat.
A másik fontos, amire példát látunk: az ellenség szeretete, ami az istentiszteletnek
szintén szerves része. A másik szeretete, uram bocsá’ akár a másik
gyülekezeti tag szeretete. Ez hozzá tartozik az istentisztelethez, mert ez
a világban nem természetes. Az baj, ha nálunk sem természetes. Éppen ezért
szokatlan, és felkapja a fejét a világ rá. Az ellenség szeretetére
felfigyel a világ. Valaki egyszer így fogalmazta meg: őt az ragadta meg,
amit a világon nem tapasztalt sehol, hogy itt, az egyháznál bizalmat
szavaztak neki. Bizalmat. Nem azt mondta, hogy szeretik, még csak azt, hogy
bizalmat szavaztak neki. És ő, ebből a szeretetnek egy bizonyos részét
megértette, és megérezte.
Igen, az embereket ez a szeretet teszi nyitottabbá az
evangélium befogadására. Amikor az ellenség szeretete tölt be bennünket,
akkor megrendülnek emberek, mert a
szelíd szó csontot tör.
Nem kell hozzá földrengés, hogy megrendüljenek; elég ez a szeretet, ami meg
tud rendíteni kemény, ellenálló, konok szíveket is.
Szeretett Testvérek! A reményteljes kezdet
nagyszerűbben folytatódhat, ha engedjük, hogy az Isten cselekedjen. Nem
kötjük meg Őt azzal, amit úgy kialkudnánk a kis imádságainkban. A
reményteljes kezdet tehát nagyszerűbben folytatódhat, ha Istent
magasztaljuk, ha az Ő mindenek felett való hatalmára tekintünk. Mert Ő
sokkal nagyobb dolgokat tud cselekedni, mint ahogy mi kis hitünkkel
elmerjük gondolni és kérni, hogy szerintünk, azért mit tehetnél most meg
Uram.
Istent hatalmáért magasztaljuk, ellenségeinket pedig
szeressük, és még nagyobb dolgokat láthatunk. Még hatalmasabb isteni
cselekedeteknek lehetünk részesei, mint amiért imádkozni mertünk, vagy
amire egyáltalán gondolni mertünk.
És végül, fogalmazzuk meg tehát, istentiszteletünket
akár a templomi liturgikus, akár az élet hétköznapi istentiszteletét ne
pillanatnyi változó állapotunk, hanem Isten hatalma határozza meg. Ámen.
Mindenható Istenünk! Csodálatos teremtő hatalmad,
bölcsességed, üdvösséged előkészítő, felkínáló szereteted, csodálatos
bűnöst megkereső szereteted, kegyelmed, újjászülő Lelked hatalma!
Bocsásd meg, hogy mi mégis ritkán dicsőítjük,
magasztaljuk nevedet.
Bocsásd meg, hogy hatalmad helyett, inkább csak
hétköznapi gondjainkra, bajainkra nézünk.
Bocsásd meg, hogy imádságaink is nagyrészt, kéréseink
is nagyrészt csak hétköznapi gondjainkról szólnak, amihez mi emberek
valamifajta kicsiny megoldást gondolunk, és azt szeretnénk, ha Te megadnád.
Bocsásd meg, amikor a megoldásokat is mi akarjuk
meghatározni, megszabni, és így, mintegy megkötözni Téged.
Bocsásd meg, hogy kishitűségünk miatt gyakran csak
kicsi dolgokat tapasztalhatunk meg, mert úgy cselekszel, hogy legyen néked a
Te hited szerint.
Segíts, hogy többet, többször dicsőítsünk Téged!
Segíts, hogy megengedjük Neked, hogy bölcsebben
cselekedj, mint ahogy azt mi kérni tudjuk.
Segíts, hogy ne csak azokat szeressük, akik minket
szeretnek, hanem a Tőled kapott szeretetet árasszuk tovább, még
ellenségeink felé is, és segíts, hogy így újabb missziós helyzetek
részesei, munkálói lehessünk a Te Lelked által.
Könyörgünk, cselekedj hatalmasabban tervezett
építkezésünkben is, mint ahogy mi azt el tudjuk képzelni.
Könyörgünk, cselekedj hatalmasabban, bölcsebben
nyomorúságaink, gondjaink, bajaink idején, betegség idején, gyászban, hogy
Téged láthassunk meg.
Könyörgünk, cselekedj hatalmasabban csalódott
nemzetünk életében is, hogy sok szív megrendüljön, de ez a megrendülés
Hozzád térést eredményezzen.
Odaszánjuk magunkat, Urunk, Istenünk a Te neved
dicsőítésére, és felebarátaink, ellenségeink szeretetére, hogy így is
vallást tegyünk életeket újjászülő hatalmadról, hogy a Te neved
dicsőítessék, és emberek Hozzád térhessenek. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|