|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A világot formáló evangélium
(4.)
II. Korinthusi levél 11. fejezet 18-28. vers
18Mivelhogy sokan
dicsekesznek test szerint, dicsekeszem én is.
19Hisz okosak
lévén, örömest eltűritek az eszteleneket.
20Mert eltűritek,
ha valaki leigáz titeket, ha valaki felfal, ha valaki megfog, ha valaki
felfuvalkodik, ha valaki arczul ver titeket.
21Szégyenkezve
mondom, mivelhogy mi erőtlenek voltunk; de a miben merész valaki,
esztelenül szólok, merész vagyok én is.
22Héberek ők? Én
is. Izráeliták-é? Én is. Ábrahám magva-é? Én is.
23Krisztus
szolgái-é? (balgatagul szólok) én méginkább; több fáradság, több vereség,
több börtön, gyakorta való halálos veszedelem által.
24A zsidóktól
ötször kaptam negyvenet egy híján.
25Háromszor
megostoroztak, egyszer megköveztek, háromszor hajótörést szenvedtem,
éjt-napot a mélységben töltöttem;
26Gyakorta való
utazásban, veszedelemben folyó vizeken, veszedelemben rablók közt,
veszedelemben népem között, veszedelemben pogányok között, veszedelemben
városban, veszedelemben pusztában, veszedelemben tengeren, veszedelemben
hamis atyafiak közt; 27Fáradságban és nyomorúságban,
gyakorta való virrasztásban, éhségben és szomjúságban, gyakorta való
bőjtölésben, hidegben és mezítelenségben.
28Mindezeken
kívül van az én naponkénti zaklattatásom, az összes gyülekezetek gondja.
Mennyei Atyánk!
Milyen igazak az ének szavai! Ezelőtt 500 évvel is
azon keseregtek az emberek, amin napjainkban.
Köszönjük, hogy Te mégis megtartasz minket, gondot
viselsz ránk.
Hálát adunk az elmúlt hét áldásaiért, és köszönjük,
hogy adtál erőt a nehézségek elviselésére. Jó megtapasztalni, hogy
félelmeink közepette is gondoskodsz vigasztalásról, hogy erőtlenségünkben
tapasztalhatjuk meg a Te erődet.
Kérünk, bocsásd meg gyarlóságainkat, hogy hitünk
ellenére olyat cselekszünk, amit nem kellene.
Add Urunk, hogy őszintén meg tudjuk bánni, amivel
Téged megharagítottunk, és add, hogy Pál apostol példáját követve tudjuk
elviselni a szenvedést, ha kell megalázó helyzeteket, azzal a hittel, amit
nekünk adtál. Mert tudjuk, hogy bűnösök vagyunk, és büntetést érdemlünk. De
Te a rosszat jóra tudod fordítani, a próbákkal is nevelsz, fényre
változtatod sötét félelmeinket.
Kegyelmed erejével és irgalmaddal segíts, hogy
akaratodat kövessük, életünkkel Rád mutassunk, mert akkor bízhatunk benne,
hogy jó úton járunk. Akkor örvendezve dicsérhetjük szent nevedet, megváltó
kegyelmedet.
Áldd meg Urunk az ige hirdetőjét, és tedd számunkra
világossá az ige mondanivalóját.
Jézus Krisztus szent nevében kérünk, hallgasd meg
imádságunkat. Ámen
Apostolok cselekedetei
16. fejezet 35-40. vers
35Mikor pedig megvirradt, a bírák elküldék a
poroszlókat, mondván: Bocsásd el azokat az embereket.
36A tömlöcztartó pedig tudtára adá e szavakat Pálnak: A
bírák ide küldöttek, hogy bocsássalak el titeket: most azért kimenvén,
menjetek el békességgel!
37Pál pedig monda nékik: Megvesszőztek minket
nyilvánosan, ítélet nélkül, holott római emberek vagyunk, és tömlöczbe
vetettek: és most alattomban akarnak bennünket kiküldeni? Nem úgy; hanem
jőjjenek ők maguk és vezessenek ki minket.
38A poroszlók pedig megmondák a bíráknak e beszédeket:
és azok megfélemlének, mikor meghallották, hogy rómaiak,
39És odamenvén, megkérlelék őket: és kivezetvén, kérék,
hogy menjenek ki a városból.
40Kijövén pedig a tömlöczből, bemenének Lídiához; és
mikor látták az atyafiakat, vígasztalák őket, és eltávozának.
Szeretett Testvérek!
Tegyünk fel egy sokak számára kényes kérdést – mert
nagyon sokszor félreértik, pedig nap mint nap fontos kérdés: hogyan
viszonyuljunk mi a világi felsőbbséghez?
Talán lemondva, kiábrándultan, talán közömbösen
visszavonulva, jaj!; és különböző jelzőket használnak némelyek. Talán
csalódottak?
Hogyan viszonyuljunk mi a világi felsőbbséghez? „Jaj,
ne politizáljunk!” – mondják nagyon sokan azonnal, összekeverve a
pártpolitikát a hétköznapi élet eseményeivel, amiből nem vonulhatunk ki.
Akkor mit csináljunk? Esetleg elfogult pártpolitizálással
vagdalkozzunk, sarat dobáljunk?
Hogyan viszonyuljunk mi a világi felsőbbséghez?
Esetleg keresztyénként lehetne, kellene másképpen, mint ahogy az előbb
említettem kétféle szélsőséges viselkedésformát?
Bonyolítsuk tovább a helyzetet és tegyük fel azt a
kérdést is, mit tett Pál apostol, amikor törvénytelenül bántak vele a
hatalmasok? Mit tett Pál apostol akkor, amikor mindez a zsinagógában történt, saját népe részéről történt; és mit
tett Pál apostol akkor, amikor a pogányok részéről – tehát nem Ábrahám
utódai – történtek a törvénytelenségek? És még bonyolítsuk tovább a kérdést
egy kicsit, nevezetesen, hogyha el kezdjük tanulmányozni, hogy Pál apostol
hogyan viselkedett, akkor azt vehetjük észre, hogy bár nagyon hasonló volt
a helyzet, hiszen a zsinagóga részéről is kapott botütéseket,
megvesszőzéseket; börtönbe juttatták, Filippiben is, amely egy római
település volt, ahol még zsinagóga sem volt, tehát a pogányok részéről is
megverték őket, börtönbe juttatták. A helyzet nagyon hasonló, és Pál apostol
mégis különböző módon viselkedett az egyik és a másik szituációban. Ugyan
nagyon hasonlít a helyzet, de mégis alapvető különbség van, és az alapvető
különbséget is észre kell majd vennünk.
Mit tett tehát Pál apostol, munkatársai a nagyon
hasonló, de mégis már most az elején szeretném jelezni, alapjaiban mégis
különböző helyzetben? Hogyan viselkedett a felsőbbséggel szemben?
Nézzük akkor meg először, amikor missziót végzett a zsinagógában, saját népe körében, az
istenfélők között, amikor ott hirdette a Krisztust. Ugye az Írásokból, vagy
az Írások alapján bizonyította nekik, hogy Jézus a Krisztus. Ezt némelyek
elfogadták, de nagyon sokan nagyon hevesen ellenálltak, sőt erőszakra
ragadtatták magukat, úgyhogy nem véletlen írja Pál apostol a korinthusi gyülekezetnek
az előbb hallott bibliai szakasz szerint, hogy bizony, „ötször kaptam egy
híján negyven botütést, háromszor megvesszőztek, börtönbe is csuktak, el
kellett szenvedni törvénytelenséget, sőt testi fájdalmat és sértést is az
evangéliumért”; és mindezt elszenvedte, hitvallásként. Hitvallásként,
bizonyságként amellett, amiről ő beszélt, nevezetesen, hogy Jézus a
Krisztus. Elszenvedte, mert itt, amit most egyszerűen mindig csak
zsinagógának fogok jelezni, tehát saját istenfélő népe közösségéről van szó.
Mert itt ebben a közösségben a felsőbbség maga az Úr. Isten népe
közösségében a felsőbbség maga az Úr, és az Úr nevéért és ügyéért
elszenvedte ezeket a testi fenyítékeket, elszenvedte mindezt, mert Istennek
akart engedelmeskedni. De az Istennek való engedelmeskedés azt is
jelentette, hogy tovább hirdette az evangéliumot. Noha emlékezzünk, már
Péteréket is annak idején, mikor a nagytanács megfenyítette, és megtiltotta
nekik, hogy Jézus nevében prédikáljanak, ők maguk is azt mondták, Istennek
kell engedelmeskedni, hogy nem embereknek. Nagyon jól tudjátok ti is, istenfélők
vagyunk, ugyanabban az Istenben hiszünk. Hát akkor vegyétek komolyan az
Isten igéjét, és ne tiltsátok azt, amire parancsot kaptunk. Vagyis a
zsinagóga közösségében az Írásra hivatkozik Pál apostol, és az Írás alapján
cselekszik Pál apostol. Valamint a Jézustól kapott útmutatás szerint,
nevezetesen a kor bevett szokása szerint: „a port is rázzátok le lábatokról” – ha nem fogadnak be titeket
a Jézus nevében.
Egy írásmagyarázó ezt írja: mi ezt a gesztust, hogy „a port is rázzátok le lábatokról”,
ezt gyakran a felebaráti szeretet hiányaként értelmezzük; nevezetesen, hogy
a Jézus korabeli világban a farizeusok között valóban gyakorlat volt az,
hogy ha mondjuk a szamaritánusok vagy más nem Izrael fiaihoz tartozó
emberek településéről hazaérkeztek a saját földjükre, akkor nagyon gondosan
leverték a port, nehogy valami tisztátalan dolgot áthozzanak az ő
területükre. Igen, ez lehet egy kicsit már a szeretetlenség jele is. Azonban,
maga az Úr mondta a tanítványoknak, hogy „ahol nem fogadnak be
tanúbizonyságként, a port is rázzátok le lábatokról”. Nos, egy bizonyos
írásmagyarázó azt írja, és ebben nagyon igaza van: „Mi ezt a gesztust a
felebaráti szeretet hiányaként érzékeljük, de nem szabad azt átokkal
egyenlővé tenni. A felebarát iránti szeretet néha megkívánja, hogy a
másikat egyedül hagyjuk a felelősségével. Mert a szeretet, amely kényszeríteni
próbál, nem szeretet többé” – egyedül hagyjuk néha a felelősségével! És nem
erőszakoskodhatunk szeretet címén, mert akkor már nem szeretjük.
Nos, Pál apostol, tehát amikor saját népe
közösségében kapja a megverettetést, a törvénytelen cselekedeteket, akkor
elfogadja, elszenvedi az evangéliumért, az Úr ügyéért, hitvallásként teszi
mindezt, és teszi úgy, hogy itt Isten a felsőbbség, a közvetlen felsőbbség;
nektek is, akik törvénytelenül viselkedtek az Isten nevére hivatkozva, meg
nekem is. Ebben az összefüggésben, ebből az alapállásból cselekszik. Mondhatnánk
így is: lelkiismeretüket ébresztgeti. De ha ezt folytatjuk, akkor azt is ki
kell mondani, ez a misszió kezdete; a lelkiismeret ébresztgetése. Ez a
misszió kezdete. Hogy lesz e folytatás, hogy kinél hogyan lesz, ez most egy
másik kérdéskör.
Nézzük, hogy misszió a népek között. Amikor Pál apostol például Filippibe érkezik, ahol
zsinagóga se volt, ahol a pogányoknak hirdeti az evangéliumot, akkor ott is,
kemény ellenállásra is talál, megverik,
bebörtönzik, ítélet, bírósági vizsgálat nélkül. És a történetünk szerint
itt van egy érdekes fordulat. Pál nem hivatkozik római polgárjogára –római
polgárt a római törvények szerint nem volt szabad bírósági ítélet nélkül
bántalmazni, megbüntetni – ez a római polgár kiváltságjoga volt.
Pál nem hivatkozik római polgárjogára, amikor
megverik, amikor börtönbe csukják; ezt az evangéliumért elszenvedi. De,
amikor sutyiba el akarják küldeni… merthogy mondja, hogy római polgár
vagyok, és ekkor rádöbbennek a hatóság emberei, hogy törvénytelenséget
követtek el, a saját törvényüket tiporják sárba – nos, akkor csöndbe el
szeretnék őket küldeni, és Pál apostol azt mondja: „azt nem”. A zsinagógából
elmegy. Elmegy, nem fogadják az evangéliumot, jelként a port is lerázza;
itt voltam, elmondtam, innen kezdve tietek a felelősség, és elmegy. Kérés
nélkül továbbmegy, megy oda, ahol a következő missziósterület volt. Ahogy Jézus,
amikor a 72 tanítványt kiküldte, ahogyan az útmutatást adta, pontosan úgy
cselekszik Pál apostol. Nem vesztegeti az időt azokra, akiknél
pillanatnyilag falra hányt borsónak tűnik az egész. Megy tovább. És nem
hánytorgatja föl, hogy megvertetek. Ezt elszenvedi az evangéliumért, hadd
terhelje a lelkiismeretüket, hadd vádolja a lelkiismeretüket majd. A
pogányok között, amikor megverik, ezt is elszenvedi. Viszont, amikor
csendben el akarják küldeni, azt mondja: ezt nem! Így nem! Ítélet nélkül
megvertetek, noha római polgárok vagyunk, hát akkor jöjjenek ide azok, akik
ezt elrendelték, akik ezt velünk művelték, és most csendben el akarnak
tüntetni bennünket, el akarnak küldeni a városból, ők maguk vezessenek ki
bennünket.
Miért nem megy el csöndben? Más településről elment, ahol
a zsinagóga kitaszította őt, ahol saját népe megverte; onnan Pál apostol
csöndben tovább megy, és hirdeti máshol az evangéliumot. Innen nem megy
csöndben tovább! Nagyon határozottan tiltakozik, azt mondja, hogy „nem!”.
Miért nem? Hát látszólag hasonló a két helyzet; mármint hogy nem fogadták,
hogy megverték, hogy bebörtönözték. Ilyen szempontból hasonló, de
radikálisan különbözik a két helyzet, nevezetesen, hogy itt már van világi felsőbbség. A pogányok számára Isten nem
felsőbbség, Izrael számára Ő a legnagyobb Úr. A zsinagóga népe számára
Isten a felsőbbség, de a pogány népek számára Isten egy a sok bálvány közül;
nem felsőbbség! vagyis Pál itt nem az Írásra
hivatkozik, hanem saját törvényeikre hivatkozik. És ezt vegyük észre, mert
komoly példa nekünk, hogy mi, hogy viselkedjünk. Saját törvényeikre
hivatkozik, ezért mondja, hogy nem megyünk el csöndben; kész vagyok
elhagyni Filippit, de ilyen csöndben nem. Jöjjenek ide, és vezessenek ki
bennünket. És azok odamennek, mert fölébred a lelkiismeretük, hogy nagyon
nagy baj van, ha ez az ember feljelent bennünket, megütjük a bokánkat,
hiszen törvénytelen dolgot cselekedtünk. Római polgárt kihallgatás,
bírósági döntés nélkül megvertünk és börtönbe csuktunk. Nem ők a
törvényszegők, mi vagyunk a törvényszegők. Pál nem azt mondja, jöjjenek ide
és kérjenek bocsánatot, csak azt mondja, jöjjenek ide és vezessenek ki
bennünket. Ha nyilvánosan megvertek és bebörtönöztek ítélet nélkül, akkor
nyilvánosan vezessenek ki bennünket, és mi készek vagyunk elmenni. És ezek
jönnek, és fölébred a lelkiismeretük, és bocsánatot is kérnek, és úgy
vezetik ki őket. És Pál apostol munkatársaival elmegy Lídiához, a
gyülekezethez – hiszen most már Filippiben a gyülekezeti központi épület
Lídia háza volt –, bátorította a kis gyülekezetet, és aztán szépen elment
Filippiből. Pál és Silás elmegy, de két munkatársa egyébként ott marad, és
a gyülekezet ott marad, és az evangélium hirdettetik tovább Filippiben.
Miért viselkedett tehát másként Pál apostol, két
látszólag nagyon hasonló helyzetben? Miért viselkedett másképp a
felsőbbséggel kapcsolatosan a látszólag két hasonló helyzetben? Azért, mert
két különböző hatalmi jogkörben mozgott. Először is tehát, ami közös, hogy hitvalló módon, pozitív módon viszonyul
a szenvedéshez. Nem
azon kesereg, hogy a Krisztusért megvertek. Nem azon kesereg és lázadozik,
hogy becsuktak. Ezt nem tette az Úrért, az Úr ügyéért. Ez egy pozitív viszonyulás a
szenvedéshez. A mai ember a szenvedéshez gyakran csak negatív módon tud
viszonyulni. Valahogy száműzni kellene, ne legyen semmi ilyen, és sokszor
mi hívők is ilyenek vagyunk. „Jaj, nehogy már majd mosolyogjanak rajtunk
egyet, nehogy kinevessenek már; nehogy némi kis lelki szenvedés – testit
hála Isten nem nagyon kell, de nehogy némi kis lelki szenvedést is el
kelljen már viselni az Úrért, aki az életét adta érettünk.”
Pál apostol és Silás példát ad nekünk
arra, hogy a szenvedés a misszió eszköze is, bizonyságtétel is. Az Úrért való szenvedés, az, hogy
őket ott úgymond lejáratták, az, ahogyan velük szemben törvénytelenül
viselkedtek, és ahogy ezt ők elfogadták, elszenvedték, ez bizonyságtétel
is. Igen, elszenvedi a megverést az Úrért, másnap viszont szól, római
polgárként. Nem előbb, másnap. Utána. Akkor szól, amikor csöndben el
akarják távolítani a városból őt. Akkor azt mondja, hogy állj, itt
törvénytelen dolgok történtek.
Miről van tehát itt szó? Pál apostol a
formálódó gyülekezetnek, a pogány területen, tehát nem a zsinagóga világában
és nem Izrael földjén, hanem a római birodalom más területein, tehát a
pogány területen, úgymond a világban, a formálódó gyülekezet számára a
világi állam részéről bizonyos védelmet igényel. Ez a kulcs: bizonyos
védelmet igényel a világi hatalom részéről.
Merthogy a világi hatalom is Istentől
rendeltetett, hogy törvényes rendet hozzon, és törvényes rendet tartson
fenn. És most, amikor Izrael földjét, a zsinagóga világát elhagyja az
evangélium, egészpontosan túllépi, elindul világmissziós útjára, akkor
ezeken a más területeken, ahol nem ismerik el a mindenható Istent legfölsőbb
tekintélynek, azt mondja Pál apostol, hogy igen, itt a mindenkori állam,
mint Istentől rendelt szervezet kell, hogy az emberiség javát szolgáló
törvényeket hozzon, és ezeket meg is tartsa. És ezek a törvények védelmet
kell, hogy jelentsenek a gyülekezetnek, az egyháznak. Mi eltávolodtunk már
egy kicsit ettől a gondolkodástól, pedig ezt nagyon komolyan kell vennünk,
mert az Írás ezt mutatja nekünk. A formálódó gyülekezetnek tehát a világi
állam részéről bizonyos védelemben kell részesülnie.
Néhány bibliai szakaszt idézzünk föl
magunk számára. Ezért írja Pál apostol Timóteusnak az 1. levél 2. fejezetében, hogy
„tartassanak esedezések királyokért,
és minden felsőbb hatalmasságokért, hogy csendes és nyugodt életet éljünk”.
Hogy olyan legyen a világi felsőbbség, a mindenkori világi felsőbbség, olyan
törvényeket hozzon, amelyek humánusak, amelyek az embert segítik, amelyek
normálisan szabályozzák a közösségi életet, és ezen belül normális
törvényes helye van a gyülekezetnek, az egyháznak és az evangélium
hirdetésének. Pál apostol azzal az igénnyel áll elő, hogy még az állam is
az Isten szolgája kell, hogy legyen. Ne feledjük el, ez a római
birodalomban történik, ahol hamarosan isteni császárok lesznek, és
császárkultusz, ahol az állam mindenekfölött valónak gondolta magát. Pál
apostol azt mondja, hogy ahogyan mi a ránk bízott evangéliummal az Úr szolgái
vagyunk, a mindenkori hatalom is az Isten szolgája, a maga módján azzal,
hogy normális kereteket teremt, és biztosítja minden polgár számára a
törvényes élet lehetőségét. Ahogy fogalmaz: „nyugodt, csendes életet élhessünk”.
A Római levél 13. fejezetében nem
véletlen írja Pál a hosszabb, részletes tanításában, hogy „Isten szolgája az, a te javadra”.
Gondoljuk csak meg micsoda forradalmi dolog volt ez akkor, és ma milyen
forradalmi dolog kell, hogy legyen a hívő ember számára! Az állam is csak az Isten
szolgája, még akkor is, hogyha az Isten törvényével szembe akar fordulni.
Van feladata ebben a világban, mégpedig az, hogy egy bűneset utáni
világban, a viszonylagos rendet fenntartsa. És ez kívánatos a gyülekezetnek és a
keresztyén embernek is, hogy egy országban törvényes rend legyen. A Római
levél 1. fejezetére gondoljunk: „akik
az Isten törvénye nélkül nőttek fel – itt a különböző nemzetekről is
szó van, nem csak az egyénekről – azok
önmaguknak szabnak törvényt”. A mindenkori társadalom a világ minden
pontján csinál magának törvényeket, mert kell! Valahogy szabályozni kell
minden társadalom életét. A törzsek is megcsinálták a maguk kis törvényeit;
a nagyobb birodalmak is hoztak törvényeket. Nem a tízparancsolattal
kezdődik a törvény! Az életnek szükséges része, meg kell szervezni,
bizonyos törvényes keretek közzé kell rendezni az életet, az élet védelme
érdekében.
„Önmaguknak
szabnak törvényt” – írja Pál apostol. És most itt azt látjuk: Róma, meghoztátok
a magatok törvényeit, akkor tartsátok is meg! Nagyon határozottan igényli
az apostol az akkori állam képviselőitől, hogy a törvény rátok is vonatkozik,
nemcsak ránk, az alattvalókra, a polgárokra; hanem rátok is vonatkozik. Az
Istentől az a feladatotok, hogy biztosítsátok a nyugodt élet külső
kereteit, úgy, hogy ti, akik, az állam emberei vagytok, nektek is meg kell
tartani a törvényt. Nem lehet egy római polgárt kihallgatás és törvényes
ítélet nélkül megverni és bebörtönözni. Mi elmegyünk Filippiből, de a lelkiismeretetekre
van terhelve, hogy nektek meg kell tartani a magatok törvényeit, ha az
Isten törvénye nektek még nem törvény. Vagyis itt is azzal találkozunk,
hogy lelkiismeretüket ébresztgeti. És ez megint a misszió kezdete egyúttal.
Ez a pogány terület, a világterület, ez nem a zsinagóga világa. De lelkiismeretet
ébreszt a zsinagóga világában az Isten törvénye alapján, hiszen a közös
Istenben hisznek. Vagyis az Írás alapján cselekszik, és ébresztget. Itt pedig,
és ebben különbözik, itt nem Istenre hivatkozik, hanem azt mondja: ti
törvényeket hoztatok, tartsátok is meg! A mindenkori államnak Istentől
kapott feladata és kötelessége, hogy amilyen szabályokat hozott, azt ő maga
is tartsa meg.
Nem könnyű kérdések ezek, de az apostol
nagyon tisztán és világosan lát és cselekszik. Hasonló a helyzet, de mégis
nagyon különbözik, és éppen ezért nem teljesen azonos a viselkedése. Amíg
elment a zsinagógából, bár megverték, de csöndben tovább megy, addig innen
nem megy el csöndben, ahogy el szeretnék küldeni, hanem hivatkozik arra,
amit a római törvények neki is biztosítottak. Nem lépheted át törvényt adó
állam a magad törvényeit!
És akkor hadd mondjunk mai példát. Bizony
előfordul a történelemben, és a közelmúltban is előfordult, hogy az
egyházaknak együtt kellett alkotmánybírósághoz fordulni, hogy a mai hatalom
által hozott törvényt ők maguk tartsák meg – a különböző intézmények
finanszírozása ügyében. Mert törvényt hoztak, csak valahogy elfelejtették
időben teljesíteni. Magatok hoztatok törvényt – ezt mi elfogadjuk, de akkor
ti is tartsátok meg.
Mit jelent tehát
ez nekünk ma? Először is arra figyelmeztet bennünket Pál apostol
viselkedése, ne szakítsuk ketté a valóságot úgy, hogy van a világ meg az
egyház. Tudjunk megkülönböztetni. De úgy szétszakítani, hogy a csúnya
világ, meg mi vagyunk itt valahol a kis egyház – mintha nem is lenne
kapcsolat a kettő között. Nem, ez így nem helyes, de tudnunk kell
megkülönböztetni. És tudnunk kell úgy tekinteni a világi hatalomra is, mint
ami szintén az Isten szolgálatára rendeltetett. Nem arra, hogy az
evangéliumot hirdesse, mi arra rendeltettünk, hogy az evangéliumot
hirdessük ebben a világban, a világi hatalom pedig arra rendeltetett, hogy
humánus törvényeket hozva, normális keretet biztosítson az élet számára; és
mindkét fél tartsa be azt, ami az ő feladata. Péter apostol is az első
levél 2. fejezetében erről tanít. Az igével nem ellenkező világi törvényeket pedig el kell fogadni. Erre ad példát az Írás
és az apostol. Viszont emlékeztessük, hogy a maga alkotta törvényeit,
tartsa meg ő maga is. Itt a Római levél 1. fejezete juthat újra eszünkbe: „lelkiismeretük, vagy egymást váltó vétő
gondolataik”, tudniillik maguknak szabtak törvényt, akkor erre kell
hivatkozni, és lelkiismeretüket kell megmozdítani, hogy akkor tartsátok meg
ti is. Mert a humánusan működő állam törvényei által akar Isten védelmet is
adni az életnek, az evangélium hirdetésének, és az egyháznak is. Ezek így
kapcsolódnak össze.
Fogalmazzuk meg
tehát végül: az istenfélőktől kapott sebeket szenvedjük el, megbocsátva, és
testvéri szeretettel figyelmeztetve igei alapon. A világi hatalomtól pedig
várjuk el – néha el kell szenvedni dolgokat, de várjuk el –, hogy
törvényeit pedig, melyet ő maga hozott, tartsa meg. Ha ezt elvárjuk, és
erre emlékeztetjük adott esetben, akkor ezzel segítjük a mindenkori hatalom
tisztulását is. Ugyanazon felelős szeretetből fakadjon tehát a látszólag
hasonló, de mégis alapjaiban különböző, szituációkban a mi viselkedésünk.
Pál apostol egyfajta elvi, hitbeli megalapozottsággal és következetességgel
viselkedik az egyik és a másik szituációban.
Merjük mi is ezt
komolyan venni. Nekünk nem az a dolgunk, hogy sárra sarat dobáljunk, nem az
a dolgunk, hogy elfogultan vagdalkozzunk, de igenis dolgunk az, hogy ahol a
legfölsőbb tekintélyként Istent elfogadják, ott az Isten igéje szerint
próbáljunk cselekedni. Ahol Őt nem fogadják el, ott a világi törvények
szerint próbáljunk cselekedni, és emlékeztessük a törvényhozókat is, hogy
rátok is és ránk is vonatkozik az. Tartsuk meg azért, hogy nyugodt életet,
békességes életet élhessünk, azért, hogy az evangéliumot hirdethessük.
Mi történt tehát
Filippiben? Egyvalaki megnyitotta a szívét az Úr előtt, és ez a Lídia
megnyitotta házát a gyülekezet előtt, lett egy gyülekezeti központ.
Tisztátalan eszközöket nem fogad el Pál apostol. Amikor a jövendőmondó
lélekkel megállt ott valaki, és ott róluk kezd beszélni…
A misszió
tisztátalan eszközöket nem szabad, hogy használjon. És látnunk kell ezt is,
hogy itt úgy néz ki, mintha vége lenne az evangéliumoknak, mintha sárba
tiporták volna.
Pál és Silás
továbbmegy, lelkiismeretükre hagyva, hogy amit tettetek, az szabályos volt
vagy nem. Gondolkozzatok el rajta. De ott marad Lukács és Timóteus, és ott
marad a filippi gyülekezet, és az evangélium terjed tovább Filippiben.
Hogyan
viszonyuljunk a felsőbbséghez? Először is igeszerűen, másodsorban
törvényszerűen, mindenekelőtt tudva, hogy az egyháznak is, és ennek az
egész világnak is az Isten a gazdája. Ámen.
Magasztalunk Istenünk hatalmadért,
bölcsességedért, világkormányzó útmutatásaidért, gondviselésedért. És
dicsőítünk bűnbocsátó, felkínáló kegyelmedért, és hálát adunk, hogy ránk is
bíztad az evangélium hirdetését, a békéltetés szolgálatát ebben a hazában.
Bocsásd meg,
amikor megijedtünk, meghátráltunk a hitünk miatti megpróbáltatások miatt.
Bocsásd meg,
amikor szóltunk, bár hallgatni kellett volna, és bocsásd meg, amikor
hallgattunk, pedig szólni kellett volna.
Segíts, hogy az
istenfélők között az Írás alapján próbáljuk rendezni a felmerült
nehézségeket, a világban pedig hitünkhöz méltóan, határozott szeretettel
emlékeztessük a mindenkori hatalmat és annak embereit, hogy a maguk hozta
törvények megtartására van feladatuk, küldetésük, hogy csendes és nyugodt
életet élhessen a nemzet és az egyház.
Könyörgünk
nemzetünk erkölcsi, szellemi, gazdasági felemelkedését munkáló vezetőkért.
Könyörgünk az
egyházak evangélium szerinti megújulásáért.
És könyörgünk
gyülekezetünk lelki gyarapodásáért, épületeink bővítéséhez szükséges anyagi
javakért.
És hozzád
kiálltunk mennyei Atyánk mindazokért, akik betegségben járnak vagy betegágy
mellett szolgálnak.
Könyörgünk
gyászolókért, akik emlékeztek, búcsúztak.
Könyörgünk
mindazokért, akik az élet különböző terhei alatt roskadoznak, hogy
tudjanak, s akarjanak fölnézni Reád.
Odaszánjuk
magunkat a hitvalló élet, embersegítő, nevedet hirdető jó cselekedeteinek
hűséges cselekvésére. Ámen.
„A
reménység Istene pedig töltsön be titeket a hitben, teljes örömmel és
békességgel, hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|