|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„VELE EGYÜTT”
„Dicsőség a magasságban Istennek, és a földön
békesség, és az emberekhez jóakarat.”
Hallgassuk együtt a karácsonyi jó hírt a Lukács
szerinti evangélium 2. fejezetének első 14 verséből:
Lukács 2:1-14
„1Történt
pedig azokban a napokban, hogy Augustus császár rendeletet adott ki: írják
össze az egész földet.
2Ez az első összeírás akkor történt, amikor Szíriában
Cirénius volt a helytartó.
3Elment tehát mindenki a maga városába, hogy
összeírják.
4Felment József is a galileai Názáretből Júdeába, a
Dávid városába, amelyet Betlehemnek neveznek, mert Dávid házából és
nemzetségéből való volt,
5hogy összeírják jegyesével, Máriával együtt, aki
áldott állapotban volt.
6És történt, hogy amíg ott voltak, eljött szülésének
ideje,
7és megszülte elsőszülött fiát. Bepólyálta, és a
jászolba fektette, mivel a szálláson nem volt számukra hely.
8Pásztorok tanyáztak azon a vidéken a szabad ég alatt,
és őrködtek éjszaka a nyájuk mellett.
9És az Úr angyala megjelent nekik, körülragyogta őket
az Úr dicsősége, és nagy félelem vett erőt rajtuk.
10Az angyal pedig ezt mondta nekik: »Ne féljetek, mert
íme, hirdetek nektek nagy örömet, amely az egész nép öröme lesz:
11Üdvözítő született ma nektek, aki az Úr Krisztus, a
Dávid városában.
12A jel pedig ez lesz számotokra: találtok egy
kisgyermeket, aki bepólyálva fekszik a jászolban.«
13És hirtelen mennyei seregek sokasága jelent meg az
angyallal, akik dicsérték az Istent, és ezt mondták:
14 »Dicsőség a magasságban Istennek, és a földön
békesség, és az emberekhez jóakarat.«”
Válaszoljunk az Ige megszólított szavára, imádkozzunk Istenünkhöz:
Kegyelmes Istenünk az Úr Jézus Krisztusban!
Hálaadással léptük át házad küszöbét, hálaadással
állunk színed elé most is. Magasztalunk és dicsőítünk Téged ez óráért,
azért a csodáért, ami kétezer éve valósággá lett, és ami most közöttünk, de
egyre inkább bennünk is valósággá akar válni. Megvalljuk előtted Urunk,
hogy mi ezt a csodát, e világba érkezésed felfogni sem vagyunk képesek. Hol
meghátrálunk, hol arcunkat fordítottuk el éppen teljességedtől. Nem tudjuk,
hogy a Te erőd erőtlenség által végeztetik el közöttünk. Most azért mi,
akik bánjuk elhajlásunkat, érezzük hiányodat, Téged várunk Urunk, mint
gyermeki szabadítót. Könyörgünk, keress hajlékot a mi szívünkben is.
Könyörgünk, hogy ne legyen kellemes karácsonyunk, ahogy a világ ünnepel(...),
de legyen Tőled megáldott, a Te békességedet szomjazó, veled kifejeződő
ünnepünk. Kérünk, hallgasd meg könyörgésünket. Ámen.
Pál apostolnak a Rómabeliekhez írott levele 8.
fejezetéből a 28-39. verséig ezt találjuk megírva:
Róma 8:28-39
„28Azt
pedig tudjuk, hogy akik Istent szeretik, azoknak minden javukra szolgál,
azoknak, akiket elhatározása szerint elhívott.
29Mert akiket eleve kiválasztott, azokról eleve el is
rendelte, hogy hasonlókká legyenek Fia képéhez, hogy ő legyen az
elsőszülött sok testvér között.
30Akikről pedig ezt eleve elrendelte, azokat el is
hívta, és akiket elhívott, azokat meg is igazította, akiket pedig
megigazított, azokat meg is dicsőítette.
31Mit mondjunk tehát erre? Ha Isten velünk, ki lehet
ellenünk?
32Aki tulajdon Fiát nem kímélte, hanem mindnyájunkért
odaadta, hogyne ajándékozna nekünk vele együtt mindent?
33Ki vádolná Isten választottait? Isten, aki megigazít.
34Ki ítélne kárhozatra? A meghalt, sőt feltámadt Jézus
Krisztus, aki az Isten jobbján van, és esedezik is értünk?
35Ki választana el minket a Krisztus szeretetétől?
Nyomorúság, vagy szorongattatás, vagy üldözés, vagy éhezés, vagy
mezítelenség, vagy veszedelem, vagy fegyver?
36Hiszen meg van írva: »Teérted gyilkolnak minket nap
mint nap, annyira becsülnek, mint vágójuhokat.«
37De mindezekkel szemben diadalmaskodunk az által, aki
szeret minket.
38Mert meg vagyok győződve, hogy sem halál, sem élet,
sem angyalok, sem fejedelmek, sem jelenvalók, sem eljövendők, sem hatalmak,
39sem magasság, sem mélység, sem semmiféle más
teremtmény nem választhat el minket az Isten szeretetétől, amely megjelent
Jézus Krisztusban, a mi Urunkban.
Szeretett Testvérek!
A karácsonyi fények, a karácsonyi díszek bizonyára
ugyanazok vagy hasonlóak, mint tavaly voltak a fenyőfán; hiszen ezeket el
szoktuk tenni, és a következő évben, nagyrészt ugyanezeket, fölhelyezzük
egy másik fenyőfára. Valahol ezek is jelképezik, jelzik, hogy a család
karácsonyi szokása, rendje is nagyjából hasonló, mint tavaly vagy tavalyelőtt
volt; és így átmenetileg meghittséget, átmenetileg összetartozást sugall
minden.
De ugyanakkor nyugtalanítóan szétszakadt a világunk:
szétszakadt kormány és nép, Schengen összeköt, és bizony szétválaszt;
hiszen vannak magyar testvérek, akik most már még nehezebben juthatnak ide,
bár mi könnyebben mehetünk nyugat felé. Miközben a régi fényeket elővesszük,
és megelevenednek ezáltal régebbi karácsonyok is bennünk, aközben tudjuk,
hogy a mi világunk nyugtalanítóan szétszakadt néhány milliárdosra és
segélyen nyomorgókra, reményt vesztettekre, állásukért reszketőkre.
Szétszakadt a világunk, miközben még megpróbáljuk a fényeket a tavalyihoz hasonlóan
elővarázsolni főtéren, családi otthonban, televízióban vagy az egyszerű
hajlékokban is. Ugyanakkor tömegek veszélyes sodródásba kezdtek. Most
mindez tagadhatatlanul itt van körülöttünk, akkor is, hogyha most itt bent,
ebben a templomban is minden mást sugall. Sugallja azt, amit tegnap,
tegnapelőtt, öt évvel, tíz évvel ezelőtti karácsonyok is. Hogyan lehetne
összekapcsolni, összekötni azt, ami nagyon kezd szétszakadozni, ami széttöredezi
az életet? Vajon alkalmi, ünnepi ajándéktárgyainkkal össze tudjuk-e
kapcsolni mindazt, ki tudjuk-e javítani mindazt, ami nagyon nem jó irányban
halad, és ami miatt egyre többeknek nehezebb az élet? Mert nagyon kedvesek
ezek az ajándékaink, üzenetet hordoznak, nyilvánvalóan szeretetünk
üzenetét, de vajon elégségesek-e, hogy összekapcsolják azt, ami nagyon
széthullóban van?
Az elhangzott bibliai Igénk, úgy a karácsonyi
történet jó híre, mint a Római levél 8. fejezetének fölolvasott szakasza – amellyel
egyébként az adventet indítottuk ebben az évben itt a gyülekezetben – ajándékozásról szól. De egy
másmilyen ajándékozásról; egy többről, egy nagyobbról, mint amennyit mi tudunk
szegények felé való jótékonyságunkkal, szép fényeinkkel megtenni.
Először is Isten ajándékoz a teremtés és a
gondviselés által. Erre karácsonykor kevésbé szoktunk gondolni. A teremtés,
gondviselés által. Hiszen életet és leheletet adott mindannyiunknak, ahogy
erről Pál apostol bizonyságot tett egykor Athénban. Eledelül adtam nektek a
növényeket – olvassuk már a Szentírás első lapjain. Igen. Az általános
kegyelem világában az Isten ránk bízta ezt a Földet; hódítsátok meg,
uralkodjatok rajta – nem rablógazdaként, hanem sáfárként –, uralkodjatok az
ég madarain, a tenger halain. Nektek adtam. Vagy ahogy az Ószövetség és
Jézus is megfogalmazza: Isten felhozza napját jókra és gonoszokra, és esőt
át ide is és oda is. Az Isten: ajándékozó Isten. Mégpedig az általános kegyelem
világában mindenki felé személyválogatás nélkül. Ezt mi gyakran el szoktuk
felejteni. De ha elfelejtjük Isten ajándékát, magát az életet is
elfelejtjük, ezt a teremtett mindenséget, amit nekünk ajándékozott
életterületet, akkor a többi ajándéknak sem tudunk örülni, és azt se fogjuk
megbecsülni. Akkor csak széttördelni tudjuk a családokat, a közösségeket, a
társadalmat, világunkat. Akkor tékozlóként, a tárgyi örökséghez
kapaszkodunk és ragaszkodunk. Add ide az örökségből a rám eső részt, és ezt
nemcsak a jézusi Tékozló fiú példázatában mondja a fiú, hanem ezt mondjuk
bizony mi is, mai emberek. A tárgyi örökséget, ajándékot ide. De te, aki
adod, nem kellesz. Isten nélkül akarunk élni ebben a világban. Isten nélkül
akarunk gazdálkodni a nekünk ajándékozott mindenséggel (ha egyáltalán
gazdálkodunk, vagy csak kifosztjuk). Tékozlóként a tárgyakat, a teremtett
mindenséget, azt szeretnénk a kezünkbe kapni. Azt el akarjuk venni
Istentől. De Istent, a Vele való közösséget, azt elutasítjuk. Az ajándékozó
nem kell. Hát vajon mi történne, ha ezen a napon az ajándékra azt
mondanánk: na ide az ajándékot, te meg el is mehetsz a háztól, aki adtad.
És az ember, az emberiség Isten általános ajándékait így akarja magához
ragadni, de Istent elutasítja. Te ne szólj bele, hogy én mit fogok csinálni
vele.
Isten mégis ajándékozó Isten. Ennek ellenére
ajándékozó Isten, sőt még inkább megmutatja az ő ajándékát, és ez a
karácsonyi jó hír, „hogy az ő
egyszülött fiát adta, hogy aki hisz ő benne, el ne vesszen”. Önmagát
adja. Jön, önmagát adja az Isten, hogy úgy ajándékozzon meg bennünket, ami
valóban mindannyiunk számára áldásos lehet. Isten mégis ajándékoz. Ahogy
ezt Pál apostol nagyon szépen megfogalmazta, hogy „Jézus, noha Istennel egyenlő volt, önmagát megüresítette, szolgai
formát vett fel, hozzánk hasonlóvá lett, és engedelmes volt egészen a
keresztfának haláláig”. Ennyire komolyan, ennyire önmagát odaadóan
szeret az Isten. És ez már a különös kegyelem világa – ahogy mondanánk.
Vagyis nemcsak valamiket, a teremtett mindenséget, hanem önmagát adja az Isten. Önmagát, és
ez már közösséget jelent. Még komolyabb a döntéshelyzet. Mert a tárgyakat,
azokat el lehet venni úgy, hogy aki adja, az nem kell; nem vállalok vele
közösséget. De amikor valaki önmagát adja? – akkor mit mondunk? Akkor mit
fogunk tenni? Hogyan nézünk mi a rongyos istállóba – ahogy az előbb
hallottuk az énekben –, az ott fekvő kisdedre? Hogyan nézünk mi arra az
emberi értelem számára fel nem fogható isteni cselekvésre, hogy belép a mi
emberi világunkba, és egészen szolidaritást vállal velünk, emberré lesz,
hozzánk hasonlóan. Fölvállalja a test korlátait és nyomorúságait,
fölvállalja, hogy arcul lehet majd köpni és ütni, hogy keresztre lehet
feszíteni. Hogyan nézünk mi az isteni szeretet testté lételére? Csak
meghatódott karácsonyi érzelmekkel? – ez nem baj, ha van ilyen, de kevés,
ha csak ennyi van. Vagy többet, nagyobbat látunk? Hogy nézünk mi a
gyermekre? Hogy nézünk mi Jézusra? Mint történelmet, életet megváltoztató
hatalomra? Vagy, hát minden kisgyermek olyan aranyos, és ez olyan megható.
És milyen megható, hogy Jézus is hozzánk hasonlóan, gyermeki létben
indította életét, földi útját. Vajon hogyan nézünk mi a gyermekre, a legnagyobb ajándékra?
Isten ajándékoz. Ő ajándékozó Isten, mondom
harmadszor is, mert az Ige alapján harmadszor is ki kell mondanunk.
Megajándékozott élettel, megajándékozott ezzel a földdel, megajándékozott
önmagával, és a fölolvasott bibliai szakaszunkból leginkább engem az
ragadott meg, amit Pál apostol így fogalmazott meg: „Vele – azaz
Jézussal –, vele együtt mindent
nekünk ajándékoz”. Ebből az ember legszívesebben a végét hallja: mindent
nekünk ajándékoz. Csakhogy arról szól az Ige, hogy vele együtt mindent. Jézus nélkül nincs minden. Jézus nélkül
van ez a világ, amibe elhelyezett minket, vannak éveink, esztendeink,
képességeink, erőnk, munkáink révén némi anyagi… de vele együtt mindent nekünk ajándékozott. És miközben az
ember mindent szeretne,
aközben veszítette el ezt a mindent.
És kezdjük érezni – talán személyes életünkben is, nemzetünk életében is,
és az egész világ életében –, hogy éppen a
minden hiányzik. A Jézussal
együtt ajándékozott minden. Mi Jézus
nélkül akarunk mindent, mi Isten
nélkül akarunk mindent megszerezni. És eközben veszítjük el az igazi
mindent. Vele együtt mindent
nekünk ajándékoz. Bűnbocsátó kegyelmét az engedetlen, bűnös eltévelyedett
embernek. Nekünk ajándékoz mindent, vagyis a kegyelem által új életet, új
életcélt, új értékrendet; már nem azt a régit, amibe beleszülettünk, amit
örököltünk, amilyet láttunk, és egy darabig magunk is gyakoroltunk.
Vele együtt mindent nekünk ajándékoz – hogy mondta
ezt Jézus? – „Az én békességemet adom
néktek. Nem úgy, ahogy a világ adja, ne nyugtalankodjék a ti szívetek, és
ne féljen.” Nem békét – ugye az a fegyverek nyugvása –, hanem békességet akar ajándékozni. De ezt csak vele együtt, Jézussal tudja
ajándékozni Isten. Jézus nélkül nincs igazi békesség. Legfeljebb
fegyvernyugvás a családokban és a népek között.
Vele együtt mindent, azaz reménységet, a gyakran
reménytelennek látszó világunkban. Jézussal együtt mindent, azaz örömet, azt a tanítványi örömet, „amit senki nem vehet el tőletek” – ahogy
erről Jézus tanított. Olyan örömmel akar megajándékozni, amit senki és semmi nem vehet el. Ahogy
az apostol itt, a Római levélben sorolja, hogy „meg vagyok győződve, hogy az Isten szeretetétől semmi… – és
sorolja – semmi nem szakíthat el”.
Vele együtt mindent. Így olvastuk. Fölismerhetjük
kiválasztottságunkat. Ez ad igazi biztonságot az embernek. Igazán akkor
vagyunk biztonságban, ha vannak gyökereink. És lelki gyökereink éppen ez: kiválasztott minket. Aztán, akiket
kiválasztott, el is hív. Megszólít, és azt mondja: „jöjj, és kövess engem”. Megigazít, és megdicsőít – olvastuk az
előbb. Vele együtt mindent ajándékoz. Ajándékoz hitben testvéreket.
Ajándékoz hitben gyülekezetet. Nem tökéleteseket, csak olyan
tökéletleneket, mint amilyenek mi vagyunk. De az életünket, a Krisztus
követésére odaszántakat. Vele együtt ajándékoz. Jézus nélkül nincs hitben
testvér és Jézus nélkül nincs gyülekezet és nincs közösséged. Csak benne,
vele és általa lehet. Vele együtt mindent, szolgálatot is; szolgálatot ad.
Értelme nem egyszerűen csak azért lesz, mert még van munkád, hanem azért,
mert ebbe a világba elküld, hogy tegyünk tanítvánnyá minden népet. Hogy ezt
a jó hírt vigyük, hogy ajándékozó Istenünk van, aki nem egyszerűen csak
tárgyakat ad, sőt nem egyszerűen csak önmagát adta, hanem Jézussal, vele
együtt mindent nekünk akar ajándékozni. Meg akar ajándékozni bennünket erős
meggyőződéssel. És a mi világunkban erre is nagyon nagy szükség lenne. Erős
meggyőződésű emberekre, akik mernek és akarnak cselekedni akkor is, amikor
sokszor értelmetlennek látszik; amikor újra erős ellenszelek fújnak az
értelmes, nemes és jó cselekvésekkel szemben.
Vele együtt mindent. És ez nem kerül pénzbe – ez nem
kerül pénzbe. Először is, mert ajándék. Másodsorban, mert itt nem tárgyi
dolgokról van szó. Miközben talán nehezebb az élet, a megélhetés – vajon
elfelejtjük, hogy mennyi mindent szeretne nekünk ajándékozni az Isten? És
mi is hajlunk a világgal együtt sodródni: igen add ide az örökségből a rám
eső részt, de te nem kellesz. Én tudom, hogy kell ezt elherdálni.
Szeretett Testvéreim!
Milyen ajándékot szeretnénk és milyen ajándékot
fogadunk el? Csak az általános kegyelem tárgyait, vagy a különös kegyelem közösségét is?
Hiszen a családban is akkor boldog a karácsony, ha nemcsak tárgyakat adunk,
hanem magunkat; ha közösséget. És a mi világunkban ma a közösségre éhes az
ember. A közösségre, mert a tárgyak azok legfeljebb beszélhetnek valami
szeretetről, de a szeretetet igazán csak közösségben lehet gyakorolni.
Milyen karácsonyt szeretnénk? Olyat, hogy még
sikerült kiizzadni legalább a tavalyihoz hasonló értékű ajándékot? – bár
szűkösebb volt a keret, és meg vagyunk elégedve, hogy még elég ügyesek
voltunk. Vagy pedig a tárgyi ajándékok mellett a közösséget, a közösséget akarjuk adni, mert
nekünk is önmagát adta az Isten, hogy egymásnak ajándékozzon bennünket.
Éljünk ebben a folyamatos megajándékozottság
ünnepében – a folyamatos megajándékozottság ünnepében. És akkor lehet, hogy
ezeket a karácsonyi díszeket néhány nap múlva, hét múlva leszedjük,
elrakjuk, majd megint egy év múlva elővesszük, mégis marad az ünnepből
valami. Mert ahol közösség van, ott van ünnep. Ahol csak tömeg van, ott
legfeljebb elégedetlenség van.
Hogy mondja ezt Pál apostol? Ilyet olvasunk itt: „Ki választana el minket a Krisztus
szeretetétől? Nyomorúság, vagy szorongattatás, vagy üldözés, vagy éhezés,
vagy mezítelenség, vagy veszedelem, vagy fegyver? Hiszen meg van írva: »Teérted
gyilkolnak minket nap mint nap, annyira becsülnek, mint vágójuhokat.«”
Az apostol beszél nyomorúságokról is. Nehéz
élethelyzetekről, sokkal nehezebbekről, mint amiben most vagyunk. Mégis azt
mondja: ebből a közösségből, a vele és benne ajándékozott közösségből és
közösségtől senki sem szakíthat el. Tárgyainkat el fogjuk veszíteni. Nem
visszük magunkkal a temetőbe (ha egyáltalán addig még meglesznek a
tárgyaink), de ez az a közösség, amitől se halál, se élet, se jelenvalók,
se elkövetkezendők, se angyalok, se fejedelmek, se hatalmak, se magasság,
se mélység, semmiféle más teremtmény nem szakíthat el.
Szeretett Testvérem!
Ez az a lelki közösség, hogy vele együtt mindent ajándékoz. Ez az a lelki közösség,
ami igazán gazdaggá teheti életünket ünnepen, és folyamatosan a
megajándékozottság ünnepében élhetünk, amikor hétköznapjaink feladatait is
végezzük.
Legalább mi fogadjuk, éljük meg ezt a közösséget!
Valamit vigyünk oda a világba, hogy ne csak a tárgyak után szaladjak és
szaladjatok emberek, hanem mindazt, amit vele, Jézussal együtt ajándékoz
nekünk az Isten. Mi ebből élünk, ez ad reménységet, ez ad örömet, ez ad
erőt. Ezzel a reménységgel, ezzel az örömmel, ezzel az erővel ünnepeljünk,
és ünnepek után is ezzel az erős meggyőződéssel éljünk, mert akkor még a
tárgyakat is jól fogjuk használni és hasznosítani.
Legyen áldott az Úrral való közösség által a mi
ünneplésünk. Ámen.
Jöjjetek Krisztust dicsérni,
Bízó szívvel hozzá térni,
Énekekkel zengve kérni,
Krisztus népe, jöjjetek.
Bűn, pokol már búban éljen,
Ördögöt hadd ölje szégyen,
Üdvösségünk szent ölében Már
levetjük mind a bút.
Küldte Őt az Úr kegyelme
Öröklétre, győzelemre,
Hogy szívünket felemelje
Boldogságos ég felé.
Irgalommal szánva minket,
Nagy jósága ránk tekintett,
S ördögcsalta bús szívünket
Mennymagasból látni jött.
Áldott óra, boldog óra, Nagy
hitünknek meghozója,
Ajkunk zengő hálaszóra,
Nyílik, édes Jézusunk.
Jászol-ölben drága gyermek,
Ég felé vigyen kegyelmed,
Hol dicsérve énekelnek Édes
hangú angyalok.
328. dicséret
Imádkozzunk!
Hálát adunk Istenünk ajándékaidért: a hópelyhekért és
az aranyló búzatáblákért, a tenger hullámaiért és a frissítő forrásvízért.
Hálát adunk Istenünk ajándékaidért, a föld termő erejéért és a
gyümölcsfákért. Testi erőnkért és szellemi képességeinkért. Hálát adunk
szülőkért, hitvestársért, gyermekekért, unokákért. Magasztalunk életünket
tanácsoló útmutatásodért, Igédért. Engedetlenségben eltévedt életünket
megkereső kegyelmes szeretetedért, az Egyszülött Fiúért, Jézusért.
Magasztalunk Téged Istenünk, hogy közösségedbe hívsz, fogadsz bennünket,
amikor önmagaddal ajándékozol meg minket. Bocsásd meg Istenünk, hogy ugyan
ajándékaid tárgyait örömmel elfogadjuk, sőt néha szinte kiköveteljük
magunknak; de bocsásd meg, hogy mindezt gyakran nélküled szeretnénk
birtokolni és így éppen a legfontosabbat, védő, oltalmazó
szeretet-közösségedet alig tapasztalhatjuk meg. Segíts Urunk, hogy érték és
céltévesztett világunkban bűnbocsátó kegyelmedet elfogadva hittel éljünk a
mi Urunk Jézussal való közösségben. Segíts Urunk, hogy a közös hit által
egymással is szeretetközösségben, békességben éljünk. Segíts, hogy
megbecsüljük népedet, a gyülekezetet minden gyarlóságaink ellenére, sőt a Te
néped közösségében megéljük a Tőled ajándékozott szeretetet. És kérünk,
segíts, hogy így életünk a Tőled jövő szeretet megélése által áldássá
lehessen megfáradt népünk javára. Erősítsd hitünket, meggyőződésünket, hogy
szeretetedtől semmi sem választhat el. Segíts, hogy a Veled való szeretetközösségben
helyesen éljünk minden más ajándékoddal is.
Kérünk, áldd meg ünneplésünket családi közösségben,
de légy társa azoknak is, akik egyedül ünnepelnek. Áldd meg ünneplésünket
úrvacsorai közösségben, hogy amikor önmagadat ajándékozod nekünk, akkor mi
készek legyünk hozzád tartozni. És kérünk, áldd meg így egyházadat, minden
gyülekezetet szerte e hazában, a Kárpát-medencében. Áldd meg népünket, hogy
a Tőled ajándékozott szeretetet, amikor megéljük, akkor népünk is
megelevenedjen és fölemelkedhessen. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|