|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Istennek terve van velünk
Lekció: Jer. 31,1-14
Textus: Jer. 29,10-14
Jeremiás könyve 31. fejezet 1-14.
1Abban az időben
- így szól az ÚR - Izráel minden nemzetségének Istene leszek, ők pedig
népemmé lesznek.
2Ezt mondja az
ÚR: Kegyelmet kapott a pusztában a fegyvertől megmenekült a nép, a nyugalma
felé tartó Izráel.
3A messzeségben
is megjelent az ÚR: Örök szeretettel szerettelek, azért vontalak magamhoz
hűségesen.
4Fölépítelek
még, és fölépülsz, Izráel szüze. Fölékesíted még magad, és kézi dobokkal
lejtesz táncot a vigadozók közt.
5Szőlőket
ültetsz még Samária hegyein, és akik elültetik, azok fogják szüretelni is.
6Mert eljön az a
nap, amikor az őrök így kiáltanak Efraim hegyén: Jöjjetek, menjünk a
Sionra, Istenünkhöz, az ÚRhoz!
7Ezt mondja az
ÚR: Ujjongjatok, örüljetek Jákób sorsán, vigadozzatok a népek élén,
hirdessétek, és mondjatok dicséretet: az ÚR megszabadította népét, Izráel
maradékát!
8Meghozom őket
észak földjéről, összegyűjtöm a föld pereméről. Lesz közöttük vak és sánta,
terhes és szülő asszony egyaránt: mint nagy gyülekezet térnek vissza.
9Sírva jönnek,
és fohászkodnak, miközben vezetem őket; folyóvizekhez vezetem egyenes úton,
nem botlanak meg rajta. Mert atyja vagyok Izráelnek: Efraim az
elsőszülöttem.
Jeremiás könyve 29. fejezet 10-14.
10Ezt mondja az
ÚR: Majd ha eltelik a babiloni hetven esztendő, akkor gondom lesz rátok, és
valóra váltom azt a jó szót, hogy visszahozlak benneteket erre a helyre.
11Mert csak én
tudom, mi a tervem veletek - így szól az ÚR -: békességet és nem romlást
tervezek, és reményteljes jövőt adok nektek.
12Ha segítségül
hívtok, és állhatatosan imádkoztok hozzám, akkor meghallgatlak benneteket.
13Megtaláltok
engem, ha kerestek és teljes szívvel folyamodtok hozzám.
14Megtaláltok
engem - így szól az ÚR -, jóra fordítom sorsotokat, összegyűjtlek
benneteket minden nép közül és minden helyről, ahová szétszórtalak - így
szól az ÚR -, és visszahozlak erre a helyre, ahonnan fogságba vitettelek
benneteket.
Így
év vége tájon, amikor a karácsonyfa árusok helyét a tűzijáték-, petárda- és
dudaárusok standjai váltják fel, az ember akarva, akaratlanul is visszafelé
nézeget az elmúlt évre. Mi minden történt, vagy épp nem történt meg, amire
vágyott és eltervezett erre az évre. Sokaknak nem könnyű időszak ez.
Gondolatban megméretik az ember, és van, hogy könnyűnek találtatunk még
saját magunk által is.
Ugyanakkor
már a jövő felé nézegetünk. Már boldog új évet kívánunk, és szinte már
2008-ban élünk. Én is azon kaptam magam, hogy valakit már most a „tavalyi
évről” kérdezgettem, amikor még át sem léptük december utolsó napjának
határát. Az új év, bár pontosan tudjuk, ugyanolyan napokból fog állni, mint
a mostani, ugyanúgy felkel majd a nap, és semmi sem lesz nagyon más,
valahogy mégis mérföldkő. Sokak életében a nagy fogadkozások ideje, amit
aztán általában nem tartunk be, legfeljebb pár napig. Tele vagyunk
tervekkel, amiket meg akarunk valósítani az új évben, és álmokkal, amiről reméljük,
hogy beteljesednek és megtörténnek velünk 2008-ban.
Nagyon
belém vésődött tizenéves ifisként egy nálam idősebb barátom gondolata. Év
elején jártunk, és az akkori ifi-vezetőnk hasonlókról beszélt, és
megkérdezte, hogy hogyan vágunk neki az adott évnek. Mi persze soroltuk,
hogy kire mi vár: érettségi, felvételi, nyelvvizsga, volt, aki a cigiről
akart leszokni, más remélte, hogy végre ráköszön a szerelem. Volt azonban
ez a fiú, aki nagyon egyszerűen, egyáltalán nem kegyeskedve csak annyit
mondott, hogy ő nem tudja, hogy mit fog hozni az új év, különösebb tervei
nincsenek, mert neki ez is csak egy nap a sok közül. Ő csak annyit
szeretne, ha élete puzzle-darabkái, amelyek soron következnek, ebben az
évben a helyére kerülhetnének. Mert úgy képzeli az életet, mint egy
hatalmas kirakót, és Istent, mint aki a helyére teszi a megfelelő darabokat
egy életen át. Ő csak kicsit attól tart, hogy mivel előtte nem világos még
az egész kép, jobb esetben csak részletek, maga akar majd kirakózni, és
türelmetlenül kiveszi az Úr kezéből a darabokat, és maga akarja majd
beilleszteni azokat, néha jól meglepődve azon, hogy nem jön ki semmi a
képből. Amióta ez a barátom ezzel a képpel élt, amikor üdvtörténetet
tanítok, mindig viszek magammal egy kirakót az első órán, mert valóban
erről van szó.
Istennek terve van az emberiséggel kezdetektől fogva,
terve volt és van népével, terve van a gyülekezetünkkel, és azon belül
valamennyiünkkel. Furcsa ebbe belegondolni a hétköznapok világában, amikor
gyakran tanácstalanul tárjuk szét a kezünket, mert semmi nem úgy alakul,
ahogy szerintünk kellene, vagy amikor hirtelen darabokra hullik minden.
Sokan úgy képzelik a keresztyénséget, mint állandó örömmel és reménységgel
teljes életet, és utána nagyot csalódnak, amikor rádöbbennek, hogy ez nem teljesen
így van, hiszen nem automatikus, hogy az ember békességgel viselje a
betegséget, a veszteségeket. Nem igaz, hogy örülünk, amikor minden drágul,
vagy amikor becsapnak bennünket a boltban, esetleg veszekszünk a
családtagjainkkal. Minden érhet mindenkit az élete során. Ez a döbbenetes
felismerése a Prédikátor könyve szerzőjének is: „Minden érhet mindenkit. Ugyanaz történhetik az igazzal és a
bűnössel, a jóval, a tisztával és a tisztátalannal; azzal, aki áldozik és
azzal, aki nem áldozik; úgy járhat a jó, mint a vétke…”. (Préd. 9,2) Pedig nagyon nem ezt
várnánk keresztyénként, az Istennel járva.
Nem
lehetett könnyű ezzel megbarátkoznia Izráel népének sem. A felolvasott Ige
arról beszél, hogy Istennek terve van népével. De még milyen! Terv, ami a
békességről szól, a reménységről, arról, hogy Isten meghallgatja a
kéréseiket, hogy összegyűjti őket, és visszakerülnek az Ígéret földjére!
Hát lehet ennél szebb jövőkép?
Igen ám, csakhogy ezt az ígéretet Izráel népe akkor
kapja, amikor az első deportálás történik. A vezető, értelmiségi réteget
vitték, akik már ott vannak Babilonban, az idegen országban, idegen
kultúrájú nép között, elszakítva mindentől, otthontól, a gyermekkor
színhelyétől. Gondoljunk csak bele, hogy akkoriban nem nagyon költöztek az
emberek, sőt utazni is alig-alig utaztak, legfeljebb a közeli
településekre, vagy Jeruzsálembe. Aki, ahol született, nagy valószínűséggel
ott is halt meg, akkor is, ha gazdag volt és tanult. Egy ilyen világban
elhurcolva lenni egy távoli földre, idegenbe, borzasztó csapás, még akkor
is, ha a fogság nem feltétlen láncokat jelentett és börtönt, nem
koncentrációs táborokat, hanem falvakat és viszonylagos szabadságot. Hiszen
nem otthon voltak, nem a sajátjukban, a megszokottban. Ráadásul elszakítva
a templomtól, vagyis Istentől. Hiába nem hallgattak a prófétára,
Jeremiásra, hiába voltak meg a saját elképzeléseik Istenről, és sok mindet
már csak a vallásosság szintjén éltek meg, ez attól még hatalmas próba volt
a számukra.
És
ekkor Isten efféléket írat levélben Jeremiással: „Építsetek házakat, és lakjatok bennük! Ültessetek kerteket, és
egyétek azok gyümölcsét! Házasodjatok, szülessenek fiaitok és leányaitok!
Házasítsátok meg fiaitokat, és adjátok férjhez leányaitokat! Szüljenek azok
fiúkat és lányokat! Szaporodjatok, és ne fogyjatok! Fáradozzatok annak a
városnak békességén, ahová fogságba vitettelek benneteket, és imádkozzatok
érte az ÚRhoz, mert annak békességétől függ a ti békességetek is!” (Jer. 29,5-7) Vagyis rendezkedjetek be,
mert még évtizedekig, 70 évig maradnotok kell. Aki ide már középkorúként
érkezett, itt fog meghalni, nem fog többé hazamenni, mert Isten megengedte
ezt az időszakot. Isten mégis ebben a helyzetben adja nekik ezt a
reményteljes ígéretet, mert neki hosszútávon vannak tervei az övéi számára!
Az idősebbek tudják, hogy milyen hosszú idő is ez, a
fiatalabbak belegondolni sem mertek, sokan pedig nem is remélik, ma sem,
hogy élnek 70 évet, hát még akkor! Az akkori emberek számára is ennyi idő
szinte felfoghatatlan volt. Gondoljunk csak úgy bele, hogy milyen nehéz
csak évekig imádkozni valakiért látszólag eredmény nélkül, vagy várakozni
valamilyen esemény bekövetkeztére, pláne, ha bármi bizonytalanság is közbe
szólhat!
Márpedig
Isten ígéreteit csak hit által lehet megragadni. Nem véletlenül írja a
Zsidókhoz írt levél: „A hit pedig a
remélt dolgokban való bizalom, és a nem látható dolgok létéről való
meggyőződés”. (Zsid.
11,1) Vagyis mit
jelent ez? Azt, hogy komolyan veszem, amit Isten mond, azt, hogy neki terve
van az életemmel, akkor is, ha most még semmi biztosítékom sincs a
végkimenetelre nézve.
Aki mérnök,
és valamit tervez, az pontosan tudja, hogy mi a cél, és annak megfelelő
épületet, járművet, gépet gondol ki, és rajzol meg. Istennek ugyanígy van
egy elgondolása, egy képe rólam, ami ha engedelmesen hallgatok a szavára ki
fog bontakozni. Én még nem tudom, nem látom, a jövőm a kezében van
elrejtve, de hiszem, és komolyan veszem, hogy tudja, mit csinál, mit miért
enged meg, mert Ő jobban tudja.
Olyan
könnyű ez elméletileg! No, de amikor benne van az ember! Mert az élet
eseményei nem mindig úgy történnek, ahogy mi azt elképzeltük. Izráel népe
70 éven át hittel kitart. Ha van a történelmükben időszak, amikor igazán
közel vannak Istenhez a kezdeteken kívül, hát ezek az évtizedek, amikor
fizikailag nagyon el voltak szakítva Jeruzsálemtől. Teológiailag
kikristályosodik bennük sok minden. A könyvek nagy része ekkor keletkezik.
Felismerik visszatekintve a nagy összefüggéseket, hogy milyen fontos is
Istennel járni, és végül bekövetkezik a megígért csoda, amire mindig is
vártak, és hazatérhetnek. Beteljesednek Isten szavai, ígérete, hazaengedik
őket, sőt a templom kincseit is vihetik!
Csoda
ez, amit csak a csodalátó szem meglát – használva Mácz István szavait –
mert a hazatérésben nincs semmi csodálatraméltó. A fogságban lévő népnek
ugyanis csak egy része megy haza, hisz 70 év alatt már letelepedtek,
megszokták az új életformát. És ott sem a dicsőség várja őket, hanem a
lerombolt templom és városfal, a szegénység, a betelepített népek, a
sok-sok újabb nehézség. De Isten ekkor is adja jelenlétét, és felépül újra
a templom és a városfal, a nép újra együtt munkálkodik, és imádja Istenét,
majd felolvassák a törvénykönyvet és az Úr neve magasztaltatik.
Nincs
„vége” felirat, mint a filmekben a boldog befejezésnél, mert hamarosan lesz
felkelés, római megszállás, és sok újabb nehézség a nép életében. Nem igaz
az, hogy az Isten terve úgy valósul meg népe életében, mint egy amerikai
filmben, és ha az ember a kezébe teszi az életét, „boldogan él, amíg meg nem
hal.”
Az azonban igaz, hogy neki terve
van. Terve van velünk, az egyénnel a jövőben is, 2008-ban is, terve van a
családunkkal, a gyülekezetünkkel, a népünkkel, pont úgy, ahogy eddig is
volt. Egy út ez, egy folyamat, ahogy a kirakós játék darabjai bekerülnek a
helyére.
Talán
elmondtam már, hogy nekem az Egyesült Államokbeli utam volt ilyen. Teológus
voltam akkor még csak, és csupán annyit láttam, hogy visszamehetek 10 hétre
abba az országba, ahol addigi életem legboldogabb évét töltöttem. A
fogadó-gyülekezet maga volt nekem a csoda a nyitottságával, tradicionális
korszerűségével, kiscsoportjaival, elképesztő ifjúságával. Mindenben benne
voltam, amit csináltak, így amellett, hogy tíz gyönyörű hetem volt, tíz
nagyon nehéz hetem is lett, hisz volt vagy 5 tábor fiatalokkal, tele
szolgálattal, tíz fogadócsalád a maga életével, napi 3-4 találkozás, vagy
party számomra ismeretlenekkel, utazás újabb 6-7 különböző gyülekezetbe,
akár lázas betegen is, állandóan mosolyogva, lelkesedve, mesélve a hazai
körülményekről, és tanulva mindabból, ami körülvesz, ami új és információ.
Hazajőve pedig megbirkózni azzal, hogy itthon minden más. Ami ott
lehetséges, az itthon nincs. Ismerni egy álmot, egy számomra megfoghatónak
és nagyon is működőnek látszó, korszerű gyülekezeti modellt, amit itthon az
ember többé nem tapasztalhat meg, sőt ha beszél róla, csak ellenvetéseket
kap, letorkolást. Annyit tudtam csupán, hogy nekem minden vágyam egy ilyen
gyülekezet, csak itthon.
Két
és fél éve, amikor idekerültem, még semmit sem tudtam a Nagyerdőről szinte,
csak azt, hogy Debrecen egyik legnagyobb gyülekezete, és hogy más, mint a
legtöbb. Ahogy beleláttam az itt folyó munkába, folyamatosan döbbentem rá,
hogy én ezt kerestem itthon! Hát ezért kellett kimenjek, hogy
megtapasztaljam, meglássam a kintiek életét, mert mindaz, amit ott tanultam,
itt megvalósítható. És most, amikor nézegetjük a templombővítés terveit az
irodában, sokszor eszembe jut, hogy ott is építkeztek, és meghívtak a közös
gondolkodásra, amiből ott sokat tanulhattam. Ez sem volt véletlen. De ez
még nem azt jelenti, hogy itt mindig minden tökéletes, hogy nincs hová
továbblépni. Újabb és újabb darabokkal bővül a kép. A jövő évben pl. az
építkezéssel, amely mindannyiunk közös ügye, ahogy egykor a fogságból
hazatérő népé is az volt. Istennek van terve a gyülekezetünkkel, de a
kivitelezéshez mi is kellünk!
Nincs
ez másként a hétköznapjainkban sem. Most még nem tudjuk, hogy mi lesz
velünk, de Isten már tudja. Célja van az életünkkel. Belegondoltunk már,
hogy ez milyen nagy dolog? Egyrészt az, hogy Isten egyenként számon tart bennünket.
Nem mint nagy embermasszát kezel a történelem folyamában, hanem egyenként
valamennyiünkről tud, és számon tart, terve van velünk.
Másrészt,
mert így nem élünk értelmetlenül a világban. Nagyon sok ember nem tudja
miért él. Végigcsinálja egyik napot a másik után, de igazából nem is tudja
miért. Sokak élete ezért törik derékba a nyugdíjba vonuláskor.
Visszanéznek, hisz az egy olyan pont, amikor értékelni kell, elmúlt egy
élet, és nem történt meg az, amire vágytak. Nincs látása sokaknak az
életről, annak céljáról. Nekünk van. Nagyon messze van, épp csak felsejlik
a távolban, de ott a menny dicsősége. Jézus Krisztus által megnyílt
számunkra a menny dicsősége. Erre emlékeztünk az elmúlt napokban,
karácsonykor, hiszen ezért született meg az Isten Fia Betlehemben és halt
meg 30 évvel később a Golgota keresztjén. Ezért élünk mi cél-tudatosan,
hiszen a mennyei hon felé haladunk egy életen át.
Utópisztikus,
kicsit megmosolyogtató gondolat ez sokak számára, hiszen csak hittel
ragadható meg, pedig nem az. Miért? Azért mert segít megélni a
hétköznapokat, tovább látni az adott körülményeken, eseményeken, tudni,
hogy „nem a magamé – ahogy a
Heidelbergi Káté első kérdés-felelete mondja –, hanem az én Uramnak és hűséges megváltómnak a tulajdona vagyok.”
Ha
ez nagyon mélyen bennem van, akkor el tudok engedni sok, fontosnak tűnő
dolgot az életemben görcsölés nélkül, tudva, hogy meg fogom kapni, ha
szükségem van rá. Éppen idejében fog szembe jönni velem, csak észre kell
vegyem, és meg kell ragadjam. Ez már azonban az én felelősségem. Az, hogy
Istennek van egy látása, egy képe rólam, és rólunk, mint közösségről még
nem azt jelenti, hogy majd minden magától teljesül.
Isten
terve a hétköznapokban, az élet adta lehetőségekben bomlik ki sokszor. Megragadom-e,
élek-e vele? Vannak, akik keservesen kutatják, hogy hogyan szolgálják
Istent, és állandó kudarcérzésük van, hogy nem töltik be a feladatukat.
Pedig életükkel esetleg természetes módon dicsőítik Istent. Ha valaki
szolgálni akar, rá fog találni, hiszen Isten országában mindenki számára
van feladat – legfeljebb nem az, amiről én korábban azt gondoltam! Néha mi
elsőre fel sem ismerjük, és közben a helyünkön vagyunk és végezzük
szolgálva az adott dolgot, vagy épp annyira keressük, hogy ami a szemünk
előtt van, ami már a miénk, épp azt nem találjuk meg, mert valami
hatalmasat és eget-rengetőt várunk.
El
tudom fogadni Isten tervét magamra nézve? Nem könnyű dolog ez! Különösen,
amikor ebben a tervben vannak nehézségek, amik talán egy éltre szólnak,
amik előre nem voltak benne az ÉN tervemben. Tudom hagyni, hogy átvegye a
kormányt? Nem véletlen az, hogy itt is megszólal az, ami a szentesti igehirdetésben
is megszólalt, hogy Isten Jézussal mindent nekünk ajándékozott. Itt azt
mondja Isten – még a fogság kezdetén, a 70 nyomorúságos év elején –, hogy
övék a reményteljes jövő, a békesség, a meghallgattatás, az összegyűjtetés,
de ehhez hozzá kell fordulni állhatatosan és teljes szívvel.
Nem
úgy, hogy kicsit a magam eszére támaszkodom, kicsit másokra is hallgatok. Le
kell tudjak mondani önmagamról. Az élet egyik legnagyobb kihívása ez! A
fogságban élő népnek megmondták, hogy merre menjen, nem tetszett, de
mentek, mert muszáj volt. Amikor azonban hazamehettek, már nekik kellett dönteni.
Ha a saját fejem után megyek, akkor maradok Babilonban, ahol felnőttem,
ahol ismerem az életet, ha Isten ígéreteire nézek, akkor csomagolok, és
elindulok.
Vajon
miért csak a nép egy része ment haza? Ezért. Mert ez belső harc is, ki kell
adjam a kezemből az irányítást, és beletenni valakiébe, akit nem látok, nem
tudok megfogni, akiben hiszek, és menni vele. Hinni akkor is, amikor a
pusztákon át kell menni, amikor sebesre töri a saru a lábam, amikor éjszaka
van, tele félelmetes zajokkal. Hinni akkor is, amikor tudom, hogy a nyomor
és a rom fogad. Újra és újra igen-t mondani Istennek.
Nagyon
nehéz ilyenkor nem önigazságot keresni, nem önmagunkra, a nehézségekre
nézni, hanem fel. A bizalomról szól ez. Olyan ez, mint emberi
kapcsolatainkban. Ha szeretek valakit, akkor bízom benne, és ez bizony néha
erősen azzal jár, hogy a saját érdekeimről, vélt igazamról, önzésemről le
kell mondjak. Ez az egyik legnehezebb dolog talán: vezethetővé válni,
leszállni az életem trónjáról és átadni a jelképes koronám. De ha ismerem a
másikat, akkor tudom, hogy ő a lehető legjobbat akarja nekem, és nem
bántani akar, hanem ő is értem cselekszik – legfeljebb én azt kicsit
másképp képzeltem el.
Nekünk ilyen szerető Istenünk van, aki értünk
cselekszik. Aki tudja, hogy mi válik javunkra, mikor mire van valóban
szükségünk. Olyan Urunk van, akinek a kezébe tehetjük az életünket, mert ő
nem összetörni, hanem építeni akar bennünket, és a mennyei hon dicsősége
felé vezetni. Bár van úgy, hogy mi is megjárjuk életünk fogságát, vagy
hazatérőben a pusztát, és nem minden úgy sül el, ahogy azt mi lelki
szemeink előtt már előre láttuk, de neki akkor is terve van velünk. Terve
van népeként, gyülekezeteként, gyermekeként, és lehet, hogy a következő
évben sok jó és sok rossz is fog történni velünk, de az bizonyos, hogy Ő békességet
és nem romlást tervez, és reményteljes jövőt ad nekünk. Ha segítségül
hívjuk, és állhatatosan imádkozunk hozzá, akkor meghallgat bennünket.
Megtaláljuk őt, ha keressük, és teljes szívvel folyamodunk hozzá. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|