|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Erőm és énekem az Úr”
Zsoltárok
könyve 96. fejezet
„1Énekeljetek
új éneket az ÚRnak, énekelj az ÚRnak, te egész föld!
2Énekeljetek az ÚRnak, áldjátok nevét, hirdessétek
szabadítását minden nap!
3Beszéljétek el dicsőségét a nemzeteknek, csodáit
minden népnek!
4Mert nagy az ÚR, méltó, hogy dicsérjék, félelmesebb
minden istennél.
5Hiszen a népek istenei csak bálványok, az ÚR pedig az
ég alkotója.
6Fenség és méltóság jár előtte, erő és ékesség van
szentélyében.
7Népek törzsei! Magasztaljátok az URat! Magasztaljátok
az ÚR dicsőségét és hatalmát!
8Magasztaljátok az ÚR dicső nevét, ajándékot hozva
jöjjetek udvaraiba!
9Boruljatok le az ÚR előtt szent öltözetben, reszkess
tőle, te egész föld!
10Mondjátok el a népeknek, hogy uralkodik az ÚR!
Bizony, szilárdan áll a világ, nem inog. Igazságosan ítéli a népeket.
11Örüljön az ég, örvendezzen a föld, zúgjon a tenger a
benne levőkkel!
12Ujjongjon a mező, és minden, ami rajta van! Ujjongnak
majd az erdő fái mind
13az ÚR előtt, amikor eljön, mert eljön, hogy
ítélkezzék a földön. Igazságosan ítéli a világot, pártatlanul a népeket.”
Drága mennyei Atyánk!
Hálás szívvel köszönjük meg Neked a Tőled nyert öröm
ajándékait. Köszönjük azt, hogy igazi örömteli alkalmat akarsz készíteni
számunkra, ezen a mai istentiszteleten is, amikor Téged magasztaló
közösségként figyelhetünk szent szavadra. Urunk! Azonban tökéletesen
ismersz minket, és látod, hogy minden igyekezetünk ellenére mennyire nem
vagyunk képesek örömként megélni a velünk történteket. Folyton panaszkodunk,
ahelyett, hogy hálával gondolnánk a Tőled kapott mindennapi ajándékokra.
Egyre csak kesergünk, ahelyett, hogy magasztalnánk Téged a számtalan
figyelmeztetésért, amellyel igazgatni próbálod lépteinket. Bocsásd meg
Atyánk lelki vakságunkat, amely miatt nap mint nap óráról-órára, sőt szinte
percről-percre újra kell tanulnunk azt, hogy mit is jelent a Krisztus
követése. Így kérjük most körülöttünk a Szentlelked megvilágító erejét,
hogy általa felnyíljon a szemünk, és tisztán láthassuk azt, ahogyan a
teremtett világ egésze a Te neved nagyságát dicsőíti. Így áldd meg Lelkeddel
az Ige hirdetőjét és hallgatóit, hogy mi is a zsoltáros örömével és
ujjongásával magasztalhassunk Téged a Tőled kapott szeretetért. Ámen.
286. dicséret 1-13. vers
Jer, dicsérjük az Istennek
Fiát,
A szép szűznek áldott szent
magzatját,
E világnak édes Megváltóját,
Bűnösöknek kegyes
szószólóját.
Adjad nékünk a te
Szentlelkedet,
Terjesztessed a te szent
igédet:
Ismerjünk meg mindnyájan
tégedet,
Dicsérhessük a te szent
nevedet.
Mózes 2. könyve
14. fejezet 29-31; 15. fejezet 1-3; 20-21. versek
2Mózes 14:29-31
„29Izráel
fiai viszont szárazon mentek át a tenger közepén, és a víz falként állt
jobbról és balról.
30Így szabadította meg az ÚR azon a napon Izráelt
Egyiptom hatalmából. És látta Izráel az egyiptomiakat holtan a tenger
partján.
31Amikor látta Izráel, hogy milyen nagy hatalommal bánt
el az ÚR Egyiptommal, félni kezdte a nép az URat. Hitt az ÚRnak és
szolgájának, Mózesnek.”
2Mózes 15:1-3;
20,21
„1Akkor
ezt az éneket énekelte Mózes Izráel fiaival együtt az ÚRnak: Énekelek az
ÚRnak, mert igen felséges, lovat lovasával a tengerbe vetett.
2Erőm és énekem az ÚR, megszabadított engem. Ő az én
Istenem, őt dicsőítem, atyám Istene, őt magasztalom.
3Az ÚR vitéz harcos, az ÚR: ez a neve.”
„20Ekkor
Mirjám prófétanő, Áron nénje, dobot vett a kezébe, és kivonultak utána az
asszonyok mind, dobolva és körtáncot járva.
21Mirjám így énekelt előttük: Énekeljetek az ÚRnak,
mert igen felséges!”
Szeretett Testvérek!
Valaki egyszer így fogalmazott a 107. zsoltár bizonyos verseire gondolva:
„Isten csodatettei csak a nagy vizeken és a mélységes tengeren
ismerhetők meg, mi pedig a sekély vizeket szeretjük.”
A 107. zsoltár néhány verse így szól:
„Vannak, akik
hajókon a tengerre szálltak, munkájukat a nagy vizeken végezték.
Ezek látták az
ÚR tetteit, csodáit a mélységes tengeren.
Szavára
forgószél támadt, fölemelték őket a hullámok.
Égig
emelkedtek, majd a mélybe zuhantak, kétségbeestek a veszedelemben.
Imbolyogtak,
tántorogtak, mint a részegek, bölcsességük egészen odalett.
De az ÚRhoz
kiáltottak nyomorúságukban, és kiszabadította őket szorult helyzetükből.
Lecsendesítette
a forgószelet, elcsitultak a hullámok.
Örültek, amikor
azok elsimultak, és a kívánt kikötőbe vezette őket.
Adjanak most
hálát az ÚRnak szeretetéért, és az emberekkel tett csodáiért!”
Eddig a 107. zsoltár egy részlete, és a mondatot, e
megállapítást újra elmondom:
„Isten csodatettei csak a nagy vizeken és a mélységes tengereken
ismerhetők meg; mi mégis a sekély vizeket szeretjük.”
Visszakanyarodva a fölolvasott bibliai szakaszhoz
Mózes 2. könyvéből, melyet a közelmúltban olvashattunk, emlékezhetünk arra,
hogy amikor Mózes és Áron elmegy a fáraóhoz, hogy a népet elkérje, hogy a
pusztában ünnepet szenteljenek az Úrnak, akkor a fáraó azt mondja: „Kicsoda az az ÚR, hogy hallgassak a
szavára és elbocsássam Izráelt? Nem ismerem az URat, és nem bocsátom el
Izráelt”. Nyilvánvaló. Aki nem ismeri az örökkévaló Istent, az nem fog
engedelmeskedni neki. A világtól ne várjuk, hogy az Istennek akar
engedelmeskedni, annak az Istennek, akit nem ismer, aki neki nem Istene,
nem fogadja el. A világ a maga bálványainak engedelmeskedik. Ahogy a fáraó
is azt mondta: „Kicsoda az az Úr, kicsoda az az Isten, akiről, és akinek a
nevében te beszélsz? Nem ismerem, tehát nem engedelmeskedek.”
És mindezt azért idéztem föl, mert az előbb olvasott
bibliai szakaszunk korábbi mondataiban ezt találjuk – Én vagyok az Úr, megtudja
Egyiptom. Kicsoda az az Úr? Én vagyok az az Úr. Meg fogjátok tudni. Mert
előbb-utóbb mindenkinek meg kell tudnia, hogy kicsoda az Isten.
És amikor ez a korábban rabszolganép, robotmunkára
kényszerített kis csapat kijöhetett, és már ott tartanak a Nádas-tenger
határán, akkor az egyiptomiak rádöbbenve, hogy „de az ingyen munkaerőt
engedtük el! – mégis csak vissza kellene hozni! – hát ki fog helyettünk
dolgozni?” –, a fáraó a harci kocsikkal, a korabeli csúcs haditechnikával
utánamegy ennek a nincstelen rabszolga népnek, amelyiket éppen most
engedett el.
És ugye ez az a szituáció, amikor előttük a tenger,
és Izrael fiai mögött, ott a homokbuckák fölött feltűnik az akkori világ
egyik világbirodalmának katonai ereje. És ebben a szituációban most ezt
olvastuk: Mózes énekelt.
No de mi történt előtte? Miért énekelt? Miért
magasztalja az Urat? Mert ezt olvastuk: „Ekkor
Mózes éneket énekelt Izráel fiaival együtt az Úrnak”.
Miről is van szó? Azt mondja Mózes – és ezt a három gondolatot
szeretném most aláhúzni: megszabadított
engem az Úr, erőm az Úr, énekem az Úr.
Megszabadított engem az Úr. Emberi lehetőség szerint két lehetőség volt
Izrael fiai előtt. Az egyik, hogy visszamenni Egyiptomba, és folytatni a rabszolgasorsot. A másik: itt halni meg a pusztában. „No de ezért meg miért hoztál
ki bennünket? – háborgott a nép – Egyiptomban is vannak sírok, ott is
meghalhattunk volna a robotban. Most eljutottunk idáig, és itt haljunk meg
a pusztában?” Emberileg gyakran ez a két lehetőség látszik. Vagy
visszamenni a szolgaságba és majd abba
belepusztulni, vagy itt
belepusztulni ebbe a helyzetbe. Ezek az emberi lehetőségek.
És
az isteni megoldás? Az isteni lehetőség és az isteni megoldás ennél sokkal
több: itt át fogtok kelni! Van
más lehetőség is; több és
nagyszerűbb lehetőség is, mint, amit mi gyakran emberi életünk
szorításaiban megoldásként, kiútként látnánk. Az isteni megoldás – ha
hittel ráléptek erre az útra –, az egy harmadik lehetőség volt: átkelhettek: megismerhettek engem, mint szabadító Istent.
És
itt érdemes egy pillanatra megállnunk a Római levél elejére gondolva, ahol is
azt olvashatjuk többek között, hogy az
Isten istensége és hatalma a teremtett világ értelmes vizsgálata révén
megismerhető, meglátható. Igen, az Isten istensége, bölcsessége, hatalma.
Viszont azt mondja Mózes: szabadító
az Úr. Megszabadított engem. Istent igazán akkor ismerhetjük meg,
amikor szabadítónkká lesz. Az, hogy a világ teremtője, ez egy tény; ez egy
adottság. Hogy ezt elfogadom vagy nem fogadom, ez most egy másik kérdés. De
Istent igazán megismerni akkor ismerjük meg, hogyha magunkat odabízzuk,
rábízzuk, és akkor megtapasztaljuk az ő szabadítását. Izrael számára – és
így az ószövetségi kijelentésben is – Isten először igazán az ígéretet tevő
(gondoljunk Ábrahámra), és a szabadító Istenként mutatkozott be. Majd
azután értik meg, hogy ő a teremtő. Nyilvánvaló. Aki mindeneket teremt,
olyan hatalmas, az tud szabadítani. Aki megszabadított – persze, azért
szabadított meg, mert ő a mindeneket teremtő Isten. Az, hogy az Isten
hatalma, bölcsessége a teremtett mindenségből valamelyest meglátható, ez
egy nagyon fontos mozzanat, van, aki így indul el talán a hit útján. De,
hogy az Isten szabadító Isten,
ez sokkal több annál, mint csupán azt tudni, „hát van egy teremtő Isten,
hadd legyen!”. A szabadítóhoz sokkal szorosabb kapcsolatunk lesz. És ez az,
amely megjelenik a Tízparancsolat
elején is, ahol az Úr nem úgy mutatkozik be, hogy én vagyok a teremtő,
hanem „én vagyok az Úr, a te Istened,
aki kihoztalak téged a szolgaság házából”. Én vagyok a te szabadító
Istened. És majd a szövetség igéi, a Tízparancsolat
igéi ezután jönnek.
Fontos
azt is észrevennünk – miközben azt mondja Mózes és vele együtt Izrael fiai,
hogy az Úr megszabadított engem – hogy kiáltottak
Istenhez, jajgattak – újra, nem először, újra –, amikor meglátták, hogy nem
csak elől van akadály, hanem mögöttük egy életveszélyes hadsereg közeledik.
Nos, kiáltottak az Úrhoz. Nagyon fontos, hogy kiáltsunk az Istenhez, de ez
még nem szabadulás. Ekkor még nem ismerjük meg mint szabadítót. Úgy
ismerhették meg mint szabadító Istent, hogy „Mózes, botoddal suhintsd meg a
tengert!” – Micsoda nevetséges
dolog! – Vagy hittel megteszed, és meglátod hatalmamat, vagy ha nem hiszed,
nem lépsz, nem látod meg hatalmam következő lépését. És nép, induljatok el!
Hitből elindulni. Fontos az, hogy jaj Istenem! De nagyon sok ember a ‘jaj
Istenemnél’ többre nem jut. Vagy nem akar jutni. És úgy kevésbé ismerhetjük
meg az Isten hatalmát. Hitből lépni kell.
Nem
véletlen a Zsidókhoz írott levél 11. fejezete, a hit hősei, ahol újra és
újra ezzel kezdődik egy-egy mondat, hogy hitből. Hitből lépett Ábrahám,
hitből lépett Mózes és hitből és sorolja, sorolja ott az Ószövetség nagy
alakjait.
Fontos,
hogy Istenhez kiáltsunk, de hogyha kiáltottunk, és az Úr azt mondja, hogy
akkor most bízd ide magad és lépjél, akkor lépni kell. Akkor nem újra
jajgatni kell. Nem újra panaszkodni kell, hanem engedelmeskedni. És akkor
ismerjük meg: megszabadított engem az Isten.
A másik – amit Mózes így fogalmaz meg – erőm
az Úr. Erőm. Igen, erő
az Úr és erőm az Úr.
Miről
van szó? Arról van szó, hogy a hit a nehézség mögé néz. És meglátja mögötte
az Isten hűségét. Hit nélkül csak azt látjuk, ami a szemünk előtt van, és
akkor lehet jajgatni. Mert valóság volt a Nádas-tenger és valóság volt a
közeledő harci kocsik csapata. Ezt látja a testi szem, ezt látja az óember.
De a nehézségek mögé a hit tekint. És a nehézségek mögött, fölött meglátjuk
az Istent, aki hűséges. Nagyon érdekes, hogy ha egy kicsit figyelmesen
tanulmányozzuk ezeket a történeteket, akkor nagyon érdekes az az apró
mozzanat, hogy az a bizonyos felhő itt nem fölöttük van, nem előre vezeti
még őket, hanem van ott egy ilyen kis mozzanat, hogy mögéjük ment, és Izrael
fiai és az egyiptomi csapatok közé állt.
Érdemes
egy pillanatra ezt meglátni. Miről is van szó? Arról a kettős dologról – egyik
oldalról, és ez már az egész Újszövetségben is így jelenik meg –, hogy az
Úr közénk és bűneink közé állt. Tudniillik a
Jézus Krisztus által, és így lehet a mi lelkiismeretünknek békessége – tudniillik
a bűnbocsánat által. Hogy az Úr a Krisztuson keresztül néz ránk, és ezért
van bocsánat. És ezért lehet lelkiismeretünknek békessége, ha hozzá térünk.
A
másik vonatkozás, hogy az Úr közénk
és körülményeink közé áll,
ahogy a felhő odavonult a kis nép és a hatalmas hadsereg közé. És ez pedig
a szív békességét adja. Amikor tehát közénk és körülményeink közé oda áll
az Úr. A körülmények még megvannak, még ugyanazok, de már ott van az Úr. És
ez adja a szív békességét. A világ még nyugtalan, zajongó, kétségbeejtő,
kilátástalan, de ott van az Úr. Ezt a hit szemeivel láthatjuk meg. Viszont
ha hittel meglátjuk, akkor erőm az
Úr. Én erőtlen vagyok, a helyzet kétségbeejtő, emberileg nagyon
gyatra megoldásokat tudnék kitalálni, de ott van az Úr és akkor az Úr lesz
az én erőforrásom.
Van
itt egy olyan mondat is, amit a régi fordítás így mond, hogy veszteg
maradjatok, mert az Úr harcol értetek. Igen, ha megtanultunk megállni –
amikor az Úr azt mondja, hogy most állj meg, mert most én következek – ha
megtanultunk megállni, akkor tudunk elindulni. Ha megtanultunk megállni, az
Úrra bízni egy-egy helyzetet, akkor majd ő megadja annak a jelét, amikor el
kell indulni és cselekedni. Itt is meg kellett állni, és először: suhintsd
meg a tengert. Nem azt olvassuk:
menjetek, neki a víznek! Hanem álljatok meg, nyilvánvalóvá akarom tenni,
hogy ti erőtlenek vagytok, kicsik vagytok, gyöngék vagytok, de ezt úgy
tudom nyilvánvalóvá tenni, hogy egy jelképes cselekedetet tegyél meg Mózes.
És úgy lesz nyilvánvalóvá a nép számára, hogy ha elhiszitek, akkor
elindultok. A többit majd én intézem – mondja az Úr.
Meg
kell tanulnunk megállni, az Úrra bízni, és meg kell tanulnunk elindulni,
amikor pedig el akar indítani bennünket az Isten. Viszont ugye azt is
tudnunk kell, hogy az óember nem járhatja azt az utat, amire az Isten népe
hivatott. Óemberként a régi, csak magunkban bízó, bálványainkban bízó
életformánkkal, gondolkozásunkkal azon az úton nem tudunk menni, és nem is
mehetünk, amire Isten népe hivatott. Ezen az úton Izrael fiai mehettek, és
átjutottak. Egyiptom fiai odavesztek. És itt megdöbbenhetünk, és meg kell, hogy döbbenjünk. Az Isten
kegyelme az egyik oldalon. De ennek a kegyelemnek a másik oldala ítélet.
Aki elindul hittel ezen az úton, az a kegyelmet tapasztalja meg belőle. Aki
vakmerően és Istennel szemben akar cselekedni, az a kegyelemnek az
ellenkező oldalát, az ítéletet tapasztalja meg. A Szent Istennel nem lehet
játszani, és ne játsszuk azt, hogy „jaj, az Isten szeret, és hát az nem
lehet, hogy emberek elvesszenek!”. De lehet. Nem azért, mert nem szeret,
hanem azért, mert a szeretetet nem fogadtuk el. Aki nem fogadja el a
segítséget, az el fog veszni. Aki nem fogadja el az orvosi segítséget,
minden másba akar bízni, az ne csodálkozzon, ha rajtaveszít. De óemberi
indulattal nem lehet járni a hit útján. Aki viszont elindul a hit útján, az
megtapasztalja, hogy az Isten erős Isten. Mózes ezt így mondja: Erőm az Úr.
És a harmadik mozzanat, éppen azért, mert
megszabadított, éppen azért, mert az Isten erős Isten, éppen ezért énekelek
az Úrnak – énekem az Úr – olvassuk a rövid hitvallás szerinti
megfogalmazást. Énekem az Úr.
Korábban csak jajgattak. Jajgattak, mert valóban
emberileg rettenetesen kétségbeejtő volt a helyzet. Jajgattak,
kétségbeestek, csak a hiányt, a hibát látták, meg azt keresték. Most pedig
énekelnek. Most énekelnek, most örvendeznek.
Vajon
mennyire örülünk mi annak, amiben az Isten az ő szabadítása szerint
részeltet bennünket?
Nem
szójáték, hanem érdemes megfigyelni a magyar nyelv ilyen szempontból zseniális:
részeltet bennünket. Nem az egészet! Egy részét. De azt ideadja, azt most
adja az Isten. Majd a következő részét meg holnap, azután meg majd
holnapután. Részeltet az Isten bennünket. Izrael fiai az Isten szabadító
szeretetének egy részét élhették
át. Mert majd utána lesz még ott a manna, meg lesz ott még majd a víz, a
többi rész. A mindennapi kenyér, amire most van szükséged, azt a részt
megkapod. Örülünk mi annak a résznek? Vagy azonnal elkezdünk háborogni,
hogy csak ennyi? Hát nincs is szabadítás! És akkor oda van az örömünk. Már
nem is látjuk a szabadítást és a szabadítót.
A
nép, amelyik jajgatott, most örül. Most örvendezik. Most Istent magasztal.
És a magasztalás nagyon fontos, mert mindig az Úr hatalmára emlékeztet.
Éppen arra a részre, amit most kaptunk. Mert rész szerint van bennünk az
ismeret, a prófétálás is. Az is töredékes. Az Isten lépésről-lépésre akar a
hit útján vezetni bennünket, és lépésről-lépésre egy-egy részletét
ismerhetjük meg. De a holnaputánit, meg a holnapit csak akkor ismerhetjük
meg, hogyha ma hittünk és engedelmesek voltunk. Csak akkor lehet eljutni
oda. Aki úgy akar egy nyári kirándulás alkalmával mindent látni, hogy az
első lépést nem teszi meg… vagy az elsőt még megteszi, és annál a
műemléknél letáboroz, és utána elkezd panaszkodni, hogy hol van az a sok
látnivaló – azt mondták itt nagyon sok mindent lehet látni?
Nos
mennyire örülünk mi annak, amiben az Isten életünk folyamán részeltet? Vagy azonnal a többit
hiányoljuk? Előbb jó lenne örülni. Itt ezt olvastuk, Mózes Izráel fiaival
énekelte ezt az éneket, erőm és énekem az Úr.
Én
szeretnék most a zsoltárszerű nagy éneket átlépve (mert csak az elejét
olvastam föl), szeretnék az utána következő pár mondatra is figyelmet
irányítani: „Ekkor Mirjám prófétanő, Áron
nénje, dobot vett a kezébe, és kivonultak utána az asszonyok mind, dobolva
körtáncot járva.” Mirjám és az asszonyok mind. Férfiak és asszonyok. Mindannyian
együtt örvendeznek. Kivonulnak együtt, dobot kézbe véve, körtáncot járva.
És énekelnek: „Énekeljetek az Úrnak,
mert igen felséges”. Az ének, az örvendezés, ami itt történik, az nem
olyan ünnepélyes örvendezés, mint ahogy mi szoktunk. „Örvendj egész föld az
Istennek” – és hogyha itt egy nem magyar anyanyelvű lenne, akkor azt hinné,
hogy temetési éneket énekeltünk. Mert mi olyan ünnepélyesek tudunk lenni,
hogy amikor örülünk, és örvendező éneket énekelünk, nem látszik rajtunk.
Nem látszik. Ez nem teljesen jó.
Nem fogunk jövő ilyenkor körtáncot járni – de akinek
öröme van, az örüljön! Nem kell túljátszani és megjátszani, mert az
képmutatás. De, hogyha megszabadított az Úr, ha erőm és énekem az Úr, akkor
valami látszódjon is ebből! Ami szívből jön, az látszódjon. Dobot ragadva,
körtáncot járva, körbe mennek, és mondják és magasztalják az Istent.
Próbáljunk összegezni néhány fontos gondolatot a
magunk számára, hogy elvihető legyen.
Először is: az Isten népének egyik fontos kiváltsága az Úr magasztalása. Ezt más nem
fogja tenni! Kicsoda az az Úr? – legfeljebb ezt kérdezik, amit a fáraó is
kérdezett. Kicsoda az az Úr? Nem ismerem, nem engedelmeskedek, és hát nem
fogok örülni. Az Isten népének az egyik fontos kiváltsága – nem
kötelessége, mert az már régen baj, ha kötelező örülni (volt már ilyen a
történelemben) – kiváltság az Úr magasztalása.
Miért
fontos és milyen haszna van annak, ha újra és újra ott van bennünk,
közösségünkben az Úr magasztalása? Először is az Isten magasztalása a helyünkre állít. Mert nem mindig a
helyünkön vagyunk hívő emberként sem. A helyünkre állít. Miről van szó?
Most nem a munkahelyre gondoltam. Nem is a lakásra. Még csak nem is a
templomi padban a helyünkre (bár ezekre is igaz lenne). A helyünkre állít,
nevezetesen az Isten elé állít.
Istent csak úgy magasztalhatom, ha az Istenre nézek. Ha csak jajgatok, mert
a körülményeket látom, az Istent már nem is látom, akkor ott nem fogok
magasztalni. Ott nincs öröm. A magasztalás azt jelenti, hogy tudatosan oda
figyelek arra, amit az Isten cselekedett. Akár éppen most az életemben,
akár tegnap, akár a családom életében, akár a gyülekezetem életében, a
nemzetem életében, akár az üdvösség történetében. Az Isten sokszor
cselekedett nagyszerű dolgokat! A magasztalás, ez a kiváltság, ami az Isten
népének a kiváltsága, azt jelenti, hogy odaállok az Isten elé, az Istenre
figyelek.
Ha
az Istenre figyelek, akkor pedig óhatatlan, elkerülhetetlen, hogy ne
magasztaljam őt. De ez azt is jelenti, hogy előbb
az Úrra nézni és azután a körülményekre. Mi legtöbbször fordítva szoktuk.
Mi a körülményekre nézünk, azok nem éppen örvendetesek, sőt nehezek, a
körülményekre nézünk, még mindig a körülményekre, aztán mikor már úgy
látjuk, hogy emberileg nem bírjuk, akkor elkezdünk jajgatni, kiáltani az
Úrhoz, mert hát mégis csak hívő emberek vagyunk. Előbb az Úrra nézni, őt
magasztalni, és ebben, hogy erőm az Úr, ebben az összefüggésben nézzek a
körülményekre.
Nagyon
fontos, ez a fajta sorrend. Az Úr magasztalása így megvéd a bálványimádás
veszélyétől is, mert hívő emberként is bele-bele tudunk csúszni, hogy
kisebb nagyobb dolgokban, ügyekben nem Istent, hanem valami mást fogunk
tisztelni, imádni.
Az
Úr magasztalása azt is jelenti, hogy reménység van, távlatokat nyit ott,
ahol beszűkült a világ. Ahol a Nádas-tenger és az egyiptomi csapat – ott
nagyon beszűkült a világ, és emberileg ez tényleg így néz ki. De az Isten
magasztalása azt jelenti, hogy van kiút.
Van szabadulás. Egészen
másmilyen. Hiszen Izrael fiainak is volt elképzelése: menjünk vissza
Egyiptomba. A biztos rabszolgaság még mindig jobb. Aztán úgyis meghalunk
ott. Volt szabadulásra elképzelésük, csak az Úrnak más, nagyszerűbb
elképzelése volt.
A
magasztalás tehát reménységünkben megújít, távlatokat nyit és így erőt ad.
És így kapcsolódhat össze ez a kettő, hogy erőm
az Úr, ezért énekem az Úr.
Énekem az Úr, akkor erőt jelent számomra. Ez a kettő összekapcsolódik. Nem
véletlen hív éneklésre Mirjám, és hívnak az asszonyok éneklésre. Az, hogy
az Isten népének kiváltsága az Úr magasztalása, ez azt is jelenti, hogy ez
a fajta magasztalás és hálaadás előbb-utóbb szolgálatra indít. Megmutatja a
területet, hogy hol lehet cselekedni. Ez a magasztalás bizonyságtétellé
válik. És ez a bizonyságtétel másoknak is reménységet kínálhat föl. És
másoknak is fölkínálhat egy olyan utat, hogy megismerjék az Urat. És ne azt
mondják: kicsoda az az Isten?! Nem ismerem. Nem engedelmeskedek.
Szeretett Testvérek!
Mózes és sokan vele ezt mondták: erőm és énekem az Úr. Így legyen.
398. dicséret legyen közös feleletünk:
Úr lesz a Jézus mindenütt,
Hol csak a napnak fénye süt,
Úr lesz a messze teengerig,
Hol a hold nem fogy s nem
telik.
Őneki mondjunk bő imát,
Dícsérjük azzal homlokát,
Jó illat légyen szent neve,
Minden napon dícsérete.
Országok, népek és nyelvek,
Ő dicsőségét zengjétek,
Gyermekek hangja hirdesse:
Áldott a Jézus szent neve!
Ő királysága bő áldás,
Ott van a felszabadulás,
Fáradtak ott megnyugszanak,
Inségesek megáldatnak.
Minden teremtés dícsérje,
A király Krisztust tisztelje,
Angyali ének zengjen fenn,
S mind e föld mondja rá:
Ámen.
Ima
Hálát adunk Istenünk, hogy az esztendő elején az élet
hétköznapi gondjaiból, aggodalmaskodásunk mélységeiből, erőtlenségeinkből,
a kísértések csapdáiból hatalmas tetteidre irányítottad figyelmünket.
Segíts bennünket, hogy felismerjük személyes és családi életünkben,
gyülekezetünk közösségében Szentlelked most is munkálkodó erejét, hatalmát,
vezetését. És ne engedd, hogy elhalványuljon bennünk megtérésre,
újjászületésre munkálkodó kegyelmed, bűneinket megbocsátó irgalmad, az
elhívó és szolgálatba hívó szavad ereje. Magasztalunk, hogy megkerestél,
megszólítottál, követésedre hívtál, hogy te lettél a mi szabadítónk. Hálát
adunk, hogy a hitben testvérekkel, gyülekezettel ajándékoztál meg, hogy
egymás hite által is épülhessünk. És dicsőítünk, mert Te nagyobb és
hatalmasabb vagy minden ember által kigondolt, formált, istenített régi
vagy modern bálványnál. Magasztalunk, hogy Általad új értelme, célja,
küldetése lett földi életünknek. És könyörgünk Urunk azokért, akik
betegség, gyász miatt vagy az élet más próbái miatt most mélységeket kell,
hogy megjárjanak, akik mély vizekben kell, hogy járjanak. Segítsd őket,
hogy tudjanak, s akarjanak felnézni Reád, és így reménységben
megerősödhessenek. Könyörgünk gyülekezetünk lelki közösségének további
erősödéséért és épületeink bővítéséért, a szükséges anyagiakért, amelyeket
nálunk elhelyeztél, hogy a kapott lelki áldásokért, gyermekeink jövőjét is
munkálva építési, bővítési terveink megvalósulhassanak. És könyörgünk
Urunk, hogy a Benned bízó, Általad örvendező keresztyének élete, hogy a mi
életünk, a mi gyülekezetünk öröme által sokan megláthassanak, megismerhessenek
Téged; hozzád térjenek, hogy sokaknak Te légy ereje, éneke, öröme,
reménysége. Ámen.
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|