|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Találkozási pont
Apostolok
cselekedetei 2. fejezet 37-47. vers
„37Amikor
ezt hallották, mintha szíven találták volna őket, ezt kérdezték Pétertől és
a többi apostoltól: »Mit tegyünk, atyámfiai, férfiak?«
38Péter így válaszolt: »Térjetek meg, és
keresztelkedjetek meg valamennyien Jézus Krisztus nevében, bűneitek
bocsánatára, és megkapjátok a Szentlélek ajándékát.
39Mert tiétek ez az ígéret és gyermekeiteké, sőt
mindazoké is, akik távol vannak, akiket csak elhív magának az Úr, a mi
Istenünk.«
40Még más szavakkal is lelkükre beszélt, és így
kérlelte őket: »Szabaduljatok meg végre ettől az elfajult nemzedéktől!«
41Akik pedig hittek a beszédének, megkeresztelkedtek,
és azon a napon mintegy háromezer lélek csatlakozott hozzájuk.
42Ezek pedig kitartóan részt vettek az apostoli
tanításban, a közösségben, a kenyér megtörésében és az imádkozásban.
43Félelem támadt minden lélekben, és az apostolok által
sok csoda és jel történt.
44Mindazok pedig, akik hittek, együtt voltak, és
mindenük közös volt.
45Vagyonukat és javaikat eladták, szétosztották
mindenkinek: ahogyan éppen szükség volt rá.
46Napról napra állhatatosan, egy szívvel, egy lélekkel
voltak a templomban, és amikor házanként megtörték a kenyeret, örömmel és
tiszta szívvel részesültek az ételben;
47dicsérték az Istent, és kedvelte őket az egész nép.
Az Úr pedig napról napra növelte a gyülekezetet az üdvözülőkkel.”
Kegyelmes Istenünk!
Csaknem kétezer év telt el az előbb elhangzott
igeszakasz történései óta. A világ, amelyben élünk, rengeteget változott ez
alatt az idő alatt. De ebben a mai, rohanó világban mégis maradt egy hely,
a Te házad, ahol megállhatunk, feltöltődhetünk, és testvéri közösségben
lehetünk úgy, mint annak idején az első keresztyének.
Köszönjük Urunk, hogy építed ezt a közösséget. Köszönjük,
hogy hétről-hétre megtelnek a padsorok, hogy Te adsz a szívünkbe vágyakozást,
hogy eljöjjünk meghallgatni Igédet. Köszönjük Istenünk, hogy egyre többen
lehetünk, hogy most is gyarapítod a gyülekezetedet.
Bocsásd meg, ha a kezdeti tűz az évek során megszokássá
fakul. Teremts bennünk tiszta szívet, Urunk, és az erős lelket újítsd meg
bennünk. Segíts bennünket, hogy mi is készek legyünk mindent megtenni az
evangélium terjedéséért úgy, ahogyan azt annak idején az első gyülekezet
tette.
Áldd meg a mai istentiszteletünket. Légy az Ige
hirdetőjével és hallgatóival, és légy azokkal is, akik ma nem tudtak
eljönni.
Áldd meg e gyülekezetet, hogy szent Igédtől
erősödjön, épüljön, hogy ezáltal tisztán lássa és cselekedje a Te
akaratodat.
Jézus Krisztus nevére kérünk: Ámen
Mózes 2. könyve
25. fejezet 1-9 vers
„1Ekkor
így szólt az ÚR Mózeshez:
2Mondd meg Izráel fiainak, hogy gyűjtsenek részemre
felajánlást minden embertől, akit arra indít a szíve. Gyűjtsétek össze a
nekem szánt felajánlásokat!
3Ilyen felajánlást gyűjtsetek össze tőlük: Aranyat,
ezüstöt és rezet, 4kék és piros bíbort, karmazsin fonalat,
lenvásznat és kecskeszőrt, 5vörösre festett kosbőrt, delfinbőrt
és akácfát, 6lámpaolajat, balzsamot a felkenéshez való olajhoz
és a jó illatú füstöléshez;
7ónixköveket és foglalatba való drágaköveket az
éfódhoz és hósenhez.
8Készítsenek nekem szentélyt, hogy köztük lakjam!
9Egészen úgy készítsétek el, ahogyan megmutatom neked
a hajlék mintáját és az egész fölszerelés mintáját!”
Ebből a szakaszból (amelynek tartalma részben már a
múlt vasárnapról ismerős), a 8. verset szeretném újra hangsúlyossá tenni:
Ezt mondja az Úr: „Készítsenek
nekem szentélyt, hogy köztük lakjam!”
Szeretett Testvérek!
A hétköznapi életben mindannyian nagyon jól
megszoktuk már, hogy különböző táblák, KRESZ-táblák, információs táblák
segítenek a közlekedésben, a postán vagy a különböző nagyobb
középületekben. Olyannyira megszoktuk ezeket, hogy a számítógép világában
is találkozunk ilyen ikonokkal. Olyan jelképek ezek, amelyeket értünk, ha
esetleg külföldön járunk; ott is azonnal tudjuk mit jelent, pedig lehet,
hogy az adott ország nyelvét nem beszéljük.
Én most egy táblát mutatok, amit lehet, hogy valaki
látott már vagy ehhez hasonlóval találkozott már.
Vajon mit jelenthet ez, hol és miért szoktak ilyen
vagy ehhez hasonló táblát elhelyezni? Vagyis ott van középen egy pont, és a
nyilak arra mutatnak.
De ehhez hasonló jelentésű, bár formájában kicsit
másabb, és lehet, hogy vannak, akik olyannal találkoztak, ott is középütt
van egy pont vagy egy karika, és utána egy másik kör van. De lehet, hogy
egyszerűen csak felírva látták: TALÁLKOZÁSI PONT. Mondjuk egy repülőtéren,
egy nagyon nagy bevásárló vagy kiállító központban egyre többször lehet
ilyennel találkozni. Tehát, ahol nagyon sok ember jelenik meg. Nagyon
sokféle helyiség, nagyon sokféle funkció van, hogy el lehessen igazodni,
nem csupán a különböző feladatok, funkciók, helyiségek és az odavezető utak
vannak kitáblázva, hanem van egy olyan is, amely egyszerűen találkozási
pont. Ott nem kell befizetni semmit, ott semmi valami rendkívüli dolog
nincs, egyszerűen az ott lévő emberek számára egy segítség. Segítség azért,
hogy ha mondjuk egy repülőtéren, vagy egy nagy vásárcsarnokban, kiállító
központban valakik megbeszélik a találkozást, akkor ne csak azt lehessen
mondani, hogy az 5-ös kapunál, ha bemész, akkor majd ott a 3. pavilon
sarkánál találkozzunk (amit aztán vagy meg fog találni vagy nem); hanem
egyszerűen van egy olyan hely, ami arra szolgál, hogy emberek
találkozhassanak a megbeszélt helyen.
Fölolvasott bibliai szakaszunkban, amelynek nagyobbik
része ismerős (bár nem ezt a szakaszt olvastuk a múlt vasárnap, de Mózes 2.
könyvének néhány fejezettel arrébb lévő szakasza részletesen írja a szentsátor
készítéséhez, ahogyan összegyűjtötték a hozzávalókat, a közös szolgálatok
feladatát, lehetőségét. Ebben a mostani szakaszunkban ez a mondat az, ami
különösképpen hangsúlyos: „készítsenek
nekem szentélyt”.
Szentélyt készíteni? Egy hajlékot készíteni? Egy
templomot készíteni az Úrnak? Miért? Miért? Miért nekem? A mondat így
folytatódik persze: – tehát készítsenek nekem szentélyt – „hogy köztük lakjam” – mondja az Úr.
Megvan egyértelműen, hogy mi a feladata, a funkciója, a rendeltetése a
szentélynek, ott a szentsátornak, hiszen a pusztai vándorlás, a
félsivatagos Sinai félszigeten való vándorlás idején hangzik ez a
kijelentés és felhívás. Megvan tehát az Úr jelenlétének sajátságosan hangsúlyos
helye, hogy ott lakjon. No de hát a Szentírást kicsit ismerő ember vagy
egyáltalán gondolkozó hívő ember azonnal fölteheti a kérdést: azért építeni
templomot, kápolnát, gyülekezeti központot, vagy ott a szétszedhető és majd
a vándorlás következő pontján újra felállítható szent sátrat, hogy az Úr
ott lakjon? Hát Salamon, amikor megépíti a Jeruzsálemi templomot, ott a
fölszentelő imádságában többek között azt mondja: Uram! Építettük ezt a
hajlékot, noha tudjuk, „…az egeknek
egei sem fogadhatnak be téged!”. Akkor miért?
Három vonatkozást szeretnék én most aláhúzni. Először
is ez a szentsátor, a templom, egy gyülekezeti központ – önmagán túlmutató jel. Önmagán
túlmutató jel. Emlékeztet bennünket akkor is, ha akarjuk, akkor is, ha nem
akarjuk. Akkor is, ha keresztyének vagyunk, akkor is, ha érdeklődők
vagyunk, akkor is, hogyha magunkat harcosan másmilyennek nevezzük.
Emlékeztet bennünket arra, hogy az emberi élet több. Emlékeztet bennünket
arra, hogy van valaki, akitől el lehet fordulni, le lehet tagadni, de attól
még van. Önmagán túlmutat. Valaki nagyobbra. Önmagán túlmutató jel ott a
pusztai vándorlás idején is Izrael népe számára, nevezetesen a földi szűkös
emberi lét korlátain túlmutató jel: hogy valóban az élet több és nagyobb,
mint amennyit a mi gyarló testünkben itt tapasztalunk, meg tudunk élni.
Önmagán túlmutató jel, biztatás, hogy az örökkévaló közel van.
Hogy köztük lakjam – erre emlékeztesse őket mindig,
hogy itt vagyok. Noha nem vagyok bezárható még a legnagyobb katedrálisba
sem. Jelen vagyok. Ez biztatás a mulandó embernek. A halál árnyékában járó
élő embernek biztatás, hogy az Isten itt van, nagyon közel van. Ha
számunkra nincs, akkor bennünk van a hiba. Önmagán túlmutató jelként kell,
hogy megépítsék közös erővel, összefogással, hozva a hozzávaló különböző
építési anyagokat is, együtt munkálkodva, tehát azért megépíteni, mert ez a
jel, amely önmagán túlmutat, bármilyen értékes is az az épület, vagy ott a
szent sátor, nem az anyagi értéke az igazi, hanem az, hogy bennünket döntés
elé állít. Az embert döntés elé állítja.
Ma is minden templom, minden embert döntés elé állít,
mert vagy bemegyek, vagy elmegyek mellette. Mindegyiknek meglesz a
következménye. Döntés elé állította ott a pusztai vándorlás idején is Izrael
fiait. Önmagán túlmutató, tehát Istenre mutató jelként. De ugyanakkor úgyis
túlmutatott önmagán, hogy közösségre
hív. És ez rendkívül fontos. Közösségre hív, vagyis az Úrral és az ő
népével együtt vagy nélküle, nélkülük. Vele, népével, nagyszerű lehetőségét
mutatja számunkra is. És úgy is túlmutat önmagán minden ilyen (mondjuk ma
így) gyülekezeti központ, vagy ott akkor a szent sátor, mert fel akar
emelni bennünket a földhözragadt, a sárba beleragadt – ahogy mondaná a
költő – emberlétünkből, fel akar emelni, hogy töltsük be az igazi
küldetésünket. Mert napi robot az van. De az élet több annál, minthogy
eszünk, alszunk és szaporodunk. Ezt az állatok is tudják. Az ember többre
hivatott. Önmagán túlmutat tehát.
A második, ami számomra fontos volt abból, hogy „készítsenek nekem szentélyt – mondja
az Úr – „hogy köztük lakjam, hogy
találkozási pont az Istennel.
Egy kiváltképpen való hely. Nemcsak túlmutat önmagán, hanem találkozási
pont – hogy köztük lakjam. Az igazán megdöbbentő az, hogy a szent Isten a
benne alig bízó, sokszor lázadozó, bűnös, tisztátalan nép között akar
lakni. Pedig mondhatná, hogy na, belőletek elegem van, nem kompromittálom
magamat. De az igazi szeretet az a szeretet, amelyik így lehajol. Lehajol
ott azon a félsivatagos, poros, sokszor sziklás, kopasz területen vándorló
néphez. Lehajol ahhoz a néphez, amelyik zúgolódik: menjünk vissza
Egyiptomba! – a biztos nyomorúság jobb, mint most itt küzdeni, harcolni. Legfőbbképpen
hinni.
Bízni az Úrban és vezetésében. Az Isten találkozni
akar népével. Most arra ma nincs idő, és a bibliai szakaszunk nem erről
szól, de Mózes könyvei nagyon szépen leírják, hogy maga a szent sátor, és
majd, ahogyan később a Jeruzsálemi templom is, hogyan épült föl. Most csak maradjon
annyi fontos számunkra és annyi hangsúlyos, hogy ahogy beléptek a sátorba,
a szent területre, akkor egy útvonalra léptek be, és ezen az oltár, az
áldozati oltár állt. És majd azután következett maga a sátor és annak a
belső része a szentély, ahol a szent láda, úgymond az Isten jelenlétének
szimbóluma volt. Vagyis, a szent Isten elé hogyan érkezhetett az ember?
Csak bűnbánattal, a bűnéért bemutatott áldozat, vagyis az oltár útján, az
áldozat oltárán keresztül. Ez az Újszövetség nyelvén azt jelenti, hogy
Jézus Krisztus keresztáldozata által állhatunk a szent Isten elé. Benne és
általa lehet bűneink bocsánata, életünk megtisztulása. Az Istennel lehet
találkozni. Mindaz, ami elválasztott bennünket, a saját hitetlenségünk,
bűneink, az a Krisztus által bocsánatot nyerhet, hogyha hozzá térünk.
Találkozni Istennel. És ebben a földi életben ez az
önmagán túlmutató jel újra és újra erre emlékeztet bennünket, szükségünk
van erre a találkozásra, különben ebben a nagy rohanásban és ebben a
magányos tömegben úgy el fogunk veszni, mint egy világváros repülőterének
óriási forgatagában; vagy egy hatalmas kiállítási terület rengeteg
pavilonja, sok ezer látogatója között. Vagy ahogy a hétköznapi életben
belefulladunk az éppen napi feladatokba, ki se látszunk belőle; de ha nem
is akarunk kilátszani belőle, akkor veszedelmes sodortatásnak tesszük ki
magunkat.
Ez a találkozási pont azt is jelenti, hogy az
Ószövetségben többször ezt a bizonyos szent sátrat a kijelentés sátrának is nevezik. Ahol
az Isten akarata megismerhető. Ahol az Isten kijelenti önmagát. Mert az
örökkévaló Istent nem érzelmeinkkel lehet megismerni. Nem emberi
gondolatainkkal valamit kitalálni, hanem ahogy ő kijelenti magát. Kijelenti
magát, akaratát, vezetését ismerhetjük meg. És ez nagyon fontos. Nem
egyszerűen arról van szó, hogy találkozni; hanem valamiért. Az Isten
közöttük akart lenni. És ez a szent sátor újra és újra erre emlékeztette,
és ennek a szertartásos lehetőségét is biztosította.
És ami nagyon érdekes, és a mi – azóta eltelt
évszázadjaink következtében – a mi életünkben kevésbé jelenik meg, ez a
vándorlás. És mai szóval élve ez a mobiltemplom, nevezetesen, hogy velük akarok
lenni, köztük akarok lakni, ez azt jelenti, hogy amikor letáboroztak, akkor
szépen fölállították a sátrat, mint a turista, aki viszi magával a sátrát
és aztán fölállítja. Majd egy idő után tovább megy, szétszedi, viszi
magával, fölállítja. Nos, ahogy ott a Sinai félszigeten, hosszú éveken,
évtizedeken át vándorolt ez a kis nép, amikor letelepedett, amikor
megálltak, akkor fölállították ezt a sátrat. És hogy miért említettem, hogy
a mi világunk egy kicsit változott azóta? Mi, azóta építünk szép masszív
templomokat, hatalmas katedrálisokat, és nem egyszer előfordul – különösen
a nagy városokban –, hogy a templom körül, ahol eredetileg ott laktak
emberek, már alig lakik valaki. Az emberek mennek ki a világvárosok
sűrűjéből, a betonrengetegből, egyre kijjebb és kijjebb, keresik a zöldet,
és talán ott a templomok körül már csak a hivatalok maradtak ott,
szórakoztató egységek és egyéb dolgok, de lakni már alig laknak ott
emberek. Ez a szent sátor akkor mindig azt jelentette, hogy mindig ott
vagyok, ahol éppen ti vagytok, ahol ti éltek. Ennyire sorsközösséget is
jelentett. Az Isten ennyire akar találkozni teremtményeivel.
Tehát az Isten nem egy statikus valaki, akit úgy
képzel el sok ember, hogy itt van ez a templom már 500 éve, hát ilyen az
Isten; hanem a folyamatosan cselekvő, bennünket nem egyszerűen kísérő,
hanem vezetni akaró – hiszen a füst és tűzoszlopra emlékezzünk, ahogyan
vezette őket, és amikor az megállt, akkor állt meg a nép, és akkor föl
kellett építeni a szentélyt. És addig ott maradni, amíg az Isten azt mondta,
hogy itt maradj. És amikor indulni kell, akkor pedig indultak.
És a találkozási pontnak van egy másik nagyon
fontos vonatkozása, az előbb
említett vertikális mellett: ez a horizontális vonatkozás. Az a
vonatkozása, hogy egymással
találkozni, és ez a fajta szimbólum kifejezi: egy ponthoz igyekszik
mindenki. Mit is jelenthet ez? Ahogy ott, akkor a vándorlás idején ez a
szent sátor a tábor közepén volt, Mózes könyvei máshol leírják szépen
nevesítve, hogy hogyan kellett letelepednie, saját sátrát felállítania a
különböző nemzetségeknek a családoknak a szent sátor körül.
Nos, a sátor középütt volt, fizikai, földrajzi
értelemben is. De egyéb vonatkozásban is. Tehát nem csupán kultikus,
kultuszi értelemben, hanem minden vonatkozásban ott volt, köztük akarok
lenni, a hétköznapjaikban, a vándorlásaikban akarok velük lenni. Nos, ez a
fajta közösség az emberi közösséget is összehozta, mert a sátor körül
voltak, a sátornál találkoztak. Találkozási pont tehát egymással. A
kapcsolatot, a közösséget építő, segítő hely, egymással, a családok
számára, a családtagok számára, ahogy itt is gyakran, a mi gyülekezetünkben
is megvan ez, hogy a város különböző pontján élők, szülők, gyermekek,
unokák itt találkoznak. Itt, mert ide tartoznak. Találkozási pont egymással
még családok számára is. A generációk számára is, hogy ott a szent sátornál
találkoznak. Nem volt külön a gyerekeknek szentsátor, az ifjúságnak
szentsátor, a szülőknek és majd a nyugdíjasoknak. Ugyanoda ment mindenki.
Mert együtt vagyunk Isten népe.
Találkozási pont ez azt is jelenti, hogy erősít, formál, hiszen a közös
magasztalás, az együtt végzett szolgálat, ez erősít és formál bennünket. Ez
az egymással való találkozás tehát a közös szolgálat, a közös cselekvés, a
hit közös megvallása, az Isten magasztalása (amiről az előző két vasárnapi
bibliai szakasz és igehirdetés szólt), ez hitvallási lehetőség is. Az, hogy
együtt vagyunk, az, hogy bennünket emberek látnak ide bejönni, ebbe az épületbe,
és innen kimenni, ha egy szót nem szóltunk is, már hitvallás. Hiszen,
hogyha mondjuk ott a repülőtéren vagy bármilyen más rendezvényen a
találkozási pontnál gyülekeznek emberek, bár senkit nem ismerünk közülük,
mégis rájövünk, hogy ezeket valami összeköti.
Az igehirdetésre készülve az Interneten is beírtam:
találkozási pont. És hát a legkülönbözőbb szövegrészletek jelentek meg. Ott
volt: a motorosok valamit szerveznek – hol fogunk találkozni? Ott volt
kiránduló csapat, kulturális program, és így tovább, és mindegyiknél
kellett találkozási pont, hogy hol fogunk találkozni. És hogyha valahol azt
látjuk, hogy emberek gyülekeznek, akár csak a nagyállomáson, akkor nagyon
hamar rájövünk, hogy ezeknek valami közük van egymáshoz. Mert egy helyen,
egy pontban gyülekeznek össze, és utána együtt mozdulnak.
Ha a keresztyén embereket összegyülekezni látja a
világ, akkor ez hitvallás a mi részünkről. Bizonyságtétel feléjük. Ha
két-három-négy ember találkozik, ezt észre se szokták venni a forgatagban
az emberek. Ha húsz-harminc ember a főtéren, vagy a nagyállomáson vagy
repülőtér forgatagában találkozik, hát a közvetlen környezete esetleg egy
pillanatra odanéz. Merthogy ki kellett őket kerülni. Ha kétszáz ember
találkozik (emlékezzünk egy nyári táborozásra, amikor elindulunk, és az
állomásnál gyülekezünk), akkor már az emberek úgy egy kicsit nézegetik,
mert sokan vannak együtt. Esetleg meg is kérdezik, ha mondjuk egy ismerős
is fölbukkan, hogy: Neked van valami közöd ezekhez? Ezekkel együtt utazol?
Hova mentek?
Hitvallás már önmagában az, hogy együtt vagyunk. De
mindenféleképpen segítség is. Segítség eligazodni ebben a világban, mert
nagyon sok ember nem tud eligazodni ebben a világban. Annyira bonyolult és
összetett lett a világunk, annyira sok a kihívás, annyira sok a kísértés és
a veszély, hogy a közösségre szükségünk van, mert különben elveszünk. És az
Isten ezt nagyon jól tudta: „Készítsetek
nekem szentélyt, hogy ott lakjam közöttetek.”
De jelenti ez azt is, ez a szentély, ez a szent hely,
erre a célra szentelt hely, a találkozás helye (vagy a találkozás sátra,
ahogy olykor nevezi az Írás is ezt a bizonyos szent sátort), ez jelenti azt
is, hogy így tudjuk egymást is erősíteni és gyermekeinket is.
Gyakran hallom emberektől, amikor úgy különböző
alkalom kapcsán beszélgetünk.
– Jaj, Tiszteletes úr, olyan egyedül vagyok! Mondom:
nincs családja?
– Hát van, de mindegyik rohan, dolgozik, én olyan
egyedül vagyok, annyira magányos vagyok.
– Hát, tessék eljönni kedden délelőtt a nyugdíjas
szeretetkörünkbe. Vagy tessék eljönni… és mondok egy másik kiscsoportot,
tessék eljönni vasárnap délelőtt fél 9-kor, fél 11-kor… – Jaj nem érek én
rá! Akkor – mondom – ne tessék panaszkodni, hogy egyedül van. Aki nem
fogadja el a segítséget, az ne panaszkodjon. Mert a vásár két emberen áll.
A segítséget az Isten fölkínálja, és az ő népe által
is kínálja. Ha a lelki támaszra, ha közösségre, ha kapcsolatokra van
szükség, akkor mozdulni kell. Aki nem vándorolt együtt ezzel a néppel, az
ott maradt egyedül a pusztában. Aki nem volt hajlandó néhány lépést tenni a
szent sátor felé, az egyedül maradt; és nem jó egyedül lenni. Veszedelmes
egyedül maradni.
Tartoznunk kell tehát egymáshoz is, hogy lelki
hátteret, segítséget is jelentsünk egymás számára. Nem azért, mert
tökéletesek vagyunk, de az Isten a közösségen keresztül sok áldást akar
adni. Mondhatnánk úgy is: tartozzunk
az összetartókhoz. Tartozzunk az Isten népéhez. Tartozzunk a
gyülekezethez, vagyis a közösséghez, akikkel együtt megélhetem hitemet. De
ez azt is jelenti, hogy földrajzi értelemben is kell egy pont, egy
találkozási pont, és amennyire lehet, az legyen alkalmas a találkozásra.
Legyen alkalmas is.
És most visszakerült ez a mondat ide a szószékre:
„Amilyen látásunk van a gyülekezetről,
olyan épületet építünk.”
Ha a gyülekezetet közösségnek látjuk, akkor
szeretnénk úgy bővíteni, hogy legyen közösségi tér is, ne csak egy helyen,
egy nagy teremben, templomban együtt üljünk, hanem kis és nagyterem, legyen
előtér, legyen találkozási pont. Amikor szeretnénk gyermekeinket is, amennyire
lehet, megóvni, hogy nehogy elsodorja a világ nem éppen épületes része, és
hasznos hívása, akkor ehhez helyet is kell teremteni. Az Úr nem azt mondja:
tudjátok én, mindenhol ott vagyok. Hanem azt mondja, hogy építsetek szent
sátrat, hogy ott lakjam közöttetek, hogy jel legyek, hogy emlékeztessek,
hogy fölkínáljam, hogy találkozzunk. Istennel mindenhol lehet találkozni,
de mégis ismeri a mi életünket, és ezért mondja: építsetek. Hozzátok az
aranyat, az ezüstöt, a sátorhoz való textíliákat, hozzátok a tudásotokat, a
képességeteket. Közöttetek akarok lakni.
Egy igen ismert és híres magyar építésztől, Makovecztől
szeretnék idézni egy húsz évvel ezelőtti interjújából. Egy hosszú interjú
rövid részlete így hangzik: „A
másik, amit nagyon fontosnak érzek a templomépítéssel kapcsolatosan, az
valójában titokzatosabb dolog, mint maga az építészet. Ez pedig az, hogy
hol épül a templom, kiknek épül, részt vesznek-e az emberek ebben a
dologban. Milyen események zajlanak le, amíg épül az épület. Beleépül-e
annak a közösségnek az energiája, figyelme, akarata, reménye, hite az
épületbe, vagy nem épül bele. Egy épület nem akkor kezd hatni, amikor kész
van, és az emberek belemennek, hanem akkor, amikor az épület megépítésének
a gondolata fölvetődik. És hogy egy templom miből épül, kik építik, és
hogyan építik meg, ez a dráma legalább annyira fontos, vagy talán sokkal
fontosabb, mint az épület stiláris jellemzői.”
Tehát 20 évvel ezelőtti az interjú, még egy mondat
belőle: „Még soha annyira nagy
szükség nem volt arra, hogy a templomok közerőből épüljenek, hogy az
emberek részt vegyenek az építésben, mint ma”. Igen. Valaki, aki nem csak azt tudja, amit
tudnia kell egy építésznek, statikusnak a szakmából. Hanem, aki az egészben
tud gondolkozni, hogy miért épül egy épület.
Tegyük föl végül tehát a kérdést: kinek van szüksége
erre a szentélyre? Kinek van szüksége templomra? Kinek van szüksége egy
gyülekezeti centrumra? Istennek? Hát az egek egei be nem fogadhatják! Akkor
miért mondja az Úr azt, hogy építsetek nekem szentélyt? A mondat második
felében ott van a válasz: hogy köztük
lakjam. Hogy közöttetek lakjam. A szentélyre, a gyülekezeti
központra, épületre nem az Istennek van szüksége, hanem nekünk. Nekünk van
szükségünk a találkozási pontra. Nem a repülőtérnek van szüksége, nem a
kiállító nagy központnak, centrumnak van rá szüksége, nekünk van szükségünk,
akik ebben a nagy rohanásban és nagy tömegben élünk. Nekünk van szükségünk
arra, hogy legyen találkozási pont. Széttöredezett világunkban nagyon
fontosak ezek a találkozási pontok.
Éljük meg tehát így Istennel és egymással való
találkozás áldásait. Merjünk és akarjunk így gondolkozni a gyülekezethez
való tartozásról, mert nem az a református, aki annak mondja magát, hanem
aki megéli gyülekezetben ezt a hitét. De el lehet indulni ezen az úton, és
érdemes elindulni, hogy találkozás is legyen, ne csak álmodozás arról, hogy
ott, azon a ponton, ott szoktak találkozni emberek.
Tartozzunk aktívan a közösséghez, Isten így ígér
bőséges áldást, és általunk még környezetünkre is. Ámen.
Örvendezünk mi szívünkben,
Felséges Isten!
Mert bejutottunk immár te
elődbe,
A te templomodba,
Felséges Atya Isten!
Csak ez nékünk vígasságunk,
Felséges Isten!
Hogy lakozik a te neved
közöttünk,
Dícsértetel tőlünk,
Felséges Atya Isten!
Tartsd meg azért békességben,
Felséges Isten,
E kicsiny seregecskét igaz
hitben,
Te tiszteletedben,
Felséges Atya Isten!
162. dicséret 4, 5, 6. vers
Hálát adunk Istenünk
szeretteinkért, akik számon tartanak bennünket. Köszönjük hajlékainkat,
ahol találkozhatunk egymással. Magasztalunk Téged a közös hitben kapott
testvérekért, akikkel együtt dicsőíthetjük nevedet, és együtt
szolgálhatunk. Hálát adunk Istenünk gyülekezetünkért, akikkel egy test, egy
közösség lehetünk, a Krisztus teste, a Te néped. Hálát adunk Urunk Istenünk
meglévő épületeinkért, ahol eddig is sokszor találkozhattunk, és bőséges
áldást nyerhettünk. Bocsásd meg, amikor kevésbé voltunk hálásak
gyülekezetünkért. Bocsásd meg, hogy nem mindig ragadtuk meg a közösségben
felkínált áldásaidat és ezért mi magunk is kevésbé tudtunk áldássá lenni.
Magasztalunk, hogy ma is közöttünk akarsz lenni Istenünk. Magasztalunk,
hogy Te szenteled meg életünket. Magasztalunk Istenünk, hogy Lelked által
egy test tagjaivá, néped közösségévé formálsz bennünket, és dicsőítünk,
hogy lehetőséget adsz nekünk, hogy a Te néped közösségébe hozzuk gyermekeinket,
unokáinkat, hogy nem csupán magunk számára, hanem az utánunk jövő nemzedék
számára is építhetünk, bővíthetjük az itteni találkozási pontot, hogy új
termeket, helyiségeket, közösségi tereket készíthetünk. Magasztalunk, hogy
ebbe a beruházásba, ebbe az építésbe beépülhet imádságunk, szeretetünk,
hálaáldozatunk, kezünk munkája, mert igazán akkor lesz a miénk, és eközben
egymással is találkozunk. Segíts, hogy a falak, helyiségek építéséért való
összefogásunk erősítsen a hitben, az egymáshoz való tartozásunkban.
Könyörgünk Urunk Istenünk, hogy a hajléktalanok felé
való szolgálatunk is Rád mutató jel lehessen, Rólad bizonyságot tévő
hitvalló cselekedet is.
És könyörgünk Urunk Istenünk azokért, akik szívükben
bánatot, gyászt kell, hogy most hordozzanak. Akik értelmükben sok ‘miért’
kérdéssel viaskodnak, nehezen találják a feleletet. Segítsd őket, hogy
keressék nálad az élet értelmét, a reménységet, a vigasztalást, hogy ne
maradjanak egyedül gyászukkal, hanem akarjanak tartozni hozzád és népedhez,
hogy legyen vigasztalásuk.
Könyörgünk Urunk Istenünk a most induló Egyetemes Imahét
alkalmaiért, az ottani találkozásokért és áldásokért.
Mennyei Atyánk! Köszönjük, hogy Te ma is közel vagy,
és noha az egek ege be nem fogadhat, mégis jelen akarsz lenni közöttünk, bennünk.
Szeretnénk így dicsőíteni, akarunk tartozni a Te
néped közösségéhez, annak helyi gyülekezetéhez. Áldd meg a Veled és
egymással való találkozásokat. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|