|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Érettebb keresztyénséget!
Pál levele
az Efezusiakhoz 4. fejezet 11-16. vers
11És ő „adott” némelyeket apostolokul, másokat
prófétákul, ismét másokat evangélistákul, vagy pásztorokul és tanítókul, 12hogy
felkészítse a szenteket a szolgálat végzésére, a Krisztus testének építésére,
13míg eljutunk mindnyájan a hitnek és az Isten Fia
megismerésének egységére, a felnőtt korra, a Krisztus teljességét elérő
nagykorúságra, 14hogy többé ne legyünk kiskorúak, akik
mindenféle tanítás szelében ide-oda hányódnak és sodródnak az emberek
csalásától, tévútra csábító ravaszságától;
15hanem az igazsághoz ragaszkodva növekedjünk fel
szeretetben mindenestől őhozzá, aki a fej, a Krisztus.
16Az egész test pedig az ő hatására egybeilleszkedve és
összefogva, a különféle kapcsolatok segítségével, és minden egyes rész
saját adottságának megfelelően működve gondoskodik önmaga növekedéséről,
hogy épüljön szeretetben.
Imádkozzunk!
Hálát adunk neked, Teremtő Atyánk, hogy nem csak egyes
emberként fordulhatunk hozzád, hanem gyülekezetként, a Te választott
népedként is szolgálhatunk Neked.
Köszönjük, hogy Jézus Krisztus által fiaddá fogadtál
minket, és a gyülekezetben, a néped közösségében egymás testvérei lettünk.
Köszönjük, hogy vezetőket, tanítókat adtál, így is
segítve megszentelődésünket, hogy a Te dicsőségedre szolgálhassunk.
Hálát adunk, hogy Szent Lelked munkálkodásával
gyarapítod népedet, hogy gyülekezetünk is növekedhet, hogy épületeink
bővítése is szükségessé válhatott.
Köszönjük, hogy Te nem csak épületeink bővülését, a
helyiségek gyarapodását akarod, hanem ezen keresztül a mi hitbéli
növekedésünket is próbálod .
Hálát adunk, hogy elénk adtad ezt a feladatot, hogy
ezen keresztül is megvizsgálsz bennünket, hogy mennyire szánjuk oda
időnket, figyelmünket, anyagi javainkat, hogy mennyire viseljük szívünkön a
Te ügyedet.
Bocsásd meg nekünk kishitűségünket, bocsásd meg, hogy
késlekedtünk, hogy kibúvókat kerestünk a szolgálat alól annak ellenére,
hogy felkészítettél bennünket Igéd és tanítóid által, hogy Szent Lelked
által velünk vagy a cselekvés idején.
Kérünk Urunk, Te adj nekünk tiszta szívet, hogy
meghalljuk szavadat, Te adj bölcsességet, hogy felismerjük a szolgálati
lehetőségeket a gyülekezetben és a mindennapokban.
Te adj bátorítást, hogy megcselekedjük az akaratodat.
Jézus Krisztus érdemeiért hallgass meg minket, Ámen.
Ó Úr Isten, légy közöttünk,
Kik imádásodra jöttünk,
Szívünk egyedül rád
hallgasson,
Hogy igédnek áldott szava,
Melytől függ lelkünknek java,
Minket minden jóra bírhasson:
Szent e hely, légyenek
szentek,
Kik e házban megjelentek.
(155. zsoltár)
Mózes II. könyv
19. fejezet 3-9. vers
3Mózes fölment Istenhez, az Úr pedig így kiáltott
hozzá a hegyről: Így szólj Jákób házához, és ezt hirdesd Izráel fiainak:
4Ti láttátok, mit cselekedtem Egyiptommal, hogyan
hordoztalak benneteket sasszárnyakon, és hogyan hoztalak ide benneteket.
5Most azért, ha engedelmesen hallgattok szavamra, és
megtartjátok szövetségemet, akkor ti lesztek az én tulajdonom valamennyi
nép közül, bár enyém az egész föld.
6Papok királysága és szent nép lesztek. Ezeket az
igéket kell elmondanod Izráel fiainak.
7Azután lejött Mózes, összehívta a nép véneit, és
előadta nekik mindazokat az igéket, amelyeket az Úr parancsolt neki.
8Az egész nép egy akarattal felelte: Megtesszük
mindazt, amit az Úr mondott. Mózes megvitte a nép válaszát az Úrnak.
9Akkor ezt mondta az Úr Mózesnek: Íme, elmegyek hozzád
sűrű felhőben, hogy hallja a nép, amikor beszélek veled, és neked is
higgyenek mindenkor. És elmondta Mózes a nép válaszát az Úrnak.
Szeretett Testvérek! Bizonyára, akiknek van kiskertje,
vagy a ház körül van néhány négyzetméter megművelhető terület –
különösképpen, hogy ilyen enyhe a tél – már kezd azon gondolkozni, mit is
fogok csinálni a kertben, mit szeretnék elvetni, vagy hova, vagy éppen mit
és hogyan kellene megmetszeni. És ez így van rendjén, hogy amikor majd lassan
tavasz közeledik, akkor gondolkozni kell azon, hogy mit vetünk és hogyan,
hova, merthogy aszerint fogunk aratni.
Valaki röviden az emberi élettel kapcsolatosan is
megfogalmazott pár sort, ami vetésről szól.
Így hangzik ez a rövid idézet:
„Vess el egy gondolatot, és tetteket
aratsz. Vesd el a tettet, és szokást aratsz. Vesd el a szokást, és jellemet
aratsz. Vesd el a jellemet, és learatod a sorsodat.”
Elmondom majd még tizenöt perc múlva még egyszer,
mert úgy talán könnyebb lesz megjegyezni.
A fölolvasott bibliai szakaszunk Mózes II. könyvéből
valami hasonlóról szól. Nevezetesen még ott vagyunk a pusztában, ezen a
félsivatagos területen, és az Úr emlékezteti a népét. Emlékezteti – ahogy
később, mondjuk Mózes V. könyve elején is olvasunk ilyet: „Emlékezz vissza az egész útra, amelyen vezetett vagy
hordozott téged az Úr, a te Istened a pusztában”.
Egy emlékeztetés ez is, de az emlékeztetésnek nyilvánvalóan
van célja. „Ti láttátok mit cselekedtem…” – emlékezzetek a
tapasztalatra, arra a tapasztalatra, hogy ott engem megismerhettetek. Tudniillik,
hogy ‘hogyan hoztalak ki…’ Vagyis, hogy ‘én vagyok a Szabadító’. ‘Emlékezzetek,
Ti láttátok!’ Még ez az a generáció nagyrészt, akik átélhették, hogy ‘hogyan
hordoztalak sasszárnyakon’. Vagyis, ahogy pásztorló módon vezeti legelőről
legelőre a nyájat.
Ti láttátok – mondja az Úr, emlékeztetve ezt a népet,
hogy ‘kijelentettem akaratomat, hogy vezettelek, hogy felhő és tűzoszlop
által megismerhettétek akaratomat’. ‘És ti láttátok, hogy szövetséges
szeretetem szerint cselekszem, hogy szövetséget megtartó Isten vagyok, hogy
kegyelmes vagyok. Nem aszerint bántam veletek, ahogy érdemelnétek, hanem
irgalmasan és kegyelmesen.’
Az első mozzanat számunkra, hogy az Isten bennünket
is időnként emlékeztet. Szükségünk van az emlékezésre, nemcsak az óévi
istentiszteleten, vagy az esztendő végén, vagy éppen majd egy koporsó
mellett, hanem életünkben gyakran szükségünk van arra, hogy az Isten
emlékeztessen, mégpedig: „Ti láttátok…”. ‘Amit átéltetek, amit megtapasztaltatok,
azt ne felejtsétek el.’ És minket is így emlékeztet. A Krisztus által
szabadítónkká lett, az Ő Igéje, Lelke által vezet, tanácsol, tanít
bennünket. Minket is kegyelmesen fogadott el. Nem érdemeinkért, ‘mert olyan
nagyszerűek vagyunk’, hanem bűnbocsátó irgalma szerint.
„Ti láttátok…” Mennyire emlékezünk mi,
mennyire látjuk meg, mennyire tartjuk számon az Isten életünkben való
munkáját? Mert ezeken keresztül is szeretne segíteni nekünk az Úr. Mindez
az emlékeztetés azért történik, hogy előre mutasson: ‘haladjatok a
megszentelődés útján’. ‘A tapasztalatok erősítsenek meg, a tapasztalatok
készítsenek föl benneteket, hogy haladjatok a szövetséges szeretet útján.’
És ez a megszentelődés útján való haladás, itt három mozzanatban van megfogalmazva:
Hallgassunk a szavára, hallgassunk az Úr szavára, megismerni
és megérteni az Isten akaratát
Sokan vannak, akik azt mondják, hogy ‘Ó, hát én
tudnék mesélni néhány bibliai történetet!’. Tételezzük föl, hogy még
nagyjából pontosan is; bár nagyon sokszor elég hiányos és töredékes ez. És
úgy gondolják, hogy akkor minden rendben van: ‘én már komoly keresztyén
ember vagyok, mert el tudnék mesélni bibliai történeteket’. Ez olyan, mint amikor
hittan órán egy történet felvezetésre kerül, és akkor egyik másik gyerek
azonnal belevág: ‘jaj, én ezt már tudom!’. Hallott róla, olvasta egy képes
bibliában, esetleg valamelyik filmfeldolgozásban látott valamit, és innen
kezdve már nem is akar figyelni, mert ő úgy érzi, hogy itt minden rendben
van, itt már nem lehet előbbre haladni. Csakhogy, ha a hitoktatója azt
mondja, hogy ‘na akkor jó, kezdjed csak mondani’, akkor pillanatok alatt
kiderül, hogy két mondat után vége. Pillanatok alatt kiderül, hogy öt
mondatot mond, ebből kettő helytelen, mert a Szentírás szerint nem úgy van;
a többi pontatlan, és még inkább kiderül, hogy nem érti.
A megszentelődés útján haladni, a krisztuskövetés
útján haladni, ez mindenféleképpen jelenti, kell, hogy jelentse azt, hogy ‘hallgass az ő szavára’. Hallgatni tehát, megismerni és megérteni. Önmagában az ismeret, hogy ‘néhány
mondatot tudok, én ezt már hallottam’, ez nem azonos a megértéssel.
Megérteni, mit mond az a bibliai szakasz, megérteni, mi az Isten szándéka;
mi az Isten szándéka velem, mi az Isten szándéka a gyülekezettel. Ezt
megérteni, ez nem azonos azzal, hogy el tudom mesélni azt az adott bibliai
szakaszt, mert már tényleg olvastam többször, és lehet, hogy elég pontosan
elmesélem, már majdnem szó szerint tudom.
Megérteni, hogy mit akar az Isten
cselekedni, vagy mit cselekedett, ez egy következő lépés. Kevés tehát az
elmélet ismeret, kevés tehát egyfajta intellektuális ismeret, kevés tehát
az, hogy ‘én nagyon okos vagyok’. ‘Én már olyan szuper kegyes vagyok, hogy
kisujjból rázom ki a bibliai Igéket.’ Gyakran megkísért hívő embert ez a
gondolat, hogy ‘ó, én már nagyon komoly hívőember vagyok, mer én csak úgy
dobálom a bibliai mondatokat’. De lehet, hogy még mindig kisgyerek a
hitben. Kisgyerek a hitben, mert nem érti.
Nézzük a következő mozzanatot. Tehát hallgatni
szavára és engedelmesen megtartani. Megtartani. Fontos ismerni, fontos
érteni, de mi hasznunk van egy szabályból, hogyha nem tudjuk alkalmazni?
Hogy fogjuk megoldani a matematika példát, ha csak a szabályt tudjuk, de
nem értjük? Hogy lehet ezt alkalmazni? És legfőbbképpen nem akarjuk
alkalmazni. Megtanultunk egy szabályt, de azért mégis mi a magunk okossága
szerint szeretnénk megoldani.
Engedelmesen megtartani: ‘Jöjjetek az úton, amin én
vezetni akarlak benneteket, legyetek engedelmesek’. A nép erre azt mondta: „Megtesszük mindazt, amit az Úr mondott”. Lehet, hogy kicsit
elbizakodott ez, de mégis fontos az elkötelezettség. Ehhez persze kell egy
önismeret is, de fontos az elkötelezettség, az odaszánás, hogy szeretnénk
cselekedni az Isten akaratát. Ha nem alakítunk ki jó szokásokat az
életünkben, akkor rossz szokásokat alakítunk ki. Mert mindannyiunk életének
vannak szokásai. Már az ifjúságnak is vannak, már a kisgyermeknek is vannak
szokásai. Nem mindegy, milyen szokásokat alakítunk ki, mert az élet nagyon
sokszor a szokásaink szerint működik. Mert az életben nagyon sokszor
szokásaink szerint beszélünk és cselekszünk. Már nem is gondoljuk végig,
hogy az jó-e most is, mert lehet, hogy tegnap, tegnapelőtt, öt éve, még jó
volt! Lehet, hogy akkor sem volt teljesen jó, de ‘hát ezt így szoktam’. Úgy
reagálunk. Olykor egy szóval, egy cselekedettel. Megtesszük mindazt… Milyen
szokásokat alakítunk ki? Miben gyakoroljuk magunkat? Ha nem az Ige szerint,
akkor másmilyen szokások szerint fogunk élni. Miközben persze hiszünk
Istenben, csak nem neki engedelmeskedünk.
‘Ti láttátok, ahogy cselekedtem, akkor hallgassatok a
szavamra, tartsátok meg engedelmesen és legyetek hűségesek’ – ez a
harmadik. ‘Legyetek hűségesek a
kegyelem szövetségéhez, ahhoz a szövetséghez, amellyel megszólítottalak,
megragadtalak, kiszabadítottalak, amellyel vezetlek titeket.’ Vagyis ne
csak időszakos fellángolás legyen! Nagyon sokszor megkísért bennünket ez az
időszakos lelkesedés: ‘Hú, de nagyszerű gondolat! Jaj, tényleg így kell
csinálni! Fogjuk meg! – vigyétek’.
Hívő emberként is megkísért ez: ‘Ó remek, igen, persze,
hogyne, ott leszek! Mért nincs ilyen program a gyülekezetben?’ Lesz olyan
program, épp azok nincsenek ott, akik igényelték. Sokszor tapasztaltuk. ‘Miért
nincs ez? Mi ezt szeretnénk csinálni!’. Elkezdtük csinálni, éppen azokra
nem lehetett számítani, akik úgymond nagyon akarták. Mert föllángolás volt,
de hűség nem volt. Azt mondja az Úr: hűségesnek lenni.
‘Vigyél ki innen bennünket, szabadíts meg a fáraó
elnyomása alól’! Kiviszi az Úr őket, vezetni akarja – ‘menjünk vissza
Egyiptomba! menjünk vissza Egyiptomba!’. Odavan a nagy vágyakozás. Odavan
az Isten iránti nagy engedelmességi készség. Nem vagyunk mi sem kivételek
mai gyülekezet, mai keresztyének sem ez alól. ‘Láttátok, akkor haladjatok
ezen az úton!’ – egyfajta elkötelezettségről van szó.
Érettebb legyen az ember a hitben, az
engedelmességben. Az elkötelezettségnek van áldása is, mégpedig az
engedelmességnek valóban áldás a vége. Három mozzanatot mond itt az Úr
Igéje az elkötelezettség áldásaként.
Először is: hogy „Ti lesztek
tulajdon népem… bár enyém az egész föld”. Itt a kiválasztás misztériumáról van szó,
titkáról van szó. Újra és újra kell hangsúlyozni, mert újra és újra a hívő
nép egy része is tévedésben van a kegyelmi kiválasztással kapcsolatosan.
Nem érdemeink jutalmazása a kiválasztás, hanem egy szuverén isteni döntés
egy feladatra; egy feladatra való elhívás. Ott van Mózes könyvében is: „nem
azért választott ki benneteket az ÚR, mintha valamennyi nép közt a
legnagyobbak volnátok, hiszen a legkisebbek vagytok valamennyi nép közt, hanem
azért, mert szeret benneteket az ÚR” [5Mózes 7,7], Nem a ti
tulajdonságaitokból következik, nem a mi tulajdonságainkból következik,
hanem mert szeretlek. Az Istenből következik, az Ő szeretetéből következik
ez a döntés: „ti lesztek az én tulajdonom”. De micsoda nagy bátorítás,
így élni az életben, hogy „az Isten tulajdona vagyok, hogy mint életemben,
mint halálomban nem a magamé, hanem az én hűséges Megváltómnak, a Jézus
Krisztusnak a tulajdona vagyok” – ahogy az atyák egykor a kátéban megfogalmazták. Ez
óriási erőforrás és elkötelezés is. Az elkötelezettség áldása ennek a
megismerése, megtapasztalása, és az ebben való járás, hogy az Isten
tulajdona vagyok.
A másik mozzanat az elkötelezettség áldásaként, hogy „papok királysága lesztek” – papok királysága.
Az ószövetségi áldozati szertartáshoz tudnunk kell
ugye, hogy Isten és a nép között az áldozati szertartással egyfajta
közbenjáró szolgálatot végeztek a papok. Ez az, amit Jézus egyszer s
mindenkorra tökéletesen elvégzett, s ezért Jézus óta a papok nem kellenek a
szó ószövetségi közbenjáró értelmében, de pásztorok igen, amiről az efezusi
levél ír.
„Papok
királysága lesztek” – egy missziói szolgálat, egy közbenjáró szolgálat, az Isten
szeretetének jó hírét, kegyelmes jó hírét elvinni az emberekhez. Nem úgy
közbenjáró, hogy kikerülhetetlenek vagyunk, mint ahogy az áldozati
szertartásnál kikerülhetetlen szolgálata volt az ószövetségi papságnak. De
igenis egy szolgálat az Isten emberszerető, kegyelmes, jó hírét odavinni az
emberekhez.
Papok királysága lesztek – Nem azt olvassuk, hogy
majd közületek némelyek, akik szuper hívők, hanem papok királysága. És nem
véletlen, hogy majd az újszövetség is használja ezt a kifejezést: hogy „kiválasztott nép vagytok… hogy hirdessétek annak
nagy tetteit”.
A szolgálatra elhívottak vagyunk.
Az elkötelezettség áldásaként a harmadik mozzanat:
hogy „szent nép lesztek”. Újra és újra kell magunkban
is tudatosítani, mert a magyar köznyelvben már eltorzult a jelentése. A
szent az nem tökéletest jelent, hanem odaszenteltet, az odaszánást jelenti.
Valahogy úgy, mint a sportban, hogy a sportnak szentelte az életét. Ez adja
a prioritást, ehhez igazít mindent, ami segít abban, hogy elérje a kitűzött
célt, hogy jól teljesítsen a versenyen, az mind előrébb kerül, ami ezt nem segíti,
hátrább, ami akadályozza, kimondottan hátra kerül, nem gyakorolja.
Odaszánni magunkat, és így szent néppé lenni. És itt
csöndesen meg kell fogalmaznunk azt is, hogy a lelki növekedés jobban
mérhető a viselkedésünk által, mint a hangoztatott hitelveink által. Mert
nagyon szépen tudjuk mondani a bibliai Igéket, nagyon szépen tudunk nagy
hitvalló mondatokat mondani – de mennyit cselekszünk meg? Az odaszánásból,
a viselkedésből jobban kiolvasható, hogy mennyire vagyunk érettek a hitben.
Mert nem az az érett, akiből állandóan a biblia püfög, hanem az az érett,
aki engedelmesen cselekszi. Az elkötelezettség áldása tehát, hogy szent nép lesztek. Nem azt olvassuk,
hogy egy
ember szent lesz, hanem egy közösség. Mert a lelki érettséghez közösség is
kell. Az Ószövetség is egyértelműen erről beszél, az újszövetség még
határozottabban beszél erről – ahogy hallottuk az előbb az efezusi
levélből. A lelki érettséghez közösség kell, és idő kell. Ez nem megy egyik
napról a másikra. A megszentelődés útján haladni kell – egész földi életünkben.
Ha egy évszázadot kap valaki, és már fiatal korában megtér, még akkor sem
mondhatja el, százéves korában, hogy én már teljesen lelkileg érett vagyok.
De ezen az úton lehet, és kell haladni. Ehhez közösség kell, hiszen a
közösség által akar az Isten bennünket formálni, csiszolni, bátorítani,
vigasztalni, segíteni, fegyelmezni. A közösség által akar az Isten
szolgálatra beállítani bennünket. És idő kell, hogy miután már tagjai
vagyunk ennek a közösségnek, a Krisztus-testnek, ahogy ezt az újszövetség
fogalmazza. Idő kell, hogy ne csak ismerjük, értsük is az Isten akaratát. Idő
kell, hogy odaszánjuk magunkat a szolgálatra, idő kell, hogy missziói
küldetésünket teljesítsük.
Fogalmazzuk meg tehát… az igehirdetésnek ezt a címet
adtam magamban: Érettebb
keresztyénséget. Érettebb keresztyénséget. Mit is jelent ez tehát
lépcsőit nézve? Jelenti az ismeretet.
Ti láttátok, ti bizonyos istenismeretre jutottatok – mondja a bibliai
szakasz. Az ismeret ugye annyit jelent, tudni, hogy mit tegyél. Tudni. Az
ismeret után kell, hogy egyfajta értés is legyen. Értsem is, hogy miért kell azt tennem. Nagyon fontos. Ha nem
értem, hogy miért kell azt tenni, akkor nagyon hamar hibázok, nagyon hamar
belefáradok, és sok más dologra is képes leszek. Az érettség, a lelki
érettség, a nagykorúság, ahogy hallottuk az efezusi levélből, azt is
jelenti harmadszor, hogy ha tudom, hogy mit kell tenni, ha értem, hogy
miért kell úgy cselekedni, akkor jön a jártasság
kérdése; hogy gyakoroltam-e magamat benne. Ez a hogyan lehet
cselekedni. Mindazt, amit megértettem, azt hogyan lehet megvalósítani. Ez a
gyakorlat kérdése. Hogyha mondjuk egy sportversenyt nézünk, gyakran lehet
hallani a kommentátortól is, mondjuk most a kézilabda meccsekbe ha valaki belekukkantott,
biztos, hogy elhangzott egy mondat, amely nagyjából így szólhatott: ez egy
begyakorolt figura volt. Nevezetesen, hogy ki hol áll, milyen feladata,
posztja van a csapatban, és, hogy az a begyakorolt figura, hogy a labdát,
hogy juttatjuk be az ellenfél kapujába – na ez a begyakorolt figura. Ez nem
mindig véletlen, ott születik, ha oda se néz. Tudnia kell, hogy ott van a
társa, fölfutott vele, és passzolhatom a labdát. És tudnia kell a
játékosnak, hogy most; és bemutatják a figurát, hogy hányas számú figura
következik, és mindenki tudja, hogy akkor most, mit kell cselekedni. De ezt
nem ott találták ki a meccs előtt, legfőbbképpen nem az időkérés idején,
hanem ezt hetekig, hónapokig, már évek óta gyakorolták. Ez a begyakorolt
figura, amire úgy rácsodálkozunk, hogy fantasztikus támadás volt, meg
eredményes.
Igen, a jártasság ezt
jelenti. Begyakorolni magunkat a keresztyén életbe. Nem csak azt jelenti,
okos vagyok már, egyvalamit értek belőle. Begyakorolni magamat, többször
cselekszem azt. És amikor közösségileg cselekszünk, akkor végképp kell
gyakorolni is. Sokan el szokták téveszteni, hogy ‘de az Isten Lelke és a
Lélek szabadsága; és a Lélek megmondja abban az órában, hogy mit kell mondanotok’,
- állj! – ez is igaz, de ezt nem szabad kijátszani, ez nem jelenti azt,
hogy akkor nem készülünk, ez nem jelenti azt, hanem igen is, készülni is
kell. A szolgálatokat is elő kell készíteni, mert az is az Isten Lelkének a
munkája. Nem a rögtönzés azonos az Isten Lelkének a munkájával, mint azt
némely kegyességi csoport olykor hangoztatja, hanem mindannak az
előkészítése is. Mégpedig ahhoz kell az odaszánás. Nos, fölkészülni a
szolgálatra, begyakorolni magunkat a szolgálatba. A hajléktalan étkeztetés
is csak úgy működhetett, meg fog majd február végén még egyszer működni,
hogy előre végig kellett gondolni, mi kell hozzá, mikor hova kellenek
emberek és csapatok; azok időre legyenek ott, és akkor, mint egy begyakorolt
módon működik össze sok ember, olyanok is, akik egymást nem látták, mert aki
otthon sütött az nem biztos, hogy a kiosztásnál ott volt. De biztos lehet
benne, hogy eljut az, amit ő otthon készített, az eljut a hajléktalanhoz,
és így tudott segíteni.
A jártasság, ha szeretnénk
érettebbek lenni hitben, a krisztuskövetésben nagykorúak lenni, az
újszövetségi kifejezéssel szólva ismerni, érteni és begyakorolni, gyakran
cselekedni azt. És még mindig van út tovább. Tudniillik a meggyőződés is
nagyon fontos hozzá; a meggyőződés, hogy kitartó legyek. Ezt így olvastuk, ezt
mondta az Úr Izrael népének: hogy hűségesek legyetek, ne csak
fellángoljatok. Hűségesnek lenni – ahhoz meggyőződés kell, hogy legyen
bennünk. Nem csak egyszerűen, hogy hiszem én; hanem meg vagyok győződve.
Emlékezzünk, Pál apostol fogalmaz így az egyik levelében: „meg vagyok győződve, hogy se halál, se élet, se
jelenvaló, se elkövetkezendő… – kissé hosszú felsorolás jön – nem választhatnak, nem szakíthatnak el az Isten
szeretetétől”.
Merthogy jönnek nehézségek, jönnek bajok, akadályok, de ha meg vagyok
győződve, hogy az Úré vagyok mind életemben, mind halálomban, ha meg vagyok
győződve, hogy ez a helyes út, ha meg vagyok győződve, hogy miért kell ezt
így cselekedni, akkor, noha jönnek akadályok a megvalósítás idején – bennem
is keletkeznek, körülöttem is lesznek –, mégis kitartó tudok lenni. És tulajdonképpen itt érkezünk el lassan
ahhoz, amit jellemnek is nevezhetünk; a krisztusi lelkület és a krisztusi
ember a jellem, amikor kezd krisztusivá formálódni életünk egy-egy
szakasza.
Ígértem, hogy a bevezetőben elmondott rövid kis
idézetet elmondom még egyszer, most foglaljuk össze ezzel:
„Vess el egy gondolatot, és tetteket
aratsz. Vesd el a tettet, és szokást aratsz. Vesd el a szokást, és jellemet
aratsz. Vesd el a jellemet, és learatod sorsodat.”
Mit mondott az Úr? – Láttátok, amit cselekedtem,
hallgassatok szavamra, engedelmesen tartsátok meg, legyetek hűségesek! És
ennek áldásaként jelenik meg, hogy népem lesztek, hogy papok királysága
lesztek, hogy szent nép lesztek, hogy betöltitek a küldetéseteket.
Szeretett Testvérek! Igen, van előttünk még jócskán
út, hogy a megszentelődésben előrébb haladjunk, amíg kiábrázolódik bennünk
a Krisztus. Merjünk előbbre lépni. Ámen.
Adj minékünk megújult szívet
És új indulatot,
Tehozzád mindenekben hívet,
És szent akaratot.
Újítsd meg rajtunk a te
képed,
Mely áll szent életben,
Hogy lehessünk választott
néped,
Élvén szeretetben.
285. dicséret 4. vers
Magasztalunk Teremtő Istenünk, hogy Jézus Krisztusban
megismerhettünk, mint Szabadítónkat, Megváltónkat. Dicsőítünk Téged, hogy
kijelentetted magadat, hogy a Szentírást ajándékoztad nekünk, és hálát
adunk a hitben testvérekért, a gyülekezetben kapott áldásokért.
Bátoríts bennünket, hogy törekedjünk jobban
megismerni akaratodat, kijelentett szavadat, a Szentírást.
Segíts, hogy megértsük akaratodat, és hogy mit, miért
kellene cselekednünk. Lelkeddel támogass, hogy megértett akaratod
életünkben egyre jobban gyakorlattá is válhasson. És erősíts bennünket, és
erősítsd bennünk a meggyőződést, hogy az odaszánásban, a hála
cselekedeteiben kitartóak lehessünk.
Lelkeddel vezess érettebb, krisztusibb jellemre
bennünket, hogy betöltsük küldetésünket.
Urunk, Istenünk, könyörgünk mindazokért, akik között
naponta kell forgolódnunk, munkahelyen, családban, szomszédok között vagy
iskolában.
Könyörgünk mindazokért, akik a maguk gondolata
szerint járnak és élnek.
Segíts bennünket, hogy odaszánt, odaszentelt életünk
jellé lehessen, Reád mutató jellé, és így reménység forrásává legyünk.
Könyörgünk így betegekért, kérünk gyászolókért,
kérünk mindazokért, akik az élet különféle próbáiban most nem nagyon látják
a kibontakozást, hogy talán éppen erős meggyőződésünk és néked engedelmes életünk
Reád mutató jelként számukra is a kibontakozás útját jelenthessék.
Vezess bennünket a magasztalás, a szolgálat, a
gyülekezeti közösség gyakorlása által is érettebb keresztyénségre. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzettség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|