|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Ünnepelj vonzóan!
Ézsaiás könyve
56. fejezet 1-7. vers
1Ezt mondja az ÚR: Tartsátok meg a törvényt,
cselekedjetek igazságosan, mert hamarosan eljön szabadításom, és
nyilvánvalóvá lesz igazságom.
2Boldog az a halandó, aki így cselekszik, az az ember,
aki ehhez ragaszkodik: vigyáz, hogy meg ne sértse a szombatot, és vigyáz,
hogy keze semmi rosszat ne tegyen.
3Ne mondjon ilyet az az idegen, aki az ÚRhoz
csatlakozott: Bizonyára elkülönít engem népétől az ÚR. Ne mondja a herélt
sem: Én már kiszáradt fa vagyok!
4Mert ezt mondja az ÚR: Ha a heréltek megtartják
szombatjaimat, azt választják, ami nekem kedves, és ragaszkodnak szövetségemhez,
5akkor fenntartom nevük emlékét házamban és falaimon
belül, különbül, mint a fiak és a leányok. Örök nevet adok nekik, amelyet
nem lehet eltörölni.
6Az idegeneket, akik csatlakoznak az ÚRhoz, és őt
szolgálják, akik szeretik az ÚR nevét, és az ő szolgái lesznek, mindazokat,
akik vigyáznak, hogy meg ne sértsék a szombatot, és ragaszkodnak
szövetségemhez,
7elviszem szent hegyemre, és örömet szerzek nekik
abban a házban, ahol hozzám imádkoznak. Égőáldozataik és véresáldozataik
kedvesek lesznek oltáromon. Mert az én házam neve imádság háza lesz minden
nép számára.
Imádkozzunk:
Kegyelmes Atyánk, Istenünk! Köszönjük, hogy Te nem
korlátozod kegyelmedet a választott népre. Köszönjük, hogy már Krisztus
elküldése előtt kegyelmedbe fogadtad mindazokat az idegeneket, akik
szerettek Téged és szolgáltak Néked. Öröm azt olvasni régi Igékben, hogy
akik ragaszkodnak szövetségedhez, azoknak örömet szerzel a Te házadban.
Hálásak vagyunk, hogy az ótestamentumi Igék lejegyzése óta, nekünk még
nagyobb lehetőséget adtál, mert Fiad keresztáldozatával kínáltad fel nekünk
a hit és hűség általi megigazulást. Köszönjük, hogy kiegyensúlyoztad
számunkra a teremtett világot, amelyben hittel, jóakarattal és szeretettel(?)…
Halandóvá teremtettél, de a hívő embernek megadod a vigasztalást, hogy a
gyászban és az elmúlt élet örömeiért, áldásaiért adjon hálát. Köszönjük,
hogy a bűnbe esett embert nemcsak arra ítélted, hogy arca verítékével egye
kenyerét, de adtál hozzá az embernek leleményességet, kitartást, és
megadtad nekünk az alkotás örömét is. Munkára ítéltél, de szigorú
törvénnyel hozzárendelted a pihenés napját. Kérünk, szenteld meg a hetedik
napot most és itt a jelenlévők számára, és velünk együtt azoknak is, akik
körülményeik, vagy testi-lelki gyengeségeik miatt nem lehetnek velünk.
Kérünk, világosítsd meg Igéd értelmét előttünk, és tégy alkalmassá arra,
hogy üzenetedet mások felé is közvetítsük nem csak szavakkal, de egész
életünkkel. Szentlelkeddel áldd meg együttlétünket. Ámen.
Mózes 2. könyve
20. fejezet 8-11. vers
„8Emlékezzél
meg a nyugalom napjáról, és szenteld meg azt!
2Hat napon át dolgozz, és végezd mindenféle munkádat!
3De a hetedik nap a te Istenednek, az ÚRnak
nyugalomnapja. Semmiféle munkát ne végezz azon, se te, se fiad, se leányod,
se szolgád, se szolgálód, se állatod, se a kapuidon belül tartózkodó
jövevény.
11Mert hat nap alatt alkotta meg az ÚR az eget, a
földet, a tengert és mindent, ami azokban van, a hetedik napon pedig
megpihent. Azért megáldotta és megszentelte az ÚR a nyugalom napját.”
Mózes 5. könyve
5. fejezet 12-15. vers
„12Tartsd
meg a nyugalom napját, és szenteld meg azt, ahogyan megparancsolta neked
Istened, az ÚR.
13Hat napon át dolgozz, és végezd mindenféle munkádat!
14De a hetedik nap a te Istenednek, az ÚRnak a
nyugalomnapja. Semmiféle munkát ne végezz azon, se te, se fiad, se lányod,
se szolgád, se szolgálód, se ökröd, se szamarad és semmiféle állatod, se a
kapuidon belül tartózkodó jövevény. Hadd pihenjen szolgád és szolgálód
hozzád hasonlóan!
15Emlékezzél arra, hogy szolga voltál Egyiptomban, de
kihozott onnan Istened, az ÚR, erős kézzel és kinyújtott karral. Ezért
parancsolta neked Istened, az ÚR, hogy tartsd meg a nyugalom napját.
Szeretett Testvérek!
Amikor ezt a bibliai szakaszt olvastam, akkor újra
fölelevenedett előttem, bennem egy kilenc évvel ezelőtti élmény. Nevezetesen,
amikor egy rövid kis tanulmányúton Izraelben járhattunk, és Jeruzsálembe
mentünk, mégpedig szombaton.
Szombaton, Jeruzsálemben a nagyon vegyes lakosságú
városban, ahol óriási nyüzsgés, jövés-menés, rengeteg turista is volt,
zajlott az élet, ahogy egy nagyvárosban szokott lenni. A csoportunkat
vezető előre fölkészített bennünket, hogy programunk egy része majd az
lesz, hogy Jeruzsálemben az ortodox zsidó atyafiak által lakott városrészbe
is besétálunk pár perc erejéig – és ne feledjük el, hogy szombat van. És
valóban a város többi részében óriási nyüzsgés, jövés-menés volt, és aztán,
amikor az ortodox zsidók által lakott negyedbe érkeztünk, ünnepélyes csend,
az utcán szinte senkit nem lehetett látni. Néhány anyuka, néhány kisgyermek
volt a játszótéren, ott ültek, beszélgettek, de ünnepélyes hitvallásos
csend volt. Nyoma se volt a város többi részére jellemző nyüzsgésnek,
felfordulásnak, zajnak, rohanásnak, mert szombatot ünnepeltek. Teljes
csend, szinte teljesen üresek voltak a város ezen negyedének az utcái.
Vagyis mindenki észrevehette volna, akár a csoportunkból, akár mások közül,
akik a városnak erre a részére tévedtek, hogy itt valami más van. Pedig ez
is Jeruzsálem volt.
Mi van itt? Miért ez az ünnepélyes csend, minthogyha
elvágták volna? Az utca másik vége, a negyeden kívüli rész a jön-megy,
lót-fut, zajos, itt pedig megragadó csend és nyugalom.
Szenteld meg a nyugalom napját. Legalább egy hat- hétrészes
igehirdetési sorozat kellene ahhoz, hogy nagyjából a Szentírás nyugalom
napjának megszentelésére vonatkozó tanítását magunk előtt lássuk.
Ma én egyetlen nézőpontból szeretnék közelíteni, és
egyetlen nézőpontból szeretném hangsúlyossá tenni a nyugalom napjával
kapcsolatos tanítást. Abból a nézőpontból, amiből a legkevésbé szoktunk
erre figyelni.
Előtte azonban mégis muszáj néhány mozzanatot
föleleveníteni, esetlegesen a helyére tenni, hogy jól rakjuk össze.
Először is a szombat az a szövetség jele. Isten szövetségének a jele.
Az Istenhez való tartozást pecsételi meg. A szombat indoklásában (és ezért
olvastam föl mindkét tízparancsolat-közlést a Szentírásból, a 2Mózesből és
az 5Mózesből is), tehát a szombat indoklásában a 2. Mózes szerint ott van: „Mert hat napon át teremtette… és a hetediken
megnyugodott”.
A törvény ismétlésében, a Mózes 5. könyvében, ott van szintén a parancsolat,
és az indoklásban az van, hogy „te is szolga voltál
Egyiptomban”
– és kiszabadított, és most szabad vagy, nyugalomban lehetsz, nem hajtalak
robotra. Igen, a szombat egyúttal emlékeztet Isten teremtő tettére, emlékeztet Isten szabadító tettére. A szövetség jele, amelyen
belül újra és újra arra kell, hogy emlékezz, hogy mit cselekedett Istened
az Úr. Veled, érted és majd mit szeretne általad cselekedni.
Aztán halkan, de hozzá kell tennünk, merthogy a
legszentebb dologgal is lehet visszaélni, hogy ne tegyük a bezárkózó
önigazolás
jelévé. Ez a kísértés ott volt Ábrahám utódainál is: hogy ‘igen, mi
megtartjuk a szombatot, és csak mi vagyunk!’ És úgy körbezárták magukat,
szinte csak befelé fordulva az önigazolás jelévé: hogy „de igen, én a
szombatot megtartom!”. Ez nagyon szép, nagyon helyes és nagyon jó. De mit
csinálsz a hét többi hat napján? Mert bizony nagyon könnyen az önigazolás
jelévé tudjuk mi is tenni a vasárnapot, de kérdés, hogy a vasárnap és a hét
többi napja hogy viszonyul egymáshoz?
A szövetség jele – Igen, Isten nem elvenni akar,
hanem megajándékozni akar, amikor ezt a rendet adja népének. Megajándékozni
akar. Egy olyan életrenddel, amely életrend sok áldást adna, közvetítene
számunkra.
Aztán halkan azt is hozzá kell tennünk (mert a
tapasztalat ugye ezt mutatja), ahol a szövetség megromlik – merthogy a
szombat a szövetség jele –, ahol az Istennel való szövetség megromlik, ott
értelmetlenné, üressé válik a jel. Ha a házastársak állandóan veszekedve
szétmennek, akkor a karikagyűrű üres jel lesz. És nem a gyűrű a hibás
benne. Értelmetlenné és üressé válik sokak számára a nyugalom napja, mert a
szövetség már nincs, mert Istenhez nem sok közük van – akkor pedig, mire
emlékeztessen? Az Úrral való szövetség jele kell, hogy legyen – ahogy ezt
az Írás nagyon határozottan már annak idején Ábrahám fiai elé adta. És ahol
megüresedik a szövetség, ott a jel, nemcsak hogy értelmetlenné válik,
hanem, hogyha még erőltetik valakik, akkor bilinccsé. És az egy félelmetes
dolog, amikor az ajándék bilincs lesz: „Hát ha muszáj, megtartom”.
A történelem folyamán úgy alakult Európa, és így még
a világ néhány részének a története, hogy az egyházüldözéses korszak és
időszámításunk kezdete utáni első három évszázad azzal zárult többek
között, hogy Konstantin nemcsak abba hagyja a keresztyénüldözést,
egyenjogúsítja, hanem szép lassan előtérbe helyezi, kiváltságossá teszi, és
majd egy későbbi utódja államilag kötelezővé teszi a keresztyénséget. És
elérkezünk oda, hogy Krisztus után 321-ben római császári rendelet állami
ünneppé tette a hetedik napot. És innen kezdve a hetedik nap megszentelése
állami törvény volt. Amit az Isten ajándéknak ad, amit az Isten a
szövetségen belül ad, ami a szövetségnek a jele lett volna, ami öröm
forrása kellene, hogy legyen, a megújulás forrása kellene, hogy legyen, azt
nyílván jó szándékkal, de államilag kötelezővé tették. Vagyis innen kezdve
annak is meg kellett tartani, aki nem akart az Istennel szövetséges rendben
élni. Innen kezdve egy értelmetlen, kötelező nyűg lett. Bilincs lett.
Lépjünk tovább. Nézzük meg egy kicsit röviden az
Újszövetség szemszögéből. Mert itt szoktak elakadni sokan, az
írásértelmezést még mindig nagyon nehezen tanulják meg az emberek. Azt
olvassuk, például a Zsidókhoz írott levél 10. fejezetében: a törvényben az
eljövendő dolgok árnyéka van meg. Az Írás belső önértelmezését komolyan
kell vennünk, mert különben félre fogjuk érteni, és félre magyarázzuk. A
törvényben tehát az eljövendő dolgok árnyéka van meg. Ennek megfelelően
ezzel párhuzamosan Pál apostol például a Kolosséi gyülekezethez írott
levelében, a második fejezetben szintén így fogalmaz: „A szombat csak árnyéka az eljövendő Krisztusnak”. [Kol. 2:17]
Árnyéka, nem az igazi. Fontos az árnyék, nagyon sokszor fontos, mert az
árnyéknak köze van az árnyékot adóhoz, de hát mégsem az árnyék a fontos, a
legfontosabb, hanem az árnyékot adó.
Fontos azt is látnunk, hogy Jézus ugye nem helyezte
érvényen kívül a törvényt, így a Tízparancsolatot sem: „Nem azért jöttem, hogy eltöröljem, hanem hogy betöltsem”. Betöltsem
a rendelkezéseket. Viszont emlékeznünk kell arra is, és ez egy nagyon
fontos mozzanat, hogy mindaz, ami a szövetség jele volt az Ószövetség népe
számára, a jel, tehát a szombat, az az egy, az változik. Mindent betölt a
mi Urunk Jézus Krisztus, ahogyan ő maga mondja, de a jel az igenis változni
fog. Ahogyan erről – amikor a gyermek Jézust fölviszik a templomba – az
öreg Simeon beszél, amikor azt mondja: „»Most
bocsátod el, Uram, szolgádat beszéded szerint békességgel, mert meglátták
szemeim üdvösségedet, amelyet elkészítettél minden nép szeme láttára, hogy
megjelenjék világosságul a pogányoknak, és dicsőségül népednek, Izráelnek.«
Apja és anyja csodálkoztak a róla mondottakon, Simeon pedig megáldotta
őket, és ezt mondta anyjának, Máriának: »Íme, ő sokak elesésére és
felemelésére rendeltetett Izráelben, és jelül, amelynek ellene mondanak…«”.
Lk. 2.29-35
Igen, a jel az megváltozott. A 6+1-es rend érvényben
van. De amíg a szombat, az az Úr és Ábrahám utódai közötti szövetség jele,
addig az Úr föltámadásának a napja a Krisztusban az egész világgal kötött
szövetség jele. És ezt nem szabad összetéveszteni.
Adventista barátaink írásértelmezése ezért kérdőjeles
ezen a ponton. Mert igen, olvassuk az ószövetségi rendelkezésben a
szombatot, de a Szentírás nemcsak a tízparancsolatból áll. Hanem az Isten
üdvösséget minden nép számára készítő szeretetének teljességében kell
látnunk. A 6+1-es rend – hat napon át munkálkodj, és a hetediket szenteld
meg –, az érvényben van, csak az Úr föltámadásának a napja az akkori naptár
szerint a hét első napja; amelyik napon a tanítványok rendszeresen
összegyülekeznek lesz a jel, az
emlékeztető jel, mert Jézus a jel minden nép számára az Isten hozzánk való
szeretetéről.
És akkor térjünk most már vissza arra, hogy szenteld
meg a nyugalom napját. Szenteld meg, mert szabad vagy. Emlékezzünk: szolga
voltál Egyiptomban és kihoztalak. Szabad vagy. S mert szabad vagy, légy
valóban szabad. Újszövetségi nyelven a Krisztusban megszabadíttattál. Légy
valóban szabad.
Vajon mi, keresztyénekként a Krisztusban bocsánatot
nyert, megszabadult, a bűntől megszabadult emberek, mi mennyire vagyunk
valóban szabadok, és mennyire hagyjuk magunkat megkötözni újra különféle
szabályok által?
És mert szabad vagy, tégy szabaddá másokat is! És ez
az a nézőpont, amiből én szeretném most igazán aláhúzni a fölolvasott
bibliai szakaszunk csodálatos üzenetét: mert szabad vagy, tégy szabaddá
másokat is.
Ez hogy szólalt meg? Ez úgy szólalt meg, hogy
szenteld meg te a nyugalom napját, szenteld meg fiaid, leányaid, vagyis a
család, szolgád és szolgálód (vagyis itt már a társadalom különböző rétege
is megjelenik); az 5Mózesben így olvassuk, hogy ökröd és szamarad – az
egész mindenségre hatással kell, hogy legyen, hogy te Isten által
megszabadított ember vagy, és te tudsz ünnepelni. És itt jön az a pont, ami
csodálatos és kevésbé szoktunk rá figyelni: hogy „a kapuidon belül tartózkodó jövevények” is, akik nem Ábrahám
fiai, akikhez vérségi kapcsolatod nincs. Azok se dolgozzanak. Ne dolgoztasd
őket! Sőt másik helyen azt olvassuk, hogy szeresd a jövevényt.
Ha most megpróbálnánk (nem könnyű!), de megpróbálnánk
magunkat beleképzelni két és fél, háromezer évvel ezelőtti társadalmi
viszonyokba, megpróbálnánk magunkat beleképzelni abba, hogy valahol egy
idegen nép között szolgák vagyunk, jövevények, idegenek, és a gazdáink,
amikor hitüket gyakorolva a hetedik napot megszentelik, és akkor azt
mondják, te se fogsz dolgozni ma. Ma neked is nyugalom napja van. Bár ebből
nekünk egy kis anyagi kárunk lehet, mondaná a rövidlátó ember, de te is
ünnepelj. Vajon nem gondolkoznánk el azon, vajon milyen Istene van ezeknek?
Micsoda hitük van ezeknek? Hogy nem kisajtolni akarnak belőlem még többet,
hét napból hét napon át, hanem én, a jövevény is pihenhetek. Vajon minden
hetedik nap nem egy elgondolkozás napja lenne? Vajon nem érdemes lenne
ebben az Istenben hinni, aki ilyen életrendet ad az ő népének?
A kapuidon belül lévő jövevényt se dolgoztasd. Itt
már az egész emberiség megjelenik. Megjelenik mindenki, a többi nép is,
vagyis kapuidon belül, ahol tőled függ. Mert nem tudunk mindent mi
meghatározni egy társadalomban. De ami tőlünk függ. Ahogy egy más
összefüggésben Pál apostol mondja: „amennyiben
rajtatok áll, minden emberrel békességben legyetek”. Amennyiben
rajtatok áll. A kapuidon belül te parancsolsz. A kapuidon belül olyan az életrend,
amilyet te szervezel. A kapuidon belül olyan lesz a család élete, ahogy te
vezeted. A kapuidon, a gazdaságodon, a vállalkozásodon belül úgy lesznek a
dolgok, ahogy te szervezed, még ha a kapuidon kívül másképp csinálják is
esetleg a többiek. Ahol tőled függ, hadd pihenjen hozzád hasonlóan.
A törvény ismétlésénél ugye az van, hogy „emlékezz vissza, hogy te is jövevény
voltál Egyiptomban”. Te is szolga voltál Egyiptomban, de az Úr
kiszabadított. Hadd emlékezzen, hadd tudjon erről még a szolgád, még a
beosztottad is.
Páratlan szociális érzékenység is ez egy olyan
világban, ahol még a rabszolgaság létezett. Ahol rabszolgaság létezett. Ott
azt mondja, hogy nemcsak te – mert te Istenfélő vagy! – ünnepelj, a többi
meg hadd robotoljon, hanem az idegenből hozzád került szolga is pihenjen,
és hadd gondolkozzon arról, kicsoda az az Úr, aki neki is ilyen nyugalmat
rendel. Gondja van reá.
Nem véletlen fogalmazza tehát az 5Mózes 10, 19-ben
így az Írás: „Szeressétek a jövevényt,
mert ti is jövevények voltatok Egyiptom földjén!” Szeressétek azt, aki
hozzátok került valahonnan, talán szolgaságba került, talán másképpen. Adj
nekik is lehetőséget.
A kitaszítottak is, az idegenek is csatlakozhatnak az
Úrhoz. Ne zárkózz be a te hitedben és a te hited gyakorlásában. Legyél
nyitott, hogy megragadhasson másokat is az Isten szeretete. Emlékezzünk
csak! Mit hallottunk az előbb Ézsaiás könyvéből? Ézsaiás könyvéből, amikor
is arról van szó: boldog az a halandó, aki ragaszkodik, aki megtartja a
nyugalom napját, és az idegen ne mondja, hogy engem úgyis kívül zárnak,
pedig én csatlakozni akarok az Úrhoz. Ne mondja az se, akit a társadalom
ezért vagy azért szintén egy kicsit kitaszított magából. Ha ragaszkodik az
Úrhoz – ha ragaszkodik szövetségemhez – mondja Ézsaiás könyvében az Ige – akkor
fenntartom nevüket. Jobban mint fiaik vagy leányaik. „Az idegeneket, akik csatlakoznak az Úrhoz, és őt szolgálják, akik
szeretik az Úr nevét, és az ő szolgái lesznek, mindazokat, akik vigyáznak,
hogy meg ne sértsék a szombatot, és ragaszkodnak szövetségemhez, elviszem
szent hegyemre, és örömet szerzek nekik abban a házban, ahol hozzám
imádkoznak.” – Igen. – „Mert a házam
imádság háza lesz minden nép számára.” Minden nép számára.
Szenteld meg a nyugalom napját, hogy megszentelhesse
mindenki körülötted. Minden nép, bárhova is született, bármilyen
körülmények között nevelkedett. Csodálatos ez még akkor is, hogyha annak
idején Izrael népe néha bezárkózott, kicsit talán önmagát is talán védve.
De csodálatos. Az Ószövetségben ezt a kifejezést nem használjuk, hogy
misszió, evangélizáció, de itt az Isten szabadító szeretetének más népek
felé való továbbadásáról van szó. Nem csak arról van szó, hogy te higgy a
te Uradban, Istenedben, hanem úgy cselekedj, hogy ez másoknak vonzó legyen.
Úgy éld meg hitedet, hogy vonzó legyen, sőt veled együtt ünnepelhessen
akkor is, hogyha vérségi szám szerint még nem tartozik népemhez, de
lélekben már közeledik és akar tartozni hozzám. Ragaszkodik szövetségemhez.
Emlékezzünk az Újszövetség néhány kifejezésére, amire
talán kevésbé szoktunk figyelni – például a pünkösdi történetben is –, hogy
prozeliták is! Sorolja ott, hogy mennyiféle helyről jöttek emberek
Jeruzsálembe és hallgatták az Isten igéjét, például a prozeliták is. Vagy
más helyen ilyet olvasunk, hogy istenfélők. Nem értjük. Legtöbben nem
értik. Talán éppen azért is, mert kevés tanítást kaptak. Az istenfélő szó
alatt nem arra kell teljesen gondolni, amire mi gondolunk. A prozelita ugye
az, aki vérségi kötelék szerint nem Ábrahám utódja, de az örökkévaló
Istenhez tért. Így mondanánk civil nyelven: a zsidóvallást fölvette. A
politeista világ káoszából az egy Istenhez tért. És aki az akkori szövetség
jelét, és az akkori előírásokat megtartotta, ezeket nevezzük prozelitáknak.
Istenfélőknek pedig azokat, akik szintén elindultak a népek közül, a népek
fiai közül, elindultak az Isten felé, és istenfélőkké lettek. Odahagyva a
különböző bálványokat, bár nem Ábrahám utódai voltak, csak még nem
metélkedtek körül – ezeket nevezi istenfélőknek az Ószövetség.
Pál apostol missziói útjain föl kell figyelnünk arra
– például a pizidiai Antiókhiában –, hogy a legnyitottabb éppen ez a réteg
volt az evangéliumra. Amikor némelyek elutasítják, akkor ott olyat
olvasunk, hogy és istenfélők kérték őket, és akarták tovább tudni az Isten
dolgait. Igen. Különösképpen a babilóniai fogság után kezd újra megszólalni
az, ami Ábrahámnak adatott ígéret, hogy megáldalak és megáldatnak benned a
népek; hogy a veled való szövetség az nem csak érted van, hanem rajtad keresztül
minden népért. Az a szövetség, ami ott Noénál és az özönvíz után
megismétlődik: szövetséget kötök a népekkel, mindenkivel – mondja az Úr – és
majd ezen belül lesz Izrael egy sajátos missziói küldetésed.
Nos, érdemes nekünk így is megállnunk egy pillanatra,
és átgondolnunk, hogy hogy is vagyunk mi tehát. Hiszen a Krisztusban szabadságra
szabadíttattunk meg. A Krisztusban mi az Úr feltámadásának a napján
ünnepelünk, amit mi magyarul vasárnapnak nevezünk, mert ez az új szövetség
jele, jegye.
Vajon milyen a mi ünneplésünk? Milyen a mi
vasárnapunk? Vonzó? Vonzó, hogy mások is előbb-utóbb elkezdenek
gondolkozni: micsoda életrendje van ennek a keresztyén embernek! Nem rohan
látástól vakulásig, és a bölcsőtől, amíg a sírba nem botlik, nem rohan
mindenáron gazdagodni, gazdagodni, gazdagodni – csak anyagilag! Milyen életrendje
van ennek az embernek! Milyen szent ritmusa van az életének! Hogyan tud
megújulni, feltöltekezni, és az élet hat napon át való küzdelmeire
felvértezni magát? Talán éppen az a titka, hogy megszenteli? Talán éppen az
a titka, hogy ott van a közösségben? Talán éppen az a titka, hogy van
Istene, és nem bálványai vannak?
Ünnepeljünk vonzóan Testvérek! Legyen a mi
vasárnapszentelésünk, a hetedik nap megszentelése olyan vonzó, hogy a
kapuinkon belül, hogy a kapuinkon kívül élők is fölfigyeljenek rá.
Mi nagyon sokszor úgy gondoljuk, hogy az az evangelizálás,
hogyha megszervezzük, és meghívunk valakit, és majd prédikáljon. Ez is
lehet az.
Azt gondoljuk sokszor, hogy az lenne az evangelizálás,
ha kimennénk az utcára, és utcamissziót csinálnánk. Ez is lehet az.
De hát legelőször is szenteljük meg az Úr napját! Éljünk
abban a szövetségben, és azon szövetség örömében, amiben az Úr elhívott
minket! Addig ne nagyon akarjunk mi mást csinálni, amíg nem hiteles az
ünnepszentelésünk!
Gyülekezeti missziói munkatervünket elkészítve, és a
presbitériummal megtárgyalva, néhány pontban, néhány szóban összefoglaltuk
az Írás alapján azokat a feladatokat, melyeket egy gyülekezetben különösképpen
kell cselekednünk.
Az elmúlt négy vasárnap és a mai igehirdetésben ezt
az öt témát próbáltam megszólaltatni, most sajátos módon Mózes könyvéből.
Nyílván az Újszövetségből sokkal teljesebben lehet, de fölfigyelhetünk
arra, hogy már az Ószövetség népe számára is megjelent mindez: a magasztalás, a szolgálat, a közösség,
a tanítványképzés, és mi úgy mondanánk Újszövetségből vett
kifejezéssel, hogy evangelizálás.
Igen, legyen ünnepünk vonzó. Emlékezz és emlékeztess Teremtődre
és Szabadítódra. Legyen ünneplésünk vonzó olyannyira, hogy vonzóvá tegyük
az Úrral való szövetségünket.
Hadd kérdezzék az emberek: „Minek mész te minden
héten a gyülekezetbe? Mi történik ott, hogy az neked jó, és te erre időt
szakítasz? Neked is sok dolgod van! Mi történik ott, hogy még a gyerekeidet
is odaviszed?” Így teremtünk misszióshelyzeteket; misszióshelyzetet, hogyha
a mi ünneplésünk, és az ünneplésünk következménye a hétköznapokban olyan
lesz, olyan jel lesz, hogy kérdéseket fogalmaztat meg, kérdéseket vet föl
az emberekben. Elkezdenek érdeklődni némelyek, ahogy már az Ószövetség népe
világában is, az őket körülvevő világban is egyre többeket elkezdett
izgatni ez a fantasztikus rend, ez a 6+1. Az Úrnak szentelik azt a napot.
És nem mennek tönkre; nem mennek tönkre anyagilag. Nem mennek tönkre. Élnek,
sőt minthogyha nyugodtabban, békességesebben, örömteljesebben élnének.
Az ünneplésünk elkülönít is, de ne zárkózzunk be. És
az ünneplésünk ugyanakkor az Úrhoz vonz, ha valóban olyan az ünneplésünk.
Az Úrhoz kapcsol bennünket, és a lehetőségét munkálja annak, hogy mások is
kapcsolódjanak az Úrhoz, akik talán nem ezt tanulták, nem így éltek. Akik
talán, ahogy a parancsolatban van: „a kapuidon belül lévő jövevények” is
veled hadd ünnepeljen! Add meg neki, hogy amit te kaptál, abból valami
kicsit részesüljön! Ahogy majd mondja egy újszövetségi, nem izraelita
asszony Jézusnak: ‘de Uram! A kutyák a morzsákból részesednek. Hát valami
morzsa nekem is hadd jusson!’. Igen, hadd részesüljön abból az áldásból,
amit mi kaptunk, hogy megszenteljük a napot. Hadd részesüljön valami kis
morzsa erejéig a körülöttünk élő világ is. Mert a nap megszentelése nem
csupán nekünk van. Nem csupán neked, fiadnak, leányodnak, hanem szolgáidnak
is, sőt állataidnak is, sőt a jövevényeknek is.
Szeretett Testvérek! Ünneplésünk legyen áldás nekünk.
És ünneplésünk legyen áldás mások számára. Bizonyára el kell gondolkoznunk
azon, hogyan tudunk mi úgy ünnepelni, úgy megszentelni a hetedik napot, hogy
ebből nem csak mi kapunk áldást, hanem a bennünket körülvevő világ is. Mert
ha valami kis morzsa már feléjük is jut, akkor ez evangelizálás. Akkor ez
már az Úrhoz hívás, mégpedig odaszentelt életünk által.
Ézsaiás könyvében arról beszél az Ige: öröm – „…elviszem szent hegyemre – ugye ott
van a templom, elviszem templomomba –, örömet
szerzek nekik abban a házban, ahol hozzám imádkoznak”. Örömet a
távollévőknek, akik közelednek. Legyen a mi életünk így áldás. Legyen a mi
ünneplésünk hétről-hétre így evangelizálás kezdete. Ámen.
Magasztalunk Istenünk, hogy mint a jó pásztor az
elkóborolt bárányt megkeresi, Te is utánunk jöttél, megkerestél, hogy
megments.
Magasztalunk Istenünk, hogy szövetségedet kínáltad
fel nekünk, hogy a Veled való szövetségben legyen békességünk, örömünk,
biztonságunk és üdvösségünk. És dicsőítünk Téged, hogy a hat plusz egy
életrendjével is megajándékoztál minket, hogy ebben az életrendben, és ezen
életrend által is Rólad tegyünk bizonyságot. Hálát adunk, hogy megáldottad
kezünk munkáit, hogy megajándékoztál a feltöltődés, a közösség, a lelki megújulás
alkalmával. Bocsásd meg Urunk, amikor a nyugalom napjának megszentelése
elmaradt. Bocsásd meg, amikor csak kötelességszerűen tartottuk meg. Bocsásd
meg, amikor áldásaidból csak keveset fogadtunk el. És kérünk, hogy bocsásd
meg, amikor ünneplésünk nem volt Rád mutató jel a körülöttünk élők számára.
Segíts Urunk, hogy a nyugalom napjának megszentelése, az így kapott áldások
sokasága mások számára is gyümölcsözővé lehessen. És segíts, hogy
ünnepszentelésünk, mint szövetségedhez való hűségünk jele Rólad beszéljen.
Erősíts meg így bennünket a magasztalásban, bátoríts az önkéntes
szolgálatban, segíts megmaradni a Veled és népeddel való közösségben.
Lelked által tégy bennünket érettebb keresztyénekké, tanítványaiddá, és
ünneplésünk, életformánkat segítsd, hogy az nekünk áldás legyen, és mások
felé Hozzád hívogató üzenet.
Könyörgünk azokért is, akik a hétköznapi élet
gondjaiban, munkáiban, kétségeiben, munkanélküliségében, erőtlenségében,
betegségében vívódnak, hogy éppen azért tudjanak megállni, hogy életüknek
egy új rendje lehessen Általad. És könyörgünk azokért, akik gyászt
hordoznak, mert búcsúzniuk kellett az elmúlt napokban is, hogy a Te
vigasztalásodat keressék, és Tőled fogadják el. Könyörgünk gyülekezetünk
gyarapodásáért, de nem csupán lélekszám szerint, hanem lelki érettségben, szolgálatban,
közösségben. És könyörgünk gyülekezetünk számszerinti gyarapodásáért, hogy
minél többen Hozzád térjenek, hogy egymást is erősíthessük. És kérünk
városunkban lelki ébredésért.
Urunk! Köszönjük, hogy ünnepelhetünk, hogy Benned
örömünk, megújult életünk lehet. Segíts, hogy ünneplésünk túlcsorduljon
életünk, családunk határain, és másokat is Hozzád segíthessen. Ámen.
„Áldjon meg
tégedet az Úr és őrizzen meg tégedet. Világosítsa meg az Úr az ő orcáját
terajtad és könyörüljön terajtad. Fordítsa az Úr az ő orcáját tereád és
adjon néked békességet.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|