|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Ítélkezés
Máté
evangéliuma 11. fejezet 16-19. versek
Olvastam a minap egy kis
történetet. Volt egy ember, aki gyakran betért egy vendéglőbe, hogy egyen
egy jó gazdag levest, kenyérrel. Amikor odaadták neki a leveshez járó
szelet kenyeret, minden alkalommal felháborodott: „No, de kérem, én nagyon
szeretem a kenyeret, hogy merik kiszúrni a szemem egyetlen szelettel?”
Adtak neki négy szeletet. Erre a válasz mindig a következő volt: „No, ide
se jövök többet, ennyiből még választani sem lehet, micsoda hely ez?” Adtak
neki egy teli kosár kenyeret a levese mellé, mire tovább elégedetlenkedett:
„Ez már jobb egy fokkal, de látszik, hogy nagyon spórolnak ezen a helyen a
kenyérrel!” A vendéglős tréfára fogta a dolgot, és elhatározta, ha
legközelebb jön, megtréfálja: süttetett neki egy hatalmas kenyeret, ami
csak elég lesz a kekeckedő vendégének.
Gyönyörű, piros héjú, ropogós, hatalmas kenyér volt. Mire jött a
válasz: „No lám csak, mondom én, hogy maguknál mindig csak egy kenyeret
adnak az embernek!”
Megmosolyogtató ez a kis
történet. Az egy kenyér sem elég, a sok kenyér sem elég. De sokszor bennünk
is ott van efféle indulat. Elégedetlenkedünk, kifogásolunk, ítélkezünk. Így
se jó, meg úgy se jó, pedig igazából nem is a kritizált dologról szól a
dolog. Azok a fránya fiatalok nem adják át a helyet a buszon! Ha meg mégis
átadják, akkor meg megy a panasz, hogy mindenkin keresztülgázolnak, ahogy
felállnak.
Irigykedve nézzük sokszor a
gyerekeket, ahogy belefeledkeznek a játékba: olyan jó lenne még egyszer
gyereknek lenni, annyira tudunk vágyni erre! Amikor azonban egy gyerek hív
játszani, akkor visszakozunk, mert vagy megrettenünk magától a játéktól,
hogy kudarcot vallunk, mert már elfelejtettünk játszani, vagy egyszerűen
nem vesszük komolyan a dolog fontosságát, és inkább egyszerű
magyarázatokkal lerázzuk a gyerekeket.
Valami hasonló játszódik
ebben a példázatban is. Ott vannak a gyerekek
a piactéren, és játszanak. Az egyik csoport esküvőset játszik, és ahogy
igazából is a gyerekek dolga, hívogatják a felnőtteket a táncba, nevessenek
velük. A felnőttek azonban nem mennek oda. Erre a másik csoport temetőset
játszik, és a felnőttek nem játsszák el velük a gyászt, egyszerűen elmennek
mellettük. Kifogás, mentség persze effélére mindig van: a sok munka, nem
tudnak azonosulni a játékkal, egy felnőtt nem áll le gyerekekkel
bohóckodni… stb.
Ez még mind meg is érthető,
akkor is, ha az adott gyerekseregnek ez nagyon tud fájni. De rosszabb ennél,
az ember így sokszor önmagát is
nagyon meg tudja lopni egy-egy jó élménytől. Attól, hogy felszabaduljon,
levessen álarcokat, és szabadon bolondozzon, nevessen, hogy az élménytől
egy picit mássá legyen. Olyan kevés felnőtt mer és tud lemenni gyerekek és
tizenévesek szintjére! Olyan kevesen vállalják fel a bennük lakó gyermeket,
pedig nagyon vágynának rá. Nézzük csak meg a vásárban a gumiugráló-vár szélén álldogáló
apukák, anyukák arcát! Hát hogy lehetne ezekkel a piactéren játszó
gyerekekkel is leállni lakodalmasat, vagy épp temetőset játszani? Mit
gondolnának az emberek, egyáltalán kivé lennék én akkor? A gond azonban
sokkal inkább az, hogy Jézus arról beszél, lelkileg is nagyon ilyenek
tudunk lenni!
Tegnap hallottunk arról, hogy
Keresztelő János hogyan bizonytalanodik el a börtönben, és Jézus hogyan
érvel Ézsaiás próféta szavaival, és a saját tetteivel, majd a kortársaikról
kezd el beszélni. Jánossal is, és vele, Jézussal is elközelített a mennyek
országa. Mind a ketten ezt hirdetik: itt van, közöttünk van, lehet neki
örülni, lehet neki engedni! Isten odalép az emberhez, és lehet rá válaszolni,
hiszen mi másról szól a jánosi keresztség, a sok csoda, és jel, amelyet
Jézus tesz, ha nem erről? De az
emberek egy része csak a felszínig jut: János és Jézus személyéig.
Jön ugyanis Keresztelő János,
aki egy aszketikus személyiség, a pusztában él, sáskát és mézet eszik, bort
nem iszik, teveszőr ruhát hord, az ítéletről beszél. Ráadásul, mivel
próféta, és telve volt Isten Lelkével, valószínűleg néha az emberek számára
kicsit furcsa volt, elvarázsolt, érinthetetlen. Hát nem biztos, hogy az
ember olyan akarna lenni, mint ő, így hát van is kifogás bőven, hogy ki
miért nem akar a követőjévé lenni: nem eszik, nem iszik, biztos ördög van
benne. Roppant gyanús az egész ember!
Erre jön Jézus. Ő meg az
ellentéte: túlságosan olyan, mint egy átlagember. Eszik és iszik mindent. A
tanítványai még csak nem is böjtölnek! Elmegy egy esküvőre, gyógyít
szombaton, nagyon egyszerűen beszél, és leül egyszerű emberek asztalához,
sőt mi több bűnös embereket hív el tanítványának, pl. Mátét, a vámszedőt.
Nem, nem! Ez az ember nem is jöhetett Istentől, hisz túlságosan hétköznapi,
egy ilyen valaki nem lehet a Messiás! Még ilyet, hiszen falánk, és
részeges, bűnösök barátja! Egyből jön torzítva az igazság, amivel
magyarázzák a bizonyítványt.
Első látásra csak annyiról
szól ez, hogy döntenek, és nem kell nekik sem Keresztelő János, sem Jézus.
Maradnak abban az állapotban, amiben vannak. Továbbra is vallásosak,
ismerik az Ószövetség tanításait, tisztelik Istent, ami jó, amivel lehet
élni úgy, ahogy korábban is éltek, csakhogy meglopják valamitől önmagukat.
Nem néznek a mélybe, csak a felszínig jutnak, mert ott találnak kifogásokat,
és nem néznek le azok alá, és ez már önmagában hordozza az ítéletet.
Addig már nem jutnak el, hogy
mi van János üzenete mögött, hogy kire mutat minden szava, nem látják meg
Jézusban, eljött az Isten országa, hiszen Ő az Ember Fia, hiszen tette
nyomán a vakok látnak, a sánták járnak, és paráznák térnek jó útra,
vámszedőkből lesz Isten embere. Ezt mind nem látják, csak önmagukig jutnak,
vélt igazukig, ami talán félig-meddig első látásra igaznak is tűnhet,
csakhogy mélyebben ott lenne egy olyan üzenet, olyan tartalom, ami esetleg
az ő életüket is meggazdagítaná.
Ez azonban nem egy
kockázatnélküli vállalkozás. Ehhez bátorság kell, hiszen fel kell vállalni
önmagunkat, a saját gyengeségünket, sebezhetőségünket Isten előtt.
Gyakorlatilag ki kell szolgáltassam Istennek magam, és át kell adjam az
irányítást. Nem csodálom, hogy ezek az emberek akkoriban féltek ezt
megtenni, és azon sem csodálkozom, hogy sokan ma is megrémülnek ettől.
Gyakran találom magam szemben látszatkifogásokkal,
hogy miért nem kell embereknek az Istennel való kapcsolat. Kritika az van
bőven: miért engedi, hogy olyan sok szegény legyen a világban, miért nem
tesz valamit, hogy gyerekek ne haljanak meg? Miért engedi a háborúkat?
Miért engedte, hogy velem ez, vagy az megtörténjen? Ha ezt, vagy azt nem
látom, nem hiszek benne. Mondhat az ember ilyenkor szinte bármilyen
választ, nem lesz elég jó, mert neki már van egy kész koncepciója Istenről,
és úgyis jönni fog egy következő, hasonló kérdés. Félreértés ne essen, jók
ezek a kérdések, fontosak is, de az Istennel való kapcsolatnak csak a
felszínét karcolgatja az illető, ha nem enged az illető ennek kapcsán egy
mélyebb, átfogóbb és igazabb beszélgetést.
A szomorú számomra ilyenkor
az, hogy az illető már a kérdésfeltevéskor lezárt, és nem is ad lehetőséget
sokszor arra, hogy válaszokat kapjon. Az élete élhető élet lesz továbbra
is, csak mégis megfosztja magát valamitől, vagy inkább Valakitől, Aki
hatással lehetne az életére, Aki meggazdagíthatná őt. Pont úgy meglopja
magát tudattalanul kifogásaival, mint egykor ezek az izráeliek Jézus
korában.
De keresztyénként sem áll
tőlünk távol a kritikai hajlam. Hiszen mi másról szól az, amikor valaki
gyülekezetről, gyülekezetre jár, és sehol nem talál otthonra, mert mindig
van valami, ami nem elég jó. Hol a kegyesség gyakorlása, mert a gyülekezet
túl fundamentalista, vagy épp túl liberális. A lelkész túl hosszan
prédikál, vagy épp túl röviden. Engem nem hívtak fel, amikor beteg voltam,
őt meg igen. Neki megköszönték, amikor ezt, vagy azt csinált, nekem
konkrétan nem. Ő hogy lehet keresztyén, amikor ilyen, vagy olyan zenét
hallgat, lila a haja színe, nem tud lemondani a cigarettáról, barátja, vagy
barátnője van tizenévesen.
Emlékszem, hogy a régi
gyülekezetemben mennyire fájt a fiataloknak, amikor lelkesen egy gitárral
kiültünk a templom lépcsőjére, és ifis énekeket énekeltünk. Aztán jött
valaki, és jól letolt bennünket, hogy egyrészt nem viszünk ki efféle
énekeket az utcára, másrészt, hogy képzelünk mi olyat, hogy gitárral és
ilyen stílusban éneklünk Istenről. Ez az illető egy másfajta kegyességi
irányzatba szocializálódott, és neki ez már nem fért bele, de nem vette
észre, hogy a hitben akkor induló ifiseinket mennyire megbántotta.
Fontos kérdések lehetnek
mindezek, de valóban ez a lényeg? Nem lehetséges, hogy amikor csak ezekig a
kérdésekig jutunk el, ahogy egykor ezek az izráeliták, igazából csak
önmagunkat akarjuk mentegetni? Nem lehet, hogy mindezek rólunk szólnak, a
mi hitbeli bizonytalanságainkról, félelmeinkről a változástól? Nem lehet,
hogy ezek fosztanak meg bennünket attól, hogy mi is a mélybe lássunk, hogy
részévé tudjunk válni? Isten adja, hogy túl tudjunk látni önmagunkon, és el
tudjunk merülni az Isten országának közöttünk, és bennünk lévő
jelenvalóságában, egy mélyebb közösség által, a mi Urunkkal. Ámen.
Imádság:
Istenem, add, hogy ne ítéljek
-
Mit tudom én, honnan ered,
Micsoda mélységből a vétek,
Az enyém és a másoké,
Az egyesé, a népeké.
Istenem, add, hogy ne
ítéljek.
Istenem, add, hogy ne
bíráljak:
Erényt, hibát és tévedést
Egy óriás összhangnak lássak –
A dolgok olyan bonyolultak
És végül mégis mindenek
Elhalkulnak és kisimulnak
És lábaidhoz együtt hullnak.
Mi olyan együgyűn ítélünk
S a dolgok olyan bonyolultak.
Istenem, add, hogy mind
halkabb legyek –
Versben, s mindennapi
beszédben
Csak a szükségeset beszéljem.
De akkor szómban súly legyen
s erő
S mégis egyre inkább
símogatás:
Ezer kardos szónál többet
tevő.
S végül ne legyek más, mint
egy szelíd igen vagy nem,
De egyre inkább csak igen.
Mindenre ámen és igen.
Szelíd lepke, mely a szívek
kelyhére ül.
Ámen. Igen. És a gonosztól
van
Minden azonfelül.
(Reményik Sándor: Ne ítélj)
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|