|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Ítélkezés helyett irgalmasságot
Imádság:
Édesatyánk!
A Te kegyelmedben bízva állunk eléd, mert tudjuk,
hogy ha csak magunkra tekintünk, semmivel nem dicsekedhetünk. Tudjuk, hogy
megítélhetnél bennünket. Tudjuk, hogy a mi sok-sok hűtlenségünk és szeretetlenségünk
előtted van, mégis hisszük azt, hogy Te megbocsátod. Köszönjük neked, hogy
elkészítetted számunkra a bűnbocsánat lehetőségét, köszönjük neked, hogy
megváltottál minket fiadban, az Úr Jézus Krisztusban.
Bocsáss meg nekünk, amikor nem tükrözzük a mi
megváltottságunkat, amikor nem látszik rajtunk minden esetben, de kérünk Téged
Urunk, tégy minket egyre inkább igaz tanítványaiddá. Tégy minket
megszentelt gyermekeiddé, és most készíts bennünket Szentlelkeddel, hogy
mindazt, ami még nincs rendben, most tudjuk azt eléd vinni, és tudjunk
tőled bocsánatot kérni. Légy itt közöttünk, szólj hozzánk egyen-egyenként. A
Te Fiadért, az Úr Jézus Krisztusért hallgass meg minket. Ámen.
Máté
evangéliuma 12. rész 1-8.
1Abban az időben Jézus gabonaföldeken ment át
szombaton, tanítványai pedig megéheztek, és elkezdtek kalászokat tépdesni
és enni.
2Amikor ezt meglátták a farizeusok, szóltak neki: »Íme,
tanítványaid olyat tesznek, amit nem szabad tenni szombaton«.
3Ő pedig ezt válaszolta nekik: »Nem olvastátok, hogy
mit tett Dávid, amikor kíséretével együtt megéhezett?
4Bement az Isten házába, és a szent kenyereket ették
meg, amelyeket nem lett volna szabad megennie sem neki, sem az ő
kíséretének, hanem csak a papoknak.
5Vagy nem olvastátok a törvényben, hogy szombaton a
papok a templomban megszegik a szombatot, mégsem vétkeznek?
6De mondom nektek, hogy még a templomnál is nagyobb
van itt.
7Ha pedig értenétek, mit jelent ez: Irgalmasságot
akarok, nem áldozatot, - nem ítéltétek volna el azokat, akik nem vétkeztek.
8Mert az Emberfia ura a szombatnak.«
Szeretett Testvérek!
Magunk elé képzelhetjük a gyönyörű gabonatáblát, amin
áthalad Jézus. Érettek ezek a gabonaszemek, alkalmasak arra, hogy lehet
belőlük venni, és ahogy így haladnak – nyilván szépen, lassan –, Jézus
tanít, a tanítványai követik őt.
Elhangzottak csodálatos Igék az előző részben: „Vegyétek magatokra az én igámat, mert az én terhem
gyönyörűséges és könnyű”; vagy: „Jöjjetek énhozzám
mindnyájan, akik megfáradtatok, és én megnyugvást adok nektek” – és mindez nyílván örömmel
tölti el a tanítványokat.
Mivel valószínűleg már hosszabb utat tettek meg, azt
olvassuk, hogy megjelenik egy másik érzés is a tanítványokban: jelez az ő
testük. Azt olvassuk, hogy megéheztek. Eszembe jutott egy kis mosolyra
fakasztó történet, amikor egyszer nem voltam otthon, férjem nem mindig gondolt
arra, hogy a gyermekeket meg kellene etetni, és az egyik gyermekünk elé
állt, hogy „Ebédeljünk már!”.
Amikor a gyermekeknek is jól működik ez a rendje,
hogy tudják, ők is éhesek és enni akarnak.
Igen, nem akarják megzavarni Jézust, nem akarják megzavarni
a tanítást, de mégis valamit kellene eszegetni ahhoz, hogy jól érezzék
magukat testi- és lelkiképpen egyaránt. Kár lenne most megszakítani Jézus
tanításait, mégis valami más is jelentkezik. És most gondoljunk arra,
amikor talán mi is szeretnénk elmélyedni bibliaolvasásban. Szeretnénk
elmélyedni otthoni csendességünkben, és valami más is jelentkezik. Valami
zavaró tényező: talán megszólal a telefon, vagy talán valaki, valamit kérne
tőlünk; vagy éppen a mi szervezetünk, a mi testünk szólal meg, hogy most
szomjas vagyok, most erre vagy arra van szükségünk. Nyilván nehezen és nem
szívesen szakítjuk meg a mi csendességünket, és mégis, valamit tenni kell
annak érdekében, hogy testiképpen és lelkiképpen is jól érezze magát az
ember. Jézus nem szól a tanítványoknak arra a cselekedetére, hogy szeretnék
az éhségüket csillapítani. Eszembe jutott egy vers, amiben egybe van
kapcsolva ez az éhezés. Amiben azt mondja a költő, hogy „éhe a
kenyérnek, éhe a szónak, éhe a szépnek hajt titeket”. Igen, együtt van bennünk a
testi, lelki vágy arra nézve, hogy az éhségünket csillapítsuk – „Boldogok, akik éhezik és szomjúhozzák az igazságot” –, a Jézus tanítását, de
tudjuk, hogy mi alá vagyunk vetve a test éhezésének is, és annak is
megelégítést kell nyernie. Ezt Jézus máskor cselekszi is, akár az ötezrek
megvendégelésénél, akár ott, amikor elfogy a bor, és azt teszi eléjük… és
még mondhatnánk több példát is. Igen, éhezzük az igazságot. Éhezzük és
szomjazzuk az igazságot, szükségünk van a tanításra, és szükségünk lenne a
testünknek olykor-olykor a megzabolázására is. Akár most, hogy böjti
előkészítő istentiszteleten gondolunk arra, hogy a böjtben bizonyos testi megtartóztatásra
is gondolhatunk. De nem ez a legfontosabb, hiszen ahogy már említettem,
Jézus nem szól az ellen, hogy a tanítványok most nem tartóztatják meg
magukat, hanem elkezdenek szedegetni a kalászokból. Jézus nem azt akarja, hogy
amit Ő meg tudott tenni ott a pusztában, mi is negyven napig semmit ne
együnk és ne igyunk. Ezt Ő meg tudta tenni, de tudja, hogy mi nem. Nekünk
mind a kettőre szükségünk van, de tulajdonképpen a böjti időszaknak nem is
az a lényege, amit sajnos sokan már csak gondolnak róla, hogy testiképpen
megtartóztatni magunkat valamitől, hanem sokkal inkább az, hogy figyeljünk
az Istenre, szorosabbá fűzzük a kapcsolatunkat Istennel.
Önmagában a kalásztépés Jézus szerint – és mások
szerint is – nem lett volna bűn. Mégis, mi történik itt? A farizeusok ott
állnak, és figyelik Jézust és a tanítványait. Itt most megállok egy
pillanatra… Tudjuk azt, hogy figyelték Jézust. Figyelték Jézust és
tanítványait, hogy hogyan viselkednek, és nagyon örülnek, ha rajtakaphatják
valamin őket. Önmagában tehát a kalásztépés nem lenne bűn, mégis odasorolták,
mivel szombatnapon történt. Majdnem megmosolyogni való az a néhány
mozdulat, amit tesznek a tanítványok. Mégis úgy gondolták a farizeusok,
hogy tiltott munkát végeznek, hiszen aratnak, csépelnek, elszórják, amit
nem ettek meg; elkészítik az ételt, megrágják, megeszik, és már ez akkor
azt jelentette az ő gondolkodásuk szempontjából, hogy ez bűn. A farizeusok
árgus szemekkel figyelik Jézust és az Őt követő tanítványokat. Eszünkbe
juthat az az Ige: hogy „látványossággá lettünk a
világnak”.
De eszünkbe juthat az is, hogy mi is, hogy figyeljük egymást! Talán a
keresztyén a keresztyént, talán itt gyülekezeten belül is figyeljük
egymást, és ha jó szándékkal figyeljük, akkor nincs baj, de hogyha olyan
szándékkal figyeljük a másikat, hogy milyen kifogást találunk benne, mi az,
ami megítélni való benne, akkor már baj van. Hiszen a farizeusok is ezt csinálták
itt is. Egyébként ők magukhoz is kíméletlenek voltak. Az előírásokat, a
törvényeket nagyon-nagyon megtartották, igyekeztek megtartani. A törvény
feltétlen teljesítése nagyon fontos volt, s ez alapján kívánták is az ő
érdemeik elismerését. Ennek megfelelően az ő Isten-képük is ez, hogy Isten
is olyan árgus szemekkel figyelje az embert, hogy mikor, kit büntethet meg.
Valaki így írta ezt le, hogy sokan ma is Istent, mint egy rendőrfőnököt
látják csupán, akinek az a feladata lenne, hogy vegye észre, mikor, kit
büntethet meg. A farizeusok ezt az Isten-képet akarják érvényesíteni, ezt
akarják másokra is ráerőltetni, hogy Isten ilyen, hogy tetten ér valakit,
és máris büntet. Emlékezzünk arra, amikor a bűnös asszonyt előcibálják, és
tetten érik, és szinte örülnek annak, hogy odavihetik Jézus elé.
“Tetten értük! Mi legyen most a büntetése? Meg kell
kövezni!”
És Jézus lehajol, és a porba ír. Azt szerették volna,
hogy Jézus is ráolvassa az ő bűneit. Jézusnak a jegyzőkönyve, ott, a
homok.. És a homokba felírt akármi tulajdonképpen egyik nap még ott van, másik
nap már nincs. És az, amit Isten megbocsát, az egyik nap még terhel
bennünket, másik nap, ha megbántuk, Ő a háta mögé veti, és nincs tovább.
Tetten érni a másikat. Mennyire szeretünk mi is talán
sokszor kárörvendők lenni!
“Na ugye! Milyen büszke volt magára, és most hol
tart!”
Vagy: “Azt gondolta magáról, hogy nincs semmi olyan
az életében, és most én megláttam valamit!”
Ó, de nyitva van erre a szemünk! Ó, de nyitva van sokszor az ítélkezésre.
Vagy valamikor direkt cselt vetnek az emberek a másiknak, hogy
rajtakaphassák valamin. Az ószövetségi példát is ismerjük, amikor Dániel
számára olyan cselt vetnek, hogy nem imádkozhat Istenhez. Tudják nagyon
jól, hogy rajta fogják kapni, és amikor rajtakapták, akkor azonnal boldogan
odacibálják a király elé. Igen, nagyon szereti az ember rajtakapni a
másikat: hogy „ő sem különb, mint én vagyok!”. Nagyítóval nézzük sokszor
akár a lelkipásztorok életét is, vagy nagyítóval nézik a keresztyén ember
életét, és nézik így mindannyiunk életét, akár itt, a szomszédok, ismerősök.
Nagyítóval nézik mindazok életét, akik járnak a gyülekezetbe, de aki arra
van berendezkedve, hogy csak méricskéli egyiket a másikhoz, csak egymás
méricskélésére vagyunk berendezkedve, akkor egyre inkább tönkremennek a kapcsolataink,
és mi sem jutunk előrébb. Aki a mások hibáján akar naggyá lenni, hát… az
elég szegény ember. Aki azon akarja bemutatni, hogy ő különb, hogy ő
nagyobb, hogy a többi ember hibáját emlegeti és ítélgeti, az elég nagy
szegénységről vall. Az ítélkezés könnyen jön. Az ítélkezés sokszor
könnyebben jön, mint az irgalmasság.
A farizeusok tudják tartani a szombatot. Ebben azt is
láthatjuk, hogy ha nekünk valami könnyű, akkor persze abban nem nehéz
előrehaladni, nem nehéz felmutatni valamit. Igen ám, de hogyha számomra
valami nehéz, akkor legalább olyan könnyen meg tudnak fogni abban a
bizonyos dologban.
„Nem olvastátok…?” – mondja nekik Jézus –, hogy
Dávid is, amikor szükségben volt, amikor szüksége volt rá, akkor olyan
ételhez nyúlt, amit csak a papok ehettek volna meg. Bement az Isten szent
templomába, és elkérte onnan a kenyereket. Nem is csak ő, hanem a kísérete
is kapott belőle. Tudjuk, hogy ott volt a szent kenyerek asztala, és ott
hetenként cserélték a kenyereket. Tizenkét kenyérnek kellett ott lenni a
tizenkét törzs számára, mutatva azt, hogy Isten mennyire figyeli az Ő
népét, mennyire gondot visel rá, és akkor azt látjuk, hogy a papok odaadják
Dávid számára ezeket a szent kenyereket. Ekkor maguk a rabbik is mondtak
ilyet, hogy amikor szükség van erre, akkor fel kell függeszteni azt a
törvényt, ami esetleg ellenkezne a szükséggel. Fel kell függeszteni, hogyha
az ember nyomorúságáról van szó – és erre hivatkozva adják oda Dávidnak
ezeket a szent kenyereket.
S van itt még egy érdekes mondat – s éppen a
vasárnapi igehirdetés fényében talán fölfigyeltünk rá: „szombaton a papok a templomban megszegik a szombatot – mivel égő áldozatot kell
bemutatniuk –, mégsem vétkeznek”. Égő áldozat bemutatása nem
könnyű feladat. Ha csak arra gondolunk, hogy élő állatokkal kell bánni,
utána megölni őket, és az oltárra vinni, akkor talán ebben is találhatnának
kifogást, hiszen ez is munkavégzés. Igen ám, de ez az Isten ügyében végzett
munka.
„És mégsem
vétkeznek” –
azt mondja az Ige. Vasárnap délelőtt az igehirdetés után, itt a kertben,
néhány testvér megkérdezte, hogy akkor hogy van ez a lelkészek
vasárnapjával? Hogy van az akkor, hogy a lelkészek dolgozhatnak, különösen,
hogyha mondjuk, két-három istentiszteletet meg kell tartani… és azért egy
igehirdetés vesz ki erőt egy-egy lelkészből.
Valóban, hogy van ez a vasárnapi munkavégzés? Én
hiszem, hogy ez inkább a vasárnap megszenteléséhez tartozik, ha mi Igét
hirdetünk, és hiszem azt, hogy Isten visszaadja azt az erőt, amit elkér
egy-egy igehirdetésben tőlünk, de valóban elgondolkodtató, hogy a lelkészek
hogyan tartják a hat plusz egyet, és hogyan tarthatjuk mi magunk is, de ez,
azt hiszem, ránk tartozik inkább. Mégis hadd mondjam, hogy volt egy
ilyenfajta kitétel, hogy a robotmunkát tartották igazán olyannak, amit nem
volt szabad végezni. Persze voltak ugyan előírások, például, hogy mennyit
szabad menni… akkor azt már régen túllépnénk, hogy ha csak annyit léphetnénk,
mint azt annak idején megengedték volna.
Jézus tehát nem szól semmit arra vonatkozóan, hogy
most a tanítványok nem jól élnének azzal a lehetőséggel, hogy itt van
előttük a gabonatábla; hanem hoz egy ószövetségi példát. Hozza azt a
példát, hogy bizony van, amikor nem a rendelkezés a legfontosabb, van,
amikor annál sokkal fontosabb dolgok is vannak. Jézus azt mondja, hogy a
templomnál fontosabb, a templomnál nagyobb
van itt köztetek. A templom a zsidók számára szent volt és sérthetetlen, és
sokan attól várták… – emlékezzünk Jeremiás prófétára, amikor azt mondják,
hogy „itt van az Úr temploma, az Úr temploma, az Úr
temploma köztünk, hát hogy érhetne bennünket veszedelem”.
Jézus azt mondja, a templomnál nagyobb van itt.
Vagyis itt van, akiben új értelmet nyerhet a törvény, aki ura a szombatnak is. Aki már nem
csak számon fog kérni, rajta akar kapni, hogy mit is tettél rosszul, hanem
valaki más, aki nem ítéletet akar tenni, hanem irgalmasságot akar
cselekedni közöttünk. Sokan úgy gondolják, hogy azt a mondatot, hogy „a szombat van az emberért, és nem az ember a
szombatért”,
ezt Jézus mondja. Pedig ez benne van az Ószövetségben is, Mózes ötödik
könyvében, hogy „a szombat lett az emberért”. Ne akarjuk mi megkötözni az
embert éppen a szombattal, mert önmagában a szombat megtartása, önmagában a
böjt kevés lenne, üres lenne anélkül, ami bennünk, a szívünkben történik.
Jézus felhívja a figyelmét az ott lévőknek, hogy ha értenétek, mit jelent
az Isten Igéje, ha értenétek Hóseás próféta könyvéből azt az Igét: „irgalmasságot akarok és nem áldozatot”, akkor nem ítéltétek volna el
azokat, akik nem vétkeztek. Az Úr nem üres áldozatot kíván. Az Úr nem üres
böjtöt kíván. Az Úr nem testi önmegtartóztatást kíván csupán, hanem
irgalmasságot kíván, szeretetet kíván. A másik ember elítélése sokszor
érvénytelenné teszi, semmivé teszi, amit talán érdemként akarnának kezelni
emberek. A mások elítélése gyengeség és szeretetlenség. Ha egy kutyát csak
a láncaival lehet ott tartani a gazda mellett, az elég nagy szegénység. Ha
valaki csak külső dolgok miatt van ott, és teszi, amit megtanult évtizedek,
évszázadok óta, az elég nagy szegénységre vall. Gyengeségünket bizonyítjuk
azzal, hogyha csak szeretetlenül ítélkezünk, és nem gondolunk az irgalomra.
Aki nem ismeri az irgalmas Istent, aki nem akarja ismerni az irgalmas
Istent, az olyan, mint az az adós szolga, aki ugyan megkapta az elengedést,
akinek sokat engedett el az Úr, de aztán kimegy, és a másikkal szemben
pedig ítélkező lesz. A másikon pedig be akarja hajtani az adósságát. Isten
irgalmasságot akar, és nem áldozatot. Jakab apostol nagyon szépen
fogalmazza meg a második részben, amikor azt mondja, hogy „az irgalmasság viszont diadalmaskodik az ítéleten”. Jézus itt jól mutatja ezt a
diadalmat, a diadalt az ítélkezés felett, hiszen az Ő irgalmassága mindenek
felett való. Az Ő irgalmassága még az ilyen kisebb dolgokban is óriási, de
abban különösképpen, ahogyan rajta látszott meg az ítélet és irgalmasság:
az ítélet volt az, hogy Jézust keresztre feszítették, de az irgalmasság az,
hogy ez a keresztrefeszítés miattunk, helyettünk és érettünk történt. Talán
sok ember kívülről úgy látja, hogy milyen sok ítélet, milyen sok tiltás van,
akár a keresztyének életében, mi hadd lássuk, hogy milyen sok irgalmasság,
milyen sok megbocsátás van a mi életünkben. Az ítélkezés mindig kifogásokat
keres. Az irgalmasság mindig mentséget talál. Az ítélet azt keresi, hogy hogyan
tapossa a sárba a másik embert, s az irgalmasság pedig azt keresi, hogy
hogyan emelhet föl bennünket. Ahogy Jakab fogalmaz: „Az ítélet irgalmatlan ahhoz, aki nem cselekedett
irgalmasságot, az irgalmasság viszont diadalmaskodik az ítéleten”. Ámen.
Csendesedjünk
el, imádkozzunk:
„Uram, ebben az okos korban ne engedd elbutulni
néped, hogy az üres emberi szó el ne némítsa szent igédet! És ebben a
jóllakott korban ne engedd meg, hogy éhen haljunk. Táplálj mennyei
eledellel, hogy pusztulásba ne zuhanjunk. És ebben a jéghideg korban adj
nekünk lángoló szívet, hogy a szereteted melegét árassza, aki e földön a
tied. S Urunk, ebben a fáradt korban adj új tettekre erőt nekünk, és légy a
mi erőnk Te magad, ha lankadunk, ha elcsüggedünk!” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|